abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85149177
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:40 schreef Orangeee het volgende:
Dat kan prima, ubuntu is heel makkelijk te gebruiken. :) Alleen werkte mijn draadloos internet niet op ubuntu dus ben ik weer terug gegaan naar windows 7. (helaas :N )
Voor mij helaas hetzelfde. Heb het niet werkend gekregen terwijl het op de LiveCd op mijn usbstick prima werkte. }:|

Gebruik altijd graag Linux, 10 jaar geleden Red Hat O+

[ Bericht 2% gewijzigd door StephanL op 11-08-2010 18:01:40 ]
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:27:02 #252
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85150143
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:40 schreef Orangeee het volgende:
Dat kan prima, ubuntu is heel makkelijk te gebruiken. :) Alleen werkte mijn draadloos internet niet op ubuntu dus ben ik weer terug gegaan naar windows 7. (helaas :N )
En niemand kon dat oplossen voor je?

(ndiswrapper geprobeerd?)
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:31:09 #253
313831 Orangeee
Gewoon oranje.
pi_85150280
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:27 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik had overal op google gezocht maar kon niks vinden. En draadloos deed het wel maar de verbinding viel om de ongeveer 20sec uit. Ndiswrapper?? wat is dat :@
Roses are red, violets are blue and oranges are orange :D
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:31:48 #254
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_85150299
Dat was bij mij nou juist geen probleem. Laptop op Ubuntu vond direct de ingebouwde draadloze netwerkkaart, ik hoefde alleen de sleutel van de router nog maar in te geven en het werkte direct.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:32:42 #255
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85150324
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:31 schreef Orangeee het volgende:

[..]

Ik had overal op google gezocht maar kon niks vinden. En draadloos deed het wel maar de verbinding viel om de ongeveer 20sec uit. Ndiswrapper?? wat is dat :@
met ndiswrapper kun je een windows-driver voor je draadloze netwerkkaart in ubuntu laden. Als er dus windows-drivers zijn (en die zijn er altijd :) ) dan kun je die dus gebruiken in ubuntu/linux.

En het is een grafischGUI programma dat alleen hoeft te weten waar het .inf bestand staat. Heel simpel dus. Te vinden in de package manager.
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:35:38 #256
313831 Orangeee
Gewoon oranje.
pi_85150415
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:32 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

met ndiswrapper kun je een windows-driver voor je draadloze netwerkkaart in ubuntu laden. Als er dus windows-drivers zijn (en die zijn er altijd :) ) dan kun je die dus gebruiken in ubuntu/linux.
Aha ok, nou dat was wel het probleem want in windows deed die het eerst ook niet maar moest ik drivers installeren. Maar er waren geen drivers voor linux. Nou als ik ooit weer ubuntu installeer zal ik het eens proberen.
Roses are red, violets are blue and oranges are orange :D
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:35:42 #257
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85150422
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat was bij mij nou juist geen probleem. Laptop op Ubuntu vond direct de ingebouwde draadloze netwerkkaart, ik hoefde alleen de sleutel van de router nog maar in te geven en het werkte direct.
De ondersteuning voor wireless kaarten in lucid (de nieuwste versie) schijnt enorm verbeterd te zijn.
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:36:23 #258
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_85150440
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:35 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

De ondersteuning voor wireless kaarten in lucid (nieuwste versie) schijnt enorm verbeterd te zijn.
Maar dit was 9.10. Lucid is pas de latere update geweest en toen deed ie het al :P
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:36:45 #259
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85150451
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Maar dit was 9.10. Lucid is pas de latere update geweest en toen deed ie het al :P
^O^
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:38:06 #260
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85150497
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

persoonlijk vond ik 9.10 fijner/mooier, maar dat is een andere discussie... :P
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:10:09 #261
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85151639
semi-off topic: Heeft iemand OpenSUSE al geprobeerd?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:14:46 #262
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85151860
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:27 schreef Joooo-pi het volgende:

Ja dat is ook weer zo'n ellende..... bij bepaalde Linksys/Broadcom chipsets moet je eerst met een Bcm43xx-fwcutter de firmware slopen uit de WINDOWS drivers, en natuurlijk moet je die tool eerst apt-getten, want op de CD wordt ie niet meegeleverd..... dus moet je eerst de PC verplaatsen naar waar je er met een UTP kabel bij kunt. _O-

Nu was dat voor mij geen punt op mijn oude LAPTOP want daar loop je wat makkelijker mee naar de router, maar die fwcutter ellende wens je de beginnende gebruiker echt niet toe! :D :D
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:42:33 #263
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85153049
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 19:14 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja dat is ook weer zo'n ellende..... bij bepaalde Linksys/Broadcom chipsets moet je eerst met een Bcm43xx-fwcutter de firmware slopen uit de WINDOWS drivers, en natuurlijk moet je die tool eerst apt-getten, want op de CD wordt ie niet meegeleverd..... dus moet je eerst de PC verplaatsen naar waar je er met een UTP kabel bij kunt. _O-

Nu was dat voor mij geen punt op mijn oude LAPTOP want daar loop je wat makkelijker mee naar de router, maar die fwcutter ellende wens je de beginnende gebruiker echt niet toe! :D :D
Volgens mij is het een behoorlijk specifiek voorbeeld, er zijn waarschijnlijk dingen die niet werken, maar in de meeste gevallen werkt het gewoon.

Leuk tegenvoorbeeld trouwens:
Ik heb een oud usb wireless kaartje (siemens). Deze wordt niet ondersteund in windows 7, maar met wat kunst en vliegwerk werkt het redelijk. Het apparaatje start dan niet en moet ik het eerst weer even uit de pc halen en opnieuw inpluggen.

Echter in ubuntu met ndiswrapper heb ik de windws 2000/xp driver geladen en daar werkt het gewoon goed :D

Dus in dit geval werkt met windows drivers in windows niet/slecht en in ubuntu wel...
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:55:58 #264
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_85153634
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 19:42 schreef Joooo-pi het volgende:
Volgens mij is het een behoorlijk specifiek voorbeeld, er zijn waarschijnlijk dingen die niet werken, maar in de meeste gevallen werkt het gewoon.
Valt toch tegen... alhoewel de meeste laptops tegenwoordig allemaal zo'n ingebouwde centrino chipset hebben van Intel, en die draait inderdaad "out of the box".... is dat op oudere laptops niet het geval. Ook als je een kaartje of USB stick van linksys hebt loop je tegen dit probleem op. In principe dus alle apparaten met een 43xx chipset, en dat is zo'n beetje de hele linksys lijn met "54" in de naam, die niet een router is. ;)

En daarbij is Linksys niet het enige merk dat Broadcom chipsets gebruikt..... maar het zou kunnen dat dit in de VS, waar Linksys een enorm gangbaar merk is voor dit soort akkefietjes, een meer voorkomend probleem is dan in Nederland.

Die oude laptop heb ik trouwens weggegeven aan iemand die em harder nodig had dan ik..... draait nog steeds geloof ik met Windows XP erop, met 512 Mb geheugen erin.

Op mijn nieuwe laptop geen problemen. Behalve dan de fingerprint sensor, maar die gebruik ik onder Windows ook al niet, dus die mis ik echt niet. :D
-
pi_85154651
Allen bedankt voor de tips. Ik ga mij van het weekend wagen aan een Xubuntu installatie vanaf de USB stick.

Nu heb ik nog een laatste vraag (voor nu tenminste ;) ): detecteert/installeert Xubuntu ook de benodigde drivers zoals de chipset, onboard netwerkkaart e.d.?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 20:25:25 #266
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85154895
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 20:19 schreef StateOfMind het volgende:
Allen bedankt voor de tips. Ik ga mij van het weekend wagen aan een Xubuntu installatie vanaf de USB stick.

Nu heb ik nog een laatste vraag (voor nu tenminste ;) ): detecteert/installeert Xubuntu ook de benodigde drivers zoals de chipset, onboard netwerkkaart e.d.?
In de meeste gevallen wel.

Voor sommige videokaarten heb je "proprietary drivers" nodig, maar die worden meestal automatisch aan de gebruiker voorgesteld bij de eerste sessie en dan hoef je alleen maar te klikken om ze te installeren.

Voor de wireless card zie hierboven. Vaak automatisch en soms een windows driver gebruiken met het hulpprogramma ndiswrapper.
heitieh
pi_85155236
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 20:25 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

In de meeste gevallen wel.

Voor sommige videokaarten heb je "proprietary drivers" nodig, maar die worden meestal automatisch aan de gebruiker voorgesteld bij de eerste sessie en dan hoef je alleen maar te klikken om ze te installeren.

Voor de wireless card zie hierboven. Vaak automatisch en soms een windows driver gebruiken met het hulpprogramma ndiswrapper.
Thanks ^O^

Ik ben reuze benieuwd.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 20:36:53 #268
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_85155400
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 20:33 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Thanks ^O^

Ik ben reuze benieuwd.
Het zal wennen zijn, maar als je er echt even tijd voor neemt, dan zul je er geen spijt van krijgen.
heitieh
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:15:49 #269
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85157149
Dit artikel is wel leuk om te lezen voor iemand die voor het eerst de wereld van Linux in stapt.

Oja, ook belangrijk, je moet de gewoonte die veel Windows gebruikers hebben om altijd als root (admin) in te loggen achter je laten. Niet doen. De grootste veiligheid van een Linux systeem is dat je gewoon als gebruiker inlogt en alleen root wordt als het nodig is. Dus bv om software te installeren of om systeem bestanden te wijzigen. Als je iets verkloot omdat je altijd als root ingelogd bent verdien je geen hulp :P
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_85157429
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:15 schreef PalmRoyale het volgende:
Dit artikel is wel leuk om te lezen voor iemand die voor het eerst de wereld van Linux in stapt.

Oja, ook belangrijk, je moet de gewoonte die veel Windows gebruikers hebben om altijd als root (admin) in te loggen achter je laten. Niet doen. De grootste veiligheid van een Linux systeem is dat je gewoon als gebruiker inlogt en alleen root wordt als het nodig is. Dus bv om software te installeren of om systeem bestanden te wijzigen. Als je iets verkloot omdat je altijd als root ingelogd bent verdien je geen hulp :P
De Windows-crowd roept dat "nooit als root/admin draaien" al jáááren, maar op de één of andere manier wordt dat nooit gehoord door de n00bs en de Linux Zealots.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:24:25 #271
280427 WitAchterLicht
Want het rood doet het niet!
pi_85157555
guys, is het slim om als onervating linux gebruiker ( zeg maar nooit gebruikt :') ) Linux Mint 9 Fluxbox te installeren en daar een beetje mee gaan kutte?

:*
GT: Cagystorm
pi_85157722
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:24 schreef WitAchterLicht het volgende:
guys, is het slim om als onervating linux gebruiker ( zeg maar nooit gebruikt :') ) Linux Mint 9 Fluxbox te installeren en daar een beetje mee gaan kutte?

ik weet niet of je veel RAM (laten we zeggen 2 GB en hoger) in je bak hebt zitten, maar probeer eens een Linux Distro in Virtualbox te draaien. Grote voordeel is dat je gelijk kan resetten als je in je Guest Linux OS bijv. een kernel panic veroorzaakt als je diep in het OS gaat prusten.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:30:25 #273
280427 WitAchterLicht
Want het rood doet het niet!
pi_85157828
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:28 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

ik weet niet of je veel RAM (laten we zeggen 2 GB en hoger) in je bak hebt zitten, maar probeer eens een Linux Distro in Virtualbox te draaien. Grote voordeel is dat je gelijk kan resetten als je in je Guest Linux OS bijv. een kernel panic veroorzaakt als je diep in het OS gaat prusten.
welke Linux distro had je in gedachten? en ik heb btw geen virtualbox, W7 gebruiker hier :D
GT: Cagystorm
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:31:42 #274
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_85157885
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:24 schreef WitAchterLicht het volgende:

Ja hoor. Goede keuze.

quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:30 schreef WitAchterLicht het volgende:
en ik heb btw geen virtualbox, W7 gebruiker hier
Virtualbox is een programma om een virtuele machine te creeren. Je kunt dan in Windows een ander OS draaien.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
pi_85158003
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:30 schreef WitAchterLicht het volgende:

[..]

welke Linux distro had je in gedachten? en ik heb btw geen virtualbox, W7 gebruiker hier :D
Zie www.virtualbox.org . En als je een newbie-friendly Linux Distro wilt kom je algauw bij Ubuntu of Linux Mint uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')