Ja, lijkt me welquote:Op maandag 27 december 2010 02:44 schreef tim2308 het volgende:
En wat als blijkt dat ze formeel nergens recht op heeft, geven jullie dan wel het deel dat haar "moreel' toebehoort als ex-partner van je vader? (dus zeg de helft van de bezittingen?)
En we zijn weer terug bij af. Een aantal maanden geleden gaf ik volgens mij al op pagina 1 het antwoord op alle vragen van de TS.quote:Op maandag 27 december 2010 07:42 schreef dop het volgende:
ik snap wel waarom de bank niet naar het testament kijkt.
door het ontbreken van het echtscheidingsconvenant is het geld niet alleen van jou overleden vader , maar ook van de overleden moeder.
je vader kan 10 testamenten maken maar nooit weg geven wat niet geheel van hem is.
heel simpel is 1 deel van je vader en 1 deel van de erven van jou moeder (jij en je broers / zussen)
de stiefmoeder / weduwe kan dus nooit alles erven ten zij jullie afstand doen maar daar zie ik geen enkele goede reden voor.
ik ben geen expert maar het eerste wat ik me afvraag, welke notaris heeft het testament opgestelt, had die al niet moeten zien dat er ergens iets niet klopt.
het zou wel eens zo kunnen zijn dat er door deze fout helemaal geen geldig testament is.
hoe is de erfenis van moeder afgehandeld en door wie ?
daar zijn jullie als kinderen namelijk verantwoordelijk voor.
6 maanden is niks, ik ben al 3 jaar bezig.quote:Op maandag 27 december 2010 09:10 schreef matthijst het volgende:
Duurt allemaal wel erg lang....
Binnenkort naar de drukker voor een eerste proefversie?
Hoe kan je nou 6 maanden bezig zijn met zoiets?
En wat hierboven werd gezegd: wie heeft dat testament opgemaakt?
Mwah, dat geloof ik best, maar zij is al 6 maanden bezig met een simpele vraag als: 'heb ik recht op het geld, of niet' .... Kappen met miepen en pinnen die handelquote:Op maandag 27 december 2010 09:10 schreef silliegirl het volgende:
6 maanden is niks, ik ben al 3 jaar bezig.
Ja, zoals jij het hier verwoordt, zo zit het waarschijnlijk. Zoiets kan natuurlijk gebeuren, fouten zijn menselijk, maar wat ik zo bloedirritant vind, is dat niemand hardop wil zeggen wat er aan de hand is. Blijkbaar zijn ze allemaal (de weduwe, bij de notaris en de accountant) doodsbenauwd voor ons, en dat is dus dom. Dat slinkse gedrag heeft ons achterdochtig gemaakt, en inmiddels zijn we zwaar geïrriteerd. Als deze mensen vanaf het begin duidelijk waren geweest, en gewoon hadden verteld dat er een probleem was (en wat dat probleem precies was) hadden wij waarschijnlijk vrolijk meegewerkt en getekend. Nu is dat een gepasseerd station.quote:Op maandag 27 december 2010 07:42 schreef dop het volgende:
ik snap wel waarom de bank niet naar het testament kijkt.
door het ontbreken van het echtscheidingsconvenant is het geld niet alleen van jou overleden vader , maar ook van de overleden moeder.
je vader kan 10 testamenten maken maar nooit weg geven wat niet geheel van hem is.
heel simpel is 1 deel van je vader en 1 deel van de erven van jou moeder (jij en je broers / zussen)
de stiefmoeder / weduwe kan dus nooit alles erven ten zij jullie afstand doen maar daar zie ik geen enkele goede reden voor.
ik ben geen expert maar het eerste wat ik me afvraag, welke notaris heeft het testament opgestelt, had die al niet moeten zien dat er ergens iets niet klopt.
het zou wel eens zo kunnen zijn dat er door deze fout helemaal geen geldig testament is.
Mijn moeder had geen testament, dus: 50% naar mijn vader, 50% naar de kinderen. Dat is afgehandeld door de eerder genoemde accountant. Ik neem aan dat er ook een notaris bij was betrokken (voor de verklaring van erfrecht waarmee wij uiteindelijk ons akkoord hebben gegeven) maar ik weet niet wie dat was.quote:hoe is de erfenis van moeder afgehandeld en door wie ?
daar zijn jullie als kinderen namelijk verantwoordelijk voor.
Ja, maar je moet niet vergeten dat het ons niet om het geld ging. Ons uitgangspunt was toen: we willen dit vriendschappelijk afhandelen, beschaafd, enzovoort. Hoewel het natuurlijk niet leuk is om buiten spel te worden gezet in een testament, hebben wij de wens van mijn vader wel meteen geaccepteerd.quote:Op maandag 27 december 2010 09:01 schreef Maharbal het volgende:
En we zijn weer terug bij af. Een aantal maanden geleden gaf ik volgens mij al op pagina 1 het antwoord op alle vragen van de TS.
Ja, dat denk ik ook.quote:Overigens kan een testament best geldig zijn in een dergelijke situatie. Het geldt dan alleen maar voor het deel dat daadwerkelijk van de vader is/was.
Dadelijk krijgt zij het geld en jullie, als wettelijk erfgenamen, de aanslag voor de successierechten..quote:Op maandag 27 december 2010 13:37 schreef Nadine26 het volgende:
Dat is het verschil: eerst gaf mijn vader al zijn geld aan de weduwe, nu zijn wij degenen die haar rijk moeten maken. Nuance, natuurlijk.
@Materbal:quote:Op maandag 27 december 2010 09:01 schreef Maharbal het volgende:
[..]
En we zijn weer terug bij af. Een aantal maanden geleden gaf ik volgens mij al op pagina 1 het antwoord op alle vragen van de TS.
Overigens kan een testament best geldig zijn in een dergelijke situatie. Het geldt dan alleen maar voor het deel dat daadwerkelijk van de vader is/was.
Oké, ik begin even met deze postquote:Op maandag 27 december 2010 20:44 schreef dop het volgende:
even voor de duidelijkheid , bij overlijden van moeder waren vader en moeder reeds gescheiden van tafel en bed. welke 50% heeft je vader toen gehad ?
hij is na scheiding namelijk geen erfgenaam meer.
daar zit dus ook de eerste fout.
eerst moet de boedel verdeeld worden en daarna erven de kinderen het deel van de moeder , tenzij moeder een testament had waar in ze iets aan vader na liet , maar ik begreep dat dat er niet was.
de verdeling van de boedel moet in 2 gelijke delen , tenzij moeder of de erven hebben getekend voor een andere verdeling.
dus kreeg vader 50% van de boedel of 50% van moeders deel van de boedel ?
als de erfenis van moeder is verdeeld kun je inzagen vragen van de stukken van de notaris , daar heb je gewoon recht op kunnen ze niet voor je achter houden.
mijn gevoel zegt dat vader waarschijnlijk al de fout heeft gemaakt door iets naar zich toe te trekken wat niet van hem was.
of dat bewust of onbewust is gegaan doet er eigenlijk niet toe , echter de notaris zou dit wel moeten hebben gezien. even zo het ontbreken van het echtscheiding convenant
word toch erg nieuwschierig naar de notaris , die heeft of een grote fout gemaakt of die is er helemaal niet , en dus is de boedel van moeder helemaal nooit verdeeld.
Nou ja, het is eigenlijk gewoon gegaan zoals het ook gaat bij een getrouwd echtpaar, omdat de boedel nog van hen samen was. Ik snap dat trouwens niet, want als ik google op 'scheiding van tafel en bed', zie ik duidelijk staan dat het JUIST gaat om de scheiding van de boedel. Dat is de essentie van zo'n scheiding.quote:volgende vraag, wie heeft nu eigenlijk opdracht gegeven tot het verdelen van de erfenis van moeder ?
dat zouden de kinderen moeten zijn geweest en niet vader.
dus zou jij of je broers / zussen nu al moeten weten hoe dat is gegaan
Wij willen natuurlijk best een deel van het geld, maar het was mijn vaders goed recht om alles na te laten aan zijn nieuwe vrouw. Het komt heel vaak voor dat mensen kiezen voor een zogenaamd 'Langstlevende testament', waarbij de langstlevende partner (in dit geval: de weduwe) alles krijgt toebedeeld, en dan kun je op je kop gaan staan, je kunt er niets aan veranderen. Het ligt nu alleen anders, omdat mijn vader zijn zaakjes blijkbaar slecht had geregeld: de bankrekeningen zijn nooit door hem opgeëist, terwijl hij dat recht (volgens mondelinge afspraak) wel had.quote:Op maandag 27 december 2010 15:50 schreef Devz het volgende:
Erg interessante zaak en ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk af gaat lopen. Zoals velen al zeiden in ieder geval niets gaan tekenen totdat alles helemaal duidelijk is. Die weduwe lijkt me trouwens een vervelend en op geld belust persoon, alleen daarom zou ik al niet zomaar meewerken.
Waarom willen jullie zelf niet een deel van het geld? Overigens wel een beetje vreemd dat hij vlak voor zijn overlijden trouwt waar maar weinig mensen van op de hoogte zijn.
Toevallig had ik er vanavond een gesprek over met iemand, en wij zijn inderdaad naïef en ik begrijp ook niet goed waarom wij zo weinig verstand hebben van geld, of nee: waarom wij de waarde van geld niet lijken te doorgronden. Maar dat is ongetwijfeld een kwestie van opvoeding geweest. Mijn vader gaf niets om geld. Mijn moeder ook niet. Ze hádden het. Vanuit die luxe-positie hoefden ze het er niet over te hebben, en dat is na hun scheiding dus ook niet veranderd; ze zagen geld als een abstractie. Ik ben van ons drieën nu eigenlijk de 'haai' - mijn broer en zus begrijpen niet wat ik allemaal bazel, zij willen dit probleem het liefst zo snel mogelijk lozen. Dus: tekenen, klaar. Zij kunnen het geld beter gebruiken dan ik, maar dat doet niet ter zake: ook voor hen is geld een abstractie. Iets anders is dat zij, méér dan ik, ontzag hebben voor de wet/het testament/de regels. Tenminste: dat denk ik. Zij beschouwen dit als vechten tegen de bierkaai. Maar ik heb al tegen ze gezegd: "Voel je niet verplicht, ik ben wel de gek in de familie. Er is maar één gek nodig, tenslotte."quote:Op maandag 27 december 2010 15:01 schreef mane het volgende:
Ik zou de heldere vragen die jullie hebben op papier zetten en de brief naar de personen in kwestie sturen met het verzoek jullie vragen schriftelijk te beantwoorden binnen twee weken.
Daarnaast zou ik wel een contactpersoon aanwijzen die namens de familie het contact overneemt. Een advocaat dus. Hij kan ook die brief sturen. Ik zou persoonlijk niet meer lastiggevallen willen worden met telefoontjes waarin mij gezegd wordt dat ik iets moet tekenen. Alles uit handen geven, en alleen nog contact via een advocaat. Dat zou mij denk ik rust geven.
Sorry, maar ik vind jullie tot nu toe wel een beetje naief hierin. Te denken dat je dingen 'beschaafd' onderling kunt regelen... Het gaat om geld, dat haalt alles behalve beschaafdheid in mensen naar boven en die weduwe lijkt me een goed voorbeeld. Ik vind het zelf veel beschaafder eigenlijk om het in handen van een professional te leggen.
Nou, voor zo ver wij het na hebben kunnen gaan, is de boedelverdeling na de dood van mijn moeder volgens het boekje verlopen. Helemaal zeker is dat niet - daarvoor waren er teveel bankrekeningen, huizen, etc. etc. bij betrokken, en we hebben ook eindeloos met geld en 'stenen' geschoven om uit te komen op een precieze verdeling - maar laten we ervan uitgaan dat het klopt.Volgens mij hebben wij daar niets meer te vorderen.quote:Op maandag 27 december 2010 14:34 schreef komrad het volgende:
[..]
@Materbal:
Op het moment dat je op pagina 1 antwoorden gaf, was het uitgangspunt dat de volledige erfenis verdeeld was ten tijde van het overlijden van de moeder gebaseerd op het feit dat er een echtscheiding plaats had gevonden. De vervolgerfenis van de vader was daarmee an sich (voor zover niet strijdig met de wet) een 'simpele' kwestie van het uitvoeren van het testament.
Naar ik uit alle gegevens destilleer is het zo dat er nooit een formele scheiding plaats heeft gevonden tussen vader en moeder waarmee de vraag rijst of de boedelverdeling ten tijde van het overlijden van de moeder volledig is geweest en meer specifiek of daarbij de saldi van de alle rekeningen (dus niet alleen de 3 maar ook de 7) betrokken is.
Als de boedelverdeling niet volledig is geweest, zijn de vervolgvragen (1) of er na de afhandeling van de nalatenschap van de moeder, op enige wijze afstand is gedaan van enige 'vervolgrechten' en (2) of dit mogelijk alsnog te vorderen is.
Dit alles staat los van de discussie over het 'onterven' (wat niet aan de orde is en geen kans maakt) en de en/of rekeningen (waarbij m.i. alleen bovenstaande relevant is).
