Iedereen die na het tot stilstand komen van VVD-PVV-CDA feestend de straat over ging in afwachting van de paarse-"redding" ... hoe voelen jullie je nu?quote:Rutte wil grote coalitie met CDA en PvdA
Uitgegeven: 18 juni 2010 15:33
Laatst gewijzigd: 18 juni 2010 15:33
DEN HAAG - VVD-leider Mark Rutte wil nu aansturen op een grote coalitie van VVD, PvdA en CDA. Hij zal dat later vrijdag voorstellen aan informateur Uri Rosenthal, zo melden bronnen rond de formatie-besprekingen.
De VVD ziet niks in Paars-plus, de favoriete coalitie van PvdA-leider Job Cohen.
Dat wordt volgens VVD'ers een links kabinet geleid door de VVD. Mocht Rosenthal kiezen voor een onderzoek naar een Paars-pluskabinet, dan zal dat een bijzonder korte ronde worden, aldus de bronnen.
De brede coalitie van VVD, PvdA en CDA kan wat de VVD betreft worden aangevuld met D66 als dat nodig is om de PvdA over de streep te trekken. Cohen zei vrijdag dat hij niet in een kabinet met de VVD en het CDA wil.
Je on-topic antwoord is dus: gefrustreerd.quote:
Wat een frustratie.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Er is nog helemaal niets zeker,
Wacht nou maar even tot VVD en PvdA uberhaupt hebben gesproken. Tot Rosenthal met zijn advies komt. Etc.
Ik ben niet gefrustreerd, ik moet wel lachen om al die kansloze PVVers die nog steeds hopen dat Verhagen komt opdagen.quote:
Wat een mannetje ben je toch.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:14 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Je on-topic antwoord is dus: gefrustreerd.
Nou, dan moeten we maar via het CDA over linksquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:19 schreef Amos_ het volgende:Cohen sluit het CDA uit en Rutte sluit Paars+ uit.
Dat is exact mijn gevoelquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:23 schreef DanHardy het volgende:
NL is gered, het ultralinkse kabinet komt gelukkig niet
Onmogelijk omdat Cohen al heeft gezegd dat hij niet in een kabinet stapt met VVD+CDA samen.quote:
Weet ik maar het is een optie als aanvulling op Swets zijn lijst in samenhang met de uitspraak van Ruttequote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:27 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Onmogelijk omdat Cohen al heeft gezegd dat hij niet in een kabinet stapt met VVD+CDA samen.
Stoere taal van de hakkelaar, maar hij zal snel bijdraaien.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:27 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Onmogelijk omdat Cohen al heeft gezegd dat hij niet in een kabinet stapt met VVD+CDA samen.
Daarom mag hij D66 meenemen als tegengewichtquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:27 schreef Amos_ het volgende:
[..]
En dan heeft Cohen de geloofwaardigheid als politicus van een natte dweil.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:28 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Weet ik maar het is een optie als aanvulling op Swets zijn lijst in samenhang met de uitspraak van Rutte
Dat heeft hij toch al?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:30 schreef Amos_ het volgende:
[..]
En dan heeft Cohen de geloofwaardigheid als politicus van een natte dweil.
Ad Melkert 2 inderdaad, alleen heeft de hakkelaar een iets vriendelijkere uitstraling. Voor de rest is de gelijkenis zeer treffend.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:35 schreef Holograph het volgende:
[..]
Inderdaad, Ad Melkert 2.0. Helaas zien de kiezers dat niet..
Ja want daar zijn we bij gebaatquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Voelt helemaal top![]()
Laat maar stuk lopen en nieuwe verkiezingen komen![]()
Veel minder dan de PVDA kunnen ze niet presteren. Dus ik denk dat het wel mee zou vallen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:48 schreef Aylin het volgende:
Weet je, ik vind het zeeerrr jammer dat de PVV niet gaat regeren, zou fijn zijn om een periode flink te kunnen lachen en dan weer nieuwe verkiezingen te hebben. Nu gaan alle PVV-ers nog vier jaar zielig en onvergelijkt lopen doen ipv dat ze over twee maanden al weten dat Geert niks weerd is...
dan worden VVD en pvdA nog veel groter, en zijn ze helemaal tot elkaar veroordeeld.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
Voelt helemaal top![]()
Laat maar stuk lopen en nieuwe verkiezingen komen![]()
Nou, ik heb liever een goede regering dan tijd verknoeien met leedvermaak. Vreemd dat mensen zo graag een kabinet zien vallen ipv te hopen dat het gaat werken, misschien tegen alle verwachtingen in.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:48 schreef Aylin het volgende:
Weet je, ik vind het zeeerrr jammer dat de PVV niet gaat regeren, zou fijn zijn om een periode flink te kunnen lachen en dan weer nieuwe verkiezingen te hebben. Nu gaan alle PVV-ers nog vier jaar zielig en onvergelijkt lopen doen ipv dat ze over twee maanden al weten dat Geert niks weerd is...
Omdat PVV en VVD nu alsnog bij hem uitkomen en hij eisen kan stellen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:58 schreef Metro2005 het volgende:
Helemaal kut natuurlijk. Ik snap werkelijk niet waar Verhage het lef vandaan haalt om doodleuk te zeggen: ja sorry jongens , we hebben geen zin om te gaan regeren, ook al hebben we 20 zetels en laten we de andere winnaars links liggen (VVD en PVV)
Schandalig.
Nou ja het is natuurlijk wel de enige manier waarop de stemmers op die onzinpartijen er achter kunnen komen dat ze iets proberen dat kansloos is...quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik heb liever een goede regering dan tijd verknoeien met leedvermaak. Vreemd dat mensen zo graag een kabinet zien vallen ipv te hopen dat het gaat werken, misschien tegen alle verwachtingen in.
Helaas is dit echter niet het moment om een kabinet te formeren met als enige doel één van de deelnemende partijen uit te schakelen. Eerst moet er even een crisis worden opgelost.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou ja het is natuurlijk wel de enige manier waarop de stemmers op die onzinpartijen er achter kunnen komen dat ze iets proberen dat kansloos is...
Niks schandaligs aan. Verplicht moeten regeren zou dat pas zijn. Dan zouden we net zo goed de VVD kunnen verplichten om in Paars+ te stappen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:58 schreef Metro2005 het volgende:
Helemaal kut natuurlijk. Ik snap werkelijk niet waar Verhage het lef vandaan haalt om doodleuk te zeggen: ja sorry jongens , we hebben geen zin om te gaan regeren, ook al hebben we 20 zetels en laten we de andere winnaars links liggen (VVD en PVV)
Schandalig.
Kun je als je totaal ongefundeerde uitspraken blijft doen gewoon weg blijven aub?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
Oprecht blij.
De VVD zou ten onder zijn gegaan aan een overdosis linkse invloeden. En dan doel ik vooral op de communisten van Femke.
Kijk deze poster geen flauw idee hebben van het huidige politieke spectrum.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
Oprecht blij.
De VVD zou ten onder zijn gegaan aan een overdosis linkse invloeden. En dan doel ik vooral op de communisten van Femke.
Goede houding. Ik weet dat ik een aantal FOK!'ers nu teleurstel, maar je hebt toch geen invloed op de vorming van een kabinet, hoe veel en hoe overtuigend je hier ook post.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:35 schreef IHVK het volgende:
Weet je het maakt me allemaal geen zak meer uit eigenlijk.
Whatever.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Kijk deze poster geen flauw idee hebben van het huidige politieke spectrum.
Ik zie liever paar plus, als VVD-stemmer. Maar ik ben dan ook rechts-progressief, altijd lastig.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het plan van Rutte klinkt een stuk beter dan het Paars + plan van Cohen.
Ze hebben nog helemaal niks gepresteerd, behalve tweedeling in de maatschappij dus denk niet dat het zal meevallenquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:53 schreef DanHardy het volgende:
[..]
Veel minder dan de PVDA kunnen ze niet presteren. Dus ik denk dat het wel mee zou vallen.
Maar ben je niet bang dat de belastingen omhoog gaan en dat er meer nivellering plaats gaat vinden?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:14 schreef Steven184 het volgende:
Ik zie liever paar plus, als VVD-stemmer. Maar ik ben dan ook rechts-progressief, altijd lastig.
Nee, begrijp me niet verkeerd. Natuurlijk hebben we, juist op dit moment, een kabinet nodig dat goed functioneert. Wat ik hoop is dat als het valt, mensen iig niet meer van die onrealistische verwachtingen hebben van de PVV. En ja, daar moet ik om lachen, omdat men denkt dat Geert een soort messias is ofzo.. En mocht het wel werken, dan is dat toch alleen primaquote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik heb liever een goede regering dan tijd verknoeien met leedvermaak. Vreemd dat mensen zo graag een kabinet zien vallen ipv te hopen dat het gaat werken, misschien tegen alle verwachtingen in.
Dat gaat ook gebeuren met het CDA erbij wees gerustquote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar ben je niet bang dat de belastingen omhoog gaan en dat er meer nivellering plaats gaat vinden?
Precies. Al dat gesmijt met stoere taal dat de ene niet met de andere wil etc. is alleen maar onderhandelingstactiek. Ze kunnen nog zo hard over straat roepen dat ze niet willen praten met elkaar (zodat ze de kiezers in ieder geval het idee geven dat ze niet zo maar toegeven), terwijl er zat in de achterkamertjes besproken word.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:42 schreef Boldface het volgende:
Ik ben er allesbehalve van overtuigd dat er geen kabinet Paars Plus komt.
Dat Rutte liever een kabinet van VVD, PvdA en CDA wil, zie ik als een spel. CDA kun je prima inruilen voor GroenLinks en D66, maar Rutte is bang. Hij is nog maar net gekozen als grootste partij en we kunnen nu al vraagtekens bij zijn leiderschap zetten. Want als je zonodig op 1 juli klaar wilt zijn, dan weet je het onderzoeken van een coalitie VVD-PvdA-CDA tijdverspilling is. PvdA wil dit niet, CDA gaat het voorleggen aan hun congres, die het mogelijk ook terugfluiten.
Nou, eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 18:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maar ben je niet bang dat de belastingen omhoog gaan en dat er meer nivellering plaats gaat vinden?
100% mee eens.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 21:30 schreef Montov het volgende:
Zo'n middenkabinet zou echt een verstandshuwelijk in het kwadraat worden,
Uit het verleden is gebleken dat Paars helemaal niet zo verbindend was. Laat staan wanneer GroenLinks erbij komt.quote:
met drie verschillende richtingen. Paars+ heeft nog een bindend liberale richting die ze op kunnen gaan.
Paars heeft het anders wel 8 jaar volgehouden. Eat that Balkenende.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:29 schreef Holograph het volgende:
[..]
100% mee eens.
[..]
Uit het verleden is gebleken dat Paars helemaal niet zo verbindend was. Laat staan wanneer GroenLinks erbij komt.
Met windkracht 9 in de rug aan economische ontwikkeling.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:49 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Paars heeft het anders wel 8 jaar volgehouden. Eat that Balkenende.
Paars heeft het 8 jaar volgehouden. Het is daarna zwaar overdreven neergesabeld door populisten, met Fortuyn voorop.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:29 schreef Holograph het volgende:
Uit het verleden is gebleken dat Paars helemaal niet zo verbindend was. Laat staan wanneer GroenLinks erbij komt.
Dat is te makkelijk natuurlijkquote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met windkracht 9 in de rug aan economische ontwikkeling.
Exact, Verhagen speelt het erg goed.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 17:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat PVV en VVD nu alsnog bij hem uitkomen en hij eisen kan stellen.
Tuurlijk johquote:
Nou zeker in het begin viel het echt niet mee.quote:
Een van de belangrijkste aspecten van Paars was de Zalm-Norm, dat was wel degelijk een belangrijke trendbreuk met wat gebruikelijk was. Want hoewel het financieel prima ging is er tijdens Paars ook weldegelijk bezuinigd.quote:Er is geen enkel financieel breekpunt geweest in die8 jaar, omdat dat simpelweg niet aan de orde was, het is nu de omgekeerde wereld. Niet voor niets staat Paars bekend om haar morele successen ipv haar financiële hervormingen.
quote:Op zaterdag 19 juni 2010 01:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nou zeker in het begin viel het echt niet mee.
[..]
Een van de belangrijkste aspecten van Paars was de Zalm-Norm, dat was wel degelijk een belangrijke trendbreuk met wat gebruikelijk was. Want hoewel het financieel prima ging is er tijdens Paars ook weldegelijk bezuinigd.
Tja Paars2 was toch anders dan Paars1 maar inderdaad jammer dat Bolkenstein er toen zo snel vandoor ging naar Europa (ergens wel kiezersbedrog). maar ook sociaal is er toen best een hoop gedaan hoor. De werkeloosheid werd gedecimeerd, van die krapte op de arbeidsmarkt hebben we bij deze crisis weer geprofiteerd. Als ze dat kunstje kunnen herhalen is een nieuw paars kabinet wat mij betreft meer dan welkom!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 02:12 schreef Klummie het volgende:
[..]
Tuurlijk maar geen ingrijpende financiële hervormingen terwijl daar juist wel de noodzaak toe was aangezien je altijd rekening moet houden met een baisse na een hausse.. Toen hadden we miljarden over en was er zowel sociaal als financieel draagvlak voor. Met name Bolkesteijn fulmineerde daar tegen in de TK, dat was juist de makke van Paars. Had Bolkesteijn doorgezet was het zaakje al in 1999 geklapt.
Nou heel erg veel anders is ook wat overdreven. We staan er nu beter voor dan in 94 maar het is aardig vergelijkbaar.quote:Nu is de tijd totaal anders al vindt Pechtold van niet.
Die 3 zetels was 'pas' in 2006 dus niet na 8 maar na 12 jaar en deelname aan zo'n kansloos experiment met Balkenende. Samenwerken met CDA en VVD gaat niemand goed afquote:Op zaterdag 19 juni 2010 02:15 schreef Klummie het volgende:
Ook een leuk weetje, regeringsdeelname van D66 heeft altijd tot verlies bij de volgende verkiezingen geleid. Ondanks het succes van Paars, in 8 jaar tijd van 24 naar 3 zetels. Denk ook even aan de Terlouwtijd.
En dat gaat een nonfiguur als Pechtold ff veranderen?
De beste man heet Bolkestein.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 02:12 schreef Klummie het volgende:
Met name Bolkesteijn fulmineerde daar tegen in de TK, dat was juist de makke van Paars. Had Bolkesteijn doorgezet was het zaakje al in 1999 geklapt.
Hoe voelt TS zich nu?quote:Informateur gaat paars plus verkennen
Informateur Uri Rosenthal gaat onderzoeken of een coalitie van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks levensvatbaar is. Hij heeft de fractievoorzitters van deze partijen uitgenodigd om maandag te komen praten. Het gaat om een 'tussenstap' om te bekijken of onderhandelen over paars plus zin heeft, laat hij weten.
quote:Op zaterdag 19 juni 2010 04:42 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik volg het eigenlijk niet Wat doet Cohen nu. Hij denkt CDA wilt PVV niet dus VVD+PVV+CDA kan geen meerderheid halen. En dan hoopt hij op PvDA+GL+whatever?
quote:Op vrijdag 18 juni 2010 16:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Er is nog helemaal niets zeker, -doe eens lief-
Wacht nou maar even tot VVD en PvdA uberhaupt hebben gesproken. Tot Rosenthal met zijn advies komt. Etc.
Hoe moet je dat herhalen als je ipv miljarden over, nu miljarden tekort hebt?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 02:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja Paars2 was toch anders dan Paars1 maar inderdaad jammer dat Bolkenstein er toen zo snel vandoor ging naar Europa (ergens wel kiezersbedrog). maar ook sociaal is er toen best een hoop gedaan hoor. De werkeloosheid werd gedecimeerd, van die krapte op de arbeidsmarkt hebben we bij deze crisis weer geprofiteerd. Als ze dat kunstje kunnen herhalen is een nieuw paars kabinet wat mij betreft meer dan welkom!
[..]
Nou heel erg veel anders is ook wat overdreven. We staan er nu beter voor dan in 94 maar het is aardig vergelijkbaar.
Miljarden over hebben we maar eens per 10 jaar ongeveerquote:Op zaterdag 19 juni 2010 09:27 schreef Klummie het volgende:
[..]
Hoe moet je dat herhalen als je ipv miljarden over, nu miljarden tekort hebt?
Toch was Paars1 wel degelijk een trendbreuk met de periode ervoor. De werkgelegenheid schoot als een peil omhoog, men ging veel breder profiteren van de stijgende welvaart en ook in internationaal verband deed men het zeer goed. Ook werd er wel degelijk uitgebreid bezuinigd en hervormd. Het verdelen van de buit die daaruit voortkwam was meer Paars2.quote:Situatie is helemaal niet vergelijkbaar met 1994, toen hadden we al jaren van dikke groei achter de rug en was de sanering van de overheidsuitgaven ook al aan de gang sinds Lubbers 1. Nu komen we uit een recessie.
Opesquote:Op zaterdag 19 juni 2010 10:40 schreef DennisMoore het volgende:
Als een pijl of als een peiling?
Bij Paars II was de scherpte er echt vanaf. Ze waren succesverslaafd en deden alsof er geen problemen waren om op te lossen. En de economische voorspoed werd verjubelt, met Zalm voorop. Meer, meer, meer, dat er na hoge pieken diepe dalen komen is de zorg van later, en de zorg van de sociaal zwakkeren.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 10:25 schreef du_ke het volgende:
Toch was Paars1 wel degelijk een trendbreuk met de periode ervoor. De werkgelegenheid schoot als een peil omhoog, men ging veel breder profiteren van de stijgende welvaart en ook in internationaal verband deed men het zeer goed. Ook werd er wel degelijk uitgebreid bezuinigd en hervormd. Het verdelen van de buit die daaruit voortkwam was meer Paars2.
Eens!quote:Op zaterdag 19 juni 2010 11:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Ongerust. In tegenstelling tot PVV-ers zit ik me niet te verkneukelen over hoe groot paars dan over een paar jaar zal zijn, om met alle plezier intussen het land te zien afzakken.
[..]
Bij Paars II was de scherpte er echt vanaf. Ze waren succesverslaafd en deden alsof er geen problemen waren om op te lossen. En de economische voorspoed werd verjubelt, met Zalm voorop. Meer, meer, meer, dat er na hoge pieken diepe dalen komen is de zorg van later, en de zorg van de sociaal zwakkeren.
Paars2 was inderdaad niet al te scherp. Maar Paars 1 was wel degelijk een belangrijke trendbreuk en heeft ons land veel goeds gebracht.quote:Op zaterdag 19 juni 2010 11:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Ongerust. In tegenstelling tot PVV-ers zit ik me niet te verkneukelen over hoe groot paars dan over een paar jaar zal zijn, om met alle plezier intussen het land te zien afzakken.
[..]
Bij Paars II was de scherpte er echt vanaf. Ze waren succesverslaafd en deden alsof er geen problemen waren om op te lossen. En de economische voorspoed werd verjubelt, met Zalm voorop. Meer, meer, meer, dat er na hoge pieken diepe dalen komen is de zorg van later, en de zorg van de sociaal zwakkeren.
Wat dan als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 19 juni 2010 11:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Paars2 was inderdaad niet al te scherp. Maar Paars 1 was wel degelijk een belangrijke trendbreuk en heeft ons land veel goeds gebracht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |