Het is eigenlijk afwachten. Aan de ene kant de Nederlandse politiek: welke kabinet gaan we krijgen (HRA: voor of tegen, waar willen partijen concessies op doen)? Aan de andere kant hebben we de schuldencrisis (Griekenland). Zolang deze crisis aanhoudt zullen rente prijzen gelijk blijven, maar huizen prijzen licht dalen. Pas wanneer de economie goed aantrekt kan je een rente- en huizenprijzen stijging verwachten, maar dit verwacht ik de komende 5 jaar niet in Nederland.quote:Op maandag 14 juni 2010 22:14 schreef eleusis het volgende:
Ik denk dat ik dat wel er voor over heb ja. Ik heb wel wat leuks op het oog, en ik word echt ongelukkig van ons huidige krot. Maar om te voorkomen dat ik gekke dingen doe, ga ik morgen toch nog maar even twee andere huizen bezichtigen.
Een andere overweging is dat ik ook verwacht dat de lange rente toch vroeg of laat zal moeten gaan stijgen, die is nu best gunstig, of denk je dat ik dat verkeerd zie?
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je nu nog net kunt instappen dan heb je minder kans wanneer de rente omhoog gaat. Anderzijds is de prijs van een huis nagenoeg geheel gebaseerd op de financierbaarheid. Een stijging van de rente heeft dus een daling van de prijs tot gevolg.quote:Op maandag 14 juni 2010 22:14 schreef eleusis het volgende:
Ik denk dat ik dat wel er voor over heb ja. Ik heb wel wat leuks op het oog, en ik word echt ongelukkig van ons huidige krot. Maar om te voorkomen dat ik gekke dingen doe, ga ik morgen toch nog maar even twee andere huizen bezichtigen.
Een andere overweging is dat ik ook verwacht dat de lange rente toch vroeg of laat zal moeten gaan stijgen, die is nu best gunstig, of denk je dat ik dat verkeerd zie?
Je hebt helemaal gelijk Louisquote:Op maandag 14 juni 2010 14:21 schreef LXIV het volgende:
De echte mijlpaal is 212.500. Dan zijn we halverwege de 225.000, ons voorlopig doel.
212.965 huizen te koopquote:
Doe es een link, ik ben ook dol op humorquote:Op maandag 21 juni 2010 09:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vond die analyse met Ufo's en zo van LXIV veel leuker
213.501 huizen te koopquote:Op maandag 14 juni 2010 14:57 schreef eleusis het volgende:
Wat voor percentages prijsdalingen verwachten jullie dan? Een half jaar huren kost me ook 10k plus een aanzienlijke hoeveelheid gezeik.
Waarom? Omdat je meer keus hebt bedoel je?quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:58 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
In een dalende markt kopen is beter dan in een licht stijgende
mensen azen niet zo op hetzelfde huis, en denken makkelijker , o, ik kijk volgende week wel weer, misschien is de verkoper dan iets makkelijkerquote:Op zaterdag 26 juni 2010 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom? Omdat je meer keus hebt bedoel je?
De HRA gaat eraan, daar is iedereen het nu wel over eens, linksom of rechtsom.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 13:22 schreef LXIV het volgende:
Toevallig las ik een rapport van de ING over dit onderwerp, daarin werd ook betoogd dat verwacht werd dat éérst de markt wat zou aantrekken en dan de prijzen.
Overigens kan het ook goed zijn dat die analysten dit hier gelezen hebben, want je staat soms te kijken wat voor een onzin die je hier neerplempt uiteindelijk in een column in de oude media verschijnt.
Maar dit is geen onzin, eerst trekt de markt aan, dan de prijzen. Dat is logisch en maakt goed timen erg eenvoudig. 20% onder de top (die steeds oploopt), lijkt mij een goed tijdstip. Dus als de markt nu 'keert', dan moet je bij een teller rond de 180K bieden. Je hebt dan nog genoeg tijd ter oriëntatie.
Zelf verwacht ik dat de teller sowieso eerst de 240K zal aantikken. Het effect van stopzetten koopsubsidie en onzekerheid over de HRA duurt nog wel even voort. Vanaf 1-1-2011 krijgen we het effect dat iedereen die in 2008 zijn huis te koop gezet heeft (zonder succes) dan opeens geen HRA meer over 2 huizen kan ontvangen. Dat scheelt heel veel in de maandlasten uiteraard.
Vanaf dat moment zal de verkoopbereidheid dus toenemen en de verliesacceptatie ook.
Effect hiervan: Prijzen dalen (verder) en de markt komt weer op gang.
Dat is met iedere subsidie, landbouwsubsidie idem dito, als die weggaat gaan er duizenden boeren failliet en toch gaat het gebeurenquote:Op zondag 11 juli 2010 11:38 schreef luckyb1rd het volgende:
het is allemaal de schuld van de politiek die verwarring en onzekering zaait over de HRA volgens Ger... ALs je als land zo afhankelijk is geworden van de HRA dan is er iets goed mis. Want volgens Ger Hukker kopen de starters daardoor geen huis meer.
Als je met een modaal inkomen nu een hypotheek kunt krijgen van 135K, en een huis aan de onderkant van de markt kost incl. KK 220.000 euro, dan zit daar een gat van 85.000 euro. Dát is het probleem en dat gat gaat hoe dan ook gedicht worden. Of modale inkomens stijgen met 60% (onwaarschijnlijk op korte termijn), óf banken gaan weer fanta-hypotheken van 7x het bruto-inkomen verstrekken (doen ze nooit meer!), óf de prijs van een huis gaat omlaag.quote:Verkiezingen: rekenvoorbeelden hypotheekaftrek
Geen hypotheeklasten
modaal
modaal inkomen., woning: 135.000 euro , hyp. 135.000 euro
2 x modaal
totaal ink. 65.000 euro, hyp. 240.000 euro
3 x modaal
totaal ink. 115.000 euro, hyp. 550.000 euro
7x modaal
totaal ink. 300.000 euro, hyp. 1,2 miljoen euro
Meer Verkiezingen: rekenvoorbeelden hypotheekaftrek
Vergelijk
Forum Opties | |