abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 april 2011 @ 23:04:41 #76
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_95242263
No risk strategie ;)
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_95243143
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 22:44 schreef Mendeljev het volgende:
Als ik even snel het verschil in CPI check tussen 1980 en 2011 dan zit daar een factor 2.85 inflatie tussen. Om het het oude prijsniveau van $50 te evenaren moet zilver dus de $142 raken. Laten we aannemen dat de markten onvoorspelbaar zijn en oude records verbroken kunnen worden. Als we dan een nieuw maximaal prijsrecord vaststellen die ruim hoger ligt op $200 dan kun je op $135 beginnen te shorten met 50% margin. Je zit dan 5% onder het oude record en een stijging tot over de 200 overleef je dan ook. Op het moment dat de daling inzet bouw je leverage op door meer contracten te kopen. Ik houd niet snel van een gokje maar als dergelijke prijsniveaus gehaald worden wil ik best even mijn principes opzij zetten.. :)
Als Zilver de 135 raakt hoef ik een poos niet meer te traden :P Maar we hebben het echt over waarden die ik niet snel op de borden zie staan. Ik bedoel, ik ben al lang blij als we 50 halen :'). Dan gooi ik dan de leverage wel weer omhoog.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_95247544
niet normaal 40 dollar per ounce laat ik ook maar gaan beleggen in zilver als het zo doorgaat.
pi_95255084
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 23:18 schreef sitting_elfling het volgende:
Als Zilver de 135 raakt hoef ik een poos niet meer te traden :P Maar we hebben het echt over waarden die ik niet snel op de borden zie staan. Ik bedoel, ik ben al lang blij als we 50 halen :'). Dan gooi ik dan de leverage wel weer omhoog.
Klopt, maar aan de andere kant is de rally begonnen vanaf $10 (of $5 voor sommige) en is er al een stijging van 300% achter de rug, een extra stijging van 240% vanaf dit punt en we zitten al op het beoogde niveau. Neem daarbij mee dat er een tendens is om fysiek zilver aan te schaffen waardoor de liquiditeitskrimp in het voordeel van de bull werkt. Als puntje bij paaltje komt dan roepen mensen op $150 dat de weg naar $300 ook open staat, het is daarom goed om ver van te voren je strategie klaar te hebben zodat je niet beinvloed wordt door de publieke opinie.

Ik kan me namelijk nog herinneren dat toen de AEX op 200 stond de instappers voor gek werden verklaard terwijl anderen op dit moment denken dat we de oude niveaus nooit meer gaan halen. Kortetermijnsanalysen van anderen ondermijnen vrijwel altijd het vermogen van de belegger om de beurs objectief te beoordelen. Daarom heb ik ook zo'n hekel aan sites als IEX.nl etc.

Wat betreft het daadwerkelijke stijgen van zilver naar $135, ik hoop voor ons beide dat dat koersdoel gehaald wordt. ;)
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_95262140
Interessant topic. Ik heb nog niet alles gelezen maar denk er zelf aan om Turbo's te bellegen in zilver voor de korte termijn.
Ik ben scheel als ik geen bril draag, so what?
  zaterdag 9 april 2011 @ 16:19:43 #81
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_95263480
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 15:47 schreef BrillieSmurf het volgende:
Interessant topic. Ik heb nog niet alles gelezen maar denk er zelf aan om Turbo's te bellegen in zilver voor de korte termijn.
Dat zal wellicht een hele korte termijn worden.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_95264433
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 16:19 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Dat zal wellicht een hele korte termijn worden.
En wellicht ook niet ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_95265349
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 april 2011 16:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

En wellicht ook niet ..
rien ne va plus :)
  woensdag 13 april 2011 @ 18:39:06 #84
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_95453965
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:13 schreef Snotnuis het volgende:
Het vervelende aan fysiek zilver vind ik dat het oxideerd. Ik wil geen staven of munten met lelijke plekken. Ik ben niet zo goed met schijkunde maar denk als je dit met trucjes weer schoonmaakt dat je wat zilver kwijt ben.
dat klopt ja, je raakt het een erg minimaal laagje zilver kwijt, maar wanneer je het gewoon vacuüm verpakt of even insmeert met vaseline gebeurt er niks mee ;)
pi_95520665
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 april 2011 23:18 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik hoop ook op de $50. Ik weet dat het niet hoort maar ik ben jaloers op degene die long zijn vanaf $30 zoals SE en Blandigan dus nu ben ik long vanaf $40 in de hoop winst mee te pikken. Eigenlijk niet fundamenteel maar gewoon trade the trend hoe belachelijk steil die er ook uitziet. ik hoop dat ik niet de bagholder ben.
  donderdag 14 april 2011 @ 23:11:31 #86
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95521000
Dat je nu nog in durft te stappen! Als ik nu zou moeten zou ik ook long gaan, maar ik wacht wel op de draai.
Die Blandigan heeft helemaal een waanzinnige hoeveelheid zilver gekocht. Zat 'ie wel goed mee. Ik stond te kijken toen hij vertelde 200 contracten te hebben afgesloten en de hoeveelheid zilver die dit representeerde!!
The End Times are wild
pi_95522483
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 23:11 schreef LXIV het volgende:
Dat je nu nog in durft te stappen! Als ik nu zou moeten zou ik ook long gaan, maar ik wacht wel op de draai.
Die Blandigan heeft helemaal een waanzinnige hoeveelheid zilver gekocht. Zat 'ie wel goed mee. Ik stond te kijken toen hij vertelde 200 contracten te hebben afgesloten en de hoeveelheid zilver die dit representeerde!!
Hoe is in 40 instappen per definitie anders dan instappen bij 30? De kans van 30 naar 40 was kleiner dan de kans van 40 naar 50? Misschien wel maar zal vast niet zo veel zijn toch?
  donderdag 14 april 2011 @ 23:38:57 #88
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95522552
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 23:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe is in 40 instappen per definitie anders dan instappen bij 30? De kans van 30 naar 40 was kleiner dan de kans van 40 naar 50? Misschien wel maar zal vast niet zo veel zijn toch?
Nee, dat maakt volgens mij in principe niet zoveel uit.
The End Times are wild
pi_95522907
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2011 23:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat maakt volgens mij in principe niet zoveel uit.
Dan maakt het toch ook niet zo veel uit of je nu instapt of bij 30 of 50?

Ik durf bijv. nu ook nog wel in te stappen, met hoge leverage ook. Gewoon zorgen dat je trailing stoploss hebt. Leverage van 25.
pi_95525606
Ik denk juist dat volgende week een zeer goede week voor zilver gaat worden. De dollar is op het moment echt ongelofelijk volatiel en staat echt op het punt om te gaan knappen, neerwaarts gezien. Bovendien acht ik de kans dat men in Bolivia de zilvermijnen gaat nationaliseren redelijk hoog. Natuurlijk zou dit voor het mondiale zilverbeeld niet veel uitmaken maar de markt zou wel eens heftig kunnen gaan reageren op dit nieuws.

Maarja niemand weet het :)
  vrijdag 15 april 2011 @ 10:54:33 #91
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95533269
Komt die Blandigan nog wel eens op dit forum of zit die op 't strand in hawaii?
pi_95535065
Volgens mij heeft die Blandigan het kopen van 200 contracten verward met het kopen van 1 contract met 200 opties. Mocht dat niet zo zijn zien we Blandigan hier natuurlijk niet meer terug. Die zit allang met een paar mooie dames die hem druifjes voeren aan het strand op een warm oord.
pi_95546580
Ondertussen stijgt het zilver gewoon door.
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:21:31 #94
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95546812
*VS inflatieverwachting 12-maanden apr +4,6%

Zal ook wel niet tegen zilver werken. :P
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:26:32 #95
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95546983
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 16:21 schreef Sokz het volgende:
*VS inflatieverwachting 12-maanden apr +4,6%

Zal ook wel niet tegen zilver werken. :P
Dat is ook de voornaamste reden dat alle assets stijgen. Eigenlijk daalt valuta gewoon.
The End Times are wild
pi_95548514
Goud ook up, daling van de currencies inderdaad; voornamelijk de USD op dit moment.

De USD gaat crescendo zijn reserve-status kwijtraken.
pi_95747853
Ik wil fysiek zilver kopen (munten), heb dit nooit eerder gedaan en weet dus niet welk soort munten ik moet kopen en waar... iemand die mij kan helpen? :)
pi_95748394
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 02:13 schreef intellectuele_user het volgende:
Ik wil fysiek zilver kopen (munten), heb dit nooit eerder gedaan en weet dus niet welk soort munten ik moet kopen en waar... iemand die mij kan helpen? :)
Zoek eerst de actuele zilverprijs in Euro op, bijvoorbeeld op Kitco.com, en noteer hoeveel een troy ounce (31.103g) waard is. Bijna alle grote beleggingsmunten (American Eagles, Oostenrijkse Philharmoniker, Canadese Maple Leaf) bevatten die hoeveelheid zilver. Kijk ook wat een kilo zilver kost. Alles wat je méér betaalt dan die prijzen (aan winstopslag van de verkoper, btw en verzending e.d.) is in principe verlies.

In Nederland wordt normaliter 19% BTW op zilver geheven. Om die te omzeilen kun je:

• Oude zilveren guldens en rijksdaalders kopen, die als (destijds) wettig betaalmiddel nooit met BTW belast zijn. Hun zilvergehalte is 72%, dus je hebt 1,389 kilo nodig om een kilo zilver te verwerven.
• In Duitsland kopen waar op zilveren munten maar 7% BTW geheven wordt.
• Geen munten kopen, maar baren die op jouw naam in het buitenland of in een douanedepot blijven, zodat ze nooit ingevoerd zijn en dus niet met BTW belast. Dit kan o.a. bij Middelkoop (Amsterdamgold) en Bullionvault.

Er schijnen op 01-01-2011 wat wijzigingen in de BTW-regeling te hebben plaatsgevonden waar ik het fijne nog niet van weet, dus vertrouw niet blindelings op bovenstaande maar kijk gewoon waar je het minste betaalt (maar wel bij een betrouwbaar adres natuurlijk).
pi_95753294
Zilver nu al $4,5 in een week of twee gestegen sinds $40 _O- 8)7 _O_
  donderdag 21 april 2011 @ 07:42:28 #100
342627 tja77
Proud member of the tittycrew.
pi_95793110
Klopt, in een maand tijd bijna 25% gestegen, maar laatste week gaat het echt heel hard.
pi_95818883
We doen nu wel met zijn allen alsof zilver echt de pan uit rijst maar zo extreem vind ik die stijging niet. Tijdens de crisis haalden we een volatiliteit die ruim hoger lag dan dit. Daarnaast bestaat het hele fundament achter de stijging uit de ''hoop'' voor een short squeeze maar nu dit zo goed in de gaten gehouden wordt door allerlei media is het verrassingseffect totaal weg.

Als dat effect uitblijft dan kon dit nog wel een hele grote suckersrally worden zonder dat er ooit een squeeze gaat plaatsvinden want bedenk wel dat eigenlijk de squeeze de prijsbepalende factor is, niet wat mensen denken dat zilver waard gaat zijn.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  donderdag 21 april 2011 @ 23:53:27 #102
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_95834861
Zilver spot gaat als een raket de lucht in. Lijkt me onvermijdelijk dat er een soort correctie moet komen.

De aandelen van primary silver producers laggen behoorlijk achter de silver spot.... Misschien is daarin wel een soort correctie ingeprijsd.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_95872835
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_95873355
Zilver zal wel een keer flink moeten gaan dalen!
  vrijdag 22 april 2011 @ 23:34:08 #105
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_95873993
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:21 schreef Lucas15 het volgende:
Zilver zal wel een keer flink moeten gaan dalen!
Maar de komende tijd blijft het stijgen
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
  zaterdag 23 april 2011 @ 19:25:45 #106
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95894671
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:12 schreef fedsingularity het volgende:
[ afbelding ]
positief of negatief opvatten dat het sentiment zo positief is? :P
pi_95898017
Tja als er al 90% bulls zijn wie zijn dan de toekomstige kopers? Op zich is het een waarschuwing maar het kan nog best een stuk hoger.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:10:58 #108
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95900094
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 21:12 schreef fedsingularity het volgende:
Tja als er al 90% bulls zijn wie zijn dan de toekomstige kopers? Op zich is het een waarschuwing maar het kan nog best een stuk hoger.
zolang het een verzekering tegen de mondiale schuldenlast zal het blijven stijgen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:16:25 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95900324
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zolang het een verzekering tegen de mondiale schuldenlast zal het blijven stijgen
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het stijgt omdat het in een stijgende trend zit. Op zilver valt natuurlijk veel meer te verliezen dit jaar dan op cash. (Ook veel meer te winnen natuurlijk). Maar verzekeren doe je om risico af te dekken. Dat doe je echt niet wanneer je nu op zilver gaat speculeren.
5 jaar geleden misschien, als je een paar duizend zilveren guldens kocht ja.

En die 'mondiale' schuldenlast bestaat helemaal niet. Voor iedere schuldenaar is een schuldeiser. Netto is het nul.
The End Times are wild
pi_95900908
quote:
En die 'mondiale' schuldenlast bestaat helemaal niet. Voor iedere schuldenaar is een schuldeiser. Netto is het nul.
Het pobleem zit hem niet in de schuldenaar versus de schuld eiser, maar het feit dat de rente ook vergoed moet worden. En zoals we weten is er bij fractioneel bankieren op moment X nooit genoeg geld aanwezig om de schuld + rente ineens te betalen. Geld wordt schaars bij een monotaire paniek. Ik zou dan toch graag iets fysieks bezitten om zodoende dat schaarse geld aan me te binden..
pi_95911958
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

Het stijgt omdat het in een stijgende trend zit. Op zilver valt natuurlijk veel meer te verliezen dit jaar dan op cash. (Ook veel meer te winnen natuurlijk). Maar verzekeren doe je om risico af te dekken. Dat doe je echt niet wanneer je nu op zilver gaat speculeren.
5 jaar geleden misschien, als je een paar duizend zilveren guldens kocht ja.

Netto is 0 totdat het dat niet meer is. En dat is wat er staat te gebeuren. De schulden zijn zo hoog opgelopen dat ze niet meer afbetaald kunnen worden. De crediteur moet ze dan (voor een (groot) deel) afschrijven, et voila, niet meer 0.

De schulden zitten nu grotendeels bij de landen / staten / overheden en veel daarvan kan 'opgelost' worden door wat John Mauldin in 'Endgame' beschrijft als 'financial oppression'.

Dat gebeurt door crediteuren te dwingen (want debiteur is TBTF) genoegen te nemen met minder. En dat gebeurt / gaat gebeuren door geld bij te drukken (in landen met eigen munt, m.a.w. de VS, de UK), afstempelen (PIIGS) of door b.v. pensioenfondsen te verplichten te beleggen in de 'eigen' staatsobligaties tegen een reele onder 0 rente (Argentinie b.v.).

Bij 'geld' dat niet door iets tastbaars gedekt is, maar alleen door schuld waarvan steeds zekerder is dat die niet terugbetaald gaat worden, speelt vertrouwen een doorslaggevende rol. En die gaat te paard, dat is bekend.

Zolang er geen serieuze pogingen worden ondernomen om de overheidstekorten om te zetten in overschotten - en het is de vraag of dat kan zonder serieuze economische depressie, politiek gezien kan dat denk ik niet in een democratie - zie ik alleen maar financial oppression in de toekomst, ofwel: je moet niet in wat nu doorgaat voor 'geld' zitten, maar in 'store of value'.

En financial oppression is als alles 'gladjes' verloopt. De kans dat het hopeloos uit de hand loopt door e.o.a. Black Swan event zit er bij een systeem dat op scherp staat ook best in. En dan komen we bij het hyperinflatie scenario.

Wie / wat is betrouwbaarder: (centrale) bankiers en/of politici of commodities? En is de zaak uberhaupt nog wel te 'redden'? Ook gezien de vergrijzing met de bijbehorende afnemende verdien capaciteit en scherp toenemende lasten?

Nee, zilver en goud hebben denk ik nog een lange weg te gaan.

En natuurlijk, voor als de chips echt down geraken, wat AK-74s met een berg munitie.Zeker in watjes landen zoals de EU waar bijna niemand een wapen heeft en de waarde van een AK-74 dus erg hoog is in een crisis situatie.

Aardig linkje over een voorspelling m.b.t. hyperinflatie: http://gonzalolira.blogsp(...)ion-will-happen.html
Goud kan je niet bijdrukken
pi_95915470
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 04:31 schreef dvr het volgende:

Canadese Maple Leaf
Dank voor je reactie. :)

Wat vinden jullie van deze prijs voor Canadese Maple Leaf munten:
100x 1 troy ounce zilver Maple Leaf = ¤3.959

Ik beschik nu over 0 fysiek zilver. Stel, ik koop Canadese Maple Leaf munten, kan ik dan wel een koper vinden wanneer ik mijn zilver wil verkopen? :P
  maandag 25 april 2011 @ 06:52:03 #113
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_95946209
quote:
7s.gif Op zondag 24 april 2011 13:08 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Dank voor je reactie. :)

Wat vinden jullie van deze prijs voor Canadese Maple Leaf munten:
100x 1 troy ounce zilver Maple Leaf = ¤3.959

Ik beschik nu over 0 fysiek zilver. Stel, ik koop Canadese Maple Leaf munten, kan ik dan wel een koper vinden wanneer ik mijn zilver wil verkopen? :P
Ik verwacht dat je die zeer gemakkelijk kunt verkopen...zeker tot een spotprijs van ¤12.000

Ik ga mijn bescheiden hoeveelheid zilver in ieder geval niet verkopen voordat het minimaal 3x de huidige waarde heeft bereikt...
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
  maandag 25 april 2011 @ 07:58:35 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95946303
Ondertussen tikte zilver al weer bijna de 50 dollar aan!
The End Times are wild
  maandag 25 april 2011 @ 09:54:19 #115
256829 Sokz
Livin' the life
pi_95947090
whooooooh wat een opening whoaah O+
pi_95952654
Ik ga morgen positie long nemen hoor. :P Het zal nog wel even door stijgen, daalt het? Nou, jammer dan! :)
pi_95953411
Bah bah wat baal ik hiervan zeg. :D

Sinds mijn turbo's long zijn uitgestopt, is de boel als een raket omhoog gegaan... Net iets te vroeg geweest. 't Is verleidelijk om nu alsnog wat mee te pikken, maar ik zal maar wachten op de omkering.
pi_95953841
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 13:34 schreef Omniej het volgende:
Bah bah wat baal ik hiervan zeg. :D

Sinds mijn turbo's long zijn uitgestopt, is de boel als een raket omhoog gegaan... Net iets te vroeg geweest. 't Is verleidelijk om nu alsnog wat mee te pikken, maar ik zal maar wachten op de omkering.
We zitten al weer op 48, dus wie weet had je met je turbo's nooit die, op de 50$ winst kunnen pakken ;).

Ik denk wel dat er morgen bij opening direct een boel beleggertjes wanneer de markt direct openknalt turbo's long op zilver pakken :P

(dit hele gebeuren is overigens ook in leuk contrast met de 'goud zoekers' Die staan nu beteuterd te kijken naar de stijgende zilver prijs terwijl goud met kleine percentages omhoog gaat :P)
  maandag 25 april 2011 @ 13:52:38 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95953914
Er gebeurt tenminste iets spectaculairs op de markt en dat is altijd leuk. (Behalve bij een crash als je long zit!). Het is spannend om te volgen, over te praten en te speculeren.

Bubbles worden altijd véél verder opgeblazen dan je ooit voor mogelijk hield, en idem gaan crashes altijd veel dieper dan je dacht. Als deze prijzen al bizar zijn, wie weet is het over 2 maanden nog veel bizarder. Misschien komen er nog dagen dat er per dag 30 dollar opknalt, wat op zich al een bubble-prijs is.
The End Times are wild
pi_95968730
Wat een dagcandle op zilver vandaag! een dikke 8,5% tussen hoog en laag en per saldo onveranderd. Dat zilver volatiel is wisten we al een tijdje maar het zou me niet verbazen als we iets van een correctie gaan zien binnenkort.
pi_95971056
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:52 schreef fedsingularity het volgende:
Wat een dagcandle op zilver vandaag! een dikke 8,5% tussen hoog en laag en per saldo onveranderd. Dat zilver volatiel is wisten we al een tijdje maar het zou me niet verbazen als we iets van een correctie gaan zien binnenkort.
En dan vinden de zilverbugs het zo vreemd dat de marginverplichtingen omhoog gaan en zien daar allerlei complotachtige oorzaken (lees: neerwaartse prijsmanipulerende maatregelen) in.
pi_96006815
pi_96013836
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:16 schreef LXIV het volgende:

Schuld moet je toch op enig moment kunnen omzetten naar cash wil je er wat aan hebben.

En juist die cash is het probleem. Er zijn nogal wat meer schulden uitgegeven dan er cash voorhanden is, en daarom wordt een deel van de schulden vrij slecht terugbetaald.

De huidige crisis wordt ook wel 'schuldencrisis' genoemd, en dat is niet voor niets.

En cash an sich is ergens ook maar weer een schuld. Je zult het toch op enig moment tegen iets tastbaars moeten omzetten wil je er wat aan hebben.

Cash kan je namelijk - en dat lijken mensen wel eens te vergeten - niet eten.
  dinsdag 26 april 2011 @ 21:05:11 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96014023
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:01 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Schuld moet je toch op enig moment kunnen omzetten naar cash wil je er wat aan hebben.

En juist die cash is het probleem. Er zijn nogal wat meer schulden uitgegeven dan er cash voorhanden is, en daarom wordt een deel van de schulden vrij slecht terugbetaald.

De huidige crisis wordt ook wel 'schuldencrisis' genoemd, en dat is niet voor niets.

En cash an sich is ergens ook maar weer een schuld. Je zult het toch op enig moment tegen iets tastbaars moeten omzetten wil je er wat aan hebben.

Cash kan je namelijk - en dat lijken mensen wel eens te vergeten - niet eten.
Ik dacht dat het een 'schuldencrisis' was omdat er te ruimhartig geld was verstrekt, ook aan mensen/organisaties/landen die dit eigenlijk helemaal niet terug kunnen betalen. Omdat ze te weinig inkomsten hebben. Niet om het schuldenbedrag an sich.

Natuurlijk kun je cash niet eten. Het is staat uiteindelijk voor een bepaalde hoeveelheid arbeid. Omdat het ondoenlijk is om de stoep voor de bakker te vegen om een brood te krijgen geef ik hem dan geld, dat ik met mijn werk verdiend heb. Dat systeem werkt best goed, toch? Makkelijker dan meteen dienst/wederdienst of ruilhandel. Slepen met stenen, vee of goud is ook maar onhandig.

Zolang er boeren bereid zijn te zaaien en te maaien voor cash, bakkers bereid zijn te bakken voor cash zie ik het wel gunstig in met die centen hoor!
The End Times are wild
pi_96014554
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:52 schreef fedsingularity het volgende:
De dag voordat de opties op zilver en goud aflopen worden de prijzen bijna altijd met grof geweld omlaag geduwd. Vandaag was weer zo'n option expiration day, zie voor de overige dates van dit jaar dit artikeltje.

Fysiek zilver blijft ondanks de sterke prijsstijging schaars (het is op de termijnmarkten nog steeds in backwardation, en retail bullion dealers betalen bij inkoop een premie boven spot) dus Denninger's idee dat de prijs wel eens van $45 naar $31 kan dalen deel ik totaal niet. Met de aanhoudend grote vraag uit m.n. Azië naar fysiek metaal wordt het voor de bullionbanken steeds moeilijker om nog te shorten - ze hebben straks eenvoudigweg het zilver niet meer omdat dat allemaal in China ligt. Goeie deal voor de Chinezen, want zo komen ze van hun dollars af en met iedere aankoop die ze doen neemt hun bestaande voorraad in waarde toe. Die kunnen ze later duur aan ons verpatsen, is het niet 'baar' dan wel in de vorm van chips, zonnepanelen en antibiotische pleisters.

En S_E, voor goudbezitters is dit alleen maar mooi. Zilver is een kleinere markt waarin eerder schaarste optreedt dan in goud. Maar zodra diezelfde schaarste in goud optreedt, en daarvoor is niet veel nieuwe economische en monetaire ellende nodig, dan gaat goud met net zo'n parabooltje de lucht in als zilver nu. Zilver is goud's voorland!
pi_96014875
Er was inderdaad te ruimhartig geld (krediet) verstrekt. Dat gaat dus om het schuldenbedrag vs de 'onderliggende waarde' of waar je het dan ook aan wil relateren.

In elk geval is het niet gek dat mensen zich voor die 'ruimhartige schuldcreatie' willen verzekeren, zelfs als is er 'voor iedere schuldenaar een schuldeiser'.

Cash (ook in digitale vorm) heeft zeker een (systemische) waarde (waarde door zijn functie binnen het systeem) en dat zal ongetwijfeld zo blijven.

Digits are here to stay...

Als waardeopslag is cash/geld dan weer wat minder handig. Daarvoor gebruikt men beter goud. Goud kan je ook niet eten, maar heeft net als geld een 'systemische waarde'; die van waardopslag/-behoud.

Cash/digits/geld voor de transacties, goud voor het sparen.

Sommige mensen houden goud (of zilver) aan als 'verzekering' tegen het wegvallen van de waardeopslagfunctie van geld, of schuld (het onderscheid is steeds minder zichtbaar vandaag de dag).

Goud in eigen bezit is schuldenvrij, vandaar.
pi_96015078
Zilver heeft als nadeel voor de prijsbeheerders dat er weinig voorraad van wordt aangehouden. Goud wordt wat meer gespaard (oa door centrale banken) en daardoor is het in geval van nood soms wat gemakkelijker tijdelijk wat fysiek spul te regelen.

Daar staat tegenover dat goud veel meer dan zilver (of wat dan ook, evt. muv olie) het perceptie-anker voor dollarwaarde is.

De afleiding die stijgend zilver momenteel biedt is in die zin niet onwelkom voor de goudprijsbeheerders.
pi_96017456
@DVR

Zilver is explosief aan het stijgen en zou best nog eens of meerdere keren over de kop kunnen gaan, niemand die dat weet. Maar met een stijging in deze vorm is het in 99 van de 100 gevallen wachten dat het mis gaat en flink crashed. Ben je dan niet bang dat ook de perceptie t.o.v. goud (die een geleidelijkere stijging heeft gehad) veranderd en massaal verkocht word?

[ Bericht 2% gewijzigd door piepeloi55 op 26-04-2011 22:01:14 ]
pi_96017505
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:13 schreef dvr het volgende:
En S_E, voor goudbezitters is dit alleen maar mooi. Zilver is een kleinere markt waarin eerder schaarste optreedt dan in goud. Maar zodra diezelfde schaarste in goud optreedt, en daarvoor is niet veel nieuwe economische en monetaire ellende nodig, dan gaat goud met net zo'n parabooltje de lucht in als zilver nu. Zilver is goud's voorland!
Prima zoals je weet heb ik daar geen problemen mee ;)

Ik denk alleen wel dat goud langzamer zal stijgen omdat het nu eenmaal een grotere markt is, en je dus niet snel bizarre stijgingen zult zien zoals afgelopen weken bij zilver.
pi_96022322
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:54 schreef piepeloi55 het volgende:
@DVR

Zilver is explosief aan het stijgen en zou best nog eens of meerdere keren over de kop kunnen gaan, niemand die dat weet. Maar met een stijging in deze vorm is het in 99 van de 100 gevallen wachten dat het mis gaat en flink crashed. Ben je dan niet bang dat ook de perceptie t.o.v. goud (die een geleidelijkere stijging heeft gehad) veranderd en massaal verkocht word?
De fundamentals van goud zijn geldontwaarding en schuldgroei.

Zilver kan achtbanen wat je wil, zolang die fundamentals niet veranderen gaat goud blijven stijgen.

Bovendien vraag je dvr nu of hij bang is dat goud zal dalen vanwege een hypothetische plotselinge daling van zilver (die dus helemaal niet zeker is).

Ik denk ook niet dat zilver ineens heel hard gaat wegzakken. Mocht het toch gebeuren dan kan het op korte termijn goud even raken, maar op lange termijn blijft het bij de fundamentals.
pi_96030297
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 21:54 schreef piepeloi55 het volgende:

Nee, in het geheel niet, want grote en zeker langdurige dalingen in edelmetalen zijn in mijn visie echt uitgesloten. Dat komt pas over vele jaren, als de economie uit de crisis opkrabbelt en er zich weer levensvatbare, rendabele beleggingsmogelijkheden aandienen.

Op zich klopt je redenering wel, en onder normale economische omstandigheden zou ik het er mee eens geweest zijn. Maar voor nu is het zo, dat we langzaamaan het punt naderen waarop zowel staatsschuld (obligaties) als aandelen, als onroerend goed, de drie grootste beleggingscategorieën, dermate overgewaardeerd en riskant worden, dat belegd en belegbaar geld straks geen andere keuze meer heeft dan naar grondstoffen en edelmetalen te vluchten. Wat we daarvan de afgelopen tien jaar gezien hebben, heel langzaam in omvang stijgend, is peanuts vergeleken met de kapitaalsvlucht die we gaan zien als de mensheid eindelijk van de ernst van de financiëel-economische toestand doordrongen raakt, en van het feit dat nu ook de overheden machteloos staan. Als landen in default gaan, banken en (pensioen-)verzekeraars niet meer gered kunnen worden, bedrijfswinsten in verliezen omslaan, de besteedbare inkomens achteruit hollen terwijl de prijzen aan de pomp en in de winkel de pan uit rijzen.. er komen dan zulke enorme liquidatiegolven op gang in aandelen, obligaties, vastgoed e.d.- waarbij zóveel geld een meer zekere bestemming moet vinden, dat goud geen andere keus heeft dan sterk te stijgen. Alleen een daadwerkelijke economische opleving kan dat voorkomen, maar daar zijn de omstandigheden niet naar.
pi_96042322
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 02:21 schreef dvr het volgende:
Nee, in het geheel niet, want grote en zeker langdurige dalingen in edelmetalen zijn in mijn visie echt uitgesloten. Dat komt pas over vele jaren, als de economie uit de crisis opkrabbelt en er zich weer levensvatbare, rendabele beleggingsmogelijkheden aandienen.

....
Ik vroeg dat namelijk omdat we een tijdje terug een discussie hadden wat de goud en zilverprijs zouden kunnen gaan doen bij een nieuwe recessie/hervatting van de crisis met een mogelijke vlucht naar liquiditiet, waarna naar jouw inzien de weg naar hyperinflatie door massale QE e.d. open lag. Goud zou volgens jou dan redelijk blijven liggen tijdens die korte crash mede vanwege zijn sterke monetaire eigenschappen. Maar voor zilver zag je wel kans om flink onderuit te knallen zoals ook bij de vorige crash is gebeurd, aangezien zilver meer commodity-eigenschappen heeft.

In het licht van de recente explosieve stijgingen zou een dergelijk daling in zilver (logischerwijs) gigantisch moeten zijn en zodoende ook de perceptie van andere (edel)metalen moeten raken. Ik begrijp nu dat je visie iets is bijgesteld en in die visie de vlucht naar o.a. edelmetalen meteen begint bij de volgende 'crash' wat het geheel beter kloppend maakt IMO. Niet dat ik het eens ben met die visie maar dat wist je al :) .
pi_96042543
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 13:49 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik vroeg dat namelijk omdat we een tijdje terug een discussie hadden wat de goud en zilverprijs zouden kunnen gaan doen bij een nieuwe recessie/hervatting van de crisis met een mogelijke vlucht naar liquiditiet, waarna naar jouw inzien de weg naar hyperinflatie door massale QE e.d. open lag. Goud zou volgens jou dan redelijk blijven liggen tijdens die korte crash mede vanwege zijn sterke monetaire eigenschappen. Maar voor zilver zag je wel kans om flink onderuit te knallen zoals ook bij de vorige crash is gebeurd, aangezien zilver meer commodity-eigenschappen heeft.

In het licht van de recente explosieve stijgingen zou een dergelijk daling in zilver (logischerwijs) gigantisch moeten zijn en zodoende ook de perceptie van andere (edel)metalen moeten raken. Ik begrijp nu dat je visie iets is bijgesteld en in die visie de vlucht naar o.a. edelmetalen meteen begint bij de volgende 'crash' wat het geheel beter kloppend maakt IMO. Niet dat ik het eens ben met die visie maar dat wist je al :) .
Tijdens de afgelopen 'vlucht naar liquiditeit' was goud behoorlijk liquide.

Los daarvan trekt zilver goud nu ook niet echt omhoog (goud loopt afgezet tegen alle commodities en zeker tegen olie nagenoeg altijd achter) en een dipje in zilver zal hoe dan ook een dipje in de grondstof zilver blijven.

De monetaire fundamentals voor goud gaan de komende tijd niet zo drastisch afwijken van de afgelopen tien jaar, en dus gaat goud verder blijven stijgen.
pi_96042985
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 13:55 schreef GoudIsEcht het volgende:
Tijdens de afgelopen 'vlucht naar liquiditeit' was goud behoorlijk liquide.

Los daarvan trekt zilver goud nu ook niet echt omhoog (goud loopt afgezet tegen alle commodities en zeker tegen olie nagenoeg altijd achter) en een dipje in zilver zal hoe dan ook een dipje in de grondstof zilver blijven.

De monetaire fundamentals voor goud gaan de komende tijd niet zo drastisch afwijken van de afgelopen tien jaar, en dus gaat goud verder blijven stijgen.
Stel zilver verdubbeld zich nog eens en wie weet nog eens waarna het gaat dalen (en bij 99 van 100 gevallen daalt het na zon stijging flink) om wat voor reden dan ook. Je moet dan wel erg naief zijn om te denken dat het dan ook niet de perceptie van goud als veilige haven/store of value zal raken of in ieder geval zal laten wankelen. Ik hanteer een andere visie, maar DVR maakt het verhaal tenminste kloppend door te stellen dat er geen crash meer gaat komen in de commoditymarkt als geheel totdat de problemen opgelost zullen zijn in de wereldwijde economie. Jij geeft daarentegen IMO tegenstijdigheden aan.
pi_96043323
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:07 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Stel zilver verdubbeld zich nog eens en wie weet nog eens waarna het gaat dalen (en bij 99 van 100 gevallen daalt het na zon stijging flink) om wat voor reden dan ook. Je moet dan wel erg naief zijn om te denken dat het dan ook niet de perceptie van goud als veilige haven/store of value zal raken of in ieder geval zal laten wankelen. Ik hanteer een andere visie, maar DVR maakt het verhaal tenminste kloppend door te stellen dat er geen crash meer gaat komen in de commoditymarkt als geheel totdat de problemen opgelost zullen zijn in de wereldwijde economie. Jij geeft daarentegen IMO tegenstijdigheden aan.
Nee hoor, is niet tegenstrijdig.

Zilver is een grondstof en zit nu in een speculatieve golf die op mogelijke monetaire aspecten focust. Zilver is vooral voor de kleine man - die nu helemaal wild wordt - en de kleine man is vaak de sjaak.

Een correctie is dus niet uitgesloten, maar de fundamentals (veel te veel schuld, steeds meer nieuw geld) gaan de enorme crash waar jij het over hebt voorkomen. Die 99 gevallen spelen doorgaans onder andere monetaire omstandigheden, en met minder schulden op de achtergrond.

Maar, dat maakt allemaal niet zoveel uit. De fundamentals voor goud zijn veel sterker dan jij denkt en hangen helemaal niet zoveel samen met zilver.

Op korte termijn kan lager zilver ook goud wat doen corrigieren, op lange termijn blijft goud voor de grote jongens, en de grote jongens gaan het gele spul blijven willen zolang het probleem van veel te veel slechte schuld en/of steeds meer geld niet opgelost raakt.

Mijn stelling is dat zilver en goud niet zoveel met elkaar te maken hebben als het nu misschien lijkt, en zilver eigenlijk een beetje een side-show is. Weinig impact dus op goud op de lange termijn. De lange-termijn goudprijs gaat op monetaire fundamentals, en op dat vlak is er weinig reden voor optimisme/lagere goudprijs.

Enige is dat de zilverprijs wegens beperkte voorraden van fysiek wat lastiger met papier te managen kan zijn dan die van goud.
pi_96043456

[ Bericht 100% gewijzigd door GoudIsEcht op 27-04-2011 14:21:10 ]
pi_96047468
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 13:49 schreef piepeloi55 het volgende:

Klopt, en de voornaamste redenen daarvoor zijn ten eerste dat ik toen nog niet wist dat zilver een lange monetaire geschiedenis en traditie in China heeft, en ten tweede dat zilver zijn rol van 'poor man's gold' met steeds meer verve lijkt te gaan spelen, en dat zodoende de hedgefunctie tegen monetaire calamiteiten aan belang wint ten opzichte van zijn utilitaire (industriële) waarde.

Het zou goed kunnen dat zilverbeleggingen nog een hele tijd beter blijven renderen dan goud, maar dat laat onverlet dat ik goud als de beste en meest zuivere hedge blijf zien in het geval van hyperinflatie in Europa. En dat laatste is eigenlijk de enige reden waarom ik me met edelmetalen bezighoud, alhoewel de verleiding om speculatief in zilver te stappen af en toe toch de kop opsteekt.

quote:
Ik begrijp nu dat je visie iets is bijgesteld en in die visie de vlucht naar o.a. edelmetalen meteen begint bij de volgende 'crash' wat het geheel beter kloppend maakt IMO. Niet dat ik het eens ben met die visie maar dat wist je al :)
'Meteen' is een groot woord, het kan zijn dat de liquidaties van alles wat geld waard is in dat geval ook tot dumpen van goud (en zilver) leiden, maar tegelijkertijd zullen degenen die geld hebben daarvoor een zekere bestemming zoeken, omdat banktegoeden, obligaties e.d. juist in crisistijd snel steeds riskanter worden. Die eerste beweging kan de tweede best een poosje (enkele weken) overstemmen, maar dan nog zal goud veel minder dan andere asset classes dalen en de beweging omhoog zal uiteindelijk vele malen krachtiger zijn, omdat er steeds meer geld een veilig heenkomen gaat zoeken. Het is een zichzelf versterkende spiraal.
pi_96077731
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:07 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik hanteer een andere visie, maar DVR maakt het verhaal tenminste kloppend door te stellen dat er geen crash meer gaat komen in de commoditymarkt als geheel totdat de problemen opgelost zullen zijn in de wereldwijde economie.
Nee, "geen crash meer in edelmetalen", die ik niet als commodities maar als monetaire instrumenten zie (iig goud, en in deze tijden in mindere mate ook zilver, platina en palladium).
Andere, 'echte' commodities zoals graan en katoen kunnen nog alle kanten opgaan. De prijsstijgingen in veel grondstoffen van vorig jaar hadden ook te maken met misoogsten en dergelijke, en de ironie wil dat boeren en andere producenten dan in tamelijk korte tijd massaal op die schaarse producten overstappen en de markt even later overvoeren met aanbod. Chinese boeren geven op dit moment bijvoorbeeld speculanten de schuld van de dramatische prijsdalingen in bladgroente (waar die speculanten eerst van consumenten de schuld kregen van de grote prijsstijgingen). Maar andere commodities zoals olie of koper, waarvan het aanbod minder flexibel is, zullen steeds meer als vluchthaven voor bang geld gaan fungeren.
  donderdag 28 april 2011 @ 12:36:58 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96085280
Ik verwacht dat zilver en goud gewoon mee crashen als het commodity complex crasht, ondanks de goddelijke eigenschappen die eraan worden toegedicht.

De goud liefhebbers op dit forum zijn een soort buy&hold beleggers en dat zijn niet degenen die de prijs sturen. De meerderheid van de "beleggers" zijn gewoon momentumtraders die het hazenpad kiezen op het moment dat de prijs iets te lang de verkeerde kant op gaat. De groei van goud en zilver ETF's en allerlei derivaten zoals turbos e.d. zegt wat dat betreft genoeg. Verder zijn goud en zilver gewoon één van de componenten in een massale leveraged speculatie op commodities en dat gaat gewoon keihard in reverse als er weer eens deleveraged moet worden. Een voorproefje zag je in 2008.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_96085477
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:36 schreef SeLang het volgende:
Ik verwacht dat zilver en goud gewoon mee crashen als het commodity complex crasht, ondanks de goddelijke eigenschappen die eraan worden toegedicht.

De goud liefhebbers op dit forum zijn een soort buy&hold beleggers en dat zijn niet degenen die de prijs sturen. De meerderheid van de "beleggers" zijn gewoon momentumtraders die het hazenpad kiezen op het moment dat de prijs iets te lang de verkeerde kant op gaat. De groei van goud en zilver ETF's en allerlei derivaten zoals turbos e.d. zegt wat dat betreft genoeg. Verder zijn goud en zilver gewoon één van de componenten in een massale leveraged speculatie op commodities en dat gaat gewoon keihard in reverse als er weer eens deleveraged moet worden. Een voorproefje zag je in 2008.
Goud en Zilver zullen ook mee crashen wanneer de commodities bubble knapt. En die zal knappen net zoals vorige keer met de hypotheken bubble.

We staan alleen lang nog niet op het hoogtepunt van waar we waren bij de vorige crash zoals je ziet op dit plaatje. De CRY index is de commodities index met een basket vol commodities zoals zilver, goud, olie, katoen, suiker, etc.
pi_96091515
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 12:36 schreef SeLang het volgende:
Een deerlijke vergissing! :-)

Het is jammer dat jullie zo vanuit het functioneren van een 'normale' (maar in feite zwaar geperverteerde) markt redeneren, zoals die de afgelopen decennia bestaan heeft. Die markt is niet meer.

Zilver laat op dit moment precies zien waar het dadelijk met goud naartoe zal gaan: het wordt nu in sneltreinvaart fysiek aan de markt onttrokken. Het verdwijnt uit de handelskluizen (vorige week 25% eraf op Comex) en komt in particuliere handen, die er niet mee speculeren maar het vasthouden in afwachting van het moment waarop geld geen cent meer waard is. Het grote SLV-ETF is daarin overigens ook een instrument; dat metaal is ook fysiek aan de greep van de bullionbanken ontnomen. Gevolg is dat de bullionbanken dadelijk geen metaal meer hebben dat ze als onderpand kunnen gebruiken om met 1:20 of zelfs 1:100 leverage 'zilver' te verkopen dat alleen op papier bestaat.

Het aanbod van de bullionbanken bestond (en bestaat nog) voor zo'n 95% uit papier. Dat konden ze zich permitteren omdat maar een klein gedeelte van de futures-kopers daadwerkelijk naar zijn zilver vroeg; de meesten wilden alleen de prijsstijging incasseren, met als gevolg dat het zilver zelf in de kluis kon blijven liggen en steeds weer opnieuw aan heel veel mensen tegelijk verkocht kon worden. Het is nu ongeveer een jaar in wat bredere kring bekend hoe dit spelletje gespeeld werd, en dat de zilverprijzen dus gebaseerd zijn op een aanbod dat zo'n 20x overdreven is.Sindsdien zijn meer mensen fysiek zilver gaan kopen en opslaan, wetende dat de aanbieders hun voorraden niet snel kunnen aanvullen (er is maar heel beperkte aanvoer van nieuw zilver). Gevolg daarvan is dat het zilveraanbod momenteel met zo'n 20 ton afneemt voor iedere ton die fysiek van de markt gehaald wordt(!!), en dat het aanbod dus onevenredig snel afneemt in verhouding tot de (toch al exploderende) vraag, Zilver is nu al een aantal maanden in backwardation, d.w.z. dat de spotprijs boven de futuresprijs ligt, een onnatuurlijke situatie die aangeeft dat er aanvoerproblemen zijn. En dat ondanks de bijna verdubbelde prijs, die normaliter toch veel nieuwe aanvoer had moeten creëren. Enfin, het geheim daarvan is dus die fysieke onttrekking, die er nu steeds sneller voor zorgt dat er dadelijk alleen nog in echt fysiek zilver gehandeld zal kunnen worden, in veel kleinere hoeveelheden, tegen veel hogere prijzen.

Waarom ik er niet ingestapt ben als ik dit weet? Omdat in het verleden draagkrachtige speculanten zoals Warren buffett en de gebroeders Hunt de zilvermarkt op soortgelijke wijze op de knieën hebben gedwongen, maar vervolgens door de toezichthouders en schimmige nog hogere machten gedwongen werden hun posities op te geven, waarna de prijs weer instortte. Er is een kans aanwezig dat ook nu weer één of enkele partijen (bv China) de grote kracht achter de huidige bullmarkt vormen, en dat die door ingrijpen van hogerhand wéér hun posities zulen moeten opgeven. Het is een kleine kans, en ditmaal liggen de kaarten heel anders (door de financiële/monetaire crisis en het grotere aantal zilverbeleggers 'in the know'), maar ik ben er nog niet volledig van overtuigd dat de markt ditmaal niet door één partij gecornered is.

edited to add:
PS: Zero Hedge heeft net een uitstekend artikel geplaatst dat mijn dillemma beschrijft. Conclusie van de schrijver: we gaan nu ofwel op korte termijn een klap omlaag krijgen (als idd. een grote partij aan het manipuleren was) of de prijs blijft nog een jaar of twee bestendig stijgen.
http://www.zerohedge.com/(...)anigans-or-real-deal

[ Bericht 5% gewijzigd door dvr op 28-04-2011 15:40:14 ]
  donderdag 28 april 2011 @ 15:39:48 #142
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_96091939
@dvr als ik je verhaal goed heb begrepen verwacht je bij goud net zo'n prijsontwikkeling als bij zilver de laatste weken?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_96092321
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:39 schreef JimmyJames het volgende:
@dvr als ik je verhaal goed heb begrepen verwacht je bij goud net zo'n prijsontwikkeling als bij zilver de laatste weken?
Ja, op termijn wel. Naarmate meer grote beleggers (fondsen maar ook centrale banken e.d.) in goud stappen en het fysiek in hun eigen kluis leggen zal er met goud hetzelfde gebeuren als nu met zilver. Maar goud is een veel grotere markt, dus daar gaat meer tijd overheen.

Op zich zijn alle ingrediënten voor zo'n ontwikkeling nu al aanwezig: afnemend vertrouwen in geld, zware overwaarderingen in aandelen/obligaties/vastgoed, afnemend vertrouwen in economisch herstel, centrale banken verkopen geen goud meer, kleine en middelgrote beleggers kopen al steeds meer fysiek goud, en enkele grotere jongens (zoals pensioen- en universiteitsfondsen) zijn onlangs al ingestapt. Zodra het taboe op goud onder institutionele beleggers verdwijnt kan het heel rap gaan, want zij weten ook dat wie het eerst komt, het meest van de prijsstijgingen gaat profiteren (ten koste van andere beleggingscategoriën waar ze nu allemaal inzitten, vandaar dat niemand als eerste de stap wil wagen. Zelfs als maar een paar procentjes van al het institutionele geld in goud gestoken wordt, zal de goudprijs exploderen, wat crashes in aandelen, obligaties en vastgoed kan veroorzaken, waar ze nog veel meer geld in hebben zitten).
  donderdag 28 april 2011 @ 15:50:59 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96092335
@dvr

Met alle respect, maar dit zijn precies het type bubble verhalen zoals ik die nog ken van 2000!
Inclusief het "nieuwe paradigma"!
Het kan alleen maar omhoog, geen prijs is teveel betaald, alles is nu anders, etc etc...

A bubble is a good thing taken too far
Mijn reisverslagen
pi_96092419
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:30 schreef dvr het volgende:
edited to add:
PS: Zero Hedge heeft net een uitstekend artikel geplaatst dat mijn dillemma beschrijft. Conclusie van de schrijver: we gaan nu ofwel op korte termijn een klap omlaag krijgen (als idd. een grote partij aan het manipuleren was) of de prijs blijft nog een jaar of twee bestendig stijgen.
http://www.zerohedge.com/(...)anigans-or-real-deal
Dat de prijs nog een jaar of 1 a 2 blijft stijgen betwijfel ik omdat ik de beurs al eerder een opdonder zie krijgen. En wanneer dat gebeurt gaan zilver en goud gewoon mee naar beneden zoals gebeurde met vorige crisis.

En het zou me uiteraard niet verbazen dat er een aantal grote spelers de boel lopen te fucken. Mooi toch? Leuk voor de geschiedenis boekjes later :P :) ZH heeft inderdaad leuke artikelen over zilver maar er zit me soms een toch te hoog alu-hoedje gehalte aan.

(we gaan overigens al weer hard naar de 50 met zilver!! en dit keer niet op lage liquiditeit zoals afgelopen weekend. Zilver is echt lekker :7)

[ Bericht 7% gewijzigd door sitting_elfling op 28-04-2011 16:01:03 ]
pi_96093321
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:50 schreef SeLang het volgende:
@dvr

Met alle respect, maar dit zijn precies het type bubble verhalen zoals ik die nog ken van 2000!
Het verschil is dat in 2000 een in de economie geinvesteerde dollar nog een positief rendement kon opleveren. En dat in 2000 de Amerikaanse overheid nog probleemloos honderden, nee duizenden miljarden van de wereld kon bijlenen.

Maar we zijn nu 11 jaar verder, ze hebben die miljarden daadwerkelijk geleend en in een bodemloze put gegooid waar het verdampt is. Weggeconsumeerd en alleen de schuld resteert nog. Ik heb het niet over een nieuw paradigma, maar over de financieel-economische werkelijkheid waarvan je de consequenties zich nu al enkele jaren live onder je ogen kunt zien afspelen, en dat zijn eindfase nadert nu de FED (zoals je vanmorgen toch bevestigde) feitelijk schaakmat staat. Ze kunnen nog een paar trucs uit hun mouw toveren en misschien nog een jaartje respijt kopen, maar het kaartenhuis staat op instorten. Dadelijk kan niemand de beurzen meer overeind houden zonder de dollar en de obligatiemarkt ten gronde te richten.

De vraag blijft wat er dan gebeurt. Zegt de overheid: mensen, jullie hebben pech maar de banken en pensioenfondsen zijn bankroet en jullie hebben helemaal niets meer, geen cent, en over een paar dagen ook geen werk meer, en het is te laat om nog een volkstuintje aan te leggen dus zie maar hoe je morgen je gezin voedt?
Of zeggen ze: Jongens, we persen er maar weer even een paar honderd miljardjes uit, zoals we nu al maanden doen, om de banktegoeden te garanderen en de (illusie van de) economie op gang te houden?

Ik denk dat het antwoord voor de hand ligt: Bernanke blijft geld drukken want de andere optie is geen keus.
  donderdag 28 april 2011 @ 16:20:01 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96093580
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:53 schreef sitting_elfling het volgende:
ZH heeft inderdaad leuke artikelen over zilver maar er zit me soms een toch te hoog alu-hoedje gehalte aan.

Ik beschouw ZeroHedge als een entertainment site, niet als een serieuze bron (ondanks interessante linkjes hier en daar)
Mijn reisverslagen
pi_96093707
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 15:53 schreef sitting_elfling het volgende:

En wanneer dat gebeurt gaan zilver en goud gewoon mee naar beneden zoals gebeurde met vorige crisis.
Het had je de vorige keer moeten opvallen dat goud veel minder zakte (en veel sneller herstelde) dan bv aandelen, en dat waar de goudvraag destijds nog voornamelijk door de sieradenindustrie bepaald werd, hij nu in handen is van beleggers die bovendien in steeds grotere getalen voor fysiek langetermijnsbezit kiezen.

Wanneer de beurzen instorten en er dus enorme hoeveelheden bezit geliquideerd worden, zal het vrijkomende geld een nieuwe bestemming moeten vinden. Zou jij het nog in staatsschuld durven steken zoals destijds gebeurde, terwijl overheden nu al wereldwijd op zwart zaad zitten? Of het op een rekening zetten bij een bank die miljarden op zijn portfolio moet afschrijven? Of steek je dan toch maar liever een redelijk percentage in goud en zilver, die al tijden lang onvermurwbaar aan een opmars bezig zijn en die al eeuwen de naam hebben een veilige haven te zijn in tijden van financiële crisis?
  donderdag 28 april 2011 @ 16:30:42 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_96093994
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:14 schreef dvr het volgende:

Ik denk dat het antwoord voor de hand ligt: Bernanke blijft geld drukken want de andere optie is geen keus.
We zijn het volgens mij voor zo'n 90% met elkaar eens. Alleen verschillen we radicaal over hoe "the endgame" eruit ziet.

En Bernanke heeft natuurlijk best wel een keus. Het is helemaal zijn taak niet om de shit van de Treasury op te lossen. Alleen liepen tot nu toe de belangen van FED en Treasury ongeveer gelijk. Dat wordt anders als de core inflation target in gevaar komt. Alhoewel, lage inflatie is ook in het belang van de Treasury zoals ik een paar post hierboven met die grafiek illustreerde. Maar dat wordt dus het uur der waarheid (en wellicht het einde van een "nieuw paradigma").
Mijn reisverslagen
pi_96094047
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 16:23 schreef dvr het volgende:
Wanneer de beurzen instorten en er dus enorme hoeveelheden bezit geliquideerd worden, zal het vrijkomende geld een nieuwe bestemming moeten vinden.
Misschien begrijp ik het niet helemaal hoor. Maar wat geeft jou het idee dat er geld "vrijkomt" als de beurzen zouden instorten? Ik denk namelijk dat er per saldo helemaal niets vrijkomt. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')