Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat in Montreal weer de Grand Prix van Canada op het programma. Na een jaar afwezigheid keren de coureurs terug op het circuit Gilles-Villeneuve. Robert Kubica won de laatste race op dit circuit, maar wat kan de Pool nu en zijn de McLarens in staat om deze race de Red Bulls wederom te verslaan? We weten het zondagavond.
Het circuit ligt op een kunstmatig eiland in de Saint-Lawrence Seeway in de stad Montreal en werd in 1978 geopend onder de naam Île Notre-Dame. Na de dood van Gilles Villeneuve in 1982 werd zijn naam aan de baan verbonden. Het semipermanente circuit kenmerkt zich door chicanes in het eerste gedeelte, uitmondend in een snel stuk voor de hairpin. Daarna volgt een lang recht stuk waar inhalen mogelijk is. Via een korte chicane komen de rijders bij het start/finishgedeelte. Hier moeten ze oppassen dat ze niet van de lijn raken, want dan wacht onherroepelijk de muur.
Lengte: 4,361 km Aantal ronden: 70 Totale lengte: 305,270 km Baanrecord: Rubens Barrichello 1:13.622 (2004)
Coureurs
Pos.
Naam
Team
Punten
1
M. Webber
Red Bull
93
2
J. Button
McLaren
88
3
L. Hamilton
McLaren
84
4
F. Alonso
Ferrari
79
5
S. Vettel
Red Bull
78
6
F. Massa
Ferrari
67
7
R. Kubica
Renault
67
8
N. Rosberg
Mercedes
66
9
M. Schumacher
Mercedes
34
10
A. Sutil
Force India
22
11
V. Liuzzi
Force India
10
12
R. Barrichello
Williams
7
13
V. Petrov
Renault
6
14
J. Alguersuari
Toro Rosso
3
15
N. Hülkenberg
Williams
1
16
K. Kobayashi
BMW Sauber
1
17
S. Buemi
Toro Rosso
1
18
P. de la Rosa
BMW Sauber
0
19
H. Kovalainen
Lotus Racing
0
20
K. Chandhok
HRT
0
21
L. Di Grassi
Virgin Racing
0
22
B. Senna
HRT
0
23
T. Glock
Virgin Racing
0
24
J. Trulli
Lotus Racing
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
McLaren
172
2
Red Bull
171
3
Ferrari
146
4
Mercedes
100
5
Renault
73
6
Force India
32
7
Williams
8
8
Toro Rosso
4
9
BMW Sauber
1
10
Lotus Racing
0
11
HRT
0
12
Virgin Racing
0
De Grand Prix van Canada staat sinds 1961 op het programma. Destijds werd er gereden op Mosport Park in Ontario, een baan die enkele malen afgewisseld werd door Mont Tremblant dat in Quebec ligt. Sinds 1978 rijden de coureurs op Île Notre-Dame in Montreal. De race is niet meer van de kalender verdwenen, hoewel 1975, 1987 en 2009 overgeslagen werden.
Het circuit ligt Michael Schumacher zeer goed, want de Duitser wist in Canada liefst zeven maal als eerste over de streep te komen, de laatste keer in 2004. Op gepaste afstand staat Nelson Piquet sr. tweede met drie zeges. Bij de teams is Ferrari dertien maal de sterkste geweest.
Het jaar 1982 was een tragisch jaar voor de Formule 1. Gilles Villeneuve was niet lang daarvoor om het leven gekomen in België en ook ditmaal zou er een dodelijk slachtoffer te betreuren zijn. Didier Pironi kwam niet weg bij de start, waarna Raul Boesel de Ferrari raakte. Riccardo Paletti reed in op de brokstukken. Die werd pas na een half uur uit de bolide bevrijd en daarna naar het ziekenhuis gevlogen. Daar bezweek hij uiteindelijk aan zijn verwondingen.
1995 was een jaar met veel vreugde, want de Fransman Jean Alesi behaalde de enige overwinning uit zijn carrière. De Ferrari-coureur had zijn winst te danken aan hydraulische problemen bij Damon Hill en versnellingsbakproblemen bij Michael Schumacher die pas na een lange pitstop verder kon rijden. Nadat de jarige Alesi over de streep gekomen was stormden de fans de baan op terwijl de andere coureurs nog moesten finishen. Hierdoor werd de laatste ronde uiteindelijk uit de uitslag geschrapt. De Fransman kwam in de uitloopronde zonder benzine te staan, waarna hij door Schumacher terug naar de pits werd vervoerd.
Vreugde en verdriet liggen dicht bij elkaar, want twee jaar na de winst voor Alesi ging het mis voor de Fransman Olivier Panis. Hij crashte zwaar en brak zijn been hierbij. Hij kon de zeven races die volgden niet racen en haalde daarna nimmer het niveau meer dat hij eerst had. Dat geldt niet voor Robert Kubica. De Pool crashte in 2007 zwaar nabij de hairpin waarbij hij zijn BMW Sauber volledig afschreef. Hij kwam vrijwel ongeschonden uit zijn bolide na een klap van 75G gekregen te hebben. Wel moest hij een week later de Grand Prix van de Verenigde Staten laten schieten. Kubica werd hierbij vervangen door Sebastian Vettel die in zijn debuutrace gelijk een punt behaalde.
De race in 2007 betekende voor rookie Lewis Hamilton zijn eerste overwinning in de Formule 1 en Takuma Sato behaalde met plaats zes het beste resultaat voor Super Aguri ooit. De Japanner stal de show door onder meer de Ferrari van Kimi Räikkönen en de McLaren van Fernando Alonso in te halen.
In 2001 schreven de gebroeders Ralf en Michael Schumacher geschiedenis door eerste en tweede te eindigen. Niet eerder waren twee broers op de bovenste plaatsen in een Formule 1-race geëindigd. In 2003 zouden de Duitsers deze prestatie herhalen, waarbij nu Michael als eerste werd afgevlagd.
In 2009 is de race niet verreden, maar het jaar er voor wel. Sebastian Vettel kon met de Toro Rosso niet deelnemen aan de kwalificatie na zijn crash in de derde vrije training. Vooraan pakte Lewis Hamilton wederom een poleposition, voor Robert Kubica en Kimi Räikkönen.
De start was voor Hamilton die al snel een gat van vijf seconden op Kubica bij elkaar reed. De race werd na zestien ronden onderbroken middels een safety car nadat Adrian Sutil zijn Force India met versnellingbakproblemen nabij bocht drie parkeerde en de auto vlam vatte. De toppers kwamen binnen voor hun pitstop, maar moesten wachten omdat het pitlicht op rood stond. De naast elkaar rijdende Räikkönen en Kubica hadden dit tijdig door, maar Hamilton daarachter niet, waarna een botsing tussen de Brit en Räikkönen volgde. Beide rijders moesten daarna opgeven, waarna de Fin de McLaren-coureur woedend uitlegde dat hij het rode licht over het hoofd had gezien. Nico Rosberg reed nog in op Hamilton, maar die kon wel verder rijden.
Door alle leiderswisselingen lagen plotseling Kubica en teamgenoot Nick Heidfeld op de eerste twee plaatsen. De BMW-coureurs kenden geen problemen, terwijl daarachter de rijders die wel hadden. Zo viel de als derde rijdende Nelson Piquet jr. uit met remproblemen en moest Felipe Massa zich na zijn problemen bij de pitstops terugvechten door het veld. De Braziliaan liet een fraai kunstje zien door bij de hairpin de met grip worstelende Heikki Kovalainen en Rubens Barrichello tegelijk in te halen. Hij wist uiteindelijk als vijfde te finishen achter Kubica, Heidfeld, David Coulthard en Timo Glock.
Vrijdag 11 juni 2010 16:00 - 17:30 vrije training 1 20:00 - 21:30 vrije training 2
Zaterdag 12 juni 2010 16:00 - 17:00 vrije training 3 19:00 - 20:00 kwalificatie
Zondag 13 juni 2010 18:00 Formula 1 Grand Prix du Canada 2010 Nederlandse tijden
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende: Lieve jongeman ben jij. :@ Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende: :* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
DRIVERS TALK OF RISK ON A RAINY DAY IN MONTREAL Posted on | June 10, 2010 | by | 11 Comments
quote:
Today was cold and wet in Montreal, creating a subdued atmosphere after all the feverish excitement of the last Grand Prix in Istanbul. The drivers did their press briefings early to accommodate European press deadlines and predictably much of the talk was about the right and wrong ways of racing a team mate and about the risks of driving close to the walls here in Montreal.
The body language of Sebastian Vettel and Mark Webber was interesting. Webber went first, sheltered under an awning with rain bouncing off the umbrellas and onto the media. When the subject of Turkey came up, he folded his arms, a traditional defensive gesture. He is obviously still uncomfortable with this situation even though he said, “I’m cool. I’m totally over it.” He had nothing to hide, after all he’s come out of this episode the best, with the Red Bull management going through several phases of blame-laying, finally arriving at Christian Horner’s interview with BBC yesterday in which he said that the team had been wrong to blame Webber after the race. Horner repeated that this afternoon with us in the paddock. On top of that Webber has landed a new deal with the team for 2011, so it’s been a positive outcome from a difficult situation. But he doesn’t look very triumphant, or even particularly pleased. The episode still rankles, I reckon. Clearly there have been some hard words behind closed doors. As for Vettel, he handled himself very well in a difficult situation. He had some of the English tabloid journos trying to goad him, asking if he felt he had anything to apologise for and whether indeed he was even capable of saying sorry. He covered it well, saying, “I did what I did, if I had my time again I wouldn’t do anything different.” At one point he started to get a bit shirty, saying that he would like to move on and talk about the future, but he got hold of himself quickly and carried on his laconic, half-smiley delivery and going over what happened when he turned into Webber. It was as if he suddenly realised that all these hacks surrounding him was a compliment to him and he rose above it. It was impressive maturity for a 22 year old.
It’s hard not to like Vettel. He has a calm, easy way about him and impressive intelligence. I asked him whether he regretted that the episode had blown open the debate about him being the favoured son at Red Bull, due to their massive investment in the young driver programme. F1 fans don’t like driver with a sense of entitlement -just ask Lewis Hamilton. He has suffered from that since McLaren nurtured him into F1. It won’t be until the end of his career, probably, that he is able to shake that off. Vettel said that he doesn’t regret it, because he accepts that at the top of this business the media will take a view and you have to accept it and focus on the racing. He has sustained some collateral damage over this, mostly because of the reaction of Helmut Marko immediately after the incident and it’s just something he has to deal with. The other drivers were talking today about this Montreal track and the thrill of racing close to the walls, knowing how finely to judge it. The two outstanding Montreal exponents, Hamilton and Robert Kubica had a lot to say on the subject. As I posted in the last LG Tech Report, one of the great skills of an F1 driver is judging risk. They work their way up to the limit and every corner is about a micro-decision on how far to push their luck. In Istanbul if they make a mistake they go for a jaunt across acres of asphalt run off. Here in Montreal they hit a wall and it brings out a safety car. It’s not often that you get the modern drivers to talk about existential subjects like risk taking. They conversation tends to be either factual or opinion. It is especially fitting that we should be discussing risk at a track named after Gilles Villeneuve, F1’s ultimate risk-taker. Drivers take calculated gambles at every corner, based on the consequences. On a track like Montreal the consequences can be severe, as they were for Alonso in Monaco for example, and it is about closing the gap between what is comfortable and what is fast, finding the limit. ” I like when the walls are close and there is a very small margin for a mistake,” said Kubica. “It’s always more challenging and it gives you more fun to drive. I am a big fan of street circuits, but I’m also a big fan of safety because I have been through a big crash, here in Canada. Thanks to a big effort of the FIA and the teams becomes much safer and I am still here. Otherwise if would crash here ten years ago with such a big impact as I had, most probably I wouldn’t be here.” “A lot of us like the street circuits where there is less room for error,” said Hamilton. “Here you can be really close to the walls and there is a real danger factor. The tyres grain here too and if you go off line it’s easy to crash.” And this brings the whole discussion full circle really, because assessing risks is also a crucial factor when racing against another car, especially if it is your team mate. When you race another car the consequences of a mistake are far less severe than if you collide with your team mate. Both Webber and Vettel failed to assess those risks properly in Istanbul and that is because they were motivated by a desire to get the upper hand over each other at a vital point in the season. We are told that they have learned from the experience, but what that really means is that they have had their risk assessment retuned by the team. The competitive tension is undoubtedly still there.
Op vrijdag 11 juni 2010 08:50 schreef vosss het volgende: Wordt Le Mans eindelijk eens helemaal uitgezonden op Eurosport ipv telkens een half uurtje wat updates?
Volgens mij zenden ze dit jaar aardig wat uit. Ook op eurosport2 misschien? En hadden ze ook niet een 24h livestream?
Op vrijdag 11 juni 2010 08:50 schreef vosss het volgende: Wordt Le Mans eindelijk eens helemaal uitgezonden op Eurosport ipv telkens een half uurtje wat updates?
Toffe OP trouwens en goed dat ie dit jaar weer op de kalander staat. Mooie baan. Een van de mooiere zelfs als je het mij vraagt
Zend carchannel hem niet compleet uit? Volgens mij doet eurosport weer van die blokjes van een uurtje.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
Gaan de watjes nou zeuren dat er niet genoeg uitloopruimte is, dat de muur zo dichtbijstaat ? Zijn ze dan zo verwend door XXL asfaltzones dat ze het echte racen verleert zijn? In Suzuka klaagden ze ook al dat de baan zo smal was....:(
Op vrijdag 11 juni 2010 11:13 schreef Sinister-D- het volgende: Canada Zoals Vosss ook al zei. Een van dé circuits waar ik echt naar uitkijk samen met Silverstone, Spa, Monza en -zeker niet vergeten- Suzuka
The Wall of Champions (staat dat ding daar nog wel )
Er zijn 4 kampioenen: Schumacher, Alonso, Hamilton en Button.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Inderdaad, jammer dat Eikelstein zich daar niets van aan trekt
Die maakt het niet uit hoeveel bezoekers er komen als er maar betaald wordt.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Op vrijdag 11 juni 2010 11:13 schreef Sinister-D- het volgende: Canada Zoals Vosss ook al zei. Een van dé circuits waar ik echt naar uitkijk samen met Silverstone, Spa, Monza en -zeker niet vergeten- Suzuka
The Wall of Champions (staat dat ding daar nog wel )