Ik begrijp je vragen heel goed, zal er later ook uitgebreid op antwoorden..moet nu even bidden. Ik heb in mijn eerste reactie alles een beetje "algemeen" gehouden zonder teveel details te vermelden anders ben ik letterlijk uren aan het typen. Goed, ik zal zo ff inhoudelijk ingaan op jouw resterende vragen en zal waar het nodig is details vermelden.quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:48 schreef Regal het volgende:
[..]
Prima, eindelijk antwoord gekregen van een moslim. Ok, waar zal ik beginnen... je zegt dat je om je heen kijkt. Wat bedoel je daar precies mee? Wat is er anders geworden in de dingen die je altijd al om je heen had gezien? Of zie je nu meer? Zo ja, wat kun je dan zien? De bomen stonden er ook al toen je minder met religie bezig was.
Je onderzoekt en leest veel. Ok, je leest vaak de Koran dan denk ik, maar wat onderzoek je dan precies? Wordt er in de Koran gevraagd om je eigen onderzoek te beginnen naar een bepaald aspect? Er zijn ook mensen die niet in Islam geloven en ook onderzoeken en hiermee nieuwe ontdekkingen maken.
Maar goed, als je mij uit kunt leggen wat voor onderzoeken dat zijn en hoe jij je daarvoor moet opstellen, dan zou ik het erg graag van je horen. Zoals gezegd, ik ben gewoon benieuwd.
[..]
Met alle respect hoor, maar je doet nu hetzelfde als al die anderen. Namelijk: claimen dat jij de ware religie aanhangt. Je zegt dat Islam de meest complete en logische religie is. Waar baseer je dat op? Daar vraag ik nou juist naar. Kijk, ik probeer je niet van Islam af te houden hoor, maar iets meer in detail mag wel. Over welke feiten heb je het? En wat voor logica bedoel je precies? Ik hoor ook heel veel verhalen dat een deel van de Koran overgeschreven is van de Bijbel. Ik weet niet of dit waar is, maar het maakt de Islam niet overtuigender als de juiste religie. Dus probeer nou eens exact te vertellen wat Islam anders maakt dan andere geloven.
[..]
Wat voor dingen zijn dat? Het wordt er niet duidelijker op. Misschien is dit te persoonlijk om met de rest te delen -wat ik dan kan begrijpen- natuurlijk, maar ik hoop dat je je beseft dat niemand iets met dit antwoord kan. Waarschijnlijk ben ik nu een zeurpiet, maar goed.
Ik geloof in de boodschappen van de profeten.quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:34 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoe jij jouw geloof ervaart, en waar je precies in gelooft aangezien jouw geloof geen vaste naam heeft?
En ik begrijp heel erg goed wat hij er mee bedoelt. Ik zeg niet dat de moslim die 5 keer bidt in een moskee slecht is, maar ik doe het liever op m'n eigen manier.quote:Matteus 6: 5 – 8 (Jezus spreekt) “5 En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen.
6 Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.
7 Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. 8 Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen.”
Ik hoop en vermoed dat je dat toch wel de moeite waard vond.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Ik heb de eeste vid gisteren bekeken. Toch bijna een uur :p
Volgens mij haal je hier 2 van de mogelijke universa door elkaar: in een gesloten universum kijk je tegen je eigen achterhoofd aan.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Verder vertelt hij dat het universum 'plat' is. En dat als we ver genoeg zouden kunnen kijken dat we dan tegen de achterkant van onzelf aan zouden kijken.
Wat mij betreft allemaal buitengewoon fascinerend.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Hij weet hoe hij de oudheid kan bepalen en het tottale gewicht.
70% zou zichtbaar zijn het andere is 'onzichtbaar'.
Verder laat hij op het scherm allemaal formules zien waar ik dus geen kaas van gegeten heb...
Het universum rekt zich nog steeds uit, wordt steed groter en de afstanden tussen de sterren en al het andere in de kosmos zal op een gegeven moment zo groot worden dat als de mens miljarden jaren later, mits ze nog bestaan het niet meer zo goed kan meten als men nu kan.
Hij zegt dat men dan het bewijs van nu gaat leren maar dat ze het niet zelf meer kunnen meten zoals nu ook al bouwt men de beste telescopen.
De snelheid dat het universum zich zal uitdijen met de snelheid van het licht is.
Daarom is wat zo?quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
de oerknal legde hij zo uit dat er geen ander manier kan zijn dan dat die er dus geweest meost zijn met een simpele uitleg.
We zijn gemaakt van ' het materiaal der sterren' en daarom is het zo.
Oh, dat filmpje postte ik niet als bewijs van het niet bestaan van goden, zo is de lezing ook niet bedoeld. Zo'n bewijs kan helemaal niet bestaan, en niemand (behalve sommige mensen in dit forum misschien) beweert dat dat bewijsbaar is.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Interresant al die wetenswaardigeheden, maar totaal geen bewijs gevonden in z'n toespraak dat er geen God was die dit tot stand heeft doen komen.
Een vrij belangrijke conclusie inderdaad. Maar de boodschap is ook dat dat juist iets positiefs is.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Op het eind vertelt hij de waarheid pas, alhoewel hij zichzelf ook theoreticus noemt, zegt hij dat we meer NIET dan WEL weten mbt tot het universum.
Wat wil je er verder mee kunnen dan?quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Maar ik ben dus dingen van hem te weten gekomen waar ik niets mee kan. Mooi overall eenbenaming voor te hebben maar das ook alles.
Hij weet het allemaal wel erg leuk te brengen inderdaad.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Verder is het ook een cabaretierOverduidelijk
Hij was idd grappig op bepaalde momenten.
Dat filmpje postte ik vooral om twee dingen duidelijk te maken: ten eerste gewoon als een voorbeeld van een duidelijk bewijs voor evolutie. Maar vooral ook, ten tweede, om te demonstreren dat er helemaal niet noodzakelijk een conflict bestaat tussen wetenschap en religie.quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Het Katholieke fillmpje ga ik zo bekijken, niet dat ik katholiek ben. Mijn geloof heeft geen vaste naam namelijk![]()
Ach, zo wonderlijk vind ik de gulden snede niet echt. Het is een van de vele wiskundige wetmatigheden die we terugzien in de natuur. Dat getal is helemaal geen toeval of 'God's ontwerpkeuze'. Het is de verhouding tussen twee opeenvolgende getallen in de reeks van Fibonacci, wat het gepostte filmpje helaas maar niet verrassend verzuimt te vermelden. Want wat is er nou mystiek aan, zeg, priemgetallen?quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
Het filmje over de gulden snee, mbt tot Islam vond ik vele malen wonderbaarlijker. Dit zijn van die wonderen waar de wetenschap geen antwoord op kan hebben. Bijzonder interessant en hoog 'wauw' gehalte.
hij zegt: als het universum closed zou zijn en wanneer we lang genoeg zouden kijken we tegen de achterkant van ons zelf zouden aankijken. (vanaf de 25:00 timestamp in het filmpje)quote:Op donderdag 27 mei 2010 16:54 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Ik heb de eeste vid gisteren bekeken. Toch bijna een uur :p
Heel interessant dat 'het niets' gemeten kan worden.
Verder vertelt hij dat het universum 'plat' is. En dat als we ver genoeg zouden kunnen kijken dat we dan tegen de achterkant van onzelf aan zouden kijken.
Hij weet hoe hij de oudheid kan bepalen en het tottale gewicht.
70% zou zichtbaar zijn het andere is 'onzichtbaar'.
Interessant verhaal, meen ik echt. Ik merk alleen dat je niet zoveel kennis bezit over de islam en met name over "het volgen van de profeet". Het eerste gedeelte van jouw verhaal ben ik volledig met je eens, dat is exact hoe het zit. Desondanks zou ik je toch een klein boekje willen aanraden; "verhalen van de profeten". Dit is een heel duidelijk boekje waarin de verhalen zijn samengevat van de belangrijkste profeten..namelijk; noeh t/m jezus. Ik heb er heel veel aan gehad. Verder; Als iedereen zijn religie geheel op zn eigen manier zou vervullen zoals jij doet; dan onstaan er heel veel verschillende "stromingen" en vormen van de religie waardoor zo'n religie uit elkaar valt. Kijk maar naar het Christendom, tegenwoordig zijn er kerken die homo's trouwen terwijl in het oude testament duidelijk staat dat homoseksualiteit een zeer grote zonde is. Kortom; het christendom verandert met de tijd mee, met name door de velen innovaties en wijziginen. Stel jezelf de volgende vraag; als het oude testament daadwerkelijk het woord van God is, waarom word het dan gewijzigd door de mensen? Was het niet goed genoeg? God die weet toch wat er in de toekomst gebeurt. zo'n boek is toch voor alle tijden? Enfin, als ik inhoudelijk inga op jouw post dan kan ik zoveel dingen voor je verduidelijken maar dat neemt voor nu echt teveel tijd in beslag. Wij hoeven de profeet niet te volgen in alles wat hij deed, dat moet je goed begrijpen. Ik neem aan dat je bekend bent met de sunnah en dat je weet tot in hoeverre het verplicht is om het te volgen? Er is namelijk onderscheid tussen verplicht, en sterk aangeraden. Bijv. een baard laten; de profeet (saws) liet een baard, en het word sterk aangeraden om hem daarin te volgen..maar het is geen plicht! Zo zijn er heel veel zaken waarin wij zelf de keuze hebben om het te doen of niet. Wat betreft het bidden; velen zien het alleen maar als een plicht en dat is ook hoe jij het omschrijft. Alsof er alleen maar nadelen aan zijn verbonden, en we het maar MOETEN doen. Het is idd. een plicht maar het brengt zoveel voordelen en beloningen voor degenen die het uitvoeren, dat het voor de ware moslims werkelijk onmisbaar is in het leven. Mensen noemen idd. mohamed (saws) een moordenaar maar ze vergeten dat de quraish destijds zoveel aanslagen op hem gepleegd hebben, hij werd vanaf dag 1 beledigd, uitgescholden, beschuldigd etc. etc. Zijn volgelingen werden op brute wijze gemarteld alleen maar omdat ze getuigen dat er één God is; Allah. Weet niet of je de film; risalah (the message) gezien hebt? Ik wil je echter een laatste vraag stellen en zou het erg waarderen indien je de vraag kunt beantwoorden; Je zegt te gelovgen in God, óók erken je alle profeten. Dan vind ik het vreemd dat je geen religie aanneem aangezien de profeten allemaal een religie hebben achtergelaten. Ik vraag me overigens af of je mohammed ook als profeet erkent of alleen t/m mozes of jezus? Wij moslims erkennen alle profeten en mohammed is het zegel der profeten.quote:Op donderdag 27 mei 2010 19:12 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Ik geloof in de boodschappen van de profeten.
Het verhaal wat ze duidelijk proberen te maken dus. En het is heel erg simpel.
In allerlij geschiften mbt tot het geloof worden hun belevenissen verteld.
Ze leggen allemaal op hun manier uit wat slecht en goed is.
Maar in principe zeggen ze allemaal hetzelfde.
In ben een gelovige in God (Allah) en z'n boodschappers.
God heeft mensen nodig gehad om het verhaal op een menselijke manier te kunnen doorvertellen, doorvertellen op een manier dus zodat ' de mens' het begrijpen kan.
maar wat ik aboluut niet wil is een levensstijl volgen OMDAT de boodschapper zo leefde. Bijvoorbeeld Mohammed at vaak dadels. Ik vind ze niet lekker. Ik ga ze niet eten omdat een profeet het ook zo deed.
Ik ga me ook niet laten besnijden omdat men dat vroeger deed. waarom hebben we dat deel van het lichaam dan gekregen? Over verhalen mbt Adam heb ik ook nooit gelezen dat God hem en z'n nakomelingen bevool tot besnijdenis.
En verplicht bidden op gezette tijden kan ik ook niet over.
jezus was ook een profeet en vertelde dit:
[..]
En ik begrijp heel erg goed wat hij er mee bedoelt. Ik zeg niet dat de moslim die 5 keer bidt in een moskee slecht is, maar ik doe het liever op m'n eigen manier.
Een Moslim heb ik heel veel respect voor dat hij wel leeft naar de strenge regels. Ik weet ook dat de terrosistische aanslagen, zichzelf opblazen om slachtoffers te maken dat een echte moslim daar zich verre van wil houden. maar helaas begrijpt iemand die niets van de Islam afweet dat niet. Velen scheren iedereen over 1 kam.
Ik leer wijze lessen uit de booschappen van de profeten, maar ga ze dus niet ' exact' volgen.
Ik las in een paar vorige berichten dat Mohammed een moordenaar zou zijn... Men vergeet hierbij Mozes, die ook gedood heeft
Ok dit was even een korte beschrijving van mijn geloof.
Als ik het dan toch een naam moet geven zou het ongeveer zo kunnen heten: " geloof in de goedheid van God"
Daar ben ik geen kerk voor nodig!
Ik vraag me meestal af he, om zo een reactie te geven moet je wel echt niks van geloof afweten. Of zit ik er helemaal naast?quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:45 schreef DanHardy het volgende:
Sowieso, het geloof is er om zielige mensen houvast te geven. Peuters hebben ook een speen om rust te hebben. Wat mij betreft prima, zolang dat peutertje maar niet probeert die speen in mijn mond te duwen. En daar wringt de schoen nog wel eens bij gelovigen.
Beste Ghostrider. De duivel heeft heel veel manieren om mensen met een geloof te manipuleren. Hij benaderd je meestal van links, en dan weet je dat het de duivel is. Maar heel vaak kan hij ook van rechts komen, dan denk je dat je goed bezig bent maar het is eigenlijk een vermomde stem van de duivel om je met een zogenaamde 'zuivere hart' rede te beinvloeden. Dus mijn hart is zuiver en goed, ik heb zus en zo niet nodig en dergelijke.quote:Op donderdag 27 mei 2010 19:12 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Ik geloof in de boodschappen van de profeten......
Je moet goed begrijpen dat ik altijd al heb geloofd. Dus voordat ik ging praktiseren was het niet zo dat ik minder geloofde, alleen ik praktiseerde mijn geloof minder. Net zoals dat er tegenwoordig heel veel moslims zijn die wel degelijk geloven maar gewoon te lui zijn om het gebed te verrichten etc. Als je het universum overpeinst en het menselijk lichaam etc. kun je i.m.o. 2 redeneringen volgen; of je gelooft in God en gaat ervanuit dat hij alles en iedereen geschapen heeft, of je hanteert/gelooft de evolutietheorie. Ben je het tot zover met me eens? Ik bedoel, er moet toch een verklaring zijn voor dit leven op aarde en het ontstaan van het universum.quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:48 schreef Regal het volgende:
Prima, eindelijk antwoord gekregen van een moslim. Ok, waar zal ik beginnen... je zegt dat je om je heen kijkt. Wat bedoel je daar precies mee? Wat is er anders geworden in de dingen die je altijd al om je heen had gezien? Of zie je nu meer? Zo ja, wat kun je dan zien? De bomen stonden er ook al toen je minder met religie bezig was.
quote:Je onderzoekt en leest veel. Ok, je leest vaak de Koran dan denk ik, maar wat onderzoek je dan precies? Wordt er in de Koran gevraagd om je eigen onderzoek te beginnen naar een bepaald aspect? Er zijn ook mensen die niet in Islam geloven en ook onderzoeken en hiermee nieuwe ontdekkingen maken.
Maar goed, als je mij uit kunt leggen wat voor onderzoeken dat zijn en hoe jij je daarvoor moet opstellen, dan zou ik het erg graag van je horen. Zoals gezegd, ik ben gewoon benieuwd.
[quote]
Ik heb de koran gelezen en tot zover ben ik niet één tegenstrijdigheid tegengekomen in de koran. Ook niet met de wetenschap in de koran, alles schijnt te kloppen en er zijn wetenschappers die erkennen dat wat in de koran staat waarheid is. Aangezien je details wilt zal ik een link plaatsen naar een video genaamd; Quran and modern science, compatible of incompatible. De serie bestaat uit 15 delen van 10 min. ik zou zeggen bekijk ze in porties, of als je geen zin/tijd hebt, bekijk dan op zn minst alleen het eerste deel zodat het duidelijk voor je word.
Neem aub. de tijd om het te bekijken, er komen zeer veel wetenschappelijke feiten/theorieën aan bod die al 1400 jaar in de koran stonden. In de laatste delen worden ook veel vragen gesteld door atheïsten waarop Dr. duidelijke antwoorden geeft.
[quote]
Met alle respect hoor, maar je doet nu hetzelfde als al die anderen. Namelijk: claimen dat jij de ware religie aanhangt. Je zegt dat Islam de meest complete en logische religie is. Waar baseer je dat op? Daar vraag ik nou juist naar. Kijk, ik probeer je niet van Islam af te houden hoor, maar iets meer in detail mag wel. Over welke feiten heb je het? En wat voor logica bedoel je precies? Ik hoor ook heel veel verhalen dat een deel van de Koran overgeschreven is van de Bijbel. Ik weet niet of dit waar is, maar het maakt de Islam niet overtuigender als de juiste religie. Dus probeer nou eens exact te vertellen wat Islam anders maakt dan andere geloven.
Idd. het is toch ook onlogisch dat meerdere religies de waarheid kunnen bevatten in zn geheel. Er is maar één juiste weg, maar één religie kan de waarheid zijn. Ik heb de islam verkozen boven de anderen op basis van de islamitische geloofsleer en het wonder; de koran. Wat maakt de islam anders dan andere geloven zeg je; de koran lijkt in bepaalde opzichten op de bijbel omdat beide boeken van dezelfde God komen, dat is dus niet vreemd. De bijbel is echter gewijzigd door de mensen waardoor ze veel teksten hebben verandert voor hun eigen belangen. De koran vermeld duidelijk hoe de christenen en de joden destijds hun "boeken" en teksten voor een geringe prijs verkochten, zij worden daarvoor ook berispt in de koran. Om nou op je vraag te komen, wat maakt de islam zo anders; dat is de geloofsleer! Het "concept" van god binnen de islam! De belangrijkste geloofsleer is de Tawheed (eenheid). Het eerste wat elke moslim dient te leren is de Tawheed! Getuigen dat Allah één God is en dat hij geen deelgenoten heeft in wat dan ook, en erkennen dat mohamed (saws) zijn dienaar en boodschapper is. Kijk de joden zeggen; Uzair is de zoon van God, en zij denken dat de ziel van god in alle joden aanwezig is. Dat is een vorm van shirk (afgoderij). De christenen zeggen dat jezus de zoon van god is en ze geloven in de heilige geest; dus de drie-eenheid. Dat is ook een vorm van shirk want ze kennen God deelgenoten toe! Het hindoeisme gelooft in zelfs miljoenen goden, zij zien in elk levend schepsel God. Kortom; de islam is vrij van shirk en het belangrijkste van de islam is de éénheid van god. De woorden; La ilaha il Allah, wegen zwaarder dan de hemelen en de aarde bij elkaar. Wie sterft op deze woorden treed het paradijs binnen insha'Allah. Een mooi voorbeeld van iemand die haarfijn antwoord geeft op jouw vraag; waarom is de islam zoveel anders en beter dan andere religies is deze jongeman die overtuigd christen was en zich bekeerde tot de islam. Ik wil je graag vragen om het te bekijken. Hij legt exact uit waarom hij voor de islam gekozen heeft en wat het grote positieve verschil is tussen de islam en bijv. christendom en andere religies. Link;
Sorry voor de onoverzichtelijke post, het quoten ging helemaal mis. kun je me dat uitleggen, p.s. heb al mijn antwoorden vetgedrukt. ik hoop je zo voldoende antwoorden te hebben gegeven, en wacht je reacties af.
Idd, goede post, ik dacht alleen dat het een beetje te vroeg was om hem te wijzen op de gevaren van de influisteringen etc. misschien is hij idd. nog bezig met een leerproces en zullen insha'Allah alle puzzelstukjes op de juiste plaats vallen. ff een persoonlijke vraag; ben jij moslim? zo ja, bekeerd of zo opgevoed? mvg.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:18 schreef mariox het volgende:
[..]
Beste Ghostrider. De duivel heeft heel veel manieren om mensen met een geloof te manipuleren. Hij benaderd je meestal van links, en dan weet je dat het de duivel is. Maar heel vaak kan hij ook van rechts komen, dan denk je dat je goed bezig bent maar het is eigenlijk een vermomde stem van de duivel om je met een zogenaamde 'zuivere hart' rede te beinvloeden. Dus mijn hart is zuiver en goed, ik heb zus en zo niet nodig en dergelijke.
Bij dit soort influisteringen moet je je altijd het volgende afvragen. Was Mohammed (sav) niet de de mens met de schoonste hart op de wereld? Waarom is hij dan nooit afgeweken van zijn verplichtingen. Waarom heeft hij naast 5x bidden per dag ook snachts opgestaan en uren staan bidden totdat zijn heilige voeten opgezwollen raakten? Had hij dan geen zuivere hart (hasha)? Was niet hij de meest geliefde schepsel van God? Waarom heeft hij dan zo goed zijn best gedaan en zijn wereldse leven zo verwaarloosd wat betreft lusten, comfort en rijkdommen?
Ik snap dat je in een leerproces zit van je eigen geloof, geeft niks. Maar onderschat geen enkele farz die de profeet heeft voorgedragen. Het is voor een of meerdere goede doeleinden die alle moslims nodig hebben. Soms voor deze, maar voor een groter deel voor het hiernamaals.
Dat is een schijntegenstelling; geloof in God hoeft de evolutietheorie niet uit te sluiten en de evolutietheorie hoeft het bestaan van God niet uit te sluiten. De evolutietheorie is geen (GEEN) verklaring voor het ontstaan van het leven op aarde, noch van het ontstaan van het universum.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:27 schreef NumberSeven het volgende:
Als je het universum overpeinst en het menselijk lichaam etc. kun je i.m.o. 2 redeneringen volgen; of je gelooft in God en gaat ervanuit dat hij alles en iedereen geschapen heeft, of je hanteert/gelooft de evolutietheorie. Ben je het tot zover met me eens? Ik bedoel, er moet toch een verklaring zijn voor dit leven op aarde en het ontstaan van het universum.
Oke, ik heb het idd. verkeerd geformuleerd, waar ik het over had was écht het ontstaan van de aarde en het leven op aarde, de mens, de dieren etc. etc. Als iemand bijv. niet in God gelooft, wat is dan het alternatief bijv? Wat is een andere mogelijkheid voor het ontstaan van leven op aarde en de mensen etc.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:34 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Dat is een schijntegenstelling; geloof in God hoeft de evolutietheorie niet uit te sluiten en de evolutietheorie hoeft het bestaan van God niet uit te sluiten. De evolutietheorie is geen (GEEN) verklaring voor het ontstaan van het leven op aarde, noch van het ontstaan van het universum.
Kijk anders simpelweg eens hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie
En met alle respect, als je zo'n verkeerd beeld van de evolutietheorie hebt, kan niemand je verhaal over de compatibiliteit van de Koran en de wetenschap nog serieus nemen.
Hi nr7.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:32 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Idd, goede post, ik dacht alleen dat het een beetje te vroeg was om hem te wijzen op de gevaren van de influisteringen etc. misschien is hij idd. nog bezig met een leerproces en zullen insha'Allah alle puzzelstukjes op de juiste plaats vallen. ff een persoonlijke vraag; ben jij moslim? zo ja, bekeerd of zo opgevoed? mvg.
Ik denk dat de meeste (praktiserende) moslims dezelfde historie hebben gehad.quote:Op donderdag 21 januari 2010 16:25 schreef mariox het volgende:
Ik ben gewoon een doorsnee turks-nederlandse moslim. De islam met de paplepel ingegoten gekregen. Later de noodzaak gehad om dingen te rationaliseren door wat dieper in de boeken te duiken. Verder niks bijzonders aan toe te voegen behalve dat de turkse moslim traditie wel iets weg heeft van de Mevlana soefi traditie. Je zou het Neo-Rumi-sten kunnen noemen.
Wat de duivel betreft, ik denk dat je gelijk hebt over z'n handelingen.quote:Op donderdag 27 mei 2010 22:49 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Interessant verhaal, meen ik echt. Ik merk alleen dat je niet zoveel kennis bezit over de islam en met name over "het volgen van de profeet". Het eerste gedeelte van jouw verhaal ben ik volledig met je eens, dat is exact hoe het zit. Desondanks zou ik je toch een klein boekje willen aanraden; "verhalen van de profeten". Dit is een heel duidelijk boekje waarin de verhalen zijn samengevat van de belangrijkste profeten..namelijk; noeh t/m jezus. Ik heb er heel veel aan gehad. Verder; Als iedereen zijn religie geheel op zn eigen manier zou vervullen zoals jij doet; dan onstaan er heel veel verschillende "stromingen" en vormen van de religie waardoor zo'n religie uit elkaar valt. Kijk maar naar het Christendom, tegenwoordig zijn er kerken die homo's trouwen terwijl in het oude testament duidelijk staat dat homoseksualiteit een zeer grote zonde is. Kortom; het christendom verandert met de tijd mee, met name door de velen innovaties en wijziginen. Stel jezelf de volgende vraag; als het oude testament daadwerkelijk het woord van God is, waarom word het dan gewijzigd door de mensen? Was het niet goed genoeg? God die weet toch wat er in de toekomst gebeurt. zo'n boek is toch voor alle tijden? Enfin, als ik inhoudelijk inga op jouw post dan kan ik zoveel dingen voor je verduidelijken maar dat neemt voor nu echt teveel tijd in beslag. Wij hoeven de profeet niet te volgen in alles wat hij deed, dat moet je goed begrijpen. Ik neem aan dat je bekend bent met de sunnah en dat je weet tot in hoeverre het verplicht is om het te volgen? Er is namelijk onderscheid tussen verplicht, en sterk aangeraden. Bijv. een baard laten; de profeet (saws) liet een baard, en het word sterk aangeraden om hem daarin te volgen..maar het is geen plicht! Zo zijn er heel veel zaken waarin wij zelf de keuze hebben om het te doen of niet. Wat betreft het bidden; velen zien het alleen maar als een plicht en dat is ook hoe jij het omschrijft. Alsof er alleen maar nadelen aan zijn verbonden, en we het maar MOETEN doen. Het is idd. een plicht maar het brengt zoveel voordelen en beloningen voor degenen die het uitvoeren, dat het voor de ware moslims werkelijk onmisbaar is in het leven. Mensen noemen idd. mohamed (saws) een moordenaar maar ze vergeten dat de quraish destijds zoveel aanslagen op hem gepleegd hebben, hij werd vanaf dag 1 beledigd, uitgescholden, beschuldigd etc. etc. Zijn volgelingen werden op brute wijze gemarteld alleen maar omdat ze getuigen dat er één God is; Allah. Weet niet of je de film; risalah (the message) gezien hebt? Ik wil je echter een laatste vraag stellen en zou het erg waarderen indien je de vraag kunt beantwoorden; Je zegt te gelovgen in God, óók erken je alle profeten. Dan vind ik het vreemd dat je geen religie aanneem aangezien de profeten allemaal een religie hebben achtergelaten. Ik vraag me overigens af of je mohammed ook als profeet erkent of alleen t/m mozes of jezus? Wij moslims erkennen alle profeten en mohammed is het zegel der profeten.
Jammer dat je je moslim opleiding ( via chatquote:
Het is echt niets meer dan dat. Sorry.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 19:19 schreef Regal het volgende:
[..]
Is het dan echt niet meer dan dat?
Je moet toch wel iets waar kunnen nemen om van het betreffende geloof zeker te zijn.
Oh, en dan nog iets.. als ik uitreken waar je volgens de genoemde berekening uitkomt, dan is dat 275 km van Mecca, in the middle of nowhere.quote:Op woensdag 26 mei 2010 20:53 schreef Sahbi100 het volgende:
Ik ben moslim en ik ben ben er van overtuigd dat Allah bestaat.
Bekijk dit filmpje maar is.
Wat bij mij een serieuze vraag doet laten opkomen: getuigt een religie nou van spirituele armoede als men kennelijk van dit soort flauwekul er bij moet slepen?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 14:57 schreef Molurus het volgende:
Oh, nog een aanvulling met betrekking tot dat filmpje over hoe Mekka op "the world's golden ratio point" zou liggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Prime_Meridian
"The Prime Meridian is ultimately arbitrary — a matter of convention <...> The modern Greenwich Meridian, based at the Royal Observatory, Greenwich, was established by Sir George Airy in 1851."
Men wil toch zeker niet beweren dat men al bij de stichting van Mekka wist waar de britten de 0-lijn van lengtegraden zouden gaan leggen?
quote:Op woensdag 26 mei 2010 16:55 schreef Molurus het volgende:
Als je daarvoor aanwijzingen vindt hou ik me aanbevolen. Tot die tijd wuif ik dat weg als ongefundeerde fantasie.
[..]
Sorry dat ik het moet zeggen maar jouw post barst letterlijk van de fouten en misinterpretaties. Je begrijpt heel veel dingen verkeerd of interpreteert ze op een verkeerde manier, ik ga niet puntsgewijs alles beantwoorden want dan ben ik met een uur nog niet klaar. Maar toch even een aantal punten; ik ben zelf ook nog niet besneden, gezamenlijk bidden is alleen het vrijdaggebed verplicht voor de rest kun je alles thuis bidden. Verborgen aanbidding is de beste aanbidding, dus wat jezus zei zit een kern van waarheid in. Als je alleen bent, dan ziet niemand jou alleen Allah en is het ook oprechter dan wanneer je tussen alle mensen bid. Wat betreft jouw taalprobleem; broeder..ik ben arabisch opgevoed en ik kan geen koran lezen en ook geen arabisch schrijven. Dus we hebben dan hetzelfde probleem, vandaag in de moskee begreep ik helemaal niks van de preek. Maar dat geeft niet, het gaat immers om intentie! Mijn moeder leest en spreekt ook geen arabisch en toch red ze zichzelf wel met het bidden etc. Allah vraagt jou niet om het onmogelijke te doen, dat moet je goed begrijpen! Je handelt naar jouw mogelijkheden zoals ieder ander mens. Ik kan ook niet alles perfect en maak ook nog veel fouten, maar Allah is vergevensgezind en barmhartig voor ons. Wat betreft jouw stukje over moslims die hoogmoedig zijn, een goede gelovige leeft tussen angst en hoop. Niemand, werkelijk niemand is zeker van zijn plekje in het paradijs. Wij hopen op het beste, maar alleen Allah weet wat ieders plek zal zijn..vergeet dat niet! Hoogmoed en trots kan iemands daden vernietigen. Je zegt ook dat het je niet lukt om constant op je rechterzij te liggen, broeder dat lukt niemand toch? Het is de bedoeling dat je begint op je rechterzij en als je daarna draait is het niet erg. Ik had hetzelfde probleem en mijn broer legte mij het uit. Ik wil je zoveel vertellen en zoveel bijleren aangezien je veel dingen verkeerd opvat maar heb nu de tijd niet om superlange posts te plaatsen. Als je het goed vind kunnen we msn of email uitwisselen, ik wil graag je vragen beantwoorden en waar het nodig is helpen. Daar zijn broeders voor. Verder nog een klein advies; het beste wat je kunt doen is God om hulp vragen d.m.v. smeekbeden. Dat kan gewoon in het nl, ik doe ze ook in het nl. Vraag aan God om jou te helpen en jou het juiste pad te laten bewandelen insha'Allah! Je hebt het ook over de "strengheid" van God...denk dat je een verkeerd beeld hebt..misschien heb je meer "strenge" teksten gelezen dan barmhartige..ken je bijv. de hadith van de man die 99 mensen doodde en berouw wilde tonen? Laat me weten als je emailadres wilt uitwisselenquote:Op vrijdag 28 mei 2010 02:39 schreef theghostrider het volgende:
[..]
Wat de duivel betreft, ik denk dat je gelijk hebt over z'n handelingen.
Hij zal je proberen van het pad af te krijgen.
Ok eerst even reageren op welke profeten ik erken. En ja daar hoort Mohammed ook bij.
Het klopt dat ze allemaal een religie achtergelaten hebben en daar wringt de schoen. Joods, Christelijk en Islam. In het jodendom zijn er verschillende stromingen net zoals in het Christendom en Islam.
In het christendom is het aanbod heel erg groot. Om daar een keuze in te maken is zowieso al bijna onbegonnen werk. Als je bewust een keuze maakt betekent het ook dat je de anderen 'verwerpt'. De een wat meer dan de ander maar ok.
Binnen de Islam zijn er voor zover ik weet ook 2 stromingen. Sunni' s en Soenieten ,als ik het goed schrijf. Ze zijn geen vriendjes.
Er is in het verleden veel bloed vergroten om een geloof op te dringen. De kruistochten zijn daar een voorbeeld van.
M.a.w, iedereen die de keuze gemaakt heeft is bijna altijd bezig zijn standpunten te verdedigen. En wil z'n waarheid uitleggen of opdringen aan anderen. Op deze manier is het onmogelijk om een perfecte wereld te hebben idd.
Wat ik betref, voor mij is er geen religie die 100% aansluit bij mij. Dus moet ik dan toch gaan kiezen?
Ik ben al een paar keer van het pad geweest. Ik zeg niet dat er weer helemaal op zit, dat is zowieso niet aan mij daar een mening over te hebben. Ook zal ik nooit zeggen dat ik naar de hemel ga. Ik zou niet durven!
Ik vind iemand die dat over zichzelf zegt in het bezit van een onmetelijk portie grootheidswaanzin.
Als een gelovige gaat melden dat hij in de hemel komt en dan ook nog zegt ' jullie zijn gewaarschuwd' vind ik uit de hoogte doen. Hou ik niet van want alleen God heeft die wijsheid.
Ik vind het ook een zeer onaangename gedachtr verplicht met anderen te moeten bidden. Het citaat dat ik dus gaf van Jezus was ik dan ook erg blij mee te lezen. Zo dacht ik er altijd al over. Je bent geen gebouw nodig om te kunnen bidden. En aangezien bijna alle religies dit voorschrijven is er dus niet een voor me bij.
Ik praat er hier wel over, m'n geloof maar normaal ben ik er nooit mee bezig. Ik weet inmiddels wel van vrienden, familie en bekenden hoe ze in het leven staan.
Bij geloof heb je een gevoel, dat gevoel in woorden uitdrukken is heel erg moeilijk of onmogelijk.
Ik denk dat het meer draait om het gevoel dan om alle woorden die je onthouden hebt uit religieuze boeken.
Ik bedoel, uit mijn schrijven denk je een beeld van mij te hebben, een natuurlijk iets denk ik. Maar eigenlijk kun je het ware gevoel niet zien, je kan niet binnen in me kijken.
Ik ben dus niet besneden, in de Islam is het dan zo dat je dan hooguit in de 1e hemel kan komen (er zijn er 7 voor lezers die dit niet weten).
Ik zal je zeggen dat ik 2 jaar geprobeert heb te leven als Moslim.
Het is al 10 jaar geleden maar ok. Ik zal je de redene nlater in deze post vertellen vertellen waarom ik het niet meer kon opbrengen .
Ik denk zowieso niet dat je me als echte moslim beschouwt zou hebben ivm die besnijdenis maar ok...
Ik kwam in contact met een moslima op een engelse chat. Ik wist bijna niets van de Islam dus ik vroeg haar ernaar, ik was wel nieuwschierig.
Om een lang verhaal wat korter te maken, we hebben zo'n 2 jaar gemaild. Ze heeft me oa een Sunni pakket opgestuurd met heel veel literatuur mbt tot Islam.
Ik raakte erg gefacineerd dus.
Ze was m'n ' guide' zoals ze het zij. Van oorsprong kwam ze uit Somalie en woonde al een tijdje in Engeland.
Heel erg lief mens kan ik je zeggen. Als zij niet in de hemel komt zullen er niet veel komen in my upinion, en hoe ik haar zag en hoe goedhartig ze was. Ik weet het is niet aan mij, maar gevoelsmatig ' weet' ik het.
Ze was dus m'n gids. Maar ze drong er wel steeds op aan om naar een Moskee te gaan.
Ten eerste spreek ik geen arabisch... ja ik kende wel wat arabische zinnetjes en woordjes maar daar hield het mee op.
Dus wat schiet ik als hollander ermee op om tussen de arabisch sprkenden te gaan zitten en vele woorden nazeg waarvan ik de betekenis niet weet... Zij vertelde ook dat zij geen arabisch sprak... en dat het eromgaat dat je erbij bent.
Ik geloofde haar. Uit de boeken had ik voorbeelden van arabisch wat gebruikt wordt in het bidden. Ik kende de betekenis van de zin maar niet de woorden...arabisch is ingewikkeld voor non-arabs.
Maar na 2 jaar dus liet m'n gids me ' in de steek' .
Ze kon geen contact meer met me hebben was haar laatste mail want zoals ze zei ' i start to get feelings for you' En daarom kon ze geen contact meer want dat was VERBODEN in de Islam vertelde ze mij... Dus een echte vriend waar ik heel veel aan gehad had, en nog steeds veel wijze lessen van onthouden heb natuurlijk, was opeens foetsie...(Ze had in het begin en later ook veel de boodschap een baard te laten groeien, dat verhaal ken ik dus wel. Een baard, nee sorry het jeukt me te veelWat ik ook deed was niet meer geeuwen, probeer ik automatisch al tegen te gaan.. ik doe het praktisch nooit, heb het goed onder controle gekregen, en er is echt heel veel goeds blijven hangen. ok het slapen op de rechterzij... maar daar kon ik gewoon slecht volhouden..ik val niet altijd als een blok in slaap. Ik ' praat' nog heel lang na met God bijvoorbeeld, geheel automatisch doe ik dat... als ik een lange tijd op m'n rechter zij lig dan ligt het zeer onaangenaam...dus naar links gedraaid...maar op een gegeven moment draai ik weer naar rechts en val in slaap.. mar ik ben ook wel eens in slaap gevallen op m'n linkerzij dus
)
Niet lang daarna kon ik het niet meer ' bolwerken' , Ik ging nadenken waar ik nou mee bezig was.
Ik was niet ongelovig voor ik haar ontmoette maar ik realiseerde me opeens dingen. Ik bidde dus 5 keer per dag op gezette tijden. Ik durfde niet te bidden buiten die tijden. Dus als ik ergens mee zat moest ik wachten tot het tijdstip. Weer in het arabisch, want voor elk soort probleem was er een arabische tekst.
Ik realiseerde me dat het gevoel, de ' band' met God die ik voorheen zo voelde inplaats van verbetert eigenlijk verslechtert was.
Ik zag God altijd als een vriend waarbij je altijd terecht kon. Hij voelde niet meer als een vriend... (nu wel weer btw) Het was echt een oppermachtig wezen geworden waar ik dus voor knielde...
Ik ben toen gestopt met het bidden op gezette tijden.. eerst wel met een soort angst in me dat ik gestraft zou worden dat wel.
Maar ik voel me nu beter, want bij alles wat ik schrijf en zeg ' praat' ik wel een beetje met God, eigenlijk bijna altijd... ik weet niet of je het bidden kan noemen maar denk het wel.
Ik vraag hem dingen zoals ik het mezelf zou vragen... Het woord " Ameen" gebruik ik nog steeds als afsluiting...
Mijn conclusie over de Islam is Dat God wel als heel erg streng betiteld wordt. Ja hij is heel barmhartig maar de strenge teksten hebben toch echt de overhand.
Als ik God niet als close vriend kan zien is het niet leuk meer.
Wat satan betreft ik ga er niets uitgebreids over zeggen maar hij heeft mij meerdere malen getart.
Ik bid nog steeds dat God me beschermt tegen de misleidingen van eenoog. Alleen nu in m'n eigen taal.
Kleine voetnoot over de moslima. Ze vertelde dat haar doel is om in de 7e hemel te komen.
1 klein minpuntje van haar was dat ze me vertelde dat ze m'n gids was mede als doel in die 7e te komen. Ik zei dus je doet het niet allemaal om mij te helpen? Nee antwoorde ze... dat vond ik wel jammer.
Ok genoeg geschreven voor nu
En niemand op aard is perfect, dus ik ook niet
Fascinerend en mysterieus. Maar Tihuanaco en Puma Punku zijn niet 17000 jaar oud, maar uit het eerste millenium A.D. Desalniettemin indrukwekkend.quote:
In dat geval zeker. Die drang om te bewijzen dat geloofsovertuigingen echt waar zijn is op zich opmerkelijk aangezien gelovigen altijd van mening zijn dat het 'een kwestie van geloof' is.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 21:19 schreef Haushofer het volgende:
Wat bij mij een serieuze vraag doet laten opkomen: getuigt een religie nou van spirituele armoede als men kennelijk van dit soort flauwekul er bij moet slepen?
Of van die moslims die ook geloven en geen varkensvlees eten, maar wel alcohol drinken. Zulke moslims kom ik enorm vaak tegen. Dan vraag ik me af: is Islam dan wel serieus te nemen? Als ze in Islam geloven, dan is het buitengewoon raar dat je alcohol zuipt. Kun je me dit uitleggen? Ik weet dat dit veelal bij de jeugd voorkomt, maar toch. Ik drink geen alcohol, dus ik zou bij wijze van een veel betere moslim kunnen zijn.quote:Op donderdag 27 mei 2010 23:27 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
Je moet goed begrijpen dat ik altijd al heb geloofd. Dus voordat ik ging praktiseren was het niet zo dat ik minder geloofde, alleen ik praktiseerde mijn geloof minder. Net zoals dat er tegenwoordig heel veel moslims zijn die wel degelijk geloven maar gewoon te lui zijn om het gebed te verrichten etc.
Nee, ben ik het niet mee eens. Ikzelf ben agnost en naar mijn mening kun je nooit volledig weten wat er gebeurt als je dood gaat en hoe alles tot stand is gekomen. Het klopt dat het een wonder is dat we op deze aardbol mogen leven, maar dit kan zoveel redenen hebben. Alleen zijn het redenen die je nooit echt kunt bewijzen.quote:[b]Op donderdag 27 mei 2010 23:27 schreef NumberSeven het volgende:
Als je het universum overpeinst en het menselijk lichaam etc. kun je i.m.o. 2 redeneringen volgen; of je gelooft in God en gaat ervanuit dat hij alles en iedereen geschapen heeft, of je hanteert/gelooft de evolutietheorie. Ben je het tot zover met me eens? Ik bedoel, er moet toch een verklaring zijn voor dit leven op aarde en het ontstaan van het universum. [/b]
[..]
Ik heb het eerste deel net bekeken, en zal binnenkort de rest bekijken. Tot nu toe lijkt het interessant te worden, maar goed.quote:Ik heb de koran gelezen en tot zover ben ik niet één tegenstrijdigheid tegengekomen in de koran. Ook niet met de wetenschap in de koran, alles schijnt te kloppen en er zijn wetenschappers die erkennen dat wat in de koran staat waarheid is. Aangezien je details wilt zal ik een link plaatsen naar een video genaamd; Quran and modern science, compatible of incompatible. De serie bestaat uit 15 delen van 10 min. ik zou zeggen bekijk ze in porties, of als je geen zin/tijd hebt, bekijk dan op zn minst alleen het eerste deel zodat het duidelijk voor je word.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |