quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 15:49 schreef Mendeljev het volgende:[..]
Maar suggereer je nu dat de PPT op de aandeelmarkten ingrijpt ten behoeve van aandeelhouders en niet om de kettingreactie naar de huizenmarkt te voorkomen? Ik dacht namelijk dat dat het hele uitgangspunt was om hun MBS veilig te stellen.
Ik ben heel erg sceptisch over de mate waarin er daadwerkelijk een PPT actief is. In het geval van een hele snelle meltdown binnen een paar dagen kan ik me er iets bij voorstellen, maar niet bij een geleidelijke trendmatige daling. Voor een overheid/FED die aan de rand van haar middelen zit zal dat niet de eerste prioriteit zijn.
Een crash van de Treasury markt zou een ramp zijn want alle kredietmarkten (staatsleningen, bedrijfsleningen, hypotheken, etc) zijn daaraan gelinkt. Zie ook Griekenland. Dat is feitelijk een crash van de treasury markt. De huizenmarkt zit ook een groot belang in omdat zoveel mensen een huis hebben en schuld daarover.
Maar de aandelenmarkt boeit eigenlijk niet zo. Maar weinig mensen hebben een substantiėle aandelenportefeuille. Men heeft wel indirecte belangen (via pensioenfondsen, 401k e.d.) maar dat is meer een lange termijn probleem en niet acuut (pensioensysteem in veel landen is nu ook al insolvent, maar zie jij enige actie om dat te corrigeren?).
Om structureel aandelenkoersen te steunen moet je geld lenen of QE. Beiden hebben het potentieel om de treasurymarkt te crashen. Een keuze tussen een aandelencrash of een treasury crash is snel gemaakt.
Kijk eens naar de gevolgen voor de reele economie van een 50% aandelencrash in 2000-2002 (en veel meer op de nasdaq) of de beurscrash van 1987. Relatief weinig pijn.
En zoals ik al schreef: een aandelencrash is eigenlijk gunstig omdat zij de vraag naar Treasuries verhoogt. Dat is nuttig als je elk jaar $1T
extra moet lenen (naast doorrollen bestaande schuld). Een echte complotdenker fantaseert daarom niet over een PPT maar over een PET (Plunge Enforcement Team)