Namelijk? Dat ze op dat moment even geen vervangend toestel hadden om de vlucht wel uit te voeren? Verder zegt het namelijk niks over de maatschappij.quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het zegt wel iets over de luchtvaartmaatschappij.
Dat het in elk geval een keer eerder technische problemen zijn voorgevallen en dat het vliegveld van Tripoli niet in al te beste conditie is.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:06 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Namelijk? Dat ze op dat moment even geen vervangend toestel hadden om de vlucht wel uit te voeren? Verder zegt het namelijk niks over de maatschappij.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/24(...)dt-risico-s-in.dhtmlquote:ROTTERDAM - "Het dramatische ongeval in Tripoli mag niet los worden gezien van de drang van steeds meer touroperators om mensen voor een schijntje de wereld rond te sturen. Het is een risico om met vage en spotgoedkope vliegtuigmaatschappijen de lucht in te gaan. Het moest een keer gebeuren."
Dat zegt Julius ter Haar van touroperator Hotelplan vandaag aan de Telegraaf. Gisteren stortte een vliegtuig van Afriqiyah Airways neer in Libië, ongeveer een kilometer voor de landingsbaan in Triopoli. Alle inzittenden kwamen om, behalve een Nederlands jongetje van 9 jaar uit Tilburg. Hij werd verschillende malen geopereerd en is ondertussen bij bewustzijn.
Ook Nederlandse passagiers van Afriqiyah Airways hebben al kritiek geuit op de chaotische organisatie van het bedrijf. Peter Koek, die vorige maand strandde, getuigt: "Afriqiyah kon geen onderdelen krijgen in Johannesburg en deze moesten toen ingevlogen worden vanuit Europa. Dit heeft vier dagen geduurd. De organisatie maakte een zeer slechte indruk. Geen noodplannen en geen samenwerking met andere maatschappijen."
Alcohol en vette vingers
Ook Ank Holthuizen heeft slechte ervaringen. "Het toestel was binnen behoorlijk vettig, overal vette vingers. Het personeel dronk tijdens het werk en stonk naar alcohol."
Volgens Ter Haar is dit deels de schuld van de prijsverlagingen. "Ik weet dat me dit bij Kras en Stip (goedkope Nederlandse touroperators die reizen naar Zuid-Afrika organiseren met Afriqiyah Airways, nvdr) niet in dank wordt afgenomen en dat het natuurlijk niet het goede moment is. Maar toch vind ik dat het juist nu gezegd moet worden: het draait in grote delen van de branche alleen nog maar om prijs, prijs, prijs."
Behalve prijsvechters Kras en Stip kreeg ook Oad (moederbedrijf van Hotelplan, nvdr) nog niet zo lang geleden een aanbod van Afriqiyah om Nederlanders spotgoedkoop naar Zuid-Afrika te vliegen. "We hebben er even naar gekeken, maar het vervolgens heel bewust niet gedaan. We vertrouwden het niet, kregen slechte informatie en vonden het niet veilig."
350 euro
Dat soms nog geen 350 euro die voor een retourtje Johannesburg wordt gevraagd, toont volgens Ter Haar aan dat dit een maatschappij is waar je eigenlijk niet mee wilt vliegen. "Maar toch gaan er touroperators mee in zee omdat de prijsdruk in de branche moordend is en veel reizigers er kennelijk geen probleem mee hebben in Tripoli over te stappen."
"Goedkoop is natuurlijk niet per definitie onveilig en uiteraard kan er morgen ook iets met KLM gebeuren", geeft Ter Haar toe. "Maar iedereen weet dat dat een veilige maatschappij is. Dan is het wel echt een ongeluk.
Veiligheid ondergeschikt?
"Dit soort ongelukken treft uiteindelijk wel de hele reisbranche. We moeten af van de huidige situatie waarin we elkaar gek maken met bodemprijzen en de betrouwbaarheid van de luchtvaartmaatschappij of andere reisonderdelen ondergeschikt dreigt te raken". (CBR)
13/05/10 11u00
Onzin. Ze zijnaangesloten bij een organisatie voor vliegers over de hele wereld die elkaar controleren. De vliegtuigen waren vrij nieuw. Niet veel anders als met een KLM toestel.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:02 schreef Halcon het volgende:
http://www.dagelijksestan(...)oedkoop-is-duurkoop/
Bij de KLM hoeven ze geen vier dagen op vervangende onderdelen te wachten en betaal je iets meer voor een ticket.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:09 schreef StephanL het volgende:
[..]
Onzin. Ze zijnaangesloten bij een organisatie voor vliegers over de hele wereld die elkaar controleren. De vliegtuigen waren vrij nieuw. Niet veel anders als met een KLM toestel.
Idd. Daar was ook nog een heel stuk aan gewijd bij P&W van gister. Hoe duur de tickets zijn zegt op zichzelf niks over de veiligheid van de betreffende vliegmaatschappij.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:09 schreef StephanL het volgende:
[..]
Onzin. Ze zijnaangesloten bij een organisatie voor vliegers over de hele wereld die elkaar controleren. De vliegtuigen waren vrij nieuw. Niet veel anders als met een KLM toestel.
Ryanair, EasyJet en Transavia zijn ook spotgoedkoop en even veilig als KLM en dergelijke.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij de KLM hoeven ze geen vier dagen op vervangende onderdelen te wachten en betaal je iets meer voor een ticket.
Hoe meer geld voor onderhoud, onderdelen, veiligheidsprocedures en training piloten, hoe hoger je kostprijs. Kostprijs zegt meer dan ticketprijs, maar de ticketprijs kan wel iets zeggen over je kostprijs. Bepaalde maatschappijen zijn niet goedkoper alleen omdat de top met minder winstopslag genoegen neemt.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef waht het volgende:
[..]
Idd. Daar was ook nog een heel stuk aan gewijd bij P&W van gister. Hoe duur de tickets zijn zegt op zichzelf niks over de veiligheid van de betreffende vliegmaatschappij.
Intuïtief misschien wel, maar daar hebben we niks aan.
Hoe meet je veiligheid precies dan?quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:12 schreef waht het volgende:
[..]
Ryanair, EasyJet en Transavia zijn ook spotgoedkoop en even veilig als KLM en dergelijke.
Dat de luchthaven misschien niet al te netjes en schoon is, heeft niks te maken met deze crash. En een technisch mankement overkomt de KLM, BA, Lufhansa, enz enz allemaal weleens.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat het in elk geval een keer eerder technische problemen zijn voorgevallen en dat het vliegveld van Tripoli niet in al te beste conditie is.
Dat verklaart wellicht het verschil in prijs. KLM heeft allerlei hangars vol met reserve onderdelen, Afriqiyah heeft dat niet en koopt het wanneer het nodig is.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij de KLM hoeven ze geen vier dagen op vervangende onderdelen te wachten en betaal je iets meer voor een ticket.
Achterlijke sensatieverhalen van die klote kranten. Een vliegtuig van 9 maanden met 1600 uur van een gerenommeerde Europese bouwer. De maatschappij staat goed bekend. Maar nu er 1 naar beneden komt zeilen ligt het aan de prijs van een ticket. Dom gelul. Zullen we Ryan air dan ook maar aan de grond houdenquote:Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij de KLM hoeven ze geen vier dagen op vervangende onderdelen te wachten en betaal je iets meer voor een ticket.
Ik weet de details niet maar Benno Baksteen had het o.a. over de bedrijfscultuur van een vliegmaatschappij en over het toezicht door de regering.quote:
Jij kent de exacte oorzaak al? Gebrek aan moderne apparatuur en/of niet goed functionerende apparatuur op het vliegveld, kan zomaar eens 'n rol hebben gespeeld bij deze crash. Maar goed, jij weet al van de hoed en de rand natuurlijk.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:14 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat de luchthaven misschien niet al te netjes en schoon is, heeft niks te maken met deze crash. En een technisch mankement overkomt de KLM, BA, Lufhansa, enz enz allemaal weleens.
Je moest eens weten hoe vaak vliegtuigonderdelen ingevlogen moeten worden. En dan heb ik het niet eens over de lowcost maatschappijen.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij de KLM hoeven ze geen vier dagen op vervangende onderdelen te wachten en betaal je iets meer voor een ticket.
Dat ontkent ook niemand.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef ddx het volgende:
En dan nog, ookal zou de kans om te crashen bij zo'n budgetmaatschappij 2 keer zo hoog zijn als bij bijvoorbeeld klm dan blijft het risico enorm laag.
Dat dat 4 dagen moet duren, zegt wel iets hoor.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:17 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoe vaak vliegtuigonderdelen ingevlogen moeten worden. En dan heb ik het niet eens over de lowcost maatschappijen.
En waar haal jij die conclusie nou weer vandaan?quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jij kent de exacte oorzaak al? Gebrek aan moderne apparatuur en/of niet goed functionerende apparatuur op het vliegveld, kan zomaar eens 'n rol hebben gespeeld bij deze crash. Maar goed, jij weet al van de hoed en de rand natuurlijk.
Het meten daarvan en het vertalen tot een gekwantificeerde eenheid, leidt echt niet tot een mate van veiligheid die bij elke maatschappij exact hetzelfde is.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:16 schreef waht het volgende:
[..]
Ik weet de details niet maar Benno Baksteen had het o.a. over de bedrijfscultuur van een vliegmaatschappij en over het toezicht door de regering.
Zo, netjes, ze hebben natuurlijk in de gaten gehouden wat er op internet allemaal gebeurt nav de crash.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:17 schreef yvonne het volgende:
Dit kwam net in de FOK!mail binnen
13 mei 2010
Afriqiyah Airways wil haar diepste medeleven betuigen aan alle familieleden en vrienden van de passagiers en bemanning aan boord van vlucht Afriqiyah Airways 771 op 12 mei van Johannesburg naar Tripoli.
Afriqiyah Airways werkt nauw samen met het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken om de exacte identiteit van de personen vast te stellen die aan boord waren van de verongelukte vlucht van Afriqiyah Airways.
Op dit moment beschikken wij niet over meer informatie dan reeds is verstrekt door het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Wij wensen u veel sterke onder deze tragische omstandigheden.
Namens Afriqiyah Airways,
A. Tarhuni
Station Manager Amsterdam
Afriqiyah Airways - Nederland
quote:Aantal Nederlandse slachtoffers vliegcrash opgelopen tot zeventig
13-05-2010
DEN HAAG - Bij de vliegramp in Tripoli zijn woensdag (12 mei) zeventig Nederlanders omgekomen. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken gemeld. Het ministerie stelde het aantal Nederlandse doden waar tot voor kort vanuit werd gegaan naar boven bij. De ANWB meldde vlak na de crash dat er 61 Nederlanders waren omgekomen.
Van de slachtoffers reisden 38 mensen met reisorganisatie Stip en 24 met reisorganisatie Kras. Negen Nederlanders hadden hun vlucht zelf geboekt, zo meldt het ministerie.
Het dodental blijkt volgens het ministerie uit informatie van Stip en Kras, de passagierslijst van luchtvaartmaatschappij Afriqyah Airways en de checklist van de douane in Johannesburg.
De enige overlevende van de ramp is de 9-jarige Ruben uit Tilburg, die in een ziekenhuis in Tripoli ligt. Volgens het ministerie maakt de jongen het redelijk. Zijn oom en tante zijn bij hem.
Het ministerie heeft naar eigen zeggen contact gehad met de nabestaanden van de slachtoffers. Voor hen is er vanmiddag een speciale bijeenkomst. De tijd en plaats van die bijeenkomst zijn niet bekendgemaakt.
(c) Reismedia / ANP
Logische redenatie. Lagere kostprijs betekent dat er ergens op moet worden bespaard. Dat zorgt er al gauw voor dat de kans op incidenten wat stijgt. Die kans is nog altijd vrijwel nihil, maar wel wat groter dan wanneer je wat meer aandacht besteed aan bepaalde zaken en dus uitkomt op een wat hogere kostprijs.quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:18 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
En waar haal jij die conclusie nou weer vandaan?
Ja, stond ook in de Telegraaf:quote:Op donderdag 13 mei 2010 16:03 schreef Halcon het volgende:
Dit is een van de slachtoffers: http://twitter.com/JuliaR1989
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |