abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 juli 2010 @ 15:37:00 #176
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_83883934
Ik hoop dat je het snel kunt afhandelen Lijkt mij erg lastig deze samenhang.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 17:33:30 #177
21636 Feestkabouter
pi_83887172
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 10:35 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, daar heb je een punt. Alleen dat laatste snap ik niet: maakt het iets uit als de weduwe weet waar het geld geparkeerd staat?
nee het maakt niet uit als zij dat wel of niet weet.
het enige wat ik bedoelde: als jij het overboekt naar jouw eigen rekening (en zij kan later op een afschrift zien dat het naar JOU is overgeboekt) dan geef je een wat sterker signaal dan wanneer je het overboekt naar een derdenrekening die je bijvoorbeeld bij een notaris laat lopen. het gaat om kleine details, nuances.
het maakt op dat moment niet meer uit of je het dan ook laat staan op jouw rekening of doorboekt naar een andere rekening die je speciaal voor dat bedrag opent.
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 17:35:24 #178
21636 Feestkabouter
pi_83887228
op zich hoeven je broer en zus ook niet achter je te staan.
als zij nu de strijd niet aanwillen kun jij in je eentje de hele helft wegboeken en claimen en de strijd voeren. als je die wint kun je nog steeds delen met broer en zus (misschien minus een deel als vergoeding voor het voeren van de strijd).
pi_83892880
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 17:35 schreef Feestkabouter het volgende:
op zich hoeven je broer en zus ook niet achter je te staan.
als zij nu de strijd niet aanwillen kun jij in je eentje de hele helft wegboeken en claimen en de strijd voeren. als je die wint kun je nog steeds delen met broer en zus (misschien minus een deel als vergoeding voor het voeren van de strijd).
Ik zei toch al dat wij één losgeslagen gek nodig hadden in de familie? Ik voorzag toen alleen niet dat IK dat zou zijn
pi_83892951
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 15:37 schreef CantFazeMe het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan naderhand gaan klagen dat ik een losgeslagen gek ben, zeker
  zaterdag 10 juli 2010 @ 21:04:26 #181
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_83893876
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 20:36 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

En dan naderhand gaan klagen dat ik een losgeslagen gek ben, zeker
!

Ik vind je juist zoals eerder gezegd heel slim hoe je over de zaak nadenkt, zo'n vrouw kan ik dus wel gebruiken .
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_83894673
Lezing van voorgaande inzendingen noopt mij tot de volgende aanvullingen.

Over onterving
Een kind kan onterfd worden en ontvangt dan niets, tenzij het onterfde kind zijn legitieme portie opeist. Dit gebeurt door het - bij voorkeur schriftelijk - te melden aan de betreffende notaris. Een legitieme portie bedraagt de helft van een kindsdeel.

Over de intentie van jouw vader t.a.v. de en/of-rekening
Nee, het was geen laksheid maar zijn pedagogische opvatting die gebaseerd is op "wie zijn zoon liefheeft, tuchtigt hem" (Spreuken 13:24). Ofwel, hij gunt zijn kinderen dit geld maar verwacht wel enige inspanning van hun kant.
PS: ik kan het weten, want jouw vader en ik zijn uit hetzelfde jezuietenhout gesneden.

Over de Erven van Moeder
Hoewel de Erven van Moeder een samenstel van drie natuurlijke personen is, geldt dit als één rechtspersoon. M.a.w. de Erven van Moeder hebben recht op de helft van het tegoed van de en/of-rekening.
Ten tijde van het overlijden van jouw moeder is een executeur testamentair benoemd. Als iemand het geld van de en/of-rekening mag halen dan is dat deze executeur testamentair, beslist niet een andere vertegenwoordiger van de Erven van Moeder. Wat de bankmedewerker hierover gezegd heeft is dus in strijd met de wet.

Over stiefmoeders en erfenissen.
Ook ik heb een verweduwde stiefmoeder meegemaakt. Toen heb ik het fatsoenlijk willen afhandelen en ben toen gruwelijk genaaid door dat mens. Mijn levensles: heb geen mededogen met een stiefmoeder want zij heeft beslist geen mededogen met haar stiefkinderen, integendeel ...
pi_83899902
Hoi Gajus, long time, no see
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 21:24 schreef Gajus het volgende:
Lezing van voorgaande inzendingen noopt mij tot de volgende aanvullingen.

Over onterving
Een kind kan onterfd worden en ontvangt dan niets, tenzij het onterfde kind zijn legitieme portie opeist. Dit gebeurt door het - bij voorkeur schriftelijk - te melden aan de betreffende notaris. Een legitieme portie bedraagt de helft van een kindsdeel.

Ja, maar het het geval van een 'langstlevende' testament mag de langstlevende (=stiefmoeder) op de legitieme porties interen tot aan haar dood. Niks opvragen, dus. Of haar eerst van de trap duwen Die regeling is een paar jaar geleden veranderd in het erfrecht, ter bescherming van de langstlevende.
quote:
Over de intentie van jouw vader t.a.v. de en/of-rekening
Nee, het was geen laksheid maar zijn pedagogische opvatting die gebaseerd is op "wie zijn zoon liefheeft, tuchtigt hem" (Spreuken 13:24). Ofwel, hij gunt zijn kinderen dit geld maar verwacht wel enige inspanning van hun kant.
PS: ik kan het weten, want jouw vader en ik zijn uit hetzelfde jezuietenhout gesneden.
Ik wil je graag geloven. En misschien is het ook wel zo. Dat zou ik wel ontzettend dom van hem vinden, want hij had kunnen weten dat er gedonder van zou komen met de weduwe. Waarom zou je mensen in verwarring achterlaten?
quote:
Over de Erven van Moeder
Hoewel de Erven van Moeder een samenstel van drie natuurlijke personen is, geldt dit als één rechtspersoon. M.a.w. de Erven van Moeder hebben recht op de helft van het tegoed van de en/of-rekening.
Ten tijde van het overlijden van jouw moeder is een executeur testamentair benoemd. Als iemand het geld van de en/of-rekening mag halen dan is dat deze executeur testamentair, beslist niet een andere vertegenwoordiger van de Erven van Moeder. Wat de bankmedewerker hierover gezegd heeft is dus in strijd met de wet.
Goed nieuws, want mijn broer was toen executeur Maar wel vreemd dat de bankmevrouw zich er zo gemakkelijk vanaf heeft gemaakt.
quote:
Over stiefmoeders en erfenissen.
Ook ik heb een verweduwde stiefmoeder meegemaakt. Toen heb ik het fatsoenlijk willen afhandelen en ben toen gruwelijk genaaid door dat mens. Mijn levensles: heb geen mededogen met een stiefmoeder want zij heeft beslist geen mededogen met haar stiefkinderen, integendeel ...
Ik ben heel bang dat je hier gelijk in hebt Ik weet het eigenlijk wel zeker. Zij vindt dat ze volledig recht heeft op alles dat van mijn vader was, omdat... ze haar halve leven op hem heeft gewacht... en ze (daarom) nooit kinderen heeft gekregen... en ze sowieso een heel groot deel van haar leven verziekt heeft door dat eindeloze wachten op Godot... en toen kwam Godot eindelijk opdagen, en toen ging hij dood Of nou ja: na een paar jaar. Kortom: een verspild leven. En intussen wonen al haar vriendinnen in kapitale Wassenaarse villa's en zij zit nog steeds op een lullige flat. Alleen. En nu wil niemand haar meer hebben. Dus ja. Dat is haar tragische lot, en ik vind het ook echt heel tragisch, en misschien vond mijn vader dat ook wel. Dat denk ik eigenlijk. Het is niet leuk om iemand zo achter te laten. Maar toch vind ik het raar dat zij geen moment stilstaat bij het feit dat hij drie kinderen had
  zaterdag 10 juli 2010 @ 23:51:18 #184
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_83901400
Goed dat je een aantal reacties meeneemt in qoutes, maar voor jou lijkt mij de "Over de Erven van Moeder"het meest van belang.

Werk hier op door. Een bankmedewerker op welke hoogte dan ook werkt voor het belang van de bank. Het geld is niet zo erg boeiend voor de bank, vormen van een correct dossier wel . Ik ben er zelf 1 geweest. Ik werd op niets anders afgerekend dan op het belang van mijn werkgever. Het gaat dan niet eens om geld, maar om het imago dan wel juridische gevolgen.

Inventariseer je belangen en het mogelijk verlies. Dit is een puur zakelijke beslissing zodra je op de zoon of dochter van tour gaat heb je niets te winnen alleen te verliezen.
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
pi_83906302
quote:
Hoi Gajus, long time, no see

Als pensionado vertoef ik overal en nergens. En mijn drie kleinkinderen.vergen veel van mijn tijd en aandacht.
quote:
Ja, maar het het geval van een 'langstlevende' testament mag de langstlevende (=stiefmoeder) op de legitieme porties interen tot aan haar dood. Niks opvragen, dus. Of haar eerst van de trap duwen Die regeling is een paar jaar geleden veranderd in het erfrecht, ter bescherming van de langstlevende.
Klopt en toch moeten de kinderen hun legitieme porties opeisen. Als jullie dit niet opeisen dan zijn jullie het gegarandeerd kwijt.
quote:
Ik wil je graag geloven. En misschien is het ook wel zo. Dat zou ik wel ontzettend dom van hem vinden, want hij had kunnen weten dat er gedonder van zou komen met de weduwe. Waarom zou je mensen in verwarring achterlaten?
Verwarring scheppen is heilzaam ... het activeert de hersencellen.
quote:
Goed nieuws, want mijn broer was toen executeur Maar wel vreemd dat de bankmevrouw zich er zo gemakkelijk vanaf heeft gemaakt.
Jouw broer heeft een notariële verklaring ontvangen bij zijn benoeming tot executeur. Indertijd (2003) vroeg de bank om deze verklaring alvorens de bankrekeningen toegankelijk te maken.
Overigens, de bankrekening van jouw moeder werd toen omgedoopt tot de bankrekening van de Erven van Moeder. Ik zou die bankrekening gebruiken om het nieuwe geld over te hevelen.
quote:
Ik ben heel bang dat je hier gelijk in hebt Ik weet het eigenlijk wel zeker. Zij vindt dat ze volledig recht heeft op alles dat van mijn vader was, omdat... ze haar halve leven op hem heeft gewacht... en ze (daarom) nooit kinderen heeft gekregen... en ze sowieso een heel groot deel van haar leven verziekt heeft door dat eindeloze wachten op Godot... en toen kwam Godot eindelijk opdagen, en toen ging hij dood Of nou ja: na een paar jaar. Kortom: een verspild leven. En intussen wonen al haar vriendinnen in kapitale Wassenaarse villa's en zij zit nog steeds op een lullige flat. Alleen. En nu wil niemand haar meer hebben. Dus ja. Dat is haar tragische lot, en ik vind het ook echt heel tragisch, en misschien vond mijn vader dat ook wel. Dat denk ik eigenlijk. Het is niet leuk om iemand zo achter te laten. Maar toch vind ik het raar dat zij geen moment stilstaat bij het feit dat hij drie kinderen had
Stiefmoeder trouwde om zich te verzekeren van een onbekommerde oude dag. Daarbij waren ingecalculeerd de ongemakken van een heerschap met een bovenmatig alcoholgebruik, met een verkankerde prostaat en - last but not least - met een stel losgeslagen kinderen. Dagelijks werd stiefmoeder geconfronteerd met het bestaan van die ongemakken ("Goh, vandaag is toch de verjaardag van mijn eerste kleinkind?"). Maar stiefmoeder overwon die ongemakken door vooral te denken aan haar aanstaande en verlossende weduwschap.
  † In Memoriam † zondag 18 juli 2010 @ 10:47:32 #186
21636 Feestkabouter
pi_84191994
op zaterdagavond werd afl3 van 'Alles draait om geld' uitgezonden.
herhaling maandagmiddag om 14.50.
en hier te bekijken: http://player.omroep.nl/?aflID=11191056
gaat ook een stukje over erfeniskwesties, en ook specifiek een kwestie met een en/of rekening.
wat ik opmaak uit het stuk: SNEL WEGHALEN DAT GELD!!
als je het geld EERST naar een willekeurige rekening overmaakt en dan daarna weer verder overboekt naar een andere rekening (die je specifiek gebruikt om het geld te parkeren) dan kan de weduwe die rekening niet zo makkelijk laten blokkeren, omdat ze simpelweg niet weet welke rekening het is.
  zondag 18 juli 2010 @ 12:41:51 #187
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_84194561
Hoe gaat het hier?
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
pi_84196421
quote:
Op zondag 18 juli 2010 12:41 schreef CantFazeMe het volgende:
Hoe gaat het hier?
Goed En misschien ook slecht. Mijn broer heeft zijn veto uitgesproken: hij is tegen het leeghalen van de rekening omdat die actie tegen ons zou werken in een toekomstige rechtszaak. Hij heeft liever dat de weduwe gaat 'graaien' dan dat wij het doen. Zit iets in
pi_84196465
quote:
Op zondag 18 juli 2010 10:47 schreef Feestkabouter het volgende:
op zaterdagavond werd afl3 van 'Alles draait om geld' uitgezonden.
herhaling maandagmiddag om 14.50.
en hier te bekijken: http://player.omroep.nl/?aflID=11191056
gaat ook een stukje over erfeniskwesties, en ook specifiek een kwestie met een en/of rekening.
wat ik opmaak uit het stuk: SNEL WEGHALEN DAT GELD!!
als je het geld EERST naar een willekeurige rekening overmaakt en dan daarna weer verder overboekt naar een andere rekening (die je specifiek gebruikt om het geld te parkeren) dan kan de weduwe die rekening niet zo makkelijk laten blokkeren, omdat ze simpelweg niet weet welke rekening het is.
O, dank je voor de link, ik ga er (op een ander, minder zonnig) tijdstip even naar kijken.
pi_84196611
quote:
Op zondag 11 juli 2010 03:28 schreef Gajus het volgende:

Als pensionado vertoef ik overal en nergens. En mijn drie kleinkinderen.vergen veel van mijn tijd en aandacht.
Leuk
quote:
Klopt en toch moeten de kinderen hun legitieme porties opeisen. Als jullie dit niet opeisen dan zijn jullie het gegarandeerd kwijt.
Maar moeten we dat nú al doen, terwijl de weduwe springlevend is, of pas na haar dood? Sowieso zal de notaris ons daar dan toch wel op wijzen..?
quote:
Stiefmoeder trouwde om zich te verzekeren van een onbekommerde oude dag. Daarbij waren ingecalculeerd de ongemakken van een heerschap met een bovenmatig alcoholgebruik, met een verkankerde prostaat en - last but not least - met een stel losgeslagen kinderen. Dagelijks werd stiefmoeder geconfronteerd met het bestaan van die ongemakken ("Goh, vandaag is toch de verjaardag van mijn eerste kleinkind?"). Maar stiefmoeder overwon die ongemakken door vooral te denken aan haar aanstaande en verlossende weduwschap.
Gemakkelijk verdiend, toch
  † In Memoriam † zondag 18 juli 2010 @ 15:42:45 #191
21636 Feestkabouter
pi_84200387
quote:
Op zondag 18 juli 2010 13:43 schreef Nadine26 het volgende:

Maar moeten we dat nú al doen, terwijl de weduwe springlevend is, of pas na haar dood? Sowieso zal de notaris ons daar dan toch wel op wijzen..?
luister effe heel goed: een notaris is niet heilig.
en het is al heel duidelijk geworden dat deze notaris zelfs verre van heilig is.
er is nog best veel speelruimte op de grens van wat wel en niet mag, hij zal die ruimte in al zijn partijdigheid gebruiken ook.
op zich zich denk ik niet dat hij verplicht is jou op allerlei mogelijkheden te wijzen. hij is wel verplicht jou eerlijk antwoord te geven op de vragen die je hem stelt. maar goed: dan ligt het er maar net aan of je de juiste vragen stelt!
GA NIET UIT VAN DE 'GOEDE' BEDOELINGEN EN OPRECHTHEID EN OPENHEID EN EERLIJKHEID VAN DEZE NOTARIS!!!

op zich jammer van het veto van je broer.
moreel gezien een goed argument van hem natuurlijk, maar als we moreel gezien met alle goede mensen gewoon alles pikten van de immorelen onder ons hadden wij (de nette/fatsoenlijke mensen) geen leven meer.

op zich kun je je afvragen (nog eens goed navragen/uitzoeken) of zijn rol als executeur van je moeders erfenis niet al lang is afgesloten en je nu gewoon gelijkwaardige partners bent qua jullie deel van de en/of rekening, en dus ook allemaal evenveel zeggenschap hebt over wat je met die rekening doet.
heb je zijn handtekening nodig als je een pasje wil aanvragen voor die rekening?
zo nee, dan heeft hij blijkbaar niet meer zeggenschap over wat er met dat geld gebeurt dan jij.
  † In Memoriam † zondag 18 juli 2010 @ 15:48:34 #192
21636 Feestkabouter
pi_84200554
en desnoods (als je toegang hebt tot de rekening) haal je er 1/6 deel af (dus JOUW 1/3 deel van de 50%).

op zich is de kans dan ook groter dat de weduwe NIET de moeite zal nemen om daar achteraan te gaan.

en als je wel de hulp van je broer nodig hebt kun je hem gewoon ook vragen: wij kijken er op verschillende manieren tegenaan, ik respecteer jouw insteek/zienswijze, zou je die van mij ook willen respecteren en mij willen helpen om mijn 1/3 deel van onze helft (dus 1/6 van het totale bedrag) af te boeken van de rekening?
als de band tussen jullie goed is dan helpt hij je, als hij je niet helpt dan is de band tussen jullie misschien wel minder goed dan je tot nu toe hebt gedacht.

en als je het wel zou willen maar niet durft te vragen aan je broer omdat je bang bent schade toe te brengen aan de band die je met hem hebt, dan zou je ook eens goed moeten nadenken over hoe goed de band eigenlijk precies is.......
  † In Memoriam † zondag 18 juli 2010 @ 18:25:29 #193
21636 Feestkabouter
pi_84205205
ik zat me nog 2 dingen te bedenken:

1. je kunt ook het geld apart zetten en de weduwe daar netjes over informeren met de mededeling dat je dat hebt gedaan omdat je niet degene wil zijn die er een juridische zaak om wil starten.
op die manier is het niet echt graaien omdat je aangeeft dat je het geld niet gaat gebruiken totdat er duidelijkheid/uitsluitsel over is aan wie het geld toebehoort. met dien verstande dat je wel het initiatief hebt genomen om het op een andere rekening te zetten, puur om de reden dat je niet het juridische gebeuren wil starten.

2. als het gaat om wie het eerst graait heb je de slag al verloren, want met de brief die van de notaris is gekomen is al duidelijk dat de weduwe heel snel was met graaien. dus als het gaat om het morele beeld van wie graait er, dan kun je al niet meer op je gezicht gaan, dat heeft de weduwe al gedaan.
enige wat je doet als je het geld opzij zet is zorgen dat zij niet kan graaien in datgene waar zij (volgens jou) geen recht op heeft.
misschien kun je je broer van deze zienswijze overtuigen.
  zondag 18 juli 2010 @ 19:36:04 #194
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_84207046
quote:
Op zondag 18 juli 2010 13:38 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Goed En misschien ook slecht. Mijn broer heeft zijn veto uitgesproken: hij is tegen het leeghalen van de rekening omdat die actie tegen ons zou werken in een toekomstige rechtszaak. Hij heeft liever dat de weduwe gaat 'graaien' dan dat wij het doen. Zit iets in
Nja. Als de weduwe zometeen gegraaid heeft, en jullie komen, mogelijk m.b.v. een adviseur, tot de conclusie dat jullie wel recht op het geld hebben, dan wordt de te beklimmen berg alleen maar hoger: mevrouw heeft connecties, een karakter zoals je dat alleen in sprookjes ziet en ook nog eens de begeerde dukatenschat. Grote kans dat jouw wat zachtaardige broer het dan helemaal maar wil laten varen, dat piratenschip. Ze lacht jullie vanuit haar kraaienest vierkant uit.

Ik zou het geld absoluut zo snel mogelijk weghalen en een nette brief daarover de deur uitdoen aan en/of-partner. Dat kan onmogelijk tegen jullie werken, bij jullie beste weten is het jullie geld en bovendien blijft het vooralsnog gewoon beschikbaar, jullie zetten geen koers naar de Kaaijmaneilanden of een dergelijk oord met de schat. Je hebt niets te verliezen. Immers, als jullie een slepende zaak willen voorkomen kun je gaandeweg altijd besluiten het geld terug te geven als het erg vervelend dreigt te worden. Bovendien hebben jullie dan ook vaders laatste wens gehonoreerd als Gajus het bij het rechte eind heeft.

Kom op Nadine, je wist verdomme wel zo goed te pakken wat je wilde toen het om die getrouwde kerel ging! .

PS: het lijkt mij voor de hand liggend dat als de zaak duidelijk in het voordeel van stiefmoeder was geweest, notaris wel een uiteenzetting danwel een verwijzing had opgenomen in de brief die hij jullie heeft gestuurd. Als ik niets gemist heb, is dit niet gebeurd. Dit laat op z'n minst de mogelijkheid open dat er een beetje gebluft wordt aan de overkant. Als jullie nu actie ondernemen, moet de tegenpartij wel eieren voor z'n geld kiezen en met een onderbouwing voor hun claim komen. Dat kun je rustig afwachten en op basis van dat bericht besluiten of jullie het eventuele gevecht willen voeren. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is even met je paspoort naar de bank te lopen het geld te laten overschrijven. .

[ Bericht 8% gewijzigd door keesjeislief op 18-07-2010 19:53:10 ]
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  † In Memoriam † zondag 18 juli 2010 @ 22:32:58 #195
21636 Feestkabouter
pi_84214279
quote:
Op zondag 18 juli 2010 19:36 schreef keesjeislief het volgende:

bij jullie beste weten is het jullie geld
ja daar heeft die lieve keesje toch eigenlijk heel simpel wel gelijk in.
het geld staat op een rekening die voor 50% van jullie is en tenzij er sprake is van uitzonderlijke omstandigheden (die niet door jullie kunnen worden aangetoond, dat moet de andere partij dan eventueel maar bewijzen) is dat geld voor de helft gewoon van jullie. zo zijn de regels.
dan is er geen sprake van graaien als je dat geld verplaatst, het is gewoon het verplaatsen van je eigen geld.

eigenlijk is dat nog een veel beter argument dan de dingen die ik eerder vandaag schreef.
pi_84225479
quote:
Op zondag 18 juli 2010 15:42 schreef Feestkabouter het volgende:
GA NIET UIT VAN DE 'GOEDE' BEDOELINGEN EN OPRECHTHEID EN OPENHEID EN EERLIJKHEID VAN DEZE NOTARIS!!!
Je hebt volkomen gelijk, al blijf ik het raar vinden dat hij executeur is - wij zijn dan wel geen erfgenamen, wij zijn wel belanghebbenden. Het komt er dus op neer dat we een 'eigen' notaris moeten inschakelen. Dat hadden we aanvankelijk ook gedaan, maar die man was gek en/of dronken, dus... nou ja, nu moeten we wéér op zoek, en zo heel boeiend vinden wij dat hele erfenisgedoe niet.
quote:
en desnoods (als je toegang hebt tot de rekening) haal je er 1/6 deel af (dus JOUW 1/3 deel van de 50%).

op zich is de kans dan ook groter dat de weduwe NIET de moeite zal nemen om daar achteraan te gaan.

en als je wel de hulp van je broer nodig hebt kun je hem gewoon ook vragen: wij kijken er op verschillende manieren tegenaan, ik respecteer jouw insteek/zienswijze, zou je die van mij ook willen respecteren en mij willen helpen om mijn 1/3 deel van onze helft (dus 1/6 van het totale bedrag) af te boeken van de rekening?
als de band tussen jullie goed is dan helpt hij je, als hij je niet helpt dan is de band tussen jullie misschien wel minder goed dan je tot nu toe hebt gedacht.

en als je het wel zou willen maar niet durft te vragen aan je broer omdat je bang bent schade toe te brengen aan de band die je met hem hebt, dan zou je ook eens goed moeten nadenken over hoe goed de band eigenlijk precies is.......
Mijn broer en ik zitten wel op één lijn. Hij is alleen wat terughoudender in deze kwestie, omdat hij (net als ik aanvankelijk) éérst wil weten hoe onze kansen liggen. Met zo'n slepende rechtszaak doen we onszelf ook geen plezier. Dus: als we een serieuze kans maken, gaat hij ervoor. Zijn stelling is alleen: het testament gaat boven alles, en dus zal de rechter het gooien op een administratieve fout/slordigheid, omdat er geen misverstand bestaat over mijn vaders wens om alles na te laten aan de weduwe.

Dat blijft inderdaad een sterk punt.

Maar goed, wat ik tegen hem heb gezegd, is: niemand kan iets zinnigs zeggen over de uitkomst van een eventuele rechtszaak, simpelweg omdat dit geen standaardzaak is. Dit is een typisch geval van een rare, onduidelijke kwestie.

Bovendien kunnen maar heel weinig mensen er écht iets verstandigs over zeggen, omdat mijn vader, sinds de scheiding/dood van mijn moeder, enorm heeft lopen schuiven met geld en bankrekeningen, en daar hebben wij zelf aan bijgedragen, omdat wij tijdens de erfenisverdeling van mijn moeder ook geld aan elkaar (en aan mijn vader) hebben doorgesluisd, vorderingen hadden op elkaar, etc. Omdat we alle drie een huis hebben gekocht (huizen uit de boedel), is dat financiële plaatje niet bepaald doorzichtig, zeker niet voor een buitenstaander. De enige die werkelijk weet hoe het zit, is de accountant die ons destijds heeft bijgestaan tijdens de erfenisafwikkeling, maar de geweldige grap is dat deze man tegenwoordig werkt voor de weduwe
pi_84225920
quote:
Op zondag 18 juli 2010 19:36 schreef keesjeislief het volgende:
Nja. Als de weduwe zometeen gegraaid heeft, en jullie komen, mogelijk m.b.v. een adviseur, tot de conclusie dat jullie wel recht op het geld hebben, dan wordt de te beklimmen berg alleen maar hoger: mevrouw heeft connecties, een karakter zoals je dat alleen in sprookjes ziet en ook nog eens de begeerde dukatenschat. Grote kans dat jouw wat zachtaardige broer het dan helemaal maar wil laten varen, dat piratenschip. Ze lacht jullie vanuit haar kraaienest vierkant uit.
Op zich valt het met haar karakter nog wel mee, in zo verre dat zij niets te winnen heeft bij een goede verstandhouding met ons.Zij heeft gewoon alles geërfd. Het was natuurlijk aardig geweest als zij ons één keer had uitgelegd waarom dit zo geregeld is, en het was nóg aardiger geweest als ze een paar geruststellende woorden had gezegd over onze legitieme porties (bijvoorbeeld: 'Maak je geen zorgen, ik zal het echt niet verschenken of vergokken'), maar dan zijn allemaal emotionele argumenten. What's in it for her? Niks. Wij, als familie, zijn gewend schappelijk en leuk met elkaar om te gaan, maar zij is geen familie en dat is het hele verschil
quote:
Ik zou het geld absoluut zo snel mogelijk weghalen en een nette brief daarover de deur uitdoen aan en/of-partner. Dat kan onmogelijk tegen jullie werken, bij jullie beste weten is het jullie geld en bovendien blijft het vooralsnog gewoon beschikbaar, jullie zetten geen koers naar de Kaaijmaneilanden of een dergelijk oord met de schat. Je hebt niets te verliezen. Immers, als jullie een slepende zaak willen voorkomen kun je gaandeweg altijd besluiten het geld terug te geven als het erg vervelend dreigt te worden. Bovendien hebben jullie dan ook vaders laatste wens gehonoreerd als Gajus het bij het rechte eind heeft.

Kom op Nadine, je wist verdomme wel zo goed te pakken wat je wilde toen het om die getrouwde kerel ging! .
Daar heb je een punt.
quote:
PS: het lijkt mij voor de hand liggend dat als de zaak duidelijk in het voordeel van stiefmoeder was geweest, notaris wel een uiteenzetting danwel een verwijzing had opgenomen in de brief die hij jullie heeft gestuurd. Als ik niets gemist heb, is dit niet gebeurd. Dit laat op z'n minst de mogelijkheid open dat er een beetje gebluft wordt aan de overkant. Als jullie nu actie ondernemen, moet de tegenpartij wel eieren voor z'n geld kiezen en met een onderbouwing voor hun claim komen. Dat kun je rustig afwachten en op basis van dat bericht besluiten of jullie het eventuele gevecht willen voeren. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is even met je paspoort naar de bank te lopen het geld te laten overschrijven. [ afbeelding ].
Dit is inderdaad het ideale scenario. Mijn broer vindt dat we het 'eerlijk' moeten spelen, dus: notaris bellen en vragen wat hij precies bedoelt met zijn formulieren. En zeggen dat we niets tekenen, zolang we geen uitleg hebben. Natuurlijk hebben we overwogen dat de notaris (uit naam van de weduwe) dan onmiddellijk kan toeslaan door de rekeningen leeg te halen, maar - volgens mijn broer moeten we daar juist op hopen, omdat de tegenpartij zichzelf daarmee in de vingers snijdt.
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 11:53:50 #198
21636 Feestkabouter
pi_84228254
quote:
Op maandag 19 juli 2010 10:25 schreef Nadine26 het volgende:

Zijn stelling is alleen: het testament gaat boven alles, en dus zal de rechter het gooien op een administratieve fout/slordigheid, omdat er geen misverstand bestaat over mijn vaders wens om alles na te laten aan de weduwe.
daar heb ik dus een beetje ervaring mee, en dat was in onze situatie toch anders.
daarmee bedoel ik: in jouw geval zou het (en eigenlijk in ELK geval, dus ook zoals ik het heb meegemaakt) gaan om alles wat tot de erfenis behoort, en volgens de standaard-regels hoort van de bankrekening maar 50% tot de erfenis.

dus EERST wordt er bepaald wat er precies tot de erfenis behoort en wat er aan anderen toebehoort, en DAARNA geldt het testament over het erfenis-deel.

in dit geval is het dus niet het testament wat leidend is.
pas als duidelijk is wat er precies allemaal in de erfenis zit kun je het testament gaan toepassen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Feestkabouter op 19-07-2010 12:11:49 ]
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 12:11:06 #199
21636 Feestkabouter
pi_84228914
quote:
Op maandag 19 juli 2010 10:42 schreef Nadine26 het volgende:

omdat de tegenpartij zichzelf daarmee in de vingers snijdt.
dat is dus de vraag, en dat betwijfel ik eigenlijk ten zeerste.
je kunt namelijk pas de conclusie trekken dat de tegenpartij zich in de vingers snijdt, als uit een rechtszaak (die dan door JULLIE zal moeten worden geinitieerd) blijkt dat ze het geld onterecht naar haar kant heeft getrokken.
en dan zie ik geen enkele reden om aan te nemen dat er nog sprake zou zijn van een straf of zo.
dus stel dat zij het geld naar zich toe trekt, en jullie starten een rechtszaak en jullie winnen, dan krijgen jullie gewoon de 50% en dan is daarmee de kous af.

zich daarmee in de vingers snijden is dan in mijn ogen op geen enkele manier van toepassing.

immers, andersom geldt hetzelfde (zoals de topicgenoten met mij adviseren): trek het geld (50%) naar jou toe, als je de rechtszaak (die dan door de weduwe zal moeten worden geinitieerd) verliest betaal je het terug en is er verder niks aan de hand.
  maandag 19 juli 2010 @ 13:59:06 #200
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_84233176
quote:
Op maandag 19 juli 2010 12:11 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

dat is dus de vraag, en dat betwijfel ik eigenlijk ten zeerste.
je kunt namelijk pas de conclusie trekken dat de tegenpartij zich in de vingers snijdt, als uit een rechtszaak (die dan door JULLIE zal moeten worden geinitieerd) blijkt dat ze het geld onterecht naar haar kant heeft getrokken.
en dan zie ik geen enkele reden om aan te nemen dat er nog sprake zou zijn van een straf of zo.
dus stel dat zij het geld naar zich toe trekt, en jullie starten een rechtszaak en jullie winnen, dan krijgen jullie gewoon de 50% en dan is daarmee de kous af.

zich daarmee in de vingers snijden is dan in mijn ogen op geen enkele manier van toepassing.

immers, andersom geldt hetzelfde (zoals de topicgenoten met mij adviseren): trek het geld (50%) naar jou toe, als je de rechtszaak (die dan door de weduwe zal moeten worden geinitieerd) verliest betaal je het terug en is er verder niks aan de hand.
Eens. .
quote:
Dit is inderdaad het ideale scenario. Mijn broer vindt dat we het 'eerlijk' moeten spelen, dus: notaris bellen en vragen wat hij precies bedoelt met zijn formulieren. En zeggen dat we niets tekenen, zolang we geen uitleg hebben. Natuurlijk hebben we overwogen dat de notaris (uit naam van de weduwe) dan onmiddellijk kan toeslaan door de rekeningen leeg te halen, maar - volgens mijn broer moeten we daar juist op hopen, omdat de tegenpartij zichzelf daarmee in de vingers snijdt.
Ethisch is de houding van je broer natuurlijk te prijzen, maar ik zou zeggen dat het hier overdreven is. Een rechter is geen ethicus, je gedragen als een koorknaapje helpt je niet als de juridische feiten tegen je spreken. Het zou een rol kunnen spelen als een van de partijen de fatsoensnormen bewust met voeten treedt en daarmee de rechtsgang probeert te frustreren, maar daar is hier toch absoluut geen sprake van, vind jij van wel? Denk hierbij ook even aan het advies 'off the record' van de advocaat die je geraadpleegd hebt, hij heeft ervaring om zoiets te beoordelen en zou je zo'n advies nooit geven als het later in je nadeel zou kunnen gaan werken lijkt me? Nou ja, hoe dan ook, succes met de hele zaak!
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')