Ik geloof niet dat een geldboete daar op zijn plaat is. Ik zie dan liever een verplichte cursus of een ander soort straf. In principe vind ik dat dit voor alle geldstraffen moet gelden.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:34 schreef mlg het volgende:
Zeeland, wil je hogere inkomens ook zwaarder financieel straffen bij andere delicten, zoals mishandeling?
Je wil dus een samenleving creëren waar rechtspraak afhankelijk is van inkomen. Je koerst naar een dictatuur van de proletariaat.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:42 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat een geldboete daar op zijn plaat is. Ik zie dan liever een verplichte cursus of een ander soort straf. In principe vind ik dat dit voor alle geldstraffen moet gelden.
Uiteraard, het is ook wat resteert als je alles weg gaat strepen.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:30 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Daar hebben we het jaloezie argument weer.
- Het heeft geen invloed op de verkeersveiligheid.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:43 schreef mlg het volgende:
Samengevat:
- Het schikt minder af.
- Het kost veel (belasting-)geld
- Het schendt de privacy.
Dat is de conclusie inderdaad.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:50 schreef waht het volgende:
[..]
- Het heeft geen invloed op de verkeersveiligheid.
Je lees maar wat je wil lezen. Overigens vind ik het idee van een puntensyteem niet zo slecht, maar kan die de geldboete vervangen? Een volledige afschaffing van de geldboete. Zolang wij geldboetes blijven hanteren lijkt me het beter die af te stemmen op de koopkracht van om eerder gegeven redenen.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:46 schreef mlg het volgende:
[..]
Je wil dus een samenleving creëren waar rechtspraak afhankelijk is van inkomen. Je koerst naar een dictatuur van de proletariaat.
We hebben al een puntensysteem. Daarnaast geldt nog gewoon de boete.quote:Op maandag 7 maart 2011 15:59 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je lees maar wat je wil lezen. Overigens vind ik het idee van een puntensyteem niet zo slecht, maar kan die de geldboete vervangen? Een volledige afschaffing van de geldboete. Zolang wij geldboetes blijven hanteren lijkt me het beter die af te stemmen op de koopkracht van om eerder gegeven redenen.
Het a3gument van de privacy had ik nog niet bij nagedacht. Kunnen we de boetes dan niet via de belastingdienst laten lopen?
Ik heb geen duidelijk onderzoek, maar als je googled op Finland en dit systeem, dan lees je dat dit systeem nauwelijks toegepast wordt, omdat dit alleen bij zware verkeer delicten kan gelden.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:04 schreef Gatenkaas het volgende:
Het enige argument wat kan bepalen of het daadwerkelijk de extra bureaucratie waard is, is de effectiviteit ervan. Zijn er onderzoeken die aantonen dat het koppelen van boetes aan inkomen daadwerkelijk enige effectiviteit vertonen?
Bron?quote:Op maandag 7 maart 2011 16:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Ik heb geen duidelijk onderzoek, maar als je googled op Finland en dit systeem, dan lees je dat dit systeem nauwelijks toegepast wordt, omdat dit alleen bij zware verkeer delicten kan gelden.
Dat weet ik ook wel, maar dat doet niets af aan het boete stelsel. Het boetestelsel bestaat nog steeds. Ik begreep niet helemaal waarom je het puntenstelsel erbij haalde, ik dacht dat je er een alternatief in zag.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:07 schreef mlg het volgende:
[..]
We hebben al een puntensysteem. Daarnaast geldt nog gewoon de boete.
Als je een kennis van me dood rijdt sta ik bij je op de stoep. Overigens heb je wel gelijk dat de pakkans belangrijker is dan dan de zwaarte van de strafquote:Op maandag 7 maart 2011 16:10 schreef mlg het volgende:
Laten we in ieder geval beginnen om meer agenten op straat te hebben. Heel leuk die zware straffen op alcohol gebruik in het verkeer, maar zolang de kans bijna 0% is dat je gepakt wordt (in Oost-Nederland) blijf ik lekker drinken en rijden.
Rijke(/bekende) personen worden sociaal harder aangepakt bij snelheidsovertredingen dus dat vereffent zich wel weer. Zie hoe een Kluivert of een Schuurman werden aangepakt in de pers na overtredingen in het verkeer met dodelijk afloop. Of dat joch toen hij met Pa's Veyron over de NL weg scheurde: auto werd in beslag genomen en pa mocht door het stof.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 21:40 schreef TomLievense het volgende:
In Nederland kennen we het systeem van vaste prijzen voor verkeersovertredingen.
Naar mijn mening is dit niet het beste systeem, neem het volgende voorbeeld:
Iemand haalt in over een verdrijvingsvlak, dit betekent een boete van ¤250. Voor iemand met het
minimumloon betekent dit iets meer 4 daglonen. Voor iemand die de Balkenende-norm verdient is dit
minder dan een dag werken.
De meer vermogenden zullen geen nacht wakker liggen van z'n verkeersboete, mijn stelling
is dat een geldboete ook echt een straf moet zijn. Daarom stel ik voor geldboetes uit te drukken in
daglonen, zodat geldboetes voor iedereen een straf is.
Haha, met hoe ik jou uiterlijk ken, vermoed ik dat je in je broek zit te piesen als je voor mij staat.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:26 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Als je een kennis van me dood rijdt sta ik bij je op de stoep. Overigens heb je wel gelijk dat de pakkans belangrijker is dan dan de zwaarte van de straf
Het overgrote deel van de rijke mensen leeft volledig anoniem, dus wat de bekende Nederlander hiermee te maken heeft mag Joost weten. Dat rijken minder overtredingen maken heb ik helaas de statistieken niet voor (ik vind ook niet dat je als fokker zou ver moet gaan) maar ik ben er wel van overtuigd dat rijkere mensen de financiële prikkel als minder ervaren. Die prikkel lijkt me toch wel heel erg belangrijk.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:28 schreef wdn het volgende:
[..]
Rijke(/bekende) personen worden sociaal harder aangepakt bij snelheidsovertredingen dus dat vereffent zich wel weer. Zie hoe een Kluivert of een Schuurman werden aangepakt in de pers na overtredingen in het verkeer met dodelijk afloop. Of dat joch toen hij met Pa's Veyron over de NL weg scheurde: auto werd in beslag genomen en pa mocht door het stof.
Nee, toon eerst maar eens aan dat rijken, vanwege het rijk zijn, zich niet aan de regels houden.
Mocht een rijk persoon zich structureel misdragen zal ook hij zijn rijbewijs en auto ingenomen zien worden trouwens. Dus in dat opzicht is je voorstel, vind ik, onzin.
In Finland doen ze dit ook en werkt het -niet-: daar is de boete gebaseerd op gemiddeld inkomen van het jaar van overtreding en zorgt de overtreder er gewoon voor dat het inkomen laag is in dat jaar door inkomen naar het volgende jaar te tillen of door bedrijven aan moeder of vader of vrouw te verkopen voor een relatief laag bedrag en tijdelijk in "loondienst" te gaan.
Toon eerst maar eens aan dat er een probleem is met rijkere mensen en verkeersovertredingenquote:Op maandag 7 maart 2011 16:56 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de rijke mensen leeft volledig anoniem, dus wat de bekende Nederlander hiermee te maken heeft mag Joost weten. Dat rijken minder overtredingen maken heb ik helaas de statistieken niet voor (ik vind ook niet dat je als fokker zou ver moet gaan) maar ik ben er wel van overtuigd dat rijkere mensen de financiële prikkel als minder ervaren. Die prikkel lijkt me toch wel heel erg belangrijk.
Ontduiking kan inderdaad een probleem vormen, maar dan kunnen we het misschien koppelen aan het inkomen van het jaar ervoor. Indien dat inkomen in dat jaar toevallig heel hoog is moet men dat kunnen aanvechten.
Bij wijze van spreke natuurlijk. Ik ga niet voor eigen rechter spelen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel walgelijk vind om onder invloed te gaan rijden.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:49 schreef mlg het volgende:
[..]
Haha, met hoe ik jou uiterlijk ken, vermoed ik dat je in je broek zit te piesen als je voor mij staat.
Lees jij eerst mijn post eens. Ik zeg toch dat ik die niet heb, maar dat ik de prikkel bij rijkeren niet afdoende vind en bij minder vermogenden vind ik de prikkel soms buitenproportioneel.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toon eerst maar eens aan dat er een probleem is met rijkere mensen en verkeersovertredingen
Je bent geïndoctrineerd.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:17 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Bij wijze van spreke natuurlijk. Ik ga niet voor eigen rechter spelen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel walgelijk vind om onder invloed te gaan rijden.
Daarom zeg ik dat je het eerst maar eens moet aantonen dat er een probleem is voordat je met onzinnige pseudo moralistische poep komtquote:Op maandag 7 maart 2011 17:20 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Lees jij eerst mijn post eens. Ik zeg toch dat ik die niet heb, maar dat ik de prikkel bij rijkeren niet afdoende vind en bij minder vermogenden vind ik de prikkel soms buitenproportioneel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |