abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82290184
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:04 schreef DeParo het volgende:
Ik heb het niet over panarabisme, ik heb het simpelweg over eigen onafhankelijkheid (in eerste instantie vd Ottomanen), in deze gebieden. Bovendien kan je hier wel degelijk elementen van Pan-Arabisme ontdekken.
"Elementen van" is niet hetzelfde als volledig Pan-Arabisme, want dat gaat wel wat verder. Een protectoraat zou onder het Pan-Arabisme niet eens mogelijk zijn.
quote:
Als jij het over een protectoraat gaat hebben dan heb je het wel degelijk zelf over Pan-Arabisme.
Weet waar je het over hebt hier dus. Hij en zijn vader waren toch niet de minst populaire leiders van deze gebieden.
Zie mijn voorgaande reactie. Lees zelf trouwens eens de overeenkomst tussen Feisal en Weizmann. Je zult ontdekken dat er gesproken wordt van een Arabische staat (te weten Palestina) waarin Joden dus volledig vrij en vreedzaam kunnen wonen. Er wordt overigens ook nadrukkelijk gesproken over het behoud van rechten van Arabische boeren (en dat deze beschermd zullen worden)
quote:
Article IV
All necessary measures shall be taken to encourage and stimulate immigration of Jews into Palestine on a large scale, and as quickly as possible to settle Jewish immigrants upon the land through closer settlement and intensive cultivation of the soil. In taking such measures the Arab peasant and tenant farmers shall be protected in their rights and shall be assisted in forwarding their economic development.
Over de heiligdommen wordt eveneens nadrukkelijk gesproken:
quote:
Article VI
The Mohammedan Holy Places shall be under Mohammedan control.
In het gehele document wordt aan de lopende band gesproken over een "Arabische staat". Wat jij dus eerder zei, over het accepteren van Israel (in haar huidige vorm) is dus niet waar.
Allah Al Watan Al Malik
pi_82290192
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:07 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ok, mag ik dan een bron waaruit blijkt dat de Britten het beloofde land aan de Joden hebben gegeven? Je kan wel woordspelletjes spelen, maar je zat gewoon fout.
De Britten hebben het zelfs tot het laatste moment in de VN-raad het proberen tegen te houden net als welke andere staat in dit gebied dan ook overigens en tevens voor veel van hun andere koloniale gebieden.
Onder druk van Amerika hebben ze later min of meer ingestemd
aangezien ze er niet tegen konden hun World-Empire zo massaal te moeten opgeven.
  Moderator donderdag 3 juni 2010 @ 17:11:00 #278
236264 crew  capricia
pi_82290235
Zijn er nu trouwens nog schepen onderweg met hulpgoederen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:11:06 #279
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_82290241
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:51 schreef BasOne het volgende:

[..]

De Britten kregen het mandaat om een Joods thuisfront the beginnen.
Wat er daarna gebeurt is boeit niet, de Joden kregen Palestijns land van de Britten.

Gewoon tot de essentie terugbrengen
Gaan we nou weer dat hele Brits mandaat -zionisme, etc. discussie beginnen? Anders kunnen we net zo goed ook hebben over hoe de Turken/ Ottomanen hun land hebben veroverd op de Grieken, de bezetting van Cyprus door de Turken, of verder de verovering van Tibet en kolonisatie van Taiwan door de Chinezen, westerse kolonisatie van Amerika en verdrijving van de indianen, of zelfs de veroveringendrift en opeenvolgende vernietiging van de oudere culturen door de Arabieren.

Van veel van de flagrante mensenrechtenschendingen in andere delen van de wereld wordt totaal geen aandacht aan geschonken of een VN-onderzoek aan besteed. Wie herinnert zich Soedan nog? Of welke misdaden Marokko pleegt in Westelijke Sahara? Niemand plengt daar enig traantje over of zend daar hele vredeskonvooien met massa's Turken naartoe. Maar iedereen focust zich op dat strookje zand de Gaza geheten. Mwa, zal wel te maken hebben met het gegeven dat dit deel zo belangrijk is voor drie wereldgodsdiensten

[ Bericht 2% gewijzigd door SemperSenseo op 03-06-2010 17:17:21 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_82290284
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:06 schreef DeParo het volgende:

[..]

Het gaat er om dat dit al lang goedgekeurd was door deze mensen zelf. Bovendien als de Marokkanen een essentiele claim op ons land hadden, zoals de Joodse mensen op Israel, en wanneer wij Nederlanders helemaal niet de baas waren in eigen land en dat ook niet zijn geweest (aangezien de Palestijnen nooit de leiding hebben gehad in het huidige Israel), dan moet dat zeker kunnen. Het is een beetje vreemd dat jij een dergelijke vergelijking op durft te stellen. Terwijl je het totaal daarmee uit z'n verband rukte.
Ik vind dat je hier niet eerlijk bent. Palestijnen maken feitelijk deel uit van de destijds aldaar wonende mensen. Dat ze niet volledige controle over hun land hebben gehad, doet niets af aan hun rechten als volk op een eigen staat. De goedkeurigen door de mensen zelf waar jij over spreekt is niet meer dan logisch. In armoede heb je in dat soort gevallen geen echte keuze.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:12:57 #281
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_82290314
Over 1 ding zijn we het in elk geval allemaal eens, en dat is dat er vrede moet komen in dat gebied
Dat is al heel wat vind ik gezien het verschil in mening.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:13:02 #282
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82290320
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:11 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Gaan we nou weer dat hele Brits mandaat -zionisme, etc. discussie beginnen? Anders kunnen we net zo goed ook hebben over hoe de Turken/ Ottomanen hun land hebben veroverd op de Grieken, de bezetting van Cyprus door de Turken, of verder de verovering van Tibet en kolonisatie van Taiwan door de Chinezen, westerse kolonisatie van Amerika en verdrijving van de indianen, of zelfs de veroveringendrift en opeenvolgende vernietiging van de oudere culturen door de Arabieren.

Van veel van de flagrante mensenrechtenschendingen in andere delen van de wereld wordt totaal geen aandacht aan geschonken of een VN-onderzoek aan besteed. Wie herinnert zich Soedan nog? Of welke misdaden Marokko pleegt in Westelijke Sahara? Niemand plengt daar enig traantje over of zend daar hele vredeskonvooien met massa's Turken naartoe. Maar iedereen focust zich op dat strookje zand de Gaza geheten. Mwa, zal wel te maken hebben met het gegeven dat dit deel zo belangrijk is voor drie wereldgodsdiensten
Mee eens.

Ik wilde ook geen lange discussie over geschiedenis beginnen, maar als mensen echt heel grove fouten maken qua geschiedenis dan wil ik dat wel graag rechtzetten, al is het maar voor de andere deelnemers aan de discussie.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_82290337
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:11 schreef SemperSenseo het volgende:
Zoals ik in een andere reeks al zei. De wereldstabiliteit is afhankelijk van dit conflict.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 juni 2010 @ 17:14:17 #284
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_82290361
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:11 schreef capricia het volgende:
Staat in de OP:

http://www.nu.nl/buitenla(...)t-hulp-weg-gaza.html

be nice or go away
pi_82290408
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:09 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

"Elementen van" is niet hetzelfde als volledig Pan-Arabisme, want dat gaat wel wat verder. Een protectoraat zou onder het Pan-Arabisme niet eens mogelijk zijn.
[..]
Er was geen protectoraat, maar Pan-Arabisme was er onder de bevolking wel degelijk,
desalniettemin ben jij het die het de hele tijd over Pan-Arabisme heeft en niet ik.
quote:
Zie mijn voorgaande reactie. Lees zelf trouwens eens de overeenkomst tussen Feisal en Weizmann. Je zult ontdekken dat er gesproken wordt van een Arabische staat (te weten Palestina) waarin Joden dus volledig vrij en vreedzaam kunnen wonen. Er wordt overigens ook nadrukkelijk gesproken over het behoud van rechten van Arabische boeren (en dat deze beschermd zullen worden)
[..]
Haha, Palestina staat voor de Joodse staat, en niet voor de Arabische staat .
Ken de geschiedenis verdomme voordat je verder gaat speculeren haha.
En met betrekking tot de boeren mochten ze hun land tegen eerlijke prijzen gewoon verkopen.
Wel te verstaan onder eerlijke prijzen, en als ze daarna naar steden verhuisden, moesten hun rechten net als bij alle andere Arabieren/Palestijnen in deze gebieden gewoon erkend worden.
quote:
Over de heiligdommen wordt eveneens nadrukkelijk gesproken:
[..]

In het gehele document wordt aan de lopende band gesproken over een "Arabische staat". Wat jij dus eerder zei, over het accepteren van Israel (in haar huidige vorm) is dus niet waar.
Ze hebben het over twee staten , de Arabische Staat, en Palestina.
Palestina staat hier symbool voor de Israelische/Joodse staat.
Mijn god Mutant, waarschijnlijk had je dus nog niet gehoord van deze afspraken, voordat ik erover begon.
quote:
ARTICLE II Immediately following the completion of the deliberations of the Peace Conference, the definite boundaries between the Arab State and Palestine shall be determined by a Commission to be agreed upon by the parties hereto.
Over welke grenzen dacht jij dat ze het hadden.
Haha lool.
pi_82290493
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:12 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik vind dat je hier niet eerlijk bent. Palestijnen maken feitelijk deel uit van de destijds aldaar wonende mensen. Dat ze niet volledige controle over hun land hebben gehad, doet niets af aan hun rechten als volk op een eigen staat. De goedkeurigen door de mensen zelf waar jij over spreekt is niet meer dan logisch. In armoede heb je in dat soort gevallen geen echte keuze.
Joodse mensen maken daar ook deel vanuit, en laten we eerlijk zijn, terwijl de Palestijnen nooit de macht hebben gehad hebben de Joodse mensen dit wel eeuwenlang gehad. Ook al is dat milennia geleden.

Aangezien de Marokkanen naar alle waarschijnlijkheid niet zo'n claim kunnen maken voor Nederland.

Hoeft die vergelijking naar mijn mening ook niet meer op te gaan vind je niet .

----

Overigens vind ik net zo goed dat de Palestijnen hun eigen gebieden mochten krijgen.
Maar ze hadden niet meer recht erop dan bijvoorbeeld de Zionisten.
pi_82290526
quote:
[b]Op donderdag 3 juni 2010 17:15 schreef DeParo het volgende:[/b
Er was geen protectoraat, maar Pan-Arabisme was er onder de bevolking wel degelijk,
desalniettemin ben jij het die het de hele tijd over Pan-Arabisme heeft en niet ik.
Onder de bevolking juist niet, maar dat is een andere discussie.
quote:
Haha, Palestina staat voor de Joodse staat, en niet voor de Arabische staat .
Ken de geschiedenis verdomme voordat je verder gaat speculeren haha.
En met betrekking tot de boeren mochten ze hun land tegen eerlijke prijzen gewoon verkopen.
Wel te verstaan onder eerlijke prijzen, en als ze daarna naar steden verhuisden, moesten hun rechten net als bij alle andere Arabieren/Palestijnen in deze gebieden gewoon erkend worden.
Als je goed leest zie je dat er wordt gesproken over een "Jewish Home within Palestine". ...
quote:
Ze hebben het over twee staten , de Arabische Staat, en Palestina.
Palestina staat hier symbool voor de Israelische/Joodse staat.
Mijn god Mutant, waarschijnlijk had je dus nog niet gehoord van deze afspraken, voordat ik erover begon.
Uhm, Palestina staat niet gelijk aan de Joodse/Israelische staat. Lees het document gewoon eens goed.
quote:
Over welke grenzen dacht jij dat ze het hadden.
Haha lool.
De grenzen van Palestina, niet de grenzen van Israel en ook niet de grenzen van het Joodse gedeelte in Palestina. Maar ik zie nu al dat je niet echt voor reden vatbaar bent, in tegenstelling tot Viajero, daar kan je wmb veel van leren.
Allah Al Watan Al Malik
pi_82290581
Goeie column (die niet iedereen zal bevallen)
quote:
Moord op volle Zee

Ze sprak als een vrouw met een bestemming. Ik luisterde het in de auto, in de file. Het was fijn om naar Anne te luisteren. Ze hoopte dat Israël het konvooi zou laten passeren. Natuurlijk, antwoordde ze op een vraag van de journaliste, er zat een zeker provocatief karakter in.

Met heel veel toestanden van zee worden gesleept zou ook al helpen. Als dat onmenselijke kamp in de Gazastrook maar weer eens keihard op de kaart werd gezet.

Afgelopen zondag hoorde ik op Radio 1 een interview met Anne de Jong, één van de Nederlandse opvarenden van het konvooi vol hulpgoederen dat op weg was naar Israël. Het ging om cement, bouwmaterialen rolstoelen etc. Wat mij vooral trof was het enorme enthousiasme van Anne. Ze had er zin in.

Naïef

Het klinkt, achteraf bekeken, nogal naïef. Israël is niet zo van de provocatietjes weglachen. Voor eeuwig dragen zij het gelijk van de getraumatiseerde territoriumvechters uit. Wie naar hen wijst wil ze dood, zoals dat voor zoveel staten geldt. Amerika kan er ook wat van.

Ik had niet het idee dat Anne de Jong de Israëliërs dood wilde. Zelden heb ik iemand zo bewogen en zo druipend van Het Goede Doel een verhaal horen vertellen. Anne zag het konvooi als een varend Woodstock. Ze gingen een bloem in het geweer van Israël duwen. Jezelf aan een hek binden, maar dan op volle zee.

Anne vertelde dat de sfeer aan boord goed was. Ze gingen eens kijken hoe ver ze kwamen. Ze dacht dat het uiteindelijk allemaal wel met een sisser af zou lopen. Toen werd de verbinding verbroken.

Twee werelden

Het was nieuws zoals je wel vaker hoort op Radio 1. Je raakt er een beetje aan gewend. Laatst zat ik een kwartier te luisteren naar interviews met een tiental Chinese meisjes die in een spijkerbroekenfabriek werkten. Ik zelf keek naar een koe langs de A2. Mooie koe. Twee werelden.

Hoe eenvoudiger de werkelijkheid bij je binnenkomt, des te makkelijker kan je hem negeren. Ik weet alles van waterputten in Afrikaanse dorpjes, de kwaliteit van een bepaalde groente in Zuid-Amerika, de verkeersproblemen in Indonesië. Allemaal door Radio 1. Het bericht over het konvooi zette ik zondag in dat rijtje. Mooie actie. Mooie vrouw.

De volgende ochtend hoorde ik, ook via Radio 1, dat er tijdens gevechten op een van de boten, doden waren gevallen. Allen aan de kant van de activisten. Er zou door de activisten met knuppels zijn geslagen.

Er was met ijzeren staven gezwaaid. Dat was ongeveer de kleur van het nieuws. Dit proefde ik in de berichtgeving: het was wachten op de verklaring van Israël, waarin zij geduldig zouden uitleggen waarom er helaas gedood moest worden.

Anne

Ik dacht eigenlijk alleen maar aan Anne. Naïeve Anne, die zo te horen een Greenpeace achtige toestand had verwacht. Een beetje kloten op volle zee. Een lange neus maken naar de militairen. Je stijf als een plank vasthouden aan de reling om de arrestatie moeilijker te laten verlopen. Dat werk.

Anne heeft geluk. Zou ze 1 arm hebben opgetild met een broodmes er in, dan leefde ze nu niet meer. Per ongeluk struikelen in de buurt van een Israëlische soldaat is dodelijk. De vallende beweging kan worden uitgelegd als een intimiderende aanval op de staat Israël.

Mail

Omdat ik, tijdens DWDD, maandagavond iets over dit brute geweld heb gezegd, krijg ik veel mail binnen van joden die mij allemaal proberen uit te leggen dat Israël volledig in zijn recht staat. Ik heb documenten gekregen van 40 pagina’s, vol met complot theorieën.

Bijna alle mails beginnen met dezelfde aanhef: ze keken en luisterden normaal gesproken graag naar mijn gedichten, maar nu niet meer. Israël kon niet anders. Het verdedigde zichzelf.

Al die mails maken 1 ding pijnlijk duidelijk. De mensen die mij deze teksten sturen zijn er, hoe cynisch dat ook is, gewend aan geraakt dat een mens bijna achteloos mag worden gefusilleerd als Israël wordt geprovoceerd. Een stalen buis in de hand hebben, het is genoeg voor een kogel tussen de ogen.

Voorgoed verloren

Niet de actie van Israël baart me zorgen, maar vooral dat enthousiast rechtvaardigen van koele moord. De angst van de politici in Nederland, die mondjesmaat reageren, bang als zij zijn voor stemverlies.

Het stemt mij treurig, omgeven te worden door mensen die lachend een executie zouden bijwonen. Door mensen die mij uit proberen te leggen dat het doden onvermijdelijk was. Wie daar aan went, is voorgoed verloren
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Moderator donderdag 3 juni 2010 @ 17:21:08 #289
236264 crew  capricia
pi_82290612
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:14 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Staat in de OP:

http://www.nu.nl/buitenla(...)t-hulp-weg-gaza.html

Thanx!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_82290645
Wie is deze dichter?
pi_82290647
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:11 schreef capricia het volgende:
Schijnt van wel ja
pi_82290661
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:22 schreef IHVK het volgende:
Wie is deze dichter?
Dichter?
Allah Al Watan Al Malik
pi_82290681
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dichter?
Column.
pi_82290717
quote:
Wie is deze dichter?
© NU.nl/Nico Dijkshoorn
pi_82290718
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:19 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Onder de bevolking juist niet, maar dat is een andere discussie.
[..]
Nouja, dat klopt inderdaad wel, dat is maar even net in welke tijd en in welk perspectief je het bekijkt.
Vooral tijd.
quote:
Als je goed leest zie je dat er wordt gesproken over een "Jewish Home within Palestine". ...
[..]
Behalve in jouw zinnen zie ik dat oprecht niet staan .
quote:
Uhm, Palestina staat niet gelijk aan de Joodse/Israelische staat. Lees het document gewoon eens goed.
[..]
Of ik mis iets volledigs, en zet mezelf voor schut, of jij bent slecht geinformeerd door iemand of iets .
quote:
De grenzen van Palestina, niet de grenzen van Israel en ook niet de grenzen van het Joodse gedeelte in Palestina. Maar ik zie nu al dat je niet echt voor reden vatbaar bent, in tegenstelling tot Viajero, daar kan je wmb veel van leren.
Haha sure, ik zie jou speculaties anders niet staan Mutant,
dus ik vraag je vriendelijk op een Jewish Home Within Palestine te wijzen.
pi_82290722
quote:
Wie is deze dichter?
Dijkshoorn. Maar dat wist jij ook wel.
pi_82290774
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:24 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dijkshoorn. Maar dat wist jij ook wel.
Nee. Nou ja nadat ik de vraag stelde vermoedde ik het al wel.
pi_82290808
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:25 schreef IHVK het volgende:

[..]

Nee. Nou ja nadat ik de vraag stelde vermoedde ik het al wel.
Excuus dan. Maar omdat jij vorige week ook een column van Dijkshoorn postte.
  Moderator donderdag 3 juni 2010 @ 17:26:28 #299
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_82290811
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:20 schreef KoosVogels het volgende:
Goeie column (die niet iedereen zal bevallen)
[..]

nou die toestanden hebben ze iig gehad

hoop dat ze trots zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_82290853
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 17:26 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Excuus dan. Maar omdat jij vorige week ook een column van Dijkshoorn postte.
Hm kan ik me niet herrineren overigens, maar zou best kunnen.
verder, zand erover.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')