abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81856838
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 01:37 schreef childintime het volgende:

[..]

Voor velen is het juist het "niet kunnen voelen" waarom ze dit doen. Zo voelen ze iig nog iets en weten dus dat ze niet helemaal "gek" zijn.

Dochter deed dit toen ze behoorlijk depressief was. Op zo'n moment voel je niet meer. Je bent niet meer direkt betrokken bij de samenleving. Je vindt jezelf niet direkt het leven niet meer waard, maar wil een respons, een voelen dat je er nog bent en erbij hoort. Ik heb haar depressie destijds niet voldoende ondervangen. Ging ervan uit dat iedere puber deze dingen meemaakt. Maar zij zat er dus al veel dieper in. Waar ik voor zorg is dat dat dus niet weer gebeurt. Ik geef de ruimte niet meer dat ze weer in zo'n depressie raakt en prikkel en stimuleer haar om tot interactie over te gaan, hoe confronterend en vervelend dat voor haar ook zal zijn. Laat haar maar een uitbarsting hebben, laat haar maar onredelijk boos worden over iets; altijd beter dan in zo'n apatisch iets te verzinken waarbij ik totaal geen toegang meer tot haar heb en ze dus uitvluchten gaat bedenken om toch contact met haar omgeving te houden (het voelen).
Dat klinkt als een best goede instelling om ermee om te gaan, daarmee doorbreek je ook de taboe die er rond hangt. Het lijkt soms weleens dat mensen het gewoon gaan ontkennen en net doen of het niet bestaat. Vaak puur uit onmacht, geen idee hoe ze ermee om moeten gaan. Zo te zien onderken je het, en je hebt oplossingen gevonden ter preventie.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 02:07:43 #202
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81857076
Haar manier om met dingen om te gaan was te zeggen "ik wil/kan er niet over praten", wat dus uiteindelijk resulteerde in dit. Ik pik dat dus niet meer. Ik geef haar een halve of hele dag en haal dan weer het onderwerp van gesprek aan. Je moet erover praten, zo zit onze maatschappij in elkaar en als je dat niet doet, dan zak je binnen no time in een diep gat. En als dat praten dan met niet beheerste emoties gepaard gaat, dan is daar ook wel weer een oplossing voor. Maar praten zul je

En tot nog toe werkt dat. Soms kan dat echt dagen duren, maar uiteindelijk komt het er wel gepaard met meestal hevige (in mijn ogen totaal niet op dat moment/situatie slaande) emoties uit. Maar dat is haar gevoel. Het is al heel fijn dat ze dat gevoel onder woorden kan brengen en het niet wegstopt.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 02:15:07 #203
301363 Nocturnal_Johnny
Utterly Insane
pi_81857124
Zeker geen slechte manier om ermee om te gaan
Vretend in de regen op de camping met me vriendinnetje zonder reet en geen hersens.
I get a clean shave , bathe go to a rave , die from an overdose and dig myself outta my grave.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 08:23:06 #204
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_81858350
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 14:01 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

I hurt myself today
To see if I still feel
I focus on the pain
The only thing that's real

NIN - Hurt

Hahaha, dit nummer komt echt in elk topique over automutilatie naar boven.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_81930762
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 02:07 schreef childintime het volgende:
Haar manier om met dingen om te gaan was te zeggen "ik wil/kan er niet over praten", wat dus uiteindelijk resulteerde in dit. Ik pik dat dus niet meer. Ik geef haar een halve of hele dag en haal dan weer het onderwerp van gesprek aan. Je moet erover praten, zo zit onze maatschappij in elkaar en als je dat niet doet, dan zak je binnen no time in een diep gat. En als dat praten dan met niet beheerste emoties gepaard gaat, dan is daar ook wel weer een oplossing voor. Maar praten zul je

En tot nog toe werkt dat. Soms kan dat echt dagen duren, maar uiteindelijk komt het er wel gepaard met meestal hevige (in mijn ogen totaal niet op dat moment/situatie slaande) emoties uit. Maar dat is haar gevoel. Het is al heel fijn dat ze dat gevoel onder woorden kan brengen en het niet wegstopt.
Erg goed, m'n omgeving kon het niet geloven dat ik depri was, erg klote als het gewoon niet wordt onderkend. Erover praten werkt inderdaad nog het best, ik wou dat er nog meer mensen zo zouden denken, dan zou het een stuk minder gebeuren in de samenleving. Mensen zijn geneigd om zich af te sluiten wanneer ze zich gewoonweg niet begrepen en/of gehoord voelen, en zo te lezen ben je op de goede weg om dat te voorkomen.

Het lijkt het mij wel een behoorlijk zware en lange weg.
pi_81930870
quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 08:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hahaha, dit nummer komt echt in elk topique over automutilatie naar boven.
En echt indrukwekkend vind ik het niet.

Dan vind ik deze beter

Suicidal Tendencies - Love vs loneliness

How can you love someone
If you think that you're no one
When you mistreat yourself,
and think it's all you deserve
Cause it's so hard to care
Is this or is it loneliness?

How can you demand respect - when you have no respect?
When you abuse your body, never mind your mind
And you're your own worst victim
There'll be no love just loneliness

Why do you force a smile - when you know all the while
That you're burning inside, but don't want no one to know
The hell that you're in
As love turns to loneliness

How can you sleep at night?
When you know it's not alright
When you wake up in the morning, nothin' has changed
If you do nothin' about it
Love becomes loneliness
Love vs loneliness, love vs loneliness

And when you're down and you think you need something
The temptations so hard to resist
But what you grab sure ain't what you needed
That's not love it's loneliness
And when you're lonely and think you need someone
The plot a painful twist
There ain't no one that can make you feel like someone
Only you can cure loneliness

How can you be confident when you're all wrong with it
When you know what you're doing and you're doing it wrong
It's no misunderstanding
This ain't love this is loneliness
How can you love someone - if you think that you're no one?
pi_81934694
Een handboek? Een HANDBOEK??? neuh.. sorry.. ik heb een hoofd.
  donderdag 27 mei 2010 @ 00:27:28 #208
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_81953144
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 18:07 schreef RaXz het volgende:

[..]

Erg goed, m'n omgeving kon het niet geloven dat ik depri was, erg klote als het gewoon niet wordt onderkend. Erover praten werkt inderdaad nog het best, ik wou dat er nog meer mensen zo zouden denken, dan zou het een stuk minder gebeuren in de samenleving. Mensen zijn geneigd om zich af te sluiten wanneer ze zich gewoonweg niet begrepen en/of gehoord voelen, en zo te lezen ben je op de goede weg om dat te voorkomen.

Het lijkt het mij wel een behoorlijk zware en lange weg.
Op dochter's school werd er alleen maar meer druk op haar gelegd toen. Ze "wilde" niet, was dwars, luisterde niet en toonde geen respect voor de leerkrachten (vonden zij en daar werd ze dus op beoordeelt). Toen ik erachter kwam wat er allemaal speelde heb ik haar eerst eens een weekje thuis gehouden en lekker op vakantie laten gaan. Daarna zijn we een andere school gaan zoeken, die wel begrip had voor de situatie.

Vooral bij jongeren worden depressiviteit ernstig onderschat. Men gaat ervan uit dat dit soort buien horen bij de pubertijd, maar houdt vervolgens niet goed in de gaten hoe de jongere ermee omgaat en hoelang zoiets duurt. Ik voelde me ook weleens depressief in de pubertijd, maar dat was was dan een aantal dagen en dan kun je je ook zomaar weer ineens wel goed voelen. Als zoiets weken aan gaat houden is er echt wel meer aan de hand.

Nu ik weet dat zij daar gevoelig voor is, is het gewoon zaak goed op te letten. Uit zichzelf zal ze niet snel aangeven dat ze angstig is of overvraagd wordt. Ze zal doorgaan met toneel spelen tot ze daar zelf doodongelukkig van wordt. Al kan ze tegenwoordig wat sneller aangeven dat ze zich niet goed voelt, wat zich dan uit in ineens een "vloedgolf" aan miserabele gevoelens en angsten. Niet direkt aangeven dat iets teveel is, maar dat eerst opkroppen en het er ineens uitgooien (meestal als er iets totaal onzinnigs gebeurt). Maar iig verandert er iets. Ze lijkt te gaan leren dat dingen binnen jezelf houden en je niet uiten niet goed voor je is. Alleen wanneer en passend bij welke situatie dat is er nog niet zo.
pi_82480131
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 00:27 schreef childintime het volgende:

[..]

Op dochter's school werd er alleen maar meer druk op haar gelegd toen. Ze "wilde" niet, was dwars, luisterde niet en toonde geen respect voor de leerkrachten (vonden zij en daar werd ze dus op beoordeelt). Toen ik erachter kwam wat er allemaal speelde heb ik haar eerst eens een weekje thuis gehouden en lekker op vakantie laten gaan. Daarna zijn we een andere school gaan zoeken, die wel begrip had voor de situatie.

Vooral bij jongeren worden depressiviteit ernstig onderschat. Men gaat ervan uit dat dit soort buien horen bij de pubertijd, maar houdt vervolgens niet goed in de gaten hoe de jongere ermee omgaat en hoelang zoiets duurt. Ik voelde me ook weleens depressief in de pubertijd, maar dat was was dan een aantal dagen en dan kun je je ook zomaar weer ineens wel goed voelen. Als zoiets weken aan gaat houden is er echt wel meer aan de hand.

Nu ik weet dat zij daar gevoelig voor is, is het gewoon zaak goed op te letten. Uit zichzelf zal ze niet snel aangeven dat ze angstig is of overvraagd wordt. Ze zal doorgaan met toneel spelen tot ze daar zelf doodongelukkig van wordt. Al kan ze tegenwoordig wat sneller aangeven dat ze zich niet goed voelt, wat zich dan uit in ineens een "vloedgolf" aan miserabele gevoelens en angsten. Niet direkt aangeven dat iets teveel is, maar dat eerst opkroppen en het er ineens uitgooien (meestal als er iets totaal onzinnigs gebeurt). Maar iig verandert er iets. Ze lijkt te gaan leren dat dingen binnen jezelf houden en je niet uiten niet goed voor je is. Alleen wanneer en passend bij welke situatie dat is er nog niet zo.
Beetje late reactie

Lekker is dat, een school die er nog meer druk op gaat leggen als remedie. Echt diep triest, sowieso hoe het vaak loopt. Op depressief zijn staat ook al zo'n taboe, en veelvuldig word er gedacht dat een praatje wel de oplossing zal bieden met wat verdovende middelen, maar ook verder weinig tot geen aanpassing van de andere kant van de zegel. Ik ben zelf m'n hele pubertijd depri geweest, maar ik deed maar alsof het ok was want ik wist toch al wel dat er geen gehoor zou zijn, helemaal in die tijd. Tegenwoordig is er wel meer bewustzijn rondom, evengoed weten ze maar moeilijk hoe ze ermee om moeten gaan naast het strooien van etiketjes, gesprekken met professionals en drugs.

Jij doet tenminste veel moeite om te begrijpen, er zijn wel meer mensen die dat doen, maar volgens mij is dat nog niet het standaard. Over het algemeen is het meer een verlangen dat iemand zich maar gewoon aanpast aan alles en anders degene veroordelen. En gezien het feit dat er steeds meer bezuinigd word op de vangnet, zullen er steeds meer mensen in de goot belanden.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 00:09:53 #210
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82646512
Het vreemde was, dat zij al op LWOO zat. Ze kwam van het speciaal lager onderwijs. Maar zodra ze op die middelbare zat, begon het afglijden. Het is dan vooral zo jammer dat je als ouder daar niets van hoort. Dat als er al een gesprek is of een ouderavond zij steevast blijven volhouden dat het goed gaat, maar dat je kind meer inzet moet tonen en best koppig is. Aangezien ik dit ook al op haar eerste lagere school had gehoord (voor ze naar het speciaal onderwijs ging), gingen op een gegeven moment bij mij bellen rinkelen. En toen ik er dus achter kwam dat ze sneed, was dat direkt de druppel om haar aan te melden bij een andere school en ik haar totdat ze daar terecht kon ook gewoon thuis hield. De huidige school (van de problemen) belde mij dus regelmatig op dat ze naar school moest komen, anders namen ze contact op met de leerplichtambtenaar en bla bla bla...... Ik had zoiets van "je doet maar". Jullie beleid zorgt er mede voor dat mijn kind op dit moment zo in haar vel zit (ondanks al mijn gesprekken daar en uitleg over waarom zij zo reageert en dat dat onvermogen is en geen onwil), gaan jullie dat maar eens uitleggen aan die leerplichtambtenaar

Het is en blijft moeilijk. Een meisje van 14 hebben, wat zo depressief is dat ze niets meer wil. Dan denk ik "je leven moet nog beginnen en nu ben je al in zo'n staat"......

En op het MBO dreigde de situatie zich voor de 3e keer te herhalen. Ik heb haar thuisgehouden en haar een simpel baantje laten zoeken. Zij voelt de druk van naar school moeten gaan, maar weet niet wat ze wil. Ik heb haar gezegd eerst maar eens een tijdje te gaan werken. Ik denk dat in haar geval zij meer leert van allerlei simpele baantjes (sociaal gezien) en misschien ziet ze straks ineens het licht en weet ze ineens wat ze wel wil en leuk vindt. In dit geval is dat makkelijk, bij haar geboorte hebben wij een spaar/ studieverzekering afgesloten. Dus als ze bv nog naar school wil als ze 20 is ofzo, dan kan ze dat zelf bekostigen. Daardoor heeft ze nu die druk niet en zit een stuk beter in haar vel
pi_82647654
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:42 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk onzin zijn, maar ik denk dat er veel zijn die het wel uit aandacht doen. Daarbij vind ik littekens wel iets anders dan wonden, littekens zullen blijven en uiteindelijk zul je dat moeten accepteren. Maar als je met verse wonden loopt zou ik er toch wel wat over heen doen ja.
Klopt, bij ons op school liep een meisje rond met nog verse snijwonden op/in haar arm.
Maar die was ook op andere manieren bezig met aandacht trekken. Door dat soort figuren komen de vooroordelen en ik kan daar dan ook echt niet tegen. Natuurlijk zal zij ook wel een reden hebben voor haar gedrag, maar toch.
pi_82647761
quote:
Op maandag 24 mei 2010 17:20 schreef Leigh het volgende:
Snap er ook niets van. Zelfs niet na alle verklaringen die hierboven genoemd worden (geestelijke pijn, haat naar zichzelf etc).
Ik snap het eigenlijk ook niet. Maar dat is meer door de littekens die je eraan over houdt. Ik zou het op andere manieren doen.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 00:56:08 #213
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82647973
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:47 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik snap het eigenlijk ook niet. Maar dat is meer door de littekens die je eraan over houdt. Ik zou het op andere manieren doen.
Veelal snijden ze om nog enig iets te kunnen voelen. Veel jongeren doen dit in armen/ benen. Mensen die wat meer ervaren hierin zijn doen dat vaak in bovenbenen of buik, zodat het voor de buitenwereld niet zichtbaar is. Het snijden is geen uiting van "kijk eens hoe slecht het met mij gaat", of "zie je wel wat ik doe", maar meer omdat ze vaak zover van realiteitsbeleving staan dat snijden ze een gevoel geeft dat ze leven (als je snijdt, dan voel je en zo weet je dat je er nog echt bent). Dat is iets wat moeilijk uit te leggen is aan mensen die er niet mee te maken hebben, of het in hun omgeving meemaken. Het heeft niets te maken met dat ze denken dat ze niets waard zijn. Het is vaak voor hen een manier om met hun neus op hun leven gedrukt te worden.
pi_82648181
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 00:56 schreef childintime het volgende:

[..]

Veelal snijden ze om nog enig iets te kunnen voelen. Veel jongeren doen dit in armen/ benen. Mensen die wat meer ervaren hierin zijn doen dat vaak in bovenbenen of buik, zodat het voor de buitenwereld niet zichtbaar is. Het snijden is geen uiting van "kijk eens hoe slecht het met mij gaat", of "zie je wel wat ik doe", maar meer omdat ze vaak zover van realiteitsbeleving staan dat snijden ze een gevoel geeft dat ze leven (als je snijdt, dan voel je en zo weet je dat je er nog echt bent). Dat is iets wat moeilijk uit te leggen is aan mensen die er niet mee te maken hebben, of het in hun omgeving meemaken. Het heeft niets te maken met dat ze denken dat ze niets waard zijn. Het is vaak voor hen een manier om met hun neus op hun leven gedrukt te worden.
Ik heb zelf dan dat ik mijn tenen op een bepaalde manier vermink, die ziet niemand toch. En het laat ook eigenlijk geen littekens achter. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het doe, het werkt ontspannend denk ik, maar ik zie het niet als een heel groot probleem. Maar in armen snijden zal ik echt nooit doen en dat lijkt mij ook niet persé meer pijn te doen.

Niemand weet ook dat ik het doe. Ja mijn ouders zien wel eens een bebloedde teen en dan zeg ik dat ik per ongeluk de nagel heb gescheurd, net zoals ik ook wel eens op mijn vingernagels bijt of eraan zit te trekken. Eigenlijk dacht ik eerst ook nooit aan AM bij mijn tenen, het was gewoon iets dat ik deed. Nu weet ik dat het toch wel om de verminking en pijn gaat. Maar verder heb ik er ook totaal geen behoefte aan om het iemand te vertellen, omdat het verder niet heel erg schadelijk is in mijn geval. Vind ik dan. Het begon eerst wel eens te ontsteken, nu niet echt meer.

[ Bericht 3% gewijzigd door -Strawberry- op 11-06-2010 01:09:44 ]
  vrijdag 11 juni 2010 @ 01:14:56 #215
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82648422
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:04 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb zelf dan dat ik mijn tenen op een bepaalde manier vermink, die ziet niemand toch. En het laat ook eigenlijk geen littekens achter. Ik weet eigenlijk ook niet waarom ik het doe, het werkt ontspannend denk ik, maar ik zie het niet als een heel groot probleem. Maar in armen snijden zal ik echt nooit doen en dat lijkt mij ook niet persé meer pijn te doen.
Het werkt ontspannend schrijf je zelf. Dan is er dus ten eerste iets wat zo'n spanning oproept dat je de behoefte voelt om op zo'n manier ontspanning te zoeken. Het is niet normaal dat je je eigen lichaam beschadigt (op welke manier dan ook) om contact met je eigen gevoel te houden.
pi_82648496
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:14 schreef childintime het volgende:

[..]

Het werkt ontspannend schrijf je zelf. Dan is er dus ten eerste iets wat zo'n spanning oproept dat je de behoefte voelt om op zo'n manier ontspanning te zoeken. Het is niet normaal dat je je eigen lichaam beschadigt (op welke manier dan ook) om contact met je eigen gevoel te houden.
Op dit moment lijkt het me ook wel weer even fijn om eraan te zitten, maar ik voel me nu niet slecht of iets dergelijks. Ach... Het is ook niet dat ik depressief ben en het doe om nog 'iets' te voelen. Heb juist vandaag nogal veel emoties gevoeld eigenlijk. Maar dat was eerder en nu ben ik alleen een beetje moe (logisch gezien het tijdstip), dus ik snap niet echt waar die behoefte dan vandaan komt. Misschien gewoonte..
  vrijdag 11 juni 2010 @ 01:23:28 #217
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82648611
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Op dit moment lijkt het me ook wel weer even fijn om eraan te zitten, maar ik voel me nu niet slecht of iets dergelijks. Ach... Het is ook niet dat ik depressief ben en het doe om nog 'iets' te voelen. Heb juist vandaag nogal veel emoties gevoeld eigenlijk. Maar dat was eerder en nu ben ik alleen een beetje moe (logisch gezien het tijdstip), dus ik snap niet echt waar die behoefte dan vandaan komt. Misschien gewoonte..
Emoties waar je vervolgens weinig mee kunt en dat dus vertaald in jezelf iets aan doen. Omdat die emoties je overspoelen en je ze niet kunt reguleren.
pi_82648638
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:23 schreef childintime het volgende:

[..]

Emoties waar je vervolgens weinig mee kunt en dat dus vertaald in jezelf iets aan doen. Omdat die emoties je overspoelen en je ze niet kunt reguleren.
Maar van die emoties heb ik nu op dit moment dus geen last. Voel me prima. Dus vanwaar die behoefte?
pi_82648651
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Automutilatie word uiteindelijk ook gewoon een verslaving he. De aanleiding hoeft steeds minder sterk te zijn en de "hoeveelheid" vaak steeds meer/erger.
pi_82648714
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:25 schreef Myraela het volgende:

[..]

Automutilatie word uiteindelijk ook gewoon een verslaving he. De aanleiding hoeft steeds minder sterk te zijn en de "hoeveelheid" vaak steeds meer/erger.
Oh oke, dat zou goed kunnen. Ik heb me er wel een beetje in verdiept maar niet heel erg, omdat ik er zelf weinig last van ondervind. En omdat het niet echt een gebruikelijke manier van AM is heb ik daar eigenlijk tot voor kort nooit echt zo bij stilgestaan dat dat het misschien is.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 01:30:28 #221
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82648754
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:25 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dat dus. Je hebt jezelf aangeleerd om in het geval van emoties iets te doen met jezelf. Of dat nou negatieve of positieve emoties zijn. Jouw gewoonte is om er op een bepaalde manier mee om te gaan (net als dat ik rondjes ga lopen of pijltjes teken op papier), een sterke emotie laat je terugvallen tot gedrag wat jij jezelf hebt aangeleerd om emoties te verwerken.
pi_82648826
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:30 schreef childintime het volgende:

[..]

Dat dus. Je hebt jezelf aangeleerd om in het geval van emoties iets te doen met jezelf. Of dat nou negatieve of positieve emoties zijn. Jouw gewoonte is om er op een bepaalde manier mee om te gaan (net als dat ik rondjes ga lopen of pijltjes teken op papier), een sterke emotie laat je terugvallen tot gedrag wat jij jezelf hebt aangeleerd om emoties te verwerken.
Maar waarom kies ik dan voor mezelf pijnigen en iemand anders voor het tekenen van pijltjes, als het eigenlijk beide effectief is op het moment dat je het jezelf aanleert? Nu is het moeilijk om die gewoonte weer te veranderen en over te stappen op iets anders. En iedereen heeft natuurlijk wel eens sterke emoties, maar ik geloof niet dat iedereen dan persé een uitlaatklep nodig heeft. Of wel? Ze zeggen dat mensen die het opgroppen vroeg of laat ook knappen.
  vrijdag 11 juni 2010 @ 01:51:00 #223
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82649054
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 01:34 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar waarom kies ik dan voor mezelf pijnigen en iemand anders voor het tekenen van pijltjes, als het eigenlijk beide effectief is op het moment dat je het jezelf aanleert? Nu is het moeilijk om die gewoonte weer te veranderen en over te stappen op iets anders. En iedereen heeft natuurlijk wel eens sterke emoties, maar ik geloof niet dat iedereen dan persé een uitlaatklep nodig heeft. Of wel? Ze zeggen dat mensen die het opgroppen vroeg of laat ook knappen.
Dat weet ik niet. Misschien het verschil in draagkracht? De 1 kan heel veel hebben in zijn leven, de ander niet. Opkroppen is voor niemand goed. De 1 uit dat in sex, de ander in tekenen en weer een ander in zichzef beschadigen....
  vrijdag 11 juni 2010 @ 11:15:54 #224
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82656297
mjah ik zit nu ook op een punt waarop ik op de 1 of andere manier niks meer voel

maar zou ik me echt niet kunnen voorstellen dat ik mezelf zou gaan snijden eigenlijk
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
  vrijdag 11 juni 2010 @ 11:23:19 #225
151400 EvilMarc
, gekkie!
pi_82656676
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 11:15 schreef DeBassist het volgende:
mjah ik zit nu ook op een punt waarop ik op de 1 of andere manier niks meer voel

maar zou ik me echt niet kunnen voorstellen dat ik mezelf zou gaan snijden eigenlijk
Gelukkig! En probeer het alsjeblieft dan ook niet.
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
  vrijdag 11 juni 2010 @ 11:25:33 #226
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82656785
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 11:23 schreef EvilMarc het volgende:

[..]

Gelukkig! En probeer het alsjeblieft dan ook niet.
Komt goed
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
pi_82698954
Het kan ook een manier zijn om rustig te worden, als je zo overstuur bent dat je erin blijft hangen (hysterisch huilen en de boel niet meer helder zien). Door te snijden kun je een vreemd gevoel van rust en stilte krijgen.

Maar het blijft altijd de slechtste 'oplossing'.
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 12 juni 2010 @ 10:26:20 #228
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_82699133
quote:
Op vrijdag 11 juni 2010 11:15 schreef DeBassist het volgende:

Wat bedoel je met dat je niets meer voelt?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_82700592
Ik kan niet voor hem antwoorden maar voor zover ik weet:

Als je zo diep in de emotionele stress/zorgen zit, en vooral voor langere tijd kan je je gaan distantiëren van jezelf. Je weet wat er allemaal gebeurt en hoe vervelend het is maar je hebt gewoon de energie niet meer om je er zorgen over te maken. Je sluit het buiten, maar niet op een positieve manier. Het is een vorm van depressie.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 12:23:14 #230
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82702085
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 10:26 schreef Paul het volgende:

[..]

Wat bedoel je met dat je niets meer voelt?
volgensmij is het een soort van zelfbescherming
je weet dat als je alles bewust meemaakt het veel erger is omdat je beseft wat er aan de hand is. (vb bij mij is mn vriendin bijvoorbeeld missen doordat ik de laatste tijd ziek ben ) Als je emoties dan af en toe wegvallen besef je even niet meer hoe erg het is en is het (soms) draaglijker

totdat je uiteindelijk weer beseft dat het is weggevallen en dat is het dubbel zo erg eigenlijk

[ Bericht 9% gewijzigd door DeBassist op 12-06-2010 12:40:31 ]
pi_82702818
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 11:27 schreef EvilMarc het volgende:
Ik kan niet voor hem antwoorden maar voor zover ik weet:

Als je zo diep in de emotionele stress/zorgen zit, en vooral voor langere tijd kan je je gaan distantiëren van jezelf. Je weet wat er allemaal gebeurt en hoe vervelend het is maar je hebt gewoon de energie niet meer om je er zorgen over te maken. Je sluit het buiten, maar niet op een positieve manier. Het is een vorm van depressie.
Klinkt meer als een psychose of dissociatie.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 12:56:47 #232
223428 Countess
De kater komt later. Prrrrt!
pi_82703004
Ik vind het wel een misvatting dat snijders meestal over één kam worden geschoren als zijnde `borderliners´.
Ik geloof niet dat mensen die zichzelf uit woede of verdriet snijden, direct geëtiketteerd moeten worden als `grensgeval van meerdere psychische stoornissen´.
Etiketteren vind ik over het geheel beperkend voor mensen.
Kom ook gezellig meekotsen in mijn pukeboek!
pi_82703048
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:49 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Klinkt meer als een psychose of dissociatie.
Depersonalisatie, het buiten de werkelijkheid staan, kan ook nog.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 12:59:02 #234
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_82703077
Jezelf snijden is nooit dé oplossing om met emoties om te gaan.

Het kan heel prettig zijn om de emoties die je ervaart te onderbreken door fysieke pijn aan te richten. Echter ben je dan bezig met symptoombestrijding in plaats van een oorzaak aan te pakken.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:00:42 #235
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82703136
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:59 schreef EviL_AleX het volgende:

Het kan heel prettig zijn om de emoties die je ervaart te onderbreken door fysieke pijn aan te richten. Echter ben je dan bezig met symptoombestrijding in plaats van een oorzaak aan te pakken.
precies
en symptoombestrijding is maar tijdelijk zolang de oorzaak niet weg is
pi_82703175
quote:

Het is niet probleem-oplossend, maar emotie-oplossend. De eerste richt zich op de lange termijn en de tweede op de korte termijn.
pi_82703399
quote:

Dat is waar, maar op zo'n moment kun je gewoon niet meer helder nadenken.
signatuurloos
pi_82703432
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 12:58 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Depersonalisatie, het buiten de werkelijkheid staan, kan ook nog.
Klopt.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:14:56 #239
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_82703627
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:08 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Dat is waar, maar op zo'n moment kun je gewoon niet meer helder nadenken.
Dat weet ik. Maar in de tijd tussen die momenten zou je wél aan een langere oplossing kunnen werken.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:15:57 #240
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82703665
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:14 schreef EviL_AleX het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar in de tijd tussen die momenten zou je wél aan een langere oplossing kunnen werken.
dat moet wel met hulp van anderen
en zolang je die niet zou aannemen gebeurd er ook niks
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:17:28 #241
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_82703719
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:15 schreef DeBassist het volgende:

[..]

dat moet wel met hulp van anderen
en zolang je die niet zou aannemen gebeurd er ook niks
Dan kies je je eigen lot.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:18:30 #242
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82703757
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:17 schreef EviL_AleX het volgende:

[..]

Dan kies je je eigen lot.
klopt
maar soms zitten die mensen in een situatie dat je geen goede keuzes meer kan maken
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:26:47 #243
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_82704129
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:18 schreef DeBassist het volgende:

[..]

klopt
maar soms zitten die mensen in een situatie dat je geen goede keuzes meer kan maken
Als dit een doorgetrokken lijn is vanuit je vorige post dan zijn dit de mensen die noodzakkelijkerwijs een stuk jonger dood zullen gaan.

Ik wil niet ongevoelig zijn, en ik heb juist iemand door een dergelijke periode heen geholpen. Echter erger ik me er heel erg aan wanneer AM'ers onbegrip als argument gebruiken. Dit is onzin, het vermeende onbegrip kunnen zij gebruiken als excuus naar anderen om hun eigen gedrag voort te zetten. Eigenlijk heb ik gewoon een hekel aan mensen die zich bewust zijn van een probleem maar steeds weigeren er iets aan te doen. Al dan niet met hulp.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:29:33 #244
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82704242
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:26 schreef EviL_AleX het volgende:

[..]

Als dit een doorgetrokken lijn is vanuit je vorige post dan zijn dit de mensen die noodzakkelijkerwijs een stuk jonger dood zullen gaan.

Ik wil niet ongevoelig zijn, en ik heb juist iemand door een dergelijke periode heen geholpen. Echter erger ik me er heel erg aan wanneer AM'ers onbegrip als argument gebruiken. Dit is onzin, het vermeende onbegrip kunnen zij gebruiken als excuus naar anderen om hun eigen gedrag voort te zetten. Eigenlijk heb ik gewoon een hekel aan mensen die zich bewust zijn van een probleem maar steeds weigeren er iets aan te doen. Al dan niet met hulp.
helemaal mee eens. Ik heb ook een hekel aan mensen die niet geholpen willen worden aangezien ze hierin alleen andere mensen meetrekken en ondertussen zelfs wegkwijnen in zelfmedelijden.
pi_82704483
Het is niet zo dat het probleem na hulp ineens helemaal weg is. En al helemaal niet zo dat dat heel snel of makkelijk is. Na een jaar in behandeling te zijn geweest heb ik nog steeds momenten waarop ik terug val.
pi_82704845
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:35 schreef Myraela het volgende:
Het is niet zo dat het probleem na hulp ineens helemaal weg is. En al helemaal niet zo dat dat heel snel of makkelijk is. Na een jaar in behandeling te zijn geweest heb ik nog steeds momenten waarop ik terug val.
Het blijft altijd een zwakke plek lijkt wel.
  zaterdag 12 juni 2010 @ 13:45:55 #247
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82704908
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:35 schreef Myraela het volgende:
hmm, ja ik geloof idd wel dat bepaalde dingen zelfs na een behandeling wel achterblijven
je kan natuurlijk moeilijk doen alsof het nooit gebeurd is

ik ben benieuwd hoe zo'n psychische behandeling gaat ( al snijd mezelf niet )
pi_82705054
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 13:45 schreef DeBassist het volgende:

[..]

hmm, ja ik geloof idd wel dat bepaalde dingen zelfs na een behandeling wel achterblijven
je kan natuurlijk moeilijk doen alsof het nooit gebeurd is

ik ben benieuwd hoe zo'n psychische behandeling gaat ( al snijd mezelf niet )
Dat verschild per persoon natuurlijk. Omdat ook de oorzaak en alles per persoon verschillend zijn. Sommige doen het vanuit een persoonlijkheidsstoornis, andere vanuit een depressie en weer andere door een posttraumatische stresstoornis en andere doen het zonder verder iets te hebben. En zo zijn er nog veel meer "oorzaken". Je word dus daarvoor behandeld en niet voor automutileren zelf.
pi_82705302
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:18 schreef dotKoen het volgende:
En zoals inderdaad in de post van Trusten: ernstig depressieve patiënten voelen soms zo weinig (ernstige affectieve stoornis), dat lichamelijke pijn het enige is wat ze nog kunnen voelen.
Dit hierboven komt vaak voor!

Vriendin van me heeft borderline (een persoonlijkheidstoornis) en sneed ziczelf vroeger om maar iets te kunnen voelen. Haar armen zitten onder de littekens, maar na een intensieve (interne) therapie heeft ze dit nooit meer gedaan. Het gekke is dat ze zegt dat ze vroeger niks (ook geen pijn) voelde op de momenten dat ze zich sneed, maar als het dan gehecht moest worden (en de verpleger-sadist zei dat ze geen verdoving hoefde omdat ze dit zichzelf had aangedaan en ze dan dat hechten ook wel niet zou voelen) ze wel mega pijn had. En als ze zichzelf nu met scheren per ongeluk een minescuul plekje in d'r been snijdt, ze het wel gewoon weer voelt.

Waarom het vooral meisjes zijn? Betreft borderline, dat komt ook heel veel bij jongens voor, maar waar meisjes vaak aan drugs, sm, pijnigen of andere extremen (experimenten) gaan (je grenzen opzoeken: borderline) gaan jongens vaak aan de drugs, of in de criminaliteit. (diefstal, overval, agressie) Geen idee eigenlijk waarom dat zo is. Ik weet wel dat jongens niet zo snel als meisjes erkennen dat ze die stoornis hebben, dus dat het bij jongens minder snel geconstateerd wordt. Hoop dat je iets aan dit verhaal hebt.
  zondag 13 juni 2010 @ 00:50:55 #250
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_82729130
Hm, er wordt een boel onzin geroepen in dit topic, met name door omstanders. Meestal is de reden veel simpeler dan allerlei fancy psychiatrische constructies: je voelt je heel erg rot -> die gedachte wil je kwijt -> bij gebrek aan ventilatie mogelijkheden zoals praten, zoek je iets wat de gedachten in je hoofd overstemd: de een gaat drinken, de ander gaat blowen, de derde pakt een mes.

Leren praten over gevoelens en gedachten is voor jonge mensen soms moeilijker dan opkroppen en automutileren/blowen/etc. Zodra ze dit wel kunnen, verdwijnt de behoefte om te snijden soms ook vanzelf.

[ Bericht 11% gewijzigd door zyx1981 op 13-06-2010 00:57:25 ]
pi_82730331
quote:
Op zondag 13 juni 2010 00:50 schreef zyx1981 het volgende:
Hm, er wordt een boel onzin geroepen in dit topic, met name door omstanders. Meestal is de reden veel simpeler dan allerlei fancy psychiatrische constructies: je voelt je heel erg rot -> die gedachte wil je kwijt -> bij gebrek aan ventilatie mogelijkheden zoals praten, zoek je iets wat de gedachten in je hoofd overstemd: de een gaat drinken, de ander gaat blowen, de derde pakt een mes.

Leren praten over gevoelens en gedachten is voor jonge mensen soms moeilijker dan opkroppen en automutileren/blowen/etc. Zodra ze dit wel kunnen, verdwijnt de behoefte om te snijden soms ook vanzelf.
Je doet het wel heel makkelijk af. Niet serieus en nogal naief.
Misschien moet je dit eens doornemen, Ook duidelijke links voor TS, die hiermee wellicht (wel) geholpen is.

http://www.angelfire.com/rpg/automutilatie/index2.htm
  zondag 13 juni 2010 @ 02:01:34 #252
213785 zyx1981
Pepernoten iemand?
pi_82730662
quote:
Op zondag 13 juni 2010 01:45 schreef Luna3 het volgende:

[..]

Je doet het wel heel makkelijk af. Niet serieus en nogal naief.
Misschien moet je dit eens doornemen, Ook duidelijke links voor TS, die hiermee wellicht (wel) geholpen is.

http://www.angelfire.com/rpg/automutilatie/index2.htm
Ik zei ook dat de reden meestal heel simpel is. Soms zijn er idd allerlei achterliggende trauma's etc. Wat ik ook bedoelde was dat je niet misbruikt/oid hoeft te worden om te gaan snijden. Puur de gewone puberale gevoelskwesties zoals het idee hebben buiten een groep te vallen kan al genoeg zijn. Voor de duidelijkheid, ik probeer niets te bagatelliseren. Daarbij geldt ook dat niet iedere automutilist direct ook een heel zwaar verleden heeft. Relativiteit speelt hierbij een hele grote rol. Wat ik zwaar vind, kan een ander misschien wel luchtig opzij zetten.

Buiten dit: je kent me niet, dus noem me niet onserieus of naief.
  zondag 13 juni 2010 @ 11:45:26 #253
151400 EvilMarc
, gekkie!
pi_82735497
quote:
Op zondag 13 juni 2010 02:01 schreef zyx1981 het volgende:

[..]

Ik zei ook dat de reden meestal heel simpel is. Soms zijn er idd allerlei achterliggende trauma's etc. Wat ik ook bedoelde was dat je niet misbruikt/oid hoeft te worden om te gaan snijden. Puur de gewone puberale gevoelskwesties zoals het idee hebben buiten een groep te vallen kan al genoeg zijn. Voor de duidelijkheid, ik probeer niets te bagatelliseren. Daarbij geldt ook dat niet iedere automutilist direct ook een heel zwaar verleden heeft. Relativiteit speelt hierbij een hele grote rol. Wat ik zwaar vind, kan een ander misschien wel luchtig opzij zetten.

Een willekeurige 'puber met gevoelskwesties' begint niet zomaar met automutilatie. Simpelweg buiten de groep vallen is niet genoeg. Tenzij het om aandacht gaat, maar dan zou ik het niet onder automutilatie scharen maar onder aandacht trekken. Waarin het automutileren een manier is om aandacht te verkrijgen.
pi_82737932
quote:
Op zondag 13 juni 2010 02:01 schreef zyx1981 het volgende:

[..]

Je doet met je (vorige) stukje tekst alles wat mensen hier aan psychische redenen opschrijven teniet door automutulatie te vergelijken met; de een gaat drinken, de ander blowen, de anders pakt een mes. Zo simpel is het dus nooit. En door alles hier te ontkrachten schiet TS daar niks mee op.
Ik zeg trouwens ook niet dat 'een moeilijk verleden' de reden is, maar een persoonlijkheidsstroornis veelal de reden is (die veroorzaakt kan zijn door een moeilijk verleden,m wat idd niet te maken hoeft te hebben met misbruik, maar wel ook kan.)

Daarbij maakte ik je niet uit voor onserieus of naief, maar zei ik dat je het nogal makkelijk af doet, onserieus en naief. Zo "doen" is iets anders dan zo "zijn". Snapte?

En echt, die website-link in mijn vorige post is heel verhelderend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')