Je zegt de hele tijd dat je 'gelijke' straffen buitenproportioneel vindt. Wat een grap, of vind je dat zelf niet?quote:Op maandag 7 maart 2011 17:20 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Lees jij eerst mijn post eens. Ik zeg toch dat ik die niet heb, maar dat ik de prikkel bij rijkeren niet afdoende vind en bij minder vermogenden vind ik de prikkel soms buitenproportioneel.
Wat denk je zelf?quote:Op maandag 7 maart 2011 17:22 schreef mlg het volgende:
[..]
Je zegt de hele tijd dat je 'gelijke' straffen buitenproportioneel vindt. Wat een grap, of vind je dat zelf niet?
Gelijke straffen zijn buitenproportioneel?quote:
Hoe defineer jij gelijk? Ik wil dat iedereen het in gelijke mate in de portomonee voelt. Jij wil dat armeren het harder voelen. Zo ligt het momenteel.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:25 schreef mlg het volgende:
[..]
Gelijke straffen zijn buitenproportioneel?
Als jij iemand met een hoger inkomen zwaarder gaat belasten, dan iemand met een lager inkomen, dan heb je een klassenjustitie. En dan durf jij te stellen dat gelijke straffen buitenproportioneel zijn. Gelijk in de zin van gelijkwaardig.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:26 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hoe defineer jij gelijk? Ik wil dat iedereen voor een gelijke mate in de portomonee voelt. Jij wil dat armeren veel zwaarder wordern gestraft. Zo ligt het momenteel.
Alsof je moet bellen achter het stuur, verkeersovertredingen zijn een keuze.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:31 schreef Zeeland het volgende:
Vind jij het proportioneel dat iemand 7,44 dagen aan inkomen moet inleveren voor het bellen achter stuur?
Het gaat helemaal niet om de hoeveelheid dagen dat iemand moet werken om een boete af te betalen. Hij belt achter het stuur, hij weet dat het niet mag en hij weet ook dat hij er 7,44 dagen voor moet werken om die boete te betalen. Met dat in het achterhoofd besluit hij het alsnog te doen.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:31 schreef Zeeland het volgende:
Vind jij het proportioneel dat iemand 7,44 dagen aan inkomen moet inleveren voor het bellen achter stuur?
Eigenlijk zou je zulk risico nemend gedrag nog zwaarder moeten bestraffen. Als er geen verband is tussen inkomsten en verkeersdelicten bewijst dat de straffen voor de lagere inkomens niet hoog genoeg zijn omdat ze verhoudingsgewijs veel hogere risicos willen nemen.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:34 schreef mlg het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de hoeveelheid dagen dat iemand moet werken om een boete af te betalen. Hij belt achter het stuur, hij weet dat het niet mag en hij weet ook dat hij er 7,44 dagen voor moet werken om die boete te betalen. Met dat in het achterhoofd besluit hij het alsnog te doen.
Klopt, bellen achter stuur is een keuze. Het is een keuze die sterk ontmoedigd moet worden. De uitspraak 'if you can't do the time, don't do the crime' vind ik zo idioot, alsof de misdaad minder erg is als je de boete wel kunt betalen. Je zou de uitspraak kunnen omdraaien in 'if you can do the time, do the crime'. Dat klink al veel minder logisch.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof je moet bellen achter het stuur, verkeersovertredingen zijn een keuze.
If you cant do the time, dont do the crime
Met dezelfde redenering zou je kunnen beslissen om te bellen achter stuur, omdat je er slechts 7,44 uur voor hoeft te werken. Zie je nu dat de straf voor Persoon A veel erger is dan voor Persoon B.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:34 schreef mlg het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet om de hoeveelheid dagen dat iemand moet werken om een boete af te betalen. Hij belt achter het stuur, hij weet dat het niet mag en hij weet ook dat hij er 7,44 dagen voor moet werken om die boete te betalen. Met dat in het achterhoofd besluit hij het alsnog te doen.
quote:Op maandag 7 maart 2011 17:39 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Klopt, bellen achter stuur is een keuze. Het is een keuze die sterk ontmoedigd moet worden. De uitspraak 'if you can't do the time, don't do the crime' vind ik zo idioot, alsof de misdaad minder erg is als je de boete wel kunt betalen. Je zou de uitspraak kunnen omdraaien in 'if you can do the time, do the crime'. Dat klink al veel minder logisch.
quote:Op maandag 7 maart 2011 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je zulk risico nemend gedrag nog zwaarder moeten bestraffen. Als er geen verband is tussen inkomsten en verkeersdelicten bewijst dat de straffen voor de lagere inkomens niet hoog genoeg zijn omdat ze verhoudingsgewijs veel hogere risicos willen nemen.
quote:Op zaterdag 29 mei 2010 21:43 schreef twoarmedman het volgende:
en man B 2000.000 verdient 200.0000 moet betalen
quote:
Je mag van mij best het risico nemen op een boete, graag zelfs. Dit levert vadertje staat nog een beetje geld op. Waar het natuurlijk om gaat is het risico slachtoffers te maken.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je zulk risico nemend gedrag nog zwaarder moeten bestraffen. Als er geen verband is tussen inkomsten en verkeersdelicten bewijst dat de straffen voor de lagere inkomens niet hoog genoeg zijn omdat ze verhoudingsgewijs veel hogere risicos willen nemen.
Zucht.. Dat zijn twee halve quotes.quote:
Toon dan maar aan dat mensen met een hoog inkomen meer slachtoffers maken dan die met een laag inkomen. Maar ja, dat kan je niet. En zelfs als het zo is dat mensen met lagere inkomens net zoveel verkeersslachtoffers veroorzaken dan mensen met hogere inkomens wijst er op dat het risiconemend gedraag bij lage inkomens niet hard genoeg gestraft wordt, kortom, mensen met lagere inkomens zwaarder bestraffen dus.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:52 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je mag van mij best het risico nemen op een boete, graag zelfs. Dit levert vadertje staat nog een beetje geld op. Waar het natuurlijk om gaat is het risico slachtoffers te maken.
Toon maar aan dat er een verband bestaat tussen inkomsten en verkeersovertredingen.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:58 schreef Gatenkaas het volgende:
Afgezien het feit dat het wel natuurlijk kosteffectief moet zijn(wat ik betwijfel), is het natuurlijk wel reëel als er naar inkomen beboet wordt. De achterliggende gedachte van boetes hangt o.a. af van het compenseren van de gedane schade aan de maatschappij en het feit dat er een afschrikkende werking van uitgaat. Om deze afschrikwekkende werking proportioneel te houden is een dergelijke koppeling niet vreemd.
Tuurlijk zijn ze (voor het grootste deel) een keuze, maar voor Charles-Luc wordt het wel veel aantrekkelijker om midden in de nacht op een stil kruispunt door rood te rijden dan voor Kees.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof je moet bellen achter het stuur, verkeersovertredingen zijn een keuze.
If you cant do the time, dont do the crime
Ook voor jou geldt, toon aan dat je Charles Luc meer verkeersovertredingen begaat dan je Kees voordat je conclusies trekt.quote:Op maandag 7 maart 2011 18:03 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn ze (voor het grootste deel) een keuze, maar voor Charles-Luc wordt het wel veel aantrekkelijker om midden in de nacht op een stil kruispunt door rood te rijden dan voor Kees.
Voor Charles-Luc is die minuut tijdswinst meer waard dan de boete van 200 euro die hij in een paar uurtjes terugverdient heeft, terwijl er in beide gevallen geen gevaar voor wie dan ook is.
Ga je dit nu aan iedereen vragen?quote:Op maandag 7 maart 2011 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toon maar aan dat er een verband bestaat tussen inkomsten en verkeersovertredingen.
Iedereen die dezelfde domme fout maakt post als jij, ja.quote:
Ik ga dat inderdaad niet (kunnen) aantonen met de gegevens die ik nu heb. Toch kan ik nu al zeggen dat het onrechtvaardig is om de minder vermogenden minder te straffen.quote:Op maandag 7 maart 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iedereen die dezelfde domme fout maakt post als jij, ja.
Ga jij nog je best doen dat aan te tonen of geef je gewoon toe dat je geen probleem voor je oplossing hebt?
Ik heb net al uitgelegd waarom het rechtvaardig is, sterker nog, waarom je eigenlijk laagverdieners strenger zou moeten straffen als ze net zo veel verkeersovertredingen begaan als veel verdienersquote:Op maandag 7 maart 2011 18:17 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik ga dat inderdaad niet (kunnen) aantonen met de gegevens die ik nu heb. Toch kan ik nu al zeggen dat het onrechtvaardig is om de minder vermogenden minder te straffen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |