abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83144484
Zo'n stelsel zoals we nu kennen toont toch al jaren aan dat het niet meer functioneel is ? Aangezien de verzuiling ten einde is, politieke verschillen groter dan ooit zijn en partijen onderling ruziënd over de vloer rollen lijkt een fatsoenlijke formatie definitief verleden tijd .

Iemand ideeën voor een nieuw stelsel ?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 15:13:25 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_83144951
Wij hebben een gezond politiek systeem waar elke meerderheid en minderheid gehoord wordt op een manier dat dit in geen enkel land ter wereld vertoond is. De prijs daarvoor is dat iedereen water bij de wijn moet doen.

More than worth it.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 22 juni 2010 @ 15:15:46 #3
20758 Stringer
You have a nice day
pi_83145058
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:13 schreef SpecialK het volgende:
Wij hebben een gezond politiek systeem waar elke meerderheid en minderheid gehoord wordt op een manier dat dit in geen enkel land ter wereld vertoond is. De prijs daarvoor is dat iedereen water bij de wijn moet doen.

More than worth it.
QFT

Het idiote is dat men soms naar Amerika verwijst als oplossing, maw: een tweepartijen stelsel. Echter Amerika kent geen tweepartijenstelsel, twee partijen zijn gewoon fucking huge. In Nederland zou een dergelijk iets binnen no-time weer versplinteren.
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
  Donald Duck held dinsdag 22 juni 2010 @ 15:17:34 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_83145141
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:13 schreef SpecialK het volgende:

More than worth it.

Wat vreselijk instabiele regeringen oplevert. Paars I was de laatste regering die de rit helemaal voltooide.
Doordat elke partij moet inbinden, krijg je zwakke regeringen die geen grote plannen kunnen uitvoeren.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  dinsdag 22 juni 2010 @ 15:21:49 #5
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_83145328
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:17 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Wat vreselijk instabiele regeringen oplevert. Paars I was de laatste regering die de rit helemaal voltooide.
Doordat elke partij moet inbinden, krijg je zwakke regeringen die geen grote plannen kunnen uitvoeren.
Het is naief om te denken dat we zoveel meer klaargespeeld zouden kunnen krijgen met regeringen die wel de rit uitzitten. Door de hele parlementaire geschiedenis van Nederland heen zitten regeringen de volledige rit niet uit. Toch zijn we een van de meest welvarende landen van Europa/de wereld en spelen wel op verschillende markten tegen de verhoudingen (inwonders aantal, beschikking over natuurlijke bronnen, etc.) in gewoon mee op de wereldmarkt. Kortom, het gaat prima. Ik vind het gewoon positief dat alle geluiden uit de bevolking zich hoorbaar kunnen maken, en dat er niet ala Amerika gewoon over de mening en belangen van anderen heen gedenderd wordt door de zittende coalitiepartijen.
pi_83147428
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:04 schreef Righteous het volgende:
en partijen onderling ruziënd over de vloer rollen
Dat is de bedoeling van democratie ook.... duidelijke meningen, duidelijke discussies, duidelijke diverse stromingen .
Zie nou hoe de partijen de laatste weken "ruzieën" ... en toch niet elkaar de hersens in willen slaan.
In een bestel, die niet meer verzuild is en 60 procent van de kiezers zwevend is... krijg je gewoon steeds wisselende peilingen, tegenstrijdige uitslagen, wisselende coalities...
Men moet daar mee leren omgaan... en ook leren met minderheidsregeringen te regeren..
Er valt niks een systeem op de tekentafel uit te tekenen...
In de praktijk al doende moet men nieuwe stabiliteit zoeken
pi_83149576
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is de bedoeling van democratie ook.... duidelijke meningen, duidelijke discussies, duidelijke diverse stromingen .
Zie nou hoe de partijen de laatste weken "ruzieën" ... en toch niet elkaar de hersens in willen slaan.
In een bestel, die niet meer verzuild is en 60 procent van de kiezers zwevend is... krijg je gewoon steeds wisselende peilingen, tegenstrijdige uitslagen, wisselende coalities...
Men moet daar mee leren omgaan... en ook leren met minderheidsregeringen te regeren..
Er valt niks een systeem op de tekentafel uit te tekenen...
In de praktijk al doende moet men nieuwe stabiliteit zoeken
En tevens voortdurend een onwerkbare situatie
  dinsdag 22 juni 2010 @ 16:56:46 #8
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_83151032
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:37 schreef Righteous het volgende:

[..]

En tevens voortdurend een onwerkbare situatie
Het is geen onwerkbare situatie. Misschien in de latere kabinetten meer dan anders als gevolg van het verkozen worden door bepaalde partijen op grond van populaire uitspraken zonder promotie van werkelijke bestuurscapaciteiten, maar dan nog.
pi_83152389
Ons stelsel is inderdaad zwaar verouderd. Maar denk maar niet dat daar verandering in gaat komen, omdat het in het belang van de huidige partijen is om het zo te houden.

Geeft wel te denken: niet de burgers, maar de partijen zijn blijkbaar de baas.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:41:16 #10
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_83153343
Het systeem in Nederland is goed in Nederland valt er echt iets te kiezen in de Verenigde Staten kunnen ze alleen kiezen tussen rechts en extreem-rechts. Laat a.u.b. het meer partijen stelsel zoals het nu is bestaan. In Nederland is de burger de baas en niet de lobby van partijen.
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:21 schreef Lyrebird het volgende:
Ons stelsel is inderdaad zwaar verouderd. Maar denk maar niet dat daar verandering in gaat komen, omdat het in het belang van de huidige partijen is om het zo te houden.

Hier ben ik het dus niet mee eens, in de VS hebben de partijen toch nog veel meer macht. Het zijn er daar immers maar twee.
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_83154148
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:15 schreef Stringer het volgende:

[..]

QFT

Het idiote is dat men soms naar Amerika verwijst als oplossing, maw: een tweepartijen stelsel. Echter Amerika kent geen tweepartijenstelsel, twee partijen zijn gewoon fucking huge. In Nederland zou een dergelijk iets binnen no-time weer versplinteren.
En in de VS zijn ze al blij als er een opkomstpercentage is van 40%. Tel er dan nog eens bij dat het wel eens voorgekomen is dat iemand met minder dan 50% van de stemmen president is geworden en zie dan eens wat een fantastisch grote achterban diegene dan feitelijk heeft. Nou, daar wordt je vrolijk van.
pi_83156840
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:21 schreef Lyrebird het volgende:

Dat heet mandaat geven.. Dat is de basis van een parlementaire democratie
Directe democratie zou zijn als burgers direct via een referendum kunnen stemmen.
Maar het is niet mogelijk een heel nieuw politiek praktisch bestuurssysteem te bedenken, beter dan de huidige praktijk, en dus is ieder referendum hierover misleiding van de kiezers .
Zinniger is het kleinere en concrete bestuursveranderingen voor te leggen aan de kiezers... maar wie heeft daar goede ideeën over ?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 19:28:50 #13
246373 Idler
Simplicity!
pi_83157894
Ideaal is het niet, maar ik zou ook niets beters kunnen verzinnen. Een tweepartijenstelsel is echt een flinke stap achteruit.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_83161577
Ik denk eigenlijk niet dat er echt oplossingen zijn tegen moeizame formaties, tenzij ofwel een districtenstelsel als in de VS of het Verenigd Koninkrijk zou worden ingesteld, ofwel het parlementaire stelsel zelf grotendeels op de schop gaat.

Van geen van beide ben ik een voorstander.

Wat denk ik vooral moet veranderen is de Haagse cultuur. Er wordt niet geformeerd, maar geschaakt. Er wordt niet gekeken welke partijen samen voldoende dicht bij elkaar staan om er samen uit te kunnen en willen komen, maar iedereen begint te "formeren" bij de eigen partij en voegt er één of twee andere partijen aan toe met wie ze op één lijn zitten. Vervolgens concluderen ze dat dit de wens van de kiezer is, omdat deze coalitie een meerderheid heeft. En als het geen meerderheid heeft, dan doen ze er nog maar een partij bij die dan even geacht wordt het geheel aan een meerderheid te helpen.
pi_83163185
Dit is juist politiek op zijn best. Bij voorkeur houden ze ook niet krampachtig vast aan onwenselijke coalities. Nee. Formeren waar mogelijk en laten vallen wanneer ze te ver gaan.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 22:18:14 #16
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_83167690
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 15:04 schreef Righteous het volgende:
Zo'n stelsel zoals we nu kennen toont toch al jaren aan dat het niet meer functioneel is ? Aangezien de verzuiling ten einde is, politieke verschillen groter dan ooit zijn en partijen onderling ruziënd over de vloer rollen lijkt een fatsoenlijke formatie definitief verleden tijd .

Iemand ideeën voor een nieuw stelsel ?
Het Zwitserse systeem: meer referenda zodat het volk beslist.

Dat beperkt tevens de idioterie van allerhande politici die hun stempel willen drukken op een samenleving door dwaas beleid te initieren.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 22:20:46 #17
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_83167889
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:18 schreef Tarak het volgende:

[..]

Het Zwitserse systeem: meer referenda zodat het volk beslist.

Dat beperkt tevens de idioterie van allerhande politici die hun stempel willen drukken op een samenleving door dwaas beleid te initieren.
Gelukkig krijg je daar de idioterie van het volk voor terug.. Veel beter!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 22 juni 2010 @ 22:26:36 #18
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_83168259
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 22:18 schreef Tarak het volgende:
Maar verhoogt de kans op demagogen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 22:28:20 #19
12221 Tijn