abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82819963
quote:
Op maandag 14 juni 2010 22:14 schreef eleusis het volgende:
Ik denk dat ik dat wel er voor over heb ja. Ik heb wel wat leuks op het oog, en ik word echt ongelukkig van ons huidige krot. Maar om te voorkomen dat ik gekke dingen doe, ga ik morgen toch nog maar even twee andere huizen bezichtigen.

Een andere overweging is dat ik ook verwacht dat de lange rente toch vroeg of laat zal moeten gaan stijgen, die is nu best gunstig, of denk je dat ik dat verkeerd zie?
Het is eigenlijk afwachten. Aan de ene kant de Nederlandse politiek: welke kabinet gaan we krijgen (HRA: voor of tegen, waar willen partijen concessies op doen)? Aan de andere kant hebben we de schuldencrisis (Griekenland). Zolang deze crisis aanhoudt zullen rente prijzen gelijk blijven, maar huizen prijzen licht dalen. Pas wanneer de economie goed aantrekt kan je een rente- en huizenprijzen stijging verwachten, maar dit verwacht ik de komende 5 jaar niet in Nederland.

Het is eigenlijk de vraag hoe lang ben je van plan in dit huis te gaan wonen ? Korte termijn (> 5 jaar) is enkel voordelig wanneer je je huurkosten kan verlichten. Lange termijn dan maken prijsschommelingen niet uit, zolang je zeker bent van stabiele in-/uitkomsten - maar dan spreken we niet van een pure investering of parkeerwoning. Daarnaast is gezien het economisch klimaat op korte termijn voordeliger om een variabele rente te nemen, maar dit is net als het voorspellen van een voetbalwedstrijd.
  woensdag 16 juni 2010 @ 16:52:34 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_82890100
quote:
Op maandag 14 juni 2010 22:14 schreef eleusis het volgende:
Ik denk dat ik dat wel er voor over heb ja. Ik heb wel wat leuks op het oog, en ik word echt ongelukkig van ons huidige krot. Maar om te voorkomen dat ik gekke dingen doe, ga ik morgen toch nog maar even twee andere huizen bezichtigen.

Een andere overweging is dat ik ook verwacht dat de lange rente toch vroeg of laat zal moeten gaan stijgen, die is nu best gunstig, of denk je dat ik dat verkeerd zie?
Dat hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Als je nu nog net kunt instappen dan heb je minder kans wanneer de rente omhoog gaat. Anderzijds is de prijs van een huis nagenoeg geheel gebaseerd op de financierbaarheid. Een stijging van de rente heeft dus een daling van de prijs tot gevolg.
The End Times are wild
  donderdag 17 juni 2010 @ 09:48:21 #54
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_82919100
211.884 huizen te koop op funda hmzzz gezakt?

edit; volgens mij hebben ze bij funda de nieuwbouwprojecten van de tellling afgehaald want als je die 1270 bij op telt kom je dicht in de buurt van het oude aanbod.. rond 212/213 K

[ Bericht 40% gewijzigd door luckyb1rd op 17-06-2010 09:53:58 ]
pi_82968949
quote:
Op maandag 14 juni 2010 14:21 schreef LXIV het volgende:
De echte mijlpaal is 212.500. Dan zijn we halverwege de 225.000, ons voorlopig doel.
Je hebt helemaal gelijk Louis

212.567 huizen te koop

Volgende mijlpijl --> 225k

12.433 to go and counting
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 18 juni 2010 @ 12:10:52 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_82972475
En dat binnen 100 posts!

212.811 huizen te koop

[ Bericht 46% gewijzigd door LXIV op 19-06-2010 09:08:45 ]
The End Times are wild
  zondag 20 juni 2010 @ 10:17:02 #57
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83046914
212.956 huizen te koop
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_83087641
quote:
Op zondag 20 juni 2010 10:17 schreef Verburg_K het volgende:
212.956 huizen te koop
212.965 huizen te koop

Still rising
I'll sing you a lullaby.
pi_83087728
Ik vond die analyse met Ufo's en zo van LXIV veel leuker
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_83087808
quote:
Op maandag 21 juni 2010 09:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vond die analyse met Ufo's en zo van LXIV veel leuker
Doe es een link, ik ben ook dol op humor
I'll sing you a lullaby.
  maandag 21 juni 2010 @ 10:17:41 #61
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_83089118
212.749... Blijft leuk, fluctuaties van 200 stuks in 1 uur.
censuur :O
pi_83320815
quote:
Op maandag 14 juni 2010 14:57 schreef eleusis het volgende:
Wat voor percentages prijsdalingen verwachten jullie dan? Een half jaar huren kost me ook 10k plus een aanzienlijke hoeveelheid gezeik.
213.501 huizen te koop

In een dalende markt kopen is beter dan in een licht stijgende
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  zaterdag 26 juni 2010 @ 12:23:53 #63
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_83321495
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 11:58 schreef Verburg_K het volgende:

[..]
In een dalende markt kopen is beter dan in een licht stijgende
Waarom? Omdat je meer keus hebt bedoel je?
censuur :O
  zaterdag 26 juni 2010 @ 13:09:36 #64
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_83322760
LXIV heeft ooit ook eens betoogd dat je het best kunt wachten tot de volumes weer wat omhoog gaan. Maar ik zelf vraag me ook af of die 'betere' statistieken niet een psychologische boost geven aan de verkopers, waardoor ze minder geneigd zijn om flinke concessies te doen. Nu is de wanhoop nog groot.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 26 juni 2010 @ 13:22:08 #65
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_83323172
Toevallig las ik een rapport van de ING over dit onderwerp, daarin werd ook betoogd dat verwacht werd dat éérst de markt wat zou aantrekken en dan de prijzen.
Overigens kan het ook goed zijn dat die analysten dit hier gelezen hebben, want je staat soms te kijken wat voor een onzin die je hier neerplempt uiteindelijk in een column in de oude media verschijnt.
Maar dit is geen onzin, eerst trekt de markt aan, dan de prijzen. Dat is logisch en maakt goed timen erg eenvoudig. 20% onder de top (die steeds oploopt), lijkt mij een goed tijdstip. Dus als de markt nu 'keert', dan moet je bij een teller rond de 180K bieden. Je hebt dan nog genoeg tijd ter oriëntatie.

Zelf verwacht ik dat de teller sowieso eerst de 240K zal aantikken. Het effect van stopzetten koopsubsidie en onzekerheid over de HRA duurt nog wel even voort. Vanaf 1-1-2011 krijgen we het effect dat iedereen die in 2008 zijn huis te koop gezet heeft (zonder succes) dan opeens geen HRA meer over 2 huizen kan ontvangen. Dat scheelt heel veel in de maandlasten uiteraard.
Vanaf dat moment zal de verkoopbereidheid dus toenemen en de verliesacceptatie ook.
Effect hiervan: Prijzen dalen (verder) en de markt komt weer op gang.
The End Times are wild
pi_83323568
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom? Omdat je meer keus hebt bedoel je?
mensen azen niet zo op hetzelfde huis, en denken makkelijker , o, ik kijk volgende week wel weer, misschien is de verkoper dan iets makkelijker
pi_83323666
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 13:22 schreef LXIV het volgende:
Toevallig las ik een rapport van de ING over dit onderwerp, daarin werd ook betoogd dat verwacht werd dat éérst de markt wat zou aantrekken en dan de prijzen.
Overigens kan het ook goed zijn dat die analysten dit hier gelezen hebben, want je staat soms te kijken wat voor een onzin die je hier neerplempt uiteindelijk in een column in de oude media verschijnt.
Maar dit is geen onzin, eerst trekt de markt aan, dan de prijzen. Dat is logisch en maakt goed timen erg eenvoudig. 20% onder de top (die steeds oploopt), lijkt mij een goed tijdstip. Dus als de markt nu 'keert', dan moet je bij een teller rond de 180K bieden. Je hebt dan nog genoeg tijd ter oriëntatie.

Zelf verwacht ik dat de teller sowieso eerst de 240K zal aantikken. Het effect van stopzetten koopsubsidie en onzekerheid over de HRA duurt nog wel even voort. Vanaf 1-1-2011 krijgen we het effect dat iedereen die in 2008 zijn huis te koop gezet heeft (zonder succes) dan opeens geen HRA meer over 2 huizen kan ontvangen. Dat scheelt heel veel in de maandlasten uiteraard.
Vanaf dat moment zal de verkoopbereidheid dus toenemen en de verliesacceptatie ook.
Effect hiervan: Prijzen dalen (verder) en de markt komt weer op gang.
De HRA gaat eraan, daar is iedereen het nu wel over eens, linksom of rechtsom.
Vergelijk het maar met een stel jagers ( politiek) die de vette prooi beloeren en wachten tot niemand het ziet om het dan gauw te slachten.
Anders moet men snijden in eigen vlees

[ Bericht 0% gewijzigd door Verburg_K op 26-06-2010 15:40:30 ]
  zondag 27 juni 2010 @ 19:23:10 #68
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83368792
213.629 huizen te koop
  woensdag 7 juli 2010 @ 20:41:51 #69
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_83778658
213.284 huizen te koop
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_83862185
247.251 op Jaap.nl
pi_83868327
en nu 212.994 huizen te koop op funda
  zondag 11 juli 2010 @ 11:38:57 #73
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_83910219
het is allemaal de schuld van de politiek die verwarring en onzekering zaait over de HRA volgens Ger... ALs je als land zo afhankelijk is geworden van de HRA dan is er iets goed mis. Want volgens Ger Hukker kopen de starters daardoor geen huis meer.

