quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Wane71 het volgende:Nu zie ik onderbouwing komen, daar ben ik voor.
Natuurlijk is een zekere weging bij bepaalde onderzoeksmethodes wel nodig, maar dit zou bij een echt representatieve peiling niet nodig hoeven te zijn en dat is gelijk mijn punt.
Er is maar 1 representatieve peiling en dat is die van 9 juni a.s.
Ik houd me dan ook aanbevolen, om "afgerekend" te worden op mijn stelling/mening.
Ik weet bijvoorbeeld van mensen, die ik zelf heb gesproken, dat Maurice de Hond mensen niet meer uitnodigd om te stemmen op zijn peilingen, als ze een keer PVV hebben gestemd.
Dan kan je wel alle wegingen van de wereld loslaten op je peiling, maar betrouwbaar is het dan in mijn ogen niet meer.
Ik zie dus een verschil tussen accuraat en betrouwbaar.
Jullie zijn niet dom, dus ook jullie weten, dat peilingen stemgedrag kunnen be-invloeden.
Wie zegt, dat Maurice de Hond dit niet wil doen?
Ik vind hem niet onpartijdig, ook al vanwege het feit, dat hij zich laat lenen voor reclames (gewoon doen!).
Synovate word betaald door omroepen, die al hebben aangegeven, dat ze onder andere de PVV niet zien zitten.
Hoe betrouwbaar ben je dan als onderzoeksbureau?
Gewoon vragen die ik heb, vanwege ervaringen, die ik heb gehoord uit eerste hand.
Graag jullie mening hierover.
Wayne
nog even een wat uitgebreidere reactie over de peilingen in het algemeen:
om een mooie uitslag te krijgen van een peiling, kom je met een representatieve steekproef al heel snel in de buurt van de correcte uitslag. het grootste probleem is echter, om je peiling ook echt representatief te krijgen. er zijn verschillende methodes om te peilen. een heel groot deel van de peilingen die gedaan worden in nederland, valt eigenlijk al om een principiėle rede af: de mensen die meedoen aan de peilingen worden niet aselect gekozen.
aselect betekend dat elk individu uit de populatie even veel kans maakt om gekozen te worden om mee te doen aan de peiling. een peiling waarin mensen in een tijdschrift worden opgeroepen om te stemmen, zal dus op voorhand selecteren voor of je dit tijdschrift wel of niet leest. maar ook een peiling op internet, waarbij mensen zelf moeten aangeven dat ze willen stemmen, is niet juist. mensen die uit zichzelf niet zo enthousiast zijn en geen peiling willen invullen, zullen hierdoor dus niet meegenomen worden in peilingen. ook mensen zonder internet worden niet meegeteld, of mensen die simpelweg nooit iets opzoeken over politiek op internet. dit betekend dat peilingen zoals jou site in principe geen goed beeld geven, maar ook dat de peilingen van Maurice de hond principieel gezien niet correct zijn.(ik ga hier zo verder op in).
wat is dan wel de juiste methode om een representatieve steekproef te krijgen? meestal wordt hiervoor gebruik gemaakt van telefonische steekproeven. omdat bijna iedereen een telefoon heeft, kan je zomaar een groep nummers opbellen, en bijvoorbeeld vragen naar de persoon in dat huishouden die het eerstvolgende jarig is. dit is dan ook de methode die door de meeste peilbureaus wordt toegepast.
het zal je echter niet verbazen, dat ook in deze methode problemen schuilen, en mede daarom worden er correctiefactoren toegepast. je weet bijvoorbeeld dat ongeveer 50% van de bevolking vrouw is(en zijn nog wel nauwkeurigere waarden te vinden). wat als je nu een steekproef gedaan hebt, en 54% van je ondervraagden is vrouw? om je hele steekproef maar gelijk weg te gooien omdat deze niet representatief is, is ook weer zo zonde. vandaar dat in deze steekproef iedere vrouw iets minder mee zal tellen(een lagere weegingsfactor krijgt) zodat je uiteindelijk weer op 50% vrouw uitkomt in je "gewogen" steekproef.
als je dit nou bij alle relevante variabelen doet.(dus ook voor inkomen, leeftijd, opleiding, enzovoort), dan krijg je ongeveer weer een representatieve steekproef. het is echter een heel karwei om de juiste variabelen mee te tellen(tel je bijvoorbeeld ook mee of iemand de telegraaf leest of de volkskrant? en tel je mee of iemand getrouwd is of niet? en hoe ver kun je gaan met vragen stellen aan de ondervraagden?) en op de goede manier mee te laten wegen. dit is wat er in een peilbureau gebeurd.
om dan nog even terug te komen op de peiling van maurice de hond. natuurlijk zal hij ook zijn best doen om van de peilingen een representatieve steekproef te maken. het is daarom ook zeker niet uitgesloten dat hij ongeveer de juiste resultaten krijgt. maar er blijft het probleem bestaan dat een hele groep kiezers bij voorbaat uitgesloten is van zijn peilingen. de groep mensen die niet mee willen doen, die niet van zijn site afweten, die geen internet hebben, die wel belangrijkere dingen te doen hebben dan een peiling in te vullen. zullen allemaal uberhaupt niet in zijn peilingen terug te vinden zijn.
maurice kan hiervoor corrigeren wat hij wilt, maar van deze mensen die om wat voor rede dan ook niet op zijn site willen stemmen, heeft hij geen vergelijkingsmateriaal.
om maar eens een vergelijking te doen, als hij een steekproef doet en 100% blijkt vrouw te zijn, dan kan hij knutselen wat hij wilt, maar hij heeft geen vergelijkingsmateriaal van mannen om te corriergen. stel dat alle mannen vvd stemmen(

), dan kan hij dat nergens opmaken uit zijn groep vrouwen. zijn peiling zal dus hoe dan ook niet kloppen.
daar zit hem dus het grote probleem. maurice, en andere internetpeilers nemen niet de gehele groep stemgerechtigde nederlanders, en gooit muntjes op om te kijken wie hij peilt, maar hij neemt de groep stemgerechtigde nederlanders die op zijn site zich aanmelden, en kiest daar uit.
vandaar dus dat je maurice peilingen altijd met een zoutvaatje bij de hand moet bekijken