Ik ben er weer... (of nog)...
Dit is wel een late update, waarvoor mijn excuses. De zaak loopt nog steeds; we zijn er nog niet uit en er is dus ook nog steeds niets ondertekend. Verbazend. We hebben inmiddels meerdere gesprekken gevoerd met de notaris en met de accountant van mijn ouders (die tegenwoordig voor 'de weduwe' werkt), maar het verhaal lijkt steeds ingewikkelder te worden, steeds vreemder, steeds verwarrender.
Het
klopt niet, is mijn vermoeden. Iets klopt er niet, maar ik weet niet WAT. Punt is namelijk dat
niemand helder is. Elke vraag die ik stel, wordt afgewimpeld. De notaris mompelt onbegrijpelijke dingen. De accountant spreekt complete wartaal. Het begint, kortom, een wat Kafkaësk gebeuren te worden. Ik krijg het idee dat IK gek ben. Waarom kan niemand een normaal antwoord formuleren? Ik wil alleen
begrijpen hoe dit in elkaar zit. Maar dat lukt dus niet
Wat eraan vooraf ging (heel kort):
Mijn moeder overleed in 2005, mijn vader overleed in 2010, zij waren in 2005 gescheiden van tafel en bed. Na zijn dood bleek mijn vader hertrouwd te zijn. In zijn testament wees hij zijn nieuwe vrouw aan als zijn enige erfgename. Wij (3 kinderen) kregen een legaat in de vorm van een buitenhuis. Omdat mijn vader een zogenaamd 'Langstlevenden testament' had laten opmaken, kunnen wij - de kinderen - onze kindsdelen pas vorderen ná het overlijden van zijn tweede vrouw (en zij is ongeveer even oud als ik).
Klaar, alles was duidelijk.
Toen bleek dat wij (de 3 kinderen) nog mede-eigenaar waren van 3 bankrekeningen die ooit aan mijn ouders hadden toebehoord, zogenaamde en/of-rekeningen. Mijn vader heeft die rekeningen na de scheiding van mijn moeder nooit op zijn eigen naam laten zetten, en wij, de 3 erven van mijn moeder, zijn na haar dood automatisch mede-eigenaar geworden. Dat is tot op de dag van vandaag het geval. De weduwe vindt echter dat zij, als enige erfgename, recht heeft op die rekeningen. Wij moeten er dus afstand van doen.
Oké, enorm gezeik. De grap is dat wij drie maanden geleden al met een pen naar de notaris zijn gegaan
om te tekenen. Dat waren we absoluut van plan; de formulieren zaten in mijn tas, we hadden met z'n drieën afgesproken om een eind aan deze ellende te maken - hop, vooruit met die geit. Wat er mis ging, kan ik niet navertellen. Het kwam erop neer dat we nog een paar kleine vraagjes stelden aan de notaris, en daarop gaf die man zulke onbegrijpelijke antwoorden, en hij zei zulke merkwaardige dingen, dat wij elkaar op een bepaald moment aankeken en wisten: NO WAY dat wij gaan tekenen
En dus stonden we een halfuur later weer buiten met de formulieren en de pen. En daar is het sindsdien bij gebleven. De verwarring wordt intussen steeds groter.
De weduwe begon al vrij snel te jammeren dat ze financieel aan de grond zat, dat wij haar leven kapot maakten en God weet wat allemaal nog meer. Dit leek mij onzin, aangezien zij beschikt over nog 7 andere bankrekeningen van mijn vader, die níet op onze naam staan. Toch kan zij om de één of andere reden niet aan dat geld komen, blijkbaar. Of ze doet alsof.
Prima, zo ver waren we dus vanochtend. Toen belde de accountant, en hij drong er opnieuw op aan dat ik mijn handtekening snel zou zetten om afstand te doen van de 3 inmiddels befaamde bankrekeningen. Ik vroeg hem of de weduwe inderdaad financieel aan de grond zit, en zo ja: hoe dat mogelijk is. Hij had geen idee, zei hij. Hij zei letterlijk: "Ik heb geen zicht op haar financiën."
Daarop zei ik: "Dat is raar, want ik heb wél zicht op haar financiën. Ik heb van jou namelijk een overzicht gekregen van de nalatenschap en daar staat het allemaal precies op. En ik ben niet degene die hoeft uit te rekenen hoeveel geld zij aan successierechten moet betalen. Dat doe jij toch? Hoe kun jij dat uitrekenen als je geen zicht hebt op haar financiën? Steek je dan gewoon een natte vinger in de lucht?"
Hij: "Nee, maar jullie moeten afstand doen van die drie rekeningen."
Ik: "Dat is een ander onderwerp. Ik vroeg of zij financieel aan de grond zit, zoals ze beweert, en hoe dat kan."
Hij: "Doe nou gewoon afstand van die rekeningen, dan is haar probleem opgelost."
Uiteindelijk, na lang aandringen, kreeg ik het idee dat er wel eens een heel ánder probleem zou kunnen zijn, en dat probleem heet: een ontbrekend echtscheidingsconvenant. Mijn ouders zijn in 2005 van tafel en bed gescheiden. De reden: mijn vader wilde zijn vermogen niet opsplitsen (zou hem veel belastinggeld kosten), daarom zijn mijn ouders toen overeengekomen om het geld (en alle andere spullen en huizen die ze samen bezaten) bij elkaar te houden; ze leefden er allebei van, zij het apart, en dat ging prima. Die situatie duurde trouwens maar kort, want enkele maanden later overleed mijn moeder.
Er was dus geen echtscheidingsconvenant. Wel werd de boedel na mijn moeders overlijden verdeeld - logsich: zij had geen testament, en wij (haar 3 kinderen) waren haar erven. Mijn vader kreeg toen de helft van het volledige vermogen, en wij kregen met z'n drieën de andere helft. Dit verliep allemaal in harmonie, maar... het echtscheidingsconvenant werd nooit opgemaakt. Niemand dacht eraan. Mijn moeder was dood. Wat viel er nog vast te leggen?
Toen hertrouwde mijn vader. Hij was weduwnaar, dus geen probleem. Echter, een maand later overleed hij. De weduwde erfde alles.
Maar ja: wat is alles, als er geen convenant is? Zou dat het probleem kunnen zijn? Zou dat bijvoorbeeld ook de reden kunnen zijn dat de weduwe niet bij haar geld kan? De accountant zei er iets over: "Misschien zijn die rekeningen geblokkeerd door de bank zelf, na het overlijden van je moeder. Het waren weliswaar geen en/of rekeningen, het waren misschien wel rekeningen waarvan zij mede-eigenaar was, en waarvoor zij dus ooit haar handtekening heeft gezet. Bij het overlijden van één van de rekeninghouders, wordt zo'n rekening door de bank geblokkeerd."
Oké, dit is een heel lang (en hopelijk niet al te warrig) verhaal geworden, maar ik hoop echt dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. Het is ontzettend vervelend om steeds geconfronteerd te worden met mensen die mijn handtekening willen, en wel NU, en wel METEEN, zonder dat ik zelf snap waar ik precies voor teken.