abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 november 2010 @ 19:01:14 #241
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_88789591
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:48 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Huh? Ik neem aan dat InDesign een .pdf kan inlezen en dat het dan in het 'native' InDesign formaat beschikbaar komt, of niet? Als dat inderdaad zo is, dan kun je toch aanpassen wat je maar wilt, of begrijp ik het verkeerd?
In InDesign werk je in principe met kale tekst, die je koppelt aan alinea- en woordstijlen (typogrammen). Je bouwt een typografisch systeem, een verzameling typogrammen (koptekst, subkoptekst, broodtekst, onderschrift, cursiveringen, elk met eigen typografische feautures) en aan ieder tekstelement, wijs je een typogram toe. Door de features van een typogram te wijzigen, wijzig je in één keer ieder tekstelement dat dat typogram heeft toegewezen gekregen.

Het beste lijkt mij, om vanuit het LaTeX-document te zien hoe de auteur zijn tekst heeft willen organiseren, en op basis daarvan die kale tekst in InDesign opnieuw op te maken. Alleen complexe formules of tabellen zou ik direct vanuit een LaTeX-interpreter als pdf-beeldelement naar het InDesign-document kunnen exporteren, het heeft weinig zin om die in InDesign na te bouwen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 16 november 2010 @ 19:16:06 #242
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_88790280
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

In InDesign werk je in principe met kale tekst, die je koppelt aan alinea- en woordstijlen (typogrammen). Je bouwt een typografisch systeem, een verzameling typogrammen (koptekst, subkoptekst, broodtekst, onderschrift, cursiveringen, elk met eigen typografische feautures) en aan ieder tekstelement, wijs je een typogram toe. Door de features van een typogram te wijzigen, wijzig je in één keer ieder tekstelement dat dat typogram heeft toegewezen gekregen.
Ah, ok. En een .pdf is in principe niet zo heel veel meer dan een hoopje letters natuurlijk, dus je moet die hele structuur sowieso handmatig opbouwen.

quote:
Het beste lijkt mij, om vanuit het LaTeX-document te zien hoe de auteur zijn tekst heeft willen organiseren, en op basis daarvan die kale tekst in InDesign opnieuw op te maken. Alleen complexe formules of tabellen zou ik direct vanuit een LaTeX-interpreter als pdf-beeldelement naar het InDesign-document kunnen exporteren, het heeft weinig zin om die in InDesign na te bouwen.
Dat is een mogelijkheid, maar misschien niet de makkelijkste. Ingewikkelde documenten in Latex zijn niet heel eenvoudig te ontcijferen voor een leek, in het bijzonder niet omdat in er het typische geval allerlei kant-en-klare stijlen en packages geimporteerd en gebruikt worden, die zou je dan ook moeten gaan zitten ontleden. (De eerste regel van een Latex-file is typisch iets als "\documentclass[<opties>]{Blabla}", waarbij Blabla "article", "book", "memoir" en zo nog een stuk of wat andere declaraties kan zijn, die enkele zin bepaalt al het leeuwendeel van de opmaak).

Kun je de stijl van het document niet 'afkijken' door naar een gegenereerde pdf te staren, of is dat te onnauwkeurig?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  dinsdag 16 november 2010 @ 19:21:59 #243
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_88790580
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 19:16 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Kun je de stijl van het document niet 'afkijken' door naar een gegenereerde pdf te staren, of is dat te onnauwkeurig?
Yep, dat bedoelde ik eigenlijk. De software die ik op http://www.latex-project.org/ heb gedownload, kan LaTeX-code genereren naar pdf. Echt complexe code of formules kan ik dus zo naar InDesign importeren. Wat de algemene opmaak betreft is 'afkijken' en opnieuw bouwen genoeg, daar durf ik vertrouwen op mijn eigen kennis en intuïtie als grafisch ontwerper.
pi_88792366
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nu ja, ik geloof zeker dat LaTeX een zeer krachtige tool is. Maar een grafisch ontwerper kijkt toch anders tegen opmaak aan dan een wiskundige.
Veel lees en studieboeken worden in latex ontworpen hoor. Behalve flyers en posters natuurlijk.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:18:26 #245
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_88793517
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 19:55 schreef Dale. het volgende:

[..]

Veel lees en studieboeken worden in latex ontworpen hoor. Behalve flyers en posters natuurlijk.
Er zijn ook veel slecht ontworpen studieboeken. ;). Niet dat ik een directe relatie suggereer. Maar toch. Ik wil als ontwerper zoveel mogelijk mijn eigen kaders bepalen. Dat lukt me met ID vooralsnog het best.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:46:40 #246
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_88794878
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:03 schreef Toryu het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat precies?
Ik ben ook WB-er (ook in Delft ;) ) en heb er nooit spijt van gehad. Ik heb het afgelopen jaar al mijn verslagen in latex geschreven en binnenkort ook mijn literatuur onderzoek en master thesis.
Kijk dan heb ik het misschien mis. Maar dat kunnen jullie WTBers misschien onderling bepalen
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_89160520
Hallo,

normaal gebruik ik de equation omgeving niet zo fervent, maar ik heb er ook nog geen problemen mee gehad.

Dit is een minimaal voorbeeld dat voor alle duidelijkheid werkt.

1
2
3
4
5
6
7
\documentclass[11pt]{article}
\begin{document}
\begin{equation}\label{test}
a=b
\end{equation}
\ref{test}
\end{document}

Maar in mijn tekst, waarin heel wat pakketten gebruikt worden, werkt die referentie niet. Ik weet echter helemaal niet wat het probleem zou kunnen zijn. Zijn er bepaalde packages die niet werken in combinatie hiermee?

Met dank!
  vrijdag 26 november 2010 @ 00:45:15 #248
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_89163847
2 keer compilen wil, wanneer het over refs en labels gaat , wil nog wel eens helpen

[ Bericht 2% gewijzigd door Outlined op 26-11-2010 01:57:33 ]
pi_89172624
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 00:45 schreef Outlined het volgende:
2 keer compilen wil, wanneer het over refs en labels gaat , wil nog wel eens helpen
Neen dat doet het niet.

Opmerkelijk : dit werkt wel in mijn eigen geval:

1
2
3
4
5
\begin{eqnarray}
\label{test} a&b\\
 c&d
\end{eqnarray}
\ref{test}
Is er een groot verschil tussen eqnarray en equation wat betreft de labels?
pi_89173806
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 november 2010 11:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Neen dat doet het niet.

Opmerkelijk : dit werkt wel in mijn eigen geval:

[ code verwijderd ]

Is er een groot verschil tussen eqnarray en equation wat betreft de labels?
Nee, niet dat ik weet. Ik ben bang dat je weer met packages moet gaan pielen.
  vrijdag 26 november 2010 @ 12:23:09 #251
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89173941
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:23 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,

normaal gebruik ik de equation omgeving niet zo fervent, maar ik heb er ook nog geen problemen mee gehad.

Dit is een minimaal voorbeeld dat voor alle duidelijkheid werkt.
[ code verwijderd ]

Maar in mijn tekst, waarin heel wat pakketten gebruikt worden, werkt die referentie niet. Ik weet echter helemaal niet wat het probleem zou kunnen zijn. Zijn er bepaalde packages die niet werken in combinatie hiermee?

Met dank!
Wat bedoel je precies met "werkt niet", geeft Latex een foutmelding? Verschijnt de ref helemaal niet of als "[?]" of zo?
Fotoboek
pi_89174393
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:23 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met "werkt niet", geeft Latex een foutmelding? Verschijnt de ref helemaal niet of als "[?]" of zo?
Sowieso wordt er altijd aangeraden een "minimum example" te geven, maar dat zal in het Vlaams wel iets anders betekenen dan in het Standaardnederlands.
  vrijdag 26 november 2010 @ 13:03:37 #253
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89175655
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 november 2010 12:34 schreef thabit het volgende:

[..]

Sowieso wordt er altijd aangeraden een "minimum example" te geven, maar dat zal in het Vlaams wel iets anders betekenen dan in het Standaardnederlands.
Amai gij Hollandse dikke nek!

.
Fotoboek
  zaterdag 4 december 2010 @ 13:16:55 #254
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_89514268
Kan je in windows 7 nou zelf makkelijk de .tex extensie met bijbehorende icoontje toevoegen?
In windows XP ging dit relatief makkelijk, in Vista was dit een hell of a job.
pi_89522729
Ik heb een beetje een vreemd probleem met het invoegen van een plaatje. Compilen gaat allemaal goed, maar in de pdf wordt het plaatje maar half weergegeven. Zie screenshot:

Links de .eps in Documentviewer, en lijkt gewoon orde. Rechts de pdf, waar aan de linkerkant een hele strook van de afbeelding mist. De .eps komt rechtstreeks uit Matlab dus daar kan weinig mis mee zijn, zou je denken.

De pdf is gecompiled met de volgende .tex file:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}

\begin{document}

\begin{figure}[tbhp!]
\centering
\includegraphics[width=9cm]{bode_plots}
\end{figure}

\end{document}

Ik heb meerdere keren en op verschillende pc's de .eps opgeslagen vanuit Matlab en de .tex gecompiled maar steeds mist de afbeelding de linkerrand. Iemand enig idee ik dat kan oplossen?
pi_89526189
Is je plaatje niet simpelweg te breed voor de pagina? Maak hem eens 4 cm bv?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  zondag 5 december 2010 @ 07:37:43 #257
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89542682
quote:
5s.gif Op zaterdag 4 december 2010 13:16 schreef Outlined het volgende:
Kan je in windows 7 nou zelf makkelijk de .tex extensie met bijbehorende icoontje toevoegen?
In windows XP ging dit relatief makkelijk, in Vista was dit een hell of a job.
Bedoel je dit: http://www.winvistaclub.com/t19.html ?

quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 17:18 schreef Toryu het volgende:
Ik heb een beetje een vreemd probleem met het invoegen van een plaatje. Compilen gaat allemaal goed, maar in de pdf wordt het plaatje maar half weergegeven. Zie screenshot:

[ link | afbeelding ]

Links de .eps in Documentviewer, en lijkt gewoon orde. Rechts de pdf, waar aan de linkerkant een hele strook van de afbeelding mist. De .eps komt rechtstreeks uit Matlab dus daar kan weinig mis mee zijn, zou je denken.

De pdf is gecompiled met de volgende .tex file:

[ code verwijderd ]

Ik heb meerdere keren en op verschillende pc's de .eps opgeslagen vanuit Matlab en de .tex gecompiled maar steeds mist de afbeelding de linkerrand. Iemand enig idee ik dat kan oplossen?
Ik werk nooit meer met .eps eigenlijk, dus dit is een beetje een wild guess, maar kan het zijn dat je .eps geen/een foutieve bounding box heeft waardoor LaTeX niet goed weet wat z'n afmetingen zijn? Misschien kun je proberen om het plaatje als een .pdf te genereren en die op te nemen als je geen oplossing voor de .eps kunt vinden?
Fotoboek
pi_89549094
Als ik em opsla als pdf dat werkt het wel. Alleen bij het opslaan maakt Matlab er een a4 van, waardoor er bij het compilen met tex grote witte randen om de afbeelding zitten. Hoe doe jij dat dan?

@znarch
Nee, daar ligt het niet aan. Als ik em 4cm maak blijft het plaatje de linkerkant missen. Het ligt waarschijnlijk gewoon aan Matlab, die crashed ook regelmatig als ik probeer op te slaan :S
  zondag 5 december 2010 @ 14:55:38 #259
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_89551065
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 07:37 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Bedoel je dit: http://www.winvistaclub.com/t19.html ?

[..]

ja dat bedoelde ik, beetje belachelijk dat ik er een apart progje voor moet downloaden :N
  zondag 5 december 2010 @ 16:37:37 #260
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_89554176
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:55 schreef Outlined het volgende:

[..]

ja dat bedoelde ik, beetje belachelijk dat ik er een apart progje voor moet downloaden :N
Maar in dat geval kun je toch ook 'gewoon' een .tex-file nemen, recxhtermuis, 'openen met...' en dan je LaTeX-editor kiezen, of is dat niet wat je wilt? Ik zou er idd sowieso niets voor downloaden, da's vragen om problemen imho.

quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 14:01 schreef Toryu het volgende:
Als ik em opsla als pdf dat werkt het wel. Alleen bij het opslaan maakt Matlab er een a4 van, waardoor er bij het compilen met tex grote witte randen om de afbeelding zitten. Hoe doe jij dat dan?

@znarch
Nee, daar ligt het niet aan. Als ik em 4cm maak blijft het plaatje de linkerkant missen. Het ligt waarschijnlijk gewoon aan Matlab, die crashed ook regelmatig als ik probeer op te slaan :S
Ik gebruik Matlab nooit. Maar kun je niet met zoiets: http://www.mathworks.com/matlabcentral/fileexchange/727 uit de voeten, zodat je meer controle over de output hebt?
Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')