abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81407790
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 02:00 schreef Stali het volgende:

[..]

Met filterwatten bij de schoonmaak. Maar dit je wrs. al of niet?

Als het meer is dan bij de schoonmaak dan heb je een klein algenprobleempje. Die je moet zien op te lossen door de oorzaak te achterhalen. Dat is bij jou lastig omdat er veel veranderingen in je aquarium zijn. Het is bij jou niet zo erg, maar je hebt duidelijk sporen die niet je niet moet negeren en je zal toch een keer je aquarium met rust moeten gaan laten.

Hoe gaat het met je discussen? Genieten? Is die ene schuwe ook al gewend?
Hoi,

Filterwatten is een goede, die kende ik nog niet. Heb nu een mooi algmagneetje maar hier wordt je raam alleen alg-vrij van, schoon is een ander woord. In het begin gebruikte ik veel filterwatten, van die hele goedkope van de kruidvat alleen kreeg ik af en toe filterwatten in het water dus sindsdien ben ik hiermee maar gestopt.

De discsussen van de kweker van Wayne gaan echt goed, ze eten goed, zwemmen goed dus gaat goed alleen de discussen van Stendker gaan iets minder. 1 tje is gewoon goed alleen 1tje heeft al 2 dagen niks gegeten. Hierover met de kweker gemaild en voer nu de temperatuur op naar 33 graden.

Wayne is een kweker uit Hong Kong, zij vissen zijn erom bekend dat ze hoge vinnen hebben en er echt super uit zien. De vissen van Stendker, uit Duitsland staan om de grootte bekend. Achteraf had ik liever 5 discussen van Wayne gekozen omdat die veel mooier zijn qua vorm.

Ga nu alles goed schoonmaken omdat er zo iemand komt met een super camera.

ps: je mos groeit heel hard
pi_81407812
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 08:53 schreef Prowl het volgende:
Als je algen krasvrij van je ruit wil hebben schraap je ze er af met een oud bankpasje, werkt perfect
Goede tip alleen mijn aquarium is vrij hoog, 65cm en dan zitten er ook nog van die irritante glasplaten bovenop zodat je nergens echt goed bij kan, grrrr
  vrijdag 14 mei 2010 @ 15:59:12 #153
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81420784
Toen wij vanmiddag thuis kwamen, merkte ik dat een van de Tetra's een beetje raar zwom. Dichterbij bekeken, bleek dat zijn staartvin helemaal is aangevreten. En niet zo'n klein beetje ook. Praktisch geen staartvin meer De schubben en het vlees is ook helemaal weg, je kijkt nog net niet tegen het staart bot aan

De andere Tetra's zijn helemaal gezond, niks geen spoortje van vraat. Er zitten naast de Tetra's alleen vredelievende bewoners in de bak, voor zover wij weten. Twee kreeftjes, crystal red garnalen, twee modderkruipertjes en twee algeneters (nano).

Waardoor kan dit gebeurd zijn? Gisteren en vanmorgen was alles nog goed
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_81425699
Samzz, als ie een beetje ziekjes geweest is, en erg traag, dan is de kans groot dat de kreeftjes em hebben proberen te pakken..
En door de stress trekt de kleur ook weg, dus dan lijkt het helemaal ernstig.

Wellicht omdat ie al zo slecht eraan toe is, een handje helpen naar de andere wereld?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:27:24 #155
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81425997
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 18:19 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Samzz, als ie een beetje ziekjes geweest is, en erg traag, dan is de kans groot dat de kreeftjes em hebben proberen te pakken..
En door de stress trekt de kleur ook weg, dus dan lijkt het helemaal ernstig.

Wellicht omdat ie al zo slecht eraan toe is, een handje helpen naar de andere wereld?
Hij is er, gezien de omstandigheden, helemaal niet slecht aan toe, qua gedrag en dergelijke doet hij net zoals de andere visjes. Daarom snappen we het ook niet. We denken inderdaad dat hij door een territoriaal kreeftje is gepakt. Maar hij heeft verder over zijn hele lichaam nog kleur, zwemt met de groep mee, eet goed, zwemt met redelijke snelheid ook nog. Dus wat gedrag betreft zou je niet zeggen dat hem wat mankeert.

We hebben besloten het nog even aan te kijken, zijn staart groeit gewoon weer aan als het goed is Ik wil geen 'gezonde' dieren met kans tot verbetering doodmaken. Zelfs een vis niet.

Edit: Nu nog wat, een van de kreeftjes zit dag en nacht verborgen in een zelfgemaakt holletje. Zou het kunnen dat ze (want we denken ze ) dragend is? Ze komt maar heel af en toe naar buiten, alleen als het donker is en zodra ze merkt dat iemand kijkt, schiet ze als een dolle terug. Terwijl meneer Kreeft de hele bak door stuitert en zelfs naar je toe komt als je voor het glas zit te kijken.

[ Bericht 7% gewijzigd door Samzz op 14-05-2010 18:34:46 ]
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:49:12 #156
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81426738
Tetra'tje is niet meer. We zagen hem net na het eten duidelijk lijden... Slechter zwemmen, op de kop draaien, niet door de stroom kunnen zwemmen. Dus, net gevangen en toch maar doodgemaakt.
pi_81427936
Bij mij was dat toen met me kreeftjes ook..
Maar de enige keer was die heel rustig, en de andere keer als een malloot door de bende vissen heen om eten te jatten Best grappig..

Jammer dat de tetra het niet gered heeft..
Als de visjes kans maken om beter te maken, laat ik ze ook maar toedoen. Maar soms kan het blijkbaar helaas niet beter worden

Ik ga morgen mijn clownbotia's vangen en deze gaan terug naar de winkel. De plantenslopers gaan er dus uit Hopelijk komen de cory's dan ook weer wat meer naar voren.

Tevens gaan me maanvissen ook plaatsmaken voor andere visjes.
Ze zijn niet erg agressief, maar aangezien ze vrij veel ruimte innemen en alles een beetje hun gebied maken, vind ik het fijner om toch wat kleinere vissen te houden.

Ik denk dat ik in die 600liter gewoon wat platy's en andere kleine vissen doe
Blijf het toch kleurrijke en grappige beestjes vinden namelijk..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 14 mei 2010 @ 19:23:03 #158
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81428037
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 19:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Bij mij was dat toen met me kreeftjes ook..
Maar de enige keer was die heel rustig, en de andere keer als een malloot door de bende vissen heen om eten te jatten Best grappig..

Jammer dat de tetra het niet gered heeft..
Als de visjes kans maken om beter te maken, laat ik ze ook maar toedoen. Maar soms kan het blijkbaar helaas niet beter worden
Ja. Ik vond het erg naar... Ik heb echt een hekel aan het doodmaken van dieren. Vriendje heeft het gedaan. Ik zou het ook kunnen als het moet... Maar goed.

Het is heel apart, die kreeftjes. De ene (mannetje denken we ) is heel druk en het vrouwtje zit alleen maar in een holletje. Vandaar de vraag of ze misschien dragend is. Hehehe, de garnalen gaan goed. De reserve bak staat klaar, mocht het nodig zijn
pi_81428425

Super mooie discus van Wayne NG, vooral de vinnen zijn een stuk mooier en groter dan die van de Stendker

Discus van Stendker, vind de Wayne mooier qua vorm maar deze mag er ook zijn

L134

Waaiergarnaal

3R2, nu nog oranje maar hij wordt diep rood

Totaal plaatje, de planten in de hoek beginnen goed te groeien, krijg maandag nog een mooie rode plant binnen en dan is de invulling wel klaar:)
pi_81438931
Mooie foto's, maar persoonlijk vind ik het te dicht begroeid voor de discussen..
Maargoed, het blijven mooie beestjes
Prrrrttt
pi_81439970
Wauw Rob, ziet er weer prachtig uit.

Het valt toch wel mee met de beplanting?
Grappig om dat mos te zien groeien dat zal jij ook wel zo ervaren als je je eigen drijfplanten terugziet bij die user waarvan ik de naam kwijt ben.
pi_81440816
Ja mos groeit erg hard, bedankt
Vind de verdeling erg mooi nu qua planten en vissen, achterin overal planten en ze kunnen er nog achter zwemmen en voorin vrij veel zwem ruimte dus prima zo
pi_81443353
Stali/Perry jullie hebben toch verstand van de filterinhoud ?

Hello,

Twijfel een beetje over mijn filterinhoud. Heb de filter van JBL 1500, deze was al gevuld wat natuurlijk mooi is maar misschien mis ik iets.

Heb 4 laadjes met vullen, 3 laden zaten gevuld met blauwe sponzen, de 1 wat fijner dan de ander en onderaan een hele dikke laag met keramische pijpjes, is dit nou oke ?

Had er wat filterwatten van de kruidvat ingedaan maar deze zwommen op een gegeven moment in het water

Wil het alleen even checken, ondervind nu geen hinder, geen vis uitval of iets anders.

Visbestand voor de zekerheid

10 x L134
1 x L168
5 Discussen
20 Roodkopzalmen
8 Kuhli
12 Cory Sterbai
900 a 1000 Garnalen
pi_81443694
Jep dit is in orde.
Het enige wat je zou kunnen doen is filterwatten gebruiken, echter NIET die van de kruidvat.
Die zijn namelijk "pluiziger" dan de zogenaamde "aquarium filterwatten".
Je kan filter watten in grote zakken kopen, zodat je ze kan afscheuren. Kost dan geloof ik 5 euro ongeveer voor zo'n zak.. Kheb die gewoon bij me lfs gehaald. Als je erom vraagt hebben ze het, anders proberen ze je van die dure kleinere verpakkingen te verkopen

In de bovenste mand, daar zitten 2 sponzen in..
De onderste kun je eruit halen, en dan leg je daar watten in. Daarbovenop komt dus die bovenste spons. Zodoende zorg je er ook voor, dat de watten nooit in de rotor terecht komt, en dus ook niet in het aquarium

Je hoeft het filter ongeveer maar 1x per 2 a 3 maand schoon te maken, en ik heb het zelfs na een half jaar gedaan. Wel vervang ik om de 1 a 1,5 maand de filterwatten, en maak ik de motor + uitstroom pijp even schoon. Zodoende blijven de bacterien mooi in het aquarium, en blijft alles goed functioneren. Mocht er van allerlei zooi boven in het filter zitten, kun je dat er natuurlijk wel gewoon uithalen..

En meer dan dat zou ik er niet aan doen, om alles stabiel te houden
Prrrrttt
pi_81445697
Goed om te horen, ga dan even opzoek naar filterwatten
pi_81449415
Jep, en verder niks erin duwen, wat mensen ook zeggen..
Als jij over kool of dergelijke gaat filteren, gaan je waterwaardes schommelen.. Als het stabiel is, moet je er vanaf blijven

Kijk, watten houden alleen zwevende rommel tegen, en das juist goed
Prrrrttt
pi_81450512
Hey Perry,

Ga zeker niks veranderen alleen ga ik wat watten kopen maar aangezien je overal van verstand lijkt te hebben, wil je hier is naar kijken
quote:
Hoi,

Zoals jullie weten heb ik een zwarte grind bodem, mooi voor de planten maar de discussen komen hier toch minder mooi in naar voren. Door de donkere ondergrond komt de discus niet perfect naar voren. Dit is de primaire reden om over te stappen van grind naar zand en verder zijn er nog wat secundaire redenen om over te stappen.

Momenteel heb ik een voedingsbodem, op het internet lees je altijd negatieve effecten en als je alles leest vraag je je bijna af waarom het nog verkocht wordt. Ik zelf heb hier nog geen hinder van ondervonden, de planten doen het goed en als ik iets verplaatst komt het niet gelijk naar boven.
Wat mij wel moeilijk lijkt om tegen te houden is het dicht slibben, hoe kan je hier het beste mee omgaan? In grind zit toch wat meer lucht waardoor dicht slibben bijna niet gebeurd.

Verder is ook een reden om van grind naar zand te gaan, de Sterbai. Zij kunnen toch niet optimaal vroeten in de grond, het grind is te groot voor de bek. Na de wisseling gaat de Kuhli uit het bestand, deze vis/slang was mooi voor het begin maar vind hem nu niet meer passen in het visbestand. Tevens scheelt dit weer wat extra belasting.

Nu heb ik een aantal vragen over de wisseling

Wat is het nut van een bodemverwarming ? Gaan hierdoor je planten beter groeien ?
Mijn voorkeur gaat naar een voedingsbodem, op deze manier creëer je een goede bodem voor de planten. Weet ook dat je met wat (klei)kegels een eind komt maar dit is toch gemakkelijker in mijn ogen.
Welke zand raden jullie aan ? Bestel alles het liefste online omdat mijn lfs nogal slecht is.

Hoe kan je het beste zo'n wisseling doen ? Dacht zelf aan het volgende
1 emmer voor de discussen, andere emmer voor de andere vissen en garnalen
2 aparate bakken waar ik 1/3 deel oud water in doe. Dan alles eruit halen, inrichting en water en vissen plaatsen, klopt het zo een beetje ?

Ben benieuwd naar de reactie's

Visbestand
5 discussen
20 Roodkopzalmen
10 L134
1 L168
12 Cory Sterbai
pi_81465001
Ik heb niet overal verstand van hoor hehehe
Bodemverwarming heb ik geen ervaring mee, maar mij lijkt het maar niks.
De wortels krijgen een soort van hittegolf, en daar boven is het koeler. Persoonlijk lijkt me dat niks, maar ik zeg erbij; daar heb ik verder geen ervaring mee.

Persoonlijk vind ik grind fijner, en zoals er al staat 'ivm dichtslibben'. Tegengaan kun je door regelmatig eens te woelen Maar met een voedingsbodem erbij is dat niet echt heel eenvoudig natuurlijk.
Hier op grind doen de cory's het erg goed, en ze woelen steeds door het grind.. Dus echt last lijken ze er niet van te hebben. Wel is het zo dat dit erg fijn grind is.

Zorg er tijdens de wisseling wel voolr dat je zoveel mogelijk water behoud, en daar ook de vissen in laat. Dus ook je filter niet leeg laten lopen
Prrrrttt
  zaterdag 15 mei 2010 @ 19:20:50 #169
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81465362
Ik heb in het verleden wel eens een bodem verwarming gebruikt

Planten groeiden echt niet beter of mooier met die kabel dus na 1,5 jaar irritatie als ik in de bak bezig was de hele kabel er maar uitgtrokken en 2 weken een mistig aquarium

Ligt hier nu op zolder te verstoffen
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_81470309

Dit plantje van schoonmama gehad:

Ik vind 'm erg mooi
pi_81470590
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 23:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb een vraagje.
Heb een tropisch aquarium gehad.

Ooit had ik dus een heel mooi aquarium nooit iets mis mee tot opeens in 1 nacht heel mijn aquarium in puin lag.

Op zaterdag was mijn aquarium nog helder niks geks aan gedaan.
Ik ging die avond weg en kwam de volgende dag thuis en heel het water van mijn aquarium was spierwit.

Teveel voer is het niet geweest.
Gaf altijd dezelfde hoeveelheid.
Had geen water ververst.
Mijn pompje functioneerde goed.
En had ook geen nieuwe vissen erin zitten.

Bij de dierenwinkel wisten ze ook niet wat het kon zijn.

Ow ja en de vissen hebben het uiteraard helaas niet overleefd.

Iemand een idee hoe dit gebeurt kan zijn?

de bak wordt nu gebruikt voor koudwatervissen.
had er na dat voorval geen zin meer in en nu gebruikt mijn vader hem voor goudvissen (uiteraard na de bak grondig gereinigd te hebben) Het is daarna ook nooit meer voorgekomen.
Bacteriebloei. Het water wordt dan helemaal troebel tot melkwit. Op de één of andere manier is er snel veel voedsel vrijgekomen voor bacterien, dat kan voer zijn, maar dode vissen of een omgewoeld stuk molm kan ook wel de aanstichter zijn. De bacterien zijn het probleem niet, maar de zuurstof die ze gebruiken wel., Alles gaat dood aan het zuurstoftekort. En alles wat het nog even had overleefd gaat daarna dood aan de nitriet die filterbacterien uit nitraat maken bij het zuurstoftekort.

Je hebt misschien structureel iets te veel gevoerd (iets wat veel mensen doen), maar er kan dus ook een vis overleden zijn oid.
Whatever...
pi_81517350
Zomaar even wat foto's van de vissen uit de showbak:

De Microgeophagus altispinoza:

De Bentosi white fin:

Een van de bijlzalmen:

En nog even een Zebra op de foto:

En vanuit de kweekbak van de L333 wat jonkies op de foto kunnen krijgen. Ze zwemmen sinds 2 dagen vrij rond, hebben nog wel een deel van de dooierzak:

Official ESF Kreviewer maandag 17 mei 2010 @ 08:49:17 #173
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81523310
Leuke foto's. Die bijlzalmen, gaan die de hele tijd op de kop aan de oppervlakte? Dat is wel grappig.

Afgelopen weekend in de dierentuin in Münster (duitsland) nog wel een enorme bak gezien met behoorlijk grote Neon Tetra's (5 cm ofzo). dat was ook wel mooi.
  maandag 17 mei 2010 @ 10:42:25 #174
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81525811
quote:
Op maandag 17 mei 2010 08:49 schreef Kreator het volgende:
Leuke foto's. Die bijlzalmen, gaan die de hele tijd op de kop aan de oppervlakte? Dat is wel grappig.

Afgelopen weekend in de dierentuin in Münster (duitsland) nog wel een enorme bak gezien met behoorlijk grote Neon Tetra's (5 cm ofzo). dat was ook wel mooi.
Ze hangen niet op de kop, die hebben een hele grote borst, zeg maar.
  maandag 17 mei 2010 @ 13:55:38 #175
180648 iFries
Fryske linkse boomknuffelaar
pi_81532861
TVP Zit er ook over te denken een aquarium aan te schaffen
Frysk bloed tsjoch op!
  Official ESF Kreviewer maandag 17 mei 2010 @ 14:07:56 #176
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81533319
quote:
Op maandag 17 mei 2010 10:42 schreef Samzz het volgende:
Ze hangen niet op de kop, die hebben een hele grote borst, zeg maar.
Oja. Dat wist ik ook eigenlijk wel, want die hebben we zondag nog gezien. .
  Official ESF Kreviewer maandag 17 mei 2010 @ 14:08:16 #177
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81533331
quote:
Op maandag 17 mei 2010 13:55 schreef iFries het volgende:
TVP Zit er ook over te denken een aquarium aan te schaffen
Wat voor 1 en wil je iets specifieks?
  maandag 17 mei 2010 @ 14:11:35 #178
180648 iFries
pi_81533441
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:08 schreef Kreator het volgende:

[..]

Wat voor 1 en wil je iets specifieks?
Zit nog een beetje te kijken, maar iets als een Juwel Rekord 600 oid.

En iets specifieks: Tsjah, hoe specifiek wil je het hebben. Mooi, maar niet te moeilijk
Frysk bloed tsjoch op!
  Official ESF Kreviewer maandag 17 mei 2010 @ 14:20:28 #179
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81533812
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:11 schreef iFries het volgende:
Zit nog een beetje te kijken, maar iets als een Juwel Rekord 600 oid.
600 liter. Das ook niet klein meteen. . Vergeet niet dat dat ook meteen 600kg is (en dat dat dus net zomaar kan als je niet op de begane grond woont)
  maandag 17 mei 2010 @ 14:50:26 #180
180648 iFries
pi_81534966
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:20 schreef Kreator het volgende:

[..]

600 liter. Das ook niet klein meteen. . Vergeet niet dat dat ook meteen 600kg is (en dat dat dus net zomaar kan als je niet op de begane grond woont)
Ik heb al op de bouwtekeningen gekeken waar de heipalen staan

Nee, maar volgens mij is die bak maar zo'n 60 liter hoor
Frysk bloed tsjoch op!
  Official ESF Kreviewer maandag 17 mei 2010 @ 14:58:39 #181
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81535275
Oja, ik zie het idd. Vind em persoonlijk qua design niet zo mooi... Ik hou niet zo van dat triplex idee.

ik wil deze (wel veel liters...):
  Moderator maandag 17 mei 2010 @ 15:09:06 #182
155227 crew  Guppy
dus
pi_81535632
quote:
Op maandag 17 mei 2010 14:50 schreef iFries het volgende:

[..]

Ik heb al op de bouwtekeningen gekeken waar de heipalen staan

Nee, maar volgens mij is die bak maar zo'n 60 liter hoor
Dan bedoel je de Rekord 60
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 17 mei 2010 @ 15:19:10 #183
180648 iFries
pi_81536045
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:09 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Dan bedoel je de Rekord 60

Wat ik op internet is dat de Rekord 60 uit de productie is genomen, en de Rekord 600 de nieuwe variant daarvan is

http://www.zooplus.nl/sho(...)ium_set/juwel/131248
Frysk bloed tsjoch op!
  Moderator maandag 17 mei 2010 @ 15:55:08 #184
155227 crew  Guppy
dus
pi_81537460
quote:
Op maandag 17 mei 2010 15:19 schreef iFries het volgende:

[..]

Wat ik op internet is dat de Rekord 60 uit de productie is genomen, en de Rekord 600 de nieuwe variant daarvan is

http://www.zooplus.nl/sho(...)ium_set/juwel/131248
Ooh, dat wist ik dan weer niet
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_81540814
Ik heb ook een Rekord (120) overwogen! Tot ik zag dat de bovenkant wel errrrrug dun plastic was, en dat leek mij niet zo slim met drie katten, waarvan 1 hele dikke die graag bovenop aquariums springt
Ook de vakjes om voer te geven leken mij wat slapjes, gingen er erg makkelijk af (wederom met nieuwsgierige katten niet zo'n goed plan )

Dus toen werd het een Ferplast Cayman 80 Professional, en daar ben ik zeer over te spreken
  maandag 17 mei 2010 @ 20:37:42 #186
180648 iFries
pi_81551275
quote:
Op maandag 17 mei 2010 17:05 schreef Faithfulness het volgende:
Ik heb ook een Rekord (120) overwogen! Tot ik zag dat de bovenkant wel errrrrug dun plastic was, en dat leek mij niet zo slim met drie katten, waarvan 1 hele dikke die graag bovenop aquariums springt
Ook de vakjes om voer te geven leken mij wat slapjes, gingen er erg makkelijk af (wederom met nieuwsgierige katten niet zo'n goed plan )

Dus toen werd het een Ferplast Cayman 80 Professional, en daar ben ik zeer over te spreken
Wie neemt er dan ook een dikke kat die graag bovenop aquariums springt

Maar die Ferplast ziet er ook zeker leuk uit! Alleen wel gelijk een tikkie groter, en een tikkie duurder
Frysk bloed tsjoch op!
pi_81551639
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:37 schreef iFries het volgende:

[..]

Wie neemt er dan ook een dikke kat die graag bovenop aquariums springt

Maar die Ferplast ziet er ook zeker leuk uit! Alleen wel gelijk een tikkie groter, en een tikkie duurder
Wij hebben 'm in de aanbieding gekocht voor 170 euro (of iets in die richting in ieder geval)

En de kat was er voor het aquarium! Hij wil gewoon graag overal kunnen liggen, en zo'n bak wordt natuurlijk lekker warm aan de bovenkant!
pi_81553328
iFries; lees je goed in alvorens je begint met aanschaffen

@Kreator; wat voor bak is dat die je laat zien?
Prrrrttt
  maandag 17 mei 2010 @ 21:59:50 #189
180648 iFries
pi_81556460
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:43 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Wij hebben 'm in de aanbieding gekocht voor 170 euro (of iets in die richting in ieder geval)

En de kat was er voor het aquarium! Hij wil gewoon graag overal kunnen liggen, en zo'n bak wordt natuurlijk lekker warm aan de bovenkant!
Keuzes ... keuzes ..

quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:09 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
iFries; lees je goed in alvorens je begint met aanschaffen

Doe ik zeker! Is gelukkig heel erg veel te vinden op het WWW! Moet vooral gaan bedenken wat ik nou eigenlijk wil ... want er is zoveel!
Frysk bloed tsjoch op!
  maandag 17 mei 2010 @ 22:06:23 #190
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81556848
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:09 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@Kreator; wat voor bak is dat die je laat zien?
Fluval Profile.

Groetjes,

Krea.
pi_81662925
Hier een grote update. Afgelopen maandag vroeg op pad gegaan om filterzand te halen. Heb een korrel grootte van 0.75 - 1.25mm gekocht

Reden van de bodem wisseling is de discussen veel mooier naar voren komen. De discus is de hoofdvis dus vandaar de keuze. Bij de bodemwisseling kon ik mooi weer wat vissen weg doen onder andere 8 Kuhli's en 2 algen eters. Nu is dit mijn visbestand

6 Discussen
8 L134
1 L168
20 Roodkopzalmen
12 Cory Sterbai

Ben blij met 4 vissoorten, het oogt veel rustiger alleen vind ik de rechterkant qua inrichting nog niet zo mooi maar dat zien jullie hieronder op de foto's. Heb gelijk het gevoel dat de L-nummers en de Sterbai veel actiever is door het zand.

Dinsdag was ik weer naar mijn kweker geweest om de Stendker (duitse discuskweker) te ruilen voor Wayne, vind Wayne veel mooier en imposanter om naar te kijken. Heb nu in totaal 6 discussen van Wayne, de namen hebben jullie van mij tegemoet, de papieren liggen nog in de auto. Verder is het zuurstof probleem opgelost, gelukkig helaas wel enkele vissen verloren. Er was te weinig beweging aan het wateroppervlakte waardoor de vissen lucht gingen happen wanneer de lampen uit waren, heb de uitstroom pomp iets omhoog gezet en nu is het weer in orde. Ga over een maandje weer beginnen met co2 maar dan heel voorzichting en een minimale verhoging per dag. Verder waren er gisteren 2 plastic beschermhoezen binnen gekomen voor de verwarming. Had ergens gelezen dat de L134 zich kan verbranden aan een verbranden, wat nu gelukkig niet meer kan gebeuren.

Hier de foto's, iemand nog feedback op de indeling/planten ? Heb het kienhout nu leeg gelaten zodat de L134/L168 hier lekker op kan zitten en het javamos rechts is voor de garnalen. Merk met de dag meer hoe brutaal de garnalen zijn en zag al een garnaaltje gepakt worden door de discus, mooi om te zien.

Linkerkant, ben ik tevreden over. Veel mooie planten die goed kunnen groeien. Alleen de Alternanthera reineckii (roseafolia) kan een stuk mooier, de bovenste paar bladeren zijn mooi op kleur echter de bladeren zijn groen van het alg, iemand een idee hoe ik deze plant mooi kan laten worden ? Voeg dagelijks vloeibare voeding toe en heb voldoende licht.

Vind de rechtkant een beetje te vol, de planten rechts zijn echte snelgroeiers en die vind ik prima alleen het javamos en de javavaren twijfel ik nog een beetje. Hierachter wat je waarschijnlijk niet ziet staat de Crinum calamistratum, super mooie plant maar komt niet tot zijn recht door het javamos en de javavaren daarom denk ik om deze beide weg te halen, mee eens ?

Totaal plaatje

2 nieuwe discussen, zo mooi Moet alleen het glas snel schoon maken

Discus ghetto

Het leisteen huisje is populair, sorry voor de slechte kwaliteit

Zal vandaag goed de ramen schoonmaken en dan veel betere foto's maken
  donderdag 20 mei 2010 @ 10:52:46 #192
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81665037
Ik vind het toch echt krap zo met de discus, nu ze klein zijn zal het nog wel gaan maar als het echt joekels van schijven worden moet je een grotere bak!

2.00x70x70 ofzo?
pi_81665989
terugvispost
pi_81666369
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 10:52 schreef Prowl het volgende:
Ik vind het toch echt krap zo met de discus, nu ze klein zijn zal het nog wel gaan maar als het echt joekels van schijven worden moet je een grotere bak!

2.00x70x70 ofzo?
Dat is ook de planning
  donderdag 20 mei 2010 @ 11:34:36 #195
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81666518
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 11:29 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Dat is ook de planning
  donderdag 20 mei 2010 @ 12:19:36 #196
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81668295
Ging jij de bak niet een tijdje met rust laten zodat alles ging settlen? Of heb ik dat verkeerd gelezen?
pi_81670176
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:19 schreef Samzz het volgende:
Ging jij de bak niet een tijdje met rust laten zodat alles ging settlen? Of heb ik dat verkeerd gelezen?
Dat schrijft-ie zo'n twee keer per week. .
  donderdag 20 mei 2010 @ 13:20:20 #198
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81670428
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:12 schreef Stali het volgende:

[..]

Dat schrijft-ie zo'n twee keer per week. .
Dan ben ik dus toch niet scheel
pi_81670784
Ben het wel beu, mij zie je hier voorlopig niet meer meepraten.
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 09:45 schreef versteegrob het volgende:
Bij de bodemwisseling kon ik mooi weer wat vissen weg doen onder andere 8 Kuhli's en 2 algen eters.
Onrespectvol omgaan met je dieren, noem ik dat.

Iedereen succes met jullie aqua's, blijf nog wel even meelurken!
  donderdag 20 mei 2010 @ 13:30:55 #200
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81670835
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:29 schreef Faithfulness het volgende:
Ben het wel beu, mij zie je hier voorlopig niet meer meepraten.
[..]

Onrespectvol omgaan met je dieren, noem ik dat.

Iedereen succes met jullie aqua's, blijf nog wel even meelurken!
Ah

Ik was juist benieuwd naar de kogelbak van je man... Ik wil zelf ook graag kogeltjes gaan houden, dus alle ervaringen zijn welkom.
pi_81670868
Dat roept ie al maanden...ik snap die man echt niet...
pi_81671367
Erg jammer Faith
Ik las hier graag je posts..

Enne Rob; ik denk dat ik wel weet wanneer jij je bak met rust laat; als ie verkocht is, en jij er niet meer bij kunt.. Damn, je vissen krijgen hiermee echt een berg stress te verduren door zo te wisselen... Ik dacht dat je het puur als info wilde, en niet dat je zoiets werkelijk waar ging doen.

Maar als side note.. Had je hier niet beter aan kunnen denken, voordat je je vissen ging aanschaffen?
Prrrrttt
pi_81671729
Hoi,

Kan iemand mij op weg helpen voor nieuwe aquariumplanten?
Of een goede website waar ik kan lezen wat mijn aquariumbewoners prettig vinden?
Ook zou ik het fijn vinden dat ze de planten niet direct opeten !

Ik heb nu:
Corydoras Paleatus
Corydoras Sterbai
Borstelneus (Ancistrus)

Het plantenbestand wat ik nu heb is te zielig voor woorden.
Hoe lang gaan aquariumplanten gemiddeld mee, eigenlijk?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  Moderator donderdag 20 mei 2010 @ 13:53:57 #204
155227 crew  Guppy
dus
pi_81671852
Bodemwissel Je bedenkt toch wat voor bodem bij je vissen past vóór je de vissen erin doet?
pi_81671924
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:53 schreef Guppyfriend het volgende:
Bodemwissel Je bedenkt toch wat voor bodem bij je vissen past vóór je de vissen erin doet?
Maar als er iedere week een vissenwissel is dan wordt het lastig. .
  Moderator donderdag 20 mei 2010 @ 13:57:26 #206
155227 crew  Guppy
dus
pi_81672009
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:55 schreef Stali het volgende:

[..]

Maar als er iedere week een vissenwissel is dan wordt het lastig. .
Ja, dat is zo... Maar ik heb nog nooit vissen gewisseld!! Ik begrijp daar niks van
pi_81672248
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:57 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ja, dat is zo... Maar ik heb nog nooit vissen gewisseld!! Ik begrijp daar niks van
Ik ook niet.
Het is ook niet normaal om te doen. Iemand kan best een vergissing maken en een keer wisselen.
Maar die bak van Versteeg zou best nog wel hilarisch zijn als de vissen er niet onder zouden lijden.

Ik hoop van harte dat hij zijn relatief nieuwe hobby ook weer net zo snel zat is als zijn vissen en er gewoon mee kapt.
  donderdag 20 mei 2010 @ 14:07:57 #208
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81672485
Ik ben het toch wel met je eens Stali In het begin dacht ik dat jullie overdreven, maar ik begin me er zelf ook wel een beetje aan te storen.
pi_81673109
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hoi,

Kan iemand mij op weg helpen voor nieuwe aquariumplanten?
Of een goede website waar ik kan lezen wat mijn aquariumbewoners prettig vinden?

Ik heb nu:
Corydoras Paleatus
Corydoras Sterbai
Borstelneus (Ancistrus)

De cory's zullen niet aan je planten zitten, dus daar hoef je niet bang voor te zijn
Verder zorgen voor wat kienhout in de bak, dat vind de Ancistrus wel fijn.

Als je goede waterwaardes hebt, en alles optimaal hebt, kun je planten blijven snoeien, en hoef je geen nieuwe te kopen

Hoe staat het met je licht, en de grootte van de bak?
Heb je wellicht een foto van je bakkie in de huidige staat, en wat je problemen met planten zijn?
Prrrrttt
  donderdag 20 mei 2010 @ 14:46:15 #210
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81674334
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:07 schreef Samzz het volgende:
Ik ben het toch wel met je eens Stali In het begin dacht ik dat jullie overdreven, maar ik begin me er zelf ook wel een beetje aan te storen.
nu pas?
  donderdag 20 mei 2010 @ 14:51:44 #211
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81674592
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:46 schreef Prowl het volgende:

[..]

nu pas?
Ik ben hier nog niet zo lang actief
pi_81676131
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Erg jammer Faith
Ik las hier graag je posts..

Enne Rob; ik denk dat ik wel weet wanneer jij je bak met rust laat; als ie verkocht is, en jij er niet meer bij kunt.. Damn, je vissen krijgen hiermee echt een berg stress te verduren door zo te wisselen... Ik dacht dat je het puur als info wilde, en niet dat je zoiets werkelijk waar ging doen.

Maar als side note.. Had je hier niet beter aan kunnen denken, voordat je je vissen ging aanschaffen?
Achter af natuurlijk wel maar wist niet dat de discussen zo zwart werden door mijn vorige bodem. Maar qua stress is het wel wat overdreven hier, denken jullie dat de vissen in de zee/meer nooit stress hebben ? Continu worden opgejaagd... enz

Wat betreft het ruilen/weg gegeven van vissen, snap hier het punt ook niet. Ja de vissen hebben wat stress maar het is beter dan een visbestand met alle vissen door elkaar.

Zal voortaan sporadisch een foto posten want maak hier volgens mij (te) veel los.
  donderdag 20 mei 2010 @ 15:26:11 #213
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81676201
Natuur vergelijken met het leven in een aquarium gaat wel erg ver, vind je ook niet?
pi_81676906
@Rob;
Tuurlijk hebben ze in hun "standaard" natuur dinges wel stress, maar hoe zou jij het vinden om zo van hot naar her opgejaagd en steeds gevangen en verplaatst te worden? denk ook niet leuk haha

En dat je vissen weg doet vanwege je bestand snap ik best, en daar kan ik ook weinig van zeggen. Maar ik doelde meer op het feit; wist je van te voren al dat je discussen wilde, had dan van te voren je bak leeggehaald en alles verwisseld, voordat ze erin kwamen

Maargoed, gebeurd is gebeurd natuurlijk, en hopelijk overleeft alles het prima, dan vind ik het best
Prrrrttt
  Moderator donderdag 20 mei 2010 @ 15:57:39 #215
155227 crew  Guppy
dus
pi_81677676
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:24 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Achter af natuurlijk wel maar wist niet dat de discussen zo zwart werden door mijn vorige bodem. Maar qua stress is het wel wat overdreven hier, denken jullie dat de vissen in de zee/meer nooit stress hebben ? Continu worden opgejaagd... enz
In de natuur hebben ze echter genoeg verstopplekken en veel zwemruimte. Daar worden ze niet elke keer gevangen in een netje en weer teruggegooid. In de natuur worden ze maar 1 keer gevangen, en daarna is het over en uit, want opgevreten.
Dus ja, ik denk dat ze meer stress hebben bij jou dan in de natuur.
quote:
Wat betreft het ruilen/weg gegeven van vissen, snap hier het punt ook niet. Ja de vissen hebben wat stress maar het is beter dan een visbestand met alle vissen door elkaar.
Voor je een aquarium gaat inrichten, bedenk je eerst welke vissen je wilt houden. Aan de hand daarvan kies je het formaat van je aquarium, de bodem en de planten. Zo kan je gewichtige biotoop maken, waar je vissen zich thuis in voelen.

En je koopt dus niet een aquarium, plemt dat vol met vis en planten, en gaat dan pas bedenken wat voor vissen je eigenlijk wilt hebben. Dat is niet de manier.

Als jij een visbestand hebt met vissen die niet bij elkaar passen, heb je dus in het begin al iets verkeerd gedaan. Namelijk als een debiel vissen gekocht en die bij mekaar gegooid zonder na te denken. Een beginnersfoutje kan voorkomen, maar het stapelt zich bij jou op van fout naar fout.
En dan ga je vervolgens de bodem wisselen omdat ie niet bij je vissen staat...? Als je een beetje onderzoek had gedaan voor je die vissen had gekocht, had je jezelf dat ook eerder kunnen bedenken. Dat hoort bij het inlezen, onderzoeken welke bodem je voor welke vis nodig hebt.

Als je je aquarium eenmaal hebt ingericht, ga je je vissen daarop aanpassen en je past niet je aquarium aan naar elke nieuwe vis die je koopt. Dat is de omgekeerde wereld.

Natuurlijk kan je best eens een aanpassing doen, maar natuurlijk niet elke twee weken!!
quote:
Zal voortaan sporadisch een foto posten want maak hier volgens mij (te) veel los.
Van mij hoef je niet weg te blijven. Ik heb liever dat je hier vragen komt stellen, zodat we je informatie kunnen geven waar je vissen ook nog wat aan hebben. Uiteindelijk zijn zij namelijk de dupe van deze grap. Het zou alleen leuk zijn als je ook wat deed met de tips, in plaats van je voor te doen als het slachtoffer.

Wat je je goed moet realiseren is dat je vissen levende dieren zijn, die ook gevoel hebben, ook al kunnen ze dat niet laten horen. Het zijn geen wegwerpartikelen die je weer weggeeft als je erop uitgekeken bent. Of die je ruilt als je toch iets leukers ziet. Dat is te gek voor woorden en echt het toppunt van de consumptiemaatschappij wat mij betreft. Alles wat de consument belieft, wat de vissen ervan vinden staat niet ter discussie.

Jij kiest ervoor om vissen te houden, behandel ze dan ook als vissen en niet als een tijdschift wat je bij het oud papier mikt als je het uit hebt.

Just my two cents
pi_81679247
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hoi,
Ik heb nu:
Borstelneus (Ancistrus)

Dat kan wel eens het probleem zijn, de Ancistrus.
Heb je er 1 of meer en hoe groot is het aquarium?
Ze eten graag grote bladeren zoals de amazone-zwaardplant daar vallen dan de gaten echt in.
Je kan ze bijvoeren met bijvoorbeeld komkommer zodat ze misschien minder van je planten eten?

Bij Rob is het gewoon even geduld hebben, zijn discusvissen zullen niet lang (goed) blijven en dan is de lol er snel vanaf. Maar hij koopt nogal graag dingen, en heeft het nu toch wel over een 2 meterbak gehad, dus wie weet

Vanmiddag een groepje Otocinclus zebra, Otocinclus cocama opgehaald!
Het is een groepje van 10 stuks,wildvang en ze mogen de L46-bak schoon gaan houden, die noemden wij toch al de zebrabak

Net losgelaten:

donderdag 20 mei 2010 @ 18:58:36 #217
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81685522
Leuke beestjes

Ik heb een vraag. Ik ben me nu al tijden aan het verdiepen in het houden van bepaalde soorten vis. Nu is het zo, dat ik op een website las, dat het verstandig is alle vissen die je nieuw koopt, eerst thuis in quarantaine te plaatsen in zo goed als kale bak, voor een aantal weken. Dit om ziektes e.d te voorkomen en te zorgen dat de vis went aan het nieuwe water.

In hoeverre doen jullie dat?
pi_81685678
Bij discusvissen en wildvang maanvissen is dat wel belangrijk om te doen, omdat deze vissen gevoeliger zijn voor bepaalde (voor hun vreemde) bacterien, wat kan leiden tot nare ziekte en/of dood.
Maar bij de andere vissen is dit niet nodig.
  donderdag 20 mei 2010 @ 19:09:02 #219
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81685918
Ik doelde dan ook op de gezondheid van zowel de nieuwe vis, als de oude vissen die misschien besmet zouden kunnen raken
pi_81686350
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

De cory's zullen niet aan je planten zitten, dus daar hoef je niet bang voor te zijn
Verder zorgen voor wat kienhout in de bak, dat vind de Ancistrus wel fijn.

Als je goede waterwaardes hebt, en alles optimaal hebt, kun je planten blijven snoeien, en hoef je geen nieuwe te kopen

Hoe staat het met je licht, en de grootte van de bak?
Heb je wellicht een foto van je bakkie in de huidige staat, en wat je problemen met planten zijn?
Mijn waterwaardes...
Het NO3 is alleen bij mij aan de hoge kant, maar ik wissel elke week ongeveer 20 %, meer lijkt me niet gezond?
Mijn filter spoel ik elke 3-4 weken uit.

Mijn licht:
Ik heb een paar maanden geleden nog een nieuw lamp gekocht, omdat ik toen al last had van penseelalg.
Het is een Sera Blue Sky Royal, 15 watt, 45 cm 18" 1200 kelvin.
Het licht gaat om 3 uur 's middags aan en gaat rond 1 uur 's nachts weer uit.

Grootte: Rekord 60

Foto's:

Dat rechter plantje blijft een beetje sneu, maar blijft groen.

Eigenlijk wil ik gewoon wat meer planten, het ziet er erg kaal uit

[ Bericht 1% gewijzigd door 4EverBlackEyed op 20-05-2010 23:05:09 ]
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_81686480
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:32 schreef MAXTIJN het volgende:

[..]

Dat kan wel eens het probleem zijn, de Ancistrus.
Heb je er 1 of meer en hoe groot is het aquarium?
Ze eten graag grote bladeren zoals de amazone-zwaardplant daar vallen dan de gaten echt in.
Je kan ze bijvoeren met bijvoorbeeld komkommer zodat ze misschien minder van je planten eten?

Vanmiddag een groepje Otocinclus zebra, Otocinclus cocama opgehaald!
Het is een groepje van 10 stuks,wildvang en ze mogen de L46-bak schoon gaan houden, die noemden wij toch al de zebrabak
Ja, Algie (de algeneter ) is echt dol op komkommer, dat krijgt ze ook regelmatig.

Ik heb er maar een (een vrouwtje), omdat het bakje (Rekord 60) niet groot genoeg is voor twee.

Wat een mooie vissen, jammer genoeg heb ik een te klein aquarium
pi_81688541
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Mijn waterwaardes...
Het NO3 is alleen bij mij aan de hoge kant, maar ik wissel elke week ongeveer 20 %, meer lijkt me niet gezond?

Mijn licht:
Ik heb een paar maanden geleden nog een nieuw lamp gekocht, omdat ik toen al last had van penseelalg.

Foto's:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In principe groeien die meest linkse plant en dat 'rare gras' groeien als kool.

persoonlijk zou ik juist minder wisselen en minder vaak je filter uitspoelen, , eventueel kun je voor de nitriet nitratex gebruiken. of er meer planten in gooien. als je zovaak verwisselt krijg je geen stabiele bak en is naar mijn inziens ook niet nodig met zo weinig vis.

meet trouwens ook eens de no2 waarde van je kraanwater. er zijn plaatsen in nederland waar al een vrij hoge waarde in het kraanwater zit
pi_81689031
@4ever; wat is aan de hoge kant bij jou? (heb je een waarde?)
20 a 30% verversen is genoeg over het algemeen. Maar dit hoef je niet elke week te doen.
Punt is dat je de oorzaak moet vinden van je hoge NO3.
Tenzij er iets slechts in je bak zit, dan moet je soms wel eens 50% verversen.

Wat zijn de PH, KH, GH, Fe, NO2 waardes bijvoorbeeld?

Je zou een "planten lamp" erbij kunnen plaatsen, mits je dat kwijt kan in je bak.
Sera Plant Color bijvoorbeeld.
Daarmee gaat je fotosynthese dus erg omhoog. Qua aantal uren doe je het wel goed overigens.

Achterin zie ik vallisneria staan, klopt dat?
Voeg je ook plantenvoeding toe, of niet?

En wat voor planten zoek je?
Ik heb hier wel wat planten staan die ik opkweek, en dan voor een kleine prijs wegdoe, en het lijkt tijd te worden dat er wat planten mogen verhuizen. Mocht je geintresseerd zijn daarin, dan hoor ik dat per PM graag.
Prrrrttt
pi_81689198
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:04 schreef Ra-z het volgende:

[..]

persoonlijk zou ik juist minder wisselen en minder vaak je filter uitspoelen, , eventueel kun je voor de nitriet nitratex gebruiken. of er meer planten in gooien. als je zovaak verwisselt krijg je geen stabiele bak en is naar mijn inziens ook niet nodig met zo weinig vis.

meet trouwens ook eens de no2 waarde van je kraanwater. er zijn plaatsen in nederland waar al een vrij hoge waarde in het kraanwater zit
Oke, bedankt voor je reactie

Ik wissel wekelijks, omdat ik last van alg heb (puntjes op het raam).
Dat heb ik er twee weken geleden allemaal afgekrabd en het is niet meer teruggekomen.

Dat zal ik vanavond eens doen, bedankt voor de tip!
pi_81689587
@Ra-z; NitratEx is voor nitraatverlaging, en niet voor nitriet.. Dat is een heel verschil he.

Nitriet = dodelijk voor vissen, Nitraat eerste instantie niet, tenzij de dosis echt heel HOOG is..
Overigens is het gebruiken van dergelijke filtermaterialen ook niet goed voor de bak, aangezien je balans dan helemaal verdwijnt uit je bak, op het moment dat dat is uitgewerkt.
Prrrrttt
pi_81689669
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@4ever; wat is aan de hoge kant bij jou? (heb je een waarde?)
20 a 30% verversen is genoeg over het algemeen. Maar dit hoef je niet elke week te doen.
Punt is dat je de oorzaak moet vinden van je hoge NO3.
Tenzij er iets slechts in je bak zit, dan moet je soms wel eens 50% verversen.

Wat zijn de PH, KH, GH, Fe, NO2 waardes bijvoorbeeld?

Je zou een "planten lamp" erbij kunnen plaatsen, mits je dat kwijt kan in je bak.
Sera Plant Color bijvoorbeeld.
Daarmee gaat je fotosynthese dus erg omhoog. Qua aantal uren doe je het wel goed overigens.

Achterin zie ik vallisneria staan, klopt dat?
Voeg je ook plantenvoeding toe, of niet?

En wat voor planten zoek je?
Ik heb hier wel wat planten staan die ik opkweek, en dan voor een kleine prijs wegdoe, en het lijkt tijd te worden dat er wat planten mogen verhuizen. Mocht je geintresseerd zijn daarin, dan hoor ik dat per PM graag.
Ik heb getest met een eSHa aqua quick test waar ik de resultaten niet goed kon interpreteren.
Je moet namelijk kleuren vergelijken en sommige kleuren vond ik in de verste verte niet lijken op de voorbeeld-kleur.

Mijn waarden:
NO3: 10 mg/l
NO2: 0
GH: 7
KH 6
PH:7,2

Volgens mij kan ik maar 1 lamp hebben in de Rekord 60

Dat 'grassige'ding lijkt idd op een Vallisneria, ik onthoud niet echt wat ik koop bij de viszaak

Ik gebruik vloeibare plantenvoeding: Plantamin, maar niet volgens een vast schema.

Ben geïnteresseerd in je planten, ik zal je later op de avond even een pm sturen.
pi_81689855
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:27 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
@Ra-z; NitratEx is voor nitraatverlaging, en niet voor nitriet.. Dat is een heel verschil he.

Nitriet = dodelijk voor vissen, Nitraat eerste instantie niet, tenzij de dosis echt heel HOOG is..
Overigens is het gebruiken van dergelijke filtermaterialen ook niet goed voor de bak, aangezien je balans dan helemaal verdwijnt uit je bak, op het moment dat dat is uitgewerkt.
die 2 haal ik altijd door elkaar :/ maargoed no3 is nitraat en daar had ze last van en kan je nitratex voor gebruiken eventueel. zelf een nitraat piek gehad na het vervangen van een zooi plantjes door nieuwen, heb er een klein zakje nitraex voor gebruikt om de nitraat te verlagen tot de planten aansloegen, waarna de bak weer stabiel was
pi_81690012
10 mg/l is toppie voor je plantengroei.

Je Co2 gehalte (is afhankelijk van PH en KH stand) is redelijk, en gelukkig niet ondermaats zoals bij velen bakken. Dus er is zeker iets van te maken Mocht je het nog beter willen, dan zou je co2 kunnen overwegen, maar dat is ook weer een flinke investering. Maar zelfs zo zou je er een leuke plantenbak van kunnen maken.

Je zou iig kunnen proberen om je plantenvoeding volgens een vast schema kunnen geven. En probeer telkens evenveel te doseren. Liefst 1x per week of 1x per 2 weken. Net afhankelijk van hoe je planten reageren (en dat zie je zelf eigenlijk het beste)

Heb je toevallig ook de PO4 (fosfor) en Fe (ijzer) kunnen meten?
Prrrrttt
pi_81690073
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:33 schreef Ra-z het volgende:

[..]

die 2 haal ik altijd door elkaar :/ maargoed no3 is nitraat en daar had ze last van en kan je nitratex voor gebruiken eventueel. zelf een nitraat piek gehad na het vervangen van een zooi plantjes door nieuwen, heb er een klein zakje nitraex voor gebruikt om de nitraat te verlagen tot de planten aansloegen, waarna de bak weer stabiel was
Nitraat kun je het beste verlagen (zeker bij een piek) door gewoon 30 tot 40% water te wisselen. Echter raad ik dit alleen aan bij extreem hoge nitraatgehaltes (boven de 25mg/l).

Gelukkig heeft 4ever er nu een waarde neergezet, en 10 mg/l is een mooie waarde.
Planten hebben nitraat nodig namelijk, anders sterven ze uiteindelijk af.
Prrrrttt
pi_81693934
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
10 mg/l is toppie voor je plantengroei.

Je Co2 gehalte (is afhankelijk van PH en KH stand) is redelijk, en gelukkig niet ondermaats zoals bij velen bakken. Dus er is zeker iets van te maken Mocht je het nog beter willen, dan zou je co2 kunnen overwegen, maar dat is ook weer een flinke investering. Maar zelfs zo zou je er een leuke plantenbak van kunnen maken.

Je zou iig kunnen proberen om je plantenvoeding volgens een vast schema kunnen geven. En probeer telkens evenveel te doseren. Liefst 1x per week of 1x per 2 weken. Net afhankelijk van hoe je planten reageren (en dat zie je zelf eigenlijk het beste)

Heb je toevallig ook de PO4 (fosfor) en Fe (ijzer) kunnen meten?
Ja, dat vind ik een goede tip, ik zal ze dan om de week eens plantenvoeding geven, al vind ik dat ze het nu best goed doen.
Dat grassige ding gaat heel mijn bak door (het waren eerst drie plantjes).

PO4 en Fe kan ik niet testen met die test
pi_81695421
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:57 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

In de natuur hebben ze echter genoeg verstopplekken en veel zwemruimte. Daar worden ze niet elke keer gevangen in een netje en weer teruggegooid. In de natuur worden ze maar 1 keer gevangen, en daarna is het over en uit, want opgevreten.
Dus ja, ik denk dat ze meer stress hebben bij jou dan in de natuur.
[..]

Voor je een aquarium gaat inrichten, bedenk je eerst welke vissen je wilt houden. Aan de hand daarvan kies je het formaat van je aquarium, de bodem en de planten. Zo kan je gewichtige biotoop maken, waar je vissen zich thuis in voelen.

En je koopt dus niet een aquarium, plemt dat vol met vis en planten, en gaat dan pas bedenken wat voor vissen je eigenlijk wilt hebben. Dat is niet de manier.

Als jij een visbestand hebt met vissen die niet bij elkaar passen, heb je dus in het begin al iets verkeerd gedaan. Namelijk als een debiel vissen gekocht en die bij mekaar gegooid zonder na te denken. Een beginnersfoutje kan voorkomen, maar het stapelt zich bij jou op van fout naar fout.
En dan ga je vervolgens de bodem wisselen omdat ie niet bij je vissen staat...? Als je een beetje onderzoek had gedaan voor je die vissen had gekocht, had je jezelf dat ook eerder kunnen bedenken. Dat hoort bij het inlezen, onderzoeken welke bodem je voor welke vis nodig hebt.

Als je je aquarium eenmaal hebt ingericht, ga je je vissen daarop aanpassen en je past niet je aquarium aan naar elke nieuwe vis die je koopt. Dat is de omgekeerde wereld.

Natuurlijk kan je best eens een aanpassing doen, maar natuurlijk niet elke twee weken!!
[..]

Van mij hoef je niet weg te blijven. Ik heb liever dat je hier vragen komt stellen, zodat we je informatie kunnen geven waar je vissen ook nog wat aan hebben. Uiteindelijk zijn zij namelijk de dupe van deze grap. Het zou alleen leuk zijn als je ook wat deed met de tips, in plaats van je voor te doen als het slachtoffer.

Wat je je goed moet realiseren is dat je vissen levende dieren zijn, die ook gevoel hebben, ook al kunnen ze dat niet laten horen. Het zijn geen wegwerpartikelen die je weer weggeeft als je erop uitgekeken bent. Of die je ruilt als je toch iets leukers ziet. Dat is te gek voor woorden en echt het toppunt van de consumptiemaatschappij wat mij betreft. Alles wat de consument belieft, wat de vissen ervan vinden staat niet ter discussie.

Jij kiest ervoor om vissen te houden, behandel ze dan ook als vissen en niet als een tijdschift wat je bij het oud papier mikt als je het uit hebt.

Just my two cents
Alles gelezen, het is iets genuanceerden gegaan. Begon met een gezelschapbak en later dus overgegaan op discussen vandaar de keuze en blijf erbij dat ik liever de vissen in wissel dan veel verschillende vissen uit verschillende wateren.

Maar al doende leer je, tenminste zo ervaar ik het. Ben nog vrij nieuw in de hobby en zorg goed voor mijn discussen, tenminste dat gevoel heb ik. Veel water verversen, veel verschillende voer.

Zou nu ook niet meer weten wat ik zou willen veranderen of nieuw kopen.
Straks probeer ik wat foto's te maken

Snap trouwens niet dat als je je irriteert aan een user dat je dan bij een topic weg blijft..... negeer het
  donderdag 20 mei 2010 @ 22:17:16 #232
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81695707
Negeren lukt niet altijd. Onbewust lees je toch een reactie van die persoon en als je dan een grove nalatigheid ziet (bij wijze van spreken) moet je daar dan op reageren. Tenminste, dat heb ik. Dus dan is wegblijven de beste optie.

Wat ik zelf 'raar' vind, is dat je hier veel van jezelf laat zien, maar nooit reageert op een ander of op wat hij of zij vertelt. Waar iedereen hier geïnteresseerd is in elkaars bakken en elkaar van raad voorziet of om raad vraagt, plemp jij hier je post maar doorheen zonder ook maar op een ander te reageren.

Je moet het zelf weten, het komt op mij raar over.
pi_81696501
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:12 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Alles gelezen, het is iets genuanceerden gegaan. Begon met een gezelschapbak en later dus overgegaan op discussen vandaar de keuze en blijf erbij dat ik liever de vissen in wissel dan veel verschillende vissen uit verschillende wateren.

Maar al doende leer je, tenminste zo ervaar ik het. Ben nog vrij nieuw in de hobby en zorg goed voor mijn discussen, tenminste dat gevoel heb ik. Veel water verversen, veel verschillende voer.

Snap trouwens niet dat als je je irriteert aan een user dat je dan bij een topic weg blijft..... negeer het

Je hebt meer dan voldoende users weggejaagd, of heb je dit misschien niet gemerkt? Er zijn er zeker acht weg waarvan twee het maar gemeldt hebben en die users hebben in deze reeks echt jaren gepost he. Tuurlijk zijn er ook een paar users bijgekomen.

Ik heb jou aanvankelijk tot op het bot verdedigd maar ik vind je inmiddels ook erg vervelend.
Je post op een autistische manier en stelt ook voortdurend dezelfde vragen en je zegt ook iedere keer je aquarium met rust te laten en je doet het werkelijk nog geen paar dagen. Je hebt niet geleerd van je tegenslag, witte stip en vissensterfte want je gaat onverdroten op dezelfde manier voort.

Nogmaals het zou allemaal erg komisch zijn als het hier niet om levende dieren zou gaan.
pi_81697093
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 21:49 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik een goede tip, ik zal ze dan om de week eens plantenvoeding geven, al vind ik dat ze het nu best goed doen.
Dat grassige ding gaat heel mijn bak door (het waren eerst drie plantjes).

PO4 en Fe kan ik niet testen met die test
Met PO4 en Fe kan ik wellicht nog wat gerichter iets zeggen..
Blijven al de planten die je hebt wel mooi overeind staan? Zo ja, dan gaat het goed met je plantenvoeding.

Aangezien je vrij veel ververst vermoed ik dat je PO4 en Fe zeker niet te hoog zijn, en icm je plantenvoeding gecontroleerd te geven, zie je vanzelf of ze toch iets missen. Mocht het zo zijn, dan wil ik je daarmee wel verder helpen.
Prrrrttt
pi_81698289
He Perry, hoe gaat het trouwens bij jou?

Overigens kreeg ik vandaag een heel nuttige tip. (Heb hem zelf in ieder geval opgeschreven, mocht het bij mij weer terugkomen. ) Maar tegen baard- en penseelalg schijnt Flourish Excel een goed middel te zijn.
pi_81699305
He Stali,

bij mij gaat het echt toppie woppie in me bak
Zal binnenkort es een foto maken, want zelf sta ik er echt van te kijken hoe die er nu bij staat..
Alles gaat lekker, en ziet er nu ook fris uit. Zeg maar het genieten

Flourish Excel heb ik wel eens van gehoord, maar zelf geen ervaring mee.
De alg in mijn bak is nu ook bijna weg op enkele planten na.. Wat co2 en geduld al niet kunnen doen he

Hoe gaat het bij jou?
Prrrrttt
pi_81699561
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:17 schreef Samzz het volgende:
Negeren lukt niet altijd. Onbewust lees je toch een reactie van die persoon en als je dan een grove nalatigheid ziet (bij wijze van spreken) moet je daar dan op reageren. Tenminste, dat heb ik. Dus dan is wegblijven de beste optie.

Wat ik zelf 'raar' vind, is dat je hier veel van jezelf laat zien, maar nooit reageert op een ander of op wat hij of zij vertelt. Waar iedereen hier geïnteresseerd is in elkaars bakken en elkaar van raad voorziet of om raad vraagt, plemp jij hier je post maar doorheen zonder ook maar op een ander te reageren.

Je moet het zelf weten, het komt op mij raar over.
Lees eens wat meer topics terug, genoeg interesse in Stali, Perry, Faith en andere users geholpen maar jij komt net kijken dus dan kan je een vertekent beeld krijgen/hebben
pi_81699680
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:29 schreef Stali het volgende:

[..]

Je hebt meer dan voldoende users weggejaagd, of heb je dit misschien niet gemerkt? Er zijn er zeker acht weg waarvan twee het maar gemeldt hebben en die users hebben in deze reeks echt jaren gepost he. Tuurlijk zijn er ook een paar users bijgekomen.

Ik heb jou aanvankelijk tot op het bot verdedigd maar ik vind je inmiddels ook erg vervelend.
Je post op een autistische manier en stelt ook voortdurend dezelfde vragen en je zegt ook iedere keer je aquarium met rust te laten en je doet het werkelijk nog geen paar dagen. Je hebt niet geleerd van je tegenslag, witte stip en vissensterfte want je gaat onverdroten op dezelfde manier voort.

Nogmaals het zou allemaal erg komisch zijn als het hier niet om levende dieren zou gaan.
Het vragen stellen valt nu wel mee, het begin was erg ja.... vrij eigenwijs. Nu zijn het meer updates en dat ik mensen weg jaag, tja de bedoeling is dat natuurlijk niet en ze mogen graag terug komen. Witte stip heb ik alleen in het begin gegaan, net een klein probleempje met de externe co2 reactor gehad maar dat probleem is opgelost.

Hoop nu alleen nog leuke post te posten en zou zorgen voor wat minder irritatie
pi_81699935
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 20:29 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik heb getest met een eSHa aqua quick test waar ik de resultaten niet goed kon interpreteren.
Je moet namelijk kleuren vergelijken en sommige kleuren vond ik in de verste verte niet lijken op de voorbeeld-kleur.

Mijn waarden:
NO3: 10 mg/l
NO2: 0
GH: 7
KH 6
PH:7,2

Volgens mij kan ik maar 1 lamp hebben in de Rekord 60

Dat 'grassige'ding lijkt idd op een Vallisneria, ik onthoud niet echt wat ik koop bij de viszaak

Ik gebruik vloeibare plantenvoeding: Plantamin, maar niet volgens een vast schema.

Ben geïnteresseerd in je planten, ik zal je later op de avond even een pm sturen.
Paar tips, zou wat andere planten nemen, bijvoorbeeld wat roods of een cognac plant. Omdat je nu vrij veel dezelfde soort planten hebt oogt het allemaal wat eentonig in mijn ogen.

Verder zou ik is kijken naar easy life, zij hebben goede producten. Gebruik het nu al 3/4 maanden en heb nog bijna geen alg gehad. Als je begint met planten voeding, zou ik beginnen met een lage dosering maar welke dagelijks toevoegen. Verder las ik dat je te veel nitraat hebt, je kan eens wat drijfplanten kopen, die nemen vrij veel nitraat op waardoor je al snel op een goed niveau zit.

Succes
pi_81699999
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:15 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
He Stali,

bij mij gaat het echt toppie woppie in me bak
Zal binnenkort es een foto maken, want zelf sta ik er echt van te kijken hoe die er nu bij staat..
Alles gaat lekker, en ziet er nu ook fris uit. Zeg maar het genieten

Flourish Excel heb ik wel eens van gehoord, maar zelf geen ervaring mee.
De alg in mijn bak is nu ook bijna weg op enkele planten na.. Wat co2 en geduld al niet kunnen doen he

Hoe gaat het bij jou?
Goed om te horen dat het zo goed gaat en het op natuurlijke manier is weggegaan. Dat is nog mooier dan middeltjes natuurlijk. Wat denk jij dat zoiets veroorzaakt? Ik heb op internet geen duidelijke verklaring gevonden in ieder geval.

Bij mij binnen gaat het ronduit goed maar buiten is het niet jofel nog. Moet enorm veel verversen en het grijze is niet meer teruggekomen aan het wateroppervlak maar het water is niet goed. Lastig te omschrijven maar vorig jaar was het water kraakhelder maar met die gezonde diepzwarte kleur. Het blijft nu te licht en fragiel water. Enfin, ik sukkel wel door, de visjes maken het goed maar ik overweeg toch om weer opnieuw te beginnen.

Ben nieuwsgierig naar je foto's en ook naar die van de kogels van Faith & partner.
pi_81700058
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:57 schreef Stali het volgende:
He Perry, hoe gaat het trouwens bij jou?

Overigens kreeg ik vandaag een heel nuttige tip. (Heb hem zelf in ieder geval opgeschreven, mocht het bij mij weer terugkomen. ) Maar tegen baard- en penseelalg schijnt Flourish Excel een goed middel te zijn.
http://www.aquaplantsonli(...).html?reviews_id=512
http://www.aquaplantsonli(...).html?reviews_id=937

Goede reviews maar moet je niet de oorzaak aanpakken van de alg ?
pi_81700313
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:21 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Het vragen stellen valt nu wel mee, het begin was erg ja.... vrij eigenwijs. Nu zijn het meer updates en dat ik mensen weg jaag, tja de bedoeling is dat natuurlijk niet en ze mogen graag terug komen. Witte stip heb ik alleen in het begin gegaan, net een klein probleempje met de externe co2 reactor gehad maar dat probleem is opgelost.

Hoop nu alleen nog leuke post te posten en zou zorgen voor wat minder irritatie
Joh, Rob, al wil je iedereen hier op de kast krijgen met je verhalen. Doe wat je wilt.
Het zou alleen veel toffer zijn als jij eens met je handen van je aquarium zou blijven en dit doe je al vanaf de dag dat je het gekocht hebt gewoon niet. De kritiek die je krijgt is gewoon terecht. En of dit van "oudere" users in deze reeks komt of van bijv. Samzz die duidelijk wel langer met aquaria bekend is, het is niet anders als dat mensen om vissen geven en er niet mee omgaan alsof het een fucking maakbaar poppenhuis is.
pi_81700555
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:28 schreef versteegrob het volgende:

[..]

http://www.aquaplantsonli(...).html?reviews_id=512
http://www.aquaplantsonli(...).html?reviews_id=937

Goede reviews maar moet je niet de oorzaak aanpakken van de alg ?
Hork, soms ben je ook wel lief en van goede wil ook he. .

Eens, je kunt van alles doen zonder aanpak van de oorzaak en dan komt het terug.
Het gekke is dat er voor baard- en penseelalg geen duidelijke oorzaak is. Zelf heb ik langzaam gewoon bijna alle planten vervangen en het is ook niet meer teruggekomen en ook blijf ik zien dat de filtervulling nu veel beter opgebouwd is.
pi_81700615
Weet ik en je hebt gelijk kan het moeilijk ontkennen. Heb echter nu geen reden meer omdat ik tevreden ben met eigenlijk alles, alleen wat kleine algen maar dat komt vast en zeker goed. Heb de co2 momenteel uitstaan maar dat komt later wel.

Hoe is het met de kikkers ?
pi_81700900
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:41 schreef versteegrob het volgende:
Weet ik en je hebt gelijk kan het moeilijk ontkennen. Heb echter nu geen reden meer omdat ik tevreden ben met eigenlijk alles, alleen wat kleine algen maar dat komt vast en zeker goed. Heb de co2 momenteel uitstaan maar dat komt later wel.

Hoe is het met de kikkers ?
Je hebt ook een prachtige bak, zo is het ook. Maar laat het alsjeblieft gewoon even een paar weken met rust.

Kikkers gaan goed. Ze kwaken nog niet maar groeien toch nog wel wat door. Het zijn gelukkig wel dwergen want er schijnt nogal mee gesodemieterd te worden.
Als het van hamburgers lukt moet het ook wel lukken eens een fatsoenlijke foto te maken van mijn kikkers.

Geniet van je discussen en zovast welterusten. .
pi_81700934

pi_81701157
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 19:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Mijn waterwaardes...

Mijn licht:

Foto's:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Weet je waarom het zo kaal lijkt? Er is geen achtergrond en je kijkt zo op het behang.
pi_81701226
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:48 schreef versteegrob het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo, je hebt aardig opgeruimd en ook geen drijfplanten meer?
Kan me wel goed voorstellen dat je in je nopjes bent. Het zijn echt prachtige vissen.
pi_81701510
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:54 schreef Stali het volgende:

[..]

Weet je waarom het zo kaal lijkt? Er is geen achtergrond en je kijkt zo op het behang.
Ja, je hebt gelijk, maar de meeste achterwanden vind ik niet zo mooi

Misschien kan ik er wel plastic folie met een print erachter plakken.
pi_81702303
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Kan me voorstellen dat je geen reliefwand in je aquarium wilt want zoiets neemt toch weer ruimte in.
Je kunt ook van het geijkte afwijken en zelf gaan knutselen met karton en afbeeldingen.
Maar het kale komt niet door je planten maar door de witte achtergrond. Hou er maar eens voor de grap een tijdschrift met donkere pagina's achter. Dan krijg je al een heel ander beeld.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 08:30:32 #251
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81706212
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 23:56 schreef Stali het volgende:
Zo, je hebt aardig opgeruimd en ook geen drijfplanten meer?
Kan me wel goed voorstellen dat je in je nopjes bent. Het zijn echt prachtige vissen.
...deze week. Volgende week moet er zout water in. Tis tenslotte maar een oefenbak. .

Ontopic: Het gaat best goed met m'n nanobakje. Wel een beetje jammer dat ik de modderkruipers al weken niet heb gezien (af en toe een staartje) en dat 1 van mijn 2 kreeftjes maar heel zelden onder haar steen vandaan komt. Voor de rest gaat het supergoed in de bak en heb nauwelijks alg.
pi_81706724
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 00:03 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ideetje; (wat ik bij me ouders eerst ook heb gedaan, voordat ze mijn overgebleven achterwand wilde gebruiken ) zwart karton aan de buitenkant plakken.. Was een wereld van verschil bij hun. Misschien vind jij het ook wel iets.
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 09:38:44 #253
155227 crew  Guppy
dus
pi_81707795
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 22:12 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Ik irriteer me niet zozeer aan jou als persoon, want ik ken je verder niet, maar ik irriteer me wel aan je manier van met dieren omgaan. En dat spreek ik uit, ook als het niet op een forum is.

Je zegt dat je alle gelezen hebt, maar ik geloof dat niet helemaal. Volgens mij gaat mijn betoog volledig langs je heen, en begrijp je echt niet dat je je vissen heel veel stress aandoet door ze steeds maar te vangen...

Wat ik me dat afvraag is of je wel advies wilt hebben? Denk je dat je het allemaal wel weet, of heb je gewoon zo'n enorme plaat voor je kop? Je geeft zelf aan dat je een beginner bent (wat helemaal niet erg is, want zo zijn we allemaal begonnen), maar ik zou dan juist open staan voor tips van anderen.

Het gaat mij niet om de interesse die je in andere users toont, maar om de interesse die je toont in de reacties die anderen op jouw posts geven. Je gooit alle adviezen echter over je schouder en doet er niks mee...

Maar goed, ik denk dat ik jouw adviezen maar wel ter harte ga nemen, en hier niet meer terugkom. Ik heb ook helemaal geen zin om met iemand te discuseren die zo met zijn dieren omgaat, daar word ik alleen maar heel verdrietig van
pi_81708174
Tja wat kan ik hiervan zeggen. Iedereen gaat anders met zijn vissen om en iedereen doet het op zijn eigen manier. Iedereen die hier post wil volgens mij ook het beste voor zijn vissen net zoals ik. Wat heb je nou aan een zieke vis. En ja misschien onderschat ik stress maar soms kies ik voor mezelf zoals bijvoorbeeld de ondergrond.

Ik kan wel jaren naar een mindere ondegrond kijken en dat de vissen dan iets minder stress hebben of ik wissel 1 malig de ondergrond en de vissen zijn het na een dag of 2 al vergeten, bekijk de kleur maar.

Doe trouwens veel aan vissen, wat vind je daar dan van ? Vind wel dat je alles over 1 kam nu scheert qua adviezen. Vraag wel eens wat ja en weeg het dan af, heb vaak genoeg advies gebruikt maar als je je alleen maar druk maakt dan moet je zeker niet komen wat natuurlijk zonde is. Vooral met dit lekkere weer

Mag ik is een foto zien van jou bak of wat meer info ? Vissen, liters, planten enz
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 10:04:53 #255
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81708519
Kan die ene kutuser dan niet gewoon optiefen, dat de rest wel blijft? Of dat we een nieuw topic openen voor Rob's obsessie? Ik vind het nogal zonde dat iedereen vertrekt vanwege 1 zelfingenomen kneus die nergens naar luistert...
pi_81708896
Goed plan man, heb iedereen al een berichtje gestuurd dus we zullen het zien kneus...
  vrijdag 21 mei 2010 @ 10:26:33 #257
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81709229
Ik heb gisteren op school een beetje verschillende websites afgestruind naar verschillende aquaria. Ik wil heel erg graag een paartje (dwerg)kogelvisjes houden, maar ik kan zo niet bedenken welke bak ik daarvoor het beste kan gebruiken

Ik wil niet een idioot grote, want dat past gewoon niet in mijn kamer en is te zwaar. Maar ik wil de visjes wel voldoende ruimte en bodem bieden. Welk formaat (aantal liters) denken jullie dat het beste zou passen?
pi_81709580
Dat kan al vanaf heel weinig, 100liter is al genoeg en sommige doen het al in een nano maar wat is je budget ? Hoeveel kogels wil je nemen ? Wat is een hele grootte ? Dat is nog al selectief en je weet dat de dwergkogelvis bijna tot geen slakjes eet omdat die te klein is ?

Weet dus niet hoeveel ruimte je hebt maar kijk eens voor de figure 8, zo mooi is die
http://www.lode.biz/kogelvissen.htm
pi_81709921
"grote" kogels (Tetraodon biocellatus) toch op een 8 a 10cm grootte, en dan heb je echt een bak nodig van een meter minimaal, en 1.5 meter wordt dan zelfs aangeraden. En dan is het zelfs op brakwater.

Dwerg kogels (Tetraodon travancoricus) kunnen daarintegen wel goed op zoetwater.
Per dwergkogel toch een 20liter aanhouden, dus voor een koppeltje minimaal 40 liter.
Als je een bak van 80cm kwijt kan, dan zou ik je meteen zoiets aanraden. Dan kun je eventueel wel verder uitbreiden tot 4 kogeltjes.

Geen extreme verlichting erboven, want dat vinden ze blijkbaar niet fijn.
Je zou dan dus ook rekening moeten houden mbt planten, en dat je planten neemt die tegen wat minder extreem fel licht kunnen (en dat zijn er nogal wat hoor )

Let wel op dat je de kogeltjes (ook dwergen) regelmatig slakken geeft (poelslakken, torenslakken en evt zelfs hele jonge appelslakken)
Ze jagen hier op, en het is goed voor hun tandjes namelijk.
Poelslakken en torenslakken krijg je vaak "gratis" bij planten, en ze planten zich voort. Wellicht bij een lfs binnenlopen, en een klein bakje hiervoor pakken om ze te kweken (meestal mag je ze bij hun wel gratis afhalen namelijk). Dan kun je gecontroleerd slakken blijven geven aan je kogels
Prrrrttt
pi_81710033
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 08:55 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ideetje; (wat ik bij me ouders eerst ook heb gedaan, voordat ze mijn overgebleven achterwand wilde gebruiken ) zwart karton aan de buitenkant plakken.. Was een wereld van verschil bij hun. Misschien vind jij het ook wel iets.
Ja het is wellicht mooier, ik zal eens kijken of mijn creatieve kant naar boven wil drijven.
pi_81710322
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:48 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
"grote" kogels (Tetraodon biocellatus) toch op een 8 a 10cm grootte, en dan heb je echt een bak nodig van een meter minimaal, en 1.5 meter wordt dan zelfs aangeraden. En dan is het zelfs op brakwater.

Dwerg kogels (Tetraodon travancoricus) kunnen daarintegen wel goed op zoetwater.
Per dwergkogel toch een 20liter aanhouden, dus voor een koppeltje minimaal 40 liter.
Als je een bak van 80cm kwijt kan, dan zou ik je meteen zoiets aanraden. Dan kun je eventueel wel verder uitbreiden tot 4 kogeltjes.

Je zou dan dus ook rekening moeten houden mbt planten, en dat je planten neemt die tegen wat minder extreem fel licht kunnen (en dat zijn er nogal wat hoor )

Let wel op dat je de kogeltjes (ook dwergen) regelmatig slakken geeft (poelslakken, torenslakken en evt zelfs hele jonge appelslakken)
Poelslakken en torenslakken krijg je vaak "gratis" bij planten, en ze planten zich voort. Wellicht bij een lfs binnenlopen, en een klein bakje hiervoor pakken om ze te kweken (meestal mag je ze bij hun wel gratis afhalen namelijk). Dan kun je gecontroleerd slakken blijven geven aan je kogels

Perry volgens mij eten veel dwergkogels geen slakken, ze zijn hier te klein voor. Teminste dat heb ik gelezen op het kogelforum. Verder eten ze niet tot nauwlijks droogvoer. Dus je moet wel diepvriesvoer in huis hebben of levend voer, succes
pi_81710465
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:51 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ja het is wellicht mooier, ik zal eens kijken of mijn creatieve kant naar boven wil drijven.
Vuilniszak wordt ook vaak gebruikt
pi_81710580
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 09:53 schreef versteegrob het volgende:
Tja wat kan ik hiervan zeggen. Iedereen gaat anders met zijn vissen om en iedereen doet het op zijn eigen manier. Iedereen die hier post wil volgens mij ook het beste voor zijn vissen net zoals ik. Wat heb je nou aan een zieke vis. En ja misschien onderschat ik stress maar soms kies ik voor mezelf zoals bijvoorbeeld de ondergrond.

Ik kan wel jaren naar een mindere ondegrond kijken en dat de vissen dan iets minder stress hebben of ik wissel 1 malig de ondergrond en de vissen zijn het na een dag of 2 al vergeten, bekijk de kleur maar.

Doe trouwens veel aan vissen, wat vind je daar dan van ? Vind wel dat je alles over 1 kam nu scheert qua adviezen. Vraag wel eens wat ja en weeg het dan af, heb vaak genoeg advies gebruikt maar als je je alleen maar druk maakt dan moet je zeker niet komen wat natuurlijk zonde is. Vooral met dit lekkere weer

Mag ik is een foto zien van jou bak of wat meer info ? Vissen, liters, planten enz
Ik lees nu al een lange tijd mee, heb zelf ook een aquarium, een Juwel Lido, 120 liter.
Vanaf het begin dat je hier post (vanaf topic deel 24) heb je alle adviezen genegeerd.
Toen kocht je je aquarium en zette er een achterwand in en i.p.v de wachtijd van 24 uur aan te nemen, had je na 5 uur alles al er in zitten, van water tot aan de planten.
Toen werd je aangeraden om 3 weken te wachten met de vissen kopen, zoals op zoveel websites te lezen is, vanwege nitriet etc.
En jij plaats een 2 dagen, nadat je dit allemaal hebt gedaan, al 20 stuks tetra's in je aquarium.
Verder geef je vanaf het begin al aan dat je discus vissen mooi vind, er wordt gereageerd dat dit geen beginnersvissen zijn en je plaats er discusssen in.
Iedere keer als je een ''mooiere vis'' tegenkomt (hetzij op het forum of ergens anders) dan ruil je je vissen die je nu hebt, zomaar in. Vind je het gek dat je dan irritatie opwekt?

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met je discussen als je daar eenmaal op uitgekeken bent.
pi_81710746
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:59 schreef versteegrob het volgende:

[..]

Ze eten wel slakken hoor, maar je moet er dan ook geen volwassen poelslakken in gooien, maar echte jonkies.
De dwergkogel is zelf dan 2 tot 5x zo groot, dus die eten ze vaak wel.

Maargoed, dat is per kogel natuurlijk ook verschillend.. Ze hebben een persoonlijkheidje waar je u tegen zegt
Prrrrttt
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:12:31 #265
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81710788
quote:

Ik heb inderdaad gelezen dat ze echt slakken moeten hebben. Dat moet geen probleem zijn. En ik heb inderdaad besloten dat ik dwergkogeltjes wil, want ik heb gewoonweg geen ruimte voor een bak groter dan 1 meter, deze wordt denk ik ook te zwaar voor de vloer. Ik heb er verder ook helemaal geen haast mee, maar ik wil me gewoon even wat beter inlezen in een bepaalde soort, voor ik aan de slag ga met van alles

80 liter zou moeten kunnen, eerst even met pa overleggen in hoeverre mijn vloer dat kan dragen.
pi_81710849
Alles is duidelijk maar toch bedankt voor je eerste post in 6 topics
Ga mijn water verversen

Peace
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:19:17 #267
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81711065
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:38 schreef versteegrob het volgende:
Dat kan al vanaf heel weinig, 100liter is al genoeg en sommige doen het al in een nano maar wat is je budget ? Hoeveel kogels wil je nemen ? Wat is een hele grootte ? Dat is nog al selectief en je weet dat de dwergkogelvis bijna tot geen slakjes eet omdat die te klein is ?

Weet dus niet hoeveel ruimte je hebt maar kijk eens voor de figure 8, zo mooi is die
http://www.lode.biz/kogelvissen.htm
Bedankt voor de site Budget is vooralsnog niet van belang, ik wil me eerst inlezen in wat ik allemaal nodig heb. Ik wil niet halsoverkop dieren gaan aanschaffen, dat gaat tegen mijn principes in
pi_81712151
Bij een houten vloer moet je ff kijken wat mogelijk is.
Betonnen vloer kun je makkelijk (zoals ze zeggen) tot een 800kg kwijt. Bij mij staat er nu voor 1000kg in me appartement, en dat heb ik niet nagevraagd, maar het is 2 laags (ik woon boven) en staat langs een dragende muur, dus dat mag geen probleem zijn

1 liter staat gelijk aan 1kg, maar meestal vergeten mensen ook hun bak + inrichting zelf (grind etc) mee te tellen.
In een bovenverdieping zou ik inderdaad ook voor de zekerheid ff nagaan wat echt mogelijk is.
Prrrrttt
  vrijdag 21 mei 2010 @ 11:45:29 #269
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81712309
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Bij een houten vloer moet je ff kijken wat mogelijk is.
Betonnen vloer kun je makkelijk (zoals ze zeggen) tot een 800kg kwijt. Bij mij staat er nu voor 1000kg in me appartement, en dat heb ik niet nagevraagd, maar het is 2 laags (ik woon boven) en staat langs een dragende muur, dus dat mag geen probleem zijn

1 liter staat gelijk aan 1kg, maar meestal vergeten mensen ook hun bak + inrichting zelf (grind etc) mee te tellen.
In een bovenverdieping zou ik inderdaad ook voor de zekerheid ff nagaan wat echt mogelijk is.
Het is een houten vloer, daarom. Pa weet dat precies, dus dan vraag ik dat liever even na.

800 kilo op een betonnen vloer is geheel afhankelijk van het beton en de leeftijd van het huis. Ik zou niet zomaar aannemen dat je er standaard 800 kilo op kwijt kan. Draagmuren in de buurt zijn idd handig.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 12:01:25 #270
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_81713046
Ging wat mis.
Kut iphone

[ Bericht 85% gewijzigd door ook_gek op 21-05-2010 12:10:10 ]
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 12:07:20 #271
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81713323
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 11:42 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Betonnen vloer kun je makkelijk (zoals ze zeggen) tot een 800kg kwijt. Bij mij staat er nu voor 1000kg in me appartement,
Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan hoor. Op sommige vloeren is 250kg max, op sommige 500. Dat moet je echt wel in de bouwtekeningen opzoeken. Je kunt niet zomaar stellen dat 800kg m2 gewoon kan.
pi_81713688
Oeps, dat was ik vergeten... Dat verhaal ging alleen op bij "nieuwere" huizen (aangezien die van mij uit 84 komt)
Bij mij ligt het bij 2 dragende delen, dus dat moest kunnen..

Natuurlijk moet ik die 1000kg ook niet in het midden van de kamer zetten, want dan kan het wel een klein probleempje gaan vormen zeg maar

Maargoed, als je twijfelt, of iets groots wilt neerzetten ben ik het met jullie wel eens dat je dat het beste eerst kan nakijken.

Zelf heb ik mensen in de familie die dagelijks bezig zijn met huizen bouwen en dat soort dingen, en die hebben me van te voren tips gegeven, en gezegd waar het wel en niet zou kunnen.
Prrrrttt
pi_81714564
quote:

Dwergkogeltjes hebben het probleem met tandjes niet Die bijten het huisje ook niet stuk, maar zuigen de slak uit z'n huisje, zeg maar. Erg cool om te zien!

Volgens onze aquaspeciaalzaak kon je per 15 liter vis 1 dwergkogeltje houden. Wij hebben gekozen voor 3 kogeltjes, 1 per 20 liter.

(Twee van de drie, nummer drie is een stuk schuwer en lastig op de foto te krijgen )

Dan nog even het volgende
Om Rob een kutuser te noemen gaat me weer wat ver. Ik denk niet dat hij met opzet "dom" bezig is. Ik vind Rob impulsief en ik denk dat hij van zichzelf denkt dat hij vaak gelijk heeft. Dit maakt hem geen kutuser of rotzak.

Het is frustrerend om te lezen dat je weer aan je bak kloot, Rob. En toegegeven, ik verplaats ook wel eens een plantje, of leg een stuk steen anders neer. Maar ik kom eigenlijk hooguit eens per twee weken -om welke reden dan ook- met m'n handen in het aquarium. Hier schrijf je dat alles goed is gegaan, op een ander forum kom ik tegen dat je dode garnalen hebt. Dan moet ik even heel diep zuchten en steunen, pfff, Rob toch...
Als het alleen de ondergrond zou zijn die je vervangen had, had je een stuk minder heftige reacties gehad dan nu, al die kleine veranderingen op rij, constant. En jij maar roepen: Nu stop ik hoor, nu rust in de bak! Om drie dagen later weer wat nieuws te gaan vervangen. Wees dan gewoon eerlijk en zeg: Geen idee wat ik volgende keer weer ga uithalen, maar ik ben nog steeds niet tevreden!

Zo, daar was ik weer, na wat PMetjes! (O.a van Rob, heel lief hoor )
  vrijdag 21 mei 2010 @ 12:48:14 #274
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81715076
Heb je ook een overzichtsfoto van de bak, Faith?

Zijn er trouwens nog bijvisjes die bij Kogeltjes leuk te houden zijn? Eventueel garnalen of zo? Niet dat er perse wat bij moet, maar ik vraag het me af
pi_81715714

Alleen hangt nu het filter geheel links, bij de de verwarming, en dat bubbelding vonden ze maar eng, dus die is eruit.

Absoluut geen garnalen erbij zetten! Dat was mijn vraag namelijk ook aan de LFS, en toen liet hij even zien wat zo'n ienieminie dwergkogelvisje doet met zo'n garnaal. Ze trekken dus gewoon de pootjes uit en eten de arme -nog levende- garnaal in gedeelten op
Online las ik wel wat succesverhalen, maar na dat gezien te hebben hoefde 't niet meer voor mij!

Overal staat: Houdt deze vis het liefst solitair. Het kan goed gaan in het begin, maar hoe ouder ze worden, hoe meer ze gaan jagen. (Aka: Hoe grotere klootzakjes het worden )
pi_81715727
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 12:36 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Dwergkogeltjes hebben het probleem met tandjes niet Die bijten het huisje ook niet stuk, maar zuigen de slak uit z'n huisje, zeg maar. Erg cool om te zien!

Volgens onze aquaspeciaalzaak kon je per 15 liter vis 1 dwergkogeltje houden. Wij hebben gekozen voor 3 kogeltjes, 1 per 20 liter.

[ afbeelding ]
(Twee van de drie, nummer drie is een stuk schuwer en lastig op de foto te krijgen )

Dan nog even het volgende
Om Rob een kutuser te noemen gaat me weer wat ver. Ik denk niet dat hij met opzet "dom" bezig is. Ik vind Rob impulsief en ik denk dat hij van zichzelf denkt dat hij vaak gelijk heeft. Dit maakt hem geen kutuser of rotzak.

Het is frustrerend om te lezen dat je weer aan je bak kloot, Rob. En toegegeven, ik verplaats ook wel eens een plantje, of leg een stuk steen anders neer. Maar ik kom eigenlijk hooguit eens per twee weken -om welke reden dan ook- met m'n handen in het aquarium. Hier schrijf je dat alles goed is gegaan, op een ander forum kom ik tegen dat je dode garnalen hebt. Dan moet ik even heel diep zuchten en steunen, pfff, Rob toch...
Als het alleen de ondergrond zou zijn die je vervangen had, had je een stuk minder heftige reacties gehad dan nu, al die kleine veranderingen op rij, constant. En jij maar roepen: Nu stop ik hoor, nu rust in de bak! Om drie dagen later weer wat nieuws te gaan vervangen. Wees dan gewoon eerlijk en zeg: Geen idee wat ik volgende keer weer ga uithalen, maar ik ben nog steeds niet tevreden!

Zo, daar was ik weer, na wat PMetjes! (O.a van Rob, heel lief hoor )
Enige verschil is dat ik nu tevreden ben, voel me net een verslaafde
Het garnalen probleem is opgelost, was te weinig zuurstof in mijn bak, het kwam door de uitstroom maar dat is gelukkig opgelost Al 3 dagen niks meer gedaan na mijn bodemwisseling
pi_81715752
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 12:48 schreef Samzz het volgende:
Heb je ook een overzichtsfoto van de bak, Faith?

Zijn er trouwens nog bijvisjes die bij Kogeltjes leuk te houden zijn? Eventueel garnalen of zo? Niet dat er perse wat bij moet, maar ik vraag het me af
Garnalen wordt voer, wel leuk om te zien
  vrijdag 21 mei 2010 @ 13:08:13 #278
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81715912
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 13:04 schreef Faithfulness het volgende:
[ afbeelding ]
Alleen hangt nu het filter geheel links, bij de de verwarming, en dat bubbelding vonden ze maar eng, dus die is eruit.

Absoluut geen garnalen erbij zetten! Dat was mijn vraag namelijk ook aan de LFS, en toen liet hij even zien wat zo'n ienieminie dwergkogelvisje doet met zo'n garnaal. Ze trekken dus gewoon de pootjes uit en eten de arme -nog levende- garnaal in gedeelten op
Online las ik wel wat succesverhalen, maar na dat gezien te hebben hoefde 't niet meer voor mij!

Overal staat: Houdt deze vis het liefst solitair. Het kan goed gaan in het begin, maar hoe ouder ze worden, hoe meer ze gaan jagen. (Aka: Hoe grotere klootzakjes het worden )
Oke, ik dacht dat het bij dwergkogeltjes wel zou kunnen. De kweker waar wij een tijd terug zijn geweest, zegt dat je kogeltjes makkelijk met andere vissen kan houden, als je ze maar genoeg voert. Zijn kogels en andere vissen waren toch wel het levende bewijs daarvoor.

Het is een mooie bak trouwens (Wat voor is het? Geloof dat ik dat heb gemist). Vind het nog steeds jammer dat er geen achterwand in zit Vooral dat huisje is cute en zie ik daar nu een ei op de bodem liggen?
pi_81716527
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 13:08 schreef Samzz het volgende:

[..]

Oke, ik dacht dat het bij dwergkogeltjes wel zou kunnen. De kweker waar wij een tijd terug zijn geweest, zegt dat je kogeltjes makkelijk met andere vissen kan houden, als je ze maar genoeg voert. Zijn kogels en andere vissen waren toch wel het levende bewijs daarvoor.

Het is een mooie bak trouwens (Wat voor is het? Geloof dat ik dat heb gemist). Vind het nog steeds jammer dat er geen achterwand in zit Vooral dat huisje is cute en zie ik daar nu een ei op de bodem liggen?
Ja, ze zeggen wel meer bij de kweker Maar goed, vaak gaat het dus ook prima in het begin! Onze LFS heeft wat volwassen dwergkogels in z'n showbak, en die zijn toch echt een stuk "agressiever" dan de de kleintjes (die nog bang zijn van een blaadje die voorbij drijft).

Het is een Superfish 60 Panorama:

Leuk bakje! Wij hebben 'm voor 40 van marktplaats getrokken, maar je hebt ze voor 80 al nieuw!

Neen, dat is geen ei, dat is mijn zoon's "geluksteen" Een stukje maaskei
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 13:26:11 #280
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81716794
Die kweker had z'n kogels al 5 jaar bij andere vissen inzitten (was voor z'n kids en niet te koop) en ik geloof em ook wel. Het was geen commerciele knakker, maar iemand die z'n hobby wat te serieus nam in de kelder.
pi_81717250
Tsja nogmaals, ik lees online ook succesverhalen. Maar ook horrorverhalen
Als je het echt wilt proberen zou ik het gewoon doen, maar wel ingrijpen als 't mis gaat dan! (Hoop niet dat ik nu de woede van de garnalenlovers op z'n dak haal )
Wij hebben besloten het niet te doen, ik wil het risico niet nemen, ik kan er niet zo goed tegen. Vind het eigenlijk al zielig om levend te voeren
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 13:37:04 #282
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81717351
Ik zeg ook niet dat ze het moet doen hoor. Het is alleen zo gek dat je bij dit soort dingen vaak totaal verschillende ervaringen hoort. De 1 zegt dit, de ander dat.
pi_81717519
Misschien omdat het bij de 1 ook prima gaat en bij de ander niet
Ik heb natuurlijk ook maar een 60 liter bakje. Als je 400 liter hebt, met 3 kogelvisjes, denk ik dat je er best nog wat bij kunt stoppen
pi_81718079
Vraagje over mijn rode mooie plant in het midden, die heeft last van alg op de bladeren en tevens heb ik wat alg op mijn voorruit. Zou ik de P04 verhogen ? Gelezen dat dit helpt

No3 - 12.5 mg
P04 - 0.1
ph - 7.0
KH 3/4

Volgens deze test http://www2.tetra.de/tet_(...)ungGH_T503184%20.pdf

Moet je de kh meten door van blauw naar geel te gaan, na 2 druppels was het water blauw en na 3/4 druppels al geel. Is de kh waarde dan 3/4 of 1/2 ?

Heb hier Nitro/Fosfo liggen van easylife dus ik kan zo No2/Po4 toevoegen en heb tevens wat alg op de voorruit, dit komt toch door Fosfaat te kort ?

[ Bericht 0% gewijzigd door anon_10041401 op 21-05-2010 13:58:53 ]
pi_81718322
Wat voor alg?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:17:08 #286
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81719183
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 13:40 schreef Faithfulness het volgende:
Misschien omdat het bij de 1 ook prima gaat en bij de ander niet
Ik heb natuurlijk ook maar een 60 liter bakje. Als je 400 liter hebt, met 3 kogelvisjes, denk ik dat je er best nog wat bij kunt stoppen
Nee, ik wil er geen garnalen bij stoppen. Deze meneer heeft 2 kogels in 80 liter geloof ik. En daarbij nog een hele school van iets anders. Weet niet precies wat

Geen aangevreten staarten en vissen te zien.

Die bak die je laat zien is wel leuk idd. En de prijs valt mee. Ik ga even googlen
  vrijdag 21 mei 2010 @ 14:18:01 #287
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_81719221
Ik heb hier toen eens een link gepost, waar precies in staat hoe alg te bestrijden. Het heeft allemaal te maken met voedsel in het water.
pi_81720393
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 13:58 schreef Faithfulness het volgende:
Wat voor alg?
Beetje groen op de bladeren terwijl je rood horen te zijn, zou geen naam weten.
pi_81720761
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 13:53 schreef versteegrob het volgende:
Vraagje over mijn rode mooie plant in het midden, die heeft last van alg op de bladeren en tevens heb ik wat alg op mijn voorruit. Zou ik de P04 verhogen ? Gelezen dat dit helpt

No3 - 12.5 mg
P04 - 0.1
ph - 7.0
KH 3/4

Volgens deze test http://www2.tetra.de/tet_(...)ungGH_T503184%20.pdf

Moet je de kh meten door van blauw naar geel te gaan, na 2 druppels was het water blauw en na 3/4 druppels al geel. Is de kh waarde dan 3/4 of 1/2 ?

Heb hier Nitro/Fosfo liggen van easylife dus ik kan zo No2/Po4 toevoegen en heb tevens wat alg op de voorruit, dit komt toch door Fosfaat te kort ?
3/4. Maar is ie bij 3 al echt geel, of half? Want dan is ie wrs pas bij 4 echt geel geworden vermoed ik zo.
Maar wel na elke druppel schudden he, dan zie je dat het beste.

Nitraat proberen richting 10 mg/l te krijgen, dat is goed voor je plantengroei, maar dan wel je fosfaat wat omhoog. Die is nu wat aan de lage kant. 0,07 tot 0,3 is een goede waarde.
Ps. gooi er niet ineens teveel fosfo in.. Want teveel is ook niet gezond natuurlijk. Gewoon geleidelijk aan, of beter nog; verspreid toevoegen..

[ Bericht 0% gewijzigd door PerryVogelbekdier op 21-05-2010 18:03:28 ]
Prrrrttt
pi_81722751
Net op verschilende sites gelezen dat je fosfaat goed is bij 1, heb het nu op 0.1 zitten en net 6ml toegevoegd waardoor het met o.1 omhoog gaat dus doe het rustig aan.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 16:01:30 #291
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81724053
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 13:53 schreef versteegrob het volgende:
Vraagje
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:33 schreef versteegrob het volgende:
net 6ml toegevoegd dus doe het rustig aan.
. gelukkig leer je wel van je fouten...

Zo, nu reageer ik er ook niet meer op.
pi_81724202
Je kan ook overdrijven he. Heb al genoeg vissen die het vanaf het begin af aan goed doen zoals de Sterbai, Appelslakken. Maar goed nieuws, alle discussen eten vanaf het begin goed en zie bij alle discussen de bekende zwarte strepen opkomen
  Official ESF Kreviewer vrijdag 21 mei 2010 @ 16:09:01 #293
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_81724457
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:04 schreef versteegrob het volgende:
Je kan ook overdrijven he.
Stel je vraag dan ook gewoon niet, als je toch niet wacht op een antwoord en toch niets met die antwoorden doet. Koop een freakin dagboek voor je hersenspinsels en post niet voor elke hersenscheet een heel verhaal met vragen op fok. Kneus.
pi_81725346
Hahahaha lach me dood hier. Er zijn ook nog andere forums he, dus dan vraag je het aan verschillende mensen en op die manier kan je een conclusie trekken aap En Perry gaf ook al aan Fosfo toe te voegen en op andere forums ook dus heb baat bij zijn antwoord gehad
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:30:40 #295
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_81725429
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:04 schreef versteegrob het volgende:
Je kan ook overdrijven he. Heb al genoeg vissen die het vanaf het begin af aan goed doen zoals de Sterbai, Appelslakken. Maar goed nieuws, alle discussen eten vanaf het begin goed en zie bij alle discussen de bekende zwarte strepen opkomen
Appelslakken doen het zelfs goed in mijn koudwater guodvissen bak
  Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 16:35:20 #296
155227 crew  Guppy
dus
pi_81725642
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:30 schreef JortK het volgende:

[..]

Appelslakken doen het zelfs goed in mijn koudwater guodvissen bak
Sinds appelslakken vissen zijn, sta ik nergens meer van te kijken

OT, goudvissen zijn lief
pi_81725885
OT appelslakken neuken als een malle, pfffff moet wekelijks 5/6/7 trossen met eitjes weg gooien of is dit ook moord ?
pi_81729739
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:33 schreef versteegrob het volgende:
Net op verschilende sites gelezen dat je fosfaat goed is bij 1, heb het nu op 0.1 zitten en net 6ml toegevoegd waardoor het met o.1 omhoog gaat dus doe het rustig aan.
Dan maak jij em maar zo hoog.. Ben benieuwd hoe vissen daarop reageren..
Zoals je wrs weet is een te hoog gehalte niet goed voor de vissen.

Volgens mij is 0,07 - 0,3 goed, maar hoger dan dat is zeker niet goed.
Prrrrttt
pi_81730114
Heb de waarheid niet in pacht maar kijk de volgende links, het wordt zelfs gezegd op een planten forum en verder moet volgens de RR methode verhouding No3 - P04 10:1 zijn

http://www.aquaforum.nl/u(...)9/4349/3.html#000072
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=33&t=5347&start=45
http://forum.punkyfish.nl(...)_messages/65522/last

Maar snap je punt, bij de test van jbl p04 stond 0,02 tot 0,05 als goede waarde.

http://dier-en-natuur.inf(...)rdes-in-aquaria.html
Hier zeggen ze dat 0.5mg de ideale waarde is.

Dit is mijn test kaartje

Wat het rare is dat de website van jbl het volgende zegt over de test
"JBL Test-Set PO4 sensitiv

Aanbevolen waarde: max. 1,0 mg/l in zoetwater. "
Bron: http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/6/2663.html

Hoe doen jou planten het eigenlijk ? Goed ? Heb je weer is wat foto's

[ Bericht 9% gewijzigd door anon_10041401 op 21-05-2010 18:29:30 ]
pi_81733356
Is het niet verstandiger het geleidelijk te doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')