Tja Ger dan weten toch genoeg, prijzen hard laten zakken en dan is de hele HRA ook niet nodig en gaan mensen weer kopen... Maar dat gaat natuurlijk tegen het belang van de makelaars en banken in die gebaad zijn met hoge huizenprijzen door commissie en hoge hypotheek bedragen

zondag 11 juli 2010 @ 12:14:56 #74
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83911388
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:38 schreef luckyb1rd het volgende:
het is allemaal de schuld van de politiek die verwarring en onzekering zaait over de HRA volgens Ger... ALs je als land zo afhankelijk is geworden van de HRA dan is er iets goed mis. Want volgens Ger Hukker kopen de starters daardoor geen huis meer.
Dat is met iedere subsidie, landbouwsubsidie idem dito, als die weggaat gaan er duizenden boeren failliet en toch gaat het gebeuren
Als er een fabriek failliet gaat dan staan er ook duizenden mensen op de keien.
thats life
  zondag 11 juli 2010 @ 12:26:25 #75
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_83911689
Ger heeft trouwens zelf wel gezegd dat de HRA wat hem betreft 'hervormd' moet worden. Dus toch een beetje realisme.

Het probleem is niet de HRA of de discussie daarover. Het probleem is dat de Nederlandse huizenmarkt op de absolute top gefinancierd was, en dat toen de banken minder royaal werden met hun kredieten, mensen de prijzen gewoon absoluut niet meer op konden brengen.

Zag toevallig dit op de site van de DFT:
quote:
Verkiezingen: rekenvoorbeelden hypotheekaftrek
Geen hypotheeklasten
modaal
modaal inkomen., woning: 135.000 euro , hyp. 135.000 euro
2 x modaal
totaal ink. 65.000 euro, hyp. 240.000 euro
3 x modaal
totaal ink. 115.000 euro, hyp. 550.000 euro
7x modaal
totaal ink. 300.000 euro, hyp. 1,2 miljoen euro
Meer Verkiezingen: rekenvoorbeelden hypotheekaftrek
Vergelijk
Als je met een modaal inkomen nu een hypotheek kunt krijgen van 135K, en een huis aan de onderkant van de markt kost incl. KK 220.000 euro, dan zit daar een gat van 85.000 euro. Dát is het probleem en dat gat gaat hoe dan ook gedicht worden. Of modale inkomens stijgen met 60% (onwaarschijnlijk op korte termijn), óf banken gaan weer fanta-hypotheken van 7x het bruto-inkomen verstrekken (doen ze nooit meer!), óf de prijs van een huis gaat omlaag.

De massa's die hun huizen nog steeds voor hun fantasieprijzen te koop aanbieden komen er vanzelf wel achter. Tegen 8% kosten per jaar zijn die al snel hun hele huis aan kosten kwijt voordat de oude prijzen terugkomen.
The End Times are wild
  zondag 11 juli 2010 @ 12:45:52 #76
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83912263
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:26 schreef LXIV het volgende:
Ger heeft trouwens zelf wel gezegd dat de HRA wat hem betreft 'hervormd' moet worden. Dus toch een beetje realisme.

Het probleem is niet de HRA of de discussie daarover. Het probleem is dat de Nederlandse huizenmarkt op de absolute top gefinancierd was, en dat toen de banken minder royaal werden met hun kredieten, mensen de prijzen gewoon absoluut niet meer op konden brengen.

[..]
De massa's die hun huizen nog steeds voor hun fantasieprijzen te koop aanbieden komen er vanzelf wel achter. Tegen 8% kosten per jaar zijn die al snel hun hele huis aan kosten kwijt voordat de oude prijzen terugkomen.
De corporaties en de verzekeraars zijn er wel achter, die zijn allemaal aan het lozen , zodra het even kan, en die kijken niet op de laatste 5.000 euro
  zondag 11 juli 2010 @ 13:21:11 #77
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_83913513
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 15:29 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Ger met een nieuwe bril .
Hij kan zo op deze site:
http://menwholooklikeoldlesbians.blogspot.com/
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_83914582
quote:
Op zondag 11 juli 2010 12:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je met een modaal inkomen nu een hypotheek kunt krijgen van 135K, en een huis aan de onderkant van de markt kost incl. KK 220.000 euro, dan zit daar een gat van 85.000 euro. Dát is het probleem en dat gat gaat hoe dan ook gedicht worden. Of modale inkomens stijgen met 60% (onwaarschijnlijk op korte termijn), óf banken gaan weer fanta-hypotheken van 7x het bruto-inkomen verstrekken (doen ze nooit meer!), óf de prijs van een huis gaat omlaag.

Dat gat wordt ook gedicht, dat heet eigen geld.
En het overgrote deel van de huizen wat te koop staat zijn geen gedwongen verkopen hoor. Wordt het niet verkocht voor een prijs die de verkoper redelijk vindt, blijft men gewoon wonen. Het zijn geen moetjes.
  zondag 11 juli 2010 @ 13:49:34 #79
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83914626
quote:
Op zondag 11 juli 2010 13:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En het overgrote deel van de huizen wat te koop staat zijn geen gedwongen verkopen hoor. Wordt het niet verkocht voor een prijs die de verkoper redelijk vindt, blijft men gewoon wonen. Het zijn geen moetjes.
De commerciële vastgoedbedrijven verkopen wel, dat zijn ook geen moetjes, alleen graagjes

[ Bericht 1% gewijzigd door Verburg_K op 11-07-2010 17:19:09 ]
pi_83946463
quote:

En waar gaat dat monopolygeld vandaan komen dan? Wat we de komende jaren gaan zien is het verdampen van overwaarde, mensen die ruim gefinancierd zijn die vast zitten aan hun woning en partner. Nieuwbouw tegen flink lagere prijzen, tenslotte blijft er gewoon gebouwd worden. Ik hoop dat mensen een beetje op een gewilde plek zitten want voorlopig zitten ze er nog wel
I'll sing you a lullaby.
pi_83946561
213.271 vandaag
  maandag 12 juli 2010 @ 11:12:24 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_83948695
quote:

[..]

85K eigen geld hebben de meeste mensen gewoon niet. Moet je eens kijken hoe er gejankt werd toen geopperd werd dat men de KK zelf ging financieren! Niemand zou meer kunnen kopen. En dat gaat maar over een fractie van dat bedrag.
Natuurlijk zijn er mensen die dit wel kunnen dichten. Maar het netto-effect op de markt is gewoon negatief. En die 85K spaar je ook niet binnen 4 jaar bij elkaar.
The End Times are wild
pi_83949317
85k sparen in 4 jaar lukt bijna niemand . Hoe dan ook prijzen gaan omlaag. Ook vanwege het feit dat het nu iedereen begint door te dringen en er steeds meer huizen te koop gaan staan. Kuddedieren allemaal die als lemmingen naar de afgrond aan het lopen zijn..
pi_83950707
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:29 schreef antfukker het volgende:
85k sparen in 4 jaar lukt bijna niemand . Hoe dan ook prijzen gaan omlaag. Ook vanwege het feit dat het nu iedereen begint door te dringen en er steeds meer huizen te koop gaan staan. Kuddedieren allemaal die als lemmingen naar de afgrond aan het lopen zijn..
Juist omdat mensen kuddedieren zijn heeft het omslaan van het sentiment een versterkend effect. Tenslotte heeft dit gedrag geleid tot het opblazen van de zeepbel en ze zal deze nu ook doen leeglopen, ignorance is bliss
I'll sing you a lullaby.
  maandag 12 juli 2010 @ 19:57:37 #85
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_83970844
quote:
Op maandag 12 juli 2010 11:29 schreef antfukker het volgende:
iedereen heeft wel 40.000 euro studieschuld, dat dan weer wel, dat is samen ook 80.000 euro
  dinsdag 13 juli 2010 @ 10:44:28 #86
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_83989950
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 10:41 schreef Jane het volgende:
Oeh, ik zie dat de vraagprijs voor het huis hier op de hoek dat te koop staat sinds een paar dagen 30.000 euro gezakt is.

Ik heb mijn te koop staande woning ook al in prijs verlaagd met 10k maar nog altijd geen kijkers. Ook andere woningen in de buurt staan al best lang te koop. heb toch wel het idee dat mensen de vorming van de regering afwachten. Bijna alle partijen willen wel iets doen met de woning markt dus ik vind het op zich ook wel logisch dat mensen afwachtend zijn.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_83990193
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:44 schreef Metro2005 het volgende:

Ik heb mijn te koop staande woning ook al in prijs verlaagd met 10k maar nog altijd geen kijkers. Ook andere woningen in de buurt staan al best lang te koop. heb toch wel het idee dat mensen de vorming van de regering afwachten. Bijna alle partijen willen wel iets doen met de woning markt dus ik vind het op zich ook wel logisch dat mensen afwachtend zijn.
Doel je daarmee op de mogelijke aanpak van de HRA? Want wat willen de partijen anders doen? Er moet flink bezuinigt worden dus geld om de boel nog meer te subsidieren is er niet meer. Subsidieren is overigens een van de grote oorzaken van de vastgoedzeepbel. Weet je wat je moet doen? Gewoon 50% zakken met je vraagprijs, dan ben je je woning zo kwijt (als het een bewoonbaar huisje is natuurlijk)
Feitelijk zijn het de verkopers die wachten wat de overheid gaat doen, zodra je een realistische vraagprijs hebt ben je je huis zo kwijt, me dunkt
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 11:15:59 #88
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_83990923
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:52 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Doel je daarmee op de mogelijke aanpak van de HRA? Want wat willen de partijen anders doen? Er moet flink bezuinigt worden dus geld om de boel nog meer te subsidieren is er niet meer. Subsidieren is overigens een van de grote oorzaken van de vastgoedzeepbel. Weet je wat je moet doen? Gewoon 50% zakken met je vraagprijs, dan ben je je woning zo kwijt (als het een bewoonbaar huisje is natuurlijk)
Feitelijk zijn het de verkopers die wachten wat de overheid gaat doen, zodra je een realistische vraagprijs hebt ben je je huis zo kwijt, me dunkt
HRA maar ook de aanpak van de huurmarkt en de eventuele afschaffing van de overdrachtsbelasting speelt natuurlijk mee.
En ja natuurlijk kan ik met mijn prijs 50% zakken maar met een prijs 90k is mijn woning al niet al te spannend in prijs.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_83991568
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:15 schreef Metro2005 het volgende:
HRA maar ook de aanpak van de huurmarkt en de eventuele afschaffing van de overdrachtsbelasting speelt natuurlijk mee.
En ja natuurlijk kan ik met mijn prijs 50% zakken maar met een prijs 90k is mijn woning al niet al te spannend in prijs.
Ik heb er grote twijfels bij of dat mensen weerhoudt, volgens mij is de voornaamste oorzaak dat woningen onbetaalbaar zijn geworden, jij vind 90k misschien niet zo veel geld, maar wat koop je voor die 90k? Als dat een 2 kamer appartementje is dan is het toch een hele hoop geld.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 14:44:13 #90
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_83999136
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 11:35 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik heb er grote twijfels bij of dat mensen weerhoudt, volgens mij is de voornaamste oorzaak dat woningen onbetaalbaar zijn geworden, jij vind 90k misschien niet zo veel geld, maar wat koop je voor die 90k? Als dat een 2 kamer appartementje is dan is het toch een hele hoop geld.
Natuurlijk is het een hoop geld, maar voor een woning niet. Ik vind 20.000 euro voor een auto ook veel geld, toch kopen er een heleboel mensen voor dat geld een auto. Bovendien moet je niet alleen kijken naar: goh wat is het een hoop geld, maar ook naar: wat koop je er anders voor, en voor 90k heb je niet veel als je in de randstad een woning zoekt. Vraag en aanbod. Ik hoef echter geen winst op mijn woning te maken en heb mijn woning dan ook te koop staan onder de hypotheekwaarde maar ik heb weinig zin om nog meer toe te leggen op de prijs, dan blijf ik er wel wonen. En zo denken natuurlijk veel mensen momenteel.

Het is een beetje een patstelling. De verkopers blijven zitten (de mensen die hun woning MOESTEN verkopen omdat ze al wat anders hadden gekocht zijn nu echt wel op) en de kopers kunnen geen hypotheek krijgen of wachten af wat de overheid gaat doen, zeker de starters. Maar voor een hypotheek voor een huis van 90k hoef je natuurlijk geen topsalaris te hebben en kan je makkelijk op 1 salaris betalen dus de prijs zal in dit geval denk ik niet direct het probleem zijn.

Het is een 2 kamer appartement trouwens
pi_84000015
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 14:44 schreef Metro2005 het volgende:

Natuurlijk is het een hoop geld, maar voor een woning niet.
Dat is natuurlijk onzin, 90k is misschien weinig geld voor een villa, maar voor twee kamers in een achterbuurt is het een krankzinnig bedrag
quote:
Ik vind 20.000 euro voor een auto ook veel geld, toch kopen er een heleboel mensen voor dat geld een auto.
Er zijn ook genoeg mensen die een Ferrari kopen, echter de meesten kopen een Toyota Aygo, simpelweg omdat die betaalbaar is.
quote:
Bovendien moet je niet alleen kijken naar: goh wat is het een hoop geld, maar ook naar: wat koop je er anders voor, en voor 90k heb je niet veel als je in de randstad een woning zoekt.
Mijn oom kocht altijd vervallen pandjes in Vlaardingen voor de helft minder, de junk voor de deur kreeg je er gratis bij
Wat je je moet afvragen is of je voor dat soort bedragen wel een woning moet kopen in de randstad, zeg nou zelf... word je zelf vrolijk van die woning?
quote:
Vraag en aanbod. Ik hoef echter geen winst op mijn woning te maken en heb mijn woning dan ook te koop staan onder de hypotheekwaarde maar ik heb weinig zin om nog meer toe te leggen op de prijs, dan blijf ik er wel wonen. En zo denken natuurlijk veel mensen momenteel.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de waarde van een woning en de hoogte van de hypotheek. Stel je voor dat de banken ook uitgaan van een daling in de markt en je snapt waarom ze dwars liggen over het verstrekken van hypotheken. Met een beetje pech woon je hier dus voor de rest van je leven.
quote:
Het is een beetje een patstelling. De verkopers blijven zitten (de mensen die hun woning MOESTEN verkopen omdat ze al wat anders hadden gekocht zijn nu echt wel op)
Nee hoor.... die ellende gaat nu pas goed beginnen, de meesten hebben twee jaar van de extra HRA kunnen profiteren, de komende maanden verwacht ik een explosie van mensen die ten einde raad is, want zelfs als ze de vraagprijs gaan verlagen naar het bedrag waar je vorig jaar je woning voor kwijt had kunnen raken, zul je zien dat er geen kopers zijn. Je moet juist in deze markt opletten dat je niet achter het marktsentiment aan loopt. Uiteindelijk kost je dat namelijk alleen maar extra geld.
Helaas zijn er maar weinig makelaars die dat snappen, tenslotte ging het de afgelopen jaren zo goed dat je als makelaar over geen enkel talent hoefde te beschikken
quote:
en de kopers kunnen geen hypotheek krijgen of wachten af wat de overheid gaat doen, zeker de starters. Maar voor een hypotheek voor een huis van 90k hoef je natuurlijk geen topsalaris te hebben en kan je makkelijk op 1 salaris betalen dus de prijs zal in dit geval denk ik niet direct het probleem zijn.
Nogmaals... het draait niet alleen om de prijs, het is ook sterk gecorreleerd met wat je voor die prijs koopt. Best vervelend om te ontdekken dat je huis zwaar overgewaardeerd is
quote:
Het is een 2 kamer appartement trouwens
Waarom verbaasd mij dat niets

Ik hoop serieus voor je dat je het appartement kwijt raakt, maar ga er maar vanuit dat de gouden jaren voorlopig niet meer terug komen. Ik heb al diverse mensen gesproken die toch maar een flink verlies genomen hebben en verdere schade te beperken. Vervelend als het je persoonlijk treft, troost je met de gedachte dat vrijwel iedere Nederlander veel geld verloren heeft in deze crisis, er zat/zit gewoon te veel gebakken lucht in het systeem.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 15:17:26 #92
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_84000724
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 15:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin, 90k is misschien weinig geld voor een villa, maar voor twee kamers in een achterbuurt is het een krankzinnig bedrag
Klopt, gelukkig staat het niet in een achterbuurt.
quote:
Er zijn ook genoeg mensen die een Ferrari kopen, echter de meesten kopen een Toyota Aygo, simpelweg omdat die betaalbaar is.
Er zijn mensen die een miljoen uitgeven aan een huis in wassenaar, en er zijn mensen die 90k uitgeven voor een huis in schiedam omdat dat betaalbaar is .
quote:
Mijn oom kocht altijd vervallen pandjes in Vlaardingen voor de helft minder, de junk voor de deur kreeg je er gratis bij
Wat je je moet afvragen is of je voor dat soort bedragen wel een woning moet kopen in de randstad, zeg nou zelf... word je zelf vrolijk van die woning?
Ik woon er prima, en ja het is veel geld in verhouding met een woning in oost groningen. Maarja, daar komt het verhaaltje vraag en aanbod weer om de hoek, geen hond wil in oost groningen wonen.
quote:
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de waarde van een woning en de hoogte van de hypotheek. Stel je voor dat de banken ook uitgaan van een daling in de markt en je snapt waarom ze dwars liggen over het verstrekken van hypotheken. Met een beetje pech woon je hier dus voor de rest van je leven.
op een gegeven moment is het ook gewoon afbetaald en dan kan ik het altijd nog verhuren ofzo
quote:
Nee hoor.... die ellende gaat nu pas goed beginnen, de meesten hebben twee jaar van de extra HRA kunnen profiteren, de komende maanden verwacht ik een explosie van mensen die ten einde raad is, want zelfs als ze de vraagprijs gaan verlagen naar het bedrag waar je vorig jaar je woning voor kwijt had kunnen raken, zul je zien dat er geen kopers zijn. Je moet juist in deze markt opletten dat je niet achter het marktsentiment aan loopt. Uiteindelijk kost je dat namelijk alleen maar extra geld.
Helaas zijn er maar weinig makelaars die dat snappen, tenslotte ging het de afgelopen jaren zo goed dat je als makelaar over geen enkel talent hoefde te beschikken
Laten we hopen dat de huizenprijzen in elk geval gewoon een tijdje stabiel blijven. Door de inflatie worden ze dan alsnog goedkoper en de huidige eigenaren zitten niet met een megaschuld.
quote:
Nogmaals... het draait niet alleen om de prijs, het is ook sterk gecorreleerd met wat je voor die prijs koopt. Best vervelend om te ontdekken dat je huis zwaar overgewaardeerd is
Punt is : als niemand met de prijs zakt kan je als potentiele koper hoog of laag springen, dan gebeurd er nog niks. Aangezien er nog altijd schaarste is op de woningmarkt zullen de prijzen denk ik niet heel snel dalen.
quote:
Waarom verbaasd mij dat niets

Ik hoop serieus voor je dat je het appartement kwijt raakt, maar ga er maar vanuit dat de gouden jaren voorlopig niet meer terug komen. Ik heb al diverse mensen gesproken die toch maar een flink verlies genomen hebben en verdere schade te beperken. Vervelend als het je persoonlijk treft, troost je met de gedachte dat vrijwel iedere Nederlander veel geld verloren heeft in deze crisis, er zat/zit gewoon te veel gebakken lucht in het systeem.
Ik hoop het ook, Gouden jaren heb ik persoonlijk niet meegemaakt op de huizenmarkt, heb mijn huis vlak voor de crisis gekocht en hij staat nu te koop, en dat is ook niet echt een heel handig moment maargoed, ik zit niet op de schopstoel, woon er verder best maar wil wel graag een wat grotere woning ivm samenwonen, evt kinderen later ed.

En dan te bedenken dat ik eigenlijk alleen maar een woning gekocht heb omdat ik geen huurwoning kon krijgen (particulier huren te duur, sociale huurwoningen sta ik nog steeds bij ingeschreven en heb ik na 6 (!) jaar nog altijd geen huurwoning bij kunnen krijgen. Zit qua salaris net tussen wal en schip zeg maar.
pi_84001544
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 15:17 schreef Metro2005 het volgende:

Klopt, gelukkig staat het niet in een achterbuurt.
Ik heb even gekeken via streetview en het valt heel erg mee
quote:
Er zijn mensen die een miljoen uitgeven aan een huis in wassenaar, en er zijn mensen die 90k uitgeven voor een huis in schiedam omdat dat betaalbaar is .
Betaalbaar dat wel, maar is het een goede investering? Als jij je eigen geld terug kan krijgen, dan heb je betaalbaar gewoond, maar mocht je met verlies (moeten) verkopen dan kan die betaalbaarheid wel eens tegenvallen
quote:
Ik woon er prima, en ja het is veel geld in verhouding met een woning in oost groningen. Maarja, daar komt het verhaaltje vraag en aanbod weer om de hoek, geen hond wil in oost groningen wonen.
De oost Groningers wonen er volgens mij graag
quote:
op een gegeven moment is het ook gewoon afbetaald en dan kan ik het altijd nog verhuren ofzo
Uiteraard is dat een optie, zag alleen wel dat het erfpacht betreft. Dus daar moet ter zijner tijd ook weer eens een flinke canon betaald worden (of de grondprijs moet flink dalen, dan valt het misschien wel mee )
quote:
Laten we hopen dat de huizenprijzen in elk geval gewoon een tijdje stabiel blijven. Door de inflatie worden ze dan alsnog goedkoper en de huidige eigenaren zitten niet met een megaschuld.
Ik ben niet voor 'stabilisatie' juist op het huidige prijsniveau zijn koopwoningen voor veel mensen onbereikbaar geworden, de prijzen zijn harder dan de inflatie gestegen en moeten dus ook harder dan de inflatie dalen om de markt weer gezond te krijgen. Zolang je als huidige eigenaar je lasten kan betalen is er ook weinig aan de hand.
quote:
Punt is : als niemand met de prijs zakt kan je als potentiele koper hoog of laag springen, dan gebeurd er nog niks. Aangezien er nog altijd schaarste is op de woningmarkt zullen de prijzen denk ik niet heel snel dalen.
Nieuwbouw... tegen marktprijzen
quote:
Ik hoop het ook, Gouden jaren heb ik persoonlijk niet meegemaakt op de huizenmarkt, heb mijn huis vlak voor de crisis gekocht en hij staat nu te koop, en dat is ook niet echt een heel handig moment maargoed, ik zit niet op de schopstoel, woon er verder best maar wil wel graag een wat grotere woning ivm samenwonen, evt kinderen later ed.
Kopen met de intentie om twee jaar later te verkopen is niet heel verstandig, tenzij de markt alsmaar hard blijft stijgen, een scenario waar een einde aan is gekomen.
quote:
En dan te bedenken dat ik eigenlijk alleen maar een woning gekocht heb omdat ik geen huurwoning kon krijgen (particulier huren te duur, sociale huurwoningen sta ik nog steeds bij ingeschreven en heb ik na 6 (!) jaar nog altijd geen huurwoning bij kunnen krijgen. Zit qua salaris net tussen wal en schip zeg maar.

Onze overheid heeft voornamelijk alleen maar oog voor het extra geld wat in de economie gepompt word als gevolg van de vastgoedzeepbel, de werkelijke overheidstaak.... het zorgen voor betaalbare huisvesting word aan alle kanten verzaakt. Zolang iedereen rijk werd van het pyramidespel was er onvoldoende oppositie op de status quo aan te pakken, gelukkig groeit het ongenoegen en de noodzaak om de markt aan te pakken. Het is alleen een vraag wie de hardste klappen gaat krijgen.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 15:57:27 #94
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_84002680
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 15:34 schreef xenobinol het volgende:

Nieuwbouw... tegen marktprijzen
De "betaalbare" nieuwbouw die ze in Schiedam hebben gedaan is allemaal best duur, eensgezinswoningen voor 220 tot 250.000 euro en zelfs een wijk waar alles boven de 3 ton was. Nja ik kan dat niet betalen en zelfs met het inkomen van mijn vriendin erbij kan ik dat niet betalen, dus dat lost de schaarste maar ten dele op.
pi_84003056
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 15:57 schreef Metro2005 het volgende:

De "betaalbare" nieuwbouw die ze in Schiedam hebben gedaan is allemaal best duur, eensgezinswoningen voor 220 tot 250.000 euro en zelfs een wijk waar alles boven de 3 ton was. Nja ik kan dat niet betalen en zelfs met het inkomen van mijn vriendin erbij kan ik dat niet betalen, dus dat lost de schaarste maar ten dele op.
Precies, onbetaalbaar.... daarom loopt de markt ook niet. Het idee achter de huizenmarkt was heel simpel, een starter koopt de oude woning van een oude starter, zodat deze met zijn overwaarde die duurdere woning die ze gebouwd hebben konden kopen. Jarenlang is dat goed gegaan, voornamelijk dankzij de lage rente en de HRA, de grens van de betaalbaarheid werd langzaam maar zeker genaderd.... Toen die grens in zicht kwam bedachten de witte boorden criminelen waardeloze producten als de 'beleggingshypotheek' en de aflossingsvrije hypotheek... zo konden ze de grenzen van de betaalbaarheid nog verder oprekken en mensen nog meer geld aftroggelen (reken maar dat de aandelenmarkten er flink aan verdienden). Echter door de crash van de beurzen en de daarmee gepaard gaande paniek, het totale gebrek aan vertrouwen tussen financiele instellingen (en terecht ) is het niet meer mogelijk om dit spel voort te zetten. Het was ook nooit de vraag of het mechanisme zou instorten, de vraag was wanneer...
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:43:32 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_84008286
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 10:44 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het probleem is niet de onzekerheid op de huizenmarkt. Die paar procent meer of minder betaalbaarheid als gevolg van aanpassingen op de HRA maakt echt niet zoveel uit.

Het probleem is dat banken veel minder gemakkelijk krediet verstrekken dan eerst. En als iedereen 20% minder kan krijgen dan voorheen, dan zakken de prijzen uiteindelijk met precies hetzelfde percentage.

Het is wel een tip om zo snel mogelijk te verkopen. Daar hoef je er echt geen 50% vanaf te halen, dat is onzin. Maar ieder jaar dat je huis onverkocht leeg staat kost je in totaal ook 8%! En de markt gaat echt niet beter worden, de prijzen zijn nu eigenlijk nog heel hoog. Ik zou met de makelaar overleggen wat een goede prijs is om het binnen 3 maanden verkocht te krijgen. Wachten kost geld en kan je heel veel geld kosten.
The End Times are wild
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:57:08 #97
306926 Verburg_K
tropenjaren
pi_84008822
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:43 schreef LXIV het volgende:

[..]En de markt gaat echt niet beter worden, de prijzen zijn nu eigenlijk nog heel hoog. Ik zou met de makelaar overleggen wat een goede prijs is om het binnen 3 maanden verkocht te krijgen. Wachten kost geld en kan je heel veel geld kosten.
inderdaad. men focust op een bepaalde prijs en droomt dat er bieders overheen gaan maar meestal moet er 20.000 af en snel ook.
Dan heb je het minste last
En dan kan deze teller weer wat omlaag, want zolang ie boven de 120.000 staat is er geen evenwicht

[ Bericht 3% gewijzigd door Verburg_K op 13-07-2010 18:22:12 ]
  woensdag 14 juli 2010 @ 08:43:10 #98
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_84031831
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het probleem is niet de onzekerheid op de huizenmarkt. Die paar procent meer of minder betaalbaarheid als gevolg van aanpassingen op de HRA maakt echt niet zoveel uit.

Het probleem is dat banken veel minder gemakkelijk krediet verstrekken dan eerst. En als iedereen 20% minder kan krijgen dan voorheen, dan zakken de prijzen uiteindelijk met precies hetzelfde percentage.

Het is wel een tip om zo snel mogelijk te verkopen. Daar hoef je er echt geen 50% vanaf te halen, dat is onzin. Maar ieder jaar dat je huis onverkocht leeg staat kost je in totaal ook 8%! En de markt gaat echt niet beter worden, de prijzen zijn nu eigenlijk nog heel hoog. Ik zou met de makelaar overleggen wat een goede prijs is om het binnen 3 maanden verkocht te krijgen. Wachten kost geld en kan je heel veel geld kosten.
Ik woon er nog dus het geld gooi ik niet weg. Ik heb een maand geleden nog een prijsverlaging doorgevoerd in overleg met de makelaar maar tot op heden heeft dat ook niks uitgehaald. Nog niet eens kijkers gehad
Lager kan ik momenteel niet gaan want ik heb gewoon domweg niet meer geld beschikbaar om het verschil tussen mijn hypotheek en de prijs te overbruggen. Momenteel praat ik al over een verschil van 10.500 euro + makelaarskosten. Je zal snappen dat een dergelijke prijsverlaging voor iemand die net een woning van een ton kan bekostigen best veel geld is.
pi_84032638
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 08:43 schreef Metro2005 het volgende:

Ik woon er nog dus het geld gooi ik niet weg. Ik heb een maand geleden nog een prijsverlaging doorgevoerd in overleg met de makelaar maar tot op heden heeft dat ook niks uitgehaald. Nog niet eens kijkers gehad
Lager kan ik momenteel niet gaan want ik heb gewoon domweg niet meer geld beschikbaar om het verschil tussen mijn hypotheek en de prijs te overbruggen. Momenteel praat ik al over een verschil van 10.500 euro + makelaarskosten. Je zal snappen dat een dergelijke prijsverlaging voor iemand die net een woning van een ton kan bekostigen best veel geld is.
Als je niet de prijs voor de woning kan krijgen die je nodig hebt om aan je verplichtingen te voldoen dan zit er niets anders op dan er te blijven wonen. Mocht je serieus overwegen te gaan samenwonen of zelfs maar een gezin te beginnen dan kan verkopen met verlies alsnog een optie zijn, beter nu verkopen met 10k verlies dan over 5 jaar met 30k verlies. (Wat LIVX bedoelt is dat je in die jaren ook nog eens de hypotheek kosten hebt en die nooit meer terug gaat krijgen)
I'll sing you a lullaby.
pi_84038676
TVP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')