Volgens deze site kun je wel iets doen alsquote:Op maandag 8 november 2010 22:32 schreef Hanneke12345 het volgende:
Oh, dat werkt best goed.Enige punt is dat ik maar één & er in kan hebben staan? Zodra ik nog een & ergens zet krijg ik "! Extra alignment tab has been changed to \cr.
<template> }$\hfil \endtemplate"
Voglens google heeft dat te maken met teveel &s in a row of a table or array or eqnarray?
Opzich is 't zonder die dingen ook al een stuk beter, maar toch!
Edit: Krijg 't al met
$\eqalign{
& f(\ol{0}) = \ol{1} & f(\ol{1}) = \ol{3} \cr
&f(\ol{2}) = \ol{11} = \ol{2} & f(\ol{3}) = \ol{31}=\ol{3}
}$
1 2 3 4 | \begin{align*} u &= \arctan x & dv &= 1 \, dx \\ du &= \frac{1}{1 + x^2} dx & v &= x. \end{align*} |
Ja, het is alleen nogal jammer dat Iblis er niet zo vaak meer is volgens mij. Veel succes met leren TeX-en, en als je binnenkort zin hebt om je monitor door het raam te flikkeren omdat je gvd de hele middag al zit te zwoegen op iets wat in Word zo simpel voor elkaar te krijgen was, dat is de beroemde steile leercurve.quote:Op dinsdag 16 november 2010 13:38 schreef Agiath het volgende:
O mooi, op fok! is ook alles te vindenWat een OP
Heb gisteren dus TeXniccenter geïnstalleerd en ga nu wat klooien met tutorials.
Ik ben word namelijk zo zat de laatste tijd, en aangezien er later in mijn studierichting hierom gevraagd gaat worden wil ik het eigenlijk al zo snel mogelijk leren
Dat is Bill Gates met hoorntjes die je dit soort gedachten in je oor zit te fluisteren, even dorzetten nou! Je bent bijna bevrijd!quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:48 schreef Outlined het volgende:
leercurve is inderdaad steil
Vraag me wel af of het als werktuigbouwkundige de investering waard is, tenzij je het een leuke hobby vind natuurlijk.
1 2 3 4 | \documentclass{article} \begin{document} Henk! \end{document} |
Oh, jij bent Agiath helemaal niet.quote:Op dinsdag 16 november 2010 17:03 schreef Outlined het volgende:
haha, ik ben al bekeerd hoor
Wat ik me echter serieus afvraag is of het voor sommige mensen zin heeft om te investeren in LaTeX. Word valt heel veel op aan te merken maar als je het al kan dan is het misschien handiger om er bij te blijven.
Neem anders OpenOffice of doe alles in .rtf.
Hoe bedoel je dat precies?quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:48 schreef Outlined het volgende:
Vraag me wel af of het als werktuigbouwkundige de investering waard is, tenzij je het een leuke hobby vind natuurlijk.
InDesign is van Adobe toch? Dan kan het vast ook wel goed omgaan met .pdf en zou je dus eerst een .pdf kunnen genereren (dat is een standaardactie met Latex, tenzij plaatsjes in postscript-formaat aanwezig).quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:12 schreef Ringo het volgende:
Hello.
Mogelijk mag ik voor iemand een boek ontwerpen. De auteur (een taalkundige) heeft de tekst in LaTeX opgesteld. Ik beheers geen LaTeX en maak in principe op vanuit InDesign, hetgeen in (typo)grafisch opzicht de meeste mogelijkheden biedt.
Hoe eenvoudig is het om het LaTeX-document te 'vertalen' naar InDesign? Of is dat een kwestie van typografisch handwerk: kijken hoe de auteur het er in LaTeX heeft bedoeld en dat één op één, element voor element, omzetten naar een werkbaar InDesign bestand?
Hm ja, dat zou een relatief veilige omweg zijn. Ik begrijp dat LaTeX vooral handig is voor het zetten van wetenschappelijke formules etc. In dat opzicht hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden, als ik die formules (als pdf) rechtstreeks in mijn InDesign-document kan importeren, prima. Maar voor het reguliere typografische werk (fontkeuze, alinea's, koppen, subkoppen, paginanummering etc.) wil ik niet afhankelijk zijn van een opmaaktaal die (1) ik nauwelijks begrijp en (2) die in mogelijkheden onderdoet voor een 'echt' opmaakprogramma als InDesign.quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:16 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
InDesign is van Adobe toch? Dan kan het vast ook wel goed omgaan met .pdf en zou je dus eerst een .pdf kunnen genereren (dat is een standaardactie met Latex, tenzij plaatsjes in postscript-formaat aanwezig).
let op je woorden ringoquote:Op dinsdag 16 november 2010 18:25 schreef Ringo het volgende:
die in mogelijkheden onderdoet voor een 'echt' opmaakprogramma als InDesign.
Ik hoor van veel oudere WB-ers dat het echt de moeite waard is, zeker als je in je master meer serieuze papers gaat maken, ook verwijzingen naar wetenschappelijke artikelen is beter hoor ik. Een huisgenoot van mij moest ook zijn tussenrapportage van z'n afstudeer werk verplicht in LaTeX inleveren, was dan wel geen WB maar het was op zijn faculteit ook niet standaard, je weet maar nooit wanneer het nog van pas komt.quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:48 schreef Outlined het volgende:
Simpeler beginnen? Welke raad je aan? Ik heb wel wat basis kennis qua programmeren.quote:Op dinsdag 16 november 2010 16:59 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Dat is Bill Gates met hoorntjes die je dit soort gedachten in je oor zit te fluisteren, even dorzetten nou! Je bent bijna bevrijd!.
Wat wil je kunnen doen dan? Je hoeft zeker niet eerst allerlei tutorials te gaan doornemen, veel beter is het om in de praktijk een beetje te leren, begin gewoon met een minimaal werkend dingetje als
[ code verwijderd ]
en ga vanuit daar de zaken toevoegen die je nodig hebt. Editors als dat Texniccenter zijn heel compleet maar kunnen ook erg overweldigend zijn, je kunt imho beter eerst met een veel simpelere editor beginnen. Het is sowieso veel leerzamer om niet te veel te klikken en slepen maar gewoon code te tikken.
Come to the light side, Mia is waiting for you!.
[ afbeelding ].
Nu ja, ik geloof zeker dat LaTeX een zeer krachtige tool is. Maar een grafisch ontwerper kijkt toch anders tegen opmaak aan dan een wiskundige.quote:
Huh? Ik neem aan dat InDesign een .pdf kan inlezen en dat het dan in het 'native' InDesign formaat beschikbaar komt, of niet? Als dat inderdaad zo is, dan kun je toch aanpassen wat je maar wilt, of begrijp ik het verkeerd?quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:25 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hm ja, dat zou een relatief veilige omweg zijn. Ik begrijp dat LaTeX vooral handig is voor het zetten van wetenschappelijke formules etc. In dat opzicht hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden, als ik die formules (als pdf) rechtstreeks in mijn InDesign-document kan importeren, prima. Maar voor het reguliere typografische werk (fontkeuze, alinea's, koppen, subkoppen, paginanummering etc.) wil ik niet afhankelijk zijn van een opmaaktaal die (1) ik nauwelijks begrijp en (2) die in mogelijkheden onderdoet voor een 'echt' opmaakprogramma als InDesign.
Ik heb onder Windows altijd WinShell gebruikt in combinatie met een TexLive distributie. Simpel maar erg effectief vond ik het. Maar natuurlijk was dit maar een deel van mijn post, ik was meer benieuwd wat je precies zo moeilijk vindt/waar je vastloopt?quote:Op dinsdag 16 november 2010 18:42 schreef Agiath het volgende:
[..]
Simpeler beginnen? Welke raad je aan? Ik heb wel wat basis kennis qua programmeren.
Moet nog echt beginnen met verdiepen hoor, maar als ik tegen problemen aanloop laat ik het wel weten, zal ook wel even WinShell proberenquote:Op dinsdag 16 november 2010 18:54 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik heb onder Windows altijd WinShell gebruikt in combinatie met een TexLive distributie. Simpel maar erg effectief vond ik het. Maar natuurlijk was dit maar een deel van mijn post, ik was meer benieuwd wat je precies zo moeilijk vindt/waar je vastloopt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |