^ haar op
haar tong zelfs.
Die voetbal
hooligansfans van oh-oh maken wel de blits in het verre warme zuiden denk ik zo.
En Balou de zeehond

. Lekker afkoelen met zo'n hitte is het beste.
Onze diplomadag afgelopen zaterdag verliep goed!
We waren al om 6h op en wakker, snel brood gesmeerd, spullen gepakt en hond, rugzak en parasol in de auto gegooid om nog even te gaan zwemmen bij de Noorderplas. Het was veulste warm om eerst te gaan fietsen [23 graden om half 7 's ochtends

] en dus is zwemmen een veel beter alternatief. Daar een uurtje gezwommen en zo was Lara wel door haar eerste voorraad energie heen.
Op een bankje heb ik mijn broodjes naar binnen gepropt en Lara haar bak leeggeschrokt. Ze kreeg pas eten na het zwemmen, omdat ze een uur naderhand moet uitbuiken en het zou nog wel even duren voordat alles op gang kwam op school.
Op naar school dus, aanmelden, nummer krijgen [63], plastic zak meenemen, eend ophalen en dan koffie drinken. De andere 3 leden van mijn trainingsgroepje kwamen numeriek gelijk na mij, dus we zaten in dezelfde groep, dus dat was was wel leuk. Vorig jaar zat ik als enige tussen wildvreemde mensen die zich heel goed vonden, toen was er niet zo heel veel aan.
Rond 9h kregen we de laatste instructies en vertrokken we te voet naar het jachtveld. De rest van onze groep was een beginnersgroep die pas in april begonnen waren. Een punt van herkenning voor mij en de baasjes van Luna [Vizsla], want wij stonden vorig jaar ook pas na 3 maanden training nog groener dan het gras op het veld.
We begonnen met markeren [B-onderdeel], Apport uit water, kort apport te land, volgen, vooruitsturen, apport over water [B-onderdeel], plaats houden en als laatste het bosapport [B-onderdeel].
De jachtdiploma's zijn gestapeld, om dus een B-diploma te halen, moet je ook alle C-onderdelen gehaald hebben. We waren net om half 1 klaar met alles, toen we terug naar de hondenschool moesten om te eten [warm en koud buffet], sommigen moesten na het eten nog terug, om de laatste proef nog af te maken.
Ondanks Lara's achterlijke actie van twee weken eerder was ik super trots op haar. Er werd gewoon volgens de KNJV-regels gekeurd en daar was ik wel blij mee. Ook ken je niet iedere keurmeester of helpers, dus ze kunnen je geen 6-je uit medelijden geven. Voor een proef kan je een 10, 9, 8, 7, 6 of 0 halen. Andere onvoldoendes zijn er niet.
Markeren: 8.Ze treuzelde bij het oppakken van de eend en ze had een extra commando nodig om voor te komen. Maar dat mag je dan pas weer geven als ze de eend al vast heeft [of gehad]. Maar ze kwam netjes voor en hij was nog heel.
Apport uit water: 6.Lara jumpte het water in, waardoor de eend naar de overkant dreef. Ze pakte hem een keer over en klom aan de overkant het water uit. Toen ging ze nog eens bij de helpers zitten om hem af te geven en kwam ze na nog een commando bij mij voor.
Kort apport te land: 6.Dit is met een konijn en Lara is er niet zo'n held in. Ze liet hem tot twee keer toe vallen en ze schudde er een keer mee. Voor mij was dat een 0 geweest, maar de keurmeester vond het een 6 waard. Hij zei wel dat ik enthousiaster moest doen bij het voorkomen, zodat ze het leuk vind om bij mij te komen [hij keurde ook het vorige onderdeel]. Ik verteld hem dat ze twee weken geleden een oplawaai had gehad van een eend, en toen snapte hij wel wat er aan de hand was. Hij had zelf trouwens ook een Langhaar, die lag lekker relaxed onder de boom te slapen.
Volgen: 9.Tussen 5 paaltjes moet je een 8-je lopen. Eerst aangelijnd en dan zonder riem en halsband. Lara snuffelde aan de grond [te lang naar mijn zin], waardoor ik een keer om haar aandacht moest vragen. Dus een punt aftrek.
Vooruitsturen EN terugkomen op bevel: 0.Je stuurt ze een richting in en op het teken van de keurmeester is het de bedoeling dat ze terugkomen... meteen. Ieder extra commando is een punt aftrek, na 5 keer fluiten heb je dus een onvoldoende. Maar toen was Lara nog niet terug, die zat in de bosrand een dummy of wild te zoeken.
Bij het aanleren, maak je ze enthousiast om aan het eind van de afstand een apport neer te leggen. Want doelloos vooruitlopen is ook niet leuk. Het gras was nogal hoog [kuithoogte] en Lara maakte er zelf een zoek opdracht van. Want er ligt altijd iets om op te halen! Ze ging dus steeds verder bij mij vandaan.
Toen ze aan het eind van het veld was, zei ik tegen de keurmeester dat hij alvast een 0 op mocht schrijven, want ik ging haar wel halen. Nee, zegt hij, ze krijgt net zoveel kans als iedere andere hond. En waarom luisterde ik naar hem? Om misschien toch nog een voldoende te kunnen halen.
Achteraf gezien had ik beter naar mezelf kunnen luisteren, want ik ken Lara, die heeft niet alleen een uithoudings- maar ook een flink doorzettingsvermogen. Dat is ook wel Langhaar eigen. Want als er altijd iets ligt aan het eind, dan moet ik nu ook iets mee terugbrengen.
Ik was op driekwart afstand tot de bosrand toen ze onder de draad tevoorschijn kwam en ik floot haar gelijk in. Als een speer kwam ze, en was ze dus braaf. Ik heb haar geprezen en er een haffel snoepjes ingeduwd. Dat ze uberhaupt terugkwam was voor mij het belangrijkste. Dat we nu sowieso geen diploma meer gingen halen, kon me niet zo boeien.
Apport over water: 8.De bedoeling is dat ze naar de overkant van het water zwemmen, onder de draad het bos in duiken, eend ophalen en weer terug komen zwemmen. Onze juf stond daar als keurmeester, ik vertelde haar dat ik haar helper had gevraad Lara een rotschop te verkopen als ze weer in het bos die eend op stond te vreten. Ze vond dat wel stoer van mij, dat had ze zelf ook al gezegd tegen de helper. Ik had liever een 0 en een leermoment voor Lara te pakken, dan weer een kale eend en een hond die d'r eigen zin staat te doen.
Ze jumpte [wederom] als een dolle het water in, zwom als een speer naar de overkant en stond weer te treuzelen bij de eend. Toen ze weer uit het bos onder de draad doorkwam had ze een extra commando nodig om weer naar mij toe te komen [via het water]. Ze kwam in slow-motion naar me toe, ging netjes zitten en kwam de eend netjes afgeven. Toen pas schudde ze en kwam er weer wat leven in d'r. De eend was nog heel

en wij waren blij

.
Plaats houden: 10.Twee honden moeten tegelijkertijd blijven liggen, terwijl er alleen een keurmeester ziet wat ze doen, de baasjes staan uit zicht van de honden. Een van de onderdelen waar ik wel vertrouwen in heb, Lara blijft wel een uur op dezelfde plek liggen als het moet.
Bosapport / verloren zoek: 7.Weer stond ze te treuzelen bij de eend, ze pakte hem een keer over en toen ze het bos uitkwam, was ze een beetje de weg kwijt. Dus had ze een extra commando nodig om bij me te komen. De keurmeester keek de eend na, maar hij was nog helemaal heel

. Als de eend kapot is, krijg je ook een 0, dus Lara deed het geweldig.
We hebben dus geen diploma gehaald, maar wel een leuke en leerzame dag gehad. Ondanks Lara's maffe actie heeft ze het geweldig gedaan. Ik heb er nu ook wel vertrouwen in dat het goed gaat komen met haar. Dat vertrouwen had ik ook wel nodig. Het is een portret en het blijft een apart portret. Maar wel het leukste en liefste portret dat ik me maar kan voorstellen.
Lara heeft al schoolvacantie

, in september begint de werkgroep weer en na de Nimrod-wedstrijd [tweede maandag in november] gaan we gewoon weer vrolijk verder met de jacht. Bij dezelfde juf, in nagenoeg dezelfde samenstelling. Een baasje gaat naar een andere groep en wij krijgen er misschien ook wel weer iemand nieuws bij. Maar het gros blijft en dat is wel gezellig.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeekie_Beekie op 07-07-2010 19:22:55 ]