abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 juli 2010 @ 10:43:20 #151
62913 Blik
The one and Only!
pi_84658167
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:24 schreef Lemans24 het volgende:
Kun je zo'n scooter / brommer makkelijk huren zonder rijbewijs? En moet je dan ook al 'onderhandelen'?
Je kunt wel onderhandelen, maar echt veel zul je er niet vanaf krijgen. Ik heb op Lombok een motorbike gehuurd voor 40.000 rp voor een dag. Dat is omgerekend zo'n 3,5 euro :D Op Bali is het volgens mij allemaal wat duurder
  vrijdag 30 juli 2010 @ 11:01:27 #152
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_84658719
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 10:43 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt wel onderhandelen, maar echt veel zul je er niet vanaf krijgen. Ik heb op Lombok een motorbike gehuurd voor 40.000 rp voor een dag. Dat is omgerekend zo'n 3,5 euro :D Op Bali is het volgens mij allemaal wat duurder
onderhandelen om te kunnen huren zonder rijbewijs, bedoel ik...
inmiddels is die vraag ook al beantwoord ;)
pi_84669036
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 11:01 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

onderhandelen om te kunnen huren zonder rijbewijs, bedoel ik...
inmiddels is die vraag ook al beantwoord ;)
De eerste keer dat ze mij vragen naar een rijbewijs moet nog komen, na 11 jaar Indonesie-ervaring.
pi_84669217
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 09:08 schreef Blik het volgende:

[..]

8 tot 10 uur met de bus :) Neem in ieder geval 1 van de 2 keer een middagbus voor het uitzicht :)
Uitzichten zijn mooi als je Makassar uit bent hoor, dat is wel zo. :Y
  vrijdag 30 juli 2010 @ 15:38:57 #155
62913 Blik
The one and Only!
pi_84669437
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:28 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

De eerste keer dat ze mij vragen naar een rijbewijs moet nog komen, na 11 jaar Indonesie-ervaring.
Je kunt je ook afvragen of al die schoolkinderen een rijbewijs hebben :)
pi_84694356
wat is leuker? Gili air, trawangan of meno? of maakt t allemaal niet zoveel uit? ben 7 jaar geleden op trawangan geweest maar dat was toen nog helemaal niks.
pi_84695247
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 15:38 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kunt je ook afvragen of al die schoolkinderen een rijbewijs hebben :)
Dat hoef ik me niet af te vragen, dat hebben ze niet of ze hebben het gekocht, net als de overgrote meerderheid van de Indonesiers.
pi_84695254
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 03:48 schreef jimjim1983 het volgende:
wat is leuker? Gili air, trawangan of meno? of maakt t allemaal niet zoveel uit? ben 7 jaar geleden op trawangan geweest maar dat was toen nog helemaal niks.
ik ben een jaar of vier geleden op Trawangan geweest en toen leek het op Kuta, Bali. Een reden om na de lunch de eerste boot terug te pakken naar Senggigi. Na die tijd is 1 van die drie eilandjes ontwikkeld tot een soort hippie-eiland waar drugs vrij beschikbaar zijn kennelijk. Jammer, want er staan nog altijd zware straffen (tot doodstraf) op gebruik en transporteren van drugs in Indonesie, maar dat wordt er niet bij verteld. Slechte zaak. Ik zou me niet op dat eiland willen begeven, want als je dicht bij het vuur bent wordt je gewoon opgepakt en kun je 50 miljoen Rupiah ophoesten (wellicht wat minder op Lombok) om je vrij te kopen.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 09:46:35 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84695922
Ik was op Gili Air vorig jaar. Dat was erg rustig. Ik zag dat er ook veel bars waren maar die waren allemaal leeg ^O^. Snorkelen was okee kwa visjes maar het koraal is allemaal dood. Zelf ben ik geen strandmens dus ik had het al gauw gezien maar was een extra dagje gebleven puur en alleen vanwege de vis BBQ :9
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_84696839
Ben eind mei op Air, Meno en Trawangan geweest. Zit zeker wel veel verschil tussen.

Trawangan voor de feestjes, hippe mensen en mooie hotels.
Meno voor de rust, mooi strand.
Air zit er eigenlijk tussenin.

Wij zaten er niet in het hoogseizoen, en dus was het nog vrij rustig allemaal. In het hoogseizoen is het echt ramdruk.
pi_84698410
Het ligt er echt aan wat je zoekt. Op Trawangan vind je de backpackerssfeer, de meeste andere toeristen, en daarom ook de grootste keus aan hotels/bungalows en restaurantjes en bars. Hier ook het meeste feest en drugs. Om deze redenen ben ik er zelf juist niet heen gegaan, had daar geen zin in.

Ik zat op Gili Air. Ik vond het er wel geschikt eigenlijk voor mezelf dan, ik zocht rust maar ook een klein beetje vertier in de vorm van restaurantjes en barretjes voor wanneer ik daar zin in had. Maar verwacht er geen dansfeesten. Ik vond het een leuk eiland om eens rond te lopen en te zien hoe de mensen er leven van het land. Het strand was leuk, het koraal is inderdaad op veel plaatsen niet super meer maar ik heb wel bijna elke dag schildpadden en barracudas gezien vlak bij het strand. En veel vissen natuurlijk.

Meno ben ik een dagje geweest, daar heb je absoluut het mooiste strand (heel schoon en fijn zand). Daar schijnt het nog rustiger te zijn qua mensen en vermaak.

Voor Gili Air heb ik nog een leuke tip qua accomodatie: Chill Out Bungalows. Net nieuw gebouwd in een mooie stijl, inclusief ontbijt en hoewel op een rustige plek tussen de huisjes van locals en de koeien toch dicht bij het strand met zo'n 3 minuten lopen.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 12:20:36 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84698630
Air is inderdaad een goed compromis voor de meesten. Meest memorabel is toch het eten: aan het eind van de middag staat uitgestald wat ze die dag hebben gevangen. Even een vis uitzoeken en dan op de BBQ :9 ^O^. Sambal bij :Y :9. En dan verder de hele avond een beetje relaxen met uitzicht op de zee.

Visjes waren mooi kwa snorkelen, maar koraal = dood. Als je daarvoor komt en je moet kiezen, ga dan naar Bunaken. Het mooiste snorkelen dat ik ooit heb meegemaakt.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 31 juli 2010 @ 12:27:41 #163
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_84698793
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:20 schreef SeLang het volgende:Visjes waren mooi kwa snorkelen, maar koraal = dood. Als je daarvoor komt en je moet kiezen, ga dan naar Bunaken. Het mooiste snorkelen dat ik ooit heb meegemaakt.
Bunaken is schitterend. Nog iets schitterender zijn de Togian-eilanden aan de andere kant van de noordoost-punt van Sulawesi. Een tropische idylle. Als je nog eens in de buurt komt, mag je die zeker niet overslaan.
It's not a lie, if you believe
  zaterdag 31 juli 2010 @ 15:16:43 #164
62913 Blik
The one and Only!
pi_84703527
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 12:27 schreef 18konijn het volgende:

[..]

Bunaken is schitterend. Nog iets schitterender zijn de Togian-eilanden aan de andere kant van de noordoost-punt van Sulawesi. Een tropische idylle. Als je nog eens in de buurt komt, mag je die zeker niet overslaan.
Qua duiken en snorkelen komen de Togean-eilanden nog niet eens in de buurt van de Bunaken, nog niet eens in de top-10 van Indonesië. Komt voornamelijk omdat ze het bij de Togean-eilanden nodig vonden om met dynamiet te vissen in de jaren 90. Als je een bounty-eiland gevoel wilt hebben, dan zijn de Togean-eilanden wat je wilt.
pi_84703812
voor het bounty gevoel moet je naar nieuw-guinea. ben daar met een bootje naar een onbewoond eilandje gebracht en heb daar de hele tijd op een prachtig wit, verlaten strand vertoeft :P ook nauwelijks toeristen daar.

bedankt voor de tips verder, denk dat t gili air wordt :)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 15:29:34 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84703887
Aangezien die eilandjes vlak bij elkaar liggen is het ook niet zo'n gewichtige beslissing. Als het niet bevalt ga je gewoon naar het buureiland. Paar minuutjes met de boot. :P
Mijn reisverslagen
pi_84768472
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 15:29 schreef SeLang het volgende:
Aangezien die eilandjes vlak bij elkaar liggen is het ook niet zo'n gewichtige beslissing. Als het niet bevalt ga je gewoon naar het buureiland. Paar minuutjes met de boot. :P
Je kunt het bijna zwemmend doen. Bijna.
pi_84768830
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 12:43 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Je kunt het bijna zwemmend doen. Bijna.
Indd, als die belachelijk sterke stroming er niet zou zijn :D
pi_84771774
't is dus Yogha geworden, vanwaar we nu zitten. Plane gepakt want na drie uur zeulen in Jakarta voor een hostel zijn we uiteindelijk in Cemara hotel geland. Special prica van 750000 naar 440000 . We vonden het best. Luxueus htoel , lekker na 24 uur reizen. Jal Jaksa was afgeladen vol.

Overigens: wat zijn de mensen hier vriendelijk. Ik krijg spierpijn van de knikjes en glimlachen hier. Mijn lief is kennelijk een leuke bezienswaardigheid met zijn 2 meter. Aan aandacht geen gebrek.

Prambanan gedaan en weerv terufg. (kl*te toestenbiord)

Nu te dubben over Merapi! Ben morgen jarig en zou wel uberstoer zijn om dan op de top te staan. Bromo is maar koekeloeren naar een vulkaan, Merapi is werken. Ik wil graag, maar het is in totsaal 10 uur hiken!
pi_84772012
Ben ik blij dat ik hakve posts maak -> post ineens weg.

We waren nog geen 5 min. in Indonesie en nu al een persoonlijke uitnodiging voor Toradja opzak. We werden uitgenodigd om bij hem en zijn familie in huis te mogen logeren.
Mag je daar eigenlijk op in gaan? Of is dat een beleefdheids aanbod, waar je niet op in dient te gaan?
pi_84772854
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:16 schreef jack4ya het volgende:
't is dus Yogha geworden, vanwaar we nu zitten. Plane gepakt want na drie uur zeulen in Jakarta voor een hostel zijn we uiteindelijk in Cemara hotel geland. Special prica van 750000 naar 440000 . We vonden het best. Luxueus htoel , lekker na 24 uur reizen. Jal Jaksa was afgeladen vol.

Overigens: wat zijn de mensen hier vriendelijk. Ik krijg spierpijn van de knikjes en glimlachen hier. Mijn lief is kennelijk een leuke bezienswaardigheid met zijn 2 meter. Aan aandacht geen gebrek.

Prambanan gedaan en weerv terufg. (kl*te toestenbiord)

Nu te dubben over Merapi! Ben morgen jarig en zou wel uberstoer zijn om dan op de top te staan. Bromo is maar koekeloeren naar een vulkaan, Merapi is werken. Ik wil graag, maar het is in totsaal 10 uur hiken!
In mei hebben wij de Merapi gedaan, echt een hele gave trip. Wel redelijk pittig, ook omdat je 's-nachts gaat klimmen om de zonsopgang op de top te bekijken. Tijdens de terugtocht word je echt helemaal gaar, maar wij hadden ook niet vantevoren geslapen etc :') Dus we waren ook al meer dan 24 uur wakker.

Zonsopgang is wel erg mooi. Sowieso bizar om op een actieve vulkaan te staan :D Je staat midden in deze zwavelwolk:

maandag 2 augustus 2010 @ 15:05:42 #172
62913 Blik
The one and Only!
pi_84773856
Als ik de Merapi beklimming zo lees, dan is die nog niet eens half zo zwaar als de Rinjani. Het is maar 2.5 uur klimmen lees ik.
pi_84774067
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:05 schreef Blik het volgende:
Als ik de Merapi beklimming zo lees, dan is die nog niet eens half zo zwaar als de Rinjani. Het is maar 2.5 uur klimmen lees ik.
Rinjani is zeker zwaarder ja :D
pi_84801616
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 14:22 schreef jack4ya het volgende:
Ben ik blij dat ik hakve posts maak -> post ineens weg.

We waren nog geen 5 min. in Indonesie en nu al een persoonlijke uitnodiging voor Toradja opzak. We werden uitgenodigd om bij hem en zijn familie in huis te mogen logeren.
Mag je daar eigenlijk op in gaan? Of is dat een beleefdheids aanbod, waar je niet op in dient te gaan?
Op in gaan. Absoluut.
pi_84801619
kretek sigaretten, waar kan ik die in Nederland krijgen? De eckte eckte, en niet die lichte Djarum sigaretten? :)
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 06:59:04 #177
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_84801709
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 06:19 schreef Mr.Chandon het volgende:
kretek sigaretten, waar kan ik die in Nederland krijgen? De eckte eckte, en niet die lichte Djarum sigaretten? :)
Volgens mij mag het hier niet meer verkocht worden ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 08:51:44 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_84802588
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 06:59 schreef elcastel het volgende:

[..]

Volgens mij mag het hier niet meer verkocht worden ?
Al jaren niet meer omdat het zo enorm ongezond is :7
pi_84806897
Mensen die gedoken hebben op Java/Bali?

Ik ben momenteel m'n PADI Open Water aan het halen in Maleisie en zal daar o.a. bij Sipadan gaan duiken.
Ik heb echter ook een paar daagjes op Bali aan het einde van m'n vakantie die puur bedoeld waren om te relaxen maar waar ik wellicht ook nog wel een fun dive of 2 kan maken.
Dus graag wat info uit eigen ervaring hierover a.u.b.(waar/organisatie/prijs)
Lawa mena hau lala!
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:41:57 #180
62913 Blik
The one and Only!
pi_84808379
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:49 schreef Rubstah het volgende:

Ik ben momenteel m'n PADI Open Water aan het halen in Maleisie en zal daar o.a. bij Sipadan gaan duiken.
Ik heb echter ook een paar daagjes op Bali aan het einde van m'n vakantie die puur bedoeld waren om te relaxen maar waar ik wellicht ook nog wel een fun dive of 2 kan maken.
Als je tijd hebt kun je een uitstapje maken naar de Gili's, daar kun je wel goed duiken
pi_84808914
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:05 schreef Blik het volgende:
Tuurlijk, doe jij 'm fijn in 2,5 uur ;) Voelt een beetje als pochen hoor.

We zijn in totaal 10uur bezig geweest. 5 uur op en 4 uur af en een uur op de hoogste top.
Niet van te voren geslapen en behoorlijk gesloopt, maar het was gaaaaaf!

Als je denkt dat heuvel op erg is... probeer dan eens glijdend en slijdend berg af. En echt geen pad ofzo. 't Is ordinair over de rotsen klauteren.

En dan op moment supreme... Batterijen leeg! &($@ Dus iemand anders maar gevraagd om foto's te maken. En die hopelijk via mail ofzo ontvangen.
pi_84808987
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:11 schreef Klaphark het volgende:

[..]

Rinjani is zeker zwaarder ja :D
Overigens wordt de Rinjani verkocht als 3/4 daags pakket, waarbij kennelijk 90% afhaakt op dag 1 of 2.
Een kennis hield het een halve dag te kort vol. De gidsen vroegen zich af wanneer die rare vent nu eens zou afhaken.

Zijn er hier mensen die de Rinjani beklommen hebben? En is dat wandelen of op alle 4 klimmen naar boven?

Bovendien vind ik 4 dagen zonde van mijn vakantie tijd ;)
pi_84809006
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:49 schreef Rubstah het volgende:

Ik heb alleen gesnorkeld in Amed - Bali. Je loopt daar zo de zee in en daar zie je al gelijk vissen erg nice:D
Er waren toen ook mensen verderop aan het duiken. kosten geen idee.
We fear that which we cannot see
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:32:37 #184
62913 Blik
The one and Only!
pi_84810019
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:02 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Overigens wordt de Rinjani verkocht als 3/4 daags pakket, waarbij kennelijk 90% afhaakt op dag 1 of 2.
Een kennis hield het een halve dag te kort vol. De gidsen vroegen zich af wanneer die rare vent nu eens zou afhaken.

Zijn er hier mensen die de Rinjani beklommen hebben? En is dat wandelen of op alle 4 klimmen naar boven?

Bovendien vind ik 4 dagen zonde van mijn vakantie tijd ;)
Ik stond op 16 juli op de top. :D

Je kunt de Rinjani inderdaad het beste doen als 3 of 4-daagse tocht (ik zou de 4-daagse tocht aanbevelen). En je kunt hem beklimmen vanaf 2 dorpen, je loopt vaak een rondje. De 4-daagsetocht van Sembalun naar Senaru (aanbevolen route) is als volgt:

Dag 1: Klimmen van 1000 meter naar 2700 meter. Eigenlijk voornamelijk wandelen, laatste stuk is al zwaarder omdat het stijler wordt. Wij vertrokken om 9:00 en kwamen om 16:00 aan. Sommigen kwamen ook pas rond 18:00 aan. Op die hoogte overnacht je ook. Om 19:00 ga je slapen, want...
Dag 2: Opstaan om 2:30, klein ontbijt, en om 3:00 starten met lopen. De tocht omhoog naar 3700 meter is zo'n 3 uur lang. De laatste 200 meter klimmen is zeer zwaar. Harde wind en vulkaangrind zorgen ervoor dat je bij iedere stap minimaal een halve stap terug omlaag gaat. Aanbevolen is om handschoenen aan te doen zodat je met handen en voeten kunt klimmen. Om 6 uur ben je op de top en kun je van de zonsopkomst genieten. Om 7 uur ga je terug naar beneden en in een uur ben je terug in je kamp. Daar krijg je ontbijt en korte pauze. Om 9 a 10 uur ga je naar het meer toe op 2000 meter, via een afdaling met grote hoogteverschillen. Om 12 uur kwamen we bij het meer aan en gingen we lunchen. Daarna relaxen bij de hot springs en van het uitzicht genieten.
Dag 3: Uitslapen!! Pas om 13:00 vertrek je weer omhoog, de andere kant van de crater rim. In 2 uur zit je weer op 2700 meter, vervolgens ga je via een lastige afdaling omlaag naar Positie 3 op 2000 meter, om daar te overnachten. (Let op: Bij de 3-daagse tocht doe je dag 2 en 3 in één dag, reken op 12 uur lopen.
Dag 4: Laatste dag, relatief makkelijke afdaling van 2000 naar 700 meter. De spierpijn gaat echter tegen je werken :)

Je kunt dezelfde tocht ook lopen van Senaru naar Sembalun. Echter is dit niet echt aan te raden, deze route is zwaarder omdat je 300 meter meer omhoog klimt en de top van de Rinjani pas op de allerlaatste dag gaat beklimmen, wanneer je het meest uitgeput bent. Ik denk dat de grootste hoeveelheid afvallers komen van mensen die deze route doen, en de mensen die de 3-daagse tocht doen.

Ik kan het iedereen aanraden om het te doen. Ik vond het een fantastische ervaring, prachtige uitzichten en het is zo mooi als je dan die top bereikt hebt en die mooie zonsopkomst kunt zien. Wauw!

Tip: Pas wel op voor waar je het boekt, er zitten grote verschillen in maatschappijen, de maatschappijen die in de Lonely Planet genoemd worden zijn de beste. Wij zagen groepen die met 12 man, 2 gidsen en 5 dragers naar boven gingen. Het eten wat ze kregen was echt niks en echte begeleiding kregen ze ook niet. Ter vergelijking, ik had samen met mijn vriendin een eigen gids en 2 dragers en prima eten (banana pancakes, tosti's en zelfs een keer frietjes).

[ Bericht 0% gewijzigd door Blik op 03-08-2010 13:38:57 ]
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 13:35:29 #185
62913 Blik
The one and Only!
pi_84810108
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 12:59 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Tuurlijk, doe jij 'm fijn in 2,5 uur ;) Voelt een beetje als pochen hoor.

We zijn in totaal 10uur bezig geweest. 5 uur op en 4 uur af en een uur op de hoogste top.
Niet van te voren geslapen en behoorlijk gesloopt, maar het was gaaaaaf!

Als je denkt dat heuvel op erg is... probeer dan eens glijdend en slijdend berg af. En echt geen pad ofzo. 't Is ordinair over de rotsen klauteren.

En dan op moment supreme... Batterijen leeg! &($@ Dus iemand anders maar gevraagd om foto's te maken. En die hopelijk via mail ofzo ontvangen.

Is niet pochen, gewoon gelezen op het internet.

quote:
"The trip started from a base camp in the village of Kinahrejo. In the darkness, two guides led us along the footpath to the vicinity of Merapi. The sky was bright and starry, but still, we needed flashlights.

It is also a truly two-and-a-half-hour climb, so when you do it, be prepared also with warm clothing, water, food and sturdy shoes. Sometimes I had to run, because my small Asian body had to catch up with the speed of my tall Western companions.

"
Vandaar de 2.5 uur die ik zei.. Maar je zult waarschijnlijk dan een andere route hebben gedaan. Hoe hoog begon je en wat was je eindpunt bij de Merapi?

Zie verder mijn ervaring met de Rinjani, het afdalen is wellicht erger dan het stijgen. 1700 meter dalen in 5 uur doet pijn!! :D
pi_84810824
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:03 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Ik heb alleen gesnorkeld in Amed - Bali. Je loopt daar zo de zee in en daar zie je al gelijk vissen erg nice:D
Er waren toen ook mensen verderop aan het duiken. kosten geen idee.
O dat heb ik daar ook gedaan :D ook nog die gezonken boot gezien daar dan of niet? Qua duiken zou ik gewoon even rondkijken, genoeg plekker waar je iets kunt regelen dus een probleem zal dat wel niet zijn.
gewoon voor op brood
pi_84841369
@blik: een ervaren gids die de hele berg opraast heeft 3 uur nodig. Dit is dan een man die de vulkaan 3x per week beklimt en 3 keer per week de vulkaan ernaast en dat dan al een paar jaar doet. Ik durf dus wel te zeggen dat die 2,5 uur echt nergens opslaat.

En ws is het punt idd van belang. Sinds 2006 ligt er een extra top op. En die lijkt idd op jouw laatste stuk van de Rinjani: duurt voor een normaal mens circa 1,5 uur.

Ik zal de lengte en hoogte van de hike eens opzoeken...

Ik zie wel iets over 2,5 uur naar het zadel. Maar dan sta je pas aan de voet van de kegel.
De merapi is nu iets van 3025 hoog. En we stonden ook op de rand van de top, dat was weer verder dan de (lage) rand van waar je aankomt. We konden echt geen meter meer omhoog *O*
En vanuit Selo... dus idd iets van 1500(?) meter stijgen/dalen in 5/4 uur.

