Dank je wel Asphius.
Een aantal dingen van wat jij schetst, dat wist ik al, maar je hebt me wel wijzer gemaakt.
Ik gaf al aan, dat ik niet pretendeer de wijsheid in pacht te hebben, dus leren wil ik altijd.
Met zulke onderbouwde berichten als jij geeft, kan ik tenminste uit de voeten.
Per saldo zou dan zelfs de verkiezingsuitslag zelf ook niet de mening van de gemiddelde Nederlander zijn, omdat er altijd mensen zijn, die niet willen stemmen, of niet kunnen stemmen, maar dus wel stemgerechtigd zijn.
Dat is dan wel hun eigen keus en deze mensen worden bij de peilingen waarschijnlijk ook niet meegenomen, omdat het heel goed zou kunnen, dat deze mensen dus totaal geen interesse hebben in politiek.
Ik dacht uit mijn hoofd, dat de opkomst bij de vorige verkiezingen ergens in de buurt van de 50% lag.
De kans is dus heel klein, dat dat een getrouwe afspiegeling is, van de gemiddelde Nederlander.
Maar goed, dat ligt buiten de scoop van dit forum.
De peiling, die ik heb gevonden zie ik dan ook niet als betrouwbaar, net als al die andere peilingen dus.
Wat me wel trof, was het grote verschil tussen de verschillende peilingen.
Ik herinner me een experiment, wat in de USA is gedaan en nu ook in Nederland gedaan word.
Daar meet men de keren, dat een bepaalde persoon/partij in de pers genoemd word en het bleek, dat in de USA deze manier heel dicht bij de werkelijke uitslag zat.
Het word nu dus met de NL verkiezingen ook gedaan.
Ik heb dus de laatste metingen niet gezien.
Ik zal het weer eens opzoeken.
Elsevier heb ik nagekeken, Telegraaf, Volkskrant, NRC en natuurlijk peil.nl en synovate, alsmede de site, die ik genoemd had.
Ik zal deze cijfers eens middelen, kijken wat er dan uit komt.... gewoon benieuwd....
Wayne