Ongelofelijk dat je dit zonder blikken of blozen uit je toetsenbord krijgtquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:14 schreef DeParo het volgende:
[..]
En een ding staat als een paal boven water, die herdenken niet de Duitse soldaten, die herdenken de echte oorlogsslachtoffers.
Ze dienen niet herdacht te worden om de soldaat die ze waren.
Want dan gaan we excuses voor hun deelname lopen maken.
Je mag ze herdenken om de persoon die ze waren.
Maar niet op 4 Mei.
Anthropologie overbodig?quote:Op donderdag 6 mei 2010 14:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Sorry AR, we krijgen geen anthropologie meer, lijkt me eigenlijk ook een vrij overbodig bijvak.
Maar waar waren jouw ouders of grootouders tijdens WOII, in Iran, dat bedoel ik dus.
Dit is niet alleen historisch besef m'n beste.
Dit is ook besef van historisch leed, en misschien snap je dat pas, als je tot de juiste groep behoort.
Iedereen snapte het de eerste generaties na de Tweede Wereldoorlog.
Maar hoe langer het geleden is hoe luchtiger mensen erover gaan denken.
Clifford Geertz was ook zo'n enorm betrouwbaar figuur.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Anthropologie overbodig?
Dat je een beetje leert inzien hoe mensen in elkaar zitten en hoe (groepen) mensen zich gedragen?
Dan ga jij toch lekker de arme Duitsertjes herdenken die leden onder het regime van Hitler.quote:Vlak na de oorlog werd er niet over gepraat en werd er amper herdacht, men ging aan het werk.
Juist de laatste jaren is er weer aandacht voor de oorlog en het leed dat die aanrichtte.
Dat betekent onder andere, dat het belang van de concentratiekampen in perspectief komt te staan: in het oosten van Europa zijn er veel meer joden neergeknald dan er joden uit het westen vergast zijn.
En het waren niet alleen de Duitse en Russische soldaten die roofden en verkrachtten, maar ook de geallieerden in Frankrijk, België en Nederland.
Dat kun je wel niet leuk vinden, maar het is natuurlijk wel de waarheid.
Ach Kees, als op een dag alle Nederlanders worden afgeslacht om het Nederlands zijn, misschien snap je het dan.quote:Ik begrijp niet waarom je er hier een wedstrijd van maakt in wie het meest recht heeft op leed. En waarom dat dan afhangt van wat je (groot)ouders in de oorlog gedaan hebben of tot welke groep je behoort.
Is er soms een Guinness Book voor leedgerechtigden of zo?
En is er dan ook een jaarlijkse Tour of Giro? Is er ook dopingcontrole?
Snap je zelf watquote:Op één punt heb je wel gelijk: nu je alleenrecht op het Grote Leed aangetast wordt door anderen met verstand en gevoel, groeit je Leed nog meer door de ergernis daarover.
Het is je gegund, want je doet het jezelf aan.
Albert Goring, dat was een held die er niet eens mee te koop ging lopen, en als je zou weten hoeveel leugenaars er waren na de oorlog dan zou je het verhaal van je opa nog eens checken.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:15 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Ongelofelijk dat je dit zonder blikken of blozen uit je toetsenbord krijgt
Vind jij dat een misselijke opmerkingen, misschien zou je het gedrag van de bewuste Nederlanders toentertijd misselijk moeten vinden, je kan de messenger wel boos aankijken.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:14 schreef KoosVogels het volgende:
Allemaal leuk en aardig, maar jij beweerde dat wij (Nederlanders) niets hadden om over te rouwen. Enkel onze lafheid. Dat vind ik een misselijke opmerking. Dat jij zo'n raar, ongenuanceerd beeld hebt van Duitsers dat is jouw probleem maar met die eerdere opmerking schoffeer je gewoon een hoop fokkers die familie hebben verloren tijdens de oorlog.
Het zijn niet alleen de joden die hebben geleden.
Edit: sorry AmosWas natuurlijk gericht aan DeParo.
Omdat hij geconfronteerd zou worden met de waarheid.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:42 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Het is gewoon verre van tof (als understatement) als men zo durft te schermen met een hele nare periode.
Als mijn grootvader dit zou lezen zou de arme man in tranen uitbarsten. Uitgemaakt worden voor mogelijke leugenaar...
Wat denk je nu in hemelsnaam te bereikenquote:Op donderdag 6 mei 2010 15:43 schreef DeParo het volgende:
[..]
Omdat hij geconfronteerd zou worden met de waarheid.
Overigens, als hij echt verzetsstrijder was, dan zou hij benadrukken hoe laf zijn landgenoten waren.
Net als de soldaat van Oranje deed want waarom denk je dat hij naar het buitenland is gegaan.
Hij kon z'n laffe landgenoten niet meer onder ogen komen.
Niet erg veel meer, maar ik hoop dat ze als ooit nog een boek openslaan en dan beseffen,quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:45 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Wat denk je nu in hemelsnaam te bereiken
Je weet werkelijk niet waar je over praat en wie je kwetst. Mijn ouders hebben de oorlog in hun volle besef meegemaakt en veel mensen verloren. Mijn vader heeft ondergedoken gezeten, familieleden zaten in kampen. Als iets ons gezin overheerste in al zijn vezels, dan was het de oorlog wel. Tegen zoveel leed kon ik als kind niet opboksen.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:48 schreef DeParo het volgende:
want de oorlog zo rooskleurig en luchtig maken als zij doen daar kan ik bijna van janken.
Waarom voel je je dan toch zo aangesproken.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:51 schreef Disana het volgende:
[..]
Je weet werkelijk niet waar je over praat en wie je kwetst. Mijn ouders hebben de oorlog in hun volle besef meegemaakt en veel mensen verloren. Mijn vader heeft ondergedoken gezeten, familieleden zaten in kampen. Als iets ons gezin overheerste in al zijn vezels, dan was het de oorlog wel. Tegen zoveel leed kon ik als kind niet opboksen.
Wat een vreselijk mannetje ben jij. Kom met jouw verhaal maar eens aanzetten in een dorp als Putten, waar de complete mannelijke bevolking is weggevoerd door de Duitsers. Het is ronduit smerig om het leed van zulke mensen te bagetalliseren.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Niet erg veel meer, maar ik hoop dat ze als ooit nog een boek openslaan en dan beseffen,
he hij had gelijk. Dat zal ik vandaag en morgen niet meer bereiken, maar ik ga hier niet liegen, of de waarheid zitten verdoezelen
want de oorlog zo rooskleurig en luchtig maken als zij doen daar kan ik bijna van janken.
In Rotterdam net zo goed, ook een verhaal dat je bijna niet hoort.quote:Op donderdag 6 mei 2010 15:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat een vreselijk mannetje ben jij. Kom met jouw verhaal maar eens aanzetten in een dorp als Putten, waar de complete mannelijke bevolking is weggevoerd door de Duitsers. Het is ronduit smerig om het leed van zulke mensen te bagetalliseren.
Ook hiervoor geldt de stelregel: een paar personen staan niet voor alle personen uit een groepquote:Op donderdag 6 mei 2010 16:33 schreef BansheeBoy het volgende:
Amos_, bedankt voor je respons, maar je komt over alsof je rabijn Evers niet hebt gehoord bij Paul en Witteman. Doe dat eerst even.²
Zou je niet zo denigrerend willen praten? Dank u.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een grote stelregel. Maar hij vertegenwoordigd een hoop joodjes. Dat merk je toch aan zijn doen en laten?²
Dat zou ik niet zomaar durven zeggen. Iedereen kan zich een houding aanmeten en zich een onderwerp toeëigenen. Dat wil niet zeggen dat het op de werkelijkheid berust.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:44 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een grote stelregel. Maar hij vertegenwoordigd een hoop joodjes. Dat merk je toch aan zijn doen en laten?²
En toch denk ik er zo over. Als je rabbijn Evers hoorde weet je wat ik bedoel. Wacht. Ik zoek even de link op.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Zou je niet zo denigrerend willen praten? Dank u.
Maar hij is rabbijn, zegsman en vertegenwoordiger van de joden in Nederland. En dat is niet omdat ik dat zo wil. En ik heb voor elk persoon an sich respect. Dat staat er los van.quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat zou ik niet zomaar durven zeggen. Iedereen kan zich een houding aanmeten en zich een onderwerp toeëigenen. Dat wil niet zeggen dat het op de werkelijkheid berust.
Toch denk ik niet dat elke Jood in Nederland zich door hem vertegenwoordigd voelt. En zelfs dan hoeft iemand het niet in alles met hem eens te zijn. Miljoenen mensen laten de paus ook maar wat kletsen immersquote:Op donderdag 6 mei 2010 17:51 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Maar hij is rabbijn, zegsman en vertegenwoordiger van de joden in Nederland. En dat is niet omdat ik dat zo wil. En ik heb voor elk persoon an sich respect. Dat staat er los van.²
quote:Op donderdag 6 mei 2010 17:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Toch denk ik niet dat elke Jood in Nederland zich door hem vertegenwoordigd voelt. En zelfs dan hoeft iemand het niet in alles met hem eens te zijn. Miljoenen mensen laten de paus ook maar wat kletsen immers
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |