Ik snap die arts ook niet.quote:De journaliste belde met een van de behandeld artsen van de jongen, die zijn mobiele telefoon aan de 9-jarige gaf.
En dat iddquote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:13 schreef pullup het volgende:
Die arts mogen ze ook wel op het matje roepen.![]()
Hij zou toch op zijn minst horen te zorgen dat die jongen afgeschermd blijft van dit soort engerds.
Ik vind dat 'de arts gaf zomaar ineens de telefoon door'-verhaal een beetje moeilijk te geloven. Zeker omdat dat knulletje zogezegd dacht dat familie aan de lijn had. Wellicht dat mevrouw de verslaggeefster zich eerst tegen de arts als familie of een bekende had uitgegeven? Lijkt me dat je anders als arts ook niet zo'n knulletje even een journalist te woord laat staan in zijn situatie.quote:Ruben: Mijn benen doen erg pijn
door Jolande van der Graaf
AMSTERDAM/TRIPOLI - Ruben van Assouw (9), de Tilburgse jongen, die de vliegramp in Libië als enige overleefde, stond gisterochtend in een kortstondig en hartverscheurend telefoongesprek vanuit zijn ziekenhuisbed De Telegraaf te woord.
Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11). Nadat Ruben rond negen uur in de ochtend op de intensive care van een kinderafdeling in een ziekenhuis in Tripoli was gewassen en wat slokjes water en vruchtensap te drinken had gekregen, gaf een van zijn behandelend artsen plotseling zijn mobiele telefoon door.
De arts liet de jongen enkele minuten met de verslaggeefster van deze krant praten. Bij het horen van zijn naam en de woorden 'Hallo Ruben, kun je me horen?' reageerde de jongen aanvankelijk emotioneel. Maar toen Ruben begreep dat hij geen familie aan de telefoon had, werd hij kalmer. Hij vond het overduidelijk prettig om weer zijn eigen taal te horen en vertelde dat het 'best wel goed' met hem ging. "Ik heet Ruben en kom uit Holland. Het gaat wel, maar mijn benen doen erg pijn", vervolgde het slachtoffertje, dat diverse gecompliceerde botbreuken opliep tijdens de ramp met de Airbus en woensdag een urenlange operatie onderging.
Ruben kon niet vertellen wat hem was overkomen en wist, hoogstwaarschijnlijk door de shock en bepaalde medicijnen, klaarblijkelijk niet dat zijn vliegtuig was neergestort. "Ik lig in een ziekenhuis. Er zijn hier mannen en vrouwen. Ik weet niet hoe ik hier ben gekomen, ik weet verder niets", zei hij. "Ik wil gewoon doorgaan. Ik wil me wassen, aankleden en dan doorgaan."
Nu je het zegt, zou dat heel goed zo gegaan kunnen zijn inderdaad. En helaas maakt dat de actie van de telegraaf alleen maar walgelijker.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:17 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ik vind dat 'de arts gaf zomaar ineens de telefoon door'-verhaal een beetje moeilijk te geloven. Zeker omdat dat knulletje zogezegd dacht dat familie aan de lijn had. Wellicht dat mevrouw de verslaggeefster zich eerst tegen de arts als familie of een bekende had uitgegeven? Lijkt me dat je anders als arts ook niet zo'n knulletje even een journalist te woord laat staan in zijn situatie.
Ja natuurlijk, die heeft zich minimaal voorgedaan als een vriendin van de familie.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:17 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ik vind dat 'de arts gaf zomaar ineens de telefoon door'-verhaal een beetje moeilijk te geloven. Zeker omdat dat knulletje zogezegd dacht dat familie aan de lijn had. Wellicht dat mevrouw de verslaggeefster zich eerst tegen de arts als familie of een bekende had uitgegeven? Lijkt me dat je anders als arts ook niet zo'n knulletje even een journalist te woord laat staan in zijn situatie.
Want dat knulletje is wereldnieuws, dus neem aan dat De Telegraaf niet de eerste media is die hem wil spreken. Dus waarom zou die arts dan nu ineens zo onzorgvuldig zijn en 'zomaar' de telefoon bij dat ventje in z'n handen douwenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:20 schreef BrandX het volgende:
[..]
Nu je het zegt, zou dat heel goed zo gegaan kunnen zijn inderdaad. En helaas maakt dat de actie van de telegraaf alleen maar walgelijker.
Je weet ook niet wat die "journalist" (rat is een betere naam voor zulke figuren) tegen die arts heeft gezegd.quote:
Dat realiseerde ik me net ook. Maar toch, hij had wel wat voorzichtiger kunnen zijn. Bijvoorbeeld laten terugbellen als de oom en tante aanwezig waren.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:21 schreef Q. het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat die "journalist" (rat is een betere naam voor zulke figuren) tegen die arts heeft gezegd.
Ook al is het een derde wereldland, ik ga er toch wel vanuit dat ook daar een arts gewoon een opleiding heeft genoten en genoeg verdiend om zich niet tot dit niveau te verlagen. En uiteraard gewoon het beste voor z'n patiënt wil, en dat lijkt me niet dat hij NOG groter nieuws is hier in NL.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:22 schreef pleeborstel het volgende:
Of de arts heeft wat geld toegeschoven gekregen....
quote:Bij de Telegraaf werken aasgieren
Zoals iedereen ondertussen wel weet was er één overlevende van de verschrikkelijke vliegramp in Tripoli: een 9-jarig jongetje uit Tilburg. Tijdens de ramp verloor hij zijn oudere broer en beide ouders. Zelf ligt hij met zware beenbreuken op de intensive care in Tripoli met om hem heen dokters en zusters die goed voor hem zorgen, maar die een taal spreken die hij niet begrijpt. Het is allemaal hartverscheurend en je hoopt dat iedereen zijn best doet om Ruben weer beter te krijgen en psychologisch te ondersteunen bij het omgaan met dit drama.
De Telegraaf denkt hier heel anders over: zij gaan gewoon even lekker bellen met een getraumatiseerd jongetje dat suf is van de medicatie. Vandaag in de krant en een nieuw dieptepunt in een lange geschiedenis van dieptepunten van de Telegraaf.
Ik zie de Telegraaf er voor aan om te vragen: "En hoe vind je het dat je ouders en broertje dood zijn"quote:"Ruben vertelde dat hij zich niets van het ongeval kon herinneren en was nog niet op de hoogte gebracht van het verlies van zijn ouders Patrick en Trudy en zijn broertje Enzo (11)"
Dat stukje inderdaad. Echt ongelooflijkquote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:35 schreef easy-going het volgende:
[..]
Ik zie de Telegraaf er voor aan om te vragen: "En hoe vind je het dat je ouders en broertje dood zijn"
Hebben ze meteen zijn eerste reactie op hoe hij op het nieuws reageert
Dat is het hem natuurlijk, iedereen spreekt er schande over maar wil het wél hebben gelezen. Dus verkoopt het, en dat dat het enige is wat telt voor de Telegraaf is wel al even duidelijk. Voor kwaliteit moet je iig daar niet zijnquote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:42 schreef Morthill het volgende:
Agh, zolang de 1+ miljoen lezers het maar tof vinden om zo'n exclusive te kunnen lezen.
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit tof vinden.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:42 schreef Morthill het volgende:
Agh, zolang de 1+ miljoen lezers het maar tof vinden om zo'n exclusive te kunnen lezen.
Helaas, ik gok dat er juist veel mensen zijn die nu de Telegraaf zouden kopen om zoiets te kunnen lezen. Want zo zijn mensen, ramptoeristenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:44 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die dit tof vinden.
Ik denk dat ze een bonus krijgt nuquote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:46 schreef KingOfMars het volgende:
Wat een hoer van een journalist ben je dan zeg. Een beetje krant zou d'r op staande voet op straat bonjouren maar bij de Telegraaf hoef je dit natuurlijk niet te verwachten..
Wie schrijft even een kort maar krachtig stukje wat iedereen vervolgens daar kan dumpen?quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:48 schreef DABAMaster het volgende:
http://www.telegraaf.nl/contact/reageer/?redactie=25
Daar kunnen we klagen!
Nou ik zie alleen media die het zonder verder oordeel erover het klakkeloos overnemen of melding er van maken. Behalve een blogje op retecool tot nu toe.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:51 schreef Crazy-M het volgende:
Echt diep en diep ziek dit.
Onbegrijpelijk waar ze het vandaan halen om te bellen. Echt totaal respectloos.
En denk dat zo heel nederland denkt, aangaande van reacties die het losmaakt.
In een tijd waarin normen, waarden en respect gepredikt worden door onze overheid, waarin de hufterigheid en de asocialiteit van onze samenleving mikpunt zijn van campagnes van de Overheid, presteert de Telegraaf het om een nieuw dieptepunt in de Nederlandse journalistiek te bereiken.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:49 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Wie schrijft even een kort maar krachtig stukje wat iedereen vervolgens daar kan dumpen?
Prima beginnetje toch.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:52 schreef Amos_ het volgende:
[..]
In een tijd waarin normen, waarden en respect gepredikt worden door onze overheid, waarin de hufterigheid en de asocialiteit van onze samenleving mikpunt zijn van campagnes van de Overheid, presteert de Telegraaf het om een nieuw dieptepunt in de Nederlandse journalistiek te bereiken.
Het is werkelijk onbegrijpelijk dat u als Telegraaf-redactie zonder blikken of blozen een interview durft uit te voeren en te plaatsen met een jongen wiens leven zojuist een dramatische wending heeft gekregen.
Zoiets? En dan nog wat erbij?
quote:Pers
Staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken heeft een dringend beroep gedaan op de pers om zich terughoudend op te stellen jegens de nabestaanden van de slachtoffers.
Tijdens een bijeenkomst van nabestaanden kregen zij en minister Maxime Verhagen van nabestaanden te horen dat die zich aan sommige media en journalisten stoorden.
We zien dat foto's van sites als Hyves worden gekopieerd en gepubliceerd in kranten en op websites, aldus Bijleveld.
Emoties
Bijleveld vroeg de pers namens de nabestaanden hen met rust te laten. ''Bel niet aan, vraag niet om informatie. Respecteer dat wij heel veel emoties hebben die wij moeten verwerken.''
Ze zei dat de familie van de 9-jarige Ruben, de enige overlevende van de ramp, dat nadrukkelijk heeft aangegeven.
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:49 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Wie schrijft even een kort maar krachtig stukje wat iedereen vervolgens daar kan dumpen?
Zoiets sturen?quote:Geachte redactie,
In de journalistiek is het belangrijk om zo snel mogelijk nieuws te kunnen brengen. Als dagelijkse krantlezer heb ik daar alle begrip voor, ik wil namelijk op de hoogte zijn. Waar ik geen begrip voor heb is de manier waarop uw krant is omgegaan met de vliegramp in Libië. Waar haalt u het lef vandaan om een jongen wiens leven net in één moment compleet verwoest is te interviewen, voor hij ook maar enigszins de kans heeft gehad om het trauma te verwerken? Waarom gaat u voorbij aan het verzoek van de nabestaanden om hen de komende tijd met rust te laten? Dit soort riooljournalistiek hoort niet thuis in een ontwikkeld land als Nederland, waar we als samenleving hebben afgesproken dat we de zwakkeren helpen en ondersteunen. Het getuigt van totaal gebrek aan medeleven en respect dat u op deze manier omgaat met deze situatie. Z
Ik hoop dat u een uitgebreide excuusbrief plaatst op de voorpagina van uw volgende editie, gericht aan de familie en de jongen zelf.
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:55 schreef Loveless85 het volgende:
Ik hoop echt dat die familie die journalist tot aan het Europese Hof vervolgt om dat wijf uit functie te laten zetten en een schadevergoeding te vragen dat ze voor de rest van haar miserabele leventje op water en brood kan leven
Prima. Wellicht nog vermelden dat er dus duidelijk op die vorige persco werd verzocht de familie met rust te laten? Staat quote op de vorige pagina in dit topic geloof ik?quote:
Hoi Jolande.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:01 schreef Tijgertje. het volgende:
Mag ik dan als enige in dit topic even positief reageren?
Dit is gewoon de harde realiteit. Dat jongetje sterft echt niet van dat ene telefoongesprek.![]()
Wat echt erg is, is dat ze hem nog niet verteld hebben dat zijn familie is overleden.
quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:01 schreef Tijgertje. het volgende:
Dit is gewoon de harde realiteit. Dat jongetje sterft echt niet van dat ene telefoongesprek.![]()
Wat echt erg is, is dat ze hem nog niet verteld hebben dat zijn familie is overleden.
Toegevoegd en ga versturenquote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:01 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Prima. Wellicht nog vermelden dat er dus duidelijk op die vorige persco werd verzocht de familie met rust te laten? Staat quote op de vorige pagina in dit topic geloof ik?
Dat moet onder begeleiding gebeuren en als iemand zwaargewond is of geestelijk te zwak kan het grote gevolgen hebben het dan al te vertellen. Natuurlijk moet het verteld worden maar denk niet door verslaggeefsters en niet betrokkenen.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:01 schreef Tijgertje. het volgende:
Nee, je bied ze een weg uit.quote:
Verstuurdquote:Geachte redactie,
In de journalistiek is het belangrijk om zo snel mogelijk nieuws te kunnen brengen. Als dagelijkse krantlezer heb ik daar alle begrip voor, ik wil namelijk op de hoogte zijn. Waar ik geen begrip voor heb is de manier waarop uw krant is omgegaan met de vliegramp in Libië. Waar haalt u het lef vandaan om een jongen wiens leven net in één moment compleet verwoest is te interviewen, voor hij ook maar enigszins de kans heeft gehad om het trauma te verwerken? Waarom gaat u voorbij aan het verzoek van de nabestaanden om hen de komende tijd met rust te laten? Dit soort riooljournalistiek hoort niet thuis in een ontwikkeld land als Nederland, waar we als samenleving hebben afgesproken dat we de zwakkeren helpen en ondersteunen. Het getuigt van totaal gebrek aan medeleven en respect dat u op deze manier omgaat met deze situatie.
Ik hoop dat u een uitgebreide excuusbrief plaatst op de voorpagina van uw volgende editie, gericht aan de familie en de jongen zelf.
Anders doen ze niks. Ze gaan die journaliste hoe dan ook niet ontslaan, dus haal eruit wat er inzit. Ik zie ze ook echt geen schadevergoeding betalen oid.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je bied ze een weg uit.
Morgen zegt Telegraaf huichelend sorry, mea culpa, mea maxima culpa, mea maxima maxima culpa en het is weer goed en iedereen houd weer van de telegraaf
dit: ook dat levert ze weer een massa-oplage op...quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Morgen zegt Telegraaf huichelend sorry, mea culpa, mea maxima culpa, mea maxima maxima culpa en het is weer goed en iedereen houd weer van de telegraaf
Hopelijke hebben tegen die tijd heel veel mensen hun abonnement dan al opgezegd.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ik gok dat het soort mensen dat een abo heeft op de Telegraaf hier niet wakker om ligtquote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:06 schreef Q. het volgende:
[..]
Hopelijke hebben tegen die tijd heel veel mensen hun abonnement dan al opgezegd.
Die oplage komt er toch wel.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:06 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dit: ook dat levert ze weer een massa-oplage op...
boycotten die handel
Goede actie had het ook al gedaan. Plat leggen dat tuig!quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:08 schreef Loveless85 het volgende:
Hier te dumpen, of via mail: tip4422@telegraaf.nl
Het boeit ze niet.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:01 schreef Tijgertje. het volgende:
Klopt! Op internet begint de verontwaardiging langzaam aan massaal te worden. Dag is net begonnen dus ik verwacht vanavond in het nieuws wel een melding over deze walgelijke daad.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:09 schreef Cobra4 het volgende:
Niet alleen op FOK! vinden de mensen het walgelijk:
http://www.nujij.nl/teleg(...)88.lynkx?pageStart=1
Goeie, ik ga dat gewoon gelijk op twitter gooien.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:08 schreef Loveless85 het volgende:
Hier te dumpen, of via mail: tip4422@telegraaf.nl
Volgens mij vindt bijna iedereen het een walgelijke actie:quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:09 schreef Cobra4 het volgende:
Niet alleen op FOK! vinden de mensen het walgelijk:
http://www.nujij.nl/teleg(...)88.lynkx?pageStart=1
Ja ik kwak het ook ff op Twitter!quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:11 schreef Q. het volgende:
[..]
Volgens mij vindt bijna iedereen het een walgelijke actie:
http://twitter.com/search?q=telegraaf
Je hebt helemaal gelijk ben ik bang.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:07 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ik gok dat het soort mensen dat een abo heeft op de Telegraaf hier niet wakker om ligten ja, dat is generaliserend
Dat is dan erg generaliserend. Ik heb niet al te lang geleden een abonnement op ze gehad maar het vanwege gebrek aan kwaliteit (als papieren krant, want online is het vaak nog wel vermakelijk te noemen, dat sensatienieuws, maar niet op deze manier...) maar ik vind het al schokkend zat dat er al 1 user is hier die het wel kan begrijpenquote:
Tot aan het Europese Hof? De zaak wordt daar niet eens ontvankelijk verklaard joh.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 08:55 schreef Loveless85 het volgende:
Ik hoop echt dat die familie die journalist tot aan het Europese Hof vervolgt om dat wijf uit functie te laten zetten en een schadevergoeding te vragen dat ze voor de rest van haar miserabele leventje op water en brood kan leven
Die hebben het inmiddels ook opgepikt.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:16 schreef KingOfMars het volgende:
Nu nog even GeenStijl inlichten. #hetze
En de FP neemt geen stelling in deze? Die nemen verder ook gewoon lafjes het nieuws over trouwens. Net als alle andere mediaquote:Op vrijdag 14 mei 2010 09:17 schreef Ferdo het volgende:
Hoorde het op de radio. Mijn bek viel echt open van verbazing! Wat moet je ook een gewetenloze smerige aasgier zijn als je echt zó'n actie in je hoofd durft te halen. En de Spits heeft haar voorpagina "opgeleukt" met een foto van die jongen. Geweldig, die media.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |