abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81882194
Volgens mij heb ik ooit een vergelijkbare topic gemaakt over het Christendom. Nu wil ik dit ook eens proberen met Islam. Nee, ik ben hier niet om te bashen en ik zou het daarom prettig vinden als niemand in dit topic gaat bashen. Wat dat betreft, wees gerust.

Mijn simpele en directe vraag is: waarom geloven moslims in Allah en hoe ben je op dat punt gekomen? Kan een moslim dit exact uitleggen voor ons allen niet-moslims? Is dit een proces of gebeurt dit allemaal erg rap? Ik heb dit ook met het Christendom gedaan. Er zit hier dus niks achter. Ben gewoon benieuwd.

Een andere vraag is: vanwaar zijn een aantal moslims zo snel geirriteerd? Waar komt deze emotie vandaan? Het is niet zo dat dit sinds de 'war on terror' al het geval was, want dan kon ik het enigszins begrijpen. Ik weet dat niet iedere moslim zo is, maar ik kan met een niet-moslim bepaalde onderwerpen gewoon makkelijker bespreken dan met een moslim. En nee, ik heb het dan niet over varkens, maar over zelfkritiek bijvoorbeeld.

Naast snel geirriteerd zijn vind ik moslims ook erg serieus. Men hoeft maar een klein grapje te maken en een moslim vat dit anders op. Een simpele cartoon is al genoeg. Tsja, dan zijn moslims niet eens serieus, maar boos. Erg boos. Waarom toch? Ik snap dat Muhammed de profeet is van Islam, maar Jezus is ook een profeet. We weten allemaal dat Jezus ontzettend vaak belachelijk is gemaakt. Waarom reageren moslims dan niet? Sterker nog, Jezus is toch ook één van de profeten van Islam?

Overigens, vergeleken met Jezus is het kattepis hoevaak Muhammed belachelijk is gemaakt. Kom op, laten we eerlijk zijn. Dus ik snap ineens die ophef van de moslims niet zo...

Tenslotte, Muhammed wordt vaak gezien als een je-weet-wel. Ik zal het netjes houden, maar je hebt het vast wel eens gehoord. Hoe leggen jullie dit uit aan niet-moslims? Ik zie moslims dan vaak boos worden, maar een uitleg willen ze dan nooit geven. Je zult dan wel gefrustreerd zijn, maar probeer het men dan ook uit te leggen. Mensen zeggen het niet zomaar. Als het een leugen zou zijn, dan moet je dat ook aan kunnen tonen.

Afijn, ik zal nog wel wat vragen hebben, maar kan er nu nog niet opkomen.
pi_81882471
Ik denk dat er in TRU weinig moslims komen
  dinsdag 25 mei 2010 @ 19:13:22 #3
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_81882616
Alle geloven hebben iets aan de "mens" te bieden. Mensen halen hoop uit geloven. Moslims vinden dat in Allah/mohammed, boedisten en boedha etc..

Simpel als wat!
Er was eens....
pi_81882879
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:13 schreef Maitje het volgende:
Alle geloven hebben iets aan de "mens" te bieden. Mensen halen hoop uit geloven. Moslims vinden dat in Allah/mohammed, boedisten en boedha etc..

Simpel als wat!
Niet om het een of het andere hoor maar het lijkt mij dat als je het aantal moslims neemt en trekt daar het aantal vanaf dat met dit geloof is opgevoed, dan houd je maar heel weinig over. Het veruit overgrote deel is er mee opgevoed en daar wordt het voortgelegd geen vragen erover te stellen. Men is dan ook meer cultureel ermee bezig dan actief religieus. Dit is zover ik weet ook de grote groep die niet voorzien is van die lange tenen. Niet voor niets kan je over de wereld gemakkelijk een kaart tekenen waar bepaalde geloofsovertuigingen dominant zijn in bepaalde culturen. Het hoort bij de opvoeding.
pi_81882885
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:13 schreef Maitje het volgende:

Simpel als wat!
Is het dan echt niet meer dan dat?
Je moet toch wel iets waar kunnen nemen om van het betreffende geloof zeker te zijn.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 19:23:33 #6
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_81883055
De meeste moslims zullen net als cristenen etc. met de paplepel ingegoten worden dat allah alles is. Ze gaan naar de moskee waar een allibaba (of hoe die ook mag heten) ze verteld hoe je moet leven en wat allah wel niet allemaal voor ze doet.

Maar goed, uiteindelijk zie ik zo dat elk geloof een soort gehersenspoel is.. meer niet.

Maar voor andere mensen is geloven hoop hebben op iets beters..

Stel je voor als men kan aantonen dat er nooit een mohammed/alla/jezus/God ooit op aarde is geweest dat er gewoon alle geloven enkel verzonnen zijn door machtstrijders?
Geloof mij, de wereld valt in elkaar!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er was eens....
  dinsdag 25 mei 2010 @ 19:51:53 #7
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_81884631
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:23 schreef Maitje het volgende:
De meeste moslims zullen net als cristenen etc. met de paplepel ingegoten worden dat allah alles is. Ze gaan naar de moskee waar een allibaba (of hoe die ook mag heten) ze verteld hoe je moet leven en wat allah wel niet allemaal voor ze doet.

Maar goed, uiteindelijk zie ik zo dat elk geloof een soort gehersenspoel is.. meer niet.

Stel je voor als men kan aantonen dat er nooit een mohammed/alla/jezus/God ooit op aarde is geweest dat er gewoon alle geloven enkel verzonnen zijn door machtstrijders?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja dat klopt allemaal wel. Maar wat de TS vraagt. en wat ik ook interessant vindt.

Als ik naar een christen ga en ik zeg 'hahahaha jezus was een homo'. Dan trekt de christen zich er 99 van 100 keer niets van aan.
Als ik dat tegen een moslim zeg hebt ik 999 van de 1000 keer maximale vette problemen. Waarom haten de meeste van die mensen alles en iedereen die niet in allah geloofd?
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_81885920
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:23 schreef Maitje het volgende:

SPOILER
wat stompzinnig om geloof gehersenspoel te noemen. Je kunt het ook omdraaien, en stellen dat geloof wél waar is en dat atheisten van het geloof af zijn gehersenspoeld. Slaat dus nergens op..

Trouwens ik vind God geloofwaardiger dan niet dat uit het niets ontplofte en daaruit de wereld schaapte, waarna er op die wereld vanuit het niets organismen kwamen die zonder reden evolueerden en zomaar het land dat ook vanuit het niets kwam op liepen etc etc.. Maar dat beeld heb jij bij het scheppingsverhaal dan?
Verwijder het achterwiel niet.
pi_81886520
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 20:15 schreef aapinator het volgende:

[..]

wat stompzinnig om geloof gehersenspoel te noemen. Je kunt het ook omdraaien, en stellen dat geloof wél waar is en dat atheisten van het geloof af zijn gehersenspoeld. Slaat dus nergens op..

Trouwens ik vind God geloofwaardiger dan niet dat uit het niets ontplofte en daaruit de wereld schaapte, waarna er op die wereld vanuit het niets organismen kwamen die zonder reden evolueerden en zomaar het land dat ook vanuit het niets kwam op liepen etc etc.. Maar dat beeld heb jij bij het scheppingsverhaal dan?
En waar komt god vandaan? Een wezen dat in staat is het universum te creeeren is oneindig veel complexer dan het universum zelf. Dus als je voor de minst complexe oplossing gaat dan is jouw stro-man verhaal "niets ontplofte" zelfs nog steeds de meer waarschijnlijke. En kom dan niet met het "God was er altijd al" want dat is nog steeds oneindig veel complexer dan "De ontploffende singulariteit was er altijd al".

Maargoed dit is een zijspoor, TS wilde horen van moslims waar zij hun overtuiging vandaan hebben.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 20:25:39 #10
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_81886590
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 20:15 schreef aapinator het volgende:

[..]

Aller eerst.. waarom moet er uberhaubt een scheppingsverhaal zijn?!

Maar goed, ik geloof gewoon in de oerknal.. Boem! Planeet.. planeet evalueerde, organismen evalueerde.. tadaa de mensch!
Waarom zo moelijk doen?

Serieus, ik snap geen aars van die hele bijbelse versie. Adam en eva.. Adam komt uit rip.. (de gedachte al), dan eten die sukkels van een appel, weg uit mooie land.
Daarbij, mis ik de gehele dinosaurussen in het hele scheppingsverhaal!
Terwijl die toch echt(!!111!!) hebben geleefd!

En.. om even terug te komen op het hersenspoelen....

Als er mensen wordt verteld dat als zij op zondag niet naar de kerk gaan zij in het vage vuur komen, of dat als kinderen dood gaan voordat ze gedoopt worden zij tussen hel en hemel komen.. sterker nog, vertellen dat er een hel is!! ___!!! Men....
Er was eens....
pi_81886681
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:19 schreef Regal het volgende:

[..]

Is het dan echt niet meer dan dat?
Je moet toch wel iets waar kunnen nemen om van het betreffende geloof zeker te zijn.
Ehm, het woordje 'geloof' geeft eigenlijk al aan dat het niet aan te tonen is en dus kennelijk niet waar te nemen...
  dinsdag 25 mei 2010 @ 21:20:49 #12
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_81890484
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 19:03 schreef Regal het volgende:
Tenslotte, Muhammed wordt vaak gezien als een je-weet-wel. Ik zal het netjes houden, maar je hebt het vast wel eens gehoord. Hoe leggen jullie dit uit aan niet-moslims? Ik zie moslims dan vaak boos worden, maar een uitleg willen ze dan nooit geven. Je zult dan wel gefrustreerd zijn, maar probeer het men dan ook uit te leggen. Mensen zeggen het niet zomaar. Als het een leugen zou zijn, dan moet je dat ook aan kunnen tonen.
Ik heb liever wel dat je hier post wat je met een je-weet-wel bedoelt, want ik heb werkelijk geen idee
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_81890792
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:20 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Ik heb liever wel dat je hier post wat je met een je-weet-wel bedoelt, want ik heb werkelijk geen idee
Pedo waarschijnlijk.
pi_81890900
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:20 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Ik gok dat hij iets bedoelt als pedofiel of krijgsheer/moordenaar.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 21:33:48 #15
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_81891644
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:24 schreef VaderVanJezus het volgende:
Pedo waarschijnlijk.
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 21:25 schreef D.Richard het volgende:
Ik gok dat hij iets bedoelt als pedofiel of krijgsheer/moordenaar.
O.k., ik begrijp niet zo goed waarom Regal dat dan niet gewoon benoemt. Zo moet iedereen een beetje gaan gokken wat hij bedoelt, want ik heb ook weleens gehoord dat Mohammed homofiel is, dus misschien bedoelt hij dat wel

Maar goed, Regal hult zich wel vaker in vaagheden in zijn topics. Hier moest iedereen maar raden dat hij het over Joden had .
pi_81898796
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 20:26 schreef bijderechter het volgende:

[..]

Ehm, het woordje 'geloof' geeft eigenlijk al aan dat het niet aan te tonen is en dus kennelijk niet waar te nemen...
Weet ik wel, maar toch... Hoop.. tsja, je kunt dat overal wel vinden op een bepaalde manier. Het is alleen niet echt een sterk argument, maar eerder een makkelijke uitweg. Er is toch wel een soort van contact die je hebt dat je kunt uitleggen aan dit geval de niet-moslims. Dit geldt overigens niet alleen voor de moslims hoor, maar ook andere geloven. Ze praten allemaal over hoop. Maar wat kun je daarmee als niet-gelovige of agnost? Het is niet iets wat je beet kunt pakken of dat je in elk geval verder op pad brengt. Als gelovigen daadwerkelijk mensen willen overtuigen van een bepaald geloof, dan zul je toch meer in detail moeten gaan. Of is dat te persoonlijk?

Dat het je hoop geeft is helemaal mooi, maar waarom heb je die hoop die je anders niet had? Is toch niet zo moeilijk om aan men uit te leggen, of heb ik het verkeerd?
pi_81899977
Wat ik wel een grappig gedachte experiment vind, is het volgende:

Neem van iedere geloofsstroom die er bestaat, een enkele volgeling - hoe extreem, absurd, normaal, logisch, etc ... die geloofsstroom ook is. Zet die allemaal bij elkaar in 1 kamer. Van die personen die je zo bij elkaar hebt, is er hooguit één die het bij het juiste eind heeft. Indien er meer zouden zijn, is er immers sprake van overbodige franje die je weg kunt laten, waardoor verschillende stromingen ineens hetzelfde zijn. Alle anderen zijn dwalend en hebben het bij het verkeerde eind.

Wat is de kans dan, dat zelfs niemand het bij het juiste eind heeft?

Maar dat even als side-tracking.
True strength is not a measure of the body,
It's a measure of the soul.
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:11:25 #18
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_81917007
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 23:10 schreef Maurice76 het volgende:

Wat is de kans dan, dat zelfs niemand het bij het juiste eind heeft?

Groot. Dat wou je horen toch?

Maar dan neem ik de evolutietheorie mee in deze.

Boem er was een oerknal... hoe kwam die er dan als er niets was??? Van een andere knal?
Vanuit het niets een mens kan niet en vanuit het niets een gigantische, niet te meten OERKNAL kan wel?

Als wij van de apen afstammen waarom zijn er dan nog steeds apen?

Misschien waren het wel de buitenaardse wezens die geknoeid hebben met wat dna, wie zal het zeggen.
Misschien komen onze voorouders wel van een andere planeet en hebben de slechterikken op een verre planeet genaamd aarde gedumpt

Ik kan zoveel variaties verzinnen... maar de wetenschapper blijft bij zijn standpunt van de oerknal LOL
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
pi_81918327
Als je vanaf je geboorte met een geloof geindoctrineerd wordt, ongeacht of dit nou islam is of christendom, dan geloof je omdat je niet anders weet.
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
  woensdag 26 mei 2010 @ 13:46:18 #20
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_81918391
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 13:11 schreef theghostrider het volgende:
Ik kan zoveel variaties verzinnen... maar de wetenschapper blijft bij zijn standpunt van de oerknal LOL
Je zegt het dus zelf al : Verzinnen...

Iedereen kan van alles verzinnen en fantaseren .

Spaghetti monster
  woensdag 26 mei 2010 @ 14:13:35 #21
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_81919577
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 13:46 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Je zegt het dus zelf al : Verzinnen...

Iedereen kan van alles verzinnen en fantaseren .

Spaghetti monster
De oerknal is ook verzonnen, beetje vergeetachtig??

Als je me het tegendeel kan bewijzen, zal ik je vergeven
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
  woensdag 26 mei 2010 @ 15:16:39 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_81922532
Niet echt TRU . > F&L.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_81924595
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 14:13 schreef theghostrider het volgende:

[..]

De oerknal is ook verzonnen, beetje vergeetachtig??

Als je me het tegendeel kan bewijzen, zal ik je vergeven
Ik schat dat hij bedoelt: theorie op theorie
  woensdag 26 mei 2010 @ 16:55:45 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_81927671
Poeh, even wat bekende misvattingen uit de weg ruimen.
quote:
Groot. Dat wou je horen toch?

Maar dan neem ik de evolutietheorie mee in deze.
Dat de wetenschap het fout kan hebben betekent niet dat wetenschap op hetzelfde niveau staat als ideeen waarvoor geheel geen bewijs bestaat of aanwijzingen zijn.
quote:
Boem er was een oerknal... hoe kwam die er dan als er niets was??? Van een andere knal?
Vanuit het niets een mens kan niet en vanuit het niets een gigantische, niet te meten OERKNAL kan wel?
Wie beweert dat de oerknal uit het niets kwam? Vooralsnog is het niet duidelijk wat de oerknal veroorzaakte, en alle opties staan wat dat betreft nog open.
quote:
Als wij van de apen afstammen waarom zijn er dan nog steeds apen?
Wij zijn apen, en hebben een gemeenschappelijke voorouder met de andere primaten.
quote:
Misschien waren het wel de buitenaardse wezens die geknoeid hebben met wat dna, wie zal het zeggen.
Als je daarvoor aanwijzingen vindt hou ik me aanbevolen. Tot die tijd wuif ik dat weg als ongefundeerde fantasie.
quote:
Misschien komen onze voorouders wel van een andere planeet en hebben de slechterikken op een verre planeet genaamd aarde gedumpt
Dito.
quote:
Daar is dan tenminste meer dan genoeg bewijs voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 26 mei 2010 @ 17:06:55 #25
302279 theghostrider
Time does not exist.
pi_81928195
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 16:55 schreef Molurus het volgende:
Poeh, even wat bekende misvattingen uit de weg ruimen.
[..]

Dat de wetenschap het fout kan hebben betekent niet dat wetenschap op hetzelfde niveau staat als ideeen waarvoor geheel geen bewijs bestaat of aanwijzingen zijn.
[..]

Wie beweert dat de oerknal uit het niets kwam? Vooralsnog is het niet duidelijk wat de oerknal veroorzaakte, en alle opties staan wat dat betreft nog open.
[..]

Wij zijn apen, en hebben een gemeenschappelijke voorouder met de andere primaten.
[..]

Als je daarvoor aanwijzingen vindt hou ik me aanbevolen. Tot die tijd wuif ik dat weg als ongefundeerde fantasie.
[..]

Dito.
[..]

Daar is dan tenminste meer dan genoeg bewijs voor.
Jammer dat ik niet nog meer verzonnen heb. Had je die ook allemaal op dezelfde wijze 'gecorigeerd'?

Meer dan genoeg...hmm waarom weet ik daar niets van?
Dieren zijn ook van vlees en bloed (nee insecten niet meegerekend etc.). Dus moeten we wel van ze afstammen?

Wat voor bewijs heb je dan? Niet te wetenschappelijk graag ( die latijnse benamingen enzo, je weet wel...)

Kleine aanvulling: Ik vind een hond meer op een paard lijken dan een mens op een aap.

Stamt het paard van de hond of de hond dan van het paard af?

Mijn conclusie: Darwin was een fantast. Dat jij net zo fantasierijk bent...oh hier ga ik de mist in... je hebt het niet zelf verzonnen dat deed Darwin, jij volgt alleen maar.

Sja als je niet in God gelooft moet je wel een ander mens geloven he
Insecten zijn er ook veel langer dan de mens...misschien waren ze wel het eerst... dan komen we dus van de insecten weg dus!

[ Bericht 4% gewijzigd door theghostrider op 26-05-2010 17:25:11 ]
شبح متسابق
ゴーストライダー
幽靈騎士
भूत सवार
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')