Deel Iquote:'Huurhuis wordt onbereikbaar voor modaal inkomen' bron nu.nl
Uitgegeven: 12 mei 2010 08:36
Laatst gewijzigd: 12 mei 2010 08:44
AMSTERDAM - Door nieuwe Europese regelgeving dreigen huurhuizen voor modale inkomens onbereikbaar te worden. Daarvoor waarschuwt een vereniging van 22 grote corporaties, De Vernieuwde Stad, woensdag in de Volkskrant.
© Chris Heijmans
Woningcorporaties mogen geen goedkope huurwoningen meer verhuren aan mensen met een inkomen boven de 33 duizend euro.
Ook mogen ze niet meer op een goedkope manier geld lenen voor de bouw van middeldure huurwoningen. Dat kon bij het Waargborgfonds Sociale Woningbouw.
Vanuit Brussel worden regels ingevoerd omdat de corporaties er in de eerste plaats zijn om betaalbare woningen voor lagere inkomens te regelen. Voor de corporaties is het aantrekkelijk voor hogere inkomens te bouwen, omdat dat meer geld en minder problemen oplevert.
Staatssteun
Maar door dat te doen, concurreren ze met staatssteun met de particuliere woningverhuurders. Daarom mogen ze zich alleen nog richten op huurwoningen tot een huur van 648 euro per maand.
De Nieuwe Stad verwacht dat de komende vijf jaar dertigduizend huurwoningen minder worden gebouwd. In achttienduizend gevallen gaat het om woningen met een huur van 650 tot 750 euro per maand. Kopen is volgens de krant lang niet altijd een alternatief, omdat voor anderhalf tot twee ton lang niet altijd een huis in de Randstad te vinden is.
Reactie: Prima, maar dan hoef ik daar ook geen geld voor te betalen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:57 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als de woningmarkt een beetje gezond was geweest waren er niet eens sociale huurwoningen (lees: subsidie) nodig geweest. Die kromme situatie kun je niet 1-op-1 op het bord van de mensen leggen die hun geld liever niet over de balk smijten aan een duur huis. Je kan mensen niet verplichten om hun geld te besteden zoals je graag zou zien, omdat de overheid zelf haar verantwoordelijkheid niet neemt.
Ik zit ook al jaren boven die grens, dus ik weet niet meer helemaal precies hoe het zit, maar bij mijn weten hangt de inkomensgrens af van hoe hoog je huur is. Huur jij goedkoop dan kun je als student met een beetje bijbaan al boven de grens uitkomen, maar dat betekent niet dat iemand die een duurder huurhuis heeft met een benedenmodaal inkomen niet nog steeds recht kan hebben op huursubsidie.quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:58 schreef BaggerUser het volgende:
Als een student met een paar uur per week en een niet enorm goed betaalde baan boven de huursubsidie grens kan komen, moet iedereen met een beetje wil dat lukken.
Als student zit je sowieso al met een grens van ik meen 13.000 euro bruto per jaar. Als alleenstaande moeder met uitkering krijg je al 1700 euro netto uitgekeerd per maand en een boel belastingvoordeel.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:02 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik zit ook al jaren boven die grens, dus ik weet niet meer helemaal precies hoe het zit, maar bij mijn weten hangt de inkomensgrens af van hoe hoog je huur is. Huur jij goedkoop dan kun je als student met een beetje bijbaan al boven de grens uitkomen, maar dat betekent niet dat iemand die een duurder huurhuis heeft met een benedenmodaal inkomen niet nog steeds recht kan hebben op huursubsidie.
1700 euro NETTO?????????quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:11 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Als student zit je sowieso al met een grens van ik meen 13.000 euro bruto per jaar. Als alleenstaande moeder met uitkering krijg je al 1700 euro netto uitgekeerd per maand en een boel belastingvoordeel.
Mensen moeten niet huilen dat hardwerkende mensen hun huis uit moeten, ze moeten niet zeuren maar werken!
Lekker hequote:
ik wil dat soort dingen niet eens weten.quote:
Scherp punt. Laten we gewoon van overheidswege een paar banken op richten die puur zijn gericht op het verstrekken van hypotheken aan dit soort mensen. Dan is er garantie dat de hypotheek zeker verstrekt wordt om een huis te kopen. Anders help je mensen van de regen in de drup, dat is ook niet de bedoeling, iedereen moet een huis kunnen kopen. De staat garandeert dan de hypotheek voor een gedeelte.quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:21 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Maar vergeet niet dat banken momenteel niet heel enthousiast een hypotheek verstrekken. En als je een tijdelijk contract hebt moet je toch ergens wonen.
ja verkoop de huurwoningen allemaal in een keer aan de bewoners dan is de staatsschuld ook wegquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:15 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Scherp punt. Laten we gewoon van overheidswege een paar banken op richten die puur zijn gericht op het verstrekken van hypotheken aan dit soort mensen. Dan is er garantie dat de hypotheek zeker verstrekt wordt om een huis te kopen. Anders help je mensen van de regen in de drup, dat is ook niet de bedoeling, iedereen moet een huis kunnen kopen. De staat garandeert dan de hypotheek voor een gedeelte.
Als we dan die banken ook een volkse naam meegeven om te laten zien waar ze voor staan. Ik zit te denken aan "Fred Mak" en "Betty Mee" dan moet het helemaal goed komen.
oh wacht...
quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:56 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Naast mij woont een oma'tje van 83 die huursubisidie heeft. Ook maar weer laten werken dan of gewoon op straat zetten omdat ze een parasiet is van de samenleving? Niet iedereen met een laag inkomen is te belabberd om te werken hoor.. (Ter info.. de dame in kwestie maakte tot een aantal jaren terug nog huizen schoon op haar leeftijd, het is dus niet bepaald dat ze te belabberd was om te werken).
Sommige mensen hier moeten een keer om de oren geslagen worden met wat realiteitszin. Niet iedereen verdient modaal of meer. Vele, vele mensen die gewoon hard werken maar niet goed betalende banen hebben, zitten daar ver onder en kunnen maar net rondkomen.
Waarom niet? Past dat niet in je beeld van sociale gerechtigheid?quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:15 schreef capricia het volgende:
[..]
ik wil dat soort dingen niet eens weten.
Dit is een grapje. Toch???quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:11 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Als alleenstaande moeder met uitkering krijg je al 1700 euro netto uitgekeerd per maand en een boel belastingvoordeel.
geef daar eens een bron van dan... ik kan ook vanalles roepen om lekker te stoken.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:11 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Als alleenstaande moeder met uitkering krijg je al 1700 euro netto uitgekeerd per maand en een boel belastingvoordeel.
Mij komen de tranen, zeker nooit wat gedaan aan een pensioen en nu alleen AOW ?quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:56 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Naast mij woont een oma'tje van 83 die huursubisidie heeft. Ook maar weer laten werken dan of gewoon op straat zetten omdat ze een parasiet is van de samenleving? Niet iedereen met een laag inkomen is te belabberd om te werken hoor.. (Ter info.. de dame in kwestie maakte tot een aantal jaren terug nog huizen schoon op haar leeftijd, het is dus niet bepaald dat ze te belabberd was om te werken).
Sommige mensen hier moeten een keer om de oren geslagen worden met wat realiteitszin. Niet iedereen verdient modaal of meer. Vele, vele mensen die gewoon hard werken maar niet goed betalende banen hebben, zitten daar ver onder en kunnen maar net rondkomen.
quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:25 schreef capricia het volgende:
Een van mijn beste vrienden woont al sinds hij 8 is ofzo in een huurwoning met zijn ouders. Ook sociale huur. Een gezinswoning. Drie verdiepingen, tuintje, je kent het wel, okay buurt enzo.
Tegen de tijd dat hij 25 werd, zijn zijn ouders verhuisd naar een andere provincie. Hij heeft inmiddels al 15 jaar jaar zelfstandig de huur betaald van de betreffende woning. Nooit doorgegeven dat hij daar alleen woont.
En je raadt het al: Sinds kort is de woningbouwvereniging er achter gekomen dat hij daar dus alleen woont...en dat was natuurlijk heel de bedoeling niet.
Nu zit hij in een juridische strijd met de WBV..hij wil daar graag blijven wonen..en zij zeggen dat hij geen recht heeft op die woning en er in principe dus al 15 jaar 'illegaal' woont.
Het is niet eens zozeer een kwestie van wat de sociale huur moet bedragen voor die woning. Maar meer dat hij in zijn eentje een complete eengezinswoning bezet houdt.
Zie daar maar eens uit te komen.
Mijn standpunt (maar dat roep ik niet zo hard, want het is toch een vriend) is: Je hebt gewoon 15 jaar mazzel gehad. Weinig huur, groot huis, inmiddels meer dan riant inkomen, etc.
quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ken uit mijn woonplaats zat van die oh zo zieluge mensen, hebben hun hele leven wellicht 2 weken gewerkt. Niet omdat ze niet kunnen, maar omdat ze prima rond kunnen komen met hun uitkering en ze liever genieten van hun vrije tijd dan te werken.
Iedere zomerdag dat het lekker weer is lekker gaan zwemmen en in de zon liggen, blikje bier erbij.
Beetje hobby doen en klagen dat je een miskent kunstenaar bent, en al 25 jaar blij in de bijstand.
Misschien zijn die woningen voor sociale doeleinden gewoon een fout en moet dat worden afgeschaft.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:44 schreef capricia het volgende:
Ik wil helemaal niemand zijn huis uit jagen.
Maar ik vind wel dat als je een huis bezet houdt wat voor sociale woningbouwdoeleinden gebouwd is, je gewoon een commerciele prijs dient te betalen als jouw inkomen niet meer in die doelgroep valt.
dat klinkt als een goed idee...quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:44 schreef capricia het volgende:
Maar ik vind wel dat als je een huis bezet houdt wat voor sociale woningbouwdoeleinden gebouwd is, je gewoon een commerciele prijs dient te betalen als jouw inkomen niet meer in die doelgroep valt.
Je hebt ze wel nodig.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:46 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Misschien zijn die woningen voor sociale doeleinden gewoon een fout en moet dat worden afgeschaft.
juist, maar dan moet je ook de HRA afschaffenquote:Op woensdag 12 mei 2010 23:46 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
Misschien zijn die woningen voor sociale doeleinden gewoon een fout en moet dat worden afgeschaft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |