Misschien trap je te zwaar en moet je een lichter verzet kiezen. Ik weet niet in welke verzettenrange je normaal gesproken rijdt? Veel buitenblad? Als ik naar mezelf kijk toen ik begon, reed ik vrijwel altijd op het buitenblad --> te zwaar --> pijn in mijn knieën. Heb toen echt moeten leren om op cadans op het binnenblad te rijden. Buitenblad gebruik ik nu alleen als het echt hard gaatquote:Op woensdag 14 juli 2010 21:25 schreef Thormodo het volgende:
Overigens nog wat anders. Ik merkte gisteren dat ik toch, naast de verwachte spierpijn (rug/schouders) ook wat geďrriteerde/pijnlijke knieën had na mijn eerste ritje. (En vandaag ook nog.) Is dat ook een vorm van spierpijn? De reden waarom ik ben gaan fietsen (en gestopt was met handballen), was door pijnlijke/overbelaste knieën (heb ik nu steunzolen voor, dus heb er eigenlijk niet zo veel last meer van).
Overigens heb ik er nog gewone pedalen opzitten, met mijn gewone schoenen. Ik las dat klikpedalen ook (sneller) knieblessures kunnen veroorzaken (als ze niet goed afgesteld zijn)? Dus daar ben ik nu eigenlijk nog een beetje huiverig voor, hoewel ik eigenlijk zo snel mogelijk wel wilde gaan kopen.
OK.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:58 schreef Yankee het volgende:
[..]
Als je ergens op moet besparen dan liever het frame dan de wielen. Maar ik bedoelde het meer in de trant van dat ik het niet in verhouding vind staan om een fiets van bijvoorbeeld 1500 euro af te monteren met een wielset van 80. Voor zo'n bedrag wil ik een fiets met een beetje een degelijke wielset namelijk.
volgens mij heeft degene die boven je gepost heeft zo'n fiets...quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:03 schreef Marurk het volgende:
[..]
OK.
Zo'n fiets als deze is dus eigenlijk erg mooi? --> http://www.izibike.nl/pro(...)GTC_Pro_Compact_2010
Alleen wil ik zoiets liever bij de FM bestellen en niet via internet.Maar goed, genoeg gezeurd en gevraagd nu, ik ga gewoon binnenkort langs.
Lol!quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:05 schreef Yankee het volgende:
[..]
volgens mij heeft degene die boven je gepost heeft zo'n fiets...
Dat is toevallig.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:03 schreef Marurk het volgende:
[..]
OK.
Zo'n fiets als deze is dus eigenlijk erg mooi? --> http://www.izibike.nl/pro(...)GTC_Pro_Compact_2010
Alleen wil ik zoiets liever bij de FM bestellen en niet via internet.Maar goed, genoeg gezeurd en gevraagd nu, ik ga gewoon binnenkort langs.
Ja.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:10 schreef Yankee het volgende:
Bedoel je de verschillen tussen Dubbel, compact en triple?
Zie hierboven.quote:
Ik woon in Limburg.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:10 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat is toevallig.Heb hem zelf sinds anderhalve maand en is echt een prima fiets voor dat geld, zeker voor een beginner. Let wel op dat deze alleen in compact- of dubbeluitvoering verkocht wordt in Nederland. Als je veel op het vlakke rijdt is een compact niet echt handig, maar dit kan je opvangen door een 39t-binnenblad met 110mm-steek (alleen BBB heeft die: http://www.bbbparts.com/chainrings_compactgear-bcr31.php) erop te laten zetten ipv de standaard 34.
Maar wil je de (Limburgse) heuvels en bergen in, dan moet je dat 34t-binnenblad wel steken. Is geen groot probleem (voorblad is makkelijk te wisselen), maar superhandig is het niet als je vaak in én de heuvels én op het vlakke wilt rijden. Dan moet je steeds wisselen. Dus dan zet je dat 39blad er gewoon op en neem je dat 34-blaadje erbij voor in de bergen. Als je echt bergen als de Ventoux op wil, dan zal je daarvoor ook nog een 'bergcassette' achter moeten steken denk ik, maar dat ligt eraan hoe sterk je benen zijn.
Wat dat betreft is een triple wat handiger, want dan heb je genoeg lichte verzetten bij de hand en hoef je weinig te 'sleutelen'.
Als je uitsluitend op het vlakke gaat rijden dan is een dubbel voldoende. Maar wil je toevallig een keer de heuvels in, dan ga je (te) zwaar trappen, want kleinere voorbladen dan 38t passen niet. Dus je zit redelijk vast aan dat binnenblad.
Ok, dus als je veel in de Limburgse heuvels fietst, dan zou een compact prima zijn met het standaard 34t-binnenblaadje. Dan hoef je dus geen 39t-binnenblad erop te laten zetten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:27 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ik woon in Limburg.En ik snap maar de helft van je verhaal, maar ik ga me er verder in verdiepen nu.
Thanks!
In grote lijnen wel ja. Met een dubbel kom je bijv. ook de meeste heuvels in Nederland wel op hoor. Maar wordt het wat zwaarder, zoals in de Limburgse heuvels of de Ardennen, dan is een compact of triple prettiger.quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:02 schreef Marurk het volgende:
Dus over het algemeen:
- dubbel: voor vlak rijden
- compact: voor heuvels
- triple: voor vlak en heuvels
Klopt dit?
Eens.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:45 schreef Yankee het volgende:
[..]
Ja, even cassette van de oude wielset halen en op de nieuwe zetten en klaar ben je.
Goede sets zijn naar mijn mening te koop vanaf ongeveer 300 euro. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld Fulrcum 3 of Campagnolo Zonda's. Als je dit teveel geld vindt, wat ik me prima kan voorstellen, ook een wielset als fulcrum 5 (voor minder dan 200 wel te vinden) is al een stuk beter dan WHR 500. Maar zelf zou ik in zo'n geval even verder sparen want anders koop je weer een net niet set.
Dus volgens jou is het beter te gaan voor een beter frame (ten koste van de wielset), en dan deze wielset later vervangen? Dus beter gaan voor een Koga Miyata met Shimano WHR 500 wielset (en deze later een keer vervangen), dan voor een minder frame van een ander merk met een goede wielset? Of ligt het niet zo simpel?quote:Op donderdag 15 juli 2010 07:46 schreef Superher0 het volgende:
[..]
trouwens er zijn zat wielen die duurder zijn dan frames. Maar je kunt makkelijker een wielset upgraden dan een frame.
[..]
Ik zie dat je budget maar 1000 euro is. Voor 1000 euro koop je een leuke instapmodel. Yankee en ik zijn andere fietsers dan jij, wij eisen erg veel van ons materiaal en hebben ook al flink wat kilometers in de benen om te kunnen merken wat verschil maakt. Als ik gewoon toer dan maakt het mij niet uit welke fiets ik rijd, ga ik echter koersen of de bergen in dan wil ik goed spul. Mijn eerste fiets was 1500 euro, 2de al 2500 en de 3de al 3100 (met flink wat korting). Elke keer koop je wat beters en investeer je wat meer geld. 1ste was aluminium met S105, 2de carbon met Ultegra triple en de laatste is carbon, ultegra dubbel met Shimano Dura Ace wielen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 09:56 schreef Marurk het volgende:
[..]
Dus volgens jou is het beter te gaan voor een beter frame (ten koste van de wielset), en dan deze wielset later vervangen? Dus beter gaan voor een Koga Miyata met Shimano WHR 500 wielset (en deze later een keer vervangen), dan voor een minder frame van een ander merk met een goede wielset? Of ligt het niet zo simpel?
* sorry voor mijn vele vragen
oksel wat je vergeet te melden is dat jij al een tijdje fietst. Tenminste, je fietste al voordat je dat groene (sorry, celeste) race monster kocht. Je weet dus waar je op moet letten en kan het verschil beter merken.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:12 schreef Oksel het volgende:
Ik heb eerst een goede fiets gekocht, met K*Twielen.. maar wel voor een mooie prijs.. toen later de wielen vervangen, heb er een setje Zonda's in sinds een week. En dat rijdt toch wel echt STUKKEN beter dan goedkope slappe zware wielen.
[ afbeelding ]
Bedankt voor je uitleg.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:15 schreef Superher0 het volgende:
[..]
Ik zie dat je budget maar 1000 euro is. Voor 1000 euro koop je een leuke instapmodel. Yankee en ik zijn andere fietsers dan jij, wij eisen erg veel van ons materiaal en hebben ook al flink wat kilometers in de benen om te kunnen merken wat verschil maakt. Als ik gewoon toer dan maakt het mij niet uit welke fiets ik rijd, ga ik echter koersen of de bergen in dan wil ik goed spul. Mijn eerste fiets was 1500 euro, 2de al 2500 en de 3de al 3100 (met flink wat korting). Elke keer koop je wat beters en investeer je wat meer geld. 1ste was aluminium met S105, 2de carbon met Ultegra triple en de laatste is carbon, ultegra dubbel met Shimano Dura Ace wielen.
Ik zou als ik jou was gewoon een simpele fiets kopen, leren fietsen, kijken hoe het gaat, ervaring opdoen en dan als het je bevalt dan pas een duuurdere fiets gaan kopen. Als je veel fietst is het toch handig om 2 fietsen te hebben. Eentje voor als het slecht weer is of als de andere kapot of bij de fietsenmaker staat.
Die Koga is een leuk instapmodel. Leer daarop fietsen, koop dan eens nieuwe wielen (mocht je dan weer een nieuwe fiets kopen dan kun je deze gewoon meenemen naar je nieuwe.)
Je maakt het jezelf nu alleen maar moeilijk, door al die fietsen zie je de fietsenstalling niet meer (vrije interpratie van bomen en bos ;-) ). Ook, ga proefrijden, probeer te vergelijken en met je fietsenmaker tot een deal te komen. Vaak voor een schappelijke meerprijs krijg je betere wielen of betere onderdelen (denk aan stuur, zadel) .
En het is mijn tweede fiets.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:17 schreef Superher0 het volgende:
[..]
oksel wat je vergeet te melden is dat jij al een tijdje fietst. Tenminste, je fietste al voordat je dat groene (sorry, celeste) race monster kocht. Je weet dus waar je op moet letten en kan het verschil beter merken.
Koop dan gewoon lekker zoiets:quote:
Ben bang dat ze me allemaal niet passen. Ben 1.83 m lang (dus framemaat 58 ongeveer als ik me niet vergis, heb binnenbeenlengte opgemeten).quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:45 schreef Oksel het volgende:
[..]
Koop dan gewoon lekker zoiets:
http://link.marktplaats.nl/361182128
http://link.marktplaats.nl/360078122
Of dees:
http://link.marktplaats.nl/360916506
Carbon frame, en Zondawielen.. en goedkoper dan wat jij wilt.
Hou je ook nog flink wat geld over voor onderdelen / kleding.
De groepen worden maar eens in de zoveel (4 / 5) jaar echt geüpdatet. Een dergelijke wetmatigheid is er dus eigenlijk niet, en ook als Shimano bijv. een nieuwe productietechniek bedenkt of een ander slimmigheidje om e.e.a. goedkoper beter te maken dan gaat ze echt niet de techniek van 5 jaar oud in een nieuw model stoppen. Een duidelijk visueel aspect dat in opeenvolgende jaren van boven af geďntroduceerd is, zijn de weggewerkte kabels - eerst in DA 7900, daarna Ultegra 6700 en m.i.v. dit jaar ook in 105 5700. Dit zegt alleen weinig over de kwaliteit van 105 of Ultegra t.o.v. de oude series. Veel kenners vinden DA 7800, dus een groep die in 2004 op de markt is gekomen, nog steeds de best/soepelst schakelende groep. En bijvoorbeeld de ketting van Ultegra 6700 is een duidelijke miskleun, veel gevallen van breken (met name tijdens/na gebruik in de winter), waarmee de oude series dus beter zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 07:46 schreef Superher0 het volgende:
Het verschil tussen ultegra en S105 is de snelheid van het schakelen. Ultegra schakelt sneller, dit merk je als je volle bak rijdt. niet dat S105 slecht is maar de kwaliteit van Ultegra is gewoon beter, het kan meer aan. Je kunt tijdens een sprint blijven schakelen zonder tijdverlies (mits goed afgesteld). Uiteraard is het ook een 100-tal gram lichter. Dient er bij te zeggen dat de techniek in ultegra het volgende jaar in S105 verwerkt wordt. Elk jaar worden de groeper beter. Wat 3 jaar geleden Dura Ace was is nu Ultegra.
Onzin. Ik fiets op een 53 en ben 1m81. Die framematen zeggen echt niet veel meer nu bijna alle frames "slooping" zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:10 schreef Marurk het volgende:
[..]
Ben bang dat ze me allemaal niet passen. Ben 1.83 m lang (dus framemaat 58 ongeveer als ik me niet vergis, heb binnenbeenlengte opgemeten).En in de buurt is het ook al niet.
Met dat budget en die opties doe je echt geen miskoop. Hou vooral ook rekening met welke fiets je het mooist vindt, dat klinkt vrouwelijk maar op die fiets rijd je liever en dat is essentieelquote:Op donderdag 15 juli 2010 10:33 schreef Marurk het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg.Mijn budget is om en nabij de 1200 euro, moet wel een leuke fiets voor zijn te vinden. Voor die prijs heb je al een Cube met Ultegra afmontage en een goede wielset, of een Koga Miyata met K*Twielen en 105 (of met een beetje geluk Ultegra) afmontage. Denk dat ik sowieso Ultegra afmontage wil, de rest maakt me niet zo veel uit voor mijn eerste fiets.
Ik ga deze of volgende week langs en laat me dan goed adviseren. Moet ook schoenen en een pakje natuurlijk, maar ik neem aan dat ik wel wat korting moet kunnen krijgen.
In ieder geval heel erg bedankt voor jullie info!
En ik rij officieel op een 62cm (licht sloping) met mijn 1.85.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:02 schreef Oksel het volgende:
[..]
Onzin. Ik fiets op een 53 en ben 1m81. Die framematen zeggen echt niet veel meer nu bijna alle frames "slooping" zijn.
quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:14 schreef Oksel het volgende:
Het is een racefiets wat je koopt hé, geen raketinstallatie.
1. Heb gister een half uurtje geoefend met schakelenquote:Op maandag 12 juli 2010 23:02 schreef C.est_Bon het volgende:
Toch is niet alles aan fietsen fijn:
1. Ik snap het schakelen nog steeds niet.
2. Bochten en auto's zijn nog steeds doodeng! Oftewel ik ben een angsthaas.
3. Fietsbroek zit kut
4. Mijn rug doet zeer als ik fiets. Ik denk dat mijn houding verkeerd is of de afstelling van de fiets. Morgen ga ik voor ik ga fietsen eerst alles nameten. Ik dacht dat ik gewoon moest wennen aan de nieuwe houding maar ik kon vandaag na het fietsen niet eens rechtop staanlijkt me niet goed!
Succes met de verkoop, persoonlijk vind ik 550 euro teveel voor een tweedehands sora afgemonteerde fiets.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:33 schreef Ebi22 het volgende:
Hallo ik heb een nieuwe fiets gekocht en wil mijn oude fiets (1jaar oud) verkopen..
het is een Merida de fiets is zeer netjes onderhouden, de maat van de fiets is L (komt overeen met 56)
de groep die erop zit is sora..
het is een mooie fiets voor de beginnende fietser:)
de fiets is te koop voor 550 euro.. als je interesse hebt mag je me mailen..
vriendelijke groet..
Absoluut, mooi man! Klein verschil ten opzichte van een Merida met soraquote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:20 schreef Ebi22 het volgende:
pinerello fp3 full carbon ultegra...
wel redelijk toch?;)
fiets wel redelijk veel, gemiddeld denk ik zo'n vier keer per week. Soms alleen, soms met Tandje Hoger = studenten wielervereniging.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:49 schreef Ebi22 het volgende:
Nu wel regelmatig, maar 1 augustus begint het voetbal seizoen weer en zal ik daar veel tijd in moeten stoppen.. ben net een weekje in Valkenburg geweest..
misschien dat ik donderdag wel even naar corpus ga..
jij?
wilier izoard ultegraquote:Op vrijdag 16 juli 2010 13:56 schreef Ebi22 het volgende:
Ik fiets soms ook alleen maar meestal met 2 vrienden, wat voor fiets heb jij dan?
Ik ben niet helemaal objectief als het om Wilier gaat, ik heb er zelf dus ook een en vind over het algemeen wilier fietsen mooi.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:14 schreef Marurk het volgende:
Ben net op deze fiets gevallen:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=8257&catid=2930
Wat vinden jullie? Willier zegt me eigenlijk niet zo veel, maar het lijkt een mooie fiets te zijn.
Edit: Zie net dat jij, Yankee, ook een Willier hebt.![]()
Ik krijg wel wat korting neem ik aan en mijn ouders willen ook nog wel wat bijleggen.
Ik weet niet wat de kwaliteit van die wielset is. Die Massini heeft in ieder geval wel een nieuwe Ultegra groep, iets waarvan ik bij die WIlier niet helemaal zeker ben want ik zie dat nergens staan. Overigens is die nieuwe ultegra groep niet zozeer beter, maar heeft deze als voordeel dat de kabels bij het stuur weggewerkt zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:22 schreef Marurk het volgende:
Een Massini, zoiets als dit, is mogelijk een goed alternatief. Weet alleen niet wat voor wielset de Xero XR01 is... En is Massini een beetje fatsoenlijk?
De 6700 is de nieuwste Ultegra groep?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:30 schreef Yankee het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de kwaliteit van die wielset is. Die Massini heeft in ieder geval wel een nieuwe Ultegra groep, iets waarvan ik bij die WIlier niet helemaal zeker ben want ik zie dat nergens staan. Overigens is die nieuwe ultegra groep niet zozeer beter, maar heeft deze als voordeel dat de kabels bij het stuur weggewerkt zijn.
ja, die Xero wielen schijnen nogal slap te zijn trouwens; komen tegen remblokjes bij sprinten e.d. bij sommige mensen.quote:
Thanks.quote:
Daar staat geen slecht merk tussen. Bij het ene merk betaal je wat meer voor de naam e.d. dan bij de andere. Het ene merk monteert zijn fietsen wat mooier af dan de andere etc. Bij sommige merken zie je de lasnaden op het frame, bij andere niet etc.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 14:34 schreef Marurk het volgende:
[..]
Thanks.
Als je nou kijkt naar de fietsmerken die hier vermeld staan, welke zou je dan sowieso niet nemen?
Goede fiets die Aspin. Wilier voor 1500 euro kan wel, kan krijg je waarschijnlijk zoiets als op de vorige pagina staat, een Wilier Escape. Zie verder de vorige twee pagina's.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 19:47 schreef cyclechick het volgende:
Ooo een speciaal topic hiervoor!
Crosspost dan maar:
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en heb mijn oog op deze laten vallen:
[ afbeelding ]
De vrouwelijke Impala was ook een optie, maar ik houd niet van bloemetjes en meisjesachtige dingen op een fiets. ben zelf al meisjesachtig genoeg
Maar het liefste zou ik een wilier willen, want die zijn zo moooi.... ik weet alleen niet of ik dan een goede fiets zou kopen, mijn budget reikt tot 1500. En er moet minstens 105 of vergelijkbare groep opzitten..
Tips zijn welkom
Is dat vergelijkbaar met die aspin?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 19:56 schreef Yankee het volgende:
[..]
Goede fiets die Aspin. Wilier voor 1500 euro kan wel, kan krijg je waarschijnlijk zoiets als op de vorige pagina staat, een Wilier Escape.
Aspin heeft betere wielen: EA 50 / Vista t.o.v. de Fulcrum 7 op de Escape. Verder is de Aspin volgens mij volledig Ultegra, de Escape heeft een crank van FSA. Of de escape ook als triple verkrijgbaar is weet ik niet, die bij Salden is in ieder geval een compact.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:02 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Is dat vergelijkbaar met die aspin?
Of minder?
En escape is die ook in een triple te krijgen, want die ander is dat niet dacht ik te zien?
Hey welk nummer is dat,want ik heb ze hier allemaal liggen die bladenquote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:09 schreef Yankee het volgende:
Dit is de top 10 van fietsen tot 1500 euro volgens het blad Fiets:
1. Red Bull Pro SL 3000
2. Bianchi Via Nirone
3. Cube Agree Pro
4. Koga team edition
5. Colnago Primavera
6. Stevens Aspin
7. Canyon Roadlite
8. Focus Culebro CP
9. Giant defy 1 Rabo
10. Bulls Dester Falcon
geen ideequote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:14 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Hey welk nummer is dat,want ik heb ze hier allemaal liggen die bladen
Veel van die fietsen hebben een Shimano 105 afmontage. Ik had juist in mijn koppie om voor Ultegra te gaan. Waarom behoren die met 105 dan tot de top 10?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:09 schreef Yankee het volgende:
Dit is de top 10 van fietsen tot 1500 euro volgens het blad Fiets:
1. Red Bull Pro SL 3000
2. Bianchi Via Nirone
3. Cube Agree Pro
4. Koga team edition
5. Colnago Primavera
6. Stevens Aspin
7. Canyon Roadlite
8. Focus Culebro CP
9. Giant defy 1 Rabo
10. Bulls Dester Falcon
ik denk dat er niet een merk is wat perse beter is?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:31 schreef Marurk het volgende:
[..]
Veel van die fietsen hebben een Shimano 105 afmontage. Ik had juist in mijn koppie om voor Ultegra te gaan. Waarom behoren die met 105 dan tot de top 10?
Nu twijfel ik weer of ik niet gewoon voor een beter frame/merk moet gaan en dan 105 i.p.v. Ultegra afmontage nemen.
Welke zijn 105? ik gok de Bianchi, Koga en Colnago in ieder geval. Bij die drie betaal je nou eenmaal ook voor de naam, wat niet wegneemt dat die frames ook gewoon prima zijn. Maar als gevolg daarvan worden ze dus afgemonteerd met 105 ipv met Ultegra. Verder kan het dus liggen aan de verschillende wielen en andere onderdelen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:31 schreef Marurk het volgende:
[..]
Veel van die fietsen hebben een Shimano 105 afmontage. Ik had juist in mijn koppie om voor Ultegra te gaan. Waarom behoren die met 105 dan tot de top 10?
Nu twijfel ik weer of ik niet gewoon voor een beter frame/merk moet gaan en dan 105 i.p.v. Ultegra afmontage nemen.
Je wilt geen vrouwenfiets maar zo'n Aspin is toch wel zo'n beetje het tegenovergestelde? Schwarz. Steif. Deutsch. Niet erg sexy hoor. Een Wilier (Escape/Lavaredo/La Triestina) moet best lukken voor 1500 euro en de geometrie zal je hoogstwaarschijnlijk ook iets beter passen.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 19:47 schreef cyclechick het volgende:
Ooo een speciaal topic hiervoor!
Crosspost dan maar:
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en heb mijn oog op deze laten vallen:
[ afbeelding ]
De vrouwelijke Impala was ook een optie, maar ik houd niet van bloemetjes en meisjesachtige dingen op een fiets. ben zelf al meisjesachtig genoeg
Maar het liefste zou ik een wilier willen, want die zijn zo moooi.... ik weet alleen niet of ik dan een goede fiets zou kopen, mijn budget reikt tot 1500. En er moet minstens 105 of vergelijkbare groep opzitten..
Tips zijn welkom![]()
Als dat zo is, dan gaat daar mijn voorkeur naar uit, omdat ik dat gewoon hartstikke geile fietsen vindquote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:00 schreef eentwee het volgende:
[..]
Je wilt geen vrouwenfiets maar zo'n Aspin is toch wel zo'n beetje het tegenovergestelde? Schwarz. Steif. Deutsch. Niet erg sexy hoor. Een Wilier (Escape/Lavaredo/La Triestina) moet best lukken voor 1500 euro en de geometrie zal je hoogstwaarschijnlijk ook iets beter passen.
Wilier wordt verdeeld door Veltec en daar zijn veel dealers bij aangesloten. http://www.veltec.nl/Chercher%20Concessionairequote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:03 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan gaat daar mijn voorkeur naar uit, omdat ik dat gewoon hartstikke geile fietsen vind![]()
Tips waar ik in de randstad naar toe kan om die fietsen in het echie te zien en te kopen?
Ik weet dat Slingerland in Haastrecht om de zoveel tijd Wiliers heeft staan. Althans, daar heeft mijn vader zijn Wilier Escape vandaan. Hebben ook vaak een assortiment aan Cube, Colnago en Specialized fietsen staan [/sluikreclame ]quote:Op vrijdag 16 juli 2010 21:03 schreef cyclechick het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan gaat daar mijn voorkeur naar uit, omdat ik dat gewoon hartstikke geile fietsen vind![]()
Tips waar ik in de randstad naar toe kan om die fietsen in het echie te zien en te kopen?
Ik fietste nu op mijn middelste blad en dan met de zwaardere versnellingen. Dus dat zijn ~14 t/m 18 (v.d. 27). Versnelling 17/18 als ik rond de 30 reed. Maar dat zal dan wel te zwaar zijn? Aangezien ik op andere fietsen ook vaak wat zwaar trap.quote:Op woensdag 14 juli 2010 22:02 schreef marcodej het volgende:
[..]
Misschien trap je te zwaar en moet je een lichter verzet kiezen. Ik weet niet in welke verzettenrange je normaal gesproken rijdt? Veel buitenblad? Als ik naar mezelf kijk toen ik begon, reed ik vrijwel altijd op het buitenblad --> te zwaar --> pijn in mijn knieën. Heb toen echt moeten leren om op cadans op het binnenblad te rijden. Buitenblad gebruik ik nu alleen als het echt hard gaat
Afstelling van je plaatjes is wel belangrijk ja. Kan soms millimetertjes schelen, is echt finetuning. Let wel op welke kliksysteem je kiest? Mountainbikepedalen (SPD) hebben weinig zijwaartse speling en een klein contactoppervlak, wat knieklachten op kan leveren. Systemen als SPD-SL (!), Look of Speedplay zijn echt racepedalen en hebben wel meer speling.
En waar zit te pijn? Als het aan de voorkant zit zou je zadel te laag kunnen staan. Zit het aan de achterkant dan zit je misschien te hoog, omdat je je knie overstrekt.
Sowieso is het afstellen van de prettigste zithouding een beetje trial-and-error, gewoon proberen. Tijdens de eerste ritten nam ik een multitooltje met inbusjes mee en ging onderweg gewoon een beetje proberen: zadeltje ietsje hoger, dan weer ietsje naar voren, stuurtje iets gedraaid, etc. etc. Tot ik een lekkere zit gevonden had. Heeft wel een aantal ritjes 'gekost.'
Hij heeft trouwens een nieuwe, grotere locatie, vlak langs de Ringvaart. Ik kom er weleens langs tijdens mijn trainingsritjes en ben er weleens binnen gestapt, want ik hoorde ook een hoop verhalen over hem inderdaad.quote:
Hmmm, lijkt me niet te zwaar. Op het middenblad moet je lekker kunnen peddelen.quote:Ik fietste nu op mijn middelste blad en dan met de zwaardere versnellingen. Dus dat zijn ~14 t/m 18 (v.d. 27). Versnelling 17/18 als ik rond de 30 reed. Maar dat zal dan wel te zwaar zijn? Aangezien ik op andere fietsen ook vaak wat zwaar trap.
Speciale pedalen + schoenen hebben voorlopig nog geen haast. Wel zijn er geloof ik wat 'mixed emotions' over de Speedplay en Look pedalen. Jouw voorkeur gaat uit naar SPD-SL zo te zien?
Je moet met je handen lekker op de hoods kunnen steunen zodat je makkelijk bij de remmen kan. Dus als ik het goed begrijp zit je nu iets 'te lang', je moet teveel strekken om bij de hoods te kunnen. Dan zou je een kortere stuurpen kunnen nemen of je zadel iets naar voren zetten.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 13:23 schreef Thormodo het volgende:
Tijdens het fietsen had ik nergens last van. Wel had ik meestal mijn handpalmen vlak voor waar het zwarte stuk waar de remmen begonnen. Dus met mijn twee vinger + duim net na de overgang van tape naar plastic(?) i.p.v. de remmen. Ik weet niet of dat normaal is, of dat ik dan mijn stuur ook kan verstellen? Die staat sowieso volgens mij vrij laag of is dat niet erg?
[ afbeelding ]
Niemand?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 14:04 schreef Marurk het volgende:
Even een vraagje: is een framemaat van 56/57 cm te klein als ik, volgens berekening met mijn binnenbeenlengte, een framemaat van 58/59 cm nodig zou hebben? Ben 1.83 m lang. Maakt die 2 cm zoveel uit?
57 kan ook wel, maar je zult op die fiets moeten gaan zitten om te bepalen wat voor jou het beste isquote:
Kan heel veel uitmaken, kan ook niet. De ene 56/57/58/59 is ook zeker de andere niet - elk frame heeft een andere geometrie en maten worden zeer verschillend opgegeven. Als je je niet verdiept in (effectieve/horizontale) bovenbuislengte en balhoofdbuislengte is de kans op een miskoop het grootst.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 14:04 schreef Marurk het volgende:
Even een vraagje: is een framemaat van 56/57 cm te klein als ik, volgens berekening met mijn binnenbeenlengte, een framemaat van 58/59 cm nodig zou hebben? Ben 1.83 m lang. Maakt die 2 cm zoveel uit?![]()
1200 is sowieso te veel, voor een bedrag daaromtrent koop je deze fiets nieuw. Het is het basisframe van Bianchi dat elk jaar op een zeker moment wel met korting verkocht wordt (bijvoorbeeld door Salden).quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:18 schreef Marurk het volgende:
OK, ik heb heel even jullie hulp nodig.
Ik heb misschien een tweedehands fiets op het oog. Het is een Bianchi C2C, maat 56/57, 1 jaar oud (maar 1000 km mee gereden). Achterderailleur is Ultegra afgemonteerd, voorderailleur en remmen zijn 105.
http://fietsen-brommers.m(...)56-57-als-nieuw.html
Ik zou dus, na berekening, normaal gezien een framemaat van 58 nodig hebben (binnenbeenlengte x 0,66 = 0,88 x 0,66 = 58,08). Ik ben 1,83 m lang. De verkoper (zelf 1,76 lang) zegt dat deze maat voor mij goed moet zijn, omdat het frame namelijk light slooping is (waardoor je 1-3 maten verschil moet rekenen).
Vraagprijs is 1200 euro incl fietscomputer.
Wat zeggen jullie?
Zelf weet ik het nog niet. Het kopen van een geheel nieuwe fiets heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen (service bij de FM, korting bij reparaties, ...). En je weet zeker dat de fiets die je koopt geheel op maat is en echt bij jou past.
Dat is wel een prima beginnersfiets, maar als ik jou was zou ik toch nog even verder proberen te zoeken naar een met Tiagra o.i.d afgemonteerde fiets.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:56 schreef klaasdj het volgende:
Ik heb mijn ook laten vallen op de volgende fiets(vraagprijs ¤325,-):
http://link.marktplaats.nl/360438796
Het bedrag dat ik maximaal aan een fiets wil besteden ligt rond ¤300,-.
Dat leek mij ook maar met 86 cm binnenbeenlengte is framemaat 58 wel geschikt, volgens 'n wielersite.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:57 schreef Yankee het volgende:
[..]
Dat is wel een prima beginnersfiets, maar als ik jou was zou ik toch nog even verder proberen te zoeken naar een met Tiagra o.i.d afgemonteerde fiets.
Fiets geschikt voor 1.75 - 1.90 is onzin
dat zal inderdaad wel lukken. Wat een foei lelijk ding die tweedequote:Op zaterdag 17 juli 2010 19:01 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Dat leek mij ook maar met 86 cm binnenbeenlengte is framemaat 58 wel geschikt, volgens 'n wielersite.
Nogal hč?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 19:06 schreef Yankee het volgende:
[..]
dat zal inderdaad wel lukken. Wat een foei lelijk ding die tweedeIs ook al behoorlijk oud --> rsx shifters
Ik zou er 250 euro oid voor geven. Heb zelf 'n gelijkwaardige fiets gehad, met dezelfde wielen. Het is echt een instapmodel hoor.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 18:56 schreef klaasdj het volgende:
Ik heb mijn ookg laten vallen op de volgende fiets(vraagprijs ¤325,-):
[ afbeelding ]
Is dit een goede keuze, of kan je voor dit bedrag beter naar iets anders kijken? Ik heb namelijk gehoord dat Sora niet de eerste keuze is voor mensen die wel eens een versnelling kapotgetrapt hebben.... Verder bedoel ik de fiets slecht gemiddeld 1 á 2 keer per maand uit de schuur te halen.
Het bedrag dat ik maximaal aan een fiets wil besteden ligt rond ¤300,-.
En wat zou je er maximaal voor geven? Ik moet er namelijk binnen een week een hebben ivm vakantie...quote:Op zaterdag 17 juli 2010 19:23 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik zou er 250 euro oid voor geven. Heb zelf 'n gelijkwaardige fiets gehad, met dezelfde wielen. Het is echt een instapmodel hoor.
De eerste is een triple, deze is een dubbel, dat lijkt me voor in de bergen niet zo handig als beginnender fietser?quote:Op zaterdag 17 juli 2010 20:06 schreef klaasdj het volgende:
http://link.marktplaats.nl/361187021 En dit dan? Ik kan als de reservering morgen afloopt deze voor 210 krijgen.Ik heb 0,0 verstand van Compagnolo Mirage, maar het schijnt dat het vergelijkbaar is met Tiagra.
Die Gitane kan ik voor 330 krijgen.. Overall ziet die er toch mooier uit. Is het te veel werk/kosten om up te graden mocht dat nodig blijken?
[..]
En wat zou je er maximaal voor geven? Ik moet er namelijk binnen een week een hebben ivm vakantie...Beetje overpriced is dus niet héél erg.
Anders nam ik wel even tijd, maar ik weet pas nu dat ik dan in de alpen zit.
![]()
Ik zet 'm niet niet zo snel licht want ik moet 't van kracht hebben, maar je hebt een punt.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 20:16 schreef cyclechick het volgende:
[..]
De eerste is een triple, deze is een dubbel, dat lijkt me voor in de bergen niet zo handig als beginnender fietser?
Goed idee! Kleding/schoenen/fietscomputer/pedalen moet je zeker op 200 euro rekenen. Heb je al een fiets op het oog? En een fietsenzaak? Daar zit ook nog veel verschil in, zowel qua kwaliteit (van advies) als onderhandelingsruimtequote:Op zaterdag 17 juli 2010 21:11 schreef Marurk het volgende:
OK mensen, ik heb definitief besloten wat ik ga doen. A.s. woensdag ga ik naar de wielersportzaak hier in de regio voor een NIEUWE fiets.
Net overlegd met mijn ouders, en zij zijn bereid om een aantal honderd euro bij te leggen. Daarmee komt mijn budget op 1500 euro max ongeveer, maar ik moet dan wel schoenen (liefst met zo'n pedaalkliksysteem) en een shirt+broek hebben. Het liefst ook nog een fietscomputertje, maar dat kost tegenwoordig ook niet meer heel veel. Nou weet ik niet wat die accessoires ongeveer bij elkaar kosten, kan iemand daar een inschatting van maken?
In ieder geval, uitgaande van het feit dat ik zeker wel wat korting moet kunnen krijgen, ga ik ervan uit dat ik een fiets van 1400 euro moet kunnen kopen (of 1500 euro als ik de kleding/schoenen gratis zou krijgen in de vorm van een korting). Wat denken jullie?
Ik houd jullie op de hoogte!
Hoewel je het van de kracht moet hebben, is een dubbel gewoon veel te zwaar voor de Alpen lijkt me.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 21:06 schreef klaasdj het volgende:
[..]
Ik zet 'm niet niet zo snel licht want ik moet 't van kracht hebben, maar je hebt een punt.
Ja. Math Salden Wielersport in Limbricht.quote:Op zaterdag 17 juli 2010 23:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Goed idee! Kleding/schoenen/fietscomputer/pedalen moet je zeker op 200 euro rekenen. Heb je al een fiets op het oog? En een fietsenzaak? Daar zit ook nog veel verschil in, zowel qua kwaliteit (van advies) als onderhandelingsruimte
Je zal wel gelijk hebben, want mijn oude krot (Koga Miyata uit stenentijdperk) is ook een dubbel en erg licht kon ie niet. Sterker nog, voor was schakelen vrijwel geheel uitgesloten tenzij je de moeite wou nemen af te stappen.quote:Op zondag 18 juli 2010 00:42 schreef marcodej het volgende:
[..]
Hoewel je het van de kracht moet hebben, is een dubbel gewoon veel te zwaar voor de Alpen lijkt me.
105 is helemaal geen straf volgens mij hoor!quote:Op zondag 18 juli 2010 00:43 schreef Marurk het volgende:
[..]
En wat fiets betreft wil ik het liefst een fiets met volledige Ultegra afmontage, maar 105 is ook een goede groep heb ik vernomen, dus als een bepaald onderdeel niet Ultegra is afgemonteerd vind ik dat nog niet heel erg.
De kans dat je een fiets van die merken voor rond de 1300 euro vindt, met utegra is...klein. Denk ik.quote:Merk weet ik nog niet zo goed. Het liefst wil ik natuurlijk een Bianchi, Colnago, Wilier of Ridley, maar ik denk dat ik voor 1500 euro daar geen volledige Ultegra afgewerkte fiets bij vind (misschien met een beetje geluk).
Trek 105 afgemonteerd. 1299 Euri.quote:Dus dan wordt het misschien meer iets in de trant van Trek of Massini.
Zoals al eerder aangegeven: Shimano 105 is een uitstekende groep voor een beginnende wielrenner waarmee je jaren vooruit kan.quote:Op zondag 18 juli 2010 13:12 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
105 is helemaal geen straf volgens mij hoor!
[..]
De kans dat je een fiets van die merken voor rond de 1300 euro vindt, met utegra is...klein. Denk ik.
[..]
Trek 105 afgemonteerd. 1299 Euri.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=7757&catid=2929
Ik wil niet de pessimist uithangen, maar je hebt geloof ik nog niet helemaal je verdiept in de prijzen van racefietsen, het hoeft geen Wilier te zijn om lekker te rijden hoor! Ze zijn wel heel mooi die Itailaanse fietsen, Bianchi is pure fietsenporno, maar ook een tikje prijzig!
Kun je wat meer info geven over die fietsen?quote:Op zondag 18 juli 2010 14:28 schreef the_easy het volgende:
Iemand hier ervaring met Jan Janssen fietsen?
Ben opzoek naar een fiets voor beginners.
tijdens de zoektocht ben ik gestuit op 2 fietsen van JJ .
namelijk de Vuelta en de Tour de France .
Nu is me verteld dat ik minimaal met een 105 groep moet beginnen ;
deze zit standaard op de tdf voor +- 1100
De vuelta kost met 105 +- 1000
de vuelta vind ik qua uiterlijk mooier .
maar ik denk dat de tdf een betere fiets is ? (klasse hoger binnen jj ? )
wat te doen ?
of zit ik met een budget van max 1200 in de verkeerde hoek te zoeken ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |