Hee oude nachtbrakerquote:Op vrijdag 2 juli 2010 03:02 schreef dvr het volgende:
Hee oude (garen)spinster,
[..]
Als ze ooit hertrouwt kunnen jullie waarschijnlijk al een zg. wilsrecht in de strijd gooien. Zie daarvoor dit linkje en klik vooral ook op de verwijzing "uitleg in pdf-formaat" onderaan, waar je twee kloeke erfrechtboeken om niet kunt downloaden.
O ja, dat klinkt logisch.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 09:27 schreef Feestkabouter het volgende:
door het overlijden van je vader is zij nu als erfgenaam rekeninghoudster geworden van de rekening(en) voor het deel dat van je vader was.
op zich tijdens het gebruik van een rekening is er niks bepaald over welk deel voor wie is. maar bij overlijden van 1 van de rekeninghouders wordt simpelweg bepaald dat de helft (bij 2 rekeninghouders) tot de erfenis behoort en de andere helft nog van de levende rekeninghouder is.
De rekeningen staan op naam van "De erven van vader en/of De erven van moeder." Het gaat dus inderdaad om vier mensen, lijkt mij, aan gezien de 'erven vader' uit één persoon bestaat (de weduwe), en de erven moeder zijn drie personen (de kinderen). Dus 75%, denk ik?quote:je kunt dus zonder probleem sowieso de helft van de rekeningen afhalen van het bedrag dat er op het moment van overlijden van je vader (want dat moment is bepalend) op stond.
dan is er nog het punt (en daar weet ik geen antwoord op): staat de rekening nu op naam van 4 mensen (de 3 kinderen en je vader) of op naam van 2 mensen (je vader en je moeder)? In het eerste geval zouden jullie samen 75% van de rekeningen af kunnen halen.
Oké. Maar één ding begrijp ik niet: de weduwe kan volgens mij niet aan die rekeningen komen, anders had ze het geld er vermoedelijk allang afgehaald. Ik denk dat ik de bank ga bellen om te vragen hoe het zit - en of de weduwe óók zo'n brief heeft ontvangen. Zo ja, dan moeten we gas geven.quote:maar sowieso 50% dus.
moet je dat nu doen? Ja zo snel mogelijk, en opzij zetten totdat alles van de erfenis netjes geregeld is.
als je het niet doet loop je de kans dat je het later via gerechtelijke stappen moet gaan halen.
doe je iets fout als je het nu van de rekeningen af haalt? volgens mij niet, je bent immers rekeninghouder op die rekening en je mag met jouw deel (minimaal de helft maar mogelijk dus 75% van het saldo op de overlijdensdatum) doen wat je wil.
Ik vind het wel een beetje engquote:als je een beetje lef hebt ga je meteen uit van 75% en zie je wel hoe het verder loopt, ga je NA het afboeken verder informeren of jullie recht hebben op die extra 25%. terug overmaken naar de weduwe kan altijd.
er is een kans dat de weduwe achter jullie helft aankomt. dat wordt een groot juridisch verhaal. als ze dat wint heb je het geld gewoon beschikbaar (op een eigen rekening).
Daar zeg je watquote:nog een heel ander ding:
als het een juridische strijd wordt die de weduwe start om ook jullie 50/75% te krijgen dan zal dit topic in theorie in je nadeel kunnen werken. je schrijft namelijk een aantal keer iets over in hoeverre je denkt dat je vader bepaalde dingen bedoeld heeft.
ik zou zeggen: zoek de post-id's van de betreffende posts op en vraag een mod om de 'foute' zinnetjes te verwijderen. ook daat waar je zinnetjes gequote zijn. en ook heel deze laatste alinea van mij
Dat denk ik welquote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:25 schreef Hanoying het volgende:
Zoals eerder gezegd moet je vaststellen of de rekening op naam van vier of op naam van twee personen staat.
Afhankelijk hiervan zou ik (indien mogelijk) direct het geld van de rekening opnemen en op een eigen rekening parkeren. Mocht madam het dan terug willen dan is zij degene die een rechtzaak aan mag spannen en niet jullie. Dat scheelt toch weer een hoop geneuzel en afhankelijk van het bedrag heeft ze er misschien niet eens zin in om het zover te laten komen.
Ja, klopt. Dat is inderdaad heel goed mogelijk - en voor dat geval parkeren we het geld dus op een aparte rekening.quote:Overigens kan ze best in haar recht staan hoor. Er kan prima een situatie zijn waarbij jou ouders op het moment van scheiding al een verdeling van goederen hebben vastgelegd waarbij jullie moeder destijds de helft van het geld op de rekening heeft ontvangen (en jullie het 5 jaar geleden hebben geerfd) of er van heeft afgezien. Als ze dit aan kan tonen dan hebben jullie geen recht op het geld.
Je kunt ons moeilijk aanrekenen dat wij niet van zijn huwelijk op de hoogte waren - daar kom je meestal pas achter wanneer iemand het je verteltquote:Overigens krijg ik niet echt de indruk dat jullie erg treuren om het verlies van jullie vader. Jullie schijnen het allemaal erg grappig te vinden en waren niet eens op de hoogte van het feit dat hij hetrouwd was voor zijn dood.
Nee hoor, er was geen breuk. Het was misschien niet de gebruikelijkste relatie, maar wij konden het heel goed vinden met mijn vader, en daar voeg ik aan toe: mét al zijn idiote karaktereigenschappen, egocentrisme en totale desinteresse in ons (en in iedereen behalve zichzelf). Hij was geen goede vader, dat wist hij zelf ook wel, maar je kunt niet alles hebben en wij hielden evengoed van hem. Hij was namelijk óók heel geestig, slim en origineel. Een heel bijzondere man dus, maar wel eentje bij wie je altijd op je hoede moest zijn, want hij was onberekenbaar. Zo'n grote verrassing was dat testament dus ook weer niet. Daarom hebben wij het vrij snel aanvaard: 'Ach ja, dit kan er ook nog wel bij.'quote:Als jullie op een dergelijke manier met elkaar gebroken hadden en de man heeft moeten sterven in onmin met zijn kinderen dan heeft zijn vriendin (ook al is dat dan een golddigger) wat mij betreft meer echt op welk geld dan ook dan jullie.
Is het heel vreemd als ik hier mijn melk uitproesttequote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:56 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Je kunt ons moeilijk aanrekenen dat wij niet van zijn huwelijk op de hoogte waren - daar kom je meestal pas achter wanneer iemand het je vertelt![]()
Ook in dat eerste geval is niet 75% van hun. Als de gewone eigendomssituatie 50/50 van de rekeningen is, dan krijgt de weduwe 50% van de rekeningen, en de erven 50% van de rekeningen. De erven moeten die 50% dan weer delen door 3, waardoor je op ~16,67% uitkomt per persoon.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 09:27 schreef Feestkabouter het volgende:
dan is er nog het punt (en daar weet ik geen antwoord op): staat de rekening nu op naam van 4 mensen (de 3 kinderen en je vader) of op naam van 2 mensen (je vader en je moeder)? In het eerste geval zouden jullie samen 75% van de rekeningen af kunnen halen.
Haar bedoel ik ook. Zij is de enige langstlevende nog in dit verhaal.quote:Op donderdag 1 juli 2010 23:47 schreef Nadine26 het volgende:
Maar zij is toch zelf de langstlevende? Zoals ik het heb begrepen, kunnen wij de legitieme portie ná haar dood vorderen, en aangezien zij over niet al te lange tijd nóg een erfenis kan verwachten (met twee ouders die de honderd naderen) zal dat wel loslopen. Zoveel geld kan zij nooit opmaken. Of bedoel je dat ook? (Helaas kan zij wel, net als haar ouders, stokoud worden...)
Bij levensverzekeringen is het zo dat die niet uitkeren als iemand overlijdt binnen 6 maanden na het afsluiten hiervan en op de hoogte was van het aankomend overlijden. Ook als iemand al een levensverzekering heeft en iemand trouwt kort voor het overlijden, wetende dat die persoon gaat sterven, schijnt dat niet tot uitkering te komen.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 02:21 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nee, hij wist dat hij dood ging, hij was ernstig ziek toen hij met haar trouwde. Het was dus meer bedoeld als financiële regeling. Wij hoorden dat pas na zijn dood
ja, kan, maar weet ik dus niet. misschien wordt 'erven van' als 1 persoon gezien.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:39 schreef Nadine26 het volgende:
De rekeningen staan op naam van "De erven van vader en/of De erven van moeder." Het gaat dus inderdaad om vier mensen, lijkt mij, aan gezien de 'erven vader' uit één persoon bestaat (de weduwe), en de erven moeder zijn drie personen (de kinderen). Dus 75%, denk ik?
ja gas geven.quote:Oké. Maar één ding begrijp ik niet: de weduwe kan volgens mij niet aan die rekeningen komen, anders had ze het geld er vermoedelijk allang afgehaald. Ik denk dat ik de bank ga bellen om te vragen hoe het zit - en of de weduwe óók zo'n brief heeft ontvangen. Zo ja, dan moeten we gas geven.
ik snap dat stukje niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:11 schreef Maharbal het volgende:
Ook in dat eerste geval is niet 75% van hun. Als de gewone eigendomssituatie 50/50 van de rekeningen is, dan krijgt de weduwe 50% van de rekeningen, en de erven 50% van de rekeningen. De erven moeten die 50% dan weer delen door 3, waardoor je op ~16,67% uitkomt per persoon.
grappig dat je op een forum post als je dit soort opmerkingen plaatst.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:50 schreef YuckFou het volgende:
Grappig dat iedereen hier jou op je verhaalt geloofd
Ik zit me ondertussen af te vragen of jij niet degene bent die er met een miljoen en een half huis vandoor gaat en nu ook het geld van de rekeningen erbij wilt hebben omdat je de 3 kinderen het licht in de ogen niet gunt.
De medewerkster van de bank die ik net aan de telefoon had, proestte ook haar koffie uit toen ze mijn verhaal hoordequote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:06 schreef First het volgende:
[..]
Is het heel vreemd als ik hier mijn melk uitproestte
De rekeningen waren voor (aangenomen) 50/50 eigendom van vader en moeder. Het deel van moeder kwam toe aan de kinderen, het deel van vader kwam toe aan de 2e echtgenote. 50% richting de echtgenote dus, en 50% richting de 3 kinderen.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:53 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik snap dat stukje niet.
als een rekening 4 rekeninghouders heeft (dus op 4 namen staat) en er overlijdt er 1, is dan 50% voor de erfenis en 50% voor de 3 nog levende personen?
ligt ergens de 'gewone eigendomssituatie' vast?
op zich snap ik wel een beetje wat je bedoelt: origineel was de rekening voor 50% van papa, dus waarom zou dat percentage veranderen als mama's deel eigendom is geworden van 3 personen?
maar goed, de vraag is hoe dat juridisch ligt.
Misschien moet je je even in Nadine26 verdiepen voor je dit soort opmerkingen plaatst.....quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:55 schreef Feestkabouter het volgende:
grappig dat je op een forum post als je dit soort opmerkingen plaatst.
ik bedoel: waar ga je dan nog wel vanuit?
misschien is ONZ dan nog de enige plek waar je relaxt kunt posten.......
dat allerlaatste dacht ik ook.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:59 schreef Maharbal het volgende:
Overigens zou ik niet verwachten ook maar een zinnig woord te krijgen van een uberhaupt niet juridisch geschoolde callcentre-medewerkster.
quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:50 schreef YuckFou het volgende:
Grappig dat iedereen hier jou op je verhaalt geloofd
Ik zit me ondertussen af te vragen of jij niet degene bent die er met een miljoen en een half huis vandoor gaat en nu ook het geld van de rekeningen erbij wilt hebben omdat je de 3 kinderen het licht in de ogen niet gunt.
is een beetje een infinite loop he die je voorstelt.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 12:03 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Misschien moet je je even in Nadine26 verdiepen voor je dit soort opmerkingen plaatst.....
De brief was afkomstig van de 'Nabestaandendesk', dan zou je verwachten dat er iemand zit die iets weet van nabestaandenkwesties, maar inderdaad:quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:59 schreef Maharbal het volgende:
Overigens zou ik niet verwachten ook maar een zinnig woord te krijgen van een uberhaupt niet juridisch geschoolde callcentre-medewerkster.
Mijn vader woonde voor het huwelijk al samen met deze vrouw, ook voor zijn ziekte dus. Het huwelijk had vooral betrekking op een (grote) bankrekening in Frankrijk, waarop geld stond dat zij zonder huwelijk niet zou kunnen claimen, omdat ze in Frankrijk geen boodschap hebben aan samenwonenden. Iemand vroeg of zij een golddigger is - nou nee, niet per se, maar ze was wel zo slim om te bedenken dat die hele grote worst in Frankrijk zonder huwelijk aan haar neus voorbij zou gaan. Voor het overige had mijn vader zijn Nederlandse eigendommen ook zonder huwelijk aan haar kunnen nalaten. Dan had de weduwe alleen heel wat meer belasting moeten betalen. In die zin was een huwelijk dus verstandig. De notaris vertelde ons dat dit heel vaak gebeurt: een rijke cliënt van hem is vlak voor zijn dood nota bene getrouwd met zijn neef, allebei geen homo, maar zo drukten ze die successiekostenquote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:40 schreef Gia het volgende:
Bij levensverzekeringen is het zo dat die niet uitkeren als iemand overlijdt binnen 6 maanden na het afsluiten hiervan en op de hoogte was van het aankomend overlijden. Ook als iemand al een levensverzekering heeft en iemand trouwt kort voor het overlijden, wetende dat die persoon gaat sterven, schijnt dat niet tot uitkering te komen.
Weet niet waar daar wettelijk iets over te vinden is, maar ik zou eens uitzoeken of dat ook niet geldt voor een erfenis als iemand trouwt in de wetenschap dat haar partner stervende is. Misschien erven jullie wel stiekem meer dan je nu recht op denkt te hebben.
Een goede advocaat kan hier zeker meer over vertellen.
Jullie zijn wel naar een tweede notaris geweest, maar is daar ook duidelijk naar voren gekomen dat zij pas 2 weken gehuwd waren op het moment van overlijden?
Ik houd een slag om de arm, want misschien weet de notaris meer dan wij.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 12:55 schreef Feestkabouter het volgende:
op zich vreemd hoe die notaris (executeur) zich opstelt (zoals je het schrijft).
hij weet dondersgoed dat sowieso 50% van die rekeningen voor jullie is.
hij moet dat meteen aangeven.
maar als de notaris dat weet (en dat moet hij later controleren) en hij geeft jullie niet de 50%, dan maakt hij een heel erg grote fout! en daar kan ie flink voor gestraft worden!
maar goed, ik heb ook te maken gehad met een liegende notaris, je moet heel goed op je hoede blijven.
Best kans dat het zo in elkaar zit. Het is alleen moeilijk te achterhalen, omdat de boedelscheiding van mijn ouders (ten tijde van de echtscheiding) en de boedelverdeling van mijn moeder (na haar dood) door elkaar liepen en er bovendien ongelooflijk veel haken en ogen aan zaten; we zijn er bijna 3 jaar mee bezig geweest, omdat er diverse huizen moesten worden verkocht, er geldsommen werden rondgesluisd van de ene erfgenaam naar de andere, enzovoort. Daar komt bij dat mijn vader zijn administratie weigerde in te kijken, laat staan bij te houden.quote:Overigens kan ze best in haar recht staan hoor. Er kan prima een situatie zijn waarbij jou ouders op het moment van scheiding al een verdeling van goederen hebben vastgelegd waarbij jullie moeder destijds de helft van het geld op de rekening heeft ontvangen (en jullie het 5 jaar geleden hebben geerfd) of er van heeft afgezien. Als ze dit aan kan tonen dan hebben jullie geen recht op het geld.
Veertien jaar procederen... daar word je ook niet vrolijk vanquote:Wat Maartje van Hazendonk vaak meemaakt is dat net als in films iemand
wordt uitgesloten van een erfenis, of dat er een kind bevoordeeld of
benadeeld wordt. In Alles draait om geld is een gezin van acht kinderen te
gast. Toen de vader overleed bleek hij een Duitse en/of-rekening te delen
met een van de zussen, waar 80.000 euro op stond. De kinderen vonden dat ze
allemaal recht hadden op een achtste deel, maar de zus van de rekening wilde
het zelf houden. En daar procederen ze nu al 14 jaar over. Wat is daar
gebeurd? Waar komt dat geld vandaan? 'De kinderen waren verbijsterd¹, zegt
Maartje, 'ze dachten dat ze een heel goede, open band hadden met de ouders.
Dat hoor ik zo vaak, de totale verbazing over zo'n geheim.¹ Ze gaat verder:
'Onterving of bevoordeling is leuk voor detectives, maar in werkelijkheid
altijd het begin van ellende. Iedereen wil erkenning van de speciale band
die hij of zij met zijn vader of moeder had, en uitsluiting voelt als het
omgekeerde, als een trap na. Het kan best zijn dat er een nobel idee stak
achter vaders beslissing om een van de kinderen meer na te laten, zo van
Marietje heeft het geld het hardste nodig, maar het werkt heel anders. En
die plannen worden nooit besproken. Wat mij betreft een doodzonde. Als je
iemand wel of niet wil laten erven na je dood moet je daar bij leven over
praten, hoe lastig het ook is.'
ik schreef eerder ook al zoiets.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 13:40 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik houd een slag om de arm, want misschien weet de notaris meer dan wij.
Hanoying schreef dit erover:
[..]
Best kans dat het zo in elkaar zit.
Hier zou ik graag een bron bij zien.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 11:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Bij levensverzekeringen is het zo dat die niet uitkeren als iemand overlijdt binnen 6 maanden na het afsluiten hiervan en op de hoogte was van het aankomend overlijden. Ook als iemand al een levensverzekering heeft en iemand trouwt kort voor het overlijden, wetende dat die persoon gaat sterven, schijnt dat niet tot uitkering te komen.
Heb je niet echt een bron voor nodig lijkt me het heet namelijk gewoon : verzwijgingquote:Op vrijdag 2 juli 2010 14:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Hier zou ik graag een bron bij zien.
Wat wordt er dan verzwegen?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:04 schreef Cappy het volgende:
[..]
Heb je niet echt een bron voor nodig lijkt me het heet namelijk gewoon : verzwijging
Bij verzwijging of onjuiste informatie heeft "maatschappij" het
recht de verzekering ongeldig te verklaren. "Maatschappij" kan
echter de verzekering, zo nodig aangepast, in stand houden.
Enige termijn wat ik uit mijn bol weet is dat als je binnen 2 jaar na het afsluiten van een polis jezelf om zeep helpt er niet wordt uitgekeerd. Ook als 1 van de begunstigde je om zeep helpt![]()
Fijn om te weten enzo
Bij levensverzekeringen is het zo dat die niet uitkeren als iemand overlijdt binnen 6 maanden na het afsluiten hiervan en op de hoogte was van het aankomend overlijdenquote:
Ik denk dat deel twee van de bewuste quote meer is waar de vraag naar de bron over ging:quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:13 schreef Cappy het volgende:
[..]
Bij levensverzekeringen is het zo dat die niet uitkeren als iemand overlijdt binnen 6 maanden na het afsluiten hiervan en op de hoogte was van het aankomend overlijden
dan is het geen plotselinge gebeurtenis meer huh
Dat heeft namelijk niks met verzwijging bij het afsluiten van de verzekering te maken.quote:Ook als iemand al een levensverzekering heeft en iemand trouwt kort voor het overlijden, wetende dat die persoon gaat sterven, schijnt dat niet tot uitkering te komen.
Ooh okayquote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk dat deel twee van de bewuste quote meer is waar de vraag naar de bron over ging:
[..]
Dat heeft namelijk niks met verzwijging bij het afsluiten van de verzekering te maken.
Ik snap niet goed waarom de verzekering in dat geval niet zou uitkeren. Ik neem aan dat je voor een levensverzekering die bij overlijden uitkeert toch altijd een begunstigde hebt? Dus of dat nou twee weken voor iemands dood diens nieuwe echtgenote is of een achterneef die al jaren geleden als begunstigde is aangewezen, dat maakt dan toch niet uit?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:29 schreef Cappy het volgende:
[..]
Ooh okay![]()
Kan me indenken dat er wel vragen over gesteld worden ( je kent de voorbeelden wel verzorger van 26 trouwt met iemand van 70 en 2 maanden later oude mens dood ). Maar heb daar niet echt iets over kunnen vinden. Er zijn verschillende scenario's waar je kunt denken dat iemand met z'n actie bewust een verzekeraar aan het misleiden is.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik was al meteen op mijn hoede toen ik dat formulier kreeg toegestuurd van de notaris, want het is nogal wat, om op zo'n botte manier te zeggen: 'Tekenen graag, en snel een beetje, dank u.' Ik had er op zijn minst een uitleg of achtergrondschets bij verwacht, maar het is best mogelijk dat hij gewoon geen goed verhaal heeft, en dan is zwijgen altijd beter.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 14:31 schreef Feestkabouter het volgende:
ik schreef eerder ook al zoiets.
maar dan nog: er is eerst de standaard-werking: 50% is voor jullie.............. tenzij er een bijzondere situatie van toepassing is.
in een normale communicatie zou ik dan als notaris met jullie gaan praten over waarom de standaard-werking niet van toepassing is, in plaats van meteen zonder uitleg om een handtekening vragen om de rekeningen aan de weduwe over te dragen.
prima als hij meer weet, maar laat hem gewoon als een nette notaris jullie op een nette manier behandelen.
als hij denkt dat een situatie zo en zo zit, dan kan ie dat gewoon uitleggen. als ie er niet zeker van is, dan hoort hij als executeur iedereen te wijzen op de mogelijkheden en/of onduidelijkheden.
ook al is het maar voor een klein deel: als kind ben je gewoon erfgenaam, de executeurs horen hun werk fatsoenlijk te doen.
Nou ja, daarom dus. Om het gedoe, de tijd die het kost, de negatieve gevoelens. Een bijkomend nadeel is dat de weduwe zich gesteund weet door een zeer bekende topadvocaat, toevallig haar beste vriend, dus wij zullen hoog moeten inzetten. Tot nu toe hebben we daar grappen over gemaakt, zo van: "Pas maar op, straks stuurt ze X op je af'," maar dat kan nu wel eens realiteit worden. Dat is dan ook de reden waarom ik éérst wil bekijken hoe sterk wij staan. De vrouw van de bank verwees me al naar een of ander kantoor voor Rechtsbijstand, maar ik denk niet dat we daar de zilvervloot mee binnenhalenquote:en over het erbij laten: waarom zou je?
Ja, dat is waar. Ik denk dat het grote probleem is dat wij totaal geen zakelijk ingestelde types zijn. Dat heeft de weduwe ons ook altijd verweten - dat we verwend zijn, geen verstand hebben van geld, gemakzuchtig, onvolwassen etc. Misschien is dit een mooie kans om genadeloos toe te slaanquote:die 50% wegboeken en opzij zetten kost je weinig moeite.
je kunt afwachten met wat voor argumenten zij komen om het anders te willen.
en dan kun je evt. alsnog die 50% teruggeven.
als je het er nu al bij laat weet je zeker dat je niks krijgt.
Verzekeringsmaatschappijen berekenen gewoon de sterftekans. Als jij op de hoogte bent dat je binnen 6 maanden gaat sterven, dan houdt de verzekering daar vaak al rekening mee in de premies en de uitkering. Verder lijkt niemand me echt op de hoogte te zijn van het aankomend overlijden, behalve dat je weet dat de kans groter is dat 't sneller kan gebeuren onder bepaalde omstandigheden.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:13 schreef Cappy het volgende:
[..]
Bij levensverzekeringen is het zo dat die niet uitkeren als iemand overlijdt binnen 6 maanden na het afsluiten hiervan en op de hoogte was van het aankomend overlijden
dan is het geen plotselinge gebeurtenis meer huh
quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik snap niet goed waarom de verzekering in dat geval niet zou uitkeren. Ik neem aan dat je voor een levensverzekering die bij overlijden uitkeert toch altijd een begunstigde hebt? Dus of dat nou twee weken voor iemands dood diens nieuwe echtgenote is of een achterneef die al jaren geleden als begunstigde is aangewezen, dat maakt dan toch niet uit?
ik neem aan dat je dat bedoelt met HE en TS omgedraaid???quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:33 schreef CantFazeMe het volgende:
Echt top dat hè ons ook elke keer update TS. Dank! (Beetje laat maar nog gecondoleerd).
Nee, daar is geen reden toe. Hij was geestelijk scherp. Ik denk dat het vooral te maken had met die successierechten, dat scheelt een slok op een borrel, en zonder huwelijk gooi je dat geld gewoon weg. Dat is tenminste wat ik ervan heb begrepen. Hooguit is het een beetje zuur dat hij ons niks heeft verteld, maar dat zal wel gêne zijn geweest. Hij heeft altijd geroepen dat hij NOOIT meer zou trouwen, óók als wij er wel eens naar informeerden (met het oog op het buitenhuis dat wij al voor de helft bezaten, en dat we in de toekomst liever niet wilden delen met zijn - toen nog - vriendin.) En inderdaad zijn we ook in dat opzicht het schip ingegaan, want de afspraak was dat zij geen cent van dat huis zou krijgen, maar nu ze getrouwd zijn, moeten wij haar uitkopen. Zij heeft dat huis anderhalf jaar geleden gigangisch opgepimpt met nieuwe badkamers, een serre, een compleet nieuwe bedrading etc., en dat heeft ze gedaan van het geld van mijn vader én van ons geld (erfenis moeder waarvan een deel nog in Frankrijk op de rekening stond). Dus wij hebben toen gezegd: "Alles leuk en aardig, jullie hebben er een prachtig Club Med-paleisje van gemaakt, maar jullie zijn vergeten dat te overleggen met ons, de mede-eigenaren, dus daar gaan wij in de toekomst niet voor dokken." En ja, dat gaan we nu dus welquote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:40 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
een verzekering afsluiten is 1, een begunstiging wijzigen is 2.
als de verzekering eerder al is afgesloten, dan moet gewoon worden uitgekeerd.
als 1 dag voor overlijden de begunstiging is gewijzigd, dan is dat geen probleem. het maakt voor de maatschappij geen drol uit of ze aan jantje of pietje moeten uitkeren: ze moeten uitkeren.
ik denk echter dat het stukje dat je quote meer gaat over een huwelijk, en niks met een verzekering te maken heeft. stel een jonge verzorger trouwt met een zieke bejaarde en erft alles.......... ik denk dat niemand daar wat aan kan veranderen, dit gebeurt gewoon.
en op zich goed dat iemand de vergelijking met de verzekering tipte, je moet alles goed uitzoeken, maar persoonlijk denk ik dat er in de situatie van TS niet zoiets van toepassing zou zijn.
trouwen is nou eenmaal toch echt wat anders dan een verzekering afsluiten.
alleen als je zou kunnen aantonen dat de overledene op het moment van trouwen al niet meer goed bij zijn hoofd was (of onder druk gezet of gemanipuleerd is) zou je daar misschien wat mee kunnen.
in geval van TS lees ik nergens een reden om daar vanuit te gaan.
Dankquote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:33 schreef CantFazeMe het volgende:
Echt top dat hè ons ook elke keer update TS. Dank! (Beetje laat maar nog gecondoleerd).
Ja, als je de gezondheidswaarborgen niet eerlijk invult, dan kan het dat er niet uitgekeerd wordt. Trouwen is verder totaal irrelevant.quote:Op zaterdag 3 juli 2010 11:04 schreef Cappy het volgende:
[..]
Heb je niet echt een bron voor nodig lijkt me het heet namelijk gewoon : verzwijging
Bij verzwijging of onjuiste informatie heeft "maatschappij" het
recht de verzekering ongeldig te verklaren. "Maatschappij" kan
echter de verzekering, zo nodig aangepast, in stand houden.
Enige termijn wat ik uit mijn bol weet is dat als je binnen 2 jaar na het afsluiten van een polis jezelf om zeep helpt er niet wordt uitgekeerd. Ook als 1 van de begunstigde je om zeep helpt![]()
Fijn om te weten enzo
Van die levensverzekering weet ik dat omdat mijn nichtje vlak voor ze zou sterven trouwde met een man en ze samen nog vlug even een flinke levensverzekering af wilden sluiten. Schijnbaar keren ze niet uit als op het moment van afsluiten het zeker is dat iemand binnen afzienbare tijd komt te overlijden. Is toen veel over gesproken binnen de familie. Dat geintje ging in elk geval niet door.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 14:58 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Hier zou ik graag een bron bij zien.
In het laatste stadium van kanker? Als je weet dat je hooguit nog een maand te gaan hebt? Je je bed niet meer uit kunt en je nog maar 37 kilo weegt?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 12:23 schreef Maharbal het volgende:
Verder lijkt niemand me echt op de hoogte te zijn van het aankomend overlijden, behalve dat je weet dat de kans groter is dat 't sneller kan gebeuren onder bepaalde omstandigheden.
Dat is dus wat ik bedoel met "behalve als je weet dat sneller kan gebeuren onder bepaalde omstandigheden". Dat soort dingen worden gewoon meegenomen in de berekeningen etc.quote:Op zondag 4 juli 2010 10:23 schreef Gia het volgende:
[..]
In het laatste stadium van kanker? Als je weet dat je hooguit nog een maand te gaan hebt? Je je bed niet meer uit kunt en je nog maar 37 kilo weegt?
Als je dan nog een levensverzekering af gaat sluiten, is dat m.i. fraude.
Ja, je kan geweigerd worden om medische redenen, dat heeft alsnog met trouwen niks te maken.quote:Op zondag 4 juli 2010 10:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Van die levensverzekering weet ik dat omdat mijn nichtje vlak voor ze zou sterven trouwde met een man en ze samen nog vlug even een flinke levensverzekering af wilden sluiten. Schijnbaar keren ze niet uit als op het moment van afsluiten het zeker is dat iemand binnen afzienbare tijd komt te overlijden. Is toen veel over gesproken binnen de familie. Dat geintje ging in elk geval niet door.
Vind het overigens ook ziek om op die manier de verzekering te lichten.
Nee, strafrechtadvocaatquote:Op zondag 4 juli 2010 12:30 schreef longinus het volgende:
Verhaal wordt steeds een beetje mooier, als de notaris beste vriendjes is met de erfgenaam kan je een klacht indienen bij het notarieel genootschap
Nu is de erfgename ook nog eens vriendjes met een topadvocaat, zeker gespecialiseerd in erfrecht ???
quote:gewon de verzekering melden dat je bedrog vermoed, te veel toevallen naar mijn smaak.
In het verleden van de weduwe valt weinig te vinden, behalve dan dat zij goed bevriend was (en nog steeds is) met een aantal prominente types, waaronder de strafrechtadvocaat, de notaris en nog zo wat van die handige connecties. Het zijn gewoon jeugdvrienden van haar, er is verder niets verdachts aan. Voor ons is het alleen een beetje balenquote:Verder zou ik de weduwe eens grondig na gaan wat er is gebeurt in het verleden.
Oh, dank jequote:Op zondag 4 juli 2010 14:06 schreef CantFazeMe het volgende:
Heb je een vriend? Ik vind je een hele slimme vrouw.
Nee hoor. Absoluut niet, met jou valt niet te spotten.quote:Op zondag 4 juli 2010 14:38 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Oh, dank jeOf zit je achter mijn geld aan?
![]()
![]()
Ja.quote:Op zondag 4 juli 2010 20:08 schreef El_Liberaliste het volgende:
Had jij niet ooit eens zo'n fictief topic gemaakt en daar een boek over geschreven?
Neequote:Op woensdag 7 juli 2010 10:52 schreef Feestkabouter het volgende:
[quote]en, is er al een bankpasje onderweg? (naar jou of je broer/zus)
al definitief besloten of je die 50% of 75% eraf gaat halen en opzij gaat zetten?
Ja, goed plan. Het probleem is dat mijn broer en zus niet echt tot actie te bewegen zijn; volgens mij geloven ze er niet erg in. Dit soort acties past ook niet echt bij ons. Het voelt toch een beetje als een frontale aanval, terwijl wij ons hadden voorgenomen om de weduwe op chique wijze links te laten liggen - straks rollen we met z'n allen over straat om die munten en dat is geen leuk vooruitzicht. Mijn tegenargument, en dat heb ik ook aan mijn broer en zus uitgelegd, is dat die ruzie er toch wel komt. Het gezeur over schilderijen en 'spulletjes met emotionele waarde' begint nu al, want de weduwe wil het buitenhuis binnenkort bezoeken om 'een paar dingetjes' mee te nemen. Ik gok dat ze de gordijnen van de rails trekt, maargoed. Ik gooi er deze week nog één serieus gesprek tegenaan, daarna beslis ik of ik zelf actie onderneem. (Ik schreef al eerder dat wij eigenlijk één gek nodig hebben in de familie, en waarom zou ik die gek niet zijn?quote:als je dat nog niet definitief hebt besloten: pasje aanvragen kan altijd, als je dan besluit om het geld wel opzij te parkeren kun je het ook meteen doen, anders moet je dat eerst dat pasje nog aanvragen.
Ik weet het ook niet; in de brief hadden ze het erover dat wij bankpasjes etc. konden aanvragen in de 'Bankshop', wat dat ook moge zijn. Gewoon het bankfiliaal, denk ik? Het goede nieuws is trouwens dat de weduwe in Zwitserland zit, op een hele hoge berg, dus van haar hoeven we de komende weken waarschijnlijk geen levenstekens te verwachten, en dus ook geen tegenacties. Ik wacht intussen op een telefoontje van de notaris, die zich inmiddels wel moet afvragen waarom wij die formulieren nog niet hebben geretourneerd, ondertekend en wel. Als hij dat doet, kan ik mooi uitvinden wat nou precies zijn verhaal is, want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.quote:moet je trouwens wel eerst een paje aanvragen, kun je niet gewoon met je papieren bij een bankkantoor langs en dan een overboeking laten uitvoeren?
(ik bankier digitaal, ik kom nooit meer in een bankkantoor, dus ik heb hier geen idee van)
als zij zulke goeie maatjes zijn is er best een kans dat zij hem gemachtigd heeft om dingen te regelen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:08 schreef Nadine26 het volgende:
Ik weet het ook niet; in de brief hadden ze het erover dat wij bankpasjes etc. konden aanvragen in de 'Bankshop', wat dat ook moge zijn. Gewoon het bankfiliaal, denk ik? Het goede nieuws is trouwens dat de weduwe in Zwitserland zit, op een hele hoge berg, dus van haar hoeven we de komende weken waarschijnlijk geen levenstekens te verwachten, en dus ook geen tegenacties. Ik wacht intussen op een telefoontje van de notaris, die zich inmiddels wel moet afvragen waarom wij die formulieren nog niet hebben geretourneerd, ondertekend en wel. Als hij dat doet, kan ik mooi uitvinden wat nou precies zijn verhaal is, want daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Da's waar, hij is niet alleen een goede vriend maar ook de executeur (samen met haar).quote:Op donderdag 8 juli 2010 02:16 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
als zij zulke goeie maatjes zijn is er best een kans dat zij hem gemachtigd heeft om dingen te regelen.
ben er niet te zeker van dat er aan haar kant nu weinig gebeurt.
Een adviseur, dat is een ruim begripquote:Op donderdag 8 juli 2010 02:39 schreef Zokunen het volgende:
Boek"schrijf" topic
Doe gewoon slim bel een adviseur, leg de situatie kort uit en een eerste consul is vaak gratis tot niet duur (mening geven zonder gronden, daar kan je zelf weinig mee daar de onderbouwing ontbreekt).
Daar hoef je niet per se een trut voor te zijn, ze is de 'langstlevende' en staat gewoon in haar recht.quote:Legitieme portie heb je sowieso recht op, alleen als het echt een trut is kan ze het ook zonder problemen opmaken.
Waar staat dat papa zoveel geld had? Ik noem nergens bedragen. En ja, als je het topic had gelezen, wist je dat wij inderdaad al hebben geërfd van mijn moeder. Ik heb ook nergens gezegd dat wij zielig zijn, ik zeg alleen dat hier iets eigenaardigs speelt. Met eigenaardige dingen kun je dikke romans vullen, maar persoonlijk zou ik in een roman kiezen voor een sterker en origineler scenario. Zoals: de kinderen beramen een moord op de weduwe. Je zou er een prachtige Woody Allen-achtig verhaal van kunnen maken, een soort 'Matchpoint', en wie weet... wie weet komt het nog eens zo ver. Maar niet nu. Ik begrijp trouwens absoluut niet wat er 'obvious' is, dus dat moet je me toch eens uitleggenquote:oh en als papa echt zoveel geld had viel het al onder de nalatenschap van je ma zoals je die situatie schetst (immers gedeelde rekening) dus zou dit binnen het gemeenschappelijk deel vallen en heb je hier al centjes van gehad.
fictief gecondoleerd, maar dit is echt te obvious.
Eerder in dit topic heb je toch zelf gesproken over een miljoen en een ton.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:27 schreef Nadine26 het volgende:
Waar staat dat papa zoveel geld had? Ik noem nergens bedragen. En ja, als je het topic had gelezen, wist je dat wij inderdaad al hebben geërfd van mijn moeder.
quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:26 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Eerder in dit topic heb je toch zelf gesproken over een miljoen en een ton.
quote:Nee, de waarde van het huis is veel lager. Ik zal de precieze bedragen niet noemen, maar zeg dat zij 1 miljoen erft, en dat wij met z'n drieën een half huis ter waarde van ca. 1 ton krijgen (hele huis is ca. 2 ton waard, en daarvan bezitten wij al de helft uit de erfenis van mijn moeder). Dat zijn de verhoudingen.
quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:17 schreef longinus het volgende:
Foto van de weduwe
is ze jong en mooiwil ik wel een poging wagen
is ze oud ook wel, heb het gevoel dat het nooit lang kan duren
je hebt een hekel aan je broer?quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:48 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ze is tamelijk jong en tamelijk lelijkEerlijk gezegd hebben wij mijn broer al op dit project gezet, maar extra kandidaten zijn altijd welkom
Nee, integendeel. Maar voor je familie moet je iets overhebben, en wat is nou helemaal de moeite van een kortstondig huwelijk dat wordt afgetopt met een flitsscheiding? Mijn zus en ik zouden ons graag aanbieden, maar zo modern is de weduwe nietquote:Op donderdag 8 juli 2010 11:50 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
je hebt een hekel aan je broer?
je weet hoe ze mensen noemen die relaties aangaan voor geld he.......quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:55 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nee, integendeel. Maar voor je familie moet je iets overhebben, en wat is nou helemaal de moeite van een kortstondig huwelijk dat wordt afgetopt met een flitsscheiding? Mijn zus en ik zouden ons graag aanbieden, maar zo modern is de weduwe niet
Dat idee heb ik ook niet - ze zou wel gek zijn om te trouwen.quote:Op donderdag 8 juli 2010 12:00 schreef Feestkabouter het volgende:
ik heb op geen enkele manier het idee dat het wicht haar boedel/geld met welke toekomstige partner dan ook zou gaan delen, dus ben maar lief voor je broer en schrijf hem in bij lexa/rel-planet/whatever
ik ben overtuigd aanhanger van het 'veroordelen'-kamp in dit voorbeeldquote:Op donderdag 8 juli 2010 12:09 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook niet - ze zou wel gek zijn om te trouwen.
En ja... ik weet hoe mensen die voor geld trouwen, worden genoemdAch, voor geld doen mensen wel gekkere dingen. Laatst hoorde ik nog een mooi verhaal van een meisje dat al haar geld bij elkaar had geschraapt om een abonnement te nemen op een exclusieve sportschool (van een Amsterdams hotel) om daar een rijke zakenman aan de haak te slaan. Die missie was snel volbracht. Kun je veroordelen, maar je kunt ook denken: slim gedaan
Dat magquote:Op donderdag 8 juli 2010 13:14 schreef Feestkabouter het volgende:
ik ben overtuigd aanhanger van het 'veroordelen'-kamp in dit voorbeeld
Toen ik de bank er de afgelopen week over belde, werd me verteld dat ik kan doen met dat geld wat ik wil. Hetzelfde geldt voor mijn broer, zus en de weduwe. Dat is het hele punt met en/of-rekeningen: het zijn gedeelde rekeningen en alle rekeninghouders (4 in dit geval) mogen samen én ieder voor zich over dat geld beslissen. Volgens mij kan ik de bank dus gewoon bellen en vragen of ze het geld op naam van 3 personen (ik, mijn broer en mijn zus) op een derden rekening kunnen zetten. Hoe dan ook heb ik niet het idee dat de bank er moeilijk over zal doen. Toen ik tegen de bankmedewerkster zei: "Dus ik kan nu een bankpasje bij u aanvragen?" zei ze: "Ja." En toen ik opmerkte dat de weduwe dat dus óók kan doen, was het antwoord opnieuw: "ja." Waarom zou ik dan geheimzinnig doen?quote:Op vrijdag 9 juli 2010 01:02 schreef duivelin1 het volgende:
Zolang je de bank hiervan maar niet op de hoogte stelt,maar alleen het geld eraf haalt en op een rekening plaatst bij een andere bank, is er niets aan de hand
Helaas, het is een tamelijk jonge damequote:Op vrijdag 9 juli 2010 01:04 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Nou dat wordt een touwtje spannen voor die oude dame!
Hups van de trap klaarrrrrr
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |