quote:Verongelukt vliegtuig Tripoli Airbus A330-200 Afriqiyah Airways (5A-ONG)
TRIPOLI - Het vliegtuig dat woensdagmorgen (12 mei) is neergestort bij de Libische hoofdstad Tripoli, is een Airbus A330-200 van Afriqiyah Airways. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij uit Libië inmiddels bevestigd. Volgens het bedrijf waren er 93 passagiers en elf bemanningsleden aan boord.
Vlucht 8U 771, uitgevoerd door een Airbus A330-200, vertrok dinsdagavond even na half tien en moest tegen half zeven 's ochtends in Tripoli landen. Daar is het vliegtuig vermoedelijk bij de landing neergestort.
Een functionaris van de luchthaven van Tripoli heeft laten weten dat een Nederlands kind het ongeluk zou hebben overleefd.
Volgens de BBC zou de Airbus na de stop in Tripoli zijn doorgevlogen naar Londen Heathrow.
Afriqiyah Airways is een nog jonge luchtvaartmaatschappij, dat ook routes onderhoudt naar Brussel en Amsterdam. Het bedrijf ging in 2001 van start en voert passagiersvluchten uit met moderne Airbus A319's, A320's en A330's. Ook heeft de Libische maatschappij zes A350 XWB's in bestelling staan.
Met de A330-200, het type dat woensdag is gecrasht, vliegt Afriqiyah pas sinds de zomer van 2009.
Vliegtuigongeluk Tripoli -61 Nederlanders omgekomenquote:Tientallen Nederlanders onder slachtoffers vliegramp Afriqiyah
DEN HAAG - De vliegramp bij de Libische hoofdstad Tripoli heeft woensdag (12 mei) het leven gekost aan 61 Nederlandse passagiers. Dat heeft de ANWB woensdag meegedeeld. Er waren 62 Nederlanders in het vliegtuig aanwezig: een tienjarige jongen heeft de crash overleefd.
De Nederlanders zouden in Tripoli overstappen op een ander vliegtuig van Afriqiyah naar Brussel. Ze maakten deel uit van een groepsreis van Kras Reizen en Stip Reizen.
De aansluitende vlucht naar Brussel met vluchtnummer 8U 924 zou woensdagmorgen om half negen vertrekken vanuit Tripoli en om tien voor twaalf landen in Brussel.
Op de luchthaven van Brussel staat een crisisteam paraat om familie en vrienden van de omgekomen Nederlanders op te vangen.
Een Nederlandse jongen heeft de ramp als enige overleefd. Er zouden geen Belgen aan boord van de A330 zijn.
Neequote:Op woensdag 12 mei 2010 13:21 schreef wise het volgende:
nog nieuws over explosive?
Waarom?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:21 schreef Yurithemaster het volgende:
nou de verkiezingscampagnes stopzetten vind ik wel iets te ver gaan eik
quote:
Toch apart dat het kind niet zwaar gewond is.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Bizar dat één kind de crash heeft overleefd. Was er een jaar geleden ook niet ergens een vliegtuigcrash waarbij een meisje van een jaar of twaalf de enige overlevende was?
En in 1 klap zijn ouders en zijn broer kwijt.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Bizar dat één kind de crash heeft overleefd. Was er een jaar geleden ook niet ergens een vliegtuigcrash waarbij een meisje van een jaar of twaalf de enige overlevende was?
Er overlijden dagelijks 61 Nederlanders in een vliegtuigcrash?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Omdat het er geen zak mee te maken heeft en omdat er altijd wel iets gebeurt in Nederland.
Hier een compilatie van child survivors.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Wat een flauwekul. Zeker als het kind niet zwaargewond is. Het is een drama, dat zeker, maar om dan maar beter dood te zijn?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:23 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
En in 1 klap zijn ouders en zijn broer kwijt.
Denk dat dat kind het misschien beter niet had kunnen overleven.
Bahia Bakariquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Kinderen zijn kleiner en lichter, en hebben iets meer kans om een crash te overleven. Gebeurd dus vaker.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dat vooral, ik snap niet dat mensen dan zelf gaan bellen dat het hun schoonzuster, buurvrouw, collega of wat mij betreft krantenbezorger was die in dat vliegtuig zat....quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:14 schreef One_of_the_few het volgende:
Ook al had ik iemand in het vliegtuig zitten die ik kende, dan had ik geen behoefte om de nos te bellen ofzo.
Inderdaad.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:24 schreef Kinz het volgende:
Al die mensen die nu in België en Engeland staan om hun geliefden op te wachten. Moet er niet aan denken..
Ik snap niet dat je daar een ander gevoel van krijgt, is toch 1 pot nat of heb je een hekel aan buitenlanders ?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:24 schreef Kinz het volgende:
Normaal gesproken doet het me vrij weinig als zijnde ver-van-mijn-bed-show. Maar als je dit dan ineens leest komt er toch wel een raar gevoel in m'n maag terecht.
Al die mensen die nu in België en Engeland staan om hun geliefden op te wachten. Moet er niet aan denken..
Wat moet er dan gebeuren voordat men tijdelijk de verkiezingscampagne stil legt?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:24 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
hoe vreselijk het ook is vind ik, de verkiezingen hier wel los van staan
ik gok iets met 'Information @ operator counter' ofzoquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:26 schreef Snakey het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
Wat krijg je eigenlijk op de borden te zien in een geval als dit? Ik neem aan dat ze er niet op zetten dat het vliegtuig gecashed is...
Delayed, waarna hij vanzelf van het bord afgemikt wordt door andere inkomende vluchten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:26 schreef Snakey het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
Wat krijg je eigenlijk op de borden te zien in een geval als dit? Ik neem aan dat ze er niet op zetten dat het vliegtuig gecashed is...
Daar komt gewoon "delayed" achter te staanquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:26 schreef Snakey het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
Tja, misschien wel.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:21 schreef Yurithemaster het volgende:
nou de verkiezingscampagnes stopzetten vind ik wel iets te ver gaan eik
Dat zegt meer over de mentaliteit van de Libische regering dan over de daadwerkelijke oorzaak... Nogal achterlijk om een aanname te doen voor er iets bekend is.quote:Vooruitlopend op het onderzoek naar de vliegramp heeft de Libische regering meteen uitgesloten dat het om een terreurdaad gaat.
Kinderen zijn taaier en flexibeler dan volwasseneen. En niet te vergeten: kleiner, waardoor de (mechanische) belastingen beter uitpakken.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:22 schreef nummer_zoveel het volgende:
Bizar dat één kind de crash heeft overleefd.
quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:24 schreef northernlight81 het volgende:
De gedachte dat zo'n 10-jarig ventje daar in Libie in het ziekenhuis ligt en wellicht zijn ouders is verloren....
denk gewoon vertraagd, maar zulke nieuws gaat denk ik zeer snel een luchthaven overquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:26 schreef Snakey het volgende:
[..]
Inderdaad.![]()
Wat krijg je eigenlijk op de borden te zien in een geval als dit? Ik neem aan dat ze er niet op zetten dat het vliegtuig gecrashed is...
Ja, dat waren er meer.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:25 schreef crazy987 het volgende:
van dat kind wat het overleeft had.
mijn eerste gedachten was de film "Unbreakable"
dat dus.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:27 schreef Amos_ het volgende:
@Snakey,
Ik denk dat er dan personeel komt om de mensen in te lichten/op te vangen.
Naar bericht zo.
Wel vind ik het overdreven dat men nu de campagnes stillegt. Met alle respect maar het is eervoller om gewoon met alles door te gaan.
Als er kort voor de landing ineens een explosie is, is er nog zeer weinig tijd voor de piloot om te reageren. Zijn eerste aandacht gaat dan uit om die kist veilig aan de grond te zetten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:24 schreef northernlight81 het volgende:
Een aanslag kunnen ze meestal vrij snel uitsluiten aan de hand van wat de piloot heeft gezegd voor de crash.
Ik denk dat ze informatie hebben gekregen via de LVL dat de piloot aan heeft gegeven dat er iets mis was met het vliegtuig. Als hij dat heeft gedaan dan kun je een aanslag wel uitsluiten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Als er kort voor de landing ineens een explosie is, is er nog zeer weinig tijd voor de piloot om te reageren. Zijn eerste aandacht gaat dan uit om die kist veilig aan de grond te zetten.
In hoeverre dat nog mogelijk is, inderdaad.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Als er kort voor de landing ineens een explosie is, is er nog zeer weinig tijd voor de piloot om te reageren. Zijn eerste aandacht gaat dan uit om die kist veilig aan de grond te zetten.
Dat lijkt mij ook ja. De zwarte doos zal wel uitsluitsel geven.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
oeiquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:28 schreef Bastian het volgende:
Hoort deze foto bij het "breaking nieuws" ?
[ afbeelding ]
Klopt, maar op een gegeven moment zullen ze dan meedelen dat het vliegtuig helaas is neergestort, of hoe doen ze dit, op een subtiele doch duidelijke manier?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:27 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Daar komt gewoon "delayed" achter te staan
Precies, dan kun je het niet uitsluiten. Maar in veel gevallen waarbij de oorzaak ergens anders ligt misschien wel. De piloot kan iets hebben geroepen waardoor ze het direct uit kunnen sluiten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:28 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Het zal in elk geval niet over de omroepinstallatie van de luchthaven geschreeuwd worden.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:30 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Klopt, maar op een gegeven moment zullen ze dan meedelen dat het vliegtuig helaas is neergestort, of hoe doen ze dit, op een subtiele doch duidelijke manier?
Dat dus. We krijgen de waarschuwingen om onze oren als Nederlanders door bv Al Qaida en hier was 2/3 Nederlander.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zegt meer over de mentaliteit van de Libische regering dan over de daadwerkelijke oorzaak... Nogal achterlijk om een aanname te doen voor er iets bekend is.
[..]
Ja, klopt: Verkiezingscampagne opgeschort ivm vliegramp Tripoli.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:31 schreef DeParo het volgende:
Nederlandse politieke partijen hebben besloten dat ze geen campagne voeren.
Oftewel: Campagne-daad.
deel 1 niet gelezenquote:
zoeits hoor je denk ik wel snel genoeg via via, maar denk dat een woordvoerder gewoon iedereen die voor vlucht nogwat vraagt mee te komen naar een ruimte voor opvang enz.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:30 schreef Gitank2 het volgende:
[..]
Klopt, maar op een gegeven moment zullen ze dan meedelen dat het vliegtuig helaas is neergestort, of hoe doen ze dit, op een subtiele doch duidelijke manier?
Via een intercom of een voorlichter die dit komt vertellen?
Ik denk idd ook een voorlichter/woordvoerder op een afgezonderde plek ofzo.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Het zal in elk geval niet over de omroepinstallatie van de luchthaven geschreeuwd worden.
Stel er ploft een motor, ik noem maar iets en de piloot meldt dat en zegt dattie op 1 motor probeert te landen. Dan heb je een explosie en een piloot de meldt dat 1 motor het begeven heeft.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:31 schreef northernlight81 het volgende:
De piloot kan iets hebben geroepen waardoor ze het direct uit kunnen sluiten.
We zullen wel zien.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Stel er ploft een motor, ik noem maar iets en de piloot meldt dat en zegt dattie op 1 motor probeert te landen. Dan heb je een explosie en een piloot de meldt dat 1 motor het begeven heeft.
Dat sluit een terroristische daad niet uit natuurlijk.
Ergo: speculaas
De grote vraag is: hoeveel onderhoudsuren...?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:32 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
splinternieuw vliegtuig dus maar 1600 vlieguren![]()
quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:28 schreef Bastian het volgende:
Hoort deze foto bij het "breaking nieuws" ?
[ afbeelding ]
Jammer genoeg wel...quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:30 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dit gaat een ontzettend mediacircus worden.
Met alle respect voor de doden en nabestaanden, maar de komende dagen zal het wel nergens anders over gaan.
Je bedoelt toch niet dat dit ongeluk opzet is door onze overheid?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:31 schreef DeParo het volgende:
Nederlandse politieke partijen hebben besloten dat ze geen campagne voeren.
Oftewel: Campagne-daad.
Áls we niet blind worden!!!quote:
Hij zal wel iets anders gezegd hebben lijkt me dan he. Als een aanslag bijna meteen wordt uitgesloten zal daar wel reden voor toe zijn, dan hoef je niet als simpel Fokkertje te denken dat je het wel beter weet.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Stel er ploft een motor, ik noem maar iets en de piloot meldt dat en zegt dattie op 1 motor probeert te landen. Dan heb je een explosie en een piloot de meldt dat 1 motor het begeven heeft.
Precies, ik kan me geen enkele opmerking van de piloot voorstellen waarmee een terroristische daad 100% uit te sluiten is.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat is daar bijzonder aan?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:35 schreef Wokkel het volgende:
Wel een bijzondere vakantievlucht zeg.
Vanuit Zuid Afrika, naar Tripoli, naar Heathrow en dan Dusseldorf om vervolgens met eigen vervoer naar Nederland te gaan.
Zitten volgens mij een hoop onjuistheden in wat er nu gezegd wordt.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:35 schreef Wokkel het volgende:
Vanuit Zuid Afrika, naar Tripoli, naar Heathrow en dan Dusseldorf om vervolgens met eigen vervoer naar Nederland te gaan.
Arm, arm kind. Al oud genoeg om te beseffen wat er gebeurd is, om het verdriet van zijn ouders en broertje vol te ervaren... ik hoop dat dat kind toch nog een paar heel lieve familieleden heeft waar het bij mag wonenquote:
voor ¤350 wil ik best wel een paar keer overstappen als een directe vlucht 2x zo duur is met bijv. KLMquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:35 schreef Wokkel het volgende:
Zielig joh. Lijkt me ook heftig als reddingswerker als je zo'n kind als enige overlevende aantreft.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:37 schreef Chowi het volgende:
Dat kind moet haast wel voor z'n/haar leven getraumatiseerd zijn.
Het reisburo stuurt mensen naar Dusseldorf om nabestaanden op te vangen zegt met op RTL nieuws.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:37 schreef dmk het volgende:
[..]
Zitten volgens mij een hoop onjuistheden in wat er nu gezegd wordt.
Vliegtuig zijn volgende vlucht zou naar Gatwick zijn. En ik denk dat men daardoor in de war is aangezien afriqiyah ook gewoon direct op dusseldorf vliegt.
Onzin, als het terrorisme is weten ze niet hoe snel ze dat moeten melden.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Precies, ik kan me geen enkele opmerking van de piloot voorstellen waarmee een terroristische daad 100% uit te sluiten is.
De regering brengt dat bericht ook alleen maar naar buiten om geen paniek te veroorzaken, lijkt me zo.
Precies, het toestel ging door naar Heathrow, de passagiers zouden naar Dusseldorf of Brussel overstappen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:37 schreef dmk het volgende:
[..]
Zitten volgens mij een hoop onjuistheden in wat er nu gezegd wordt.
Vliegtuig zijn volgende vlucht zou naar Gatwick zijn. En ik denk dat men daardoor in de war is aangezien afriqiyah ook gewoon direct op dusseldorf vliegt.
Het lijkt mij bijzonder stug dat de piloot een defect meldt of een storing of weet ik het wat en er meteen bij roept dat het geen terroristische actie is.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:35 schreef Merkie het volgende:
[..]
Hij zal wel iets anders gezegd hebben lijkt me dan he. Als een aanslag bijna meteen wordt uitgesloten zal daar wel reden voor toe zijn, dan hoef je niet als simpel Fokkertje te denken dat je het wel beter weet.
Oh ja? En dat weet jij, want..?quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:38 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Onzin, als het terrorisme is weten ze niet hoe snel ze dat moeten melden.
Precies.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:37 schreef Yurithemaster het volgende:
[..]
voor ¤350 wil ik best wel een paar keer overstappen als een directe vlucht 2x zo duur is met bijv. KLM
Op de NOS een hulpverlener met een Rabo Random Reader in de handquote:Op woensdag 12 mei 2010 13:37 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Arm, arm kind. Al oud genoeg om te beseffen wat er gebeurd is, om het verdriet van zijn ouders en broertje vol te ervaren... ik hoop dat dat kind toch nog een paar heel lieve familieleden heeft waar het bij mag wonen
Zag op CNN ook een foto van enkele spullen die op de grond lagen, een boekje over Zuid-Afrika, een plastic zakje met afrikaans geld erin (zo leek het), zulke dingen komen echt confronterend aan. Bah
zo'n nieuw vliegtuig heeft nog niet zo heel veel onderhoud nodig denk ik maarja je weet nooit hoe en wat er precies is gebeurd.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De grote vraag is: hoeveel onderhoudsuren...?
Omdat dat altijd zo is.quote:
Plus, ook als een piloot roept 'dit is geen terroristische aanslag' is de kans nog steeds aanwezig dat hij een mes op z'n keel heeft of iets dergelijks.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:38 schreef vosss het volgende:
[..]
Het lijkt mij bijzonder stug dat de piloot een defect meldt of een storing of weet ik het wat en er meteen bij roept dat het geen terroristische actie is.
Meteen weer stelen dus die aasgieren.quote:Op woensdag 12 mei 2010 13:39 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Op de NOS een hulpverlener met een Rabo Random Reader in de hand
Ow jij weet het als simpel fokkertje beter?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |