quote:Was de eerste generatie Skoda Superb vooral een verlengde Volkswagen Passat, de nieuwe heeft een geheel eigen gezicht en trekt daarmee ten strijde in het zakelijke segment.
De vorige Superb heeft slechts een marginale rol gespeeld in de verkoopranglijsten en toont aan hoe ontzettend moeilijk het is om voet aan de grond te krijgen in deze klasse. Skoda heeft het geluk te kunnen winkelen in de magazijnen van moederconcern Volkswagen. De Tsjechen worden daarbij niet naar huis gestuurd met afdankertjes, maar kunnen over de allernieuwste techniek beschikken. Dan hebben we het over de TSI-reeks, de direct ingespoten benzine motoren met turbo (en soms ook met compressor én turbo).
In de test-Superb ligt een 1,8-liter TSI met 160 pk en 250 Nm koppel, dat tussen 1.500 en 4.000 toeren paraat is. Kijk, daar kun je wat mee! De 1.8 TSI is echt een heerlijke motor. Vooral het smeuïge karakter en die altijd aanwezige trekkracht maken het autorijden een stuk prettiger. Zelfs in zes kun je het toerental probleemloos tot 1.500 tpm laten zakken, waarna de viercilinder zonder tegensputteren weer oppakt. Bij 120 km/h staat de naald van de toerenteller bij 2.700, een keurige waarde. Het gemak waarmee de Superb in de vijfde versnelling doorstoomt naar 210 km/h is indrukwekkend. De theoretische eindsnelheid ligt boven de 240 km/h! Daarbij is hij ook nog eens lekker zuinig. Wie veel snelweg rijdt, komt zonder veel moeite op een gemiddelde van 1 op 13 à 14 uit, is onze ervaring.
Comfortabele reisauto
Minstens zo belangrijk als een fijne motor is het rijgedrag. De Superb deelt zijn platform met de Passat, maar staat op een langere wielbasis. Van een grote sedan mag je het nodige comfort verwachten, en dat biedt de Tsjech dan ook. De vering weet kleine oneffenheden goed weg te filteren, maar voelt toch vrij stevig aan. Er is nooit sprake van sterk overhellen of duiken. De Skoda heeft wel wat vroeg onderstuur. Niet in hinderlijke mate, want het gripverlies van de voor wielen treedt pas op als het erg hard gaat. De Superb komt vooral over als een comfortabele reisauto; er gaat een zekere rust van uit.
De Superb biedt zijn bestuurder een uitstekende zitpositie. Fijne stoel, goed verstelbaar, net als het stuur. Van daaruit heb je uitzicht op een rustig dashboard, met alle knoppen en schakelaars op de plek waar je ze verwacht. Het geluidsniveau blijft te allen tijde laag. Wie het geluk heeft om op de achterbank te mogen zitten, weet niet wat hem overkomt. Zoveel beenruimte kom je nergens tegen in deze klasse! Niemand zal klagen over ruimtetekort; de hoofdruimte lijdt wel onder de aanwezigheid van een schuifdak. De kofferbak is eveneens royaal bemeten en toegankelijk via twee achterkleppen, het zogeheten Twindoorsysteem: een conventionele klep voor de normale spullen, maar moet er een was machine of bedbank mee, dan kan de grote deur open, waarmee de Superb zich als een soort liftback ontpopt.
Over vormgeving hebben we het nog niet gehad. De nieuwe Superb wordt niet door iedereen even mooi gevonden, vooral de achterkant is de pineut. Van opzij gezien vertoont de daklijn overeenkomsten met die van de Bentley Flying Spur. De neus ziet er voornaam uit en herbergt leuke details. Neem de type aanduiding in de koplampen en de welvingen in de motorkap die uitlopen in de grille en het logo. De achterlichten doen denken aan die van een Renault Safrane.
quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:13 schreef PeuRac het volgende:
oeh, k kwam een canadees meisje tegen vandaag, die werd helemaal gek toen ik vertelde dat ik een Alfa had en dr weer een ga kopen
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:10 schreef Alexxxxx het volgende:
Herm mag dan een domme mongool zijn, dit keer heeft ie wel gelijk
quote:Op dinsdag 5 februari 2008 21:48 schreef Alexxxxx het volgende:
Te koop: Joegoslaaf, weinig gebruikt. Ogen onlangs nog gereviseerd, weinig onderhoud, goedkoop in de vaste lasten.
quote:
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 20:49 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Ik woon al 3/4 jaar samen.![]()
Ik doe regelmatig de afwas.
En ik ben al 5 maanden van de Gaulies af.
Heb je zin om mee te gaan kijken naar een Vectra station?
quote:Op woensdag 27 mei 2009 10:58 schreef PeuRac het volgende:
Geen idee, ik denk nooit. Ik hoef die eigenlijk niet.
Ik koop liever een 2600 Berlina of een Giulia 1600 Spider, of allebei. Maar het bouwen van een Kever met getuned 1.7i 16v Alfa Boxer motor staat ook nog op mn lijstje. Een van die drie heb ik binnen 3-5 jaar wel.
Ohja, wil ook een keer een TR6 hebben, misschien die van mn vader, of dat ik er zelf een koop.
2/3quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
sex en Lada in één zin![]()
*mompelt iets over anticonceptie
3/3quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn niva
quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten
Papa.. of iemand anders uit de familie als het legaal isquote:Op maandag 31 mei 2010 11:57 schreef Sjoegerd het volgende:
Tja zo rijd hier iemand in het dorp met een Chrysler Crossfire.. Die gast is net zo oud als mij, waar hij het geld vandaan haalt
Die gast is 20 en metselaar.. Het is ook wel zo'n patser trouwensquote:Op maandag 31 mei 2010 12:00 schreef invine het volgende:
[..]
Papa.. of iemand anders uit de familie als het legaal is
Het val me mee dat de jongeren hier in ragbakken rijden ipv dure auto's gekregen van papa
Hoezo dat niet? In een jaar tijd heb je toch wel meer dan 10k verdientquote:Op maandag 31 mei 2010 12:02 schreef invine het volgende:
Ja dat scheelt ook.. maar dan kan je vaak nog geen auto boven de 10k kopen. En daarbij is het redelijk normaal om als je thuis woont aan je ouders ook wat geld te betalen.
Volgens mij verdienen mensen in de bouw goed?quote:Op maandag 31 mei 2010 12:04 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Die gast is 20 en metselaar.. Het is ook wel zo'n patser trouwens.. Ik zou voor 10k toch iets heel anders kopen
Ben benieuwd wat die dude met de Crossfire aan verzekering elke maand wegtiktquote:Op maandag 31 mei 2010 12:11 schreef Anne het volgende:
[..]
Volgens mij verdienen mensen in de bouw goed?. De tegelzetter van hier had ook 2 nieuwe auto's:
Dodge Ram:
[ afbeelding ]
En een Dodge Challenger SRT 8:
[ afbeelding ]
En ik heb zo'n vermoeden dat ie nog wel een auto had, voor zijn vrouw.
Wel handig. Je hoorde hem van ver al aankomen.
Dank je voor de nieuwe SCquote:
Is voor mij ook niet normaal, maar ken genoeg mensen waar het wel normaal isquote:Op maandag 31 mei 2010 12:06 schreef Anne het volgende:
[..]
Hoezo dat niet? In een jaar tijd heb je toch wel meer dan 10k verdient?
En voor jou is dat misschien normaal. Mijn ouders vinden dat niet normaal, die nemen dat niet aan.
Ik eigenlijk ook, desnoods gooien ze het dan op een spaarrekening voor als je op jezelf gaat.quote:Op maandag 31 mei 2010 12:24 schreef Sjoegerd het volgende:
Als ik een vaste baan zou hebben en nog thuis zou wonen zou ik het heel normaal vinden om bij te dragen
Nu word ik nog lekker toegestopt thuisquote:Op maandag 31 mei 2010 12:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik eigenlijk ook, desnoods gooien ze het dan op een spaarrekening voor als je op jezelf gaat.
Ik vind het wel een goed iets als je leert omgaan met geld en de verantwoording van 'vaste lasten'
Ik zeg; genieten zolang het kanquote:Op maandag 31 mei 2010 12:44 schreef Sjoegerd het volgende:
[..]
Nu word ik nog lekker toegestopt thuis
Waarom ook niet?quote:
Dat laatste heb ik wel moeten leren hoor. Vanaf mijn 18e heb ik altijd alles zelf moeten betalen (opleiding, studieboeken, auto, verzekeringen, etcetera). Maar dus geen 'kostgeld'.quote:Op maandag 31 mei 2010 12:37 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik eigenlijk ook, desnoods gooien ze het dan op een spaarrekening voor als je op jezelf gaat.
Ik vind het wel een goed iets als je leert omgaan met geld en de verantwoording van 'vaste lasten'
Een maat van me heeft een gerestaureerde '59 Fury. . .quote:Op maandag 31 mei 2010 13:18 schreef 2cv het volgende:
Skoda Superb: enige nu geproduceerde niet-Citroën die ik wel zou willen hebben.
En ik wil ook wel een Plymouth Fury uit 1958. Een rood met witte !
Dat ligt eraan hoe vol je tas was daarnaquote:Op maandag 31 mei 2010 13:46 schreef Anne het volgende:
Ik heb net 63 euro uitgegeven aan de Kruidvat. Is toch niet normaal.
Ik vond 45 euro voor 3 inktpatronen ook niet misquote:Op maandag 31 mei 2010 13:46 schreef Anne het volgende:
Ik heb net 63 euro uitgegeven aan de Kruidvat. Is toch niet normaal.
Maar dat is het verkeerde bouwjaar. Die uit '58 repareren zichzelfquote:Op maandag 31 mei 2010 13:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een maat van me heeft een gerestaureerde '59 Fury. . .
Kan zijn BX ook wel gebruiken.quote:Op maandag 31 mei 2010 14:01 schreef Dingest het volgende:
[..]
Maar dat is het verkeerde bouwjaar. Die uit '58 repareren zichzelf
Ja klopt, maar die hebben psychisch wat 'probleempjes'quote:Op maandag 31 mei 2010 14:01 schreef Dingest het volgende:
[..]
Maar dat is het verkeerde bouwjaar. Die uit '58 repareren zichzelf
Ik denk dat 2cv er daarom ook eentje wilquote:
Kleine prijs voor een fonkelnieuwe bak waar nooit onderhoud aan zit lijkt mequote:Op maandag 31 mei 2010 14:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja klopt, maar die hebben psychisch wat 'probleempjes'
Niet zo vol helaasquote:Op maandag 31 mei 2010 13:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoe vol je tas was daarna
Formulier voor nieuwe opleiding invullen valt ook best tegen als je al 2 jaar van je middelbare af bentquote:Op maandag 31 mei 2010 15:06 schreef invine het volgende:
Net 2 kruiwagens band van moeten fixenwat een drama, doe ik nooit meer.. 2 uur mee bezig geweest..
Doet Deltion niet aan geloof ik... En dan moet ik ook nog voor een intakegesprek..quote:Op maandag 31 mei 2010 15:27 schreef invine het volgende:
Ik moest mijne gewoon online invullenwas easy!
D'r hangt een stinkStig om je nekquote:Op maandag 31 mei 2010 15:33 schreef Anne het volgende:
[ afbeelding ]
Stiggie werkt ook goed als ketting.![]()
.
quote:
Ze vertellen er niet eens bij dat je binnen een half jaar na uitschrijving wél je rijbewijs nog mag halen in Nederland.quote:Wanneer u niet meer in Nederland staat ingeschreven, en u gaat nu uw rijbewijs halen, dan kunt u geen Nederlands rijbewijs meer aanvragen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |