abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81120104
ik heb gisteren iets meegemaakt en ik heb hulp nodig bij dit vraagstuk.

Ik ben de afgelopen 3 jaar werkzaam geweest bij een overheidsinstelling. Toen gisterochtend mijn eindgesprek heeft plaatsgevonden gaf mijn teamleider aan dat ik na dit gesprek nog een ander gesprek zou voeren met een man van een beveiligingsbedrijf. (onderzoeker)

Dit omdat er in de afgelopen periode het e.e.a. is gestolen op het werk.

Ik wilde hier graag aan meewerken omdat ook bij mij wat was gestolen vorig jaar en ik ging in gesprek.

Deze man had een heel verhaal over een collega die een dreigmail had gekregen. Ze hebben een ict'er ingeschakeld en deze man is op mijn computer uitgekomen.

Het staat nu zwart op wit dat ik deze mail heb gestuurd wat ik dus overigens absoluut niet gedaan heb.

Ik weet niet hoe ik mijn onschuld hierin kan bewijzen. Ik zit regelmatig beneden op de werkvloer en dan staat mijn pc boven aan. Het enige wat ik kan bedenken dat is dat iemand zo flauw is geweest om het vanaf mijn pc te sturen. Het is afkomstig van een mailadres wat mij geheel onbekend is.

Wat kan ik doen om mijn onschuld te bewijzen?

Dit gesprek was erg moeilijk, deze man bleef er op hameren dat ik moest toegeven maar ik kan niet iets toegeven wat ik niet gedaan heb. Zo waren er nog een aantal beschuldigingen.

Opeens gaf meneer aan dat ik al meer dan een maand gefilmd werd op mijn werkplek en hij het verdacht vond dat ik regelmatig in de postkast zit (ik ben administratief medewerker dus dit is logisch)

Maar gefilmd. Mag een werkgever dit zo maar stiekem doen? Ik was er erg van geschrokken.

Tevens geeft meneer aan dat als ik niet toegeef hij aangifte doet bij de politie en dit een strafzaak wordt.

Wie weet wat ik moet doen?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:03:40 #2
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_81120148
>WGR

en ik zou het niet weten.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:10:56 #3
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_81120265
Hebben ze beelden dat jij op je plek zat op het moment dat de Emails verstuurd werden?
Maar een schopje naar WGR Daar maak je meer kans op hulp en advies.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:13:31 #4
285351 dalaiblama
too much bla
pi_81120304
Nee, stiekem filmen mag dus niet.

Daarbij, als je toch gefilmd bent, dan kunnen zij ook aantonen dat jij ten tijde van het versturen van de mail op je plek zat ?
Kaats de bal maar lekker terug, wat een stel idioten
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:14:39 #5
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_81120325
Als die computer door andere mensen dan alleen jou gebruikt wordt hoop ik dat ze zelf ook inzien dat dat geen sluitend bewijs is. Kun je niet op basis van datum / tijd bewijzen dat je ergens in overleg zat of anderszins terecht van je plek af was? Computer locken als je wegloopt is natuurlijk nooit een slecht idee.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_81120334
Een werkgever mag camera's gebruiken om te proberen problemen uit te zoeken en op te lossen (zoals bijvoorbeeld diefstal). Echter is de werkgever gevonden aan een paar regels. De belangrijkste in deze is dat de werkgever vooraf gemeld MOET hebben aan de werknemers dat er verborgen camera's gebruikt kunnen worden (maar wanneer of waar logischerwijs niet).

Dit zijn bepalingen die door het CBP vast zijn gelegd. ZOals ik jouw verhaal lees heeft de werkgever echter nooit melding gemaakt van cameragebruik. Maar er is nog wel een mogelijk probleem. Camerabeelden die eventueel illegaal gemaakt zijn mogen toch als bewijsmateriaal gebruikt worden als er strafbare feiten op staan. Maar ja, dat je "iets" in een postkast doet betekent niets natuurlijk tenzij duidelijk te zien dat je daadwerkelijk ook iets doet wat niet mag (bijv. dingen in je zakken steken of zo).

Lees dit maar eens door: http://www.iusmentis.com/(...)ht/#Camerasophetwerk

Toegeven is mijns inziens het domste wat je kunt doet (als je dan ook daadwerkelijk niets gedaan hebt, maar daar ga ik van uit). Opmerkingen van Rucky en dalaiblama zou ik ook zeker aankaarten, danwel eisen dat ze dat aan kunnen tonen.
  Boks-Chick vrijdag 7 mei 2010 @ 09:15:41 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_81120342
Schopje WGR
lolwut
pi_81120354
ik weet niet hoe je het kunt bewijzen, maar de wijste les hieruit is:

zodra je wegloopt van je werkplek: lock je pc
Ja doei.
pi_81120399
Laat het maar tot een strafzaak komen. Dan hebben ze geen poot om op te staan. Heb jij ergens zwart op wit staan dat die camera's er komen? Zo ja, dan wordt het lastig, zo nee, dan is er niets aan de hand.

Oh, en als je weg gaat van je werkplek, dan lock je dat ding, mede om dit soort crap te voorkomen...
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_81120414
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:13 schreef dalaiblama het volgende:
Nee, stiekem filmen mag dus niet.

Daarbij, als je toch gefilmd bent, dan kunnen zij ook aantonen dat jij ten tijde van het versturen van de mail op je plek zat ?
Kaats de bal maar lekker terug, wat een stel idioten
All good things are wild and free.
pi_81120430
Ik zie persoonlijk nog niet helemaal hoe bewijzen is dat jij die mail hebt verstuurd, er is alleen bewezen dat die mail vanaf jouw PC is gestuurd, die dus regelmatig onbemand achter gelaten wordt.
pi_81120431
tvp voor de afloop. Benieuwd ook wat er in het mailtje stond. Wat wil het bedrijf ermee bereiken?
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:20:42 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_81120443
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:01 schreef linda456 het volgende:
Deze man had een heel verhaal over een collega die een dreigmail had gekregen. Ze hebben een ict'er ingeschakeld en deze man is op mijn computer uitgekomen.

Het staat nu zwart op wit dat ik deze mail heb gestuurd wat ik dus overigens absoluut niet gedaan heb.

Ik weet niet hoe ik mijn onschuld hierin kan bewijzen.
In dit land ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Je onschuld bewijzen is namelijk onmogelijk.

Eist de bedrijfspolici dat je je computer lockt als je wegloopt? Dan ben je wellicht verwijtbaar geweest als er een ander achter gezeten heeft.
quote:
Ik zit regelmatig beneden op de werkvloer en dan staat mijn pc boven aan. Het enige wat ik kan bedenken dat is dat iemand zo flauw is geweest om het vanaf mijn pc te sturen.
Dat kan iemand anders daar toch ook wel bedenken?!
quote:
Maar gefilmd. Mag een werkgever dit zo maar stiekem doen? Ik was er erg van geschrokken.
Stap eens naar een rechtswinkel!
quote:
Tevens geeft meneer aan dat als ik niet toegeef hij aangifte doet bij de politie en dit een strafzaak wordt.
Prima toch? Als je onschuldig bent moet dat geen probleem zijn. Het "bewijs" is trouwens wel heeeeel mager, zelfs als je je computer lockt, heeft in ieder geval de systeembeheerder nog toegang. Hell, de ICTer die jou beschuldigd kan het net zo goed zelf geweest zijn...
censuur :O
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 mei 2010 @ 09:22:24 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_81120474
Hoe is die it'er tot de conclusie gekomen dat de mail van jou pc gestuurd is?
Hebben jullie daar remote software op de pc's draaien waar men gebruik van kan maken bij problemen?
Hoe staat die ingesteld?
Moet je toestemming verlenen of kunnen ze er direct bij?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_81120495
Daarbij:

als je wel gelocked bent, dan kan idd de admin nog steeds op jouw pc inloggen, waarbij je pc als het goed is hetzelfde mac adres en ipadres houdt
Ja doei.
pi_81120511
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:23 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij:

als je wel gelocked bent, dan kan idd de admin nog steeds op jouw pc inloggen, waarbij je pc als het goed is hetzelfde mac adres en ipadres houdt
mac adres is netwerkkaart gebonden.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 09:23:58 #17
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_81120514
Rechtswinkel zou ik even overslaan.

Je bent ambtenaar. Waarom ben je niet lid van amtenaren vakbond?

Ik zou die mensen van de vakbond maar eens heel lief aankijken en alsnog lid worden.
pi_81120528
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:23 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

ja, daarom, ip zit verbonden aan mac adres (toch?) en die wijzigt niet, omdat die kaartegebonden is (dus ) dus kan nog steeds iemand anders, zoals bijvoorbeeld de SysBeh dat ding verstuurd hebben
Ja doei.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 mei 2010 @ 09:25:21 #19
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_81120539
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:23 schreef motorbloempje het volgende:
Daarbij:

Klopt, maar dan wordt de huidige sessie uitgelogd.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_81120553
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:25 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Klopt, maar dan wordt de huidige sessie uitgelogd.
is dat zo? zal 't straks eens laten proberen hier

dan moet TS nagaan of hij een keer terug is gekomen bij een uitgelogde pc
Ja doei.
pi_81120575
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:22 schreef Netsplitter het volgende:
Hoe is die it'er tot de conclusie gekomen dat de mail van jou pc gestuurd is?
Hebben jullie daar remote software op de pc's draaien waar men gebruik van kan maken bij problemen?
Hoe staat die ingesteld?
Moet je toestemming verlenen of kunnen ze er direct bij?
mailheaders bevatten genoeg info omdat de achterhalen, maar ik ben benieuwd hoe die eraan komt idd.
pi_81120670
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:23 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Die is ook te spoofen

Maar goed, leuke werkgever heeft TS, maar laat ze maar kijken of er verschillende vingerafdrukken gevonden kunnen worden op het toestenbord a la CSI
Het is een publieke pc, dus het zegt geheel niets.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_81120762
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:31 schreef Pheno het volgende:

[..]

Die is ook te spoofen

Maar goed, leuke werkgever heeft TS, maar laat ze maar kijken of er verschillende vingerafdrukken gevonden kunnen worden op het toestenbord a la CSI
Het is een publieke pc, dus het zegt geheel niets.
<insert hippe analysatiefilmpjes>
Ja doei.
pi_81120794
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 09:35 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

<insert hippe analysatiefilmpjes>
Mja, als ze dan toch al met camera's gaan werken....
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_81120811
!
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')