N.B. Ik ben geen jurist maar ik probeer een beetje duidelijkheid te verschaffen over waar het om gaat
TS: zit ik in de richting?
quote:
of wel vader heeft opdracht gegeven tot het verdelen van de hele zaak , en jullie zijn daar als kinderen min of meer mee accoord gegaan.quote:Op dinsdag 28 december 2010 00:26 schreef Nadine26 het volgende:
Nou ja, het is eigenlijk gewoon gegaan zoals het ook gaat bij een getrouwd echtpaar, omdat de boedel nog van hen samen was. Ik snap dat trouwens niet, want als ik google op 'scheiding van tafel en bed', zie ik duidelijk staan dat het JUIST gaat om de scheiding van de boedel. Dat is de essentie van zo'n scheiding.
Hierbij moet ik wel aantekenen dat mijn vader een zeer slinkse, handige man was - hij wist altijd met de meest onnavolgbare theorieën door te komen, en hij regelde zijn zaken wel vaker op een volstrekt unieke en ondoorzichtige manier. Toen wij zijn testament voorlegden aan een andere notaris (bij wijze van second opinion) viel die man bijna achterover van stoel: zoiets ingewikkelds en eigenaardigs had hij nog nooit gelezen. De dingen konden nooit normaal. Mijn vader ging uit van de gedachte: hoe onbegrijpelijker, hoe beter. Maar een nadeel was dat hij daarnaast zeer laks en slordig was. Ik denk eerlijk gezegd dat hij ondanks zijn geheime huwelijk heel goed heeft geweten dat hij zijn kersverse vrouw (en ons) met een hoop shit achterliet, maar hij was niet het type man dat daar één seconde van wakker lag![]()
Hoe dan ook, het lijkt erop dat mijn vader destijds heeft aangedrongen op een scheiding van tafel en bed, en daarbij heeft hij dan blijkbaar de essentie (de boedelscheiding) uit het contract weten te schrappen.
--edit--quote:Op maandag 27 december 2010 08:00 schreef brandlex het volgende:
...
Was het een natuurlijke dood? Zo'n jonge weduwe heeft altijd iets verdachts...
het is maar waar je zoveel tijd aan wil besteden....quote:Op dinsdag 28 december 2010 01:58 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
![]()
Ik denk ook vaak aan mijn moeder: ooooh, zij zou het geweldig hebben gevonden dat wij de weduwe zo dwars zitten![]()
Dat dus. Heb een soortgelijke situatie gehad: mijn grootmoeder had mij het grootste deel van haar vermogen nagelaten. Heb het mogen terugbetalen aan mijn moeder, aangezien zij bijna volledig onterfd was.quote:Jullie vader had niet de intentie jullie zijn deel ook te laten erfen dus trouwde hij kort voor zijn dood met mevrouw Y
Grappig om te zien dat ik niet als enige in een soortgelijke situatie zit.quote:Op dinsdag 28 december 2010 01:46 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nou, voor zo ver wij het na hebben kunnen gaan, is de boedelverdeling na de dood van mijn moeder volgens het boekje verlopen. Helemaal zeker is dat niet - daarvoor waren er teveel bankrekeningen, huizen, etc. etc. bij betrokken, en we hebben ook eindeloos met geld en 'stenen' geschoven om uit te komen op een precieze verdeling - maar laten we ervan uitgaan dat het klopt.Volgens mij hebben wij daar niets meer te vorderen.
Toegegeven: ik vind het zelf ook moeilijk om een helder verhaal te vertellen. Het is vaag, ik snap er weinig van. Maar ik denk op dit moment dat het probleem simpelweg te maken heeft met het ontbrekende scheidingsconvenant of, nog simpeler, met het feit dat de banken nooit een officiële opdracht hebben gekregen om mijn moeder (en later ons, de erven) als rekeninghouders te schrappen. Nu is er een testament waarin staat vermeld dat de weduwe de enige erfgenaam van mijn vader is. Dat betekent: zij erft al zijn eigendommen. Maar die bankrekeningen zijn (volgens de banken) niet haar eigendommen, het zijn gedeelde eigendommen. En daar zegt het testament verder niets over. Dus niet: de kinderen moeten afstand doen van die rekeningen. En dat is een probleem.
Tot zo ver niets nieuws onder de zon - dit speelde inderdaad al in mijn eerste post. Inmiddels is de situatie in zo verre veranderd, dat het niet langer alleen gaat om de 3 'en/of'-rekeningen, maar om ALLE rekeningen. Tenminste: dat vermoed ik.
Want wat gebeurde er laatst? De notaris belde mij op om weer eens aan te dringen op de ondertekening van de bewuste formulieren (om afstand te doen). Ik zei: "Ja, ja, bla, bla," en ik vroeg hem vervolgens om mij die formulieren nóg eens op te sturen. Ik weet eigenlijk niet eens precies waarom ik dat vroeg - noem het vrouwelijke intuïtie (), want hij stuurde mij inderdaad de formulieren, en wat bleek?
Nu waren er opeens 4 rekeningen waarvan wij afstand moeten doen. Geen 3.
En zonder een woord van uitleg. Gewoon: zoals afgesproken, hier de formulieren en kunt u even tekenen, dank u. Alsof het heel normaal was.
Maar het was niet normaal.
De vierde rekeningen is een Franse bankrekening. Vreemd genoeg hebben wij op zeker moment een brief van de notaris ontvangen (maanden terug alweer) waarin hij een korte samenvatting gaf van onze bespreking op zijn kantoor. Tot onze verbazing beweerde hij in die brief dat wij hadden afgesproken dat wij NIET zouden tekenen om afstand te doen van die Franse bankrekening, omdat de weduwe de rekening leeg zou halen (lees: overboeken naar haar Nederlandse rekening) en bovendien zou zij 5000 euro op de rekening laten staan voor eventuele betalingen aan ons buitenhuis (gas, licht, onvoorziene kosten), omdat het huis toen nog niet officieel op onze naam stond. Vervolgens, nog steeds volgens die brief, zou deze rekening op onze naam komen te staan - handig, want wij hebben daar immers een buitenhuis.
Prima, leuk. Het vreemde was alleen dat wij ons niets konden herinneren van deze 'afspraak'. Hoezo: 5000 euro? Wij vonden het een schamele fooi, maar ja, je kijkt een gegeven paard niet in de bek, en verder leek het ons wel een goed idee om die rekening op onze naam te zetten. Dus wij hebben er verder nooit meer over nagedacht.
Nu moeten wij dus ineens officieel tekenen om afstand te doen van deze rekening. En ik voorspel dat er meer rekeningen gaan volgen. Op zich kun je denken: ja logisch, de weduwe heeft als erfgename recht op dat geld. Maar wat het zo bizar maakt, is dat er NOOIT iets wordt uitgelegd, hoe vaak ik ook vraag om een reden. Waarom moeten we tekenen? Waar staat dat? Is er een probleem? Wat is precies dat probleem? Wat gebeurt er als we niet tekenen? Waarom is er opeens een vierde rekening om afstand van te doen? Enzovoort. Simpele, terechte vragen. Maar: het blijft doodstil aan de andere kant van de lijn. Alles wat ik hierboven beschrijf (aan mogelijke redenen) heb ik zélf bedacht.
Toen ik de weduwe per mail vroeg waarom ze niet bij haar geld kon (toen ging ik er nog vanuit dat wij alleen die 3 'en/of'-rekeningen gekaapt hielden), antwoordde ze: "Het zijn allemaal effectenrekeningen."
Een keiharde leugen, mogen we nu wel vaststellen. Op de Franse rekening staan munten. Ze had gewoon kunnen antwoorden: "Omdat de bank jullie als rekeninghouders beschouwt."
Toch? Is dat zo'n moeilijk antwoord? Ja, dus. Blijkbaar is dat een heel moeilijk antwoord.
Ik heb dus tegen de notaris gezegd: "Iemand die keiharde leugens vertelt, vertrouw ik mijn kindsdeel niet toe. Deze vrouw beheert ons geld tot haar sterfdag; ze mag ermee doen wat ze wil. Ik heb er niet een heel lekker gevoel bij."
Nou, zei de notaris, ze zal vast heel goed op jullie geld passen.
Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom heb je het mogen terugbetalen aan je moeder, en is het woord 'mogen' dan sarcastisch bedoeld? Op welke gronden heb je het mogen/moeten terugbetalen? Is er een rechtszaak geweest? Of heeft je moeder je onder druk gezet? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? (Sorryquote:Op dinsdag 28 december 2010 11:17 schreef Kwakkeltje het volgende:
Dat dus. Heb een soortgelijke situatie gehad: mijn grootmoeder had mij het grootste deel van haar vermogen nagelaten. Heb het mogen terugbetalen aan mijn moeder, aangezien zij bijna volledig onterfd was.
Hm, interessantquote:Op dinsdag 28 december 2010 20:04 schreef Laureline het volgende:
Een scheiding van tafel en bed telt voor de bank/notaris niet als een 'echte' scheiding. Mijn ouders waren dat ook (dat was door 2 onhandige,romantische pro deo-advocaten van respectievelijk 80 en 90 jaar oud zo voor ze geregeld), maar toen bleek dat bij belangrijke financiële handelingen van mijn vader, bijvoorbeeld garant staan voor een hypotheek, óók nog de schriftelijke toestemming van mijn moeder nodig was.
Als je je ouders tijdens het overlijden van je moeder nog als getrouwd beschouwd, is er dan iets misgegaan met die erfenis? Waren dat dezelfde accountant en notaris?
Ja, dat klopt precies. Het stomme is dat wij de accountant altijd hebben gezien als iemand die aan 'onze' kant stond: hij deed altijd de financiële rompslomp van mijn ouders, later heeft hij de erfenis van mijn moeder afgehandeld. Maar nú werkt hij - in opdracht van mijn vader - voor de weduwe. En daarom wil hij nú dat wij snel afstand doen van die rekeningen, omdat zijn beroepseer op het spel staat: hij wil alles op tijd (voor het belasting en/of kalenderjaar) afgehandeld hebben, anders krijgt hij straks de schuld van de boetes etc.quote:Op dinsdag 28 december 2010 22:11 schreef LePetitColonel het volgende:
Grappig om te zien dat ik niet als enige in een soortgelijke situatie zit.
Bij mij ook een familie met een aanzienlijk vermogen en allerlei spelletjes wanneer er iemand doodgaat.
Inmiddels ben ik zelf ook onderdeel geworden, en ik moet zeggen het is eigenlijk best leuk, zorg ervoor dat je jezelf goed inlicht en eventueel laat ondersteunen door een fiscalist waarvan je zeker bent dat hij/zij de situatie begrijpt en aan jou kant staat.
Een notaris die ook dingen doet voor de andere partij moet je zoizo wantrouwen.
Het rare is dat ik er steeds minder lichtzinnig over ga denken, juist omdat de 'tegenpartij' zich zo buitengewoon ontoeschietelijk en verdacht gedraagt. Ik besef daardoor: aha, we hebben het dus ergens over, dit is blijkbaar serieus. Ik besef dus ook dat zij - de tegenpartij - ons kennelijk zien als een grote bedreiging. Daar waren wij ons niet van bewust, ironisch genoeg hebben ZIJ ons gewezen op de macht die we kennelijk hebben. Grote kans dat wij, als zij gewoon open kaart hadden gespeeld, gewoon hadden meegewerkt omdat we het liefst alles zo snel mogelijk achter de rug wilden hebben.quote:Je moet in ieder geval niet vergeten dat (ondanks dat je geld niet belangrijk vind) het wel degelijk dingen mogelijk kan maken die jou of je (toekomstige kinderen) dingen kunnen bieden die anders niet zouden kunnen. Denk er dus niet te lichtzinnig over.
Ik zou niets tekenen.
Weet je zeker dat je ouders gescheiden waren van tafel en bed op het moment dat je moeder overleed? Waren ze niet duurzaam gescheiden?
Dat verschilt nogal in erfbelasting en wie waar recht op heeft.
Nee, een advocaat! Dus geen veredelde quasi-integere ambtenaar maar iemand die oprecht voor je knokt. Die nummer 2 van mij lijkt me een goed wijf.quote:Op woensdag 29 december 2010 02:34 schreef Nadine26 het volgende:
Nu dus op zoek naar een goede notaris. Ik heb hier al een paar goede tips gekregen, waarvoor dank
'Mogen' was inderdaad lichtelijk sarcastisch ja :-)quote:Dit begrijp ik niet helemaal. Waarom heb je het mogen terugbetalen aan je moeder, en is het woord 'mogen' dan sarcastisch bedoeld? Op welke gronden heb je het mogen/moeten terugbetalen? Is er een rechtszaak geweest? Of heeft je moeder je onder druk gezet? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? (Sorry )
Ja, dat zal die gedacht hebbenquote:Op woensdag 29 december 2010 02:46 schreef dvr het volgende:
Je zou bijna gaan vermoeden dat je vader dacht: "Ik zal die watjes van kinderen van mij eens wat zelfrespect, strijdlust en doorzettingsvermogen bijbrengen. Als ze mijn erfenis willen hebben, zullen ze ervoor moeten knokken". Met als pikante bijkomstigheid dat je jezelf nu een aantal van zijn eigenschappen zult moeten bijbrengen zoals wedijver en sluwheid. Een aparte manier om postuum nader tot elkaar te komen..
Niet iedereen heeft een saaie kantoorlul als vader he.quote:
Klacht over notarisquote:Op donderdag 30 december 2010 13:45 schreef Nadine26 het volgende:
Gisteren heeft de secretaresse van de notaris mijn dag opgefleurd![]()
Zoals ik laatst al vermeldde, heb ik een tijdje terug aan de notaris gevraagd om kopieën van de afstandsverklaringen (voor de 3 rekeningnummers). Hij mailde me toen zonder opgaaf van redenen afstandsverklaringen voor 4 rekeningnummers. Het vierde nummer betrof een Franse bankrekening (die bij het buitenhuis hoort).
Ik heb toen ergens een oude brief opgediept waarin de notaris zwart op wit stelt dat wij géén afstand doen van die Franse bankrekening: de weduwe zou het geld eraf halen en overboeken naar haar Nederlandse rekening, met achterlating van 5000 euro (voor lopende kosten aan het huis) en daarna zou de rekening op onze naam komen.
Die brief heb ik gekopieerd en aan de notaris gestuurd.
Daarop kreeg ik een mail van de secretaresse: of wij zo snel mogelijk afstand wilden doen van die Franse bankrekening.
![]()
Dit heet: tegen een muur praten.
Ik heb haar gisteren teruggemaild en uitgelegd dat ik de brief niet voor niks heb gekopieerd en opgestuurd, en als cynische afsluiter schreef ik: "Misschien heeft u de brief over het hoofd gezien?"
Even later volgde haar antwoord: "Inderdaad is de brief aan de binnenkant van de envelop blijven kleven. Ik zal de notaris op de brief wijzen."
![]()
Hoe debiel ben je dan?
quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:55 schreef tim2308 het volgende:
Nog nieuws? Moest heel erg aan dit topic denken toen ik dit zag in Rotterdam CS
[ afbeelding ]
dat is onzin de scheiding was er wel, alleen de boedel is onverdeeld, hun portie/deel klopt wel.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 00:48 schreef Kaza het volgende:
Als ik het me goed herinner van school, dan wordt bij een getrouwd stel het erfdeel verdeeld over zowel kinderen als weduwe/weduwnaar.
Stel dat je ouders dus niet gescheiden waren, dan hebben jullie feitelijk teveel gehad van je moeders erfenis. De helft van alles was van je moeder, dus dat was het erfdeel. Dat erfdeel moesten jullie met z'n 4-en verdelen (3 kinderen én vader). In totaal 1/8 van alles wat je ouders samen bezaten was dus het kindsdeel, en niet 1/6 wat ieder kind nu gehad heeft (alleen de kinderen hebben moeders deel verdeeld toch?).
Mocht je gaan uitzoeken hoe het nu zit met die echtscheiding van je ouders, dan zou het zomaar kunnen dat jullie alsnog een deel terug moeten betalen wat eigenlijk je vader toekwam.
Nee. Dat is het probleem met slepende zakenquote:
Ja, ik denk ook dat het zo zit. De interpretatie van Kaza (post boven jou) is wel begrijpelijk, maar ik vermoed dat de scheiding van tafel en bed wél 'officieel' is (mijn vader is tenslotte hertrouwd, en op het gemeentehuis zijn ze niet helemaal achterlijk), alleen de boedelscheiding is erbij ingeschoten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 06:17 schreef dop het volgende:
[..]
dat is onzin de scheiding was er wel, alleen de boedel is onverdeeld, hun portie/deel klopt wel.
het lijkt er veel meer op dat vader delen van de onverdeelde boedel heeft weggeven en dat door het ontbreken van verdeling bij scheiding , het restant of delen daar nog verdeeld moeten worden.
beide ouders hadden nog zeggenschap over de boedel en door het uitblijven van een verdeling hadden de kinderen na het overlijden van vader nog steeds zeggenschap van die delen waar van geen afstand is getekend bij de dood van moeder.
Nog wel, nog wel...quote:
de executeur testementair is veranwoordelijk voor de betaling van rekeningen zolang de boel niet is afgehandeld , dit kan uit de nalatenschap en mag vermoedelijk , maar weet ik dus niet helemaal zeker , worden afgetrokken van het deel dat jullie toekomt.quote:Op maandag 24 januari 2011 23:36 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nog wel, nog wel...![]()
Nieuws van het front: de weduwe begint officieel raar te doen. Laatst stuurde ze een brief met daarin een belastingaanslag voor het buitenhuis - of wij die even wilden betalen, want zij kon niet aan de Franse bankrekening komen.
Wij wel dan?![]()
Mijn zus mailde haar: wij kunnen ook niet aan die rekening komen, tenzij het de bedoeling is dat we met vervalste handtekeningen aan de gang gaan, en bovendien zijn wij juridisch nog geen eigenaar van het huis; de Franse notaris werkt nog aan de overdracht. Met andere woorden: wij speelden de bal terug.
Vandaag kwam haar antwoord: nee, wij moesten die kosten betalen, bovendien wil ze met terugwerkende kracht de kosten (voor het huis) over het afgelopen jaar terugvorderen. (Mijn vader is bijna een jaar geleden overleden). Die kosten zijn via een automatische incasso afgeschreven van de Franse bankrekening. Ik vraag me af of ze een poot heeft om op te staan. Zij is als enige erfgenaam toch verantwoordelijk voor de eigendommen van de 'erflater' (mijn vader)? Pas als wij officieel eigenaar zijn, kunnen wij financieel worden aangesproken, lijkt mij. Weet iemand of dat klopt?
Dank voor je antwoord.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 00:04 schreef dop het volgende:
[..]
de executeur testementair is veranwoordelijk voor de betaling van rekeningen zolang de boel niet is afgehandeld , dit kan uit de nalatenschap en mag vermoedelijk , maar weet ik dus niet helemaal zeker , worden afgetrokken van het deel dat jullie toekomt.
maar in jullie geval zou het er op neer kunnen komen dat door de onverdeelde boedel , een deel niet van de erflater (vader) is.
maar goed zo lang dat niet duidelijk is kunnen ze jullie niet vragen zaken te betalen.
je zou eens kunnen vragen waarom ze denkt dat jullie verantwoordelijk zijn voor rekeningen ipv de executeur testementair. zoals het normaal zou moeten.
als alle eigendommen van de erflater zijn dan heeft de executeur testementair, de volmacht.
je kunt als je erfgenaam bent, en in het testament word een executeur aangewezen , weinig eisen, of je moet naar de rechter willen. maar die zal ook zo veel mogelijk de executeur zijn werk laten doen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 02:43 schreef Feestkabouter het volgende:
afspraak maken met die foute accountant van de weduwe, de weduwe zelf, de notaris, eventuele andere foute kabouters er ook bij, en dan zelf een nieuwe notaris meenemen die zich goed in alle ontwikkelingen heeft ingelezen.
en dan alle andere betrokkenen eens even flink goed confronteren met al hun vage en dubieuze en onwettige handelingen/eisen/brieven/teksten.
en dan zeggen: we gaan het nu zo en zo doen (dat bepalen jullie), dat gaan we vandaag vastleggen en dan in de komende maand uitvoeren en afronden.
en dan weet ik niet of je die accountant ergens mee onder druk kunt zetten (dat je zijn foute acties meldt bij een vereniging van accountants of zo), maar die foute notaris kun je sowieso onder druk zetten om alles wat ie aan papieren en stukken heeft vrij te geven.
Het is inderdaad pijnlijk om te zien hoe een wildvreemde ermee wegloopt, maar eigenlijk gaat het vooral om de manier waarop ze te werk gaat. Sommige mensen (en zij is zo iemand) raken in blinde paniek als er grote bedragen in het spel zijn. Over een grote erfenis betaal je een flinke som aan successierechten, dat is misschien niet leuk, maar het is de wet, hè? Bovendien betaal je die kosten van het geërfde geld, in zekere zin is het dus geen 'verlies'. Zij ziet het wel als een verlies, sterker: zij klaagt steeds over de enorme kosten die ze moet maken en eigenlijk geeft ze ons daarvan de schuld. Over onze kindsdelen (die zij tot haar dood beheert) moet ze namelijk de volledige successierechten betalen, of nou ja... ze moet het geld voorschieten, want het wordt straks gewoon van onze delen afgetrokken. Maar omdat zij met mijn vader getrouwd was, betaalt ze over haar eigen geld veel minder belasting (die eerste 5 ton zijn successievrij, dacht ik) en dus ziet ze ons als de boosdoeners.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 02:03 schreef dennishk het volgende:
Wat een verhaal zeg. Ik zeg altijd tegen mijn ouders (die gescheiden zijn), maak alsjeblieft jullie geld op, kan er ook nooit gezeik ontstaan.
In elk geval heb ik zoiets van, ik hoef dat geld niet, maar ik wil niet dat iemand anders ermee wegloopt. Zoals hier, dat vind ik dus misselijk. Zo'n vrouwtje die een oudere kerel versiert om er vervolgens lekker van op vakantie te gaan.
Jullie hebben nog geduld, ik zou het minder netjes oplossen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |