Hou toch op. D66 en GL zijn voor een sterke overheid die krachtige intervenieert in de economie, D66 vind dat de overheid een leidende rol moet spelen in de economie, net zoals GL uitgebreide stimuleringsprogramma's bepleit voor groene energie. Ook hebben D66 en GL een duidelijke nivelleringsagenda, ze zijn bijvoorbeeld warm voorstander van een progressief belastingtarief. De VVD doet het iets beter maar is toch ook niet echt economisch rechts te noemen. Met economisch rechts hebben we het mijns inziens over echte liberaleren (niet het slappe aftreksel dat zich sociaal liberaal noemt), libertariers, anarcho-kapitalisten en minarchisten. Helaas bestaan die nauwelijks in Nederland.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:26 schreef IHVK het volgende:
D66 en GL zijn economisch rechts net als de VVD
Dit.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
Voorlopig zijn vooral de niet VVD-stemmers in dit topic chagrijnig, dat beschouw ik wel als een goed teken. Zelf ben ik als VVD stemmer blij met de stap van Rutte. Het is vrij waarschijnlijk dat onder een Paars + kabinet de inkomsten van de overheid omhoog zullen gaan, daar moet de VVD niet aan mee willen werken.
Het gaat niet om onderbuikgevoelens maar om op te komen voor de mensen die je vertegenwoordigt. Als de CDA kiezers iets pertinent niet willen dan moet de CDA dat ook niet willen uitvoeren. Dat heet nu luisteren naar de kiezer.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De kiezer heeft ze 21 zetels gegeven. Dát is waar ze naar moeten luisteren. Onderbuikgevoelens hebben geen plaats in deze kwestie.
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in het liberalisme.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:34 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
VVD is al 20 jaar aartsconservatief, daar zitten echt geen liberalen meer hoor.
Dat is geenszins strijdig met het liberalisme. Sterker nog, de grondleggers van het klassieke liberalisme pleitten zelfs voor een sterke overheid.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:38 schreef ethiraseth het volgende:
maar de VVD is ook voor een sterke overheid. Alleen zijn ze wel weer zo dat ze alleen voor een overheid zijn daar waar het hun leden uitkomt (protectionisme, HRA).
Done that, verdiep jij je nu maar eens in de VVD, verkiezingsprogramma wetsvoorstellen e.d. Dan zul je zien dat de overlap marginaal is.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Misschien zou je je eens moeten verdiepen in het liberalisme.
Dat is dus gewoon onzin. De enige manier waarop het CDA naar de kiezer kan luisteren is kijken hoeveel stemmen ze hebben gekregen. Er is geen andere manier. Ons systeem is zo dat je op de partij stemt waarvan jij hun standpunten vertegenwoordigd wilt zien in de regering. Als de CDA'ers niet willen dat het CDA in de regering komt hadden ze niet moeten stemmen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:39 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Het gaat niet om onderbuikgevoelens maar om op te komen voor de mensen die je vertegenwoordigt. Als de CDA kiezers iets pertinent niet willen dan moet de CDA dat ook niet willen uitvoeren. Dat heet nu luisteren naar de kiezer.
Die stemmen hebben ze gekregen omdat ze een bepaalde koers wilden varen, bepaalde wetsvoorstellen wilden indienen, bepaalde ideeën over de samenleving hebben. Als ze vervolgens 180 graden gaan draaien dan zijn ze toch niet meer hun kiezers aan het vertegenwoordigen? Dan zijn het gewoon regenten en daar is niets democratisch aan.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is dus gewoon onzin. De enige manier waarop het CDA naar de kiezer kan luisteren is kijken hoeveel stemmen ze hebben gekregen. Er is geen andere manier. Ons systeem is zo dat je op de partij stemt waarvan jij hun standpunten vertegenwoordigd wilt zien in de regering. Als de CDA'ers niet willen dat het CDA in de regering komt hadden ze niet moeten stemmen.
Dan verschillen VVD, GL en D66 in economisch opzicht dus niet bijster veel. Waar kan zo'n onderhandeling dan nog op stuk lopen, vraag ik mij af.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hou toch op. D66 en GL zijn voor een sterke overheid die krachtige intervenieert in de economie, D66 vind dat de overheid een leidende rol moet spelen in de economie, net zoals GL uitgebreide stimuleringsprogramma's bepleit voor groene energie. Ook hebben D66 en GL een duidelijke nivelleringsagenda, ze zijn bijvoorbeeld warm voorstander van een progressief belastingtarief. De VVD doet het iets beter maar is toch ook niet echt economisch rechts te noemen. Met economisch rechts hebben we het mijns inziens over echte liberaleren (niet het slappe aftreksel dat zich sociaal liberaal noemt), libertariers, anarcho-kapitalisten en minarchisten. Helaas bestaan die nauwelijks in Nederland.
Oh klopt, maar volgens mensen als Bolkesteijn is een liberaal alleen liberaal als hij geen enkele overheid wilt, of hooguit de meest minimale overheid die je kan bedenken (dus alleen voor landsdefensie). Oh en voor het afdwingen van wat morele dingen, als een verbod op euthanasie natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is geenszins strijdig met het liberalisme. Sterker nog, de grondleggers van het klassieke liberalisme pleitten zelfs voor een sterke overheid.
Rutte's ego?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan verschillen VVD, GL en D66 in economisch opzicht dus niet bijster veel. Waar kan zo'n onderhandeling dan nog op stuk lopen, vraag ik mij af.
Overheidsuitgaven, bezuinigingen en lastenverzwaring. Daar zit tussen de VVD en GL/PvdA een wereld van verschil.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan verschillen VVD, GL en D66 in economisch opzicht dus niet bijster veel. Waar kan zo'n onderhandeling dan nog op stuk lopen, vraag ik mij af.
Ok. Jammer voor jou dat er in dit geval van bovenstaande geen sprake is.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 @ 15:47 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Die stemmen hebben ze gekregen omdat ze een bepaalde koers wilden varen, bepaalde wetsvoorstellen wilden indienen, bepaalde ideeën over de samenleving hebben. Als ze vervolgens 180 graden gaan draaien dan zijn ze toch niet meer hun kiezers aan het vertegenwoordigen? Dan zijn het gewoon regenten en daar is niets democratisch aan.
Een sterke overheid op het gebied van bijvoorbeeld de handhaving van eigendomsrecht, maar juist de vrijheid voor het individu staat centraal. En die lijn wordt door met name sociaal liberalen heel vreemd geïnterpreteerd, zij zien de overheid als een instrument om daarmee actief gelijke kansen te bewerkstelligen omdat zij daarmee beredeneren dat er de grootste vrijheid voor het individu is. Een volstrekt dwaze redenatie want juist op de wijze schenden ze het grondbeginsel van het liberalisme want er is niet meer de vrijheid zelf te beslissen je met eigendommen en verdiensten doet.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is geenszins strijdig met het liberalisme. Sterker nog, de grondleggers van het klassieke liberalisme pleitten zelfs voor een sterke overheid.
VVD kan zich nu juist profileren als de liberale partij die het ook voor economische vrijheid op durft te nemen. Ze willen in ieder geval voorkomen dat het erger wordt met de schending van economische vrijheden. Voor Nederlandse begrippen vind ik dat al heel wat hoor. En daarin verschilen ze fundamenteel van PvdA, D66 en GL.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hilarisch, erg geloofwaardig ook. Vooral gezien het feit dat de eerste keuze van de VVD, te weten de PVV een economisch beleid voorstaat die niet onder doet voor die van de SP. Hmm, over schending van economische vrijheden gesproken....quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
VVD kan zich nu juist profileren als de liberale partij die het ook voor economische vrijheid op durft te nemen. Ze willen in ieder geval voorkomen dat het erger wordt met de schending van economische vrijheden. Voor Nederlandse begrippen vind ik dat al heel wat hoor. En daarin verschilen ze fundamenteel van PvdA, D66 en GL.
De VVD kan zich profileren als de conservatieve partij die het voor de rijken opneemt door de armen te naaien. Oh wacht, dat doen ze al. Het feit dat je ze liberaal noemt terwijl ze met het CDA en de PVV willen regeren is natuurlijk al helemaal hilarisch.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 15:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
VVD kan zich nu juist profileren als de liberale partij die het ook voor economische vrijheid op durft te nemen. Ze willen in ieder geval voorkomen dat het erger wordt met de schending van economische vrijheden. Voor Nederlandse begrippen vind ik dat al heel wat hoor. En daarin verschilen ze fundamenteel van PvdA, D66 en GL.
Je weet natuurlijk ook wel dat Wilders er niet werkelijk zo over denkt.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hilarisch, erg geloofwaardig ook. Vooral gezien het feit dat de eerste keuze van de VVD, te weten de PVV een economisch beleid voorstaat die niet onder doet voor die van de SP. Hmm, over schending van economische vrijheden gesproken....
Kom op zeg, als je niets beters kunt posten dan uitgekauwde cliché's, post dan niets.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:01 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De VVD kan zich profileren als de conservatieve partij die het voor de rijken opneemt door de armen te naaien. Oh wacht, dat doen ze al.
Nog erger, de VVD wilt dus met de grootste leugenaar van het land regeren.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk ook wel dat Wilders er niet werkelijk zo over denkt.
Pff steeds weer dit non-argument. Ik kan geen gedachten lezen dus ga af op zijn uitspraken/partijprogramma.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je weet natuurlijk ook wel dat Wilders er niet werkelijk zo over denkt.
Wil je ontkennen dat de VVD de rijken ontziet en de armen het hardste van alle partijen wilt aanpakken dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Kom op zeg, als je niets beters kunt posten dan uitgekauwde cliché's, post dan niets.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |