quote:In 1985 deed Grueter op 16-jarige leeftijd een snuffelstage bij het populaire weekblad Voetbal International. Vanaf dat moment wist hij dat hij sportjournalist wilde worden. Na de School voor Journalistiek in Utrecht rolde hij het vak in. Grueter ging werken bij Voetbal International en later bij Voetbal 2000. Via Veronica Sport kwam hij bij RTL Sport terecht. Hij was onder andere als sportverslaggever in Atlanta voor de Olympische Spelen van 1996. Kort daarna komt hij bij NOS Studio Sport terecht. Na vier jaar werk als freelancer, kreeg hij in 2000 een vaste aanstelling. Sindsdien voorziet hij grote sportevenementen van commentaar.
In 1998 versloeg Grueter al enkele duels tijdens het WK voetbal in Frankrijk. In 2000 rook hij opnieuw aan het grote werk gedurende het Europees kampioenschap in Nederland en België. Verder was Grueter actief op de WK’s van 2002 en 2006. Op 30 juni 2004 gaf Grueter commentaar bij de halve finalewedstrijd tussen Nederland en Portugal op het Europees Kampioenschap van dat jaar. Op 11 juni 2006 klonk zijn stem tijdens het openingsduel van Oranje tegen Servië-Montenegro op het wereldkampioenschap in Duitsland. Op 21 mei 2008 kreeg hij de eer om de finale van de UEFA Champions League te verslaan. In Bazel becommentarieerde hij op 21 juni 2008 het kwartfinaleduel tussen Nederland en Rusland, op het Europeeskampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland. Verder was zijn stemgeluid te horen bij wedstrijden in de Nederlandse Eredivisie, de Engelse Premier League en de UEFA Cup. In de seizoenen 2005-2006, 2006-2007 en 2007-2008 versloeg Grueter ook Eredivisieduels voor NOS Langs de Lijn op Radio 1.
In 1998 werd Grueter het vaste geluid bij de zwemwedstrijden van Studio Sport. In 2000 verzorgde hij het zwemcommentaar tijdens de Olympische Zomerspelen in Sydney. In 2004 was Grueter ook te horen tijdens de Olympische Spelen in Athene. In 2006 versloeg hij het Olympisch ijshockeytoernooi in Turijn en in 2010 wederom het Olympisch ijshockeytoernooi in Vancouver. In 2008 becommentarieërde hij de zwemwedstrijden op de Olympische Zomerspelen in Peking. In het UEFA Champions League 2009/10 mocht hij voor het eerst de finale van een internationaal toernooi becommentatieëren.
Zeker niet teveel Frank Snoeksquote:Op dinsdag 15 juni 2010 21:46 schreef mcwops het volgende:
hij is goed. luistert prettig. snoeks afgewisseld met Grueter is goed te verdragen.
quote:Op dinsdag 15 juni 2010 22:06 schreef Jivis het volgende:
Wat loopt die Grueter weer op Brazilië te geilen zeg.
Wat is je mening over Ten Napel?quote:Op dinsdag 15 juni 2010 22:10 schreef Klopkoek het volgende:
prutcommentator. weg met hem. type telegraafjournalist. schreeuwerig, conflictzoekend, manipulatief, sensatiezoeker en lelijk taalgebruik
Het Evert ten Napel topic is een deurtje verder hoor.quote:Op dinsdag 15 juni 2010 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
Nou, het grappige is dat Ten Napel vroeger helemaal niet zo populair scheen te zijn. Kan ik me wel iets bij voorstellen. In vergelijking met zijn generatiegenoten viel hij wat uit de toon.
Ten Napel heeft wel iets. Weet een wedstrijd altijd mooi aan te kleden, benadert het positief, leuk taalgebruik... en op zijn minder sterke vlakken scoort ie gewoon een 'voldoende'.
Wat Ten Napel iig niet doet is kunstmatige conflictjes en tegenstellingen opzoeken.
quote:Op dinsdag 15 juni 2010 22:23 schreef Gilead het volgende:
[..]
Het Evert ten Napel topic is een deurtje verder hoor.
Ik denk ook altijd meteen aan zwemmen bij hemquote:Op dinsdag 15 juni 2010 22:49 schreef Arcee het volgende:
Ik hoor 'm in gedachten altijd Pieter van den Hoogenband of Inge de Bruijn zeggen.
Hou op alsjeblieft met je Frank Snoeks... dat lult en lult en lult.quote:
Dat is wel erg fout ja.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 00:31 schreef pwned het volgende:
hij geilt op Cristiano Ronaldo
Volgens mij had je dan de radio aan ofzoquote:Op zondag 20 juni 2010 08:50 schreef Paul het volgende:
Goed wassie weer gisteren he bij het NL elftal
QFTquote:Op zaterdag 19 juni 2010 16:23 schreef Haunter het volgende:
Wat een slechte commentator is het ook. De hele tijd die bullshit over dat "slechte veld". Nee, Nederland speelde zelf gewoon slecht.
Ik schrok me ook de pleuris, maar eerlijk is eerlijk: de scheids leek ook naar de stip te wijzen!quote:
het leek er ook wel heel erg op.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |