Rokers zijn dom!quote:AMSTERDAM - Stoppen met roken kost mensen met een lage opleiding meer moeite dan hoogopgeleiden.
Zij hebben meer ondersteuning nodig, onder meer omdat zij minder zelfvertrouwen hebben. Dat blijkt uit onderzoek van antirookorganisatie Stivoro en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarvan de resultaten maandag zijn bekendgemaakt.
Volgens Stivoro is het percentage Nederlanders dat rookt de afgelopen decennia afgenomen. Onder hoogopgeleiden is die daling sterker dan onder laagopgeleiden. Mede daardoor zijn de sociaaleconomische gezondheidsverschillen toegenomen.
Volgens het RIVM leven mensen met een lagere opleiding gemiddeld zes tot zeven jaar korter en kampen zij veertien jaar langer met beperkingen door ziekte en ongezondheid. Die verschillen worden volgens het onderzoek voor een belangrijk deel veroorzaakt door roken.
Stivoro wil dat ondersteuning bij het stoppen met roken wordt opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Door volledige vergoeding wordt dergelijke hulp toegankelijker en neemt de kans toe dat laagopgeleiden erin slagen te stoppen, meent de stichting.
Wat ze eigenlijk zeggen is: De slimme mensen is het gelukt, dus het domme volk mag nu nergens meer roken en als het niet vrijwillig is, dan maken we het zo duur dat alleen de elite het nog kan betalen.quote:Op maandag 17 mei 2010 19:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De propaganda-oorlog gaat door:
bron
[..]
Rokers zijn dom!
Ja, 60.000 euro per gestopte roker die we allemaal mogen ophoesten, en dan komen daar nog de kosten van deze ondersteuning bij. Dat is natuurlijk wel extra omzet en winst voor de verzekeringsmaatschappij, die draagt namelijk niet dat risico maar wentelt dat af op de premies van iedereen als die kosten daar zijn.quote:Op maandag 17 mei 2010 20:01 schreef fs180 het volgende:
En dat mogen wij weer betalen, laat ze dan gewoon zelf stoppen, of niet!
Dat zien we gebeuren ja.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:42 schreef fs180 het volgende:
Je zal teveel gebrekkig informatie krijgen en die gaten worden opgevuld door trallala; aannames!
Klopt, daarvoor moet je je best doen.quote:je kunt een hoop aannemelijk maken, maar het zwart op wit krijgen is een ander verhaal.
Ik ook niet, in constateer alleen dat in al die massale onderzoeken niet meer komt dan een normale statistische afwijking. En dan zijn er twee met een iets grotere uitslag, in een deel van de onderzochte groep, en dat is dan net toevallig in Korea en Japan en niet in West-Europa, bij de groep van 30000 vrouwen die allemaal 30 jaar naast hun paffende man op de bank hebben gezeten en hebben ingevuld dat ze zelf niet roken. Want in Korea en Japan roken alleen mannen en hoeren. In een Europees onderzoek wordt er getwijfeld aan vragenlijsten wanneer iemand invult dat die niet veel meegerookt heeft en moet dat fysiek gecheckt worden, alsof je alleen van rook kanker zou kunnen krijgen, in Azie is elke vragenlijst waarop vrouwen invullen dat ze geen hoer zijn een hard gegeven. Maar de discrepantie tussen Aziatisch en Europees onderzoek hoeft dus niet verklaard, we tellen de onderzoeken die helemaal geen verband of een negatief verband geven gewoon niet mee, 'we weten immers nu veel meer over de schadelijkheid van meeroken' (we weten al wat de uitkomst moet zijn dus), en we gooien de onderzoeken met een afwijking richting schade op een hoop en dan gaat een politiek orgaan in de strijd tegen het roken, met belangenverstrengeling, nog even met die cijfers goochelen en we hebben 'wetenschappelijke' consensus.quote:Voor mij is heel aannemelijk dat roken slecht is, hetzelfde voor passief roken, simpelweg doordat je onnatuurlijke stoffen in je longen stopt (let wel, ik beweer nergens dat er een verband is tussen roken en longkanker maar ik sluit het als leek niet uit).
quote:Rokers moeten weer meer betalen voor hun sigaretten en shag. Pakjes waarin een eerder aangekondigde accijnsverhoging is verwerkt, liggen nu in het schap.
Een pakje sigaretten is na de accijnsverhoging van 1 april gemiddeld 20 cent duurder geworden. Een pakje shag is niet in prijs verhoogd, maar daar zit wel 2,5 gram minder tabak in. Volgens een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Kerftabakindustrie (VNK) kostte een pakje van de meest verkochte shag voor de wijziging 5,50 euro voor 45 gram.
De prijs is hetzelfde gebleven, maar in een pakje zit nu 42,5 gram. Ongeveer twee jaar geleden was dat nog 50 gram. "Het verschilt per fabrikant en daarmee per merk op welke wijze de accijnsverhoging in de prijzen wordt opgevangen. De een kiest voor een prijsverhoging, de andere kiest voor 'gewichtsverlies'."
Het aantal sigaretten per pakje varieert de laatste jaren dan ook sterk. Fabrikanten kiezen daarvoor om een prijsverhoging te camoufleren.
Junk foodquote:Op zondag 23 mei 2010 08:37 schreef esreality het volgende:
Roken zal wel niet gezond zijn maar dat zijn zoveel dingen niet. Junk food, niet sporten en teveel in de zon zitten ook niet. Gaan we die dingen ook belasten? Ik dacht het niet. Ik ben voor vrijheid. Het is kinderachtig om de accijns te verhogen en op deze manier mensen nog meer te duperen.
Rokers gaan eerder dood dus hoezo meer zorgkosten? Vergrijzing kost ook geld.
Van een niet-roker.
Laat iedereen maar zijn eigen keuzes maken. Kroeg eigenaren moeten zelf kunnen bepalen of er gerookt mag worden of niet. Komt er iemand langs bij je huis die wil roken, dan kan hij of zij dat ook buiten doen als je dat nodig vind.
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de vermeende gezondheidsschade veroorzaakt door meeroken.quote:Op maandag 24 mei 2010 23:25 schreef DionysuZ het volgende:
inderdaad niet zo gezond, maar in tegenstelling tot roken heb je alleen jezelf
Vind je het erg als ik jouw subjectieve 'waarneming' minder geloof dan bijv. een onafhankelijk panel van het IARC?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 10:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de vermeende gezondheidsschade veroorzaakt door meeroken.
Wat maakt het panel van het IARC onafhankelijk dan?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:29 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik jouw subjectieve 'waarneming' minder geloof dan bijv. een onafhankelijk panel van het IARC?
quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat maakt het panel van het IARC onafhankelijk dan?
quote:Reviews and evaluations are formulated by a working group of experts. The tasks of
the group are:to ascertain that all appropriate data have been collected; (ii) to select
the data relevant for the evaluation on the basis of scientific merit; (iii) to prepare
accurate summaries of the data to enable the reader to follow the reasoning of the
Working Group; (iv) to evaluate the results of epidemiological and experimental studies
on cancer; (v) to evaluate data relevant to the understanding of mechanism of action; and
(vi) to make an overall evaluation of the carcinogenicity of the exposure to humans.
Working Group participants who contributed to the considerations and evaluations
within a particular volume are listed, with their addresses, at the beginning of each publication.
Each participant who is a member of a working group serves as an individual
scientist and not as a representative of any organization, government or industry.
Altijd grappig mensen die de WHO als een subjectieve pro-roken organisatie neer willen zetten.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:29 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Vind je het erg als ik jouw subjectieve 'waarneming' minder geloof dan bijv. een onafhankelijk panel van het IARC?
Ik las laatst wat over het onderzoek van het IARC over hersentumoren en mobiel bellen. Dat werd deels gefinancierd door de telecomindustrie, verschillende onderzoekers haakten af op de opzet, en de conclusie was dat er geen conclusie getrokken kon worden, terwijl de data toch wel heel nadrukkelijk een kant op wezen.quote:
Je mag geloven wat je wilt geloven, maar als je andere mensen iets wilt verbieden moet je met feiten komen. En de vermeende gezondheidsschade van meeroken is geen feit.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:29 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De macht van het getal.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:04 schreef Idiota het volgende:
Ik heb een beetje rondgelezen maar wat ik nog niet snap:
Waarom willen ze het roken uitbannen?
Omdat ze denken dat het slecht is?
En omdat organisaties er veel geld aan verdienen om het roken tegen te gaan?
Is de tabakindustrie dan niet invloedrijker?
Tevens ben ik ook een actieve roker
Een roker is 60.000 euro goedkoper alleen in zorgkosten dan een niet-roker. Die 60.000 euro verdwijnt niet zomaar, maar is natuurlijk wel omzet voor verzekeringsmaatschappijen, de farmaceutische industrie en andere sponsoren van de WHO en vertegenwoordigden in de gezondheidsraad.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:04 schreef Idiota het volgende:
Ik heb een beetje rondgelezen maar wat ik nog niet snap:
Waarom willen ze het roken uitbannen?
Omdat ze denken dat het slecht is?
En omdat organisaties er veel geld aan verdienen om het roken tegen te gaan?
Is de tabakindustrie dan niet invloedrijker?
Dus je bedoeld ong: (ik grijp even de getallen uit de lucht)quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een roker is 60.000 euro goedkoper alleen in zorgkosten dan een niet-roker. Die 60.000 euro verdwijnt niet zomaar, maar is natuurlijk wel omzet voor verzekeringsmaatschappijen, de farmaceutische industrie en andere sponsoren van de WHO en vertegenwoordigden in de gezondheidsraad.
De verzekeraars zijn natuurlijk niet gebaat bij minder ingrepen, de kosten van alle verzekerden worden immers toch weer verhaald op de premiebetaler. Meer ingrepen is meer omzet dus meer winst. Rokers gaan gemiddeld eerder dood, en halen daardoor de jaren verpleeghuis vaak niet, en daar stikt het van de ingrepen en dus omzet.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:43 schreef Idiota het volgende:
Terwijl de rokers in aantal afnemen de risico's verminderen maar de opbrengsten toenemen voor zorgverzekeraars door minder ingrepen en ziekenhuiskosten?
kun je een onafhankelijk onderzoek tonen waaruit blijkt dat rokers gemiddeld goedkoper zijn?quote:Op vrijdag 4 juni 2010 15:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De verzekeraars zijn natuurlijk niet gebaat bij minder ingrepen, de kosten van alle verzekerden worden immers toch weer verhaald op de premiebetaler. Meer ingrepen is meer omzet dus meer winst. Rokers gaan gemiddeld eerder dood, en halen daardoor de jaren verpleeghuis vaak niet, en daar stikt het van de ingrepen en dus omzet.
Het stelsel zit niet zo in elkaar dat verzekeraars gebaat zijn bij minder claims.
humbug!quote:
Google is your friend. In tegenstelling tot sommige onderzoeken ligt deze niet verborgen in een universiteitsbibliotheek, maar kan iedereen er gewoon van genieten. Er zijn zelf topics over geweest op Fok!quote:
hee hee zo werkt het niet. Ik wil dat onderzoek zien, niet een verwijzing naar een zoekmachine.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 09:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Google is your friend. In tegenstelling tot sommige onderzoeken ligt deze niet verborgen in een universiteitsbibliotheek, maar kan iedereen er gewoon van genieten. Er zijn zelf topics over geweest op Fok!
quote:Op vrijdag 4 juni 2010 18:56 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
kun je een onafhankelijk onderzoek tonen waaruit blijkt dat rokers gemiddeld goedkoper zijn?
quote:Uiteindelijk maakt dit dat juist gezond levende mensen het duurst zijn voor de zorg, over hun hele leven gerekend. Recente berekeningen geven aan dat rokers zo’n 60.000 euro en mensen met ernstig overgewicht zo’n 30.000 euro goedkoper zijn over hun hele leven gerekend dan mensen met een gezonde levensstijl (Van Baal et al., 2008). Ongezond leven straft zich dan ook vooral door een korter leven en meer ziekte, niet door hogere zorgkosten. Overigens lijken deze getallen voor roken betrouwbaarder dan voor overgewicht, waar nog meer onduidelijk bestaat over de precieze invloed op levensduur.
quote:The researchers used their model to estimate the number of surviving individuals and the occurrence of various diseases for three hypothetical groups of men and women, examining data from the age of 20 until the time when the model predicted that everyone had died. The “obese” group consisted of never-smoking people with a BMI of more than 30; the “healthy-living” group consisted of never-smoking people with a healthy weight; the “smoking” group consisted of lifetime smokers with a healthy weight. Data from the Netherlands on the costs of illness were fed into the model to calculate the yearly and lifetime health-care costs of all three groups. The model predicted that until the age of 56, yearly health costs were highest for obese people and lowest for healthy-living people. At older ages, the highest yearly costs were incurred by the smoking group. However, because of differences in life expectancy (life expectancy at age 20 was 5 years less for the obese group, and 8 years less for the smoking group, compared to the healthy-living group), total lifetime health spending was greatest for the healthy-living people, lowest for the smokers, and intermediate for the obese people.
quote:Op zondag 6 juni 2010 14:31 schreef DionysuZ het volgende:
ik heb om een onderzoek gevraagd, niet een artikel.
Er worden toch gewoon conclusies getrokken door de verantwoordelijke onderzoekers? Daar hoeft toch geen politiek orgaan aan te pas te komen?quote:Op zondag 6 juni 2010 20:42 schreef DionysuZ het volgende:
Staat er een handtekening onder van de betreffende onderzoeker?
Dus rokers zijn goedkoper qua ziektekosten omdat ze 8 jaar eerder doodgaan. Ik zie het punt niet helemaal...quote:Op zondag 6 juni 2010 15:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.plosmedicine.o(...)journal.pmed.0050029
Een studie!![]()
[..]
Ten eerste gaat deze paper over obese mensen en gaat het amper over de effecten van roken.quote:Op zondag 6 juni 2010 15:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In pdf. 208 bladzijden. Veel leesplezier, hoewel ik vermoed dat je het dan nog zult gaan ontkennen.
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CBkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.soa.org%2Flibrary%2Fmonographs%2Fretirement-systems%2Fliving-to-100-and-beyond%2F2008%2Fjanuary%2Fmono-li08-6b-gutterman.pdf&rct=j&q=Prevention+no+cure+for+rising+expenditures%3A+Lifetime+medical+costs+of+obesity%2C+PLoS+Medicine%2C+5(2)%2C+e29+(0242-0249).&ei=QaULTKzuGouH4gbd2oWbAQ&usg=AFQjCNGjaent3uTiq5wYpohTxWFDIJvrEw
bewijst het dus helemaal niks.quote:It is asserted that further data and analysis are needed, particularly
in view of the long-term lags between the underlying behaviors and their mortality
consequences.
quote:Op zondag 6 juni 2010 15:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.plosmedicine.o(...)journal.pmed.0050029
Een studie!![]()
[..]
quote:Fourth, it is important to stress that we have focused solely on health-care costs related to smoking and obesity, ignoring broader cost categories and consequences of these risk factors to society. It is likely, however, that these impacts will be substantial. For instance, reduced morbidity in people of working age may improve productivity and thus result in sizeable productivity gains in society (e.g., [44]). In the case of smoking and obesity, these indirect costs could well be higher than the direct medical costs [8,18]. Moreover, from a societal perspective, other potentially substantial costs and consequences need to be considered, such as those related to informal care, the damage due to fires caused by smoking, or the reduced well-being of family members due to morbidity and premature death. These different cost categories emphasize the influence the perspective taken in economic analyses has on the conclusions. From a welfare economic perspective the societal perspective is, in fact, the most relevant [45], although in practice many evaluations take a narrower perspective, which more closely conforms to the perspective most relevant to the decision-maker they are trying to inform [46].
hee, ik ben op dit moment gewoon dezelfde argumentatie aan het gebruiken als de fervente anti-rookverbod mensen in deze topic gebruiken tegen de aangedragen onafhankelijke onderzoeken.quote:Op zondag 6 juni 2010 22:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
je weet dat dat er dus niet staat heh?
Jammer voor je dat die hier niet van toepassing is.quote:Op zondag 6 juni 2010 22:44 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
hee, ik ben op dit moment gewoon dezelfde argumentatie aan het gebruiken als de fervente anti-rookverbod mensen in deze topic gebruiken tegen de aangedragen onafhankelijke onderzoeken.
hee de eis voor een handtekening onder een onafhankelijk onderzoek is gedaan door papierversnipperaar, anders geloofde hij het onderzoek niet.quote:Op zondag 6 juni 2010 22:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jammer voor je dat die hier niet van toepassing is.
nee helemaal niet. ik weet precies wat er staat. Ik geef een voorbeeld van hoe deze argumentatie eerder gebruikt is, lees vanaf deze post maar eens:quote:Op zondag 6 juni 2010 22:52 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je weet dat je tekst quote waarin de onderzoekers zeggen dat ondanks rokers goedkoper zijn qua ziektekosten ze uiteindelijk waarschijnlijk wel meer kosten voor de maatschappij?
[..]
Ik bedoelde meer dat je denkt dat er iets staat wat er helemaal niet staat.
ow misschien ben ik gewoon heel erg dom. Ik was er van overtuigd dat je dingen aan het quoten was die aan moesten geven dat meeroken niet schadelijk zou zijn, maar ik ben nu bang dat je dat helemaal niet aan het doen was :/quote:Op zondag 6 juni 2010 23:16 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
nee helemaal niet. ik weet precies wat er staat. Ik geef een voorbeeld van hoe deze argumentatie eerder gebruikt is, lees vanaf deze post maar eens:
Rookverbod #45 - De Toren Van Pisa
Er staat dan een duidelijke conclusie en er wordt dan beweerd dat er helemaal geen conclusie is.
Ik ben ervan overtuigd, mede door de onderzoeken die in deze topicreeks al meerdere malen aangehaald zijn, dat meeroken een gezondheidsrisico met zich meebrengt.quote:Op zondag 6 juni 2010 23:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ow misschien ben ik gewoon heel erg dom. Ik was er van overtuigd dat je dingen aan het quoten was die aan moesten geven dat meeroken niet schadelijk zou zijn, maar ik ben nu bang dat je dat helemaal niet aan het doen was :/
Ja daar was ik al bang voor dan ben ik gewoon een soepkipquote:Op zondag 6 juni 2010 23:25 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd, mede door de onderzoeken die in deze topicreeks al meerdere malen aangehaald zijn, dat meeroken een gezondheidsrisico met zich meebrengt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |