In de samenvattingen van de Eredivisie heb ik nooit zo'n last van hem, maar met livewedstrijden van de Champions League en het WK begint hij me ineens op een negatieve manier op te vallen. Zijn stemgeluid is niet heel slecht, maar ook niet echt denderend. Verder alles al genoemd: uitspraak t's en k's, z'n voorkeuren, z'n voorbarigheid, het roepen van dingen die niet relevant zijn of die hij überhaupt niet kan weten, maar gewoon roept om interessant te doen, enzovoort.
Als deze man er op is ga ik direct door naar de BBC. Als de BBC de wedstrijd niet heeft overweeg ik soms zelfs de Belg of de Duitsers, dat hangt er van af hoe irritant Grueter op dat moment precies is. Die van de BBC hebben bijna allemaal een leuke stem en weten hoofd- en bijzaken te scheiden, die Belgen zijn lekker rustig, enzovoort. Liever dat dan dat geforceerde gedoe van Grueter.
Het vervelende is ook dat andere commentatoren nauwelijks beter zijn. Snoeks kan ik nog wel tolereren. Ten Napel was ik nooit kapot van, maar had wat betere timing, ik vind Grueter vooral een wannabe-Ten Napel. De trekjes van Ten Napel worden in
dit stukje op een erg leuke manier geanalyseerd door Nico Dijkshoorn. Philip Kooke heeft een extreem irritant stemgeluid, die man is echt niet om aan te horen. Zo iemand zou nooit verder mogen komen dan de lokale omroep, waar ze weinig keus hebben. De minder opvallende en minder prominent aanwezige commentatoren kan ik eigenlijk nog wel pruimen.