Het opeisen van een legitieme portie dient binnen 5 jaar na de dood van de erflater te gebeuren. Het tijdstip van de dood van jouw vader is dus van belang (beslist niet de dood van de weduwe).quote:[b]Op zondag 18 juli 2010 13:43 schreef Nadine26 het volgende:
...
Maar moeten we dat nú al doen, terwijl de weduwe springlevend is, of pas na haar dood? Sowieso zal de notaris ons daar dan toch wel op wijzen..?
...
mooi geformuleerd!quote:Op maandag 19 juli 2010 19:58 schreef Gajus het volgende:
In (mijn) werkelijkheid blijken notarissen te neigen naar de 'interessantste' partij (zoals een bank, een projectontwikkelaar).
3 weken verder alweer, de tijd vliegt, ik ben ook benieuwd of er al een (stukje) richting is gekozen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 14:24 schreef dralion13 het volgende:
En?
Zijn jullie al een stap verder?
Dan maak je er juist een spelletje van. Ik zou dat niet doen, maar het overlaten aan een goede advocaat. En er zelf dan niet teveel mee bezig zijn. En dan zie je wel wat er uitkomt, toch? Ik zou er geen moreel dilemma van maken. Jullie zijn niet onredelijk bezig.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:42 schreef Nadine26 het volgende:
Dit is inderdaad het ideale scenario. Mijn broer vindt dat we het 'eerlijk' moeten spelen, dus: notaris bellen en vragen wat hij precies bedoelt met zijn formulieren. En zeggen dat we niets tekenen, zolang we geen uitleg hebben. Natuurlijk hebben we overwogen dat de notaris (uit naam van de weduwe) dan onmiddellijk kan toeslaan door de rekeningen leeg te halen, maar - volgens mijn broer moeten we daar juist op hopen, omdat de tegenpartij zichzelf daarmee in de vingers snijdt.
Ah, sorryquote:Op zaterdag 4 september 2010 13:54 schreef dralion13 het volgende:
en weer 3 weken verder, ben benieuwd of het nou goed gekomen is
quote:Op zondag 5 september 2010 23:31 schreef Vivi het volgende:
Hoeveel geld zal er intussen al verspild zijn aan abrikooskleurige gastendoekjes en groentenfiguurzaagjes?.
Daar ben ik het niet mee eens, er zijn genoeg integere notarissen die juist pal voor de zwakkere partij gaan staan, inderdaad om te voorkomen dat deze 'overweldigd' worden door de wederpartij.quote:Op maandag 19 juli 2010 19:58 schreef Gajus het volgende:
Notarissen profileren zich graag als onpartijdige dienaren van de wet. In (mijn) werkelijkheid blijken notarissen te neigen naar de 'interessantste' partij (zoals een bank, een projectontwikkelaar).
Van deze notaris mag jij geen constructieve bijdrage verwachten, integendeel ...![]()
Ah, jullie vinden het dus wel leuk om er zelf ook een spel van te maken.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:05 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Verder hebben we er heel veel witte wijn ingegooid, zodat ze op een bepaald moment ook heeft toegezegd dat ze het buitenhuis niet opnieuw zal laten taxeren (volgens het testament heeft ze dat recht). Het huis is in december 2009 nog getaxeerd, heel laag, dus dat is in ons voordeel als we haar uitkopen. Binnenkort doen we een nieuwe lunch. Even wat doosjes witte wijn bestellen
Hebben we al gedaanquote:Op donderdag 16 december 2010 01:57 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik zou vooral niet tekenen en iemand die er verstand van heeft er naar laten kijken (een onafhankelijke derde).
Just my two cents.
Ja, maar dat probleem heb je sowieso met een 'vreemde'. Wat heeft de tweede vrouw van mijn vader met ons te schaften?quote:Op donderdag 16 december 2010 02:01 schreef Sessy het volgende:
What Rabbit said...
Ik heb verder geen zin het hele topic door te lezen maar worden jullie zo niet uit jullie wettelijk deel gescrewed?
Ik zal eens zoekenquote:Op donderdag 16 december 2010 02:10 schreef wonderer het volgende:
Serieus
Misschien kun je beter terecht op een forum waar wat meer juristen lopen. En dan wel het linkje hier posten he?
Ja, dat is nu het plan. Nog één keer, en dan treffen we hopelijk iemand die ons verder kan helpen. Dank voor je condoléancequote:Op donderdag 16 december 2010 02:18 schreef Nemephis het volgende:
Wat een verhaal joh. Allereerst gecondoleerd nog.
Je bent bij twee notarissen geweest waar je ook niet wijzer van werd. Drie maal is scheepsrecht, dus wat let je er nog een te zoeken die dingen wél helder kan uitleggen?
Ik heb vanavond al langdurig zitten googlen, maar het probleem is dat het steeds om heel specifieke gevallen gaat, zoals dit ook een specifiek geval is. Wel las ik ergens (misschien bij 'Kassa'?) één berichtje van iemand die jaren na de scheiding van zijn ouders nog aanspraak bleek te kunnen maken op de erfenis i.v.m. een ontbrekend echtscheidingsconvenant.quote:Op donderdag 16 december 2010 02:12 schreef wonderer het volgende:
Ik ging even googelen op "ontbrekend echtscheidingsconvenant" en kwam uit op kassa.nl. Misschien handig?
waren dat écht notarissen?!quote:Op donderdag 16 december 2010 02:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Notaris 1 zei: "U kunt beter meteen tekenen, dit is een kansloze zaak. Het testament gaat boven alles."
Notaris 2 zei: "Metéén die rekeningen leegtrekken, een goede advocaat in de arm nemen en de beuk erin."
als de tegenpartij jullie hulp nodig heeft voor het vrijmaken/openmaken van de 7 rekeningen, dan is het niet logisch dat ze uit alle macht probeert om elke cent naar zich toe te trekken.quote:Op donderdag 16 december 2010 08:09 schreef Rewimo het volgende:
Als die rekeningen van je vader (niet die 3, maar die andere 7) inderdaad ook van je moeder waren, en zij daarvoor getekend heeft, kan het weleens zo zijn dat het recht om te tekenen voor die rekeningen nu bij jullie drieën ligt, als erfgenamen. Dat zou ook betekenen, dat de helft van die rekeningen onder je moeders nalatenschap valt, en dat zou dan weer betekenen dat jullie recht hebben op de helft van die helft, net als je met moeders erfenis.
Wat heeft het ermee te maken wie zij precies is? Punt is, je hebt wettelijk minimaal recht op de helft van wat je zou krijgen als er geen testament was. Stel bijv. er zijn 4 kinderen, krijgt normaal elk 25% van de waarde van de totale boedel zonder testament. Stel pa wil alles geven aan z'n nieuwe vriendin (een stichting, de zwerver op de hoek), dat kan niet, wettelijk hebben de kinderen elk recht op minimaal 12.5% van de boedel. Dus de vraag is, hoeveel is het vakantiehuis en jullie kindsdelen (die jullie kunnen inruilen tegen de rest van het vakantiehuis) waard in verhouding tot de hele boedel, en wat zijn precies jullie wettelijke delen (ik ben niet zo op de hoogte van hoe die verdeling precies werkt helaas, maar dat kan je vast ergens opzoeken, google books heeft tegenwoordig een volledige juridische bibliotheek van officiele handboeken en tekst&commentaarboeken). Is dat minder dan het wettelijk deel dan heeft een rechtszaak nut.quote:Op donderdag 16 december 2010 02:10 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, maar dat probleem heb je sowieso met een 'vreemde'. Wat heeft de tweede vrouw van mijn vader met ons te schaften?
Beetje mijn idee jatten. Gajes.quote:Op zaterdag 18 december 2010 04:00 schreef Gajus het volgende:
Waarom bewandelt de tegenpartij niet de gerechtelijke weg om de rekeningen te ontsluiten? Blijkbaar heeft men iets te verbergen. Een feitenonderzoek door een deskundige kan dit geheim openbaren.
Zomaar een hypothese: het tweede huwelijk van jouw vader is niet rechtsgeldig (het huwelijk is kort voor zijn dood gesloten en vanwege de haast zijn wettelijke bepalingen geschonden).
Sorry Kees, jouw post dringt nu pas tot mij door.quote:Op zaterdag 18 december 2010 04:45 schreef keesjeislief het volgende:
Beetje mijn idee jatten. Gajes..
Ja, lijkt me welquote:Op maandag 27 december 2010 02:44 schreef tim2308 het volgende:
En wat als blijkt dat ze formeel nergens recht op heeft, geven jullie dan wel het deel dat haar "moreel' toebehoort als ex-partner van je vader? (dus zeg de helft van de bezittingen?)
En we zijn weer terug bij af. Een aantal maanden geleden gaf ik volgens mij al op pagina 1 het antwoord op alle vragen van de TS.quote:Op maandag 27 december 2010 07:42 schreef dop het volgende:
ik snap wel waarom de bank niet naar het testament kijkt.
door het ontbreken van het echtscheidingsconvenant is het geld niet alleen van jou overleden vader , maar ook van de overleden moeder.
je vader kan 10 testamenten maken maar nooit weg geven wat niet geheel van hem is.
heel simpel is 1 deel van je vader en 1 deel van de erven van jou moeder (jij en je broers / zussen)
de stiefmoeder / weduwe kan dus nooit alles erven ten zij jullie afstand doen maar daar zie ik geen enkele goede reden voor.
ik ben geen expert maar het eerste wat ik me afvraag, welke notaris heeft het testament opgestelt, had die al niet moeten zien dat er ergens iets niet klopt.
het zou wel eens zo kunnen zijn dat er door deze fout helemaal geen geldig testament is.
hoe is de erfenis van moeder afgehandeld en door wie ?
daar zijn jullie als kinderen namelijk verantwoordelijk voor.
6 maanden is niks, ik ben al 3 jaar bezig.quote:Op maandag 27 december 2010 09:10 schreef matthijst het volgende:
Duurt allemaal wel erg lang....
Binnenkort naar de drukker voor een eerste proefversie?
Hoe kan je nou 6 maanden bezig zijn met zoiets?
En wat hierboven werd gezegd: wie heeft dat testament opgemaakt?
Mwah, dat geloof ik best, maar zij is al 6 maanden bezig met een simpele vraag als: 'heb ik recht op het geld, of niet' .... Kappen met miepen en pinnen die handelquote:Op maandag 27 december 2010 09:10 schreef silliegirl het volgende:
6 maanden is niks, ik ben al 3 jaar bezig.
Ja, zoals jij het hier verwoordt, zo zit het waarschijnlijk. Zoiets kan natuurlijk gebeuren, fouten zijn menselijk, maar wat ik zo bloedirritant vind, is dat niemand hardop wil zeggen wat er aan de hand is. Blijkbaar zijn ze allemaal (de weduwe, bij de notaris en de accountant) doodsbenauwd voor ons, en dat is dus dom. Dat slinkse gedrag heeft ons achterdochtig gemaakt, en inmiddels zijn we zwaar geïrriteerd. Als deze mensen vanaf het begin duidelijk waren geweest, en gewoon hadden verteld dat er een probleem was (en wat dat probleem precies was) hadden wij waarschijnlijk vrolijk meegewerkt en getekend. Nu is dat een gepasseerd station.quote:Op maandag 27 december 2010 07:42 schreef dop het volgende:
ik snap wel waarom de bank niet naar het testament kijkt.
door het ontbreken van het echtscheidingsconvenant is het geld niet alleen van jou overleden vader , maar ook van de overleden moeder.
je vader kan 10 testamenten maken maar nooit weg geven wat niet geheel van hem is.
heel simpel is 1 deel van je vader en 1 deel van de erven van jou moeder (jij en je broers / zussen)
de stiefmoeder / weduwe kan dus nooit alles erven ten zij jullie afstand doen maar daar zie ik geen enkele goede reden voor.
ik ben geen expert maar het eerste wat ik me afvraag, welke notaris heeft het testament opgestelt, had die al niet moeten zien dat er ergens iets niet klopt.
het zou wel eens zo kunnen zijn dat er door deze fout helemaal geen geldig testament is.
Mijn moeder had geen testament, dus: 50% naar mijn vader, 50% naar de kinderen. Dat is afgehandeld door de eerder genoemde accountant. Ik neem aan dat er ook een notaris bij was betrokken (voor de verklaring van erfrecht waarmee wij uiteindelijk ons akkoord hebben gegeven) maar ik weet niet wie dat was.quote:hoe is de erfenis van moeder afgehandeld en door wie ?
daar zijn jullie als kinderen namelijk verantwoordelijk voor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |