abonnement Unibet Coolblue
pi_82473567
Deel 7

Alles over:
Indonesie

Voorgaande delen:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6


Laatste:
quote:
Op maandag 7 juni 2010 15:54 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Op Flores alleen 1 nacht in Labuan Bajo geweest, maar verder geen tijd gehad om verder te kijken. De boot was niet heel groot, we waren met 12 man en we sliepen met zijn allen op het dek. Was goed te doen. Er was geen douche maar je ging toch heel vaak zwemmen. De trip vond ik 1 van de hoogtepunten van Indonesië, het snorkelen was echt zo geweldig daar, hiken op Komodo en Rinca ook en ook alle andere dingen die je in die dagen nog doet zoals een berg beklimmen en een waterval beklimmen zijn super leuk.

Toen vanuit Labuan Bajo weer terug naar Lombok, meer dan 24u met bus en veerboot
Klinkt allemaal heel nice Wil graag een keer naar Flores met Rinca-Komodo eilanden
Allleen zal dan niet met de boot gaan Die dingen beklimmen was dat zwaar?
We fear that which we cannot see
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:04:37 #2
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82478439
quote:
Op maandag 7 juni 2010 10:27 schreef gifkwal het volgende:
Oost-Java (geslapen in Yogya, Borobodur, Solo, Malang), vervolgens Lombok (Kuta), Komodo-trip van 4 dagen, terug naar Lombok (Gilis), en dan nog Ubud en Sanur op Bali.

Hoeveel kost die accomodatie dan? Bunaken lijkt me prachtig, kan me wel voorstellen dat het daar iets duurder is allemaal. Ga je duiken? Heb rond Komodo en Rinca echt geweldig gesnorkeld met haaien en barracudas en veel koraal en vissen. Ook nog dolfijnen gezien vanaf de boot.
Leuk om te lezen, ik ga ook Oost-Java aandoen (en Bali en Lombok), heb je of komt er ergens een reisverslag of weblog van je reis ? EN ben je ook op het Ijen Plateau geweest ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_82480938
Ali, hoe wil je Komodo en Rinca bezoeken zonder boot? Zwemmen?

De waterval beklimmen was niet moeilijk, hij was verrassend genoeg niet glad maar ruw dus je kon zo via de wanden omhoog klauteren. Erg verfrissend om een douche te nemen in zo'n waterval! De berg beklimmen was ook niet zwaar qua moeilijkheid (je loopt gewoon over een pad en er zitten geen heel steile stukken bij), wel een beetje qua hitte.

Elcastel, wanneer ga jij naar Indo? Ijen plateau ben ik niet geweest, helaas. Lijkt me wel erg mooi. De omgeving rond Bromo was trouwens ook prachtig, die vulkaanvallei.

Ik heb een weblog bijgehouden (het laatste stuk over Bali zet ik er vandaag nog op), zie voor verhalen en foto's hier. De Indonesië reis begint ergens begin mei.
pi_82499146
Hahaha jah alleen dan van Flores Niet via lombok
Mooie en leuke foto's in je reisverslag
We fear that which we cannot see
  dinsdag 8 juni 2010 @ 17:26:44 #5
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82505065
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 08:02 schreef gifkwal het volgende:
Elcastel, wanneer ga jij naar Indo? Ijen plateau ben ik niet geweest, helaas. Lijkt me wel erg mooi. De omgeving rond Bromo was trouwens ook prachtig, die vulkaanvallei.

Ik heb een weblog bijgehouden (het laatste stuk over Bali zet ik er vandaag nog op), zie voor verhalen en foto's hier. De Indonesië reis begint ergens begin mei.
Rond september. Ik land in Surabaya, daar heb een hotelletje via Indische kennissen. En voor de rest laat ik alles in het midden, ik bekijk ter plekke hoelang ik waar blijf. De volgorde zal iets van Surabaya, Yogya, Malang, Solo, Denpasar, Lombok, Denpasar (waarvandaan ik terugvlieg) zijn.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_82509029
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 17:26 schreef elcastel het volgende:

[..]

Rond september. Ik land in Surabaya, daar heb een hotelletje via Indische kennissen. En voor de rest laat ik alles in het midden, ik bekijk ter plekke hoelang ik waar blijf. De volgorde zal iets van Surabaya, Yogya, Malang, Solo, Denpasar, Lombok, Denpasar (waarvandaan ik terugvlieg) zijn.
Leuk! Ik zou trouwens als je vanuit Yogya komt eerst Solo bezoeken en dan Malang, anders ben je erg aan het backtracken. Malang vond ik een erg leuke stad.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 22:30:41 #7
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82523997
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 18:58 schreef gifkwal het volgende:
Leuk! Ik zou trouwens als je vanuit Yogya komt eerst Solo bezoeken en dan Malang, anders ben je erg aan het backtracken. Malang vond ik een erg leuke stad.
Je hebt gelijk over de volgorde, over Malang heb ik inderdaad veel goeie dingen gehoord/gelezen. Ik ga van de week even je linkje bekijken. Leuk !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 10 juni 2010 @ 13:06:38 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_82612597
Bunaken resort ook geboekt, www.bunakenvillage.com

Nu nog een hotel in Manado zelf voor een nacht
  donderdag 10 juni 2010 @ 22:25:02 #9
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_82641589
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 22:30 schreef elcastel het volgende:

[..]Je hebt gelijk over de volgorde, over Malang heb ik inderdaad veel goeie dingen gehoord/gelezen. Ik ga van de week even je linkje bekijken. Leuk !
Malang is erg leuk als je gevoelig bent voor tempoe doeloesfeer. Je hebt er nog vrij stille brede lanen met hoge bomen, met daaraan villa's in Hollandse koloniale stijl. Prachtig. Net alsof je door tropisch Apeldoorn loopt. Als Toko Oen nog bestaat, is die ook een bezoekje waard.
It's not a lie, if you believe
  vrijdag 11 juni 2010 @ 19:41:09 #10
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82680101
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 22:25 schreef 18konijn het volgende:
Malang is erg leuk als je gevoelig bent voor tempoe doeloesfeer. Je hebt er nog vrij stille brede lanen met hoge bomen, met daaraan villa's in Hollandse koloniale stijl. Prachtig. Net alsof je door tropisch Apeldoorn loopt. Als Toko Oen nog bestaat, is die ook een bezoekje waard.
Precies dit hoorde ik net ook bij de toko; ik ging mijn wekelijkse rames halen en stond vervolgens een uur te kletsen daar (en jezus wat zijn die meiden mooi).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_82698654
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 19:41 schreef elcastel het volgende:

[..]

Precies dit hoorde ik net ook bij de toko; ik ging mijn wekelijkse rames halen en stond vervolgens een uur te kletsen daar (en jezus wat zijn die meiden mooi).
Niet alleen bij Toko Oen het geval kan ik je mededelen. Heb in de afgelopen vier jaar al heel wat moois voorbij zien komen.

Tevens tvp in het 1e topic van deze reeks dat niet door mij geopend is.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:38:24 #12
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82704616
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 09:54 schreef indahnesia.com het volgende:
Niet alleen bij Toko Oen het geval kan ik je mededelen. Heb in de afgelopen vier jaar al heel wat moois voorbij zien komen.
Neehee ! Bij de toko om de hoek ! Je bent al een echte Indo aan het worden, die moet je ook alles twee keer uitleggen !
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_82732335
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:38 schreef elcastel het volgende:

[..]

Neehee ! Bij de toko om de hoek ! Je bent al een echte Indo aan het worden, die moet je ook alles twee keer uitleggen !
.
ik neem graag de tijd voor wat kwaliteit. Maar ook elders om de hoek staan dus mooie vrouwen. Daaraan geen tekort in dit land.
pi_82739188
Even een schaamteloze TVP

En ook nog even melden dat ik in september begin met een cursus bahasa indonesia! Als ik volgend jaar dan voor de 3e keer in Indonesië ben kan ik hopelijk meer dan het vakantie-bahasa!
pi_82957479
ik ga zaterdag richting Bali ! moet eerlijk zeggen dat ik door alle drukte op school en werk 0 tijd heb gehad iets voor te bereiden, maar eigenlijk zit ik er niet zo mee.
in het vliegtuig de lonely planet maar eens doorspitten en voor de rest zien we wel.
heul veel zin in wel
  vrijdag 18 juni 2010 @ 05:22:37 #16
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_82964213
Bali wijst zichzelf heb ik al begrepen. Veel plezier.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 18 juni 2010 @ 08:04:22 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_82964823
Nog een week en dan ben ik ook weg. 21:00 's avonds is echt een heerlijke vliegtijd. 2 filmpjes kijken en dan slapen
  zondag 20 juni 2010 @ 16:48:30 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_83060392
Even een vraag over het visum. Als je aankomt moet je direct betalen voor het visum, is het het handigst om dollars of euros mee te nemen voor het visum? En hoeveel euro moet je betalen voor het visum?
pi_83067668
Best neem je gewoon 25 dollar mee. Je kan ook in euro's betalen, weet niet hoeveel dat dan is. Ik zou maar een beetje een ruime exchange rate rekenen als je dat wil doen.

Toen ik aankwam (Yogyakarta) had ik geen dollars of rupiah bij me omdat ik uit Maleisië kwam. Ik mocht even gaan pinnen (want je kan ook gewoon in Indonesische valuta betalen). Daarvoor moest ik mijn paspoort bij het visum-vrouwtje achterlaten en eventjes de douane doorlopen om buiten het vliegveld te pinnen Dus dat kan ook nog.
  zondag 20 juni 2010 @ 20:20:49 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_83068758
ik heb maar 20 dollar thuis liggen (ben met 2 personen), dus het wordt of in euros of lokale valuta (die ik dan eerst moet pinnen)
pi_83071951
quote:
Op zondag 20 juni 2010 20:20 schreef Blik het volgende:
ik heb maar 20 dollar thuis liggen (ben met 2 personen), dus het wordt of in euros of lokale valuta (die ik dan eerst moet pinnen)
Volgens mij 15euro
Je kan ook via schiphol of abnamro site dollars bestellen en op schiphol ophalen bij die abnamro.
We fear that which we cannot see
pi_83074593
Die ABN Amro op Schiphol rekent echt vage tariefen hoor. Wilde daar eens omgerekend 20 euro in Thaise Baht omruilen en daar wilden ze maar 13 euro voor geven. GWK heb ik betere ervaring mee, daar heb ik eens dollars gehaald volgens het correcte tarief. Kan je gewoon binnenlopen.

Je kan natuurlijk inderdaad ook gewoon wat euro's meenemen. Zijn in Indonesië sowieso wel geliefd, mij is daar meerdere malen gevraagd of ik geen euro's had om mee te betalen.
  zondag 20 juni 2010 @ 22:36:59 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_83077479
Ik ga echt geen dollars bestellen voor Indonesië tegen een slechte exchange rate. Ik neem wel wat euro's mee en zie verder wel.
pi_83086453
Op de meeste luchthavens kun je ook gewoon de credit card gebruiken voor je visa on arrival, geen gedoe met dollars en euro's dus :-)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_83086483
quote:
Op zondag 20 juni 2010 21:22 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Volgens mij 15euro
Je kan ook via schiphol of abnamro site dollars bestellen en op schiphol ophalen bij die abnamro.
20 euro per visum is het als je in Denpasar op de luchthaven in euro betaalt.
  maandag 21 juni 2010 @ 07:48:37 #26
62913 Blik
The one and Only!
pi_83086818
zorg er wel voor dat ik 40 euro op zak heb en een creditcard, dan komt het goed.
pi_83086935
quote:
Op maandag 21 juni 2010 07:48 schreef Blik het volgende:
zorg er wel voor dat ik 40 euro op zak heb en een creditcard, dan komt het goed.
Voor aan dat balietje moet je echt contant hebben hè
  maandag 21 juni 2010 @ 08:06:28 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_83086960
quote:
Op maandag 21 juni 2010 08:03 schreef lezzer het volgende:

[..]

Voor aan dat balietje moet je echt contant hebben hè
vandaar de euro's
pi_83118843
Aantal vragen namens mijn zus die met haar vriend 3 weken gaan reizen op Java en Bali:

Ze weten nog niet precies welke plaatsjes. Ze komen aan op het vliegveld van Jakarta en willen meteen doorreizen naar Bandung. (willen dus Jakarta en Bogor niet bekijken).

Hoe kunnen ze het beste van het vliegveld naar Bandung reizen? Is het lastig om kaartjes voor bus/ trein te krijgen op het vliegveld? Of adviseren jullie een taxi? Zou het nodig zijn om thuis al een hotel in Bandung te reserveren? Ze komen 's ochtends vroeg in Jakarta aan (op maandag) en hebben dus nog wel een hele dag om in Bandung aan te komen.

Geld wisselen: kunnen we dat handig op het vliegveld doen? Of beter ergens anders?
Zijn dollars handig om mee te nemen?

Bandung - krater: Moeite waard?
Sommige reizen gaan enkele dagen naar Pangadaran. Is dit heel anders dan Bali? Mijn zus zit in dubio of ze Pangadaran aan moeten doen.
Dan naar Yogyakarta. (dorpjes in omgeving, prambanan, borobudur)
Dan twijfelt ze of ze naar Solo zullen gaan.
Dan naar Malang (moeite waard?)
Dan met de boot naar Bali, weet ze ook nog niet precies, maar dat is dus makkelijk las ik net ergens hier?
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_83120356
Ik heb niet op al je vragen een antwoord, maar misschien kom je hier verder mee:

Geld wisselen is niet nodig. Je kan gewoon overal pinnen (geld uit de muur trekken). Alleen voor je visum heb je 25 dollar nodig (zie de conversatie hierboven, je kan dat ook in euro's of rupia betalen).

Ik weet niet wat het budget van je zus is, maar in Yogyakarta kan ik Bladok Losmen aanraden. Goede locatie en met zwembad, en slechts 90.000 Rp per nacht per kamer.

Prambanan kan je heel makkelijk als (halve) dagtrip vanuit Yogya doen. Borobodur ook, maar ik raad aan om daar een nachtje te gaan slapen, bijvoorbeeld in Pondok Tinggal (5 euro per nacht of zo voor een kamer?). Je maakt dan veel meer mee van de sfeer van het dorpje en de omliggende omgeving. Huur fietsen en fiets door rijstvelden, over kleine weggetjes en door dorpjes met de meest vriendelijke mensen. Voor mij 1 van de hoogtepunten van Java. Ook hoef je niet heel vroeg op te staan als je de sunrise wil zien op Borobodur, je bent er namelijk al! Vanuit Yogya kan je naar zowel Prambanan als Borobodur heel eenvoudig met het openbaar vervoer.

Solo raad ik niet aan, ik vond er niks aan. Hoewel je het natuurlijk zo leuk kan maken als je zelf wilt (zo kan je er geloof ik een fietstour doen en zijn er tempels te bekijken in de omgeving). Als je tijd hebt is het leuk, als je er andere dingen voor moet laten zou ik het niet doen.

Malang vond ik wel de moeite waard, fijne stad met intrigerende vogeltjesmarkt (allerlei dieren worden daar verkocht) en goede uitvalsbasis om de Bromovulkaan te bezoeken. Tip: Hotel Helios, prima hotel met 4 wheel drive service naar de Bromo om daar zonsopkomst te bekijken.

Naar Bali kan je inderdaad heel makkelijk, die overtocht wordt overal aangeboden. Zelf boekten wij het bij Hotel Helios met zo'n mini-van, je kan dan kiezen voor eindbestemming Lovina of Kuta (Denpasar), ferry-overtocht is inbegrepen.
pi_83123239
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:50 schreef gifkwal het volgende:
Ik heb niet op al je vragen een antwoord, maar misschien kom je hier verder mee:

Geld wisselen is niet nodig. Je kan gewoon overal pinnen (geld uit de muur trekken). Alleen voor je visum heb je 25 dollar nodig (zie de conversatie hierboven, je kan dat ook in euro's of rupia betalen).

Ik weet niet wat het budget van je zus is, maar in Yogyakarta kan ik Bladok Losmen aanraden. Goede locatie en met zwembad, en slechts 90.000 Rp per nacht per kamer.

Prambanan kan je heel makkelijk als (halve) dagtrip vanuit Yogya doen. Borobodur ook, maar ik raad aan om daar een nachtje te gaan slapen, bijvoorbeeld in Pondok Tinggal (5 euro per nacht of zo voor een kamer?). Je maakt dan veel meer mee van de sfeer van het dorpje en de omliggende omgeving. Huur fietsen en fiets door rijstvelden, over kleine weggetjes en door dorpjes met de meest vriendelijke mensen. Voor mij 1 van de hoogtepunten van Java. Ook hoef je niet heel vroeg op te staan als je de sunrise wil zien op Borobodur, je bent er namelijk al! Vanuit Yogya kan je naar zowel Prambanan als Borobodur heel eenvoudig met het openbaar vervoer.

Solo raad ik niet aan, ik vond er niks aan. Hoewel je het natuurlijk zo leuk kan maken als je zelf wilt (zo kan je er geloof ik een fietstour doen en zijn er tempels te bekijken in de omgeving). Als je tijd hebt is het leuk, als je er andere dingen voor moet laten zou ik het niet doen.

Malang vond ik wel de moeite waard, fijne stad met intrigerende vogeltjesmarkt (allerlei dieren worden daar verkocht) en goede uitvalsbasis om de Bromovulkaan te bezoeken. Tip: Hotel Helios, prima hotel met 4 wheel drive service naar de Bromo om daar zonsopkomst te bekijken.

Naar Bali kan je inderdaad heel makkelijk, die overtocht wordt overal aangeboden. Zelf boekten wij het bij Hotel Helios met zo'n mini-van, je kan dan kiezen voor eindbestemming Lovina of Kuta (Denpasar), ferry-overtocht is inbegrepen.
Super, dank voor je reactie, hier zal ze al heel blij mee zijn
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  dinsdag 22 juni 2010 @ 11:56:47 #32
62913 Blik
The one and Only!
pi_83137117
Next question:

Iemand goede suggesties voor slapen in Ubud (budget max 25-30¤), het liefst in het centrum. Ik heb een hekel aan 's nachts lopen
pi_83138113
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 11:56 schreef Blik het volgende:
Next question:

Iemand goede suggesties voor slapen in Ubud (budget max 25-30¤), het liefst in het centrum. Ik heb een hekel aan 's nachts lopen
Wij sliepen in Arjuna House, ongeveer 8 euro per nacht (met zijn tweeën dus 4 euro pppn). Perfect in het centrum (kruising Monkey Forest Road and de Main Road: Jalan Arjuna) en met een leuk verandatje in een tropische tuin. Echter natuurlijk qua luxe gelijk op met de prijs: geen warm water, zeer simpele kamer. Het was wel schoon en ze hadden een westers toilet ipv hurktoilet. Ontbijt erg goed, je kon uit verschillende dingen kiezen en er kwam altijd een fruitsalade bij.

Maar met jouw budget kan je vast iets nog mooiers krijgen, met wat meer luxe. Ik denk dat ik nog nooit een plek heb gezien met meer overnachtingsmogelijkheden dan Ubud; je struikelt er letterlijk over. Al denk ik dat de iets mooiere optrekjes voor jouw budget niet per se in het centrum zitten. Aan de rand van het dorp, waar je uitkijkt over rijstvelden, zitten doorgaans de iets mooiere/duurdere onderkomens. Maar ook in het centrum genoeg moois met zwembad en zo.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 12:26:43 #34
62913 Blik
The one and Only!
pi_83138174
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 12:24 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Maar met jouw budget kan je vast iets nog mooiers krijgen, met wat meer luxe. Ik denk dat ik nog nooit een plek heb gezien met meer overnachtingsmogelijkheden dan Ubud; je struikelt er letterlijk over. Al denk ik dat de iets mooiere optrekjes voor jouw budget niet per se in het centrum zitten. Aan de rand van het dorp, waar je uitkijkt over rijstvelden, zitten doorgaans de iets mooiere/duurdere onderkomens. Maar ook in het centrum genoeg moois met zwembad en zo.
Daarom ook mijn vraag voor goede accomodatie, er is zo ontzettend veel keus. Het budget is overigens echt een max, goedkoper mag natuurlijk ook
pi_83138224
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 12:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Daarom ook mijn vraag voor goede accomodatie, er is zo ontzettend veel keus. Het budget is overigens echt een max, goedkoper mag natuurlijk ook
Nou ja, Arjuna House vond ik dus erg goed voor mijn budget, voor jouw iets grotere budget zal er nog veel mooiers te vinden zijn. Hopelijk heeft iemand anders ervaring.
pi_83214724
Ik wil in oktober 3 weken in Indonesie gaan backpacken, maar twijfel nog een beetje of ik van jakarta richting bali ga of dat ik in bali begin en richting flores ga. Ik wil in ieder geval een beetje afwisseling tijdens de reis. Zeker wat strand meepakken en gaan duiken / golfsurfen, maar ook mooie natuur bekijken en wat minder toeristische plaatsen bezoeken.

Van Jakarta via Bali naar Flores zou natuurlijk ook kunnen, maar daarvoor lijkt 3 weken me te kort. Wat zouden jullie aanraden?

En nog even een vraag, hoe zit het met binnenlandse vluchten? Als ik van Jakarta naar Bali ga, dan zal ik de heenvlucht natuurlijk naar jakarta boeken en de terugvlucht vanaf Denpasar, maar als ik naar Flores ga dan zal ik nog een binnenlandse vlucht moeten regelen. Kan je dat eenvoudig in Flores zelf doen of is het aan te raden om dat van tevoren te boeken?
pi_83217854
Als ik terugdenk aan mijn eigen reis stond Java vooral in het teken van cultuur (steden, tempels) en alles ten oosten van Bali meer in het teken van natuur. Dus als je echt naar natuur, landschappen, en surfen/snorkelen/duiken op zoek bent is Bali-Flores voor jou waarschijnlijk de beste optie (bij Flores, rond Rinca en Komodo is het geniaal snorkelen en duiken, op Lombok heel goed surfen). Maar ja, ook op Java is natuurlijk veel mooie natuur te vinden (Bromo, Ijen plateau, o.a.) dus...

Java, Bali en Flores in drie weken is inderdaad erg kort, vooral als je ook nog Lombok (en de Gili's) wilt meepikken. Ik denk dat je voor Flores alleen al aanzienlijk wat tijd nodig hebt gezien de lange afstanden die je daar moet overbruggen om ergens te komen.

Binnenlandse vluchten zijn zeer makkelijk ter plaatse te regelen. Van Flores kan je overigens ook met de combinatie boot/bus weer terug naar Lombok of Bali, dit is vaak iets goedkoper dan vliegen en ter plaatse zo geregeld. Het nadeel is natuurlijk dat het super lang duurt (naar Lombok alleen al 24 uur), nadeel van vliegen is dat vluchten vaak zonder voorspelbare aanleiding en melding gecanceld worden (heb ik van horen zeggen en vaak gelezen, zelf geen ervaring mee). Dat is wel naar als je een aansluitende vlucht moet halen vanaf Bali. In dat geval zou ik dus in elk geval een dag eerder terugvliegen.
pi_83219476
Vorig jaar al genoeg cultuur gezien in China, klinkt alsof Bali naar Flores voor mij de betere optie is. Risico met interne vluchten zal ik ook niet nemen, wat eerder richting Lombok / Flores vertrekken en dan de laatste week op Bali doorbrengen lijkt mij zelf wel een goede optie.
pi_83221857
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:27 schreef kipknots het volgende:
Vorig jaar al genoeg cultuur gezien in China, klinkt alsof Bali naar Flores voor mij de betere optie is. Risico met interne vluchten zal ik ook niet nemen, wat eerder richting Lombok / Flores vertrekken en dan de laatste week op Bali doorbrengen lijkt mij zelf wel een goede optie.
Zo heb ik dit ook gedaan (na een week Java dan): eerst Bali skippen, dan Lombok gezien, dan boot richting Flores, boot/bus terug naar Lombok, daar de Gili's aangedaan en de laatste week op Bali doorgebracht. En dan lijkt Bali echt heel toeristisch, na Lombok etc! Maar ook wel weer leuk/makkelijk qua accomodatie en restaurants.
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:43:04 #40
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_83226673
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 22:27 schreef kipknots het volgende:
Vorig jaar al genoeg cultuur gezien in China, klinkt alsof Bali naar Flores voor mij de betere optie is. Risico met interne vluchten zal ik ook niet nemen, wat eerder richting Lombok / Flores vertrekken en dan de laatste week op Bali doorbrengen lijkt mij zelf wel een goede optie.
Doel je hiermee op de Oosterse cultuur of gooi je nu de Chinezen en Indonesiërs op 1 hoop ? Want als dat laatste bedoelt dan zou ik nog eens achter mijn oren krabben; zelfs ik - die nog niet in Azië is geweest - weet dat die twee culturen niet echt op elkaar lijken.

Ik snap ook niet zo goed waarom je op Jakarta zou vliegen, als je natuur op Java wilt zien kun je beter via Kuala Lumpur naar Surabaya vliegen, of gelijk naar Denpasar. Oost-Java en Bali hebben mooie stekjes, ga je naar Lombok dan zie je meer ongerepte natuur. Ik hoor uit mijn vriendenkring dat Lombok beter surfen is, of betaalbaarder of weet ik veel, ik zou het even zelf onderzoeken.

Als je 3 weken hebt, zou ik op Oost-Java vliegen of Java skippen, met Bali, Lombok en FLores heb je best een leuk pakket van relaxen, sporten en natuurschoon.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_83229696
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 00:43 schreef elcastel het volgende:

[..]

Doel je hiermee op de Oosterse cultuur of gooi je nu de Chinezen en Indonesiërs op 1 hoop ? Want als dat laatste bedoelt dan zou ik nog eens achter mijn oren krabben; zelfs ik - die nog niet in Azië is geweest - weet dat die twee culturen niet echt op elkaar lijken.

Ik snap ook niet zo goed waarom je op Jakarta zou vliegen, als je natuur op Java wilt zien kun je beter via Kuala Lumpur naar Surabaya vliegen, of gelijk naar Denpasar. Oost-Java en Bali hebben mooie stekjes, ga je naar Lombok dan zie je meer ongerepte natuur. Ik hoor uit mijn vriendenkring dat Lombok beter surfen is, of betaalbaarder of weet ik veel, ik zou het even zelf onderzoeken.

Als je 3 weken hebt, zou ik op Oost-Java vliegen of Java skippen, met Bali, Lombok en FLores heb je best een leuk pakket van relaxen, sporten en natuurschoon.
Met genoeg cultuur bedoel ik cultuur in het algemeen. Ik begrijp ook wel dat de cultuur in Indonesie compleet anders is, maar mijn reis in China was bijna compleet gefocussed op cultuur en ik wil nu dus wel wat meer natuur zien en ook wat meer relaxen. Lombok klinkt in ieder geval ok, dus dat zal ik ook bij mijn trip meepakken.

De reden om naar Jakarta te vliegen is vooral onwetenheid denk ik . Het is de hoofdstad van Indonesie en daardoor klonk het wel logisch om als startpunt te nemen.
  donderdag 24 juni 2010 @ 09:39:08 #42
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_83231367
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 08:15 schreef kipknots het volgende:
De reden om naar Jakarta te vliegen is vooral onwetenheid denk ik . Het is de hoofdstad van Indonesie en daardoor klonk het wel logisch om als startpunt te nemen.
Da's niet zo gek hoor, maar er is dus meer mogelijk.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_83236228
Eens met elcastel. Skip Jakarta, het is sowieso een grote drukke vuile stad (van horen zeggen, want ik ben zelf ook op midden-Java begonnen in Yogyakarta). De beste stukken natuur bevinden zich ten oosten van Yogyakarta. Yogyakarta naar Bali inclusief Bromo en wellicht Ijen Plateau is makkelijk in een week te doen.
  donderdag 24 juni 2010 @ 16:34:50 #44
62913 Blik
The one and Only!
pi_83248380
Het enige wat ik leuk vond aan Jakarta, was dat je daar op redelijke grote schaal de oude VOC-tijd terug kan zien.
pi_83249495
Bedankt voor alle tips. Ik vlieg dan wel op Denpasar en ga dan richting Lombok en Flores en zie wel waar ik uit kom. Als ik aan het eind nog flink wat tijd over heb en me verveel op Bali kan ik altijd nog Oost Java bekijken.
  donderdag 24 juni 2010 @ 17:03:49 #46
62913 Blik
The one and Only!
pi_83249867
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:55 schreef kipknots het volgende:
Bedankt voor alle tips. Ik vlieg dan wel op Denpasar en ga dan richting Lombok en Flores en zie wel waar ik uit kom. Als ik aan het eind nog flink wat tijd over heb en me verveel op Bali kan ik altijd nog Oost Java bekijken.
1 week Bali
1 week Lombok
halve week reizen van Lombok naar Flores via Komodo en Rinca
halve week Flores

Ik denk dat je tijd tekort komt
  donderdag 24 juni 2010 @ 19:32:33 #47
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_83256567
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:55 schreef kipknots het volgende:
Bedankt voor alle tips. Ik vlieg dan wel op Denpasar en ga dan richting Lombok en Flores en zie wel waar ik uit kom. Als ik aan het eind nog flink wat tijd over heb en me verveel op Bali kan ik altijd nog Oost Java bekijken.
Graag gedaan, vooral dat zien waar je uitkomt lijkt me een goed plan. Veel zien, weinig plannen. Veel plezier in de Gordel van Smaragd.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_83835867
Vandaag mn tickets geboekt en over 2 weken richting de Banda eilanden om te duiken en vervolgens door naar de Kei eilanden om te relaxen op het strand
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_83865545
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 07:51 schreef Jdw het volgende:
Vandaag mn tickets geboekt en over 2 weken richting de Banda eilanden om te duiken en vervolgens door naar de Kei eilanden om te relaxen op het strand
Chiiiill! Wat zijn de Kei eilanden eigenlijk?
pi_83876234
Eilanden groepje in het oosten van de Molukken google voor een impressie maar ff op Kei kecil ;-)
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_83879554
Wauw, ik hoef je vast niet te vertellen dat ik jaloers ben!

Weet iemand waarom schoolkinderen in Indonesië altijd bezems met zich meedragen? Vaak zijn het van die geimproviseerde bezems (stok met allemaal takjes eraan, zoals de bezem van een heks) maar soms zag ik ook wel eens een Blokker bezem bij wijze van spreken.

Is dit een project van de overheid of zo, dat alle schoolkinderen op weg van school naar huis meteen even de straten kunnen aanvegen? Hoewel ik ze dat nooit heb zien doen Ze dragen ze alleen maar in hun hand.
pi_83911231
Ik loop hier nu ongeveer een jaartje rond maar heb nog nooit schoolkinderen met een bezem gezien

Waar in Indonesie ben je dit tegen gekomen ?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
pi_83911447
Heb dat denk zelden gezien Die takken bezems zijn echt flex
Misschien moeten ze binnen de scholen vegen, door het vele stof wat naar binnen komt
We fear that which we cannot see
pi_83911747
Ik heb in de afgelopen 2 maanden ook geen bezem gezien
pi_83911848
Ik zag ze echt OVERAL. Tenminste, op Java en Bali heb ik ze heel veel gezien, Lombok kan ik me niet meer herinneren.
pi_83911980
Grappig. Ook ik heb ze niet gezien op Java, Lombok, flores en Bali. Maar Bali was ik maar 2 dagen.
pi_83912022
Misschien was het een tijdelijk project van een maand of zo? Ik kan er op Google ook al niks over vinden. Maar ik weet zeker dat ik me niet vergis, want mijn zusje en ik hebben wel honderd keer tegen elkaar gezegd: "Kijk, daar heb je weer zo'n kind met een bezem!"
  zondag 11 juli 2010 @ 12:53:39 #58
99156 _Boo_
Boo_ming
pi_83912510
Zijn er hier mensen die alleen gereisd hebben in Indonesie? Ben benieuwd of je veel mensen tegen komt die alleen reizen, of er hostels zijn en of het veilig is om als vrouw alleen Indonesie te bezoeken.
pi_83913146
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:53 schreef _Boo_ het volgende:
Zijn er hier mensen die alleen gereisd hebben in Indonesie? Ben benieuwd of je veel mensen tegen komt die alleen reizen, of er hostels zijn en of het veilig is om als vrouw alleen Indonesie te bezoeken.
Ik reisde (als vrouw) met mijn zusje maar ben ook genoeg alleenreizende vrouwen/meisjes tegengekomen. Er zijn best hostels te vinden waar je andere reizigers tegenkomt, en veel van die alleenreizende meisjes hadden dan ook op die manier weer andere meisjes gevonden waar ze af en toe mee samen reisden.

Ik denk dat het zeker veilig is om Indonesië in je eentje te bezoeken, ik zou het in elk geval wel doen mocht ik de kans krijgen. Natuurlijk wel je gezond verstand gebruiken en zo.
pi_83913417
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:53 schreef _Boo_ het volgende:
Zijn er hier mensen die alleen gereisd hebben in Indonesie? Ben benieuwd of je veel mensen tegen komt die alleen reizen, of er hostels zijn en of het veilig is om als vrouw alleen Indonesie te bezoeken.
Ben er net 2 maanden geweest, en kwam erg veel dames tegen die alleen aan het reizen waren. Kan prima in Indonesie. Je trekt toch ook wel snel op met andere mensen die je tegenkomt, gaat allemaal vanzelf.
pi_83914698
Net m'n vliegticket geboekt. Nog 3 maanden wachten, die tijd kan niet snel genoeg gaan.
pi_84033475
Wij gaan in oktober/november 3 1/2 week richting Java en Bali. Nu willen we op Java rondtrekken en op Bali relaxen (ook wel wat zien natuurlijk). Omdat we echt willen uitrusten is ons oog gevallen op het 'Hyatt Hotel' in Sanur.

Nu zijn werkelijk op elke website die ik vind de prijzen hetzelfde. Dit terwijl ik toch wel enige ervaring heb met het vinden van de leukste prijzen . Nu vind ik de prijs op zich niet hoog, maar ik kan het niet uitstaan dat ik hem niet goedkoper kan vinden..

Betreft ofwel de garden view, of de Regency Club kamers.

Wie heeft ideeën? Vast dank!
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:02:45 #63
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_84035617
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:53 schreef _Boo_ het volgende:
Zijn er hier mensen die alleen gereisd hebben in Indonesie? Ben benieuwd of je veel mensen tegen komt die alleen reizen, of er hostels zijn en of het veilig is om als vrouw alleen Indonesie te bezoeken.
Indonesië is een van de beste landen om alleen te reizen. Dat komt ook doordat je in losmens (goedkope hotels) heel snel contact hebt met andere reizigers. De meeste kamers liggen namelijk rond een binnenplaats met zitjes, zodat je heel gemakkelijk andere gasten ontmoet. Indonesiërs maken zelf ook graag en snel contact en gaan rustig bij je aan tafel zitten als je zit te eten bijvoorbeeld. Het begrip "privacy" kennen ze niet zo daar.
It's not a lie, if you believe
pi_84222309
Kinderen van de basisschool maken vaak wekelijks de school schoon, maar het zijn vaak allerlei dingen die ze hiervoor gebruiken, niet direct een bezem zoals je die in die hoedanigheid zou herkennen. Ook worden prikstokken gebruikt om vuilnis te prikken. Hun eigen vuilnis van de week ervoor wellicht.
pi_84229119
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:00 schreef elsterno het volgende:
Wij gaan in oktober/november 3 1/2 week richting Java en Bali. Nu willen we op Java rondtrekken en op Bali relaxen (ook wel wat zien natuurlijk). Omdat we echt willen uitrusten is ons oog gevallen op het 'Hyatt Hotel' in Sanur.

Nu zijn werkelijk op elke website die ik vind de prijzen hetzelfde. Dit terwijl ik toch wel enige ervaring heb met het vinden van de leukste prijzen . Nu vind ik de prijs op zich niet hoog, maar ik kan het niet uitstaan dat ik hem niet goedkoper kan vinden..

Betreft ofwel de garden view, of de Regency Club kamers.

Wie heeft ideeën? Vast dank!
http://www.trivago.nl/

Anders mailen naar het hotel, vraag om korting ofzo
We fear that which we cannot see
pi_84246946
quote:
Op maandag 19 juli 2010 04:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Kinderen van de basisschool maken vaak wekelijks de school schoon, maar het zijn vaak allerlei dingen die ze hiervoor gebruiken, niet direct een bezem zoals je die in die hoedanigheid zou herkennen. Ook worden prikstokken gebruikt om vuilnis te prikken. Hun eigen vuilnis van de week ervoor wellicht.
Dus jij ziet ook nooit kindjes met bezems rondstruinen? Het was toch echt geen hallucinatie
pi_84270609
Jawel, ik zie ze juist wel. Niet wekelijks, maar wel met enige regelmaat.
pi_84287522
Dus het raadsel is opgelost!
  dinsdag 20 juli 2010 @ 20:40:59 #69
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84288910
Ben ik weer (of beter ik heb jullie weeer gevonden). Over 1,5 week vertrekken en we hebben nog steeds geen ideeeee. Ticket naar Jakarta (was 't goedkoopst) en nu?

Globaal:
Oost Java, Bali skip, dan Lombok/Gili en dan terug via Bali (vandaar de eerste skip)
of
Bali skip, Lombok, Sulawesi, Bali.
of
...
of
....

Hadden ze dat land niet lineair kunnen maken !?
pi_84295404
Hoe lang ga je? Ik heb zelf Oost Java - (Bali geskipt) - Lombok - Meerdaagse reis naar Komodo/Flores - Gili's - Bali gedaan en dat was wel te doen in een maand.
pi_84295484
Ik zou zeker een meerdaagse boottrip naar de Komodo eilanden maken, vertrekken vanaf Lombok.
Wij hadden een vierdaagse trip, en dat was echt te gek . Wel even goed bekijken welke organisator je dan pakt.
  woensdag 21 juli 2010 @ 07:35:30 #72
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84302681
3 weken. Aankomst op een zaterdag namiddag, vertrek op een zaterdag avond.
Ik probeer voor mezelf te bepalen wat ik graag wil doen.

Ik weet dat ik lekker eten belangrijk vind. (Ja, duh, maar het kan een vakantie maken of breken voor me.) Verder hou ik van cultuur. De 'gewone' cultuur; mensen, omgang, markten, leven op straat, gewoon de alledaagse gang bekijken en ondergaan. Kunstcultuur en geschiedenis cultuur ook wel, maar dat bekijk ik liever dan dat ik hele uren een gebrekkige gids moet aanhoren. (Vermoeiend!)

Natuur: beperkte hikes (geen dagen achtereen) mooie uitzichten, lagunes, meren, bergen, zee, grotten. Nationale parken graag!

En eigenlijk is dit natuurlijk overal wel te doen. Dus dat moet in orde komen.

Steden als Malang (vanwege omschrijvingen hier) wekten de interesse. Gewoon een fijne stad kennelijk?
Zijn er meer steden die opvallen door hun sfeer?

Gili's zijn misschien wat 'gewoon' (zei zij blasé ) als je gesnorkeld hebt in Mexico (vissen, koralen, ceynotes) en Cuba (Guardalavaca is onbeschoft mooi snorkelen.) Bunaken is best uit de richting.

Een vulkaan 'doen' hoort erbij en mij redelijk om het even welke, aangezien me (bijna) iedere vulkaan uniek en mooi lijkt.
Vriendlief wil graag naar de Baliem Vallei en mij lijken de Toradja's weer mooi. Alleen is dit uiteraard allemaal niet te doen.

Vannacht kwam ik er ook niet goed uit. Hoe we het ook gaan doen. Ik denk dat we 'ver' beginnen en dan terug werken naar Bali. Ben je te vroeg terug in Bali, dan kan je daar dagen vullen, en anders is Bali vrij goed bereisbaar vanuit vele hoeken lijkt me. En dan op de vrijdag voor de vertrekzaterdag een vlucht van Bali naar Jakarta, en dan nog een dag in Jakarta. Al zijn de beschrijvingen daarover weinig liederlijk.
Ik durf niet zo goed om op de vertrekzaterdag ook de binnenlandse vlucht te doen. Stel dat die ecanceeled ofzo wordt. Iek!
pi_84305500
De echt grote steden vond ik allemaal bijzonder lelijk en smerig. Een stad met echt veel sfeer, gezelligheid etc, is Yogyakarta. Daar zijn wij meteen een week gebleven.
pi_84321678
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 07:35 schreef jack4ya het volgende:
3 weken. Aankomst op een zaterdag namiddag, vertrek op een zaterdag avond.
Ik probeer voor mezelf te bepalen wat ik graag wil doen.

Ik weet dat ik lekker eten belangrijk vind. (Ja, duh, maar het kan een vakantie maken of breken voor me.) Verder hou ik van cultuur. De 'gewone' cultuur; mensen, omgang, markten, leven op straat, gewoon de alledaagse gang bekijken en ondergaan. Kunstcultuur en geschiedenis cultuur ook wel, maar dat bekijk ik liever dan dat ik hele uren een gebrekkige gids moet aanhoren. (Vermoeiend!)

Natuur: beperkte hikes (geen dagen achtereen) mooie uitzichten, lagunes, meren, bergen, zee, grotten. Nationale parken graag!

En eigenlijk is dit natuurlijk overal wel te doen. Dus dat moet in orde komen.

Steden als Malang (vanwege omschrijvingen hier) wekten de interesse. Gewoon een fijne stad kennelijk?
Zijn er meer steden die opvallen door hun sfeer?

Gili's zijn misschien wat 'gewoon' (zei zij blasé ) als je gesnorkeld hebt in Mexico (vissen, koralen, ceynotes) en Cuba (Guardalavaca is onbeschoft mooi snorkelen.) Bunaken is best uit de richting.

Een vulkaan 'doen' hoort erbij en mij redelijk om het even welke, aangezien me (bijna) iedere vulkaan uniek en mooi lijkt.
Vriendlief wil graag naar de Baliem Vallei en mij lijken de Toradja's weer mooi. Alleen is dit uiteraard allemaal niet te doen.

Vannacht kwam ik er ook niet goed uit. Hoe we het ook gaan doen. Ik denk dat we 'ver' beginnen en dan terug werken naar Bali. Ben je te vroeg terug in Bali, dan kan je daar dagen vullen, en anders is Bali vrij goed bereisbaar vanuit vele hoeken lijkt me. En dan op de vrijdag voor de vertrekzaterdag een vlucht van Bali naar Jakarta, en dan nog een dag in Jakarta. Al zijn de beschrijvingen daarover weinig liederlijk.
Ik durf niet zo goed om op de vertrekzaterdag ook de binnenlandse vlucht te doen. Stel dat die ecanceeled ofzo wordt. Iek!
de kans dat een binnenlandse vlucht van Bali naar Jakarta niet door gaat is niet zo heel groot, en in geval van nood gaat er een uur later ook vast wel weer 1. Op tijd vertrekken, en als je het toch niet zint gewoon een dagje eerder gaan. Hotelovernachting in Jakarta heb je ook wel voor 40-50 USD.. (Ibis hotel in bijvoorbeeld Slipi. Daar slaap ik wel eens bij een nachtje stevig uitgaan. )
pi_84321726
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 10:21 schreef Klaphark het volgende:
De echt grote steden vond ik allemaal bijzonder lelijk en smerig. Een stad met echt veel sfeer, gezelligheid etc, is Yogyakarta. Daar zijn wij meteen een week gebleven.
De meeste grote steden ZIJN bijzonder lelijk en smerig. Gewoon een kwestie van teveel mensen per vierkante meter, weinig aan te doen op zeer korte termijn. Yogyakart is okay, maar is in de afgelopen jaren ook rap viezer, drukker en warmer geworden. Gelukkig kun je nog wel van noord naar zuid in een minuut of 20-25 als het een beetje doorrijdt.
pi_84326893
Ik zou ook een dag van tevoren naar Jakarta vliegen. Ook redelijk betrouwbare maatschappijen als Air Asia kunnen hun vluchten ineens cancellen of uistellen (persoonlijke ervaring) en dan zit je mooi gebakken als je een aansluitende vlucht moet halen.

Ik vind de Gili's wel meer dan "gewoon" hoor. Waar kan je nou direct vanaf het strand tussen de zeeschildpadden zwemmen? Bovendien is er behoorlijk wat koraal (alleen niet super kleurrijk) en heb ik ook o.a. barracudas gezien.

Wil je echt goed snorkelen, doe dan de Komodo-trip want dan kan je ook vanaf de boot elke dag snorkelen tussen de meest prachtige koralen en vissen. Daar heb ik wederom barracudas gezien en ook een haai tussen het koraal. Duiken schijnt in die omgeving helemaal fenomenaal te zijn (haaien, doflijnen, walvishaaien...)
  woensdag 21 juli 2010 @ 20:29:36 #77
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_84327899
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 20:07 schreef gifkwal het volgende:
Ik zou ook een dag van tevoren naar Jakarta vliegen. Ook redelijk betrouwbare maatschappijen als Air Asia kunnen hun vluchten ineens cancellen of uistellen (persoonlijke ervaring) en dan zit je mooi gebakken als je een aansluitende vlucht moet halen.

Ik vind de Gili's wel meer dan "gewoon" hoor. Waar kan je nou direct vanaf het strand tussen de zeeschildpadden zwemmen?
Galapagos

Maar wat zijn momenteel de maatschappijen waar regelmatig leuke aanbiedingen vanaf Amsterdam naar Indonesië te vinden zijn? Mag ook naar Bangkok of Kuala Lumpur.
pi_84329334
Galapagos is net even een tandje duurder en lastiger te bereiken

Voor mij was Emirates het goedkoopst.
  woensdag 21 juli 2010 @ 21:47:57 #79
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84331381
Barracudas, ik schrok me de pleuris toen ik dat ding tegen kwam! Ik kwam er achter dat ik ook achteruit kan snorkelen... ('t Was trouwens nog geen meter diep en 5 meter vanaf het strandje.)
Ik blijf het nare, enge vissen vinden. Ook die vissen die je hoort knagen aan het koraal met hun tandjes. Brrr.

"Schildpadden" nou ja Caretta schildpadden in Dalyan Turkije

[ Bericht 15% gewijzigd door jack4ya op 21-07-2010 21:54:41 ]
pi_84333829
Ja ik vind barracudas ook altijd een beetje eng. Vooral omdat ze je zo in de gaten lijken te houden en je soms achtervolgen. Ik weet niet hoe gevaarlijk ze nou echt zijn? Meestal zag ik er maar 1 of 2 tegelijk, maar een keer zag ik een hele grote groep doodstil in het water hangen op een paar meter afstand, met al die oogjes op me gericht Toen maakte ik me ook wel snel uit de voeten.

Die knaagvisjes laten me ook altijd schrikken, ja Ik ben best wel een bangerd onder water, maar vind het ook weer veel te mooi om niet te gaan snorkelen.
pi_84342247
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 20:07 schreef gifkwal het volgende:
Ik zou ook een dag van tevoren naar Jakarta vliegen. Ook redelijk betrouwbare maatschappijen als Air Asia kunnen hun vluchten ineens cancellen of uistellen (persoonlijke ervaring) en dan zit je mooi gebakken als je een aansluitende vlucht moet halen.
AirAsia heeft maar een beperkt aantal vluchten in Indonesie. Je kunt dan beter kiezen voor Lion Air of Garuda. Mocht er dan een vlucht uitvallen wordt je vaak overgeplaatst naar de volgende vlucht, als dit mogelijk is natuurlijk. En omdat deze vaker vliegen heb je kans sneller op je bestemming aan te komen bij 'problemen'. Overigens is de grootste vertraging die ik ooit gehad heb 4 uur met.... Garuda. Alle andere vertragingen bleven onder de 1.5 uur.
pi_84344030
Ook een goede plek om te snorkelen is Pulau Weh, een eilandje bij Sumatra. Vorig jaar ben ik daar geweest met mijn man en het 'huisrif' van het resort waar we zaten was echt prachtig. Tien meter zwemmen en we kwamen al de prachtigste vissen en koraal tegen. Ook duiken was daar, volgens mijn man, perfect.
pi_84368926
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 02:00 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

AirAsia heeft maar een beperkt aantal vluchten in Indonesie. Je kunt dan beter kiezen voor Lion Air of Garuda. Mocht er dan een vlucht uitvallen wordt je vaak overgeplaatst naar de volgende vlucht, als dit mogelijk is natuurlijk. En omdat deze vaker vliegen heb je kans sneller op je bestemming aan te komen bij 'problemen'. Overigens is de grootste vertraging die ik ooit gehad heb 4 uur met.... Garuda. Alle andere vertragingen bleven onder de 1.5 uur.
Klopt maar van Bali naar Jakarta zijn er wel meerdere vluchten per dag. Alleen heeft Air Asia er een handje van om soms de latere vluchten te cancelen en je over te plaatsen naar een vlucht later of zelfs een dag later. Dan ben je de sjaak als je in Jakarta een vlucht naar Europa moet halen.
pi_84385007
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 20:02 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Klopt maar van Bali naar Jakarta zijn er wel meerdere vluchten per dag. Alleen heeft Air Asia er een handje van om soms de latere vluchten te cancelen en je over te plaatsen naar een vlucht later of zelfs een dag later. Dan ben je de sjaak als je in Jakarta een vlucht naar Europa moet halen.
Haha, daar ben je mooi mee. Gelukkig is er voldoende keuze bij andere maatschappijen. Strategisch kiezen of eerder vertrekken dus.
  vrijdag 23 juli 2010 @ 08:39:51 #85
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84387084
Ja, maar tijdens het boeken verteelen ze je dat heus niet.
pi_84390836
Nee, maar ik heb er geen belang bij waar je boekt, dus ik kan het wel vertellen.
pi_84413824
Ik had een Air Asia vlucht naar Jakarta die een paar uur voor mijn vlucht naar Europa daar aankwam, gelukkig ging alles goed. Mijn zusje d'r vlucht werd uitgesteld naar een dag later, maar gelukkig had zij nog een dag speling.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 10:16:55 #88
62913 Blik
The one and Only!
pi_84429093
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:00 schreef elsterno het volgende:
Wij gaan in oktober/november 3 1/2 week richting Java en Bali. Nu willen we op Java rondtrekken en op Bali relaxen (ook wel wat zien natuurlijk). Omdat we echt willen uitrusten is ons oog gevallen op het 'Hyatt Hotel' in Sanur.

Nu zijn werkelijk op elke website die ik vind de prijzen hetzelfde. Dit terwijl ik toch wel enige ervaring heb met het vinden van de leukste prijzen ;). Nu vind ik de prijs op zich niet hoog, maar ik kan het niet uitstaan dat ik hem niet goedkoper kan vinden..

Betreft ofwel de garden view, of de Regency Club kamers.

Wie heeft ideeën? Vast dank!


Hey,

24 uur geleden was ik nog in Sanur, kijk ook eens naar Puri Santrian voor een een geweldig hotel. Heeft in ieder geval een mooier zwembad dan het Hyatt.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 10:31:45 #89
62913 Blik
The one and Only!
pi_84429377
Ik ben ook weer terug van 4 weken Indonesie, één van de beste vakanties die ik heb gehad kan ik zeggen.

We hebben gedurende onze reis ons schema flink omgegooid. Het oorspronkelijke plan was 3 weken Sulawesi en 1 week Bali. UIteindelijk is het 2 weken Sulawesi, 1 week Lombok en 1 week Bali geworden, dit voornamelijk omdat we toch wel erg opzagen tegen de lange busritten vanuit Manado richting het Zuiden. Daarom toch maar het vliegtuig naar Makassar gepakt om vanuit daar naar Torajaland te reizen. UIteindelijk hebben we de volgende dingen gedaan:

- Aankomst op Bali, 1 nacht en overdag Kuta. Meteen door naar Manado.
- Korte middag in Manado en dan door naar de Bunaken om te duiken. Hierboven werd gesproken over de Gili's, dat is niks in vergelijking met de Bunaken. Grote Napoleon-vissen, enorme zeeschildpadden, fantastisch koraal, veel vis en ook veel kleine bijzondere dingen die je niet vaak tegenkomt. Overnacht in het Bunaken Village Resort wat gerund wordt door een Nederlander. Fantastische plek, met zwembad en afwisselend lekker eten (eten is op de Bunaken altijd in de overnachting inbegrepen).
- Na de Bunaken door naar de Makassar, om vervolgens een nachtbus te nemen naar Rantepao. Met een gids alle burial sites bezocht, een begrafenisceremonie, een bruiloft en een trekking gedaan. Van alles gezien van de markt waar buffels en varkens verhandeld worden tot aan de ceremonies waar ze ritueel geslacht worden. Fantastisch om meegemaakt te hebben.
- Na Sulawesi naar Ubud, Bali. O.a. verschillende wandelingen gemaakt en hier ook het NL elftal zien verliezen van Spanje :(. Het toerisme op Bali is wel weer even wennen na 2 weken Sulawesi. In Ubud kun je heerlijk eten en dat hebben we dus ook gedaan :P
- Van Ubud naar Senggigi, Lombok gegaan. Waaruit we vervolgens doorgingen om de vulkaan Rinjani te beklimmen. Een helse tocht van 1000 meter naar 3700 meter binnen 24 uur. De laatste 2 uur waren ongelooflijk zwaar, maar de zonsopkomst maakte dat meer dan goed. Ook nog een overnachting aan het meer gehad. Na het dalen, wel 4 dagen spierpijn aan overgehouden....
- Laatste 4 dagen heerlijk gerelaxed in het Puri Santrian in Sanur, heerlijk hotel met heerlijke zwembaden en heerlijk uitgerust.

Kortom, een heerlijke afwisselende vakantie gehad. Ontzettend goed weer gehad. Sulawesi is echt prachtig en een in vergelijking met Bali nog echt een pareltje.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 10:34:45 #90
62913 Blik
The one and Only!
pi_84429435
quote:
Op woensdag 21 juli 2010 20:07 schreef gifkwal het volgende:

Ik vind de Gili's wel meer dan "gewoon" hoor. Waar kan je nou direct vanaf het strand tussen de zeeschildpadden zwemmen? Bovendien is er behoorlijk wat koraal (alleen niet super kleurrijk) en heb ik ook o.a. barracudas gezien.



De Bunaken :)

Ik denk wel dat van de duik[plekken die je in Indonesie hebt, de Gili's de meest "gewone" van allemaal is. Indonesie heeft zo ongeveer de mooiste duikplekken ter wereld met de Komodo-eilanden, Pulau Weh, Bunaken en duiken op Ambon en rond Irian Jaya schijnt ook geweldig te zijn.
pi_84430308
[quote]Op zaterdag 24 juli 2010 10:34 schreef Blik het volgende:

[..]

De Bunaken :)

Ik denk wel dat van de duik[plekken die je in Indonesie hebt, de Gili's de meest "gewone" van allemaal is. Indonesie heeft zo ongeveer de mooiste duikplekken ter wereld met de Komodo-eilanden, Pulau Weh, Bunaken en duiken op Ambon en rond Irian Jaya schijnt ook geweldig te zijn.
[/quote]

Ja rond Komodo vond ik het ook nog mooier. Bunaken ben ik niet geweest. Maar mijn statement dat ik de Gili´s behoorlijk speciaal vond was meer een antwoord op iemand die zei het niet zo bijzonder te vinden. Misschien is het één van de minst bijzondere snorkelspots van Indonesië maar als je het met de rest van de wereld vergelijkt vond ik het toch wel bijzonder. Vooral door die zeeschildpadden die vlak voor het strand over het koraal zwemmen. Ik vind dat niet zo gewoontjes, maar misschien ligt dat aan mij.

Jouw reis klinkt trouwens mooi, Sulawesi staat nog op mijn lijstje. Waren die begravenisceremonies redelijk toeristisch of leek het nog wel authentiek? Ik had ergens gelezen dat er hedentendage veel ceremonies worden uitgevoerd omwille van het toerisme ipv echt uit cultuuroverwegingen. Ligt er misschien ook aan waar je precies bent.
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:24:04 #92
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84430323
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 10:31 schreef Blik het volgende:

-KNIP-

Ik ben ook weer terug van 4 weken Indonesie, één van de beste vakanties die ik heb gehad kan ik zeggen.
Kortom, een heerlijke afwisselende vakantie gehad. Ontzettend goed weer gehad. Sulawesi is echt prachtig en een in vergelijking met Bali nog echt een pareltje.


Valt dat ook in drie weken te proppen? :D Klinkt precies goed namelijk!

We zouden dan vanaf Jakarta naar Manado kunnen vliegen. Kun je daar ok snorkelen (aangezien ik niet kan/mag duiken?) Dan idd vlucht naar Mankassar voor de Toradja's en dan naar Bali. Hebben we tijd 'over' dan kan Lombok, zoniet, dan geen stress omdat dat toch een 'lus' is.

Dat van de Gili's was ik. Sorry, ik zei al dat dat wat blase was. :@
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:40:17 #93
62913 Blik
The one and Only!
pi_84430679
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:24 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Valt dat ook in drie weken te proppen? :D Klinkt precies goed namelijk!

We zouden dan vanaf Jakarta naar Manado kunnen vliegen. Kun je daar ok snorkelen (aangezien ik niet kan/mag duiken?) Dan idd vlucht naar Mankassar voor de Toradja's en dan naar Bali. Hebben we tijd 'over' dan kan Lombok, zoniet, dan geen stress omdat dat toch een 'lus' is.



Als je Lombok skipt kan het zonder problemen in 3 weken. De Bunaken is perfect om te snorkelen omdat het echt een rif is rond het eiland. Je hebt dus koraal en dan een "wall", een voor je gevoel eindeloze diepte met koraal aan de zijkant. Met het duiken ga je langs de "wall", met snorkelen kun je gewoon tot aan de wand snorkelen. Dan de Toraja's nog een week en dan een week Bali.

Lombok moet je er niet nog bij willen doen, dan wordt het teveel gestress denk ik
  zaterdag 24 juli 2010 @ 11:49:44 #94
62913 Blik
The one and Only!
pi_84430905
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:23 schreef gifkwal het volgende:

[..]

Jouw reis klinkt trouwens mooi, Sulawesi staat nog op mijn lijstje. Waren die begravenisceremonies redelijk toeristisch of leek het nog wel authentiek? Ik had ergens gelezen dat er hedentendage veel ceremonies worden uitgevoerd omwille van het toerisme ipv echt uit cultuuroverwegingen. Ligt er misschien ook aan waar je precies bent.

De begrafenisceremonies worden vaak bewaard voor Juli/augustus, maar dat is niet alleen voor de toeristen. Toeristen dragen eigenlijk helemaal niet veel bij aan de ceremonie qua geld, hooguit een slof sigaretten en 1 kilo suiker e.d.. De voornaamste reden om het in de zomermaanden te doen is omdat zo'n ceremonie echt een familie-aangelegenheid is. Vaak zitten de Toraja's door heel Indonesie verspreidt, en er moet gespaard worden voor de reis naar Toraja toe en de vele cadeaus. Denk eraan dat een buffel tussen de 3000 en 8000 dollar kost, en dat is een klein vermogen in Indonesie. Wat wel is, is dat als er veel toeristen op de ceremonie zijn je veel aanzien krijgt als familie.

En wat is toeristisch, als je bedenkt dat ik in 5 minuten Ubud meer toeristen heb gezien dan in 2 weken Sulawesi in totaal kun je je wel voorstellen dat Sulawesi relatief gezien totaal niet toeristisch is. Bij de ceremonie waar wij bij zijn geweest waren maar 10 - 20 toeristen aanwezig. Ter vergelijking, er kwam op een gegeven moment een familie aanlopen van ongeveer 150 - 200 man met 11 buffels en zo'n 100 varkens. En dat gebeurt dus aan de lopende band, want de families worden één voor één binnengeroepen. Dus echt veel toeristen zul je niet tegenkomen.
pi_84433695
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 11:40 schreef Blik het volgende:

[..]

Als je Lombok skipt kan het zonder problemen in 3 weken. De Bunaken is perfect om te snorkelen omdat het echt een rif is rond het eiland. Je hebt dus koraal en dan een "wall", een voor je gevoel eindeloze diepte met koraal aan de zijkant. Met het duiken ga je langs de "wall", met snorkelen kun je gewoon tot aan de wand snorkelen. Dan de Toraja's nog een week en dan een week Bali.

Lombok moet je er niet nog bij willen doen, dan wordt het teveel gestress denk ik


Idd ik heb daar gesnorkeld is echt mooi :) Duiken daarvoor was ik er tekort om het te leren :{
Maar het snorkelen is al een beleving op zich.
Bunakenvillageresort is chill. Nederlandse man en een Indonesische dame uit Malang beheren het.
@Blik gingen ze nog muziek spelen met dat hele grote ding _O_ en was Dej het meisje achter de bar er? :)
We fear that which we cannot see
  zaterdag 24 juli 2010 @ 13:36:53 #96
62913 Blik
The one and Only!
pi_84433964
Ze hebben inderdaad een avond met dat grote ding gespeeld samen met 2 gitaren en gezongen. Was erg leuk. Ik weet niet of Dej er was, de namen van het personeel zijn bij mij niet echt bekend.
pi_84434504
Leuk om je ervaring over de ceremonies te lezen. Vind het een zeer interessant concept wat ze daar uitvoeren. En ja, ik vond zelfs Lombok al vrij rustig qua toerisme vergeleken bij Bali! Bali viel bij mij een beetje tegen daardoor, als ier nog genoeg moois te zien en te beleven en moet ik ook eerlijk zijn en zeggen dat het plotselinge grote aanbod aan lekker eten me wel kon bekoren :P
pi_84463745
quote:
Op zaterdag 24 juli 2010 13:36 schreef Blik het volgende:
Ze hebben inderdaad een avond met dat grote ding gespeeld samen met 2 gitaren en gezongen. Was erg leuk. Ik weet niet of Dej er was, de namen van het personeel zijn bij mij niet echt bekend.
Hahaha ok :D Zij ging mee met mij met snorkelen omdat ik een noob was :P
Dat zingen en spelen is idd leuk :)
We fear that which we cannot see
  zondag 25 juli 2010 @ 13:38:58 #99
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84465522
Wat krijg je eigenlijk uit de flappentap, grote biljetten, of kun je kiezen voor kleine coupons ? Ik heb geen zin om met miljoenen op zak te lopen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_84466277
quote:
Op zondag 25 juli 2010 13:38 schreef elcastel het volgende:
Wat krijg je eigenlijk uit de flappentap, grote biljetten, of kun je kiezen voor kleine coupons ? Ik heb geen zin om met miljoenen op zak te lopen.
Je hebt 100.000rp en 50.000rp pinautomaten tenminste bij Bca :)
We fear that which we cannot see
  zondag 25 juli 2010 @ 14:58:28 #101
62913 Blik
The one and Only!
pi_84468211
quote:
Op zondag 25 juli 2010 13:38 schreef elcastel het volgende:
Wat krijg je eigenlijk uit de flappentap, grote biljetten, of kun je kiezen voor kleine coupons ? Ik heb geen zin om met miljoenen op zak te lopen.
Er zijn inderdaad vaak 2 keuzes, biljetten van 50.000 rp en biljetten van 100.000 rp. Maximale pinbedrag is 1.500.000 of 2.000.000 rp per keer. Je zult toch wel snel met miljoenen op zak moeten lopen, aangezien 1 miljoen rp ongeveer 85 euro is.

Vaak is de lokale bevolking niet heel blij met de grote coupures, het soms al problemen om met 50.000 rp iets te betalen.
  zondag 25 juli 2010 @ 14:59:50 #102
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84468253
quote:
Op zondag 25 juli 2010 14:58 schreef Blik het volgende:
Er zijn inderdaad vaak 2 keuzes, biljetten van 50.000 rp en biljetten van 100.000 rp. Maximale pinbedrag is 1.500.000 of 2.000.000 rp per keer. Je zult toch wel snel met miljoenen op zak moeten lopen, aangezien 1 miljoen rp ongeveer 85 euro is.
Ik verdeel de biljetten wel over mijn broekzakken, maar met 1 biljet wordt dat een beetje zeuren. Maar je kunt dus kiezen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_84469207
quote:
Op zondag 25 juli 2010 14:59 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik verdeel de biljetten wel over mijn broekzakken, maar met 1 biljet wordt dat een beetje zeuren. Maar je kunt dus kiezen.
Of je doet wat in je koffer als reserve ;) Oh btw met abnamro bij bca kan je max 2.5milj 1x pinnen
We fear that which we cannot see
  zondag 25 juli 2010 @ 18:32:03 #104
62913 Blik
The one and Only!
pi_84474972
quote:
Op zondag 25 juli 2010 15:29 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Of je doet wat in je koffer als reserve ;) Oh btw met abnamro bij bca kan je max 2.5milj 1x pinnen
Het is mij geen enkele keer gelukt om 2.5 miljoen te pinnen, meestal stond er als maximaal bedrag 2 miljoen
pi_84483726
quote:
Op zondag 25 juli 2010 18:32 schreef Blik het volgende:

[..]

Het is mij geen enkele keer gelukt om 2.5 miljoen te pinnen, meestal stond er als maximaal bedrag 2 miljoen
ok, eerst other amount kiezen en dan 2.5 intikken ;) wel goed de nullen checken :P
We fear that which we cannot see
pi_84492834
Bij sommige automaten kun je meer pinnen, hangt niet alleen van je Nederlandse pasje af. Mij lukt max 3 miljoen in 100.000 biljetten. Maar tegenwoordig gaat eigenlijk alles met direct-debit. Minder cash geld, want extra handeling en zo.. Luiheid, ik weet het.
pi_84492843
quote:
Op zondag 25 juli 2010 14:58 schreef Blik het volgende:

Vaak is de lokale bevolking niet heel blij met de grote coupures, het soms al problemen om met 50.000 rp iets te betalen.
Gewoon wat meer kopen. ;)
  maandag 26 juli 2010 @ 10:13:21 #108
62913 Blik
The one and Only!
pi_84495715
quote:
Op zondag 25 juli 2010 21:49 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

ok, eerst other amount kiezen en dan 2.5 intikken ;) wel goed de nullen checken :P
Altijd gedaan, omdat er bij de standaardbedragen alleen lage bedragen bijstaan. Maar er stond bij mij altijd maximaal 2.000.000 rp als pinbedrag.
  maandag 26 juli 2010 @ 22:56:29 #109
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84526533
Hoe lang (of kort) mag een acceptabele broek of rok zijn?
Enkellang, kuitlang, onder de knie?

Ik heb namelijk 1 linnen en 1 (verschrikkelijk lelijke maar ow zo praktische) afritsbroek. Ik zit te dubben of wat en of ik meer mee neem (voor 3 weken). Regio is onbekend nog. Dus ik wil rekening hadden met islamitische regio's en religieuze bezienswaardigheden.

(En schouders en oksels bedekt uiteraard.)
  maandag 26 juli 2010 @ 22:59:19 #110
62913 Blik
The one and Only!
pi_84526654
quote:
Op maandag 26 juli 2010 22:56 schreef jack4ya het volgende:
Hoe lang (of kort) mag een acceptabele broek of rok zijn?
Enkellang, kuitlang, onder de knie?

Ik heb namelijk 1 linnen en 1 (verschrikkelijk lelijke maar ow zo praktische) afritsbroek. Ik zit te dubben of wat en of ik meer mee neem (voor 3 weken). Regio is onbekend nog. Dus ik wil rekening hadden met islamitische regio's en religieuze bezienswaardigheden.

(En schouders en oksels bedekt uiteraard.)
BIj de Hinduistische tempels op Bali krijg je in ieder geval overal een Sarong, wel wordt verwacht dat je iets over je schouders hebt (en dat je niet aan het menstrueren bent :P). v.w.b. Islamitische bezienswaardigheden weet ik niet
  maandag 26 juli 2010 @ 23:21:42 #111
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84527801
Ok dat interpreteer ik als enkel/kuitlang. Voor heren lijkt me dat dan het zelfde.
Mijn lief twijfelde ineens of driekwart wel 'mocht'.

(Bruik)lenen kan altijd maar ik ben liever zelfvoorzienend hierin :)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 05:33:38 #112
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84535696
Ik kreeg gisteren een mailtje uit Indonesië (ik heb daar iemand gevraagd een hotel voor me te regelen), krijg ik een heel schema met indeling van de vakantie .... Nu wil ik alle vrijheid houden en er is niks geboekt, maar nu ik alles op een rij zie, begint het wel heel erg te jeuken. Nog een paar weken ... Het is overigens een vrij standaard rijtje van dingen die je gezien moet hebben op Java, gecombineerd met een stapel heikneuterige dingetjes, ik wil namelijk een hoop specifieke - kleinschalige - dingen zien daar.

Ben wel met name benieuwd naar Lumpur Lapindo, wat overkomt als ramptoerisme, maar in feite ook is. Ik volg dit gedoe al sinds het begin en wil het graag met eigen ogen zien, het schijnt overigens een hele leuke/mooie streek te zijn daar.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 08:58:45 #113
62913 Blik
The one and Only!
pi_84537022
quote:
Op maandag 26 juli 2010 23:21 schreef jack4ya het volgende:
Ok dat interpreteer ik als enkel/kuitlang.
Nee, dat mag je interpreteren als dat een sarong verplicht is :). Ook met lange broek moest je in sommige tempels een sarong aan.
pi_84540120
quote:
Op maandag 26 juli 2010 22:59 schreef Blik het volgende:

[..]

BIj de Hinduistische tempels op Bali krijg je in ieder geval overal een Sarong, wel wordt verwacht dat je iets over je schouders hebt (en dat je niet aan het menstrueren bent :P). v.w.b. Islamitische bezienswaardigheden weet ik niet
Al deze regels had ik bij de Pura Luhur Batukaru tempel, maar bij de andere tempels niet gezien.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:06:33 #115
62913 Blik
The one and Only!
pi_84540497
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 10:56 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Al deze regels had ik bij de Pura Luhur Batukaru tempel, maar bij de andere tempels niet gezien.
Rond Ubud gelden deze regels in ieder geval wel bij de meeste tempels. Maar inderdaad, dit is lang niet altijd zo. Ik kon in sommige tempels ook gewoon korte broek rondlopen zonder problemen.
pi_84541315
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:06 schreef Blik het volgende:

[..]

Rond Ubud gelden deze regels in ieder geval wel bij de meeste tempels. Maar inderdaad, dit is lang niet altijd zo. Ik kon in sommige tempels ook gewoon korte broek rondlopen zonder problemen.
Precies, ik denk dat dat het is. Bij de toeristendingen in het Zuiden van Bali valt het mee, maar rond Ubud en Centraal Bali zijn de regels veel strakker en is de beleving veel traditioneler. In Ubud gaan ook cafés al om 10 uur dicht ofzo.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:41:12 #117
62913 Blik
The one and Only!
pi_84541902
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:26 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Precies, ik denk dat dat het is. Bij de toeristendingen in het Zuiden van Bali valt het mee, maar rond Ubud en Centraal Bali zijn de regels veel strakker en is de beleving veel traditioneler. In Ubud gaan ook cafés al om 10 uur dicht ofzo.
Dat laatste valt wel mee :) Meeste rond 12 uur a 1 uur. Maar bij de WK-finale was alles gewoon open tot 5 uur 's nachts
pi_84615079
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 05:33 schreef elcastel het volgende:
Ik kreeg gisteren een mailtje uit Indonesië (ik heb daar iemand gevraagd een hotel voor me te regelen), krijg ik een heel schema met indeling van de vakantie .... Nu wil ik alle vrijheid houden en er is niks geboekt, maar nu ik alles op een rij zie, begint het wel heel erg te jeuken. Nog een paar weken ... Het is overigens een vrij standaard rijtje van dingen die je gezien moet hebben op Java, gecombineerd met een stapel heikneuterige dingetjes, ik wil namelijk een hoop specifieke - kleinschalige - dingen zien daar.

Ben wel met name benieuwd naar Lumpur Lapindo, wat overkomt als ramptoerisme, maar in feite ook is. Ik volg dit gedoe al sinds het begin en wil het graag met eigen ogen zien, het schijnt overigens een hele leuke/mooie streek te zijn daar.
Die modderstroom IS ramptoerisme, maar als je er bent kun je je wel voorstellen waarom ik er ook een heen ben gegaan. Onvoorstelbaar gewoon. Ik heb destijds (2 jaar terug) een rondje gemaakt om de modderstroom en heb daarbij een bezoekje gebracht aan een dorp dat precies op de rand lag toen. Een deel van de huizen was afgebroken, een ander deel was reeds verzakt, nog een ander deel dreigde te gaan verzakken (scheuren in de muren, de wegen e.d.) en een ander deel was nog 'normaal'. Een recentelijk gebouwde moskee (mooi groot gebouw) was inmiddels alweer in de sloop. Ik kon vanuit daar mooi (slechte woorkeuze) over een deel van de modder uit kijken. Erg indrukwekkend kan ik je zeggen.
pi_84615087
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:41 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat laatste valt wel mee :) Meeste rond 12 uur a 1 uur. Maar bij de WK-finale was alles gewoon open tot 5 uur 's nachts
Ik was in april in Ubud en toen had ik twee avonden lang last van een concert in de achtergrond. Daarvoor kwam ik niet naar Ubud, want dan had ik wel in Kuta gebleven. Erg vervelende ervaring waarover meerdere mensen klachten ingediend hebben bij de dorpsleiding, maar ook daar is het grote geld de baas helaas.
  donderdag 29 juli 2010 @ 08:39:36 #120
62913 Blik
The one and Only!
pi_84616136
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 03:51 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Ik was in april in Ubud en toen had ik twee avonden lang last van een concert in de achtergrond. Daarvoor kwam ik niet naar Ubud, want dan had ik wel in Kuta gebleven. Erg vervelende ervaring waarover meerdere mensen klachten ingediend hebben bij de dorpsleiding, maar ook daar is het grote geld de baas helaas.
Ubud is helaas heel toeristisch :( Ik merkte dan ook weinig van het spirituele dat Ubud zou hebben. Echter, ik heb wel heerlijk geslapen in Ubud aan de hoofdstraat, heerlijk rustig en toch zo in het centrum
pi_84616770
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 08:39 schreef Blik het volgende:

[..]

Ubud is helaas heel toeristisch :( Ik merkte dan ook weinig van het spirituele dat Ubud zou hebben. Echter, ik heb wel heerlijk geslapen in Ubud aan de hoofdstraat, heerlijk rustig en toch zo in het centrum
Spiritualiteit moet je er met een vergrootglas zoeken tegenwoordig (vroeger weet ik niet, zal wel niet veel anders geweest zijn vermoed ik) verhalen over de rust en zo zijn al voldoende om veel mensen te lokken, waaronder ik. Dat viel die twee nachten dus tegen, maar verder was het prima. Lekker om een paar dagen bij te komen als ik weer eens goed gezopen heb in het nachtleven van Kuta. :@
  donderdag 29 juli 2010 @ 15:42:38 #122
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84630067
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 03:49 schreef indahnesia.com het volgende:
Die modderstroom IS ramptoerisme, maar als je er bent kun je je wel voorstellen waarom ik er ook een heen ben gegaan. Onvoorstelbaar gewoon. Ik heb destijds (2 jaar terug) een rondje gemaakt om de modderstroom en heb daarbij een bezoekje gebracht aan een dorp dat precies op de rand lag toen. Een deel van de huizen was afgebroken, een ander deel was reeds verzakt, nog een ander deel dreigde te gaan verzakken (scheuren in de muren, de wegen e.d.) en een ander deel was nog 'normaal'. Een recentelijk gebouwde moskee (mooi groot gebouw) was inmiddels alweer in de sloop. Ik kon vanuit daar mooi (slechte woorkeuze) over een deel van de modder uit kijken. Erg indrukwekkend kan ik je zeggen.
Hoe gaat het daar nu verder eigenlijk ? Ik heb het tot een jaar terug kunnen volgen via een website, maar die is uit de lucht. Ik las dat ze het ramptoerisme juist willen gebruiken nu, maar een oplossing is nooit gevonden geloof ik ?

Heb je toevallig een website waar er nog een soort blog van wordt bijgehouden ? Mag Indonesisch zijn natuurlijk.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 29 juli 2010 @ 18:12:08 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84635552
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 08:39 schreef Blik het volgende:

[..]

Ubud is helaas heel toeristisch :( Ik merkte dan ook weinig van het spirituele dat Ubud zou hebben. Echter, ik heb wel heerlijk geslapen in Ubud aan de hoofdstraat, heerlijk rustig en toch zo in het centrum
Ubud is bijna net zo kut als Kuta :D, maar het ligt wel wel lekker centraal binnen een mooie omgeving. Ik heb een paar dagen een scootertje gehuurd en ben vanuit Ubud zo'n beetje het hele eiland over gecrossed. Dat was tof want je komt dan door kleine niet-toeristische dorpjes en je ziet onderweg allerlei dingen die mooi/ grappig/ interessant/ opzienbarend zijn maar niet direct toeristische attracties zijn. Ik heb totaal echt >300km gereden op dat scootertje :D

Btw: rond oktober ben ik weer in Indonesië, dit keer waarschijnlijk Sumatra en Kalimantan (ik kom vanuit Maleisië)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 29 juli 2010 @ 20:36:33 #124
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84640799
Zo. Alles bepakt. We vertrekken morgen naar Jakarta.

En planning nog steeds nul. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
  donderdag 29 juli 2010 @ 20:39:27 #125
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84640918
We landen om 1800 ong in Jakarta. En dan moeten we toch echt weten wat we willen:
Manado en daar een chille start maken. (dan Makassar - Toradja's - Bali)
Of afreizen naar Yogyakarta....
Of iets anders... we weten echt niets.

Wel de laatste week op Bali of Java ofzo doen, aangezien de Ramadan dan begint. Op zich geen probleem, maar ik wil wél kunnen eten ;)
  donderdag 29 juli 2010 @ 21:59:10 #126
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84644681
Fijne reis ! Neem lekker een trein van Jakarta naar Yogya, schijnt erg mooi te zijn.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_84645193
Trein Jakarta - Yogya kan ik je aanraden! Maar neem een wel wat luxure trein.
  donderdag 29 juli 2010 @ 22:19:47 #128
62913 Blik
The one and Only!
pi_84645707
Nee, pak een vliegtuig naar Manado (nee, ik maak het niet moeilijk :') )
pi_84653735
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 15:42 schreef elcastel het volgende:

[..]

Hoe gaat het daar nu verder eigenlijk ? Ik heb het tot een jaar terug kunnen volgen via een website, maar die is uit de lucht. Ik las dat ze het ramptoerisme juist willen gebruiken nu, maar een oplossing is nooit gevonden geloof ik ?

Heb je toevallig een website waar er nog een soort blog van wordt bijgehouden ? Mag Indonesisch zijn natuurlijk.
Tja, het blijft doorgaan zoals het is, het is een puinhoop en blijft een puinhoop. Ik houd wel een categorie bij op mijn blog, maar het recentste nieuws is een schrijfsel van eind Mei..
http://blog.indahnesia.com/category/32/sidoarjo_mudflow.php
pi_84653768
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 20:36 schreef jack4ya het volgende:
Zo. Alles bepakt. We vertrekken morgen naar Jakarta.

En planning nog steeds nul. Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.
Goede reis, en maak je niet druk. Alles komt goed. Zo niet dan duik je een internet-cafe in, stuur je mij een mailtje en lach ik je uit ... toe ... red ik je uit de klauwen van het gruwelijke Indonesie. ;)

quote:
Op donderdag 29 juli 2010 20:39 schreef jack4ya het volgende:
We landen om 1800 ong in Jakarta. En dan moeten we toch echt weten wat we willen:
Manado en daar een chille start maken. (dan Makassar - Toradja's - Bali)
Of afreizen naar Yogyakarta....
Of iets anders... we weten echt niets.

Wel de laatste week op Bali of Java ofzo doen, aangezien de Ramadan dan begint. Op zich geen probleem, maar ik wil wél kunnen eten ;)
Eten tijdens de Ramadan is geen probleem, je gaat gewoon op het geluid af van pratende mensen als je op straat wil eten. Cafe's/restaurants in bijvoorbeeld winkelcentra en hotels zullen gewoon open zijn bovendien. Er zijn namelijk tientallen miljoenen mensen die niet vasten (geen Moslim, ongesteld, ziek, niet willen ect en die gaan echt niet allemaal thuis zitten eten.)
pi_84653772
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:09 schreef nelisb het volgende:
Trein Jakarta - Yogya kan ik je aanraden! Maar neem een wel wat luxure trein.
Ja, dat boemeltje klinkt romantisch, maar dat is het niet echt inderdaad.
pi_84653781
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 22:19 schreef Blik het volgende:
Nee, pak een vliegtuig naar Manado (nee, ik maak het niet moeilijk :') )
Dat kan prima vanaf Jakarta inderdaad, rechtstreekst vlucht zelfs.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 05:25:24 #133
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84654399
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 02:52 schreef indahnesia.com het volgende:
Tja, het blijft doorgaan zoals het is, het is een puinhoop en blijft een puinhoop. Ik houd wel een categorie bij op mijn blog, maar het recentste nieuws is een schrijfsel van eind Mei..
http://blog.indahnesia.com/category/32/sidoarjo_mudflow.php
Ja, dat was mijn meest recente bron, ik heb dat stuk gelezen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 06:24:32 #134
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_84654539
Nieuw plan. Door Java naar oostpunt (ong) dan naar Mankassar (Toradjas) en Bali als hop-stop-terug.
Vrij logisch lijn van mooie punten... We shall seeeeeee!
pi_84655573
Eenvoudig reisplan zo, prima te doen. Besef je echter dat Makassar nog een dag reizen (overland) van Tana Toraja ligt. De wegen zijn over het algemeen matig, dus je komt met een houten kont aan, maar dan ben je wel in een klein paradijsje.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 09:08:35 #136
62913 Blik
The one and Only!
pi_84655862
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 08:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Eenvoudig reisplan zo, prima te doen. Besef je echter dat Makassar nog een dag reizen (overland) van Tana Toraja ligt. De wegen zijn over het algemeen matig, dus je komt met een houten kont aan, maar dan ben je wel in een klein paradijsje.
8 tot 10 uur met de bus :) Neem in ieder geval 1 van de 2 keer een middagbus voor het uitzicht :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 juli 2010 @ 09:36:38 #137
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84656436
Toraja is een relatief comfortable busrit van Makassar verwijderd. En ik begrijp al die huilies niet die nachtbussen nemen of uberhaupt in bussen gaan liggen slapen. Je bent toch op reis om iets van het land te zien? :?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 juli 2010 @ 09:46:24 #138
62913 Blik
The one and Only!
pi_84656625
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:36 schreef SeLang het volgende:
Toraja is een relatief comfortable busrit van Makassar verwijderd. En ik begrijp al die huilies niet die nachtbussen nemen of uberhaupt in bussen gaan liggen slapen. Je bent toch op reis om iets van het land te zien? :?
Ach, als budgetreiziger spaar je er wel een overnachting mee uit. Dus ik kan me best voorstellen dat je dat soms doet. Alleen om nou te zeggen dat die nachtbus naar Toraja een fijne rit is... Absoluut niet (ik moest de nachtbus nemen omdat de bussen voor overdag 3 dagen volzaten). De wegen zitten redelijk vol met gaten en de buschauffeur rijd als een dolle. Je doet geen oog dicht en je komt toch redelijk gebroken aan en je doet die aankomstdag eigenlijk heel weinig nuttigs.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 09:49:53 #139
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_84656708
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 18:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ubud is bijna net zo kut als Kuta :D, maar het ligt wel wel lekker centraal binnen een mooie omgeving. Ik heb een paar dagen een scootertje gehuurd en ben vanuit Ubud zo'n beetje het hele eiland over gecrossed. Dat was tof want je komt dan door kleine niet-toeristische dorpjes en je ziet onderweg allerlei dingen die mooi/ grappig/ interessant/ opzienbarend zijn maar niet direct toeristische attracties zijn. Ik heb totaal echt >300km gereden op dat scootertje :D

Btw: rond oktober ben ik weer in Indonesië, dit keer waarschijnlijk Sumatra en Kalimantan (ik kom vanuit Maleisië)
Ben je nog vaak aangehouden op je scootertje? Ik zie hier echt steeds rijen toeristen langs de weg staan en boetes krijgen :D
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 juli 2010 @ 09:57:11 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84656880
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Ach, als budgetreiziger spaar je er wel een overnachting mee uit. Dus ik kan me best voorstellen dat je dat soms doet. Alleen om nou te zeggen dat die nachtbus naar Toraja een fijne rit is... Absoluut niet
Ik vond die rit naar Toraja relatief comfortabel naar Indonesische maatstaven. De bus had zelfs aircon meen ik me te herinneren.

quote:
(ik moest de nachtbus nemen omdat de bussen voor overdag 3 dagen volzaten). De wegen zitten redelijk vol met gaten en de buschauffeur rijd als een dolle. Je doet geen oog dicht en je komt toch redelijk gebroken aan en je doet die aankomstdag eigenlijk heel weinig nuttigs.
Je spaart ook helemaal geen tijd met een nachtbus want de volgende dag ben je zo brak dat je niets doet. Bovendien raak je uit je ritme en door slaaptekort word je vatbaarder voor ziektes. Dan kun je beter overdag reizen, genieten van de rit. S'nachts lekker slapen en de volgende dag lekker vroeg en uitgeslapen aan de dag beginnen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 juli 2010 @ 09:58:38 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84656903
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:49 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Ben je nog vaak aangehouden op je scootertje? Ik zie hier echt steeds rijen toeristen langs de weg staan en boetes krijgen :D
Ik heb 1 keer moeten betalen. Hoogte van de boete is trouwens onderhandelbaar :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:02:36 #142
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_84657004
-dubble... Matig internet :{
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:03:00 #143
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_84657019
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb 1 keer moeten betalen. Hoogte van de boete is trouwens onderhandelbaar :D
haha ja... Het openingsbod van de politie hier in de buurt ligt rond de 200k, maar met een beetje goede wil is 50k wel haalbaar. (voor rijden zonder rijbewijs dus). Locals doen het vast nog een stuk beter.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 juli 2010 @ 10:10:27 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84657201
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:03 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

haha ja... Het openingsbod van de politie hier in de buurt ligt rond de 200k, maar met een beetje goede wil is 50k wel haalbaar. (voor rijden zonder rijbewijs dus). Locals doen het vast nog een stuk beter.
Die getallen komen me inderdaad bekend voor O-). Ik heb inderdaad ook uitonderhandeld tot een kwart van het openingsbod.

Maar zoveel aanhoudingen heb ik trouwens niet gezien, waarschijnlijk omdat ze vooral op de standaard routes staan. Ik werd dan ook aangehouden toen ik op Bali die vulkaan opreed naar dat meertje. Dat doen er kennelijk meer :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:14:10 #145
62913 Blik
The one and Only!
pi_84657312
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik vond die rit naar Toraja relatief comfortabel naar Indonesische maatstaven. De bus had zelfs aircon meen ik me te herinneren.
[..]

Ik ken de Indonesische maatstaven verder niet. Maar de luxe bussen zijn op zich prima, veel beenruimte en airco en kost maar 70.000 of 80.000 rp (6 a 7 euro). Alleen het rijgedrag van de chauffeur en de wegen zijn wel redelijk slecht. Zeker als je het vergelijkt met de wegen op Bali en (gedeeltes van) Lombok.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:20:13 #146
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_84657472
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die getallen komen me inderdaad bekend voor O-). Ik heb inderdaad ook uitonderhandeld tot een kwart van het openingsbod.

Maar zoveel aanhoudingen heb ik trouwens niet gezien, waarschijnlijk omdat ze vooral op de standaard routes staan. Ik werd dan ook aangehouden toen ik op Bali die vulkaan opreed naar dat meertje. Dat doen er kennelijk meer :D
Bij Sanur en Kuta, en dan vooral de wegen van en naar het strand zie je ze regelmatig staan. Toch is een scooter wel ideaal.. Taxi's zijn duur en er zijn vaak files. ik betaal voor mijn scooter 500k pm incl. 'verzekering' en een volle tank is zo'n 10k.
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:24:08 #147
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_84657567
Kun je zo'n scooter / brommer makkelijk huren zonder rijbewijs? En moet je dan ook al 'onderhandelen'?
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:28:32 #148
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_84657718
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:24 schreef Lemans24 het volgende:
Kun je zo'n scooter / brommer makkelijk huren zonder rijbewijs? En moet je dan ook al 'onderhandelen'?
Onderhandelen moet je sowieso, of misschien kan iemand anders via-via iets voor je regelen? Een rijbewijs is niet persé nodig, maar als je toch een Nederlandse hebt, ga dan even bij de ANWB langs voor een internationaal rijbewijs... Kost maar iets van 15 euro geloof ik.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 juli 2010 @ 10:31:41 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84657810
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:20 schreef Sjaakz het volgende:

[..]

Bij Sanur en Kuta, en dan vooral de wegen van en naar het strand zie je ze regelmatig staan.
Het Salou van Indonesie. Daar heb ik gelukkig geen tijd aan verspild :). Ben alleen een middagje in Kuta geweest tijdens overstappen tussen twee vliegtuigen. Het vliegveld ligt ten slotte op loopafstand van Kuta Beach. Toen ik dat zag begon ik bijna symphatie te krijgen voor de gasten die daar die disco hebben opgeblazen :+

quote:
Toch is een scooter wel ideaal.. Taxi's zijn duur en er zijn vaak files. ik betaal voor mijn scooter 500k pm incl. 'verzekering' en een volle tank is zo'n 10k.
Scootertje is perfect en nergens is het zo makkelijk en goedkoop te huren als op Bali (en Lombok). Ik betaalde 50k per dag ofzo :). Op andere eilanden moet je vaak echt zoeken en dan hebben ze meestal alleen handgeschakelde motorfietsjes.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 30 juli 2010 @ 10:34:49 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84657914
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:24 schreef Lemans24 het volgende:
Kun je zo'n scooter / brommer makkelijk huren zonder rijbewijs? En moet je dan ook al 'onderhandelen'?
Het kan de verhuurder geen zak schelen of jij een rijbewijs hebt. Zolang je die brommer maar heel laat :+
En ja, huren is makkelijk (op Bali en Lombok). Je wordt actief benaderd of je geen scootertje wilt huren.

Ow, en je hoeft niet te onderhandelen want ze bieden die dingen tegen absurd lage prijzen aan. Concurrentie is extreem hoog.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:43:20 #151
62913 Blik
The one and Only!
pi_84658167
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:24 schreef Lemans24 het volgende:
Kun je zo'n scooter / brommer makkelijk huren zonder rijbewijs? En moet je dan ook al 'onderhandelen'?
Je kunt wel onderhandelen, maar echt veel zul je er niet vanaf krijgen. Ik heb op Lombok een motorbike gehuurd voor 40.000 rp voor een dag. Dat is omgerekend zo'n 3,5 euro :D Op Bali is het volgens mij allemaal wat duurder
  vrijdag 30 juli 2010 @ 11:01:27 #152
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_84658719
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:43 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt wel onderhandelen, maar echt veel zul je er niet vanaf krijgen. Ik heb op Lombok een motorbike gehuurd voor 40.000 rp voor een dag. Dat is omgerekend zo'n 3,5 euro :D Op Bali is het volgens mij allemaal wat duurder
onderhandelen om te kunnen huren zonder rijbewijs, bedoel ik...
inmiddels is die vraag ook al beantwoord ;)
pi_84669036
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 11:01 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

onderhandelen om te kunnen huren zonder rijbewijs, bedoel ik...
inmiddels is die vraag ook al beantwoord ;)
De eerste keer dat ze mij vragen naar een rijbewijs moet nog komen, na 11 jaar Indonesie-ervaring.
pi_84669217
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:08 schreef Blik het volgende:

[..]

8 tot 10 uur met de bus :) Neem in ieder geval 1 van de 2 keer een middagbus voor het uitzicht :)
Uitzichten zijn mooi als je Makassar uit bent hoor, dat is wel zo. :Y
  vrijdag 30 juli 2010 @ 15:38:57 #155
62913 Blik
The one and Only!
pi_84669437
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:28 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

De eerste keer dat ze mij vragen naar een rijbewijs moet nog komen, na 11 jaar Indonesie-ervaring.
Je kunt je ook afvragen of al die schoolkinderen een rijbewijs hebben :)
pi_84694356
wat is leuker? Gili air, trawangan of meno? of maakt t allemaal niet zoveel uit? ben 7 jaar geleden op trawangan geweest maar dat was toen nog helemaal niks.
pi_84695247
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:38 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt je ook afvragen of al die schoolkinderen een rijbewijs hebben :)
Dat hoef ik me niet af te vragen, dat hebben ze niet of ze hebben het gekocht, net als de overgrote meerderheid van de Indonesiers.
pi_84695254
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 03:48 schreef jimjim1983 het volgende:
wat is leuker? Gili air, trawangan of meno? of maakt t allemaal niet zoveel uit? ben 7 jaar geleden op trawangan geweest maar dat was toen nog helemaal niks.
ik ben een jaar of vier geleden op Trawangan geweest en toen leek het op Kuta, Bali. Een reden om na de lunch de eerste boot terug te pakken naar Senggigi. Na die tijd is 1 van die drie eilandjes ontwikkeld tot een soort hippie-eiland waar drugs vrij beschikbaar zijn kennelijk. Jammer, want er staan nog altijd zware straffen (tot doodstraf) op gebruik en transporteren van drugs in Indonesie, maar dat wordt er niet bij verteld. Slechte zaak. Ik zou me niet op dat eiland willen begeven, want als je dicht bij het vuur bent wordt je gewoon opgepakt en kun je 50 miljoen Rupiah ophoesten (wellicht wat minder op Lombok) om je vrij te kopen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 juli 2010 @ 09:46:35 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84695922
Ik was op Gili Air vorig jaar. Dat was erg rustig. Ik zag dat er ook veel bars waren maar die waren allemaal leeg ^O^. Snorkelen was okee kwa visjes maar het koraal is allemaal dood. Zelf ben ik geen strandmens dus ik had het al gauw gezien maar was een extra dagje gebleven puur en alleen vanwege de vis BBQ :9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84696839
Ben eind mei op Air, Meno en Trawangan geweest. Zit zeker wel veel verschil tussen.

Trawangan voor de feestjes, hippe mensen en mooie hotels.
Meno voor de rust, mooi strand.
Air zit er eigenlijk tussenin.

Wij zaten er niet in het hoogseizoen, en dus was het nog vrij rustig allemaal. In het hoogseizoen is het echt ramdruk.
pi_84698410
Het ligt er echt aan wat je zoekt. Op Trawangan vind je de backpackerssfeer, de meeste andere toeristen, en daarom ook de grootste keus aan hotels/bungalows en restaurantjes en bars. Hier ook het meeste feest en drugs. Om deze redenen ben ik er zelf juist niet heen gegaan, had daar geen zin in.

Ik zat op Gili Air. Ik vond het er wel geschikt eigenlijk voor mezelf dan, ik zocht rust maar ook een klein beetje vertier in de vorm van restaurantjes en barretjes voor wanneer ik daar zin in had. Maar verwacht er geen dansfeesten. Ik vond het een leuk eiland om eens rond te lopen en te zien hoe de mensen er leven van het land. Het strand was leuk, het koraal is inderdaad op veel plaatsen niet super meer maar ik heb wel bijna elke dag schildpadden en barracudas gezien vlak bij het strand. En veel vissen natuurlijk.

Meno ben ik een dagje geweest, daar heb je absoluut het mooiste strand (heel schoon en fijn zand). Daar schijnt het nog rustiger te zijn qua mensen en vermaak.

Voor Gili Air heb ik nog een leuke tip qua accomodatie: Chill Out Bungalows. Net nieuw gebouwd in een mooie stijl, inclusief ontbijt en hoewel op een rustige plek tussen de huisjes van locals en de koeien toch dicht bij het strand met zo'n 3 minuten lopen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 juli 2010 @ 12:20:36 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84698630
Air is inderdaad een goed compromis voor de meesten. Meest memorabel is toch het eten: aan het eind van de middag staat uitgestald wat ze die dag hebben gevangen. Even een vis uitzoeken en dan op de BBQ :9 ^O^. Sambal bij :Y :9. En dan verder de hele avond een beetje relaxen met uitzicht op de zee.

Visjes waren mooi kwa snorkelen, maar koraal = dood. Als je daarvoor komt en je moet kiezen, ga dan naar Bunaken. Het mooiste snorkelen dat ik ooit heb meegemaakt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 31 juli 2010 @ 12:27:41 #163
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_84698793
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:20 schreef SeLang het volgende:Visjes waren mooi kwa snorkelen, maar koraal = dood. Als je daarvoor komt en je moet kiezen, ga dan naar Bunaken. Het mooiste snorkelen dat ik ooit heb meegemaakt.
Bunaken is schitterend. Nog iets schitterender zijn de Togian-eilanden aan de andere kant van de noordoost-punt van Sulawesi. Een tropische idylle. Als je nog eens in de buurt komt, mag je die zeker niet overslaan.
It's not a lie, if you believe
  zaterdag 31 juli 2010 @ 15:16:43 #164
62913 Blik
The one and Only!
pi_84703527
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:27 schreef 18konijn het volgende:

[..]

Bunaken is schitterend. Nog iets schitterender zijn de Togian-eilanden aan de andere kant van de noordoost-punt van Sulawesi. Een tropische idylle. Als je nog eens in de buurt komt, mag je die zeker niet overslaan.
Qua duiken en snorkelen komen de Togean-eilanden nog niet eens in de buurt van de Bunaken, nog niet eens in de top-10 van Indonesië. Komt voornamelijk omdat ze het bij de Togean-eilanden nodig vonden om met dynamiet te vissen in de jaren 90. Als je een bounty-eiland gevoel wilt hebben, dan zijn de Togean-eilanden wat je wilt.
pi_84703812
voor het bounty gevoel moet je naar nieuw-guinea. ben daar met een bootje naar een onbewoond eilandje gebracht en heb daar de hele tijd op een prachtig wit, verlaten strand vertoeft :P ook nauwelijks toeristen daar.

bedankt voor de tips verder, denk dat t gili air wordt :)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 31 juli 2010 @ 15:29:34 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84703887
Aangezien die eilandjes vlak bij elkaar liggen is het ook niet zo'n gewichtige beslissing. Als het niet bevalt ga je gewoon naar het buureiland. Paar minuutjes met de boot. :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84768472
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:
Aangezien die eilandjes vlak bij elkaar liggen is het ook niet zo'n gewichtige beslissing. Als het niet bevalt ga je gewoon naar het buureiland. Paar minuutjes met de boot. :P
Je kunt het bijna zwemmend doen. Bijna.
pi_84768830
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 12:43 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Je kunt het bijna zwemmend doen. Bijna.
Indd, als die belachelijk sterke stroming er niet zou zijn :D
pi_84771774
't is dus Yogha geworden, vanwaar we nu zitten. Plane gepakt want na drie uur zeulen in Jakarta voor een hostel zijn we uiteindelijk in Cemara hotel geland. Special prica van 750000 naar 440000 . We vonden het best. Luxueus htoel , lekker na 24 uur reizen. Jal Jaksa was afgeladen vol.

Overigens: wat zijn de mensen hier vriendelijk. Ik krijg spierpijn van de knikjes en glimlachen hier. Mijn lief is kennelijk een leuke bezienswaardigheid met zijn 2 meter. Aan aandacht geen gebrek.

Prambanan gedaan en weerv terufg. (kl*te toestenbiord)

Nu te dubben over Merapi! Ben morgen jarig en zou wel uberstoer zijn om dan op de top te staan. Bromo is maar koekeloeren naar een vulkaan, Merapi is werken. Ik wil graag, maar het is in totsaal 10 uur hiken!
pi_84772012
Ben ik blij dat ik hakve posts maak -> post ineens weg.

We waren nog geen 5 min. in Indonesie en nu al een persoonlijke uitnodiging voor Toradja opzak. We werden uitgenodigd om bij hem en zijn familie in huis te mogen logeren.
Mag je daar eigenlijk op in gaan? Of is dat een beleefdheids aanbod, waar je niet op in dient te gaan?
pi_84772854
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:16 schreef jack4ya het volgende:
't is dus Yogha geworden, vanwaar we nu zitten. Plane gepakt want na drie uur zeulen in Jakarta voor een hostel zijn we uiteindelijk in Cemara hotel geland. Special prica van 750000 naar 440000 . We vonden het best. Luxueus htoel , lekker na 24 uur reizen. Jal Jaksa was afgeladen vol.

Overigens: wat zijn de mensen hier vriendelijk. Ik krijg spierpijn van de knikjes en glimlachen hier. Mijn lief is kennelijk een leuke bezienswaardigheid met zijn 2 meter. Aan aandacht geen gebrek.

Prambanan gedaan en weerv terufg. (kl*te toestenbiord)

Nu te dubben over Merapi! Ben morgen jarig en zou wel uberstoer zijn om dan op de top te staan. Bromo is maar koekeloeren naar een vulkaan, Merapi is werken. Ik wil graag, maar het is in totsaal 10 uur hiken!
In mei hebben wij de Merapi gedaan, echt een hele gave trip. Wel redelijk pittig, ook omdat je 's-nachts gaat klimmen om de zonsopgang op de top te bekijken. Tijdens de terugtocht word je echt helemaal gaar, maar wij hadden ook niet vantevoren geslapen etc :') Dus we waren ook al meer dan 24 uur wakker.

Zonsopgang is wel erg mooi. Sowieso bizar om op een actieve vulkaan te staan :D Je staat midden in deze zwavelwolk:

  maandag 2 augustus 2010 @ 15:05:42 #172
62913 Blik
The one and Only!
pi_84773856
Als ik de Merapi beklimming zo lees, dan is die nog niet eens half zo zwaar als de Rinjani. Het is maar 2.5 uur klimmen lees ik.
pi_84774067
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:05 schreef Blik het volgende:
Als ik de Merapi beklimming zo lees, dan is die nog niet eens half zo zwaar als de Rinjani. Het is maar 2.5 uur klimmen lees ik.
Rinjani is zeker zwaarder ja :D
pi_84801616
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:22 schreef jack4ya het volgende:
Ben ik blij dat ik hakve posts maak -> post ineens weg.

We waren nog geen 5 min. in Indonesie en nu al een persoonlijke uitnodiging voor Toradja opzak. We werden uitgenodigd om bij hem en zijn familie in huis te mogen logeren.
Mag je daar eigenlijk op in gaan? Of is dat een beleefdheids aanbod, waar je niet op in dient te gaan?
Op in gaan. Absoluut.
pi_84801619
kretek sigaretten, waar kan ik die in Nederland krijgen? De eckte eckte, en niet die lichte Djarum sigaretten? :)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 06:59:04 #177
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84801709
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 06:19 schreef Mr.Chandon het volgende:
kretek sigaretten, waar kan ik die in Nederland krijgen? De eckte eckte, en niet die lichte Djarum sigaretten? :)
Volgens mij mag het hier niet meer verkocht worden ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 08:51:44 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_84802588
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 06:59 schreef elcastel het volgende:

[..]

Volgens mij mag het hier niet meer verkocht worden ?
Al jaren niet meer omdat het zo enorm ongezond is :7
pi_84806897
Mensen die gedoken hebben op Java/Bali?

Ik ben momenteel m'n PADI Open Water aan het halen in Maleisie en zal daar o.a. bij Sipadan gaan duiken.
Ik heb echter ook een paar daagjes op Bali aan het einde van m'n vakantie die puur bedoeld waren om te relaxen maar waar ik wellicht ook nog wel een fun dive of 2 kan maken.
Dus graag wat info uit eigen ervaring hierover a.u.b.(waar/organisatie/prijs)
Lawa mena hau lala!
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:41:57 #180
62913 Blik
The one and Only!
pi_84808379
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:49 schreef Rubstah het volgende:
Mensen die gedoken hebben op Java/Bali?

Ik ben momenteel m'n PADI Open Water aan het halen in Maleisie en zal daar o.a. bij Sipadan gaan duiken.
Ik heb echter ook een paar daagjes op Bali aan het einde van m'n vakantie die puur bedoeld waren om te relaxen maar waar ik wellicht ook nog wel een fun dive of 2 kan maken.
Dus graag wat info uit eigen ervaring hierover a.u.b.(waar/organisatie/prijs)
Als je tijd hebt kun je een uitstapje maken naar de Gili's, daar kun je wel goed duiken
pi_84808914
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:05 schreef Blik het volgende:
Als ik de Merapi beklimming zo lees, dan is die nog niet eens half zo zwaar als de Rinjani. Het is maar 2.5 uur klimmen lees ik.
Tuurlijk, doe jij 'm fijn in 2,5 uur ;) Voelt een beetje als pochen hoor.

We zijn in totaal 10uur bezig geweest. 5 uur op en 4 uur af en een uur op de hoogste top.
Niet van te voren geslapen en behoorlijk gesloopt, maar het was gaaaaaf!

Als je denkt dat heuvel op erg is... probeer dan eens glijdend en slijdend berg af. En echt geen pad ofzo. 't Is ordinair over de rotsen klauteren.

En dan op moment supreme... Batterijen leeg! &($@ Dus iemand anders maar gevraagd om foto's te maken. En die hopelijk via mail ofzo ontvangen.
pi_84808987
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:11 schreef Klaphark het volgende:

[..]

Rinjani is zeker zwaarder ja :D
Overigens wordt de Rinjani verkocht als 3/4 daags pakket, waarbij kennelijk 90% afhaakt op dag 1 of 2.
Een kennis hield het een halve dag te kort vol. De gidsen vroegen zich af wanneer die rare vent nu eens zou afhaken.

Zijn er hier mensen die de Rinjani beklommen hebben? En is dat wandelen of op alle 4 klimmen naar boven?

Bovendien vind ik 4 dagen zonde van mijn vakantie tijd ;)
pi_84809006
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:49 schreef Rubstah het volgende:
Mensen die gedoken hebben op Java/Bali?

Ik ben momenteel m'n PADI Open Water aan het halen in Maleisie en zal daar o.a. bij Sipadan gaan duiken.
Ik heb echter ook een paar daagjes op Bali aan het einde van m'n vakantie die puur bedoeld waren om te relaxen maar waar ik wellicht ook nog wel een fun dive of 2 kan maken.
Dus graag wat info uit eigen ervaring hierover a.u.b.(waar/organisatie/prijs)
Ik heb alleen gesnorkeld in Amed - Bali. Je loopt daar zo de zee in en daar zie je al gelijk vissen erg nice:D
Er waren toen ook mensen verderop aan het duiken. kosten geen idee.
We fear that which we cannot see
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:32:37 #184
62913 Blik
The one and Only!
pi_84810019
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:02 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Overigens wordt de Rinjani verkocht als 3/4 daags pakket, waarbij kennelijk 90% afhaakt op dag 1 of 2.
Een kennis hield het een halve dag te kort vol. De gidsen vroegen zich af wanneer die rare vent nu eens zou afhaken.

Zijn er hier mensen die de Rinjani beklommen hebben? En is dat wandelen of op alle 4 klimmen naar boven?

Bovendien vind ik 4 dagen zonde van mijn vakantie tijd ;)
Ik stond op 16 juli op de top. :D

Je kunt de Rinjani inderdaad het beste doen als 3 of 4-daagse tocht (ik zou de 4-daagse tocht aanbevelen). En je kunt hem beklimmen vanaf 2 dorpen, je loopt vaak een rondje. De 4-daagsetocht van Sembalun naar Senaru (aanbevolen route) is als volgt:

Dag 1: Klimmen van 1000 meter naar 2700 meter. Eigenlijk voornamelijk wandelen, laatste stuk is al zwaarder omdat het stijler wordt. Wij vertrokken om 9:00 en kwamen om 16:00 aan. Sommigen kwamen ook pas rond 18:00 aan. Op die hoogte overnacht je ook. Om 19:00 ga je slapen, want...
Dag 2: Opstaan om 2:30, klein ontbijt, en om 3:00 starten met lopen. De tocht omhoog naar 3700 meter is zo'n 3 uur lang. De laatste 200 meter klimmen is zeer zwaar. Harde wind en vulkaangrind zorgen ervoor dat je bij iedere stap minimaal een halve stap terug omlaag gaat. Aanbevolen is om handschoenen aan te doen zodat je met handen en voeten kunt klimmen. Om 6 uur ben je op de top en kun je van de zonsopkomst genieten. Om 7 uur ga je terug naar beneden en in een uur ben je terug in je kamp. Daar krijg je ontbijt en korte pauze. Om 9 a 10 uur ga je naar het meer toe op 2000 meter, via een afdaling met grote hoogteverschillen. Om 12 uur kwamen we bij het meer aan en gingen we lunchen. Daarna relaxen bij de hot springs en van het uitzicht genieten.
Dag 3: Uitslapen!! Pas om 13:00 vertrek je weer omhoog, de andere kant van de crater rim. In 2 uur zit je weer op 2700 meter, vervolgens ga je via een lastige afdaling omlaag naar Positie 3 op 2000 meter, om daar te overnachten. (Let op: Bij de 3-daagse tocht doe je dag 2 en 3 in één dag, reken op 12 uur lopen.
Dag 4: Laatste dag, relatief makkelijke afdaling van 2000 naar 700 meter. De spierpijn gaat echter tegen je werken :)

Je kunt dezelfde tocht ook lopen van Senaru naar Sembalun. Echter is dit niet echt aan te raden, deze route is zwaarder omdat je 300 meter meer omhoog klimt en de top van de Rinjani pas op de allerlaatste dag gaat beklimmen, wanneer je het meest uitgeput bent. Ik denk dat de grootste hoeveelheid afvallers komen van mensen die deze route doen, en de mensen die de 3-daagse tocht doen.

Ik kan het iedereen aanraden om het te doen. Ik vond het een fantastische ervaring, prachtige uitzichten en het is zo mooi als je dan die top bereikt hebt en die mooie zonsopkomst kunt zien. Wauw!

Tip: Pas wel op voor waar je het boekt, er zitten grote verschillen in maatschappijen, de maatschappijen die in de Lonely Planet genoemd worden zijn de beste. Wij zagen groepen die met 12 man, 2 gidsen en 5 dragers naar boven gingen. Het eten wat ze kregen was echt niks en echte begeleiding kregen ze ook niet. Ter vergelijking, ik had samen met mijn vriendin een eigen gids en 2 dragers en prima eten (banana pancakes, tosti's en zelfs een keer frietjes).

[ Bericht 0% gewijzigd door Blik op 03-08-2010 13:38:57 ]
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:35:29 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_84810108
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:59 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Tuurlijk, doe jij 'm fijn in 2,5 uur ;) Voelt een beetje als pochen hoor.

We zijn in totaal 10uur bezig geweest. 5 uur op en 4 uur af en een uur op de hoogste top.
Niet van te voren geslapen en behoorlijk gesloopt, maar het was gaaaaaf!

Als je denkt dat heuvel op erg is... probeer dan eens glijdend en slijdend berg af. En echt geen pad ofzo. 't Is ordinair over de rotsen klauteren.

En dan op moment supreme... Batterijen leeg! &($@ Dus iemand anders maar gevraagd om foto's te maken. En die hopelijk via mail ofzo ontvangen.

Is niet pochen, gewoon gelezen op het internet.

quote:
"The trip started from a base camp in the village of Kinahrejo. In the darkness, two guides led us along the footpath to the vicinity of Merapi. The sky was bright and starry, but still, we needed flashlights.

It is also a truly two-and-a-half-hour climb, so when you do it, be prepared also with warm clothing, water, food and sturdy shoes. Sometimes I had to run, because my small Asian body had to catch up with the speed of my tall Western companions.

"
Vandaar de 2.5 uur die ik zei.. Maar je zult waarschijnlijk dan een andere route hebben gedaan. Hoe hoog begon je en wat was je eindpunt bij de Merapi?

Zie verder mijn ervaring met de Rinjani, het afdalen is wellicht erger dan het stijgen. 1700 meter dalen in 5 uur doet pijn!! :D
pi_84810824
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:03 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Ik heb alleen gesnorkeld in Amed - Bali. Je loopt daar zo de zee in en daar zie je al gelijk vissen erg nice:D
Er waren toen ook mensen verderop aan het duiken. kosten geen idee.
O dat heb ik daar ook gedaan :D ook nog die gezonken boot gezien daar dan of niet? Qua duiken zou ik gewoon even rondkijken, genoeg plekker waar je iets kunt regelen dus een probleem zal dat wel niet zijn.
gewoon voor op brood
pi_84841369
@blik: een ervaren gids die de hele berg opraast heeft 3 uur nodig. Dit is dan een man die de vulkaan 3x per week beklimt en 3 keer per week de vulkaan ernaast en dat dan al een paar jaar doet. Ik durf dus wel te zeggen dat die 2,5 uur echt nergens opslaat.

En ws is het punt idd van belang. Sinds 2006 ligt er een extra top op. En die lijkt idd op jouw laatste stuk van de Rinjani: duurt voor een normaal mens circa 1,5 uur.

Ik zal de lengte en hoogte van de hike eens opzoeken...

Ik zie wel iets over 2,5 uur naar het zadel. Maar dan sta je pas aan de voet van de kegel.
De merapi is nu iets van 3025 hoog. En we stonden ook op de rand van de top, dat was weer verder dan de (lage) rand van waar je aankomt. We konden echt geen meter meer omhoog *O*
En vanuit Selo... dus idd iets van 1500(?) meter stijgen/dalen in 5/4 uur.

[ Bericht 15% gewijzigd door jack4ya op 04-08-2010 06:56:49 ]
pi_84841405
Meeste info die ik vind is verouderd, dus ik weet niet. Wat ik wel weet is dat het gewoon heel veel meters in lengte en vooral in hoogte was in relatief korte tijd.

We doen het makkelijk voor komende dagen: met een tour (omdat we geen zin hadden om alles los te regelen) naar Bromo (das uiteraard dan ook geen hike) en dan naar Ijen (volgens mij een klein hike-je) en vervolgens door naar Bali. Vanmiddag nog Borobudur en even een andere losmen. 3 dagen in dezelfde losmen is te lang. Ik houd van hoppen.
In Bali kijken we dan of het Lombok/Komodo/Rinca wordt, of de Toradja's in Sulawesi. (mede vanwege de uitnodiging)
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:10:02 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_84842456
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 06:37 schreef jack4ya het volgende:
@blik: een ervaren gids die de hele berg opraast heeft 3 uur nodig. Dit is dan een man die de vulkaan 3x per week beklimt en 3 keer per week de vulkaan ernaast en dat dan al een paar jaar doet. Ik durf dus wel te zeggen dat die 2,5 uur echt nergens opslaat.

En ws is het punt idd van belang. Sinds 2006 ligt er een extra top op. En die lijkt idd op jouw laatste stuk van de Rinjani: duurt voor een normaal mens circa 1,5 uur.

Ik zal de lengte en hoogte van de hike eens opzoeken...

Ik zie wel iets over 2,5 uur naar het zadel. Maar dan sta je pas aan de voet van de kegel.
De merapi is nu iets van 3025 hoog. En we stonden ook op de rand van de top, dat was weer verder dan de (lage) rand van waar je aankomt. We konden echt geen meter meer omhoog *O*
En vanuit Selo... dus idd iets van 1500(?) meter stijgen/dalen in 5/4 uur.
ok, dat is dan inderdaad iets anders.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:14:22 #190
62913 Blik
The one and Only!
pi_84842514
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 06:51 schreef jack4ya het volgende:
Meeste info die ik vind is verouderd, dus ik weet niet. Wat ik wel weet is dat het gewoon heel veel meters in lengte en vooral in hoogte was in relatief korte tijd.

We doen het makkelijk voor komende dagen: met een tour (omdat we geen zin hadden om alles los te regelen) naar Bromo (das uiteraard dan ook geen hike) en dan naar Ijen (volgens mij een klein hike-je) en vervolgens door naar Bali. Vanmiddag nog Borobudur en even een andere losmen. 3 dagen in dezelfde losmen is te lang. Ik houd van hoppen.
In Bali kijken we dan of het Lombok/Komodo/Rinca wordt, of de Toradja's in Sulawesi. (mede vanwege de uitnodiging)
Toraja 4 sure :)
pi_84842578
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:52 schreef pure_hagelslag het volgende:

[..]

O dat heb ik daar ook gedaan :D ook nog die gezonken boot gezien daar dan of niet? Qua duiken zou ik gewoon even rondkijken, genoeg plekker waar je iets kunt regelen dus een probleem zal dat wel niet zijn.
Nee volgens mij, zat ik net niet op dat stukje te snorkelen :'(
We fear that which we cannot see
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 augustus 2010 @ 11:03:10 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84844887
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 06:51 schreef jack4ya het volgende:

We doen het makkelijk voor komende dagen: met een tour (omdat we geen zin hadden om alles los te regelen) naar Bromo (das uiteraard dan ook geen hike)
Bromo kun je ook mooi hiken hoor, dat is prachtig. Vrijwel iedereen gaat gemotoriseerd naar boven naar het uitzichtpunt, camera klik klik klik als de zon opkomt, dan racen ze (gemotoriseerd) naar beneden om even in de krater zelf te kijken en dan alweer terug naar het hotel, waar ze onbijten en voor het middaguur vertrokken zijn naar de volgende bestemming.

Je kunt natuurlijk ook zelf naar boven lopen (~2 uur) door de rust en stilte en onder een prachtige sterrenhemel. Als je aankomt dan staat de hele kudde (die met autos zijn gekomen) al klaar, maar zijn al snel na zonsopkomst weer weg zodat jij de plek helemaal voor jezelf hebt en nog lang kunt blijven genieten. Daarna kun je een mooie wandeling maken over het ringgebergte en uiteindelijk de "woestijn" in waar nu de actieve krater is. Uiteindelijk loop je weer terug naar het hotel. Zo kun je een hele dag zoet zijn met een prachtige wandeling in alle rust zonder toeristen (behalve eventjes op dat uitzichtpunt).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84846007
Merapi deden wij ook 3 uur over. Iets minder zelfs. Naar beneden toe wel langer. Maar onze groep was wel in 2-en gebroken, de rest deed er meer dan een uur langer over naar boven. Ook niet ideaal, want toen wij op de top stonden mochten we dus nog erg lang wachten op de sunrise :') En het is daar echt behoorlijk koud.

Rinjani hebben we alleen tot aan de kraterrand gedaan, en daar geslapen. Naar de top is een dag langer, en die tijd hadden we niet omdat we de volgende dag al met de boot naar Komodo gingen. Laatste dag naar de top van de Rinjani schijnt wel echt heel zwaar te zijn.

Bromo vond ik erg leuk, maar alleen omdat we een heel rondje maakte om de krater. Dan is het echt klauteren, en er zitten ook echt linke stukjes tussen. Maar je bent wel helemaal alleen.

Zal straks even wat foto's uploaden van deze dingen.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:59:31 #194
62913 Blik
The one and Only!
pi_84846676
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:39 schreef Klaphark het volgende:

Rinjani hebben we alleen tot aan de kraterrand gedaan, en daar geslapen. Naar de top is een dag langer, en die tijd hadden we niet omdat we de volgende dag al met de boot naar Komodo gingen. Laatste dag naar de top van de Rinjani schijnt wel echt heel zwaar te zijn.
Ik snap echt niet dat er trekking agencies zijn die uberhaupt aanbieden om de Rinjani op de laatste dag te doen (van Senaru naar Sembalun). Het is zoveel makkelijker om de tocht vanuit Sembalun te starten, dan heb je het zwaarste gedeelte op het begin in plaats van op het einde.
pi_84858061
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bromo kun je ook mooi hiken hoor, dat is prachtig. Vrijwel iedereen gaat gemotoriseerd naar boven naar het uitzichtpunt, camera klik klik klik als de zon opkomt, dan racen ze (gemotoriseerd) naar beneden om even in de krater zelf te kijken en dan alweer terug naar het hotel, waar ze onbijten en voor het middaguur vertrokken zijn naar de volgende bestemming.

Je kunt natuurlijk ook zelf naar boven lopen (~2 uur) door de rust en stilte en onder een prachtige sterrenhemel. Als je aankomt dan staat de hele kudde (die met autos zijn gekomen) al klaar, maar zijn al snel na zonsopkomst weer weg zodat jij de plek helemaal voor jezelf hebt en nog lang kunt blijven genieten. Daarna kun je een mooie wandeling maken over het ringgebergte en uiteindelijk de "woestijn" in waar nu de actieve krater is. Uiteindelijk loop je weer terug naar het hotel. Zo kun je een hele dag zoet zijn met een prachtige wandeling in alle rust zonder toeristen (behalve eventjes op dat uitzichtpunt).
We gaan idd de kudde tour doen. En weet je, da's misschien saai, maar I don't care. Ik strompel nog steeds (hilarische momenten op de Borobudur vandaag) en na Bromo hebben we geloof ik al weer een hike voor Ijen voor de boeg.
Mind you, ik ben a-sportief als de pest en heb een kantoorbaan, sport niet en rijdt graag mijn geliefde autootje. Voor mij is dit killing, voor een andere misschien een suf tochtje. Soit. Als ik maar lol heb.

Vanwege de aankomst in Denpasar (nog niet gruwelijke plaatsjes om te overnachten? Al dan niet onderweg van de ferry?) hebben we een mooie uitvalsbasis voor 1 van de 2 richtingen.

1) Hoe kom je eigenlijk eenvoudig naar Komodo/Rinca? Of wordt je doodgegooid met trips? Of beter zelf fixen?
Risico op stranden (vast komen zitten) vanwege hoogseizoen?

2) Toraja... sjah, kan me moeilijk voorstellen hoe het daar is. Mogelijk bussen van Mankassar naar Tana Toraja en dan of A) terug naar Mankassar bus of vliegtuig vanaf Palu...
of B) door ploeteren of misschien wel weer vliegen naar Manado

Laatste dag in Yogya dus. En internet gok ik zo...
  woensdag 4 augustus 2010 @ 16:37:03 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_84858383
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]

We gaan idd de kudde tour doen. En weet je, da's misschien saai, maar I don't care. Ik strompel nog steeds (hilarische momenten op de Borobudur vandaag) en na Bromo hebben we geloof ik al weer een hike voor Ijen voor de boeg.
Mind you, ik ben a-sportief als de pest en heb een kantoorbaan, sport niet en rijdt graag mijn geliefde autootje. Voor mij is dit killing, voor een andere misschien een suf tochtje. Soit. Als ik maar lol heb.

Vanwege de aankomst in Denpasar (nog niet gruwelijke plaatsjes om te overnachten? Al dan niet onderweg van de ferry?) hebben we een mooie uitvalsbasis voor 1 van de 2 richtingen.

1) Hoe kom je eigenlijk eenvoudig naar Komodo/Rinca? Of wordt je doodgegooid met trips? Of beter zelf fixen?
Risico op stranden (vast komen zitten) vanwege hoogseizoen?

2) Toraja... sjah, kan me moeilijk voorstellen hoe het daar is. Mogelijk bussen van Mankassar naar Tana Toraja en dan of A) terug naar Mankassar bus of vliegtuig vanaf Palu...
of B) door ploeteren of misschien wel weer vliegen naar Manado

Laatste dag in Yogya dus. En internet gok ik zo...
Overal in Indonesië is internet hoor, zelfs in Sulawesi.

Het strompelen ken ik van de Rinjani, ik denk dat ik in totaal 4 of 5 dagen serieus last heb gehad van spierpijn.

Voor wat betreft Toraja. Je moet inderdaad met de bus van makassar naar Rantepao (Toraja). Verder weet ik niet hoeveel tijd je hebt. Maar vanaf Rantepao naar Palu is eigenlijk niet te doen, dat is echt een enorm eind met de bus namelijk. Verder kun je vanaf Palu sowieso niet direct naar Manado vliegen, en moet je altijd via Makassar vliegen. Ook als je terug naar Denpasar wilt vliegen.

Voor wat betreft Komodo, volgens mij worden er volop tours aangeboden op Bali voor Komodo. Maar helemaal 100% zeker ben ik daar niet van
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 augustus 2010 @ 17:17:59 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84859665
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:37 schreef Blik het volgende:
Maar vanaf Rantepao naar Palu is eigenlijk niet te doen, dat is echt een enorm eind met de bus namelijk.
Been there done that, via Tentena. Duurt twee dagen ofzo (ik ging sowieso naar Tentena)

quote:
Voor wat betreft Komodo, volgens mij worden er volop tours aangeboden op Bali voor Komodo. Maar helemaal 100% zeker ben ik daar niet van
Zelf gegaan: Bali --> boot --> Lombok --> bus --> boot --> Sumbawa --> bus --> boot --> Flores --> boot --> Rinca. Zo zie je ook nog wat van het land (boten zijn saai). Het gaat er natuurlijk niet om alleen maar om even die hagedisjes te zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 augustus 2010 @ 17:48:04 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_84860544
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 17:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Been there done that, via Tentena. Duurt twee dagen ofzo (ik ging sowieso naar Tentena)
[..]

Zit dan iets van 25 uur in de bus denk ik?

Ons oorspronkelijk plan was om vanaf Manado met de bus naar Palu te gaan, en dan via Tentena naar Rantepao. Maar toen we erachter kwamen dat de busreis naar Palu alleen al 24 uur reistijd was, hebben we maar een andere route gedaan.
pi_84998361
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]
Laatste dag in Yogya dus. En internet gok ik zo...
overal is internet hoor, je zult je alleen soms even moeten verbijten over de enorme traagheid, maar ach.. je bent op vakantie, niet? ;)
  zondag 8 augustus 2010 @ 11:58:07 #201
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85002493
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 04:14 schreef indahnesia.com het volgende:
Nieuwe info over de modderstroom: nog altijd een flink gevaar.

Modderstroom Sidoarjo dreigt uit te breken
Thanks, ik heb ook over de modderstroom gedroomd vannacht bedenk ik me net.

[ Bericht 1% gewijzigd door elcastel op 08-08-2010 12:07:19 ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85003160
ik heb op Rintja (goed geschreven?) meer komodovaranen gezien dan op komodo zelf en het ligt er naast dus dat is zeker de moeite waard.


net terug van gili Trawangan, zou een feesteiland moeten zijn maar dat viel wel mee. waren vooral gezinnetjes en het stelde qua muziek nog minder voor dan uitgaan in Kuta (altijd maar dezelfde kutmuziek).
Ook een keer sate ayam gehaald midden in de nacht, bungkus, en toen ik thuis was bleek dat t geen kip was maar een heel taai iets met een beetje een blauwige, harige vacht :? :r
Snorkelen was wel heel tof, schildpadden en inktvissen gezien. Je kon er lekker relaxed blowen de hele dag :P
ik verbaasde me wel over t feit dat een boel van de locals aan de crystal meth zit :{

[ Bericht 9% gewijzigd door jimjim1983 op 08-08-2010 12:27:22 ]
  maandag 9 augustus 2010 @ 08:19:18 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_85038010
Van Rinca heb ik wel vaker gehoord dat je daar meer ziet dan op Komodo zelf

Er is trouwens weer een veerboot gezonken... http://www.nu.nl/buitenla(...)uiden-indonesie.html
pi_85050487
Meld zich...

Laatste post was geloofik dat we bromo gingen doen. Bromo vulkaan is aardig, het uitzicht van de buur vulkaan naar bromo (pana--nog-iets) is spectaculair. Ja, wel heel veel toeristen, maar we stonden vooraan en dus geen last van. Gewoon altijd doen als je er toch bent. Het dal naast de Bromo was ook erg mooi, groen, sluierbwolking, mooi lichtval (we waren zowat eerste dus nog geen hordes.)

Doorgekacheld naar Kawa Ijen, geslapen op een koffie plantage en 3 uur er weer uit. Ijen is zwaar zwaar okay!! Erg mooi, leuke hike door het terrein en het meer is indrukwekkend. De4 weg naar Sempol ook trouwens. Jungle anyone?
pi_85050517
Op Rinca zijn er veel meer varanen indd. De gids die wij op Komodo hadden zei dat ze al jaren geen komodovaraan in het wild hadden gezien :') Alleen van die huisdieren die bij het restaurant etc hangen en vet gemest worden.

Op Komodo hebben wij alleen dat huisdier gezien, op Rinca een stuk of 14.
  maandag 9 augustus 2010 @ 17:05:44 #206
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85055917
Even een noob vraagje hoor; kun je naar Indo je koffer gewoon op slot doen ?
(Ja ik heb een TSA slot)
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85057104
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:05 schreef elcastel het volgende:
Even een noob vraagje hoor; kun je naar Indo je koffer gewoon op slot doen ?
(Ja ik heb een TSA slot)
Volgens mij kan dat alleen niet als je naar de USA reist toch?
  maandag 9 augustus 2010 @ 19:22:09 #208
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85061562
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:34 schreef lezzer het volgende:
Volgens mij kan dat alleen niet als je naar de USA reist toch?
Zoiets hoor ik ook steeds, maar weet het dus niet zeker.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85067506
quote:
Op zondag 25 juli 2010 14:01 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Je hebt 100.000rp en 50.000rp pinautomaten tenminste bij Bca :)
Met welke pinpassen (bank) pinnen jullie? Ik heb altijd een paar creditcards bij me omdat de Rabobank vaak problemen geeft op de Noord/Zuid Molukken
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 9 augustus 2010 @ 21:41:29 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_85068776
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:20 schreef EricT het volgende:

[..]

Met welke pinpassen (bank) pinnen jullie? Ik heb altijd een paar creditcards bij me omdat de Rabobank vaak problemen geeft op de Noord/Zuid Molukken
ING, heb maar bij één pinautomaat problemen gehad dat die mijn pas niet accepteerde. Had geen Maestro-logo.
  maandag 9 augustus 2010 @ 21:42:26 #211
62913 Blik
The one and Only!
pi_85068836
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:34 schreef lezzer het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat alleen niet als je naar de USA reist toch?
Met een TSA-slot kun je je koffer juist wel op slot doen. Douaniers hebben een loper daarvoor.

Verder geen ervaring met naar Indonesië gaan.
pi_85073414
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:20 schreef EricT het volgende:

[..]

Met welke pinpassen (bank) pinnen jullie? Ik heb altijd een paar creditcards bij me omdat de Rabobank vaak problemen geeft op de Noord/Zuid Molukken
Abnamro wereldpas met meastro logo :)
We fear that which we cannot see
pi_85074270
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:57 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Abnamro wereldpas met meastro logo :)
Ja Maestro logo heb ik ook. Maar toch kon in Ternate maar bij 1 atm pinnen en in Ambon bij 2 (en dat is vervelend want in de rest van de Molukken zijn eigenlijk geen pinautomaten). Maar denk dat ik ook een ABN meeneem
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_85300233
Kleine up0date: we zitten in Senggigi. EN gaan de laatst5e dagen hier stuk slaan door op een brommertje Lombok rond te crossen.,
pi_85300241
Ow... ik zie laatste opmerking was vanh Kawa Ijen.
Daarna naar Ketapung voor de ferry naar Lombok. Van gilimanuk naar Permuteran in Noord Bali. (Mooi snorkelen vanf het strand)
Daarna onwijs ge-bemo-d naar Singaraja, bgergpas Batur, Denpasar en naar Ubud.
Bromjmertje de omgevinf gedaan, aangezxien Ubud zelf niks vo0or ons is. (Kl8te toetsenbord)

Hele mooi e omgeving, en surrealistisch mooie lan dschappen.

Vandaar uit naart Sanur voor de boot naart Nusa Le4mbogan. Daar 1 naacht aan het zwembad moten slapen omdat alles vol was. Achteraf is dat juisrt superleuk natuurlijk.

1 dag floink gesnorkeld en verbrand uiteraard. Lekker gegeten en gerelaxed of heftige strandjes/baaitjes.

Vandaar uit weer terug en naar Lombok via Padangbai en ferry. Zee is lekker onstuimig.*burp*

Lombok is wel weer toerisctisj maar5 locals zerggen je tenminste weer gedag. Owja... en de moskee roep duurt hier een uur vergezelt van onwijs valse disco muziek... :D
pi_85300252
En we hebben terug tivkert geboekt van Lombok naar Jakarta. Bij jakarta gaan we dan nog naar Bogor en misschien Cia... (hoe heet het ook alweer).
En dan zit het er alweer op. Maar nog een paar dagren op Lombok. :)
WE vliegen zarterdag terug.

(Dit toestenbord wint de prijs voor "Meest brak") :')
  maandag 16 augustus 2010 @ 09:57:55 #217
62913 Blik
The one and Only!
pi_85339171
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 06:05 schreef jack4ya het volgende:
Kleine up0date: we zitten in Senggigi. EN gaan de laatst5e dagen hier stuk slaan door op een brommertje Lombok rond te crossen.,
Maak even een foto van de Rinjani. lukt je alleen voor 10 uur, want daarna ligt de top in de wolken :)
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 06:49:59 #218
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_85380751
Paar dagen geleden nog naar Uluwatu gereden... Wat een uitzichten en strand zeg! Vandaag wordt trouwens de onafhankelijkheid gevierd.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:43:07 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_85381519
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 06:49 schreef Sjaakz het volgende:
Paar dagen geleden nog naar Uluwatu gereden... Wat een uitzichten en strand zeg! Vandaag wordt trouwens de onafhankelijkheid gevierd.
Wilde ik eigenlijk ook nog naartoe, maar ben de laatste 3 dagen eigenlijk niet van het hotel weggeweest :P (behalve voor eten)
pi_85432077
Niuews vanuit Sengigi: missie geslaagd: heel weinig gedaan!
Gili Meno -> gedoken (lief) en gesnorkeld (ik) en gezwommen in moooooi water. Eerlijk is eerlijk, het is er echt fraai.
Naar Kuta (lombok) en nog wat kleine durpjes, gedaan met auto plus chauf.

1 dag geen f*ck gedaan behalve boek lezen aan het zwembad. Heel belangrijk ook. :Y

Morgen achterlijk vroeg naar Jakarta en dan gelijk door naar Bogor of Ciadur, alhoewel Taman Safari (oid) ook erg lonkt

En dan zaterdag avond terug.

Ow en die Rinjani? Van een afstandje is de Agung echt mooier. Ik heb killing foto's van een zonsondergang!
Maar goed ik heb dan ook niet op de Rinjani gestaan. (En dat ga ik nooit doen ook. )

Ciao! :W
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:33:57 #221
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_85522227
Iemand trouwens een idee hoe dat zit met die apen in dat apenbos op Bali? Bijten die krengen je als je ze iets wilt geven of wat dan ook?

Die beesten willen nog wel eens aids hebben namelijk.
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:35:33 #222
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85522275
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:33 schreef blup het volgende:
Iemand trouwens een idee hoe dat zit met die apen in dat apenbos op Bali? Bijten die krengen je als je ze iets wilt geven of wat dan ook?

Die beesten willen nog wel eens aids hebben namelijk.
Je hoeft die apen niks te geven. Ze beroven je.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_85522290
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:33 schreef blup het volgende:
Iemand trouwens een idee hoe dat zit met die apen in dat apenbos op Bali? Bijten die krengen je als je ze iets wilt geven of wat dan ook?

Die beesten willen nog wel eens aids hebben namelijk.
Er wordt in ieder geval dringend geadviseerd om ze niet uit je handen te laten eten, en hele hordes mensen doen dat toch gewoon.
Wij zijn in het busje laten zitten. Allemaal leuk en aardig, maar ik hou niet van aapjes...
Als je aankomt gooit de chauffeur wat naar buiten zodat ze je niet meteen bespringen :D
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:47:52 #224
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_85522695
ik vind het echt super vette beesten, maar wat ik me echt afvroeg of een beet van een wilde aap (levens) gevaarlijk is? Ik heb geen idee.. Sowieso.. dragen zij een voor menselijke besmettelijke hiv variant?
pi_85566963
En weer thuis *O*
pi_85568218
De foto van de Agung!

Bromo vanaf een afstandje, toeristische bende maar toch érg de moeite waard


[ Bericht 43% gewijzigd door jack4ya op 22-08-2010 14:06:39 ]
  zondag 22 augustus 2010 @ 22:44:44 #227
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85587852
Lekker lekker lekker !!
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85595886
Wat ziet die foto van de Bromo er trouwens nép uit zeg :D
(Zie ik nu pas)
  maandag 23 augustus 2010 @ 09:23:08 #229
62913 Blik
The one and Only!
pi_85596945
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 13:00 schreef jack4ya het volgende:


Ow en die Rinjani? Van een afstandje is de Agung echt mooier. Ik heb killing foto's van een zonsondergang!
Maar goed ik heb dan ook niet op de Rinjani gestaan. (En dat ga ik nooit doen ook. )

Ciao! :W

Absoluut waar, de Agung heeft die "vulkaan-look". De Rinjani is meer een berg.

Mooie foto's trouwens
  maandag 23 augustus 2010 @ 14:50:24 #230
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85608336
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 07:54 schreef jack4ya het volgende:
Wat ziet die foto van de Bromo er trouwens nép uit zeg :D
(Zie ik nu pas)
Ik ken het alleen maar van plaatjes en die zien er dan allemaal nep uit ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85618349
Weet ik natuurlijk niet, maar ik vind die foto er eigenlijk wat nep uitzien. Misschien bedoelde ik meer surrealistisch... En daar heb ik er eigenlijk meer van. :)
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:09:27 #232
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85618612
Dat had ik toen ik dit plaatje zag :

http://www.panoramio.com/photo/1731928

Wat gewoon een wandeling op de Semeru is.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85619540
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:09 schreef elcastel het volgende:
Dat had ik toen ik dit plaatje zag :

http://www.panoramio.com/photo/1731928

Wat gewoon een wandeling op de Semeru is.
^^ Ook zo'n vreemde idd.

Deze lijkt ook een vreemde fotosoep:

Sulphur lake at Kawa Ijen
  maandag 23 augustus 2010 @ 19:53:48 #235
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85620678
Het contrast lijkt bizar overdreven te zijn. Stat je camera op 'vivid' ofzo? En bewerk je ze überhaupt?
  maandag 23 augustus 2010 @ 20:27:30 #236
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85622171
Het kan de compressie zijn, ik zal volgende week even kijken hoe het eruit hoort te zien.
Ik vind het gewoon een lekker plaatje hoor en als je weet wat het is is zelfs 1 pixel goed.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85624417
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 19:53 schreef Lemans24 het volgende:
Het contrast lijkt bizar overdreven te zijn. Staat je camera op 'vivid' ofzo? En bewerk je ze überhaupt?
Nee, nee en nee. :D
(Ten minste ik wil/moet nog nabewerken, horizonnetjes doen en zo.)

Al heb ik vaker ondervonden dat Flickr af en toe vreemde compressies doet. Ik zoek eigenlijk ook een partij waarbij ik geen max 1024 limiet heb en zelf al dan niet compressie kan kiezen...
pi_85625409
Erg mooie foto van de Agung, met die rode lucht!

Is Picasa niet iets? Heb er verder geen verstand van maar vind het zelf altijd wel een handig programma om mee te uploaden.
pi_85737602
Zijn er nog dingen die iedereen altijd vergeet als ze naar Indo gaan ? Het grote inpakken is hier begonnen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85739094
Onderwater cameraatje?
pi_85741012
Vochtig toiletpapier FTW
pi_85745706
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:25 schreef jack4ya het volgende:
Onderwater cameraatje?
Aan gedacht, maar dit is zo'n beetje het enige wat ik niet kan fotograferen dan, ik sjouw me al een breuk aan fotoapparatuur ... Thanks
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:18 schreef Beije het volgende:
Vochtig toiletpapier FTW
Ik hoor wel de hele tijd mensen over hygienische doekjes, maar om dat nou mee te nemen .... is dat echt zo handig allemaal ? Ik gebruik wel een Bottle Tjebok ofzo ...
:7.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85749853
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 21:05 schreef elcastel het volgende:

[..]

Aan gedacht, maar dit is zo'n beetje het enige wat ik niet kan fotograferen dan, ik sjouw me al een breuk aan fotoapparatuur ... Thanks
[..]

Ik hoor wel de hele tijd mensen over hygienische doekjes, maar om dat nou mee te nemen .... is dat echt zo handig allemaal ? Ik gebruik wel een Bottle Tjebok ofzo ...
:7.
Kan je beter handzeep zonder water gebruik meenemen ;)
Bottle Cebok ^O^ Handdouche _O_
We fear that which we cannot see
pi_85752137
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 22:22 schreef Ali_Ilegali het volgende:
Kan je beter handzeep zonder water gebruik meenemen ;)
Dat had ik ook al besloten. Een man loopt niet met hygienische doekjes rond, punt.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85752614
quote:
Ben je op Lembongan nog naar "Dream Beach" geweest? :D Jezus, wat een enorme golven, echt geniaal.
pi_85760848
Ja, al was het daar achterlijk druk. 't is geen geheim zeg maar.
We zaten in de baai ernaast, die ik eigenlijk ook mooier vond: Sunset Beach...

En die doet niet echt onder :D


Later in de vroege avond
pi_85760946
Leuk om een goed kaartje te zien...
Zie je die brug naar Ceningan? Die gingen we wel even doen... :o

(klikbaar)


Dat ding ziet er aardig uit, maar wiebelt behoorlijk, er past maar 1 brommertje tussen (en maar hopen dat je geen tegnligger tegenkomt) je moet een vaart nemen en dan dender je erover heen. Om vervolgens te ontdekken dat er allerlei planken ontbreken! Het was echt ogen dicht en gáááán!

Ramshackle bridge from Lembongan Island to Ceningan

[ Bericht 41% gewijzigd door jack4ya op 27-08-2010 09:05:23 ]
pi_85761228
Hehe, hebben wij ook gedaan. Op een dag alles gehad met de scooter. Vond de brug nog wel meevallen, maar je bent indd blij als je het haalt :')

Op Ceningan zijn we nog naar dat die verlaten surfspot geweest. Staan wat gebouwen die nu leeg staan, maar met een prachtig uitzicht over de baai. Met weer van die gruwelijke golven :D
pi_85761366
Heb je ook die hanengevechten gezien?
Naadje voor de hanen natuurlijk, maar wat een apart iets is dat, he?
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:26:48 #250
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85761526
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 09:18 schreef jack4ya het volgende:
Heb je ook die hanengevechten gezien?
Naadje voor de hanen natuurlijk, maar wat een apart iets is dat, he?
Met scheermesjes aan de poten?

(ik heb in Mexico zo m'n best gedaan om dat níet te zien)
pi_85761770
Hanengevechten heb ik niet gezien, helaas.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:04:39 #252
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_85762547
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 09:35 schreef Klaphark het volgende:
Hanengevechten heb ik niet gezien, helaas.
Wees blij... Het valt wat mij betreft in dezelfde categorie als stierengevechten.
pi_85762613
Tja, fraai is het niet inderdaad. Daarom zei ik ook iets 'aparts'. ;)
Maar er stonden 2 (wij) toeristen en de rest waren lokale mannen die grof gokten. Veren opgeschudt, kammen opgetikt, vleugels wijdgezet en dan kijken welke haan, welke uitdaagt.
Hele rituelen eraan vooraf, bewaarboekjes met messen in allerlei maten, die dan met uiterste precisie worden aangebonden. Dan wat ge-oeloe (jinxen? zegenen?) en dan worden ze los gegooid.

De link met stierenvechten vind ik een goede: de een noemt het cultuur, de ander barbaars. Anyway die discussie wil ik niet te zwaar aanzwengelen....

@Elcastel:
quote:
Aan gedacht, maar dit is zo'n beetje het enige wat ik niet kan fotograferen dan, ik sjouw me al een breuk aan fotoapparatuur ... Thanks
Zo'n cameraatje weegt erg weinig, en kan je terplekke laten ontwikkelen. Dan houdt je alleen een rolletje over. ;)

Ik ga die van mij straks wegbrengen. Ben erg benieuwd!

[ Bericht 44% gewijzigd door jack4ya op 27-08-2010 11:52:05 ]
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:55:46 #254
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85780410
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 10:07 schreef jack4ya het volgende:
Zo'n cameraatje weegt erg weinig, en kan je terplekke laten ontwikkelen. Dan houdt je alleen een rolletje over. ;)

Ik ga die van mij straks wegbrengen. Ben erg benieuwd!
Kun je die dingen daar niet ook kopen ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85789665
Voor wie het interessant vindt: de antropoloog Clifford Geertz heeft ooit aan de hand van Balinese hanengevechten de Indonesische (Balinese) cultuur geanalyseerd. Best interessant om te lezen.

http://www.mitpressjourna(...)2/001152605774431563
  maandag 30 augustus 2010 @ 09:52:17 #256
62913 Blik
The one and Only!
pi_85863152
Ik heb een hanengevecht gezien in Sulawesi, was wel bijzonder om een keer mee te maken. Maar idd, echt fraai is het niet
pi_85987651
Gezocht:

Een cheap en comfortabel hotel om de eerste nacht na aankomst in Jakarta door te kunnen brengen (die willen we namelijk van te voren alvast boeken om wat relaxter aan te komen).

We hebben veel verhalen gehoord over vieze ho(s)tels en daar hebben we geen zin. We gaan wel met de rugzak, maar zijn geen die-hard backpackers (voor zover die nog bestaan). Tevens is ons budget wellicht wat hoger dan die van een die-hard backpacker.

We hebben aan de andere kant ook weer geen zin om 70 Euro neer te leggen, terwijl het op Java zoveel goedkoper kan. Wie weet een leuk en prettig plekje :)?

Mijn dank is groot.
pi_85991539
Cemara hotel... Prima voor 400.000 (circa 40 euro) Kamer was 850.000 maar ws hadden ze meelij met ons ofzo.. Naast de Ibis hotels, kan je nog fijn rondneuzen welke kamer je voorkeur heeft.
  zondag 26 september 2010 @ 02:27:13 #259
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_86851080
Damn, wát een land ! Ben vanmorgen terug gekomen en moet nog even incuberen. Ik ben in Surabaya geweest, Yogyakarta, Batu/Malang en Bali, maar vooral veel héél veel in Surabaya. Ook veel niet gezien, maar dit is een land waar ik nog veel zal komen, dus dat komt wel goed !
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 26 september 2010 @ 11:54:46 #260
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_86855140








We zijn terug van 3 weken Bali... wat een plek..

[ Bericht 20% gewijzigd door blup op 26-09-2010 12:23:46 ]
  zondag 26 september 2010 @ 18:09:36 #261
62913 Blik
The one and Only!
pi_86867871
Persoonlijk vind ik Bali het minst 'echt' van Indonesië, neemt niet weg dat het een mooi eiland is
  zondag 26 september 2010 @ 21:42:19 #262
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_86877301
quote:
Op zondag 26 september 2010 18:09 schreef Blik het volgende:
Persoonlijk vind ik Bali het minst 'echt' van Indonesië, neemt niet weg dat het een mooi eiland is
Dat was mijn eerste indruk ook van Bali, maar ik ben er ook maar 1,5 dag geweest. Na wat rondritjes met een chauffeur die veel heeft uitlegd ben ik er anders over gaan denken; als je de mensen op de 'Indo' manier benaderd, kom je al snel achter de mens achter de gastheer/vrouw, ik vind het allemaal niet zo nep. Ik vind het gedraag van sommige toeristen echter wel bot, arrogant en waardeloos, op Bali that is.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_86878155
Zeg dat maar eens tegen de Balinezen, dat je ze nep vindt :P Ik snap wel wat je bedoelt hoor, je doelt waarschijnlijk op het toeristische van Bali en dat je daarom daar meer moeite te doen om iets van het authentieke leven te zien. Ik denk dat dat heel goed mogelijk is, zolang je natuurlijk wegblijft uit bepaalde badplaatsen en gewoon af en toe even wat achterafstraatjes induikt of een fiets huurt en het platteland gaat verkennen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het grappig is dat wij allemaal op zoek zijn naar één of nadere authentieke ervaring tijdens het reizen (ik ook hoor) maar dat de realiteit die je ziet op bijvoorbeeld Bali net zo goed het "echte" Indonesië is als de realiteit die je ziet in een afgelegen dorpje in de jungle van Papua, om maar wat te noemen.
  zondag 26 september 2010 @ 22:11:47 #264
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_86879300
quote:
Op zondag 26 september 2010 21:55 schreef gifkwal het volgende:
Zeg dat maar eens tegen de Balinezen, dat je ze nep vindt :P Ik snap wel wat je bedoelt hoor, je doelt waarschijnlijk op het toeristische van Bali en dat je daarom daar meer moeite te doen om iets van het authentieke leven te zien. Ik denk dat dat heel goed mogelijk is, zolang je natuurlijk wegblijft uit bepaalde badplaatsen en gewoon af en toe even wat achterafstraatjes induikt of een fiets huurt en het platteland gaat verkennen.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het grappig is dat wij allemaal op zoek zijn naar één of nadere authentieke ervaring tijdens het reizen (ik ook hoor) maar dat de realiteit die je ziet op bijvoorbeeld Bali net zo goed het "echte" Indonesië is als de realiteit die je ziet in een afgelegen dorpje in de jungle van Papua, om maar wat te noemen.
Dat ben ik helemaal met je eens en je kunt het Balinezen niet kwalijk nemen dat ze meer gericht zijn op toerisme, het is immers zo goed als de gehele economie daar. Het verschil voor mij kwam in eerste instantie zo over omdat ik op java een andere glimlach tegenkwam, nogmaals dat heeft ook alles te maken met het feit dat ik op Java veel dieper de samenleving in ben gedoken.

Ik denk dat het op Bali eerder zo overkomt omdat er zoveel toeristen rondlopen, datbeviel me op de een of andere manier helemaal niet. Geen verwijt, het blijft en paradijs en wie wil er niet heen ? Java kwam me daardoor authentieker over, dat gevoel ligt geheel bij mij. Bali nodigde me zeker uit om nog eens dunnetjes over te doen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_86881052
Ik geef je gelijk, heb een zelfde ervaring gehad. Ik denk dat iedereen het wel leuker vindt om op een plek te zijn waar weinig andere toeristen zijn, en zulke plekken zijn op Bali natuurlijk minder snel te vinden. Desondanks heb ik er een leuke tijd gehad. Heerlijk gegeten en ook leuk kunnen winkelen, en dat is af en toe ook wel eens fijn! Ik zou er ook best wel eens naar terug willen, al hebben andere delen van Indonesië dan toch nog mijn voorkeur.
  zondag 26 september 2010 @ 22:58:46 #266
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_86882165
quote:
Op zondag 26 september 2010 22:36 schreef gifkwal het volgende:
Ik geef je gelijk, heb een zelfde ervaring gehad. Ik denk dat iedereen het wel leuker vindt om op een plek te zijn waar weinig andere toeristen zijn, en zulke plekken zijn op Bali natuurlijk minder snel te vinden. Desondanks heb ik er een leuke tijd gehad. Heerlijk gegeten en ook leuk kunnen winkelen, en dat is af en toe ook wel eens fijn! Ik zou er ook best wel eens naar terug willen, al hebben andere delen van Indonesië dan toch nog mijn voorkeur.
Het voelde echt als een paradijsje hoor, maar exclusief voelt het niet nee. Als ik op Dreamland sta zie ik de mooiste golven, een schitterende kust en eigenlijk ook gewoon mooie mensen. Maar ik voel nu eenmaal meer bij een waterval die niemand kent. Ik ben ook meer het type hike-toerist, ik kan niet op een strand liggen dat verveelt me. Ik denk dat de Bali stranden bijvoorbeeld lekker zijn voor een laatste 5-7 dagen, gewoon om bij te komen van een pittige vakantie ervoor.

Ik had ook geluk op Borobudor, weinig toeristen en weinig locals ivm Ramadan, 3 dagen later was het Idul Fitri en dan wil je er echt niet rondlopen. Op de Prambanan zag ik al meer toeristen en dan zie ik mensen op een trap zitten omdat het ze te heet is. Dan denk ik : pleur op, je zit in mijn foto. Eigenlijk ben ik gewoon een zeikerd.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_86882355
Ja, om bij te komen is Bali perfect! Wij hebben de laatste week van Indonesië in Ubud doorgebracht en dan nog 3 dagen Sanur. Sanur was wel saai, maar ja wel lekker chillen op het strand.

Mensen die in je foto zitten ;( Verschrikkelijk.
  maandag 27 september 2010 @ 09:14:42 #268
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_86890295
Wij waren op bali ook veel de binnenlanden in geweest in en rondom lokale dorpen.. We zijn ook bij de ouders van de taxi chauffeur op de koffie geweest, super leuk om het echte lokale leven te zien.
  maandag 27 september 2010 @ 23:13:45 #269
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_86925458
Na vorig jaar naar Bali te zijn geweest wil ik weer terug naar Indonesië.Ik wil in oktober/november 3 1/2 week richting Java en Bali. Hoe veilig is het eigenlijk om alleen te reizen in Indonesië?
pi_86930235
quote:
Op maandag 27 september 2010 23:13 schreef dvdfreak het volgende:
Na vorig jaar naar Bali te zijn geweest wil ik weer terug naar Indonesië.Ik wil in oktober/november 3 1/2 week richting Java en Bali. Hoe veilig is het eigenlijk om alleen te reizen in Indonesië?
Prima te doen en als je het land een beetje kent helemaal. Gewoon logisch nadenken mbt veiligheid etc.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 28 september 2010 @ 08:14:46 #271
62913 Blik
The one and Only!
pi_86930731
Waarom naar Bali als je er al bent geweest? Genoeg andere mooie plekken in Indonesië om te relaxen aan het strand
  dinsdag 28 september 2010 @ 18:06:29 #272
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_86949225
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 08:14 schreef Blik het volgende:
Waarom naar Bali als je er al bent geweest? Genoeg andere mooie plekken in Indonesië om te relaxen aan het strand
Omdat ik verliefd ben geworden op Bali O+ .Welke andere eilanden zijn aanraders?Gili?
pi_86949623
Nog twee week en ik vertrek *O* .

3.5 week met Bali, Lombok en Flores op de planning. Wordt de eerste keer dat ik alleen ga backpacken, dus wordt nog even kijken hoe dat gaat. Heb er al wel veel zin in.

Iemand nog wat absolute do's en don'ts?
pi_86952312
Eerste keer backpacken, of eerste keer alleen backpacken?

Bali?
Permuteran.. gewoon vanaf het strand snorkelen. Eventueel naar het dichtbijgelegen eiland, (om te duiken) hoewel de uitbater opbiechtte dat snorkelen vanaf het strand net zo mooi was.

Dan dwars door Bali naar Noord Denpasar en dan terug omhoog naar Ubud. (Kan nauwelijks rechtstreeks, zelfs met minibussen niet.) Dan ga je over de bergruggen. Helaas bij ons een grote mistpartij, maar anders kan je een prachtige stop inlassen. Veel (indonesische!) toeristen, maar zover ik het kon zien (haha) zag het er mooi uit!

Ubud: sja, toeristisch, maar de Balinezen gaan onverstoorbaar door met offers leggen. Aardige uitvalsbasis voor fiets/brommer tochten in de omgeving.

Huur een brommer en ga naar... euh verrek, weet de naam niet meer... even opzoeken... 40min ten noorden van Ubud. Fijne weg, mooie omgeving, en omdat je hetzelf fixt ook nauwelijks toeristen(groepen).

Alles ten zuiden van Denpasar hebben we gemeden als de pest.

Nusa Lembogan kan je overslaan, is echt he-le-maal niets aan ;) ;) ;)

Wat we niet gezien hebben en misschien toch hadden willen zien, zijn de meren,
Goede verhalen gehoord over de beklimming van de Agung. Je bent niet alleen, maar toch de moeite waard.
En misschien Uluwatu.

[ Bericht 55% gewijzigd door jack4ya op 28-09-2010 19:41:32 ]
pi_86953069
Lombok?
Rinjani natuurlijk, maar ook die hebben we geskipt.
Stranden van de Gili's. Ik heb een hekel aan beschrijvingen van party eiland, must see, hordes jongeren. Krijg ik bultjes van. Maar eerlijk is eerlijk, Meno was heerlijk voor een dag, en een paar dagen extra zou ik toch achteraf best kunnen.

Duiken en snorkelen (ik heb meer gespot dan duikers, hehe) rondom Meno is een ab-so-lu-te must tenzij je waterfoob ofzo bent.

Sengigi is redelijk toeristisch maar nog wel te doen. Alles onder hand bereik.

Must do: van Sengigi (of in de buurt) een brommer huren en de kustweg tot Bangsal afrijden. Allerlei baaitjes, prachtige vergezichten, lege strandjes... En dan de 'bergpas' via Bentek terug nemen. Mooie route, vele apen :)

Verder hebben visserdorpen bezocht, sasak dorpen en de kust in het zuiden. Allemaal wel aardig en authentiek, maar om een of andere reden maakten het niet een diepe indruk. Maar ik ga er vanuit dat dat aan ons lag.
pi_87004463
Bedankt. Zal in ieder geval kijken of ik de toch dwars door bali kan doen. Rinjani staat ook zeker op de planning en de kustweg naar bangsal klinkt ook erg leuk. Snorkelen zal ik ook zeker gaan doen.
  donderdag 30 september 2010 @ 00:29:27 #277
62913 Blik
The one and Only!
pi_87007096
Voor Rinjani, doe de 4 dagen tocht en niet de 3 dagen tocht als je de tijd hebt. Is een stuk relaxter.
pi_87589970
Zo te zien ben ik niet de enige die Bali niets vond.
Java vind ik stukken beter. Ik heb in 2 weken van het westen van Java naar het oosten gereisd. De 3e week op Bali doorgebracht.

Ik vond het echt niets. Betaal je voor een tempel toegang, word je verderop weer staande gehouden bij een ander huisje om nog meer te betalen. Of een groepje masseuses die je op het strand blijft volgen met de vraag of ze je mogen masseren terwijl je al 10 keer nee hebt gezegd. Ze stopten pas toen ik me boos kijkend omdraaide en nog een keer nee zei. Ik weet dat dat no-no is in Indonesië maar het hielp wel. :D

Voor de rest heel veel Australiërs. :r

Geef mij maar Java. Loop je zondagochtend vroeg naar de Borobudur. Komt er opeens een lange stoet mensen voorbij. Allemaal glimlachen en gedag tegen je zeggen. ^O^
----
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 12:44:42 #279
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_87602009
Ik weet precies wat je bedoelt, maar ik heb dat opdringerige niet zo ervaren, ik heb er wel over gehoord, maar ben zelf amper op stranden geweest. Maar bedenk je ook dat je in een land zit wat geld aan toeristen moet verdienen, ik heb de knop omgezet en die 'andere logica' geaccepteerd, dat scheelt een hoop irritatie, iets wat ik zonde vind op vakantie.

Twee keer betalen heb ik niet meegemaakt, maar wel voor ieder wissewasje iets bijbetalen. De logica is dat er nu 2 of 3 mensen een beetje aan je verdienen, gewoon 'Melkert-banen', dat is voor jou misschien vervelend, maar nu hebben er wel 2-3 mensen eten ipv eentje. Als je onze logica verwacht op vakantie moet je naar Texel gaan.
;).

Java is minder toeristisch ingesteld (die hebben landbouw erbij als economie), dat komt puurder over inderdaad, ik vond dat ook een groot verschil. Maar in anderhalve dag Bali kon ik het kaf wel van het koren scheiden en ik heb ook een hele pure ervaring op Bali meegekregen en dan heb ik nog niks gezien. Maar nogmaals, Bali heeft alleen maar toerisme als economie, dan kun je hun niet verwijten dat dat er soms iets te dik opligt.

-edit- Australiërs zijn idd lomp volk, maar ja dat zijn ook in feite allemaal afstammelingen van gevangenen en criminelen, dat zit in het bloed, ;). Ik heb me er ook geirriteerd, je wordt op handen gedragen daar en dan zó lomp reageren naar personeel ... Ik heb er niks mee.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_87606098
De eerste 2 dagen had ik wel moeite met de cultuur en leefomstandigheden op Java.
Maar daar moet je je overheen zetten. Ik vond het wel grappig om vaak winkelstraten te zien waar ze alleen maar hetzelfde verkopen. Zo heb ik een straat gezien waar alleen maar banden verkocht werd en een straat waar ze alleen maar bloemen verkopen.
Iedereen in die straat is dus gewoon concurrent van elkaar. :D

Ik heb ook nog het geboortehuis van m'n oma en moeder gezien. Was echt één onbekend plaatsje.
Oud huisje met oude keuken. Ze kookten nog gewoon boven vuur. 8-)

Alle buren ook nog kijken wie we zijn. ^O^
----
pi_87606614
Java lijkt op het eerste gezicht minder spectaculair dan Bali. Bali ís ook heel mooi.
Maar Jawa gaat onder je huid zitten. Mensen groeten je... en je groet terug. Dat gaat eindeloos door. We knikten beleefd en wisselen glimlachen uit, tot je een nek hernia hebt en kramp in je gezicht.
Het voelt zo prettig, beleefd en sort van veilig. Beetje als 'thuiskomen'.

De Balinezen gaan ongestoord door met hun cultuur en dat vervlecht zich met de toeristen. Mooi om te zien hoe er dwars door alle hectiek heen offermandjes gelegd worden. Blaadjes en bloemen gerangschikt. Bali doe je het best met brommertjes en waar het druk is stop je, en ga je kijken of sluit je aan. Bali is idd toeristisch maar moet je daardoor niet links laten liggen.

Jawa is gewoon anders. En toch heeft dát mijn voorkeur/liefde. :)
pi_87607186
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 22:27 schreef KingLysandus het volgende:
Ik vond het echt niets. Betaal je voor een tempel toegang, word je verderop weer staande gehouden bij een ander huisje om nog meer te betalen. Of een groepje masseuses die je op het strand blijft volgen met de vraag of ze je mogen masseren terwijl je al 10 keer nee hebt gezegd. Ze stopten pas toen ik me boos kijkend omdraaide en nog een keer nee zei. Ik weet dat dat no-no is in Indonesië maar het hielp wel. :D
Begrijpelijk dat je dit irritant vindt. Ik heb het op Bali echter helemaal anders ervaren. Misschien ben je wel op de verkeerde plek geweest op Bali.
pi_87610511
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 15:50 schreef lezzer het volgende:

[..]


Begrijpelijk dat je dit irritant vindt. Ik heb het op Bali echter helemaal anders ervaren. Misschien ben je wel op de verkeerde plek geweest op Bali.
Ben op meerdere plekken geweest. :P
----
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:50:08 #284
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_87615736
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 15:27 schreef jack4ya het volgende:
Jawa is gewoon anders. En toch heeft dát mijn voorkeur/liefde. :)
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 18 oktober 2010 @ 04:49:55 #285
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_87660485
Ik zit inmiddels vijf maanden in Bali en heb het hier echt goed naar mijn zin.

Ik vond het in het begin ook maar toeristisch (wat het natuurlijk ook is), en erg duur vergeleken met Java (wat dan wel weer meevalt als je leert waar je moet zijn, zelfs in Kuta).

Ook het eten vond ik er maar erg matig vergeleken met Java en vooral Manado (jammie!), de gemiddelde warung is hier 10x beter dan de dure restaurants langs het strand en in de buurt van discovery mall. Steeds als ik zo'n restaurant probeerde kreeg ik een rekening van 200-300k voor in olie gedrenkte rotzooi, waar je bij de meeste warungs voor 5-10k gewoon goed eten vindt.

In de jl. kediri heb ik trouwens wel erg goede restaurants gevonden. Vooral in Pahun Pasundan (voor twee personen max 100k incl. drankjes en een hoop verschillende gerechten) is het erg lekker, en in het iets duurdere Dapoer Sedap kun je goed eten. Bij de eerste is het soms wel handig van tevoren te reserveren of je taxi niet meteen weg te laten gaan, want er komen nog wel eens busladingen Indonesisiche toeristen langs.

Over het lastig vallen op het strand... Tja, ik kan me voorstellen dat je dat soms zo ervaart. Dit zijn mensen die echt bijna niets verdienen en daarvan ook nog vaak een groot deel naar huis sturen om het gezin en de familie te onderhouden. Als je gewoon een beetje vriendelijk bent is dat al ok.

Ik koop eigenlijk nooit iets op het strand, maar ken inmiddels best wat van die verkopers en ze komen vaak even langs om een kopje koffie te drinken en een sigaret te roken. Vooral als het erg rustig is op het strand wordt het dan gezellig. Als de 'anak pantai' een fles whiskey hebben en de gitaren te voorschijn komen, de ijscoman een trommel pakt en de sigarettenverkopers beginnen te zingen onder de palmbomen op het strand met op de achtergrond de golven en de ondergaande zon, is het gewoon genieten.

Australiers zijn wel een minpuntje ja. Dat is vaak het type tokkievolk dat om een uur of 7 straalbezopen door de straten waggelt, maar je komt ook zat leuke mensen tegen uit de rest van de wereld. Belgie, Dubai, de VS, Saudi-Arabie, Korea, Scandinavie... Het zijn eigenlijk vooral de Australiers en de Nederlandse expats (type 50-60+ met een meisje van 18/begin 20) die ik probeer te vermijden.
pi_87929252
Dus!
http://nos.nl/video/19360(...)a-op-uitbarsten.html

Hij maakt zijn reputatie 'meest actieve' weer waar. :X
  maandag 25 oktober 2010 @ 11:23:51 #287
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_87930024
Plaatje erbij van 09 September jl. Ik vind het echt een schitterend ding om te zien !!



Merapi
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:09:10 #288
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87931519
Daar ben ik in 2008 bovenop geklommen! Vooor zonsondergang nog een uurtje tegen de vulkaan gelegen voor warmte. Wel bizar zo'n warme berg. Beste foto's ooit gemaakt daar bovenop.



En dan dit jaar onderweg naar een heleboel vulkanen in Midden-Amerika bijna gehinderd door een IJslandse vulkaan. De laatste vulkaan die we beklommen hebben (Pacaya) barstte 2 weken later uit.

Het lijkt wel of ik een enorme vulkaan-fan ben nu. :P
reset
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:57:04 #289
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_87933062
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 12:09 schreef Individual het volgende:
Het lijkt wel of ik een enorme vulkaan-fan ben nu. :P
Wou je dat nog ontkennen dan ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_87933181
Hebben jullie toevallig (het liefst van afgelopen zomer) foto's van de Merapi en de hike naar de top. Of eigenlijk de top, de vulkaan zelg, krater, zonsopgang en evt. de afdaling?

Aangezien de batterijen van de camera de geest gaven... Alle 3(!) de setjes dus. :X }:| :(
Hebben we dat hele takke-end omhoog geklommen, heb ik geen enkele foto. Ik báál nóg, he! -O-
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:05:08 #291
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_87933317
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 13:00 schreef jack4ya het volgende:
Hebben jullie toevallig (het liefst van afgelopen zomer) foto's van de Merapi en de hike naar de top. Of eigenlijk de top, de vulkaan zelg, krater, zonsopgang en evt. de afdaling?
Nope, ik heb hem alleen op afstand gezien, vanaf de Borobudor, vanuit het centrum van Yogya en tijdens de treinreis terug (zie foto) ... Ik heb alleen een kekke panorama vanaf de Bromo, die zal ik hier eerdaags ook even posten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:06:23 #292
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87933360
Hier nog een paar van 2008





Ben je ook 's nachts begonnen met klimmen?
reset
pi_87933376
Ok, dank.

Kunnen we pano's vergelijken. _O-

Anekdote:
We waren nog jetlagged in Yogya, brak en moe. We wilden wel 'een vulkaan doen', maar ik hebhad een conditie van een molenpaard. Dus best twijfels, welke vulkaan dan een optie is. Merapi, Bromo (wist toen nog niet dat dat absoluut niets met 'een vulkaan doen' te maken heeft) Agung op Bali. Rinjani viel sowieso af vanwege mijn conditie.

Na lang dubben, lieten we het een beetje hangen. Die dag lekker naar Borobudur geweest, flinke wandeling tussen 'alle' tempels (buiten de stad en uitzichtpunt) Ik gok bijelkaar een km of 8 gelopen die dag... Weer terug wat gegeten en om half tien 's avonds beide een flinke Bintang om de dag af te ronden.

Om kwart voor tien, kreeg madam hier het lumineuze idee, dat ze op d'r verjaardag wel op de top van de vulkaan wilde staan. Mijn vriend bluft af: "Ga boeken dan voor morgen!"

Een blufuitdaging sla ik niet af: Ik ren naar het boekingskantoor, leg uit waarom we zo last minute mee willen. Hij gaat als een gek bellen en warempel. We kunnen mee... Euh... Kut... we kúnnen mee??

Als een idioot het bier achter over geslagen (nooit bier verspillen he), zaklampen, batterijen, waten en eten gekocht. Terug naar de kamer, tassen en kleding gegraaid, en terug gesprint naar 't boekingskantoor...

2 uur laten zaten we in Solo, en om 1 uur begon mijn eigen kleine 'hel'... de tocht naar boven... *O*
(Met dus 8km in de toch al niet sterke benen en Bintangs in mijn mik... Oh, the joy!)

Op caffeine naar boven, mezelf voort ratelend, klimmend en klauterend. Spierpijn in mijn onderarmen van het afrollen van mijn handen bij het rotsen grijpen. Ging best aardig. Niet echt heel zwaar, mezelf wijsmaken dat het best ging. Een brave middenmoter was ik.

"Which way?"
- "Up!"
Dus... :')
"Where then?"
- "There" *wijzend naar een grijze muur*
"How long"
- "Not long" *rubber time... duidelijk."


Maaaaar...! Bovenop werd ik mooi wel toegezongen door klimmers en gidsen in een heerlijk krakkemikkig engels op de top van een koude vulkaan, met het meest fantastische uitzicht wat ik ooit beleefd heb. |
*O*

[ Bericht 41% gewijzigd door jack4ya op 25-10-2010 13:22:53 ]
pi_87933896
Dat ik door mijn eigen hel gegaan ben, op de weg naar beneden vergeten we gemakshalve maar even.
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:23:36 #295
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87933898
De tocht naar beneden toe vond ik erger. Zo'n enorme conditie heb ik ook niet en heb bovenop (en onderweg) m'n eigen rook gemaakt. :P

Vulkanen zijn mooi en spannend, maar ik zal mezelf nooit voorstellen als vulkaan-fan. :P

Solo is ook een mooi stadje trouwens. M'n oma had er in haar jeugd gewoond en m'n overgrootopa heeft er een spoorlijn aangelegd.
reset
pi_87933943
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 13:06 schreef Individual het volgende:
Hier nog een paar van 2008

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ben je ook 's nachts begonnen met klimmen?
Op die laatste lijkt de top maar een kleine k*theuveltje :o
Heb je ook foto's van die 'muur' toevallig?
pi_87934065
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 13:23 schreef Individual het volgende:
De tocht naar beneden toe vond ik erger. Zo'n enorme conditie heb ik ook niet en heb bovenop (en onderweg) m'n eigen rook gemaakt. :P

Vulkanen zijn mooi en spannend, maar ik zal mezelf nooit voorstellen als vulkaan-fan. :P

Solo is ook een mooi stadje trouwens. M'n oma had er in haar jeugd gewoond en m'n overgrootopa heeft er een spoorlijn aangelegd.
Dat dus... Ik ben er echt achter gekomen dat klimmen best gaat, maar dalen is een hel. Ik kán het gewoon echt niet. Ik glijd weg, dus hang dan achterover, daardoor teveel belasting op benen en nog meer glijden.

Het laatste uur wilde ik me serieus van de berg storten, dan was ik iig beneden. :')
Het kon me niet meer schelen hóe ik van die verrekte berg afkwam. Het klinkt grappig, en dat is het ook best, maar toch ook wel ernstig. :@

Ik struikelde, gleed en strompelde volledig apathisch naar beneden. Mijn 'klap'knieën schoten echt alle kanten op. Volledig de controle kwijt over benen en spieren. Het zag er niet uit. :@
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:30:41 #298
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87934126
Dat laatste stukje was het ergste ook niet. Wel oppassen met jezelf aan rotsen naarboven trekken, want die dingen zijn soms flink scherp.

Ik heb geen idee welke 'muur' je het over hebt, maar sommige stukken waren wel vrij verticaal idd. Naar boven toe was het allemaal donker dus heel weinig foto's en naar beneden was ik meer bezig met klimmen.

Wij waren de enige 2 trouwens, 3 met gids.
reset
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:32:13 #299
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_87934178
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 13:28 schreef jack4ya het volgende:

Ik struikelde, gleed en strompelde volledig apathisch naar beneden. Mijn 'klap'knieën schoten echt alle kanten op. Volledig de controle kwijt over benen en spieren. Het zag er niet uit. :@
Precies mijn ervaring! :D
reset
pi_87967423
quote:
7.gif Op maandag 25 oktober 2010 11:23 schreef elcastel het volgende:
Plaatje erbij van 09 September jl. Ik vind het echt een schitterend ding om te zien !!

[ afbeelding ]

Merapi
Daar wil ik weer heen een dezer dagen. Kijken of ik het in mijn schema geperst krijg...
pi_87983443
Merapi is uitgebarst!
  Moderator donderdag 28 oktober 2010 @ 11:20:44 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_88059228
Nieuw deel voor de geïnteresseerden: [centraal] Indonesië - deel 8
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')