Krijgen is inderdaad een verkeerd woord, dat zeker.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:49 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok, maar het uitgangspunt was dat je niet kan zeggen dat de Joden Israel van de Britten gekregen hebben. Jij weet volgens mij ook genoeg van de geschiedenis van Israel om te weten dat dat niet klopt.
Een eerste stap zoals het ontruimen van Joodse nederzettingen bijvoorbeeld? Eerst een aantal nederzettingen ontruimen als unilateraal gebaar van goede wil, en dan hopen dat de andere kant ook van goede wil is?quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, als je zo gaat redeneren dan is er geen hoop meer op een oplossing. Dan zet je jezelf immers vast in een spiraal van angst en wantrouwen. Iemand zal de eerste stap moeten zetten. En waarom kan Israel dat niet zijn?
De Britten kregen het mandaat om een Joods thuisfront the beginnen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
En toen kregen ze ook direct een staat, of hebben de Britten die belofte verbroken en een verbod op Joodse immigratie naar Palestina ingesteld? Echt, je hebt veel te weinig kennis over de situatie, probeer je eerst eens in te lezen voordat je je zo voor schut zet.
Faisal had het specifiek over de gebieden in het toenmalige Palestina, die provincie, met die heilige steden voor de Joodse mensen. Er werd volledig gerekend op een Joodse staat, omdat men er vanuit ging, dat dit ook zou kunnen helpen tot een dergelijke Arabische of Islamitische staat in het gehele Midden-Oosten.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Faisal keurde niet een specifiek Israelische staat goed. De aanwezigheid van Joden werd gewoon getolereerd. Er werd helemaal niet gerekend op een volwaardige Israelische staat. Het zou ook vrij vreemd zijn aangezien een aantal jaren daarvoor er duizenden Arabieren zijn gestorven in de strijd tegen de Ottomanen.
Check.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:45 schreef BasOne het volgende:
[..]
Zullen we stukkie land afzetten op de mokerhei en het onafhankelijk verklaren, ons laten erkennen door de VN en dan zelf maar het onderzoek doen
Bijvoorbeeld. Als begrijp ik dat Israel in een lastig parket zit. Israel kan concrete stappen zetten, terwijl zij Hamas op de blauwe ogen moeten geloven dat de raketaanvallen worden gestaakt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een eerste stap zoals het ontruimen van Joodse nederzettingen bijvoorbeeld? Eerst een aantal nederzettingen ontruimen als unilateraal gebaar van goede wil, en dan hopen dat de andere kant ook van goede wil is?
/wacht op de reactie dat het slechts een PR stunt betrof, het ontruimen van de Gaza.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:51 schreef Viajero het volgende:
[..]
Een eerste stap zoals het ontruimen van Joodse nederzettingen bijvoorbeeld? Eerst een aantal nederzettingen ontruimen als unilateraal gebaar van goede wil, en dan hopen dat de andere kant ook van goede wil is?
Die oorlog was al aan de gang hoor, toen Deir Yassin werd verwoest was de staat Israel nog niet uitgeroepen. Maar het is moeilijk te zeggen wanneer een groeiend aantal schermutselingen overgaat in een volledige oorlog.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, de staat Israel werd uitgeroepen en toen vond er een oorlog plaats. En het uitkopen van arme boeren door rijkere immigranten vond al voordat de staat Israel gesticht werd plaats.
Dat is niet waar, men ging uit van een soort van protectoraat binnen Arabisch gebiedquote:Op donderdag 3 juni 2010 16:51 schreef DeParo het volgende:
Faisal had het specifiek over de gebieden in het toenmalige Palestina, die provincie, met die heilige steden voor de Joodse mensen. Er werd volledig gerekend op een Joodse staat, omdat men er vanuit ging, dat dit ook zou kunnen helpen tot een dergelijke Arabische of Islamitische staat in het gehele Midden-Oosten.
In naam der Arabieren? Tja het is maar hoe je het leiderschap van Faisal wil definieren maar goed.quote:Faisal keurde dus wel degelijk een Zionistische staat goed.
In naam der Arabieren en tot het verraad van de Britten was hier ook weinig protest tegen.
Het was een coalitie van de Zionisten en Arabieren samen op weg naar hun eigen staten.
Men ging uit van een Palestina onder Arabisch bestuur (protectoraat-achtig) waarin Joden veilig konden leven.quote:Faisal vond het bovendien niet erg omdat het maar zo'n klein gebiedje was.
Dus tja.
Dan heb je daar vast wel een bron voor. Voor zover ik weet hebben de Joden niets van de britten gekregen, en werden ze juist door de Britten tegengehouden. Bijvoorbeeld in een incident dat, hoewel onvergelijkbaar, toch enigszins aan de Gaza Flotilla doet denken:quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:51 schreef BasOne het volgende:
[..]
De Britten kregen het mandaat om een Joods thuisfront the beginnen.
Wat er daarna gebeurt is boeit niet, de Joden kregen Palestijns land van de Britten.
Gewoon tot de essentie terugbrengen
Als je me nodig hebt, Ik lig op het strand in Eliatquote:Op donderdag 3 juni 2010 16:52 schreef Prosac het volgende:
[..]
Check.
Onderzoek zal minstens 5 jaar duren, een initiele investering van 2 miljoen per persoon betreffen en daarna een maandelijkse belastingvrije toelage van 250.000 euro per persoon en een auto naar keuze.
De arme boeren kregen tegen eerlijke prijzen de mogelijkheden om hun armoedige bestaan te verlaten.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:54 schreef Viajero het volgende:
[..]
Die oorlog was al aan de gang hoor, toen Deir Yassin werd verwoest was de staat Israel nog niet uitgeroepen. Maar het is moeilijk te zeggen wanneer een groeiend aantal schermutselingen overgaat in een volledige oorlog.
En dat uitkopen van arme boeren begon volgens mij al eind 19e eeuw, vandaar dat ik het verband niet zo goed begreep
Ja ik zal ff bold maken waar je overheen leest met je tegenhouden.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dan heb je daar vast wel een bron voor. Voor zover ik weet hebben de Joden niets van de britten gekregen, en werden ze juist door de Britten tegengehouden. Bijvoorbeeld in een incident dat, hoewel onvergelijkbaar, toch enigszins aan de Gaza Flotilla doet denken:
Exodus 1947 was a ship that carried Jewish emigrants, that left France on July 11, 1947, with the intent of taking its passengers to Mandate Palestine. Most of the emigrants were Holocaust survivor refugees, who had no legal immigration certificates to Palestine. Following wide media coverage, the British Royal Navy seized the ship, and deported all its passengers back to Europe.
http://en.wikipedia.org/wiki/Exodus_%28ship%29
Je weet dat Israel dat in 2005 heeft geprobeerd? De resultaten waren niet veelbelovend...quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld. Als begrijp ik dat Israel in een lastig parket zit. Israel kan concrete stappen zetten, terwijl zij Hamas op de blauwe ogen moeten geloven dat de raketaanvallen worden gestaakt.
Je moet eerlijk zijn DeParo. Hoe zou jij het vinden als rijke Marokkanen hier massaal land opkopen van arme Nederlandse boeren, met het doel een Marokkaanse staat te realiseren? Het gaat niet alleen om eerlijkheid, het gaat ook om intentie.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
De arme boeren kregen tegen eerlijke prijzen de mogelijkheden om hun armoedige bestaan te verlaten.
Opeens eisten ze ttv de onafhankelijkheid, olv Islamitische/Arabische uitspraken, hun armoedige landerijen terug. Dus hoezo zou dit dan misdadig zijn terwijl het eerder eerlijk is overgekocht.
Heel verwonderlijk. (Bron Abba Eban Israel).
Ik dan ergens in Gaza, opdat wij niet als subjectief bestempeld kunnen worden. Want als de anti-Israel onderzoeker (jij blijkbaarquote:Op donderdag 3 juni 2010 16:57 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je me nodig hebt, Ik lig op het strand in Eliat
Jouw bron dat de Joden land kregen van de Britten? of zelfs dat ze heel Israel kregen van de Britten, zoals je oorspronkelijk zei?quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:58 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ja ik zal ff bold maken waar je overheen leest met je tegenhouden.
Je hebt me doorquote:Op donderdag 3 juni 2010 17:00 schreef Prosac het volgende:
[..]
Ik dan ergens in Gaza, opdat wij niet als subjectief bestempeld kunnen worden. Want als de anti-Israel onderzoeker (jij blijkbaar) in Eilat gaat badderen en de Pro-Israel (ik blijkbaar
) in Gaza, dan móet het wel objectief zijn.
Nee, je gaf een link naar de wikipedia pagina over Israel, en je quotte de Balfour verklaring. Die de Britten tot niets verplichtte, en waar ze ook niets mee gedaan hebben.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:58 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ja ik zal ff bold maken waar je overheen leest met je tegenhouden.
En bron, gaf ik je niet net een quote waar in staat dat de Britten de opdracht kregen een Joodse enclave te beginnen in Palestina, met bijbehorende link?
Jammer voor jouw maar ik zei niet dat ze Israël hebben gekregen van de Britten maar het beloofde landquote:Op donderdag 3 juni 2010 17:01 schreef Viajero het volgende:
[..]
Jouw bron dat de Joden land kregen van de Britten? of zelfs dat ze heel Israel kregen van de Britten, zoals je oorspronkelijk zei?
Je kan ook gewoon toegeven dat je fout zat ipv post voor post kleine stapjes terugkrabbelen.
Ik heb het niet over panarabisme, ik heb het simpelweg over eigen onafhankelijkheid (in eerste instantie vd Ottomanen), in deze gebieden. Bovendien kan je hier wel degelijk elementen van Pan-Arabisme ontdekken.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is niet waar, men ging uit van een soort van protectoraat binnen Arabisch gebied. De betreffende provincie betreft net zo hard Islamitische heiligheden (denk aan de koepelmoskee). Het panarabisme waar jij op doelt was pas een later doel van de Arabische leiders.
[..]
Als jij het over een protectoraat gaat hebben dan heb je het wel degelijk zelf over Pan-Arabisme.quote:His Royal Highness the Emir FEISAL, representing and acting on behalf of the Arab Kingdom of Hedjaz, and Dr. CHAIM WIEZMANN, representing and acting on behalf of the Zionist Organization.
Mindful of the racial kinship and ancient bonds existing between the Arabs and the Jewish people, and realising that the surest means of working out the consumation of their national aspirations is through the closest possible collaboration in the development of the Arab State and Palestine, and being desirous further of confirming the good understanding which exists between them,
Have agreed upon the following Articles;-
ARTICLE I
The Arab State and Palestine in all their relations and undertakings shall be controlled by the most cordial goodwill and understanding and to this end Arab and Jewish duly accredited agents shall be established and maintained in the respective territories.
ARTICLE II
Immediately following the completion of the deliberations of the Peace Conference, the definite boundaries between the Arab State and Palestine shall be determined by a Commission to be agreed upon by the parties hereto.
ARTICLE III
In the establishment of the Constitution and Administration of Palestine all such measures shall be adopted as will afford the fullest guarantee for carrying into effect the British Government’s Declaration of the 2nd of November, 1917.
ARTICLE IV
All necessary measures shall be taken to encourage and stimulate immigration of Jews into Palestine on a large scale, and as quickly as possible to settle Jewish immigrants upon the land through closer settlement and intensive cultivation of the soil. In taking such measures measures the Arab peasant and tenant farmes shall be protected in their rights and shall be assisted in forwaxiiing their economic development.
ARTICLE V
No regulation nor Iaw shall be made prohibiting or interfering in any way with the free exercise of religion; and further the free excercise and enjoyment of religious profession and worship without discimimtion or preference shell forever be allowed. No religious test shall ever be required for the exercise of civil or political rights.
ARTICLE VI
The Mohammedan Holy Places shall be under Mohammedan control.
ARTICLE VII
The Zionist Organization proposes to send to Palestine a Commission of experts to make a survey of the economic possibilities of the country, and to report upon the best means for its development. The Zionist Organisation will place the aforementioned Comission at the disposal of the Arab State for the purpose of a survey of the economic possibilities of the Arab State and to report upon the best means for its development. The Zionist Organization will use Its best efforts to assist the Arab State in providing the means for developing the natural resources and economic possibilities thereof.
ARTICLE VIII.
The parties hereto agree to act in complete accord and harmony on all matters embraced herein before the Peace congress.
ARTICLE IX
Any matters of dispute which my arise between the contracting parties shall be referred to the British Government for arbitration.
Signatures Emir Faisal and Dr. Weizman
Given under our hand at LONDON.
ENGLAND, the THIRD day of
JANUARY, ONE THOUSAND NINE
HUNDRED AND NINETEEN.
Chaim-Weizmann.
Feisal ibn-Hussein.
RESERVATION BY THE EMIR FEISAL
If the Arabs are established as I have asked in my manifesto of January 4th addressed to the British Secretary of State for Foreign Affairs, I will carry out what is written in this agreement. If changes are made, I cannot be answerable for failing to carry out this agreement.
Feisal ibn-Hussein.
Hij en zijn vader waren toch niet de minst populaire leiders van deze gebieden.quote:In naam der Arabieren? Tja het is maar hoe je het leiderschap van Faisal wil definieren maar goed.
[..]
Zie hierboven.quote:Men ging uit van een Palestina onder Arabisch bestuur (protectoraat-achtig) waarin Joden veilig konden leven.
Dan liever Tel Aviv. Eilat is een Russische pauperstad, bah.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:57 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je me nodig hebt, Ik lig op het strand in Eliat
Het gaat er om dat dit al lang goedgekeurd was door deze mensen zelf. Bovendien als de Marokkanen een essentiele claim op ons land hadden, zoals de Joodse mensen op Israel, en wanneer wij Nederlanders helemaal niet de baas waren in eigen land en dat ook niet zijn geweest (aangezien de Palestijnen nooit de leiding hebben gehad in het huidige Israel), dan moet dat zeker kunnen. Het is een beetje vreemd dat jij een dergelijke vergelijking op durft te stellen. Terwijl je het totaal daarmee uit z'n verband rukte.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je moet eerlijk zijn DeParo. Hoe zou jij het vinden als rijke Marokkanen hier massaal land opkopen van arme Nederlandse boeren, met het doel een Marokkaanse staat te realiseren? Het gaat niet alleen om eerlijkheid, het gaat ook om intentie.
Ok, mag ik dan een bron waaruit blijkt dat de Britten het beloofde land aan de Joden hebben gegeven? Je kan wel woordspelletjes spelen, maar je zat gewoon fout.quote:Op donderdag 3 juni 2010 17:04 schreef BasOne het volgende:
[..]
Jammer voor jouw maar ik zei niet dat ze Israël hebben gekregen van de Britten maar het beloofde land
Nu ga ik een hapje eten, niet te veel ruzie maken jongens
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |