abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84246689
quote:
[b]Op zondag 18 juli 2010 13:43 schreef Nadine26 het volgende:
...
Maar moeten we dat nú al doen, terwijl de weduwe springlevend is, of pas na haar dood? Sowieso zal de notaris ons daar dan toch wel op wijzen..?
...
Het opeisen van een legitieme portie dient binnen 5 jaar na de dood van de erflater te gebeuren. Het tijdstip van de dood van jouw vader is dus van belang (beslist niet de dood van de weduwe).

Notarissen profileren zich graag als onpartijdige dienaren van de wet. In (mijn) werkelijkheid blijken notarissen te neigen naar de 'interessantste' partij (zoals een bank, een projectontwikkelaar).
Van deze notaris mag jij geen constructieve bijdrage verwachten, integendeel ...

PS: ik onderschrijf volledig de standpunten van Feestkabouter en Keesje.
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 20:49:03 #202
21636 Feestkabouter
pi_84248707
en ik onderschrijf dit:
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:58 schreef Gajus het volgende:

In (mijn) werkelijkheid blijken notarissen te neigen naar de 'interessantste' partij (zoals een bank, een projectontwikkelaar).
mooi geformuleerd!
pi_85186254
En?
Zijn jullie al een stap verder?
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  † In Memoriam † donderdag 12 augustus 2010 @ 17:09:00 #204
21636 Feestkabouter
pi_85193500
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 14:24 schreef dralion13 het volgende:
En?
Zijn jullie al een stap verder?
3 weken verder alweer, de tijd vliegt, ik ben ook benieuwd of er al een (stukje) richting is gekozen.
pi_86059500
en weer 3 weken verder, ben benieuwd of het nou goed gekomen is
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
  zondag 5 september 2010 @ 23:31:45 #206
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_86110817
Hoeveel geld zal er intussen al verspild zijn aan abrikooskleurige gastendoekjes en groentenfiguurzaagjes? :{.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_86172799
quote:
Op maandag 19 juli 2010 10:42 schreef Nadine26 het volgende:

Dit is inderdaad het ideale scenario. Mijn broer vindt dat we het 'eerlijk' moeten spelen, dus: notaris bellen en vragen wat hij precies bedoelt met zijn formulieren. En zeggen dat we niets tekenen, zolang we geen uitleg hebben. Natuurlijk hebben we overwogen dat de notaris (uit naam van de weduwe) dan onmiddellijk kan toeslaan door de rekeningen leeg te halen, maar - volgens mijn broer moeten we daar juist op hopen, omdat de tegenpartij zichzelf daarmee in de vingers snijdt.
Dan maak je er juist een spelletje van. Ik zou dat niet doen, maar het overlaten aan een goede advocaat. En er zelf dan niet teveel mee bezig zijn. En dan zie je wel wat er uitkomt, toch? Ik zou er geen moreel dilemma van maken. Jullie zijn niet onredelijk bezig.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86197237
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 13:54 schreef dralion13 het volgende:
en weer 3 weken verder, ben benieuwd of het nou goed gekomen is
Ah, sorry :@ :)

Het hele onderwerp was een beetje naar de achtergrond verdwenen. We hebben het erbij laten zitten, ben ik bang. Of nou ja: niet helemaal, we hebben de formulieren nog steeds niet ondertekend. Maar een rechtszaak zien we geen van allen zitten. Laatst hebben we de weduwe uitgenodigd voor een lunch, onder het motto: 'Dit moeten we toch als familie - kuch - met elkaar kunnen regelen.' De sfeer was inderdaad goed, we hebben rustig zitten praten, maar het bleek ingewikkeld om spijkers met koppen te slaan.

Wij hebben, zoals bekend, het buitenhuis geërfd. Helaas moeten wij de weduwe eerst uitkopen met onze legitieme porties; het huis kost ons dus geld (tegen de afspraak met mijn vader in) en bovendien hebben we een probleem met de financiering van het onderhoud. Het is een groot huis met een grote tuin, kortom: tuinman, reparaties etc. Waar betalen we dat van? Wij hebben de weduwe de volgende deal voorgesteld: als zij ons een voorschot geeft op onze legitieme porties (om het buitenhuis te onderhouden), ondertekenen wij die formulieren.

Een direct antwoord hebben we nog niet gekregen. Zij zit nog middenin de afwikkeling van de nalatenschap, zij weet dus niet hoeveel ze precies krijgt en wanneer etc. Dat was overigens wel een mooi moment - toen haar erfenis ter sprake kwam, zei ze: "Ja god, ik krijg een paar tonnetjes, het is nou ook weer niet zo dat ik er rijk van word."
Daarop zei mijn man: "Nou, Dingetje, volgens mij krijg je wel wat meer dan een paar tonnetjes. Je krijgt om precies te zijn X bedrag."
Ze bleef even stil. Toen zei ze: "Ja, ik ben net Doris Day, hè? Dat soort dingen heb ik niet op een rijtje, hoor." O-) _O- _O_

Dit is een zeer uitgekookte dame, zoveel is duidelijk. Doris Day |:(

Verder hebben we er heel veel witte wijn ingegooid, zodat ze op een bepaald moment ook heeft toegezegd dat ze het buitenhuis niet opnieuw zal laten taxeren (volgens het testament heeft ze dat recht). Het huis is in december 2009 nog getaxeerd, heel laag, dus dat is in ons voordeel als we haar uitkopen. Binnenkort doen we een nieuwe lunch. Even wat doosjes witte wijn bestellen *)
pi_86197350
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:31 schreef Vivi het volgende:
Hoeveel geld zal er intussen al verspild zijn aan abrikooskleurige gastendoekjes en groentenfiguurzaagjes? :{.
_O-

Doris Day heeft net een nieuwe badkamer laten aanleggen. Ook aast ze op een buitenhuis. Kortom: ze laat er geen gras over groeien. Nu nog een Rock Hudson ontmoeten ^)
  woensdag 8 september 2010 @ 11:43:34 #210
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_86198493
"Que sera sera" gaat dus niet helemaal op in haar boek :P.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_86202530
quote:
Op maandag 19 juli 2010 19:58 schreef Gajus het volgende:

Notarissen profileren zich graag als onpartijdige dienaren van de wet. In (mijn) werkelijkheid blijken notarissen te neigen naar de 'interessantste' partij (zoals een bank, een projectontwikkelaar).
Van deze notaris mag jij geen constructieve bijdrage verwachten, integendeel ... 8)7

Daar ben ik het niet mee eens, er zijn genoeg integere notarissen die juist pal voor de zwakkere partij gaan staan, inderdaad om te voorkomen dat deze 'overweldigd' worden door de wederpartij.
In de praktijk hebben die 'zwakkere' partijen vaak niet eens in de gaten dat ze behoed worden door de notaris, dat is het tragische van het beroepsgeheim.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_86236265
Wordt het uitoefenen van wilsrechten in het testament uitgesloten?
Anders kunnen jullie in ieder geval wilsrechten uitoefenen op jullie vordering op de weduwe. Ze kan jullie vordering dan niet weggeven of opmaken. Dan hebben jullie kinderen in ieder geval nog iets aan de erfenis, of jullie zelf als ze op korte termijn zou komen te overlijden aan een overdosis kaviaar of zo.
Zoek op stiefoudergevaar met Google.
pi_86341296
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:05 schreef Nadine26 het volgende:

[..]
Verder hebben we er heel veel witte wijn ingegooid, zodat ze op een bepaald moment ook heeft toegezegd dat ze het buitenhuis niet opnieuw zal laten taxeren (volgens het testament heeft ze dat recht). Het huis is in december 2009 nog getaxeerd, heel laag, dus dat is in ons voordeel als we haar uitkopen. Binnenkort doen we een nieuwe lunch. Even wat doosjes witte wijn bestellen *)
Ah, jullie vinden het dus wel leuk om er zelf ook een spel van te maken. :) . Dan heb je zeker voer voor een nieuw boek, ooit.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_89987065
Ik ben er weer... (of nog)... :@ :)

Dit is wel een late update, waarvoor mijn excuses. De zaak loopt nog steeds; we zijn er nog niet uit en er is dus ook nog steeds niets ondertekend. Verbazend. We hebben inmiddels meerdere gesprekken gevoerd met de notaris en met de accountant van mijn ouders (die tegenwoordig voor 'de weduwe' werkt), maar het verhaal lijkt steeds ingewikkelder te worden, steeds vreemder, steeds verwarrender.

Het klopt niet, is mijn vermoeden. Iets klopt er niet, maar ik weet niet WAT. Punt is namelijk dat niemand helder is. Elke vraag die ik stel, wordt afgewimpeld. De notaris mompelt onbegrijpelijke dingen. De accountant spreekt complete wartaal. Het begint, kortom, een wat Kafkaësk gebeuren te worden. Ik krijg het idee dat IK gek ben. Waarom kan niemand een normaal antwoord formuleren? Ik wil alleen begrijpen hoe dit in elkaar zit. Maar dat lukt dus niet :O

Wat eraan vooraf ging (heel kort):

Mijn moeder overleed in 2005, mijn vader overleed in 2010, zij waren in 2005 gescheiden van tafel en bed. Na zijn dood bleek mijn vader hertrouwd te zijn. In zijn testament wees hij zijn nieuwe vrouw aan als zijn enige erfgename. Wij (3 kinderen) kregen een legaat in de vorm van een buitenhuis. Omdat mijn vader een zogenaamd 'Langstlevenden testament' had laten opmaken, kunnen wij - de kinderen - onze kindsdelen pas vorderen ná het overlijden van zijn tweede vrouw (en zij is ongeveer even oud als ik).
Klaar, alles was duidelijk.

Toen bleek dat wij (de 3 kinderen) nog mede-eigenaar waren van 3 bankrekeningen die ooit aan mijn ouders hadden toebehoord, zogenaamde en/of-rekeningen. Mijn vader heeft die rekeningen na de scheiding van mijn moeder nooit op zijn eigen naam laten zetten, en wij, de 3 erven van mijn moeder, zijn na haar dood automatisch mede-eigenaar geworden. Dat is tot op de dag van vandaag het geval. De weduwe vindt echter dat zij, als enige erfgename, recht heeft op die rekeningen. Wij moeten er dus afstand van doen.

Oké, enorm gezeik. De grap is dat wij drie maanden geleden al met een pen naar de notaris zijn gegaan om te tekenen. Dat waren we absoluut van plan; de formulieren zaten in mijn tas, we hadden met z'n drieën afgesproken om een eind aan deze ellende te maken - hop, vooruit met die geit. Wat er mis ging, kan ik niet navertellen. Het kwam erop neer dat we nog een paar kleine vraagjes stelden aan de notaris, en daarop gaf die man zulke onbegrijpelijke antwoorden, en hij zei zulke merkwaardige dingen, dat wij elkaar op een bepaald moment aankeken en wisten: NO WAY dat wij gaan tekenen :o :D 8)7

En dus stonden we een halfuur later weer buiten met de formulieren en de pen. En daar is het sindsdien bij gebleven. De verwarring wordt intussen steeds groter.

De weduwe begon al vrij snel te jammeren dat ze financieel aan de grond zat, dat wij haar leven kapot maakten en God weet wat allemaal nog meer. Dit leek mij onzin, aangezien zij beschikt over nog 7 andere bankrekeningen van mijn vader, die níet op onze naam staan. Toch kan zij om de één of andere reden niet aan dat geld komen, blijkbaar. Of ze doet alsof.

Prima, zo ver waren we dus vanochtend. Toen belde de accountant, en hij drong er opnieuw op aan dat ik mijn handtekening snel zou zetten om afstand te doen van de 3 inmiddels befaamde bankrekeningen. Ik vroeg hem of de weduwe inderdaad financieel aan de grond zit, en zo ja: hoe dat mogelijk is. Hij had geen idee, zei hij. Hij zei letterlijk: "Ik heb geen zicht op haar financiën."

Daarop zei ik: "Dat is raar, want ik heb wél zicht op haar financiën. Ik heb van jou namelijk een overzicht gekregen van de nalatenschap en daar staat het allemaal precies op. En ik ben niet degene die hoeft uit te rekenen hoeveel geld zij aan successierechten moet betalen. Dat doe jij toch? Hoe kun jij dat uitrekenen als je geen zicht hebt op haar financiën? Steek je dan gewoon een natte vinger in de lucht?"

Hij: "Nee, maar jullie moeten afstand doen van die drie rekeningen."

Ik: "Dat is een ander onderwerp. Ik vroeg of zij financieel aan de grond zit, zoals ze beweert, en hoe dat kan."

Hij: "Doe nou gewoon afstand van die rekeningen, dan is haar probleem opgelost."

-O-

Uiteindelijk, na lang aandringen, kreeg ik het idee dat er wel eens een heel ánder probleem zou kunnen zijn, en dat probleem heet: een ontbrekend echtscheidingsconvenant. Mijn ouders zijn in 2005 van tafel en bed gescheiden. De reden: mijn vader wilde zijn vermogen niet opsplitsen (zou hem veel belastinggeld kosten), daarom zijn mijn ouders toen overeengekomen om het geld (en alle andere spullen en huizen die ze samen bezaten) bij elkaar te houden; ze leefden er allebei van, zij het apart, en dat ging prima. Die situatie duurde trouwens maar kort, want enkele maanden later overleed mijn moeder.

Er was dus geen echtscheidingsconvenant. Wel werd de boedel na mijn moeders overlijden verdeeld - logsich: zij had geen testament, en wij (haar 3 kinderen) waren haar erven. Mijn vader kreeg toen de helft van het volledige vermogen, en wij kregen met z'n drieën de andere helft. Dit verliep allemaal in harmonie, maar... het echtscheidingsconvenant werd nooit opgemaakt. Niemand dacht eraan. Mijn moeder was dood. Wat viel er nog vast te leggen?

Toen hertrouwde mijn vader. Hij was weduwnaar, dus geen probleem. Echter, een maand later overleed hij. De weduwde erfde alles.

Maar ja: wat is alles, als er geen convenant is? Zou dat het probleem kunnen zijn? Zou dat bijvoorbeeld ook de reden kunnen zijn dat de weduwe niet bij haar geld kan? De accountant zei er iets over: "Misschien zijn die rekeningen geblokkeerd door de bank zelf, na het overlijden van je moeder. Het waren weliswaar geen en/of rekeningen, het waren misschien wel rekeningen waarvan zij mede-eigenaar was, en waarvoor zij dus ooit haar handtekening heeft gezet. Bij het overlijden van één van de rekeninghouders, wordt zo'n rekening door de bank geblokkeerd."

Oké, dit is een heel lang (en hopelijk niet al te warrig) verhaal geworden, maar ik hoop echt dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. Het is ontzettend vervelend om steeds geconfronteerd te worden met mensen die mijn handtekening willen, en wel NU, en wel METEEN, zonder dat ik zelf snap waar ik precies voor teken.
pi_89987115
Ik zou vooral niet tekenen en iemand die er verstand van heeft er naar laten kijken (een onafhankelijke derde).

Just my two cents.
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_89987140
What Rabbit said...

Ik heb verder geen zin het hele topic door te lezen maar worden jullie zo niet uit jullie wettelijk deel gescrewed?
pi_89987180
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 01:57 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik zou vooral niet tekenen en iemand die er verstand van heeft er naar laten kijken (een onafhankelijke derde).

Just my two cents.
Hebben we al gedaan ;( We hebben twee onafhankelijke notarissen om advies gevraagd, maar het probleem is (denk ik) dat het ongelooflijk ingewikkeld is om iets zinnigs te zeggen, zelfs voor een expert, over een kwestie die ver teruggrijpt in het verleden.

Notaris 1 zei: "U kunt beter meteen tekenen, dit is een kansloze zaak. Het testament gaat boven alles."

Notaris 2 zei: "Metéén die rekeningen leegtrekken, een goede advocaat in de arm nemen en de beuk erin."

Werkelijke argumenten ontbraken. (Overigens wisten we toen nog niet van het ontbrekende echtscheidingsconvenant).
  donderdag 16 december 2010 @ 02:10:09 #218
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_89987193
Serieus :')

Misschien kun je beter terecht op een forum waar wat meer juristen lopen. En dan wel het linkje hier posten he? :D
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_89987194
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 02:01 schreef Sessy het volgende:
What Rabbit said...

Ik heb verder geen zin het hele topic door te lezen maar worden jullie zo niet uit jullie wettelijk deel gescrewed?
Ja, maar dat probleem heb je sowieso met een 'vreemde'. Wat heeft de tweede vrouw van mijn vader met ons te schaften?
pi_89987198
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 02:10 schreef wonderer het volgende:
Serieus :')

Misschien kun je beter terecht op een forum waar wat meer juristen lopen. En dan wel het linkje hier posten he? :D
Ik zal eens zoeken :Y
  donderdag 16 december 2010 @ 02:12:08 #221
71919 wonderer
pi_89987208
Ik ging even googelen op "ontbrekend echtscheidingsconvenant" en kwam uit op kassa.nl. Misschien handig?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_89987244
Wat een verhaal joh. Allereerst gecondoleerd nog.
Je bent bij twee notarissen geweest waar je ook niet wijzer van werd. Drie maal is scheepsrecht, dus wat let je er nog een te zoeken die dingen wél helder kan uitleggen?
pi_89987309
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 02:18 schreef Nemephis het volgende:
Wat een verhaal joh. Allereerst gecondoleerd nog.
Je bent bij twee notarissen geweest waar je ook niet wijzer van werd. Drie maal is scheepsrecht, dus wat let je er nog een te zoeken die dingen wél helder kan uitleggen?
Ja, dat is nu het plan. Nog één keer, en dan treffen we hopelijk iemand die ons verder kan helpen. Dank voor je condoléance :)
pi_89987327
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 02:12 schreef wonderer het volgende:
Ik ging even googelen op "ontbrekend echtscheidingsconvenant" en kwam uit op kassa.nl. Misschien handig?
Ik heb vanavond al langdurig zitten googlen, maar het probleem is dat het steeds om heel specifieke gevallen gaat, zoals dit ook een specifiek geval is. Wel las ik ergens (misschien bij 'Kassa'?) één berichtje van iemand die jaren na de scheiding van zijn ouders nog aanspraak bleek te kunnen maken op de erfenis i.v.m. een ontbrekend echtscheidingsconvenant.

Het stomme is: ik denk niet eens dat ik de weduwe voor de rechter zou slepen, maar ik wil wel graag weten hoe het zit.
  donderdag 16 december 2010 @ 02:39:58 #225
71919 wonderer
pi_89987350
Ik bedoelde het forum, niet het specifieke bericht ;) Maar dat zijn inderdaad van die persoonlijke gevallen, net als het jouwe, hehe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')