[ Bericht 15% gewijzigd door jack4ya op 04-08-2010 06:56:49 ]
pi_84841405
Meeste info die ik vind is verouderd, dus ik weet niet. Wat ik wel weet is dat het gewoon heel veel meters in lengte en vooral in hoogte was in relatief korte tijd.

We doen het makkelijk voor komende dagen: met een tour (omdat we geen zin hadden om alles los te regelen) naar Bromo (das uiteraard dan ook geen hike) en dan naar Ijen (volgens mij een klein hike-je) en vervolgens door naar Bali. Vanmiddag nog Borobudur en even een andere losmen. 3 dagen in dezelfde losmen is te lang. Ik houd van hoppen.
In Bali kijken we dan of het Lombok/Komodo/Rinca wordt, of de Toradja's in Sulawesi. (mede vanwege de uitnodiging)
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:10:02 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_84842456
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 06:37 schreef jack4ya het volgende:
@blik: een ervaren gids die de hele berg opraast heeft 3 uur nodig. Dit is dan een man die de vulkaan 3x per week beklimt en 3 keer per week de vulkaan ernaast en dat dan al een paar jaar doet. Ik durf dus wel te zeggen dat die 2,5 uur echt nergens opslaat.

En ws is het punt idd van belang. Sinds 2006 ligt er een extra top op. En die lijkt idd op jouw laatste stuk van de Rinjani: duurt voor een normaal mens circa 1,5 uur.

Ik zal de lengte en hoogte van de hike eens opzoeken...

Ik zie wel iets over 2,5 uur naar het zadel. Maar dan sta je pas aan de voet van de kegel.
De merapi is nu iets van 3025 hoog. En we stonden ook op de rand van de top, dat was weer verder dan de (lage) rand van waar je aankomt. We konden echt geen meter meer omhoog *O*
En vanuit Selo... dus idd iets van 1500(?) meter stijgen/dalen in 5/4 uur.
ok, dat is dan inderdaad iets anders.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 09:14:22 #190
62913 Blik
The one and Only!
pi_84842514
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 06:51 schreef jack4ya het volgende:
Meeste info die ik vind is verouderd, dus ik weet niet. Wat ik wel weet is dat het gewoon heel veel meters in lengte en vooral in hoogte was in relatief korte tijd.

We doen het makkelijk voor komende dagen: met een tour (omdat we geen zin hadden om alles los te regelen) naar Bromo (das uiteraard dan ook geen hike) en dan naar Ijen (volgens mij een klein hike-je) en vervolgens door naar Bali. Vanmiddag nog Borobudur en even een andere losmen. 3 dagen in dezelfde losmen is te lang. Ik houd van hoppen.
In Bali kijken we dan of het Lombok/Komodo/Rinca wordt, of de Toradja's in Sulawesi. (mede vanwege de uitnodiging)
Toraja 4 sure :)
pi_84842578
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 13:52 schreef pure_hagelslag het volgende:

[..]

O dat heb ik daar ook gedaan :D ook nog die gezonken boot gezien daar dan of niet? Qua duiken zou ik gewoon even rondkijken, genoeg plekker waar je iets kunt regelen dus een probleem zal dat wel niet zijn.
Nee volgens mij, zat ik net niet op dat stukje te snorkelen :'(
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:03:10 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84844887
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 06:51 schreef jack4ya het volgende:

We doen het makkelijk voor komende dagen: met een tour (omdat we geen zin hadden om alles los te regelen) naar Bromo (das uiteraard dan ook geen hike)
Bromo kun je ook mooi hiken hoor, dat is prachtig. Vrijwel iedereen gaat gemotoriseerd naar boven naar het uitzichtpunt, camera klik klik klik als de zon opkomt, dan racen ze (gemotoriseerd) naar beneden om even in de krater zelf te kijken en dan alweer terug naar het hotel, waar ze onbijten en voor het middaguur vertrokken zijn naar de volgende bestemming.

Je kunt natuurlijk ook zelf naar boven lopen (~2 uur) door de rust en stilte en onder een prachtige sterrenhemel. Als je aankomt dan staat de hele kudde (die met autos zijn gekomen) al klaar, maar zijn al snel na zonsopkomst weer weg zodat jij de plek helemaal voor jezelf hebt en nog lang kunt blijven genieten. Daarna kun je een mooie wandeling maken over het ringgebergte en uiteindelijk de "woestijn" in waar nu de actieve krater is. Uiteindelijk loop je weer terug naar het hotel. Zo kun je een hele dag zoet zijn met een prachtige wandeling in alle rust zonder toeristen (behalve eventjes op dat uitzichtpunt).
Mijn reisverslagen
pi_84846007
Merapi deden wij ook 3 uur over. Iets minder zelfs. Naar beneden toe wel langer. Maar onze groep was wel in 2-en gebroken, de rest deed er meer dan een uur langer over naar boven. Ook niet ideaal, want toen wij op de top stonden mochten we dus nog erg lang wachten op de sunrise :') En het is daar echt behoorlijk koud.

Rinjani hebben we alleen tot aan de kraterrand gedaan, en daar geslapen. Naar de top is een dag langer, en die tijd hadden we niet omdat we de volgende dag al met de boot naar Komodo gingen. Laatste dag naar de top van de Rinjani schijnt wel echt heel zwaar te zijn.

Bromo vond ik erg leuk, maar alleen omdat we een heel rondje maakte om de krater. Dan is het echt klauteren, en er zitten ook echt linke stukjes tussen. Maar je bent wel helemaal alleen.

Zal straks even wat foto's uploaden van deze dingen.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 11:59:31 #194
62913 Blik
The one and Only!
pi_84846676
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:39 schreef Klaphark het volgende:

Rinjani hebben we alleen tot aan de kraterrand gedaan, en daar geslapen. Naar de top is een dag langer, en die tijd hadden we niet omdat we de volgende dag al met de boot naar Komodo gingen. Laatste dag naar de top van de Rinjani schijnt wel echt heel zwaar te zijn.
Ik snap echt niet dat er trekking agencies zijn die uberhaupt aanbieden om de Rinjani op de laatste dag te doen (van Senaru naar Sembalun). Het is zoveel makkelijker om de tocht vanuit Sembalun te starten, dan heb je het zwaarste gedeelte op het begin in plaats van op het einde.
pi_84858061
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bromo kun je ook mooi hiken hoor, dat is prachtig. Vrijwel iedereen gaat gemotoriseerd naar boven naar het uitzichtpunt, camera klik klik klik als de zon opkomt, dan racen ze (gemotoriseerd) naar beneden om even in de krater zelf te kijken en dan alweer terug naar het hotel, waar ze onbijten en voor het middaguur vertrokken zijn naar de volgende bestemming.

Je kunt natuurlijk ook zelf naar boven lopen (~2 uur) door de rust en stilte en onder een prachtige sterrenhemel. Als je aankomt dan staat de hele kudde (die met autos zijn gekomen) al klaar, maar zijn al snel na zonsopkomst weer weg zodat jij de plek helemaal voor jezelf hebt en nog lang kunt blijven genieten. Daarna kun je een mooie wandeling maken over het ringgebergte en uiteindelijk de "woestijn" in waar nu de actieve krater is. Uiteindelijk loop je weer terug naar het hotel. Zo kun je een hele dag zoet zijn met een prachtige wandeling in alle rust zonder toeristen (behalve eventjes op dat uitzichtpunt).
We gaan idd de kudde tour doen. En weet je, da's misschien saai, maar I don't care. Ik strompel nog steeds (hilarische momenten op de Borobudur vandaag) en na Bromo hebben we geloof ik al weer een hike voor Ijen voor de boeg.
Mind you, ik ben a-sportief als de pest en heb een kantoorbaan, sport niet en rijdt graag mijn geliefde autootje. Voor mij is dit killing, voor een andere misschien een suf tochtje. Soit. Als ik maar lol heb.

Vanwege de aankomst in Denpasar (nog niet gruwelijke plaatsjes om te overnachten? Al dan niet onderweg van de ferry?) hebben we een mooie uitvalsbasis voor 1 van de 2 richtingen.

1) Hoe kom je eigenlijk eenvoudig naar Komodo/Rinca? Of wordt je doodgegooid met trips? Of beter zelf fixen?
Risico op stranden (vast komen zitten) vanwege hoogseizoen?

2) Toraja... sjah, kan me moeilijk voorstellen hoe het daar is. Mogelijk bussen van Mankassar naar Tana Toraja en dan of A) terug naar Mankassar bus of vliegtuig vanaf Palu...
of B) door ploeteren of misschien wel weer vliegen naar Manado

Laatste dag in Yogya dus. En internet gok ik zo...
  woensdag 4 augustus 2010 @ 16:37:03 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_84858383
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]

We gaan idd de kudde tour doen. En weet je, da's misschien saai, maar I don't care. Ik strompel nog steeds (hilarische momenten op de Borobudur vandaag) en na Bromo hebben we geloof ik al weer een hike voor Ijen voor de boeg.
Mind you, ik ben a-sportief als de pest en heb een kantoorbaan, sport niet en rijdt graag mijn geliefde autootje. Voor mij is dit killing, voor een andere misschien een suf tochtje. Soit. Als ik maar lol heb.

Vanwege de aankomst in Denpasar (nog niet gruwelijke plaatsjes om te overnachten? Al dan niet onderweg van de ferry?) hebben we een mooie uitvalsbasis voor 1 van de 2 richtingen.

1) Hoe kom je eigenlijk eenvoudig naar Komodo/Rinca? Of wordt je doodgegooid met trips? Of beter zelf fixen?
Risico op stranden (vast komen zitten) vanwege hoogseizoen?

2) Toraja... sjah, kan me moeilijk voorstellen hoe het daar is. Mogelijk bussen van Mankassar naar Tana Toraja en dan of A) terug naar Mankassar bus of vliegtuig vanaf Palu...
of B) door ploeteren of misschien wel weer vliegen naar Manado

Overal in Indonesië is internet hoor, zelfs in Sulawesi.

Het strompelen ken ik van de Rinjani, ik denk dat ik in totaal 4 of 5 dagen serieus last heb gehad van spierpijn.

Voor wat betreft Toraja. Je moet inderdaad met de bus van makassar naar Rantepao (Toraja). Verder weet ik niet hoeveel tijd je hebt. Maar vanaf Rantepao naar Palu is eigenlijk niet te doen, dat is echt een enorm eind met de bus namelijk. Verder kun je vanaf Palu sowieso niet direct naar Manado vliegen, en moet je altijd via Makassar vliegen. Ook als je terug naar Denpasar wilt vliegen.

Voor wat betreft Komodo, volgens mij worden er volop tours aangeboden op Bali voor Komodo. Maar helemaal 100% zeker ben ik daar niet van
  woensdag 4 augustus 2010 @ 17:17:59 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_84859665
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:37 schreef Blik het volgende:
Maar vanaf Rantepao naar Palu is eigenlijk niet te doen, dat is echt een enorm eind met de bus namelijk.
Been there done that, via Tentena. Duurt twee dagen ofzo (ik ging sowieso naar Tentena)

quote:
Voor wat betreft Komodo, volgens mij worden er volop tours aangeboden op Bali voor Komodo. Maar helemaal 100% zeker ben ik daar niet van
Zelf gegaan: Bali --> boot --> Lombok --> bus --> boot --> Sumbawa --> bus --> boot --> Flores --> boot --> Rinca. Zo zie je ook nog wat van het land (boten zijn saai). Het gaat er natuurlijk niet om alleen maar om even die hagedisjes te zien.
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 augustus 2010 @ 17:48:04 #198
62913 Blik
The one and Only!
pi_84860544
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 17:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Been there done that, via Tentena. Duurt twee dagen ofzo (ik ging sowieso naar Tentena)
[..]

Zit dan iets van 25 uur in de bus denk ik?

Ons oorspronkelijk plan was om vanaf Manado met de bus naar Palu te gaan, en dan via Tentena naar Rantepao. Maar toen we erachter kwamen dat de busreis naar Palu alleen al 24 uur reistijd was, hebben we maar een andere route gedaan.
pi_84998361
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:29 schreef jack4ya het volgende:

[..]
overal is internet hoor, je zult je alleen soms even moeten verbijten over de enorme traagheid, maar ach.. je bent op vakantie, niet? ;)
  zondag 8 augustus 2010 @ 11:58:07 #201
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85002493
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 04:14 schreef indahnesia.com het volgende:
Nieuwe info over de modderstroom: nog altijd een flink gevaar.

Modderstroom Sidoarjo dreigt uit te breken
Thanks, ik heb ook over de modderstroom gedroomd vannacht bedenk ik me net.

[ Bericht 1% gewijzigd door elcastel op 08-08-2010 12:07:19 ]
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_85003160
ik heb op Rintja (goed geschreven?) meer komodovaranen gezien dan op komodo zelf en het ligt er naast dus dat is zeker de moeite waard.

net terug van gili Trawangan, zou een feesteiland moeten zijn maar dat viel wel mee. waren vooral gezinnetjes en het stelde qua muziek nog minder voor dan uitgaan in Kuta (altijd maar dezelfde kutmuziek).
Ook een keer sate ayam gehaald midden in de nacht, bungkus, en toen ik thuis was bleek dat t geen kip was maar een heel taai iets met een beetje een blauwige, harige vacht :? :r
Snorkelen was wel heel tof, schildpadden en inktvissen gezien. Je kon er lekker relaxed blowen de hele dag :P
ik verbaasde me wel over t feit dat een boel van de locals aan de crystal meth zit :{

[ Bericht 9% gewijzigd door jimjim1983 op 08-08-2010 12:27:22 ]
  maandag 9 augustus 2010 @ 08:19:18 #203
62913 Blik
The one and Only!
pi_85038010
Van Rinca heb ik wel vaker gehoord dat je daar meer ziet dan op Komodo zelf

Er is trouwens weer een veerboot gezonken... http://www.nu.nl/buitenla(...)uiden-indonesie.html
pi_85050487
Meld zich...

Laatste post was geloofik dat we bromo gingen doen. Bromo vulkaan is aardig, het uitzicht van de buur vulkaan naar bromo (pana--nog-iets) is spectaculair. Ja, wel heel veel toeristen, maar we stonden vooraan en dus geen last van. Gewoon altijd doen als je er toch bent. Het dal naast de Bromo was ook erg mooi, groen, sluierbwolking, mooi lichtval (we waren zowat eerste dus nog geen hordes.)

Doorgekacheld naar Kawa Ijen, geslapen op een koffie plantage en 3 uur er weer uit. Ijen is zwaar zwaar okay!! Erg mooi, leuke hike door het terrein en het meer is indrukwekkend. De4 weg naar Sempol ook trouwens. Jungle anyone?
pi_85050517
Op Rinca zijn er veel meer varanen indd. De gids die wij op Komodo hadden zei dat ze al jaren geen komodovaraan in het wild hadden gezien :') Alleen van die huisdieren die bij het restaurant etc hangen en vet gemest worden.

Op Komodo hebben wij alleen dat huisdier gezien, op Rinca een stuk of 14.
  maandag 9 augustus 2010 @ 17:05:44 #206
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85055917
Even een noob vraagje hoor; kun je naar Indo je koffer gewoon op slot doen ?
(Ja ik heb een TSA slot)
pi_85057104
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:05 schreef elcastel het volgende:
Even een noob vraagje hoor; kun je naar Indo je koffer gewoon op slot doen ?
(Ja ik heb een TSA slot)
Volgens mij kan dat alleen niet als je naar de USA reist toch?
  maandag 9 augustus 2010 @ 19:22:09 #208
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_85061562
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:34 schreef lezzer het volgende:
Zoiets hoor ik ook steeds, maar weet het dus niet zeker.
pi_85067506
quote:
Op zondag 25 juli 2010 14:01 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Je hebt 100.000rp en 50.000rp pinautomaten tenminste bij Bca :)
Met welke pinpassen (bank) pinnen jullie? Ik heb altijd een paar creditcards bij me omdat de Rabobank vaak problemen geeft op de Noord/Zuid Molukken
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 9 augustus 2010 @ 21:41:29 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_85068776
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:20 schreef EricT het volgende:

[..]

Met welke pinpassen (bank) pinnen jullie? Ik heb altijd een paar creditcards bij me omdat de Rabobank vaak problemen geeft op de Noord/Zuid Molukken
ING, heb maar bij één pinautomaat problemen gehad dat die mijn pas niet accepteerde. Had geen Maestro-logo.
  maandag 9 augustus 2010 @ 21:42:26 #211
62913 Blik
The one and Only!
pi_85068836
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:34 schreef lezzer het volgende:

[..]

Met een TSA-slot kun je je koffer juist wel op slot doen. Douaniers hebben een loper daarvoor.

Verder geen ervaring met naar Indonesië gaan.
pi_85073414
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 21:20 schreef EricT het volgende:

[..]

Abnamro wereldpas met meastro logo :)
pi_85074270
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 22:57 schreef Ali_Ilegali het volgende:

[..]

Abnamro wereldpas met meastro logo :)
Ja Maestro logo heb ik ook. Maar toch kon in Ternate maar bij 1 atm pinnen en in Ambon bij 2 (en dat is vervelend want in de rest van de Molukken zijn eigenlijk geen pinautomaten). Maar denk dat ik ook een ABN meeneem
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_85300233
Kleine up0date: we zitten in Senggigi. EN gaan de laatst5e dagen hier stuk slaan door op een brommertje Lombok rond te crossen.,
pi_85300241
Ow... ik zie laatste opmerking was vanh Kawa Ijen.
Daarna naar Ketapung voor de ferry naar Lombok. Van gilimanuk naar Permuteran in Noord Bali. (Mooi snorkelen vanf het strand)
Daarna onwijs ge-bemo-d naar Singaraja, bgergpas Batur, Denpasar en naar Ubud.
Bromjmertje de omgevinf gedaan, aangezxien Ubud zelf niks vo0or ons is. (Kl8te toetsenbord)

Hele mooi e omgeving, en surrealistisch mooie lan dschappen.

Vandaar uit naart Sanur voor de boot naart Nusa Le4mbogan. Daar 1 naacht aan het zwembad moten slapen omdat alles vol was. Achteraf is dat juisrt superleuk natuurlijk.

1 dag floink gesnorkeld en verbrand uiteraard. Lekker gegeten en gerelaxed of heftige strandjes/baaitjes.

Vandaar uit weer terug en naar Lombok via Padangbai en ferry. Zee is lekker onstuimig.*burp*

Lombok is wel weer toerisctisj maar5 locals zerggen je tenminste weer gedag. Owja... en de moskee roep duurt hier een uur vergezelt van onwijs valse disco muziek... :D
pi_85300252
En we hebben terug tivkert geboekt van Lombok naar Jakarta. Bij jakarta gaan we dan nog naar Bogor en misschien Cia... (hoe heet het ook alweer).
En dan zit het er alweer op. Maar nog een paar dagren op Lombok. :)
WE vliegen zarterdag terug.

(Dit toestenbord wint de prijs voor "Meest brak") :')
  maandag 16 augustus 2010 @ 09:57:55 #217
62913 Blik
The one and Only!
pi_85339171
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 06:05 schreef jack4ya het volgende:
Kleine up0date: we zitten in Senggigi. EN gaan de laatst5e dagen hier stuk slaan door op een brommertje Lombok rond te crossen.,
Maak even een foto van de Rinjani. lukt je alleen voor 10 uur, want daarna ligt de top in de wolken :)
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 06:49:59 #218
274062 Sjaakz
Teflonbuikspreekpop
pi_85380751
Paar dagen geleden nog naar Uluwatu gereden... Wat een uitzichten en strand zeg! Vandaag wordt trouwens de onafhankelijkheid gevierd.
  dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:43:07 #219
62913 Blik
The one and Only!
pi_85381519
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2010 06:49 schreef Sjaakz het volgende:
Paar dagen geleden nog naar Uluwatu gereden... Wat een uitzichten en strand zeg! Vandaag wordt trouwens de onafhankelijkheid gevierd.
Wilde ik eigenlijk ook nog naartoe, maar ben de laatste 3 dagen eigenlijk niet van het hotel weggeweest :P (behalve voor eten)
pi_85432077
Niuews vanuit Sengigi: missie geslaagd: heel weinig gedaan!
Gili Meno -> gedoken (lief) en gesnorkeld (ik) en gezwommen in moooooi water. Eerlijk is eerlijk, het is er echt fraai.
Naar Kuta (lombok) en nog wat kleine durpjes, gedaan met auto plus chauf.

1 dag geen f*ck gedaan behalve boek lezen aan het zwembad. Heel belangrijk ook. :Y

Morgen achterlijk vroeg naar Jakarta en dan gelijk door naar Bogor of Ciadur, alhoewel Taman Safari (oid) ook erg lonkt

En dan zaterdag avond terug.

Ow en die Rinjani? Van een afstandje is de Agung echt mooier. Ik heb killing foto's van een zonsondergang!
Maar goed ik heb dan ook niet op de Rinjani gestaan. (En dat ga ik nooit doen ook. )

Ciao! :W
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:33:57 #221
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_85522227
Iemand trouwens een idee hoe dat zit met die apen in dat apenbos op Bali? Bijten die krengen je als je ze iets wilt geven of wat dan ook?

Die beesten willen nog wel eens aids hebben namelijk.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:35:33 #222
78918 SeLang
Black swans matter
pi_85522275
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:33 schreef blup het volgende:
Iemand trouwens een idee hoe dat zit met die apen in dat apenbos op Bali? Bijten die krengen je als je ze iets wilt geven of wat dan ook?

Je hoeft die apen niks te geven. Ze beroven je.
Mijn reisverslagen
pi_85522290
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:33 schreef blup het volgende:

Er wordt in ieder geval dringend geadviseerd om ze niet uit je handen te laten eten, en hele hordes mensen doen dat toch gewoon.
Wij zijn in het busje laten zitten. Allemaal leuk en aardig, maar ik hou niet van aapjes...
Als je aankomt gooit de chauffeur wat naar buiten zodat ze je niet meteen bespringen :D
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:47:52 #224
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_85522695
ik vind het echt super vette beesten, maar wat ik me echt afvroeg of een beet van een wilde aap (levens) gevaarlijk is? Ik heb geen idee.. Sowieso.. dragen zij een voor menselijke besmettelijke hiv variant?
pi_85566963
En weer thuis *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')