quote:
Op dinsdag 25 mei 2010 08:43 schreef ThunderBitch het volgende:[..]
Begrijp ik het dan goed, dat het alleen geldt voor halfbloedjes en niet voor andere mensen uit Indonesie?
Zoja, lijkt het me wel lastig, de een wel en de andere niet. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen halfbloeden naar Nederland zijn gekomen.
quote:
Ja dat snap ik nu, ik dacht dat het gold voor alle Indonesiers.
nee was op een van de publieke zenders.
Als ik het goed begrijp is de term westers allochtoon ook voor mensen uit wat nu tegenwoordig Indonesië is.
Wat ik de hele tijd wil zeggen is dat dat niet klopt.
Er zijn ook vele verschillen tussen het kleine Suriname en de grote eilandengroep:Indonesië.Indonesië was ook een ander maatschappij dan Suriname.In Suriname was alles gericht op Nederland;Scholing,enz.In Indonesië was dat niet zo voor de grootste groep Indonesiërs.
Surinamers waren Nederlandse Staatsburgers en Indonesiërs niet.De Indonesiërs waren niet Nederlandse onderdanen.Ongeveer 90/95% sprak geen Nederlands,enz.De overige 10/5% die had een maatschappelijk positie of een enige verband met Nederland.
De Indo's dus de gemengbloedigen die waren een apart geval ze horen in het algemeen niet bij de Indonesiërs ze werden juridische gezien als Nederlanders.In NL-Indië had je 2 lagen de Europese/Nederlandse en de Imheemse/Inlandse/Indonesische.
De Indo's behoren tot de 1ste laag maar voor veel in feite in de Europese laag tussen de Indonesiërs en Europeanen/Nederlanders in.Hun culturele indentiteit was Nederlands of Indisch-Nederlands.
De grootse groep wat hier in NL aankwam waren Indo's/de mengelingen.En ook een kleinere groep Indonesiërs die verbonden zijn met Nederland.