Je bent een dier en daarmee niet objectief.quote:Op woensdag 2 juni 2010 14:23 schreef mariox het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. Hoe slim moet je zijn om te beseffen dat wij geavandeerder kunnen denken en liefhebben dan dieren![]()
Wat is je volgende stap, dat je jezelf gaat verloochenen, dat je misschien niet bestaat
Want jij hebt een vrije wil? Of dieren hebben geen vrije wil? Waarin zit 'm het onderscheid?quote:Op woensdag 2 juni 2010 10:46 schreef mariox het volgende:
[..]
Je was liever een dier geweest zonder een vrije wil?
Mensen zijn dieren, punt. Slimme dieren maar nog steeds dieren. Niets wat de mens van zichzelf kan, is ook niet bij dieren aangetroffen.quote:Op woensdag 2 juni 2010 14:23 schreef mariox het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. Hoe slim moet je zijn om te beseffen dat wij geavandeerder kunnen denken en liefhebben dan dieren![]()
Wat is je volgende stap, dat je jezelf gaat verloochenen, dat je misschien niet bestaat
Oh crap! Houd je mond toch over het determinisme, krijgen we die discussie hier ook straks.quote:Op woensdag 2 juni 2010 16:40 schreef -Strawberry- het volgende:
Niemand heeft een vrije wil.Determinisme.
Vanuit de optiek van -Strawberry- is deze opmerking natuurlijk nutteloos; of we het hier over determinisme gaan hebben is dan allang bepaald.quote:Op woensdag 2 juni 2010 16:48 schreef Semisane het volgende:
[..]
Oh crap! Houd je mond toch over het determinisme, krijgen we die discussie hier ook straks.
En ik had al zo gehoopt op een slotje bij dit topic.![]()
quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:33 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Vanuit de optiek van -Strawberry- is deze opmerking natuurlijk nutteloos; of we het hier over determinisme gaan hebben is dan allang bepaald.
Ohw ja...darn!quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:33 schreef Barbaaf het volgende:
[..]
Vanuit de optiek van -Strawberry- is deze opmerking natuurlijk nutteloos; of we het hier over determinisme gaan hebben is dan allang bepaald.
Wij zijn dieren.quote:Op woensdag 2 juni 2010 14:23 schreef mariox het volgende:
[..]
Geen goed argument, er zijn andere zoogdieren die grotere breinen hebben dan wij. Size is not everythingquote:Op donderdag 3 juni 2010 20:31 schreef FBreijer het volgende:
[..]
Wij zijn dieren.
Dat wij beter kunnen denken dan dieren is te danken aan het formaat van ons brein.
Liefhebben is slechts een naam die wij hebben gegeven aan chemische reacties in dit brein.
Het is misschien geen 'goed' argument, maar ook zeker geen slechte. Zoals je al zei, 'Size is not everything', maar (en dit vertellen de vrouwen nooit!) het speelt wel mee.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:19 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Geen goed argument, er zijn andere zoogdieren die grotere breinen hebben dan wij. Size is not everything
Behalve het formaat moet er dus nog iets anders gebeurd zijn in de evolutie van ons brein.
Tja maar als je naar de proportionele verhoudingen kijkt, dan zijn de hersenen van mensen toch echt het grootst.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:19 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Geen goed argument, er zijn andere zoogdieren die grotere breinen hebben dan wij. Size is not everything
Behalve het formaat moet er dus nog iets anders gebeurd zijn in de evolutie van ons brein.
Nee, dit is drogredenatiequote:Op woensdag 2 juni 2010 14:23 schreef mariox het volgende:
[..]
Nou niet helemaal. Het is een feit dat dieren en zelfs insecten goed zijn in hetgeen waar ze specifiek voor zijn gecreeerd. Dus inderdaad de spinnenweb van een spin of de manier waarop een net volwassen geworden bij zijn weg terug kan vinden van afstanden wat onmgelijk lijkt of het maken van honing.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 10:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dit is drogredenatieWij noemen het "geavanceerd". We kunnen religies belijden, kunst maken, muziek componeren, snaartheorieën opschrijven, wiskundige stellingen bewijzen, etc. etc.
In hoeverre is dat nu "meer geavanceerd" dan het spinnenweb van een spin? Het schelpje van een oester?
Jij bestempelt het als "geavanceerd", maar dat is slechts een waardeoordeel wat jij er als subjectief wezen aan geeft. Ik snap hoe verleidelijk het is om jezelf als "de kroon op de schepping" te zien, maar het idee ridiculiseren dat dit allemaal een kwestie van subjectief waarderen is, is in mijn ogen nogal kortzichtig. Het is namelijk nou net dat ene kenmerk, namelijk bewustzijn, wat jou influistert hoe belangrijk en geavanceerd deze eigenschap wel niet is. En dat is verraderlijk
Maar als je een mens bij de wolven zet, dan gaat ie zich gedragen als een wolf. We zijn dus voornamelijk verworden tot wat we zijn door externe invloeden. De mate waarin onze hersenen optimaal gebruikt worden is dus compleet afhankelijk van je milieu.quote:Op donderdag 3 juni 2010 21:31 schreef FBreijer het volgende:
[..]
Het is misschien geen 'goed' argument, maar ook zeker geen slechte. Zoals je al zei, 'Size is not everything', maar (en dit vertellen de vrouwen nooit!) het speelt wel mee.
Ja voor straf moeten we die mensen die er niks mee hebben te maken maar vermoorden net als Moslims zeker omdat bepaalde extremisten in de naam van Moslim geloof aanslagen plegen moeten we nu ook maar alle Moslims maar gaan vermoorden en martelenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:59 schreef FBreijer het volgende:
Grappig, klinkt een beetje hetzelfde als hoe atheïsten vroeger werden ontvoerd, gemmarteld en gedood werden door christenen.
Nee, dat is helemaal geen feit! Diersoorten worden niet "specifiek gecreëerd", eigenschappen worden niet "specifiek gemaakt". Dat is nou één van de grote krachten achter de evolutietheorie: het kan dit soort zaken verklaren vanuit algoritmisch oogpunt, en dat heeft een naam gekregen: natuurlijke selectie.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:26 schreef mariox het volgende:
Nou niet helemaal. Het is een feit dat dieren en zelfs insecten goed zijn in hetgeen waar ze specifiek voor zijn gecreeerd. Dus inderdaad de spinnenweb van een spin of de manier waarop een net volwassen geworden bij zijn weg terug kan vinden van afstanden wat onmgelijk lijkt of het maken van honing.
Maar je snapt wel dat je net zo goed kunt zeggen dat juist doordat het bewustzijn zich zo ontwikkeld heeft, we met begrippen als "God" op de proppen kunnen komen. Dat zegt 0,0 over of God ook echt bestaat. Je zou er zelfs evolutionaire verklaringen voor kunnen geven waarom religie zo'n prominent verschijnsel is bij onze soort.quote:Daarnaast heeft de mens ook dingen wat dieren in zeer beperkte mate kunnen, maar wat bij de mens zeer ontwikkeld is. En wat ik vind en wat van essentieel betekenis is de bewustzijn, geavanceerd kunnen redeneren. Dat is zeker de kroon van schepping. Dat er een schepsel is van God, die kan redeneren wie God is en kan begrijpen wat de verschillende namen van God betekenen.
oei oei... de oogkleppen zijn nu verdwenen? In jouw liefdesbrief (de bijbel) komt de ware aard van god anders mooi naar voren. Oorlog, bloedvergieten, kindermoord, leugen (zelfs in de hemel!) en bedrog, allemaal in opdracht van god. Het staat er vol mee.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:06 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Ik had oogkleppen op voordat ik tot geloof kwam.
quote:Op vrijdag 4 juni 2010 11:26 schreef mariox het volgende:
Nou niet helemaal. Het is een feit dat dieren en zelfs insecten goed zijn in hetgeen waar ze specifiek voor zijn gecreeerd. Dus inderdaad de spinnenweb van een spin of de manier waarop een net volwassen geworden bij zijn weg terug kan vinden van afstanden wat onmgelijk lijkt of het maken van honing.
Dat is het!quote:Op maandag 7 juni 2010 18:56 schreef Berjan1986 het volgende:
De vervolgingen van Christenen vandaag de dag, komt door hun karma. Vroeger vervolgde de kerk de andersdenkenden en nu gebeurt het andersom.
Ik was nog wel benieuwd naar een reactie van Marioxquote:
En jij vindt de gevestigde kerk idiote ideeën hebben?quote:Op maandag 7 juni 2010 18:56 schreef Berjan1986 het volgende:
De vervolgingen van Christenen vandaag de dag, komt door hun karma. Vroeger vervolgde de kerk de andersdenkenden en nu gebeurt het andersom.
Hoe bedoel je dit?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En jij vindt de gevestigde kerk idiote ideeën hebben?
Dat is maar net wat je er onder verstaat. Onder "karma" versta ik een soort van "actie is reactie" principe omtrent moraal en ethiek. Het idee dat er een zeker evenwicht is tussen hoe jij handelt en hoe je wordt behandeld.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 10:02 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit?
Is iets als KARMA een idioot idee, lijkt me niet hoor. Het staat in de Bijbel en ook andere geschriften spreken hierover.
Want Stalin deed wat hij deed omdat hij atheist was? Ga terug naar de basisschool.quote:Zo zijn er door atheisten onder het communisme, miljoenen mensen omgebracht en hebben de leiders als duivelen geregeerd.
Hij had geen remming omdat hij een atheist was.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 14:45 schreef DikkePanda het volgende:
[..]
Want Stalin deed wat hij deed omdat hij atheist was? Ga terug naar de basisschool.
Niet alleen houdt het geloof het drinken tegen het houdt veel meer tegen mijn beste Modus. Maar nog steeds geen inhoudelijke reactie en weer dat typerende sarcasme wat je erin probeert te brengen.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:42 schreef Modus het volgende:
Ah, want atheïsten hebben geen remmingen.. Gelukkig houden de voorschriften ook menig moslim van het drinken van alcohol, werkt echt perfect, dat verbod.
.
Onderbouw eerst eens deze stelling:quote:Op zondag 20 juni 2010 11:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Niet alleen houdt het geloof het drinken tegen het houdt veel meer tegen mijn beste Modus. Maar nog steeds geen inhoudelijke reactie en weer dat typerende sarcasme wat je erin probeert te brengen.
Anders is er vooralsnog van inhoud geen sprake.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:30 schreef Burakius het volgende:
Hij had geen remming omdat hij een atheist was.
Want er bestaan geen alcoholdrinkende moslims?quote:Op zondag 20 juni 2010 11:51 schreef Burakius het volgende:
Niet alleen houdt het geloof het drinken tegen het houdt veel meer tegen mijn beste Modus. Maar nog steeds geen inhoudelijke reactie en weer dat typerende sarcasme wat je erin probeert te brengen.
In Turkije legde men mij uit hoe dat gaat: moslims mogen geen druppel alcohol drinken, dus in de praktijk steekt men even de vinger in het glas om eerst 'de verboden druppel' eruit te gooien alvorens men de rest vrolijk opdrinkt.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:56 schreef Modus het volgende:
[..]
Want er bestaan geen alcoholdrinkende moslims?.
Yep, en moslims slaan hun vrouw.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
Nou nou kom nou Burakius, elders maak je posts van goed nivo en dan dit.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
Soms moet je trollen mijn bestequote:Op maandag 21 juni 2010 18:14 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Nou nou kom nou Burakius, elders maak je posts van goed nivo en dan dit.
Elke keer als jij een dood iemand quoteert zal ik je hier aan herinneren. Malle pietquote:Op maandag 21 juni 2010 18:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je moet ook geen dode nietsnutten quoteren, maar feiten en logische gevolgtrekkingen postuleren, zoals ik.
Nee, god bestaat.quote:Op maandag 21 juni 2010 19:10 schreef Burakius het volgende:
[..]
Elke keer als jij een dood iemand quoteert zal ik je hier aan herinneren. Malle pietJouw feiten zijn geen feiten. Het zijn foutieve hersenspinsels van je hersenendie niet de mogelijkheid bezit tot het opnemen van andere informatie.
Klopt. Want dat staat in de Koran. En de Koran is het woord van Allah want dat staat in de Koran.quote:
Ik heb dat niet gedaan.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:52 schreef Pluis_Konijn het volgende:
Koekje van eigen deeg zeg ik maar.
Het is niet leuk voor hen die onschuldig zijn, maar aan de andere kant, als we nagaan hoeveel doden, slachtoffers en narigheid religie ondertussen veroorzaakt heeft... Sja...
lekkere drogredenquote:Op maandag 21 juni 2010 19:26 schreef Modus het volgende:
[..]
Klopt. Want dat staat in de Koran. En de Koran is het woord van Allah want dat staat in de Koran.
quote:Van een cirkelredenering is sprake wanneer de bewering wordt aangevoerd als argument voor zichzelf.
"God bestaat, want het staat in de bijbel. Wat in de bijbel staat is waar, omdat het Gods woord is."
Ik sprak even namens de gemiddelde moslim.quote:Op zondag 27 juni 2010 16:34 schreef Caracca het volgende:
lekkere drogreden
http://nl.wikipedia.org/w(...)petitio_principii.29
Interessanter is waarom Constantijn het gristendom nam.quote:Op zondag 20 juni 2010 15:28 schreef Berjan1986 het volgende:
Men is altijd verbaast dat juist het Christendom de staatsgodsdienst werd, en niet een van de andere godsdiensten die in het Romeinse rijk hoogtij vierden. Maar dat hebben verschillende keizers wel geprobeerd. Ze probeerden van de Mystieke godsdiensten de staatsgodsdienst te maken, om rust te krijgen in het keizerrijk. Dat mislukte alleen omdat de leraren van de mystiek geen gezag boven zich dulden. Zij gingen in ieder geval niet altijd mee met de bedoelingen van de keizer. Het Christendom had zich echter gescheiden. De ene helft was gnosticus en ook zij dulden geen man boven zich, aan wie ze slaafs gehoorzaamden. Maar de andere helft was Orthodox, en zij hadden de zelfstandige mensen uit hun organisatie gewerkt, waardoor er dus slaafse mensen overbleven die alles deden wat de bisschoppen en andere gezagsdragers zeiden (dreiging met de hel was voldoende). Daarom lukte het Constantijn wel om een staatsgodsdienst te houden, en de rest te verbieden.
Jij praat het nu goed dat mensen vermoord werden?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:54 schreef matthijs.. het volgende:
[..]
Omdat je je naastenliefhebt en God liefde is, daarom moet degene worden vermoord.
Dat had niet uitgemaakt denk ik. Zelfs al was hij gelovig dan had hij het nog wel zo kunnen draaien als dat het in opdracht van God was, en dat hij deed wat het beste was voor zijn land.quote:Op zondag 20 juni 2010 11:30 schreef Burakius het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |