De onduidelijkheid is er alleen over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja want Ross Brawn heeft vast geen gezond verstand........![]()
Nee hoor, 20 seconden straf is precies volgens de regelsquote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Hoss het volgende:
[..]
De onduidelijkheid is er over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.
Onder geel moet je van je gas af, je mag wel doorrijden, maar desnoods moet uit de telemetrie blijken dat je veiliger en dus minder hard reed.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..].
Sarcasme is leuk maar je kunt ook te ver gaan. Nuance, leer het.
Key point.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Regels mogen nooit voor meerdere manieren interpreteerbaar zijn, heel simpel.
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:11 schreef M.Melandri het volgende:
Overigens hoop ik dat de bandeleverancier van 2011 ''slechtere'' banden gaat leveren zodat je niet meer de hele race op 1set uit kunt rijden. Nu is de race vaak na de 1e helft al beslist.
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Volgens formula1.com welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:33 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.
quote:Schumacher penalised for Alonso safety-car pass
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Mercedes will appeal the stewards' decision and a date for that appeal will be set in due course by the FIA. Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points in tenth place.
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.
Stefano Domenicale zei daarentegen meteen dat de regel aangaf dat er niet ingehaald mag worden. McLaren gaf aan Hamilton aan dat er niet ingehaald mag worden. Bij de teams lijkt dus minder onduidelijkheid te zijn dan bij ons.
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Het gaat in dit geval om de regel dat als de laatste ronde een safety car ronde is er niet meer ingehaald mag worden, gas geven mag welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Ik vind de regels dit jaar opzich wel beter, enige verschil met dat bijtanken is dat je met de oude regels een rondje lang door wilde rijden met een lege tank, dit jaar wil je een rondje eerder naar binnen dan je concurrent omdat je dan op verse banden een snel rondje kan rijden. Vorige GP bracht dat ook een aantal leuke positiewisselingen met zich mee. Echter is het jammer dat er geen 2e ronde pitstops komt door de te goede harde band.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:30 schreef Hoss het volgende:
[..]
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat banden nu wel een race mee kunnen. Een paar jaar geleden was het verplicht om een race met een set banden te doen. Ik neem aan dat fabrikanten dan meer aandacht besteden aan het langer mee kunnen gaan van banden dan nu het geval is. Terwijl het toen amper verantwoord was. Ik kan me bijvoorbeeld Raikkonen herinneren die er in de laatste ronde op de Nurburgring afging met een klapband. En zo waren er wel meer incidenten en werd de regel dacht ik na 1 seizoen weer terug gedraaid.
Nee hoor, mijn conclusie is juist. De handelswijze van de stewards is duidelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:41 schreef Hoss het volgende:
[..]
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |