Afgezien van het starttarief, dan...quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:54 schreef macca728 het volgende:
[..]
sterabonnementen gaan verdwijnen
betalen per km is eerlijker
Het is gewoon een grote smoes die je hier neerzet tuurlijk zijn zulke systeem te testen door maar genoeg reisbewegingen in je testdatabase te zetten kun je gewoon voor elke situtia kijken of dingen werken.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:54 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk.
Zoals al zovaak gezegd, het is niet een systeem wat je op werkelijke schaal op je gemak uit kunt testen.
Het is nog nooit zo groot ingevoerd, hooguit in een paar steden.
En het is ook geen auto die je uitgebreid kunt testen door 1000den rondjes tekunnen laten rijden voordat het eindproduct op het grote publiek wordt losgelaten. Die luxe hebben autofabrikanten wel en toch zijn er regelmatig terugroep acties omdat er toch iets niet goed is.
Dus er staan medewerkers op het perron om te vertellen dat je niet uit of in kan checeken en te vertellen hoe je je geld terug kan krijgen.quote:NS waarschuwt OV-chipkaart gebruikers in Alphen
03 juni 2010
ALPHEN AAN DEN RIJN - Het installeren van een nieuwe elektriciteitskast op het Alphense NS station zal volgende week donderdagavond voor flink wat ongemak zorgen. Treinreizigers kunnen dan één avond en nacht geen gebruik maken van kaartautomaten, ov-chippalen en stempelmachines op het station. Vooral reizigers met een ov-chipkaart doen er goed aan om op te letten die dag.
Foto 1 van 1Wie namelijk op 10 juni na 19.00 uur arriveert in Alphen, kan namelijk niet meer uitchecken met de ov-chipkaart. Dat betekent dat je automatisch tijdelijk je opstaptarief kwijt bent.
De NS zet medewerkers neer op het station die uitleggen hoe reizigers dat geld weer terugkrijgen. Waarschijnlijk moet je dan contact opnemen met de NS-klantenservice of een zogenaamd 'geld terug'-formulier invullen.
Alphenaren die 's avonds 10 juni met de trein weg willen en gewoon een papieren kaartje willen kopen, kunnen tot 23.00 uur 's avonds terecht bij de Kiosk. De gebruikelijke toeslag daar van vijftig cent vervalt die avond.
Mensen die reizen op saldo, kunnen na 19.00 uur 's avonds ook niet meer inchecken in Alphen. Zij doen er goed aan om een papieren treinkaartje te kopen die avond. Wie eerder al een kaartje heeft gekocht en dat nog moet laten stempelen, kan terecht bij de conducteur of de Kiosk.
De NS hangen de komende dagen posters op om treinreizigers voor te bereiden op de werkzaamheden op 10 juni tussen 19.00 uur 's avonds en 06.00 uur de volgende dag. Desondanks is reizigersorganisatie Rover ontstemd over de gang van zaken.
"De NS kunnen toch ook tijdelijk een mobiele OV-chippaal neerzetten? Dan kan er gewoon uitgecheckt worden en hoeven reizigers niet zoveel moeite te doen om hun geld straks terug te krijgen", aldus woordvoerder Chris Vonk.
Bij de RET kun je nog steeds een 2 sterren abbo kopen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:52 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
gewoon een 2 sterren abonement en daarmee kan ik dus in geheel denhaag reizen. (dus centrum zone + elke aangrenzende zone)
Welke dingen bedoel je dan? Kaartjes lezers? Automaten? Software?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is gewoon een grote smoes die je hier neerzet tuurlijk zijn zulke systeem te testen door maar genoeg reisbewegingen in je testdatabase te zetten kun je gewoon voor elke situtia kijken of dingen werken.
quote:Verder blijft het een feit dat je als reiziger opgescheept wordt met een bureacratische molen als je je geld wilt terug krijgen als de techniek faalt.
Kijk eens naar onderstaand bericht
[..]
Dus er staan medewerkers op het perron om te vertellen dat je niet uit of in kan checeken en te vertellen hoe je je geld terug kan krijgen.Dat is nu wat ik noem reizigers met bureacratie opzadelen, zet er dan een kassa neer en geef de mensen meteen hun geld terug, of idd een mobiele ov-chip paal.
Het is nog helemaal niet zeker wat ze gaan doen, maar voor het gemak ga jij er maar vanuit dat het helemaal kut gaat....quote:Waarschijnlijk moet je dan contact opnemen met de NS-klantenservice of een zogenaamd 'geld terug'-formulier invullen.
Ok, dankjewel! Iemand hier riep dat de sterabonementen gingen verdwijnen en op de htm site stond niets over nieuwe chip abonementen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Bij de RET kun je nog steeds een 2 sterren abbo kopen.
http://www.ret.nl/service(...)/sterabonnement.aspx
Bij GVB ook
http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekopen/Pages/Abonnement.aspx
Dus ik denk dat ze dat in Den Haag ook zo gaan doen. Lijkt me sterk dat dat abbonoment 200 euro per jaar duurder is.
In Den Haag kunnen ze dat niet. Ik heb gisteren een 2ster abonnement gekocht. De dame zei eerst dat de ovchipkaart met foto niet kan dienen als stamkaart. Na wat ruzie te hebben gemaakt komt een collega van haar aanlopen en zegt dat dat wel kan. (juist). Mooi. Maar nu moet ik dus nog wel naar Rotterdam om het abonnement te laten 'verchippen' want met RET en Qbuzz mag ik met hetzelfde papieren vodje niet reizen en bij HTM kan ik de ovchip niet gebruiken.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Bij de RET kun je nog steeds een 2 sterren abbo kopen.
http://www.ret.nl/service(...)/sterabonnement.aspx
Bij GVB ook
http://www.gvb.nl/reizigers/kaartjekopen/Pages/Abonnement.aspx
Dus ik denk dat ze dat in Den Haag ook zo gaan doen. Lijkt me sterk dat dat abbonoment 200 euro per jaar duurder is.
Vervelend. Dat zijn helaas van die zaken die bij de overgang horen. Mensen moeten aan de apparatuur en werkwijze wennen. Het brengt nu wat ongemakken met zich mee, maar het lijkt me ook niet handig om een dergelijk systeem meteen in heel Nederland in te voeren.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:07 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
In Den Haag kunnen ze dat niet. Ik heb gisteren een 2ster abonnement gekocht. De dame zei eerst dat de ovchipkaart met foto niet kan dienen als stamkaart. Na wat ruzie te hebben gemaakt komt een collega van haar aanlopen en zegt dat dat wel kan. (juist). Mooi. Maar nu moet ik dus nog wel naar Rotterdam om het abonnement te laten 'verchippen' want met RET en Qbuzz mag ik met hetzelfde papieren vodje niet reizen en bij HTM kan ik de ovchip niet gebruiken.
Volgens die vrouw lag het eraan dat ze 'de software niet hebben' om het abonnement op chip te zetten. Volgens de klantenservice (yeah right) ligt het eraan dat er landelijk nog geen beslissing over is. Dus moet je naar RET. Zeggen zij.
En onder geen omstandigheid in- of uitchecken met je ovchip in het materieel van HTM of Veolia!
Ja, maar in dezelfde regio rijdt ook RET en Qbuzz. Ik wil dus ook met die bussen kunnen rijden. Dat kan echter niet met het papiertje, dat moet op chip. HTM verchipt niet dus moet ik naar Rotterdam om dit te laten doen. 't Is hetzelfde verhaal als die mensen in Apeldoorn hadden.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Vervelend. Dat zijn helaas van die zaken die bij de overgang horen. Mensen moeten aan de apparatuur en werkwijze wennen. Het brengt nu wat ongemakken met zich mee, maar het lijkt me ook niet handig om een dergelijk systeem meteen in heel Nederland in te voeren.
Maar waarom moet je je abbo voor Den Haag laten verchippen in Rotterdam? Voor zover ik kan zien krijg je het nog op papier mee.
Als het niet zeker is dan zou ik zeggen alleen al dat ze het in hun hoofd halen om zo'n halve oplossing te publiceren.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:04 schreef VancouverFan het volgende:
Het is nog helemaal niet zeker wat ze gaan doen, maar voor het gemak ga jij er maar vanuit dat het helemaal kut gaat....
Elke vervoerder moeten wennen aan de kaart ja. Het is niet zo dat effe alle Connexxion, HTM en ander OV personeel stage hebben kunnen lopen in Rotterdam om het systeem te leren.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:14 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Ja, maar in dezelfde regio rijdt ook RET en Qbuzz. Ik wil dus ook met die bussen kunnen rijden. Dat kan echter niet met het papiertje, dat moet op chip. HTM verchipt niet dus moet ik naar Rotterdam om dit te laten doen. 't Is hetzelfde verhaal als die mensen in Apeldoorn hadden.
Maargoed, dit soort dingen is niet iets dat bij de overgang hoort. Je vraagt je af waarom het jarenlang is getest in Rotterdam en dan anders wordt geexporteerd dan daar getest. In Rdam kun je dit namelijk allemaal wel gewoon laten doen door de RET.
Deze gang van zaken lijkt erop te duiden dat elke vervoerder zijn eigen testje doet met de kaart. En dat daardoor deze ongeregeldheid ontstaat is me geen verrassing, nee..
quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:00 schreef Basp1 het volgende:
Kijk eens naar onderstaand bericht
[..]
Dus er staan medewerkers op het perron om te vertellen dat je niet uit of in kan checeken en te vertellen hoe je je geld terug kan krijgen.Dat is nu wat ik noem reizigers met bureacratie opzadelen, zet er dan een kassa neer en geef de mensen meteen hun geld terug, of idd een mobiele ov-chip paal.
Zoals ik het bericht zie heeft de NS daar nog niks over gepubliceerd maar is het vooral Rover die weer loopt te klagen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als het niet zeker is dan zou ik zeggen alleen al dat ze het in hun hoofd halen om zo'n halve oplossing te publiceren.
Bij de RET en GVB is het vaak zo geweest mensen de volle mep hebben teruggekregen. Dus die 4 euro ongeacht wat ze gereisd hebben. Dus waar was die bureaucratie dan?quote:En als het met geld terug vragen gaat, dat bedoel ik dus de reiziger met bureacratie opzadelen omdat het systeem faalt. Als je als reziger dan nog voor die 10 minuten bureacratie ook nog eens 5 euro gaat krijgen dan zou ik zeggen dat het een beetje op klantvriendelijkheid begint te lijken. Maar dit dus totaal niet.![]()
Ik stap uit en krijg mijn geld terug? Nee ik moet zelf achter mijn geld aan, dat noem ik bureaucratie ja, vooral in je achterhoofd even meenemen, dat we 1 kaart voor het hele ov introduceren, maar elke vervoerder met andere procedures om je geld terug te krijgen werken. Verder heeft de gebruiker niet erom gevraagd dat de apparatuur niet correct werkte, maar moet wel veel moeite doen om zijn onterechte betaalde geld terug te krijgen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:22 schreef VancouverFan het volgende:
Bij de RET en GVB is het vaak zo geweest mensen de volle mep hebben teruggekregen. Dus die 4 euro ongeacht wat ze gereisd hebben. Dus waar was die bureaucratie dan?
Ik zeg nergens dat je spontaan je geld terug krijgt.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik stap uit en krijg mijn geld terug? Nee ik moet zelf achter mijn geld aan, dat noem ik bureaucratie ja, vooral in je achterhoofd even meenemen, dat we 1 kaart voor het hele ov introduceren, maar elke vervoerder met andere procedures om je geld terug te krijgen werken. Verder heeft de gebruiker niet erom gevraagd dat de apparatuur niet correct werkte, maar moet wel veel moeite doen om zijn onterechte betaalde geld terug te krijgen.
en het leuke is dat hij geen ervaringen deelt, alleen theoretisch geneuzelquote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:58 schreef mvdlubbe het volgende:
Beste VancouverFan, waarom zit jij bij nacht en ontij hier tegen alle gebruikerservaringen te ageren met het evangeliserende van een jehova? De motivatie ontgaat mij volkomen terwijl jouw insteek de starheid van het apparaat onderstreept en deze topics ermee vervuld.
Dit soort gedrag, ook van de betrokken bedrijven, zorgt er alleen maar voor dat mensen een (grotere) hekel krijg aan het systeem. In een normale situatie zou er geluisterd worden naar klachten en zouden deze worden meegenomen om het product te verbeteren. Bij de OV Chipkaart is dit niet het geval. Then again, betalende klanten waren bij de ontwikkeling van deze kaart dan ook geen prioriteit, het enige waarvoor deze kaart gemaakt is is het 'eerlijker' verdelen van de opbrengsten. Dat er ook nog mensen gebruik van moeten maken is bijzaak.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 12:58 schreef mvdlubbe het volgende:
Beste VancouverFan, waarom zit jij bij nacht en ontij hier tegen alle gebruikerservaringen te ageren met het evangeliserende van een jehova? De motivatie ontgaat mij volkomen terwijl jouw insteek de starheid van het apparaat onderstreept en deze topics ermee vervuld.
Zoals ik al stelde met mijn strippenkaart heb ik nooit mijn geld terug hoeven te vragen, daar waren geen technische problemen mee te bedenken.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:37 schreef VancouverFan het volgende:
Dus ik snap niet goed wat je nog wil bereiken. Het is niet zo dat het geld terugvragen voor alle reizigers aan de orde van de dag is.
Als mensen gaan lopen klagen dat ze 1 keer een kaart moeten activeren om vervolgens nooit meer een kaartje te hoeven kopen, gaan doen alsof de poortjes en lezers altijd stuk zijn of allerlei andere kritiek hebben uit onkunde, onwetendheid of gebrek aan inlevingsvermogen, kan ik me goed voorstellen dat men niet meer gaat luisteren.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:46 schreef Q. het volgende:
[..]
Dit soort gedrag, ook van de betrokken bedrijven, zorgt er alleen maar voor dat mensen een (grotere) hekel krijg aan het systeem. In een normale situatie zou er geluisterd worden naar klachten en zouden deze worden meegenomen om het product te verbeteren. Bij de OV Chipkaart is dit niet het geval. Then again, betalende klanten waren bij de ontwikkeling van deze kaart dan ook geen prioriteit, het enige waarvoor deze kaart gemaakt is is het 'eerlijker' verdelen van de opbrengsten. Dat er ook nog mensen gebruik van moeten maken is bijzaak.
die dingen staan los van de OV chipkaartquote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:59 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als mensen gaan lopen klagen dat ze 1 keer een kaart moeten activeren om vervolgens nooit meer een kaartje te hoeven kopen, gaan doen alsof de poortjes en lezers altijd stuk zijn of allerlei andere kritiek hebben uit onkunde, onwetendheid of gebrek aan inlevingsvermogen, kan ik me goed voorstellen dat men niet meer gaat luisteren.
En als die reizigers zo'n bijzaak zijn, waarom dan veel geld investeren in veiligheid, nieuw materiaal en tal van andere zaken die het OV juist beter moeten maken?
Als jij meteen kunt zeggen wie er wel of niet fraudeert, moet je misschien bij die OV bedrijven gaan werkenquote:Op vrijdag 4 juni 2010 13:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals ik al stelde met mijn strippenkaart heb ik nooit mijn geld terug hoeven te vragen, daar waren geen technische problemen mee te bedenken.
Het is en blijft in mijn optiek te gek voor woorden dat de bewijslast in deze omgedraaid wordt en je als reiziger moeite moet gaan doen om onterecht geincasseerd geld terug te krijgen.
En dat je nu een pruil- lipje trekt over het feit dat er met de ov-chipkaart te frauderen is, moeten we daarvoor het voor de rest van de rezigers die wel ter goeder trouw er gebruik van maken zo'n bureaucratie op werpen. Sterker nog een van de redeen voor introductie in eerst instantie was omdat het zogenaamd het zwartreizen gaat uitsluiten en naar nu blijkt zitten er meerdere hiaten in. Dat frauderen was ook al mogelijk met papieren kaartjes en toen was er geen bureaucratie bij.
Ja, das Twente, daar is het tarief het hoogste van heel Nederland en achterlijk en schandalig veel duurder dan met de strippenkaart. Die zullen dus nog even heel flink naar beneden moeten voor april 2011 in het kader van 'niet duurder'. Maar ach, die eis zal net als alle andere eisen waar de ov-chipkaart niet aan voldoet en hoogstwaarschijnlijk nooit aan zal voldoen toch wel geen eis blijken te zijn, en de veel hogere tarieven in vrijwel heel Nederland, behalve zo'n beetje in Amsterdam, zullen gewoon voor zoete koek geslikt worden door de Huizinga's en Eurlingsen van deze wereld.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:56 schreef Katth het volgende:
Ik gebruik de kaart ook alleen voor woon/werk als ik niet carpool. Want die kosten zijn gelijk. Als ik naar mijn ouders of vrienden ga ben ik met ov-chipkaart veel duurder uit. Wat natuurlijk ook lekker motiverend is om de ov-chipkaart te gaan gebruiken.
Enschede - Lichtenvoorde is 10 strippen a 50 cent per strip is dus 5 euro. Met ov-chipkaart is dit 6,13 euro op een normale weekdag. In het weekend rijd de bus niet rechtstreeks maar via een ander dorp net uit de route met overstap! Aantal strippen is gelijk, maar met de ov-chipkaart betaal ik 6,99 euro. Dat is dus 40% duurder dan met een strippenkaart... Belachelijk...
Calimero gedragquote:Op vrijdag 4 juni 2010 16:23 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, das Twente, daar is het tarief het hoogste van heel Nederland en achterlijk en schandalig veel duurder dan met de strippenkaart. Die zullen dus nog even heel flink naar beneden moeten voor april 2011 in het kader van 'niet duurder'. Maar ach, die eis zal net als alle andere eisen waar de ov-chipkaart niet aan voldoet en hoogstwaarschijnlijk nooit aan zal voldoen toch wel geen eis blijken te zijn, en de veel hogere tarieven in vrijwel heel Nederland, behalve zo'n beetje in Amsterdam, zullen gewoon voor zoete koek geslikt worden door de Huizinga's en Eurlingsen van deze wereld.
tarieven zijn sowieso heel onduidelijk, voor dezelfde rit wordt vaak een ander tarief berekendquote:Op vrijdag 4 juni 2010 16:23 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ja, das Twente, daar is het tarief het hoogste van heel Nederland en achterlijk en schandalig veel duurder dan met de strippenkaart. Die zullen dus nog even heel flink naar beneden moeten voor april 2011 in het kader van 'niet duurder'. Maar ach, die eis zal net als alle andere eisen waar de ov-chipkaart niet aan voldoet en hoogstwaarschijnlijk nooit aan zal voldoen toch wel geen eis blijken te zijn, en de veel hogere tarieven in vrijwel heel Nederland, behalve zo'n beetje in Amsterdam, zullen gewoon voor zoete koek geslikt worden door de Huizinga's en Eurlingsen van deze wereld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |