abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 augustus 2010 @ 15:44:21 #101
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_85874612
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 14:32 schreef Fogel het volgende:
Ik vroeg het vanwege de volgende passage in je vorige post "Vergeet niet dat journals publiceren niet goedkoop is: de editors, peer-review, het opmaken....".
Je hebt gelijk, ik had je vraag anders begrepen. De reviewers worden uitgenodigd door een editor of de editor-in-chief die hier wel voor betaald krijgt. Ook hebben we een 'online submission system' dat betaald moet worden, en worden de manuscripten eerst door onze mensen gecontroleerd op volledigheid voordat ze naar de editors worden doorgestuurd. Vandaar dat ook peer -review geld kost, zelfs al krijgen de reviewers er niets voor.

Hoewel het soms anders lijkt zitten er achter alle online systemen wel degelijk echte mensen, en ik weet van mijn editors dat de goede reviewers zeer gewaardeerd worden. Incidenteel kan er trouwens best wel wat gedaan worden: ik heb wel eens de een conferentiebezoek betaald voor een reviewer die daar voor ons een thema issue ging samenstellen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  maandag 30 augustus 2010 @ 15:48:13 #102
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_85874753
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 14:45 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ik heb liever een afwijzing van een paper met 4 kantjes bruikbaar commentaar dan een, good paper, well written review met acceptatie.
Dan had je het ook naar een beter tijdschrift kunnen sturen :Y
Een acceptatie zonder commentaar kan betekenen dat het tijdschrift het artikel heel graag wil hebben, en ze je niet willen afschrikken met lastige vragen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:08:32 #103
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85875569
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 12:56 schreef Chanty het volgende:
Ik ben afgelopen donderdag afgestudeerd en heb een uur later een tijdelijke baan als junior onderzoeker aan de VU aangeboden gekregen. Mooie gelegenheid om te netwerken en mijn mogelijkheden voor promotie uit te zoeken op het onderwerp waar ik ook op ben afgestudeerd. Mijn (ex)begeleider gaat ook peilen of er interesse is om mijn onderzoek te publiceren in een vakblad en het onderzoek wordt besproken met iemand van een onderzoeksinstituut die onderzoek in ongeveer dezelfde richting doet. En zo timmer ik dus door aan een mogelijke promotieplek in de toekomst :D Nu eerst maar wat werkervaring opdoen :)
Gefeliciteerd met je afstuderen! Alleen ken ik de term 'junior onderzoeker' niet geloof ik, zit dat op de een of andere manier tussen afstuderen en het beginnen van een promotie in? Wat word je dan geacht precies te doen?

quote:
Op maandag 30 augustus 2010 09:17 schreef Clupea het volgende:

[..]

Dat is nog een doorlopende discussie, vooral in combinatie met Open Access en data repositories. 'Wij' als bedrijf waren 1 van de eerste met 'Green OA', dus de auteurs kunnen gewoon hun artikelen opslaan op preprint servers of in institutionele repositories (zoals DARE of PMC). Kleinere uitgeverijen kennen vaak meer beperkingen. Preprint servers zijn trouwens maar in enkele vakgebieden echt populair.
Ah, ok. Ik heb (uiteraard) geen goed overzicht over alle gebieden, maar het wint iig bij wiskunde sterk aan populariteit de laatste jaren heb ik het idee.

quote:
Vergeet niet dat journals publiceren niet goedkoop is: de editors, peer-review, het opmaken en editen van de artikelen, op internet publiceren en doorzoekbaar maken in PubMed en Web of Science kosten allemaal geld. Het zijn juist deze diensten die maar weinig (veelal van subsidie afhankelijke) preprint servers goed voor elkaar hebben.
Mwah. Het is natuurlijk een beetje off-topic hier, sorry, maar persoonlijk vind ik het nog steeds een vreemde zaak dat al het werk (het schrijven van de artikelen, het reviewen, zelfs de opmaak tot op zekere hoogte) door academici wordt gedaan, zonder vergoeding, en de uitgevers er vervolgens bij wijze van spreken een kaftje omdoen en het resultaat voor aanzienlijke bedragen verkopen aan de bibliotheken van diezelfde academici. Het probleem van het maar beperkt openbaar zijn van academische kennis nog buiten beschouwing gelaten. Maar goed, we zullen zien hoe e.e.a. zich in de toekomst verder ontwikkelt. :).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:12:20 #104
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_85875728
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:08 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je afstuderen! Alleen ken ik de term 'junior onderzoeker' niet geloof ik, zit dat op de een of andere manier tussen afstuderen en het beginnen van een promotie in? Wat word je dan geacht precies te doen?
[..]

Gewoon beginnend onderzoeker dus. Als je niet gaat promoveren groei je uiteindelijk gewoon door tot senior onderzoeker. Ik ga gewoon meewerken aan een lopend onderzoek dat over 3 maanden af moet zijn. Er ligt nogal wat werk nog. Dus ik ga zowel data analyseren als stukken schrijven en nog wat informatie verzamelen.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:14:07 #105
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85875812
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:12 schreef Chanty het volgende:

[..]

Gewoon beginnend onderzoeker dus. Als je niet gaat promoveren groei je uiteindelijk gewoon door tot senior onderzoeker. Ik ga gewoon meewerken aan een lopend onderzoek dat over 3 maanden af moet zijn. Er ligt nogal wat werk nog. Dus ik ga zowel data analyseren als stukken schrijven en nog wat informatie verzamelen.
Ok, dus je kunt in principe onderzoeker worden zonder gepromoveerd te zijn?
Fotoboek
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:16:19 #106
52229 Chanty
pi_85875906
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:14 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ok, dus je kunt in principe onderzoeker worden zonder gepromoveerd te zijn?
Ja dat kan, maar als je gepromoveerd bent is dat natuurlijk wel gunstiger voor je carriere :) Maar het is bij ons in de criminologie inderdaad niet zo dat je geen wetenschappelijk onderzoek kunt verrichten als je niet gepromoveerd bent.
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:30:14 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_85876548
Promoveren is een vierjarige baan, in salarisschaal P. Junior onderzoeker is het equivalent waar je niet vast zit aan vier jaar maar kun je bijv. ook een 1-jaar contract krijgen; in principe minder risico voor de universiteit, meer risico voor de promovendus, maar je zit dan wel in een hogere salarisschaal.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:33:16 #108
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_85876694
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:08 schreef keesjeislief het volgende:
Mwah. Het is natuurlijk een beetje off-topic hier, sorry, maar persoonlijk vind ik het nog steeds een vreemde zaak dat al het werk (het schrijven van de artikelen, het reviewen, zelfs de opmaak tot op zekere hoogte) door academici wordt gedaan, zonder vergoeding, en de uitgevers er vervolgens bij wijze van spreken een kaftje omdoen en het resultaat voor aanzienlijke bedragen verkopen aan de bibliotheken van diezelfde academici. Het probleem van het maar beperkt openbaar zijn van academische kennis nog buiten beschouwing gelaten. Maar goed, we zullen zien hoe e.e.a. zich in de toekomst verder ontwikkelt. :).
Daar heb je gelijk in, al durf ik te stellen dat uitgevers wel iets meer dan 'er een kaftje omheen' doen. :Y

Open Access tijdschriften (niet de lezer maar de auteur betaalt voor publicatie) zijn dan een goed alternatief. Echter, in de praktijk zijn de meeste wetenschappers zuinig op hun onderzoeksbudget en vallen de publicatiekosten voor die OA tijdschriften niet mee. Het helpt ook niet dat het aantal publicaties belangrijk is voor een carriere, los van de kwaliteit van die artikelen: wetenschappers 'moeten' wel publiceren. Maar dat laatste moeten wetenschappers zelf met de bureaucraten van NWO en andere geldschieters oplossen.....
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:44:25 #109
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85877187
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:16 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ja dat kan, maar als je gepromoveerd bent is dat natuurlijk wel gunstiger voor je carriere :) Maar het is bij ons in de criminologie inderdaad niet zo dat je geen wetenschappelijk onderzoek kunt verrichten als je niet gepromoveerd bent.
Ok, ik begrijp het. Veel succes de komende maanden dan, ook wel een mooie gelegenheid om voor jezelf duidelijk te krijgen of een promotie je de moeite waard is lijkt me :).
Fotoboek
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:48:50 #110
52229 Chanty
pi_85877405
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:44 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ok, ik begrijp het. Veel succes de komende maanden dan, ook wel een mooie gelegenheid om voor jezelf duidelijk te krijgen of een promotie je de moeite waard is lijkt me :).
Dat ook en ik zit in ieder geval met mijn neus in de boter wat betreft allerlei mogelijkheden. Maar vooralsnog word ik alleen maar enthousiaster over het onderzoek doen :D
  maandag 30 augustus 2010 @ 16:55:13 #111
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85877718
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:33 schreef Clupea het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in, al durf ik te stellen dat uitgevers wel iets meer dan 'er een kaftje omheen' doen. :Y
Ja, begrijp ik ook wel hoor, was even fijn kort door de bocht ;).

quote:
Open Access tijdschriften (niet de lezer maar de auteur betaalt voor publicatie) zijn dan een goed alternatief. Echter, in de praktijk zijn de meeste wetenschappers zuinig op hun onderzoeksbudget en vallen de publicatiekosten voor die OA tijdschriften niet mee. Het helpt ook niet dat het aantal publicaties belangrijk is voor een carriere, los van de kwaliteit van die artikelen: wetenschappers 'moeten' wel publiceren. Maar dat laatste moeten wetenschappers zelf met de bureaucraten van NWO en andere geldschieters oplossen.....
Ja, dat klopt inderdaad, zolang het meten van resultaten gebeurt aan de hand van publicaties in gepeerreviewde tijdschriften en zolang deze nog alleen/vooral door commerciele uitgevers gerund worden is er een soort 'lock in' waarbij academici commerciele tijdschriften niet kunnen vermijden...
Fotoboek
  maandag 30 augustus 2010 @ 17:50:41 #112
8369 speknek
Another day another slay
pi_85879720
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 16:48 schreef Chanty het volgende:
Dat ook en ik zit in ieder geval met mijn neus in de boter wat betreft allerlei mogelijkheden. Maar vooralsnog word ik alleen maar enthousiaster over het onderzoek doen :D
Dat draait wel bij *).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 30 augustus 2010 @ 20:17:39 #113
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_85884698
Nog gefeliciteerd met de baan in Manchester, Kees! :s)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  Moderator woensdag 1 september 2010 @ 17:33:59 #114
45833 crew  Fogel
pi_85955462
Heeft een van jullie al eens zelf een congres georganiseerd?
Zo ja, welke software hebben jullie gebruikt voor registratie, automatische e-mail bevestigingen, printen van badges, etc. En welk systeem voor betaling?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_85956367
Vandaag heb ik voor het eerst oppositie gevoerd bij een verdediging. Was erg vermakelijk om een keer te doen. :).
  Moderator woensdag 1 september 2010 @ 18:51:29 #116
45833 crew  Fogel
pi_85957592
@tha Lijkt me inderdaad ook leuker om aan de "andere kant" te staan, maar eerst zelf maar eens aan de verdedigende kant staan over een jaar of 2-3.

@spatz: klinkt goed! Ga je eind september naar RE2010 in Sydney?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  woensdag 1 september 2010 @ 23:28:08 #117
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_85970027
quote:
Op woensdag 1 september 2010 17:33 schreef Fogel het volgende:
Heeft een van jullie al eens zelf een congres georganiseerd?
Zo ja, welke software hebben jullie gebruikt voor registratie, automatische e-mail bevestigingen, printen van badges, etc. En welk systeem voor betaling?
Jawel, maar het was een klein genoeg om gewoon pen en papier en copy-paste te gebruiken :P.

quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:05 schreef thabit het volgende:
Vandaag heb ik voor het eerst oppositie gevoerd bij een verdediging. Was erg vermakelijk om een keer te doen. :).
Ah, leuk! Heb je (vervelende) inhoudelijke vragen gesteld, of vragen meer voor de vorm?

quote:
Op maandag 30 augustus 2010 20:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nog gefeliciteerd met de baan in Manchester, Kees! :s)
Dank je! :).

quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:22 schreef Spatzmann het volgende:
ik ben erg blij, want ik heb een casus gevonden waar ik mijn design claim kan demonstreren. Ben er erg blij mee. Nog wel in ' simulatie vorm' met past project data (wel uit ons eigen bedrijf, aangezien ik externe phd ben). Maar het is een eerste vorm van validatie. Hoop over een paar maanden ook wat meer aan action research te kunnen doen door m'n methode / modelleertaal in de praktijk te kunnen testen. Het is eigenlijk een verbeterde goal-oriented requirements engineering taal en dat toe te passen op enterprise architectuurontwerp. Erg relaxed.
De termen zeggen me allemaal niets, maar desondanks gefeliciteerd, het is altijd heerlijk als een stuk hard werk bevestigd wordt in zijn waarde :).
Fotoboek
  Moderator donderdag 2 september 2010 @ 07:48:20 #118
45833 crew  Fogel
pi_85975248
quote:
Op woensdag 1 september 2010 23:28 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Jawel, maar het was een klein genoeg om gewoon pen en papier en copy-paste te gebruiken :P.

Mhhh, da's wel erg klein.
We komen waarschijnlijk rond de 80 deelnemers te zitten.
pi_85976492
Ik heb laatst een congres met 50 man georganiseerd, en ook daar gewoon copy-paste gebruikt. Registratie door een formulier in te vullen en als attacment te mailen, bijhouden in een excel-bestand. De financiele kant (betalingen innen en rekeningen uitbetalen) heeft de universiteit geregeld, dus daar weet ik niets van.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_85978585
quote:
Op woensdag 1 september 2010 23:28 schreef keesjeislief het volgende:
[..]

Ah, leuk! Heb je (vervelende) inhoudelijke vragen gesteld, of vragen meer voor de vorm?
Een vraag ging over een stelling die ik nogal opmerkelijk vond. Hij moest toen toegeven dat die stelling niet klopte. Maar verder alleen maar een beetje vragen voor de vorm gesteld.
  donderdag 2 september 2010 @ 12:51:06 #121
8369 speknek
Another day another slay
pi_85982102
Een stelling als in een lemma, of een stelling als in een van je tien stellingen? Want in het laatste geval is dat toch ook een vraag voor de vorm? :P.
pi_85982299
Een van de tien stellingen, maar wel een serieuze wiskundige stelling die betrekking heeft op het proefschrift. 't Is denk ik wel heel belangrijk om een goed stellingenlijstje te hebben. Dat is naast het cv toch het enige dat de meeste mensen (ook vakgenoten!) zullen lezen.
  vrijdag 3 september 2010 @ 18:05:31 #123
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_86031262
Heyda,
Iemand ooit een poster award gewonnen? Kreeg dit net te horen op congres in Roemenie en voel me zwaar vereerd... Wordt dit een flesje wijn of wat geld voor research? Morgen de uitreiking...

Conference dinner en party ahead hier in Cluj-Napoca vanavond en morgen met een goed gevoel naar huis vliegen. Wat zijn congressen toch ook inspirerend.... (ook zonder awards ;-))
pi_86031617
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 18:05 schreef Quoi het volgende:
Heyda,
Iemand ooit een poster award gewonnen? Kreeg dit net te horen op congres in Roemenie en voel me zwaar vereerd... Wordt dit een flesje wijn of wat geld voor research? Morgen de uitreiking...
Yep, de prijs bestond uit een certificaat in een fotolijstje _O-
Maar het is natuurlijk gewoon tof om te horen dat ze je poster goed vinden!
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  vrijdag 3 september 2010 @ 18:23:54 #125
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_86032081
Hihiii, dat zou leuk zijn. Nou ik wacht wel af...
  vrijdag 3 september 2010 @ 18:52:28 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_86033426
Wel een best paper award, maar geld, eh nee :'), hooguit een certificaat.
  Moderator vrijdag 3 september 2010 @ 19:20:42 #127
45833 crew  Fogel
pi_86034743
Best paper in track award heb ik ooit gekregen. Kreeg een first print van een boek als cadeau op het congres en op mijn werk kreeg ik na thuiskomst een zilveren dasspeld (niet dat ik stropdassen gebruik, maar ala).
  Moderator vrijdag 3 september 2010 @ 20:19:47 #128
45833 crew  Fogel
pi_86037200
Even terugkomen op de TT: ik (mijn onderzoeksgroep) heb de laatste dagen bezoek gehad van Vanderbilt en MGH, en we gaan nu een dichter samenwerkingsverband aan dan voorheen. Het verschil tussen universal healthcare (hier) en het gebrek daaraan (daar) geeft leuke mogelijkheden, wij kunnen/mogen dingen doen die ze "over there" niet kunnen en andersom.
pi_86053625
Gefeliciteerd quoi, het staat in elk geval leuk op je CV. Ik heb een keer $750 gewonnen met een best poster award, dus het kan af en toe ook nog wel eens wat opleveren.
Jesus saves but death prevails.
  zaterdag 4 september 2010 @ 23:04:23 #130
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_86074499
Thanks, het is een boek: blij mee!! Nu maar wat slaap pakken.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:31:45 #131
52229 Chanty
pi_87465407
Woeiii *O*
Volgende week woensdag mijn eerste sollicitatiegesprek voor een promotieplaats *O*
Ik werk inmiddels een maand als junior onderzoeker bij de afdeling criminologie van de VU. Dat is een tijdelijke baan tot uiterlijk eind november want dan moet het onderzoek afgerond zijn, maar ik doe zo wel wat ervaring op. Ondertussen dus druk op zoek naar een promotieplek. Heb twee brieven de deur uit gedaan en nu van een reactie gehad :) Een derde brief gaat morgen de deur uit. Spannend allemaal!

Iemand nog tips over absolute do's en don't tijdens zo'n gesprek? *)
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:01:49 #132
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87466439
Hangt toch altijd sterk van de hoogleraar af hoe je het het beste kan aanpakken, maar het helpt volgens mij altijd enorm als je kan tonen dat je daadwerkelijk leuke ideeen en theorieen al hebt bij het onderwerp welke je zou willen toetsen en uitzoeken. Ook het organisatorische aspect kan je beter al beetje doordacht hebben, zodat je daarop kan inspelen en kan laten zien dat je voortvarend en talentvol te werk gaat.
Voor de rest is het meer dan andere vakgebieden vooral ook belangrijk wat voor onderzoeken je al gedaan hebt.

Succes! :)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 07:41:32 #133
52229 Chanty
pi_87485040
Goed inlezen dus. Het is niet mijn vakgebied (pedagogiek) dus wil sowieso wat literatuur met betrekking tot dit onderwerp lezen. Heb wel in mijn brief aangegeven dat ik een andere achtergrond heb, had zogezien ook totaal niet verwacht dat ik word uitgenodigd.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 08:44:14 #134
8369 speknek
Another day another slay
pi_87485672
pedagogie als in de ontwikkeling/opvoeding van kinderen, of leerpsychologie?
  woensdag 13 oktober 2010 @ 09:55:40 #135
124676 RobertoCarlos
pi_87487126
Zou me toch wel heel raar lijken als dit zou lukken. Pedagogie is een totaal ander vakgebied dan criminologie. Maar ik hoop dat het lukt :)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 10:09:11 #136
52229 Chanty
pi_87487411
Criminologie is behoorlijk breed. Het promotie-onderzoek heeft betrekking op pesten. Er wordt gekeken naar de verschillen tussen verdedigers (kinderen die geregeld opkomen voor het slachtoffer) en outsiders (kinderen die incidenteel opkomen voor een slachtoffer) en wat nodig is om de outsiders te bewegen om vaker op te komen voor de slachtoffers. Ik heb aardig wat psychologische en sociologische theorieen gehad en weet ook het een en ander van groepsprocessen. Daarnaast pik ik snel dingen op dus ik denk dat ik mij de specifieke theorieen vrij snel eigen maak. Ze zullen me niet voor niks hebben uitgenodigd ;)

Maar ik had het ook niet direct verwacht nee, eens zien hoever ik kom. Het onderzoek heeft in ieder geval enorm mijn interesse dus ik zou hier graag mee aan de slag gaan.
pi_87487813
Zijn hier ook mensen (zoals spatzmann?) die extern promoveren of zijn gepromoveerd?
Zelf heb ik de mogelijkheid aangeboden gekregen vanuit mijn werkgever (klein life science bedrijf a 10 man) om na mijn Msc een dergelijk traject in te gaan. Werk er nu dus parttime voor de duidelijkheid ;)

Aan de ene kant vind ik het fijn dat ze blijkbaar genoeg vertrouwen in mij hebben om een dergelijke optie serieus te overwegen. Plus dat ik dan financieel een stuk beter af ben dan wanneer ik bij een universiteit als OIO zou promoveren.

Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik straks beperkt ben in de tijd die ik aan mijn onderzoek kan besteden (immers ben ik ook gewoon employee). En dat de richting van mijn onderzoek ook heel strak vastligt (of is dat voor de meeste OIO's sowieso het geval?)

Gefeliciteerd trouwens met je positie in Houston Shivo ;) *heeft Shivo ooit nog eens moeten interviewen voor zijn opleiding een aantal jaar terug* :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Bierie op 13-10-2010 10:30:54 (typo) ]
Profiel opgeheven.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 11:21:38 #138
8369 speknek
Another day another slay
pi_87489384
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 09:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
Zou me toch wel heel raar lijken als dit zou lukken. Pedagogie is een totaal ander vakgebied dan criminologie. Maar ik hoop dat het lukt :)
Ik ben als Informaticus aangenomen voor een phd in cognitieve psychologie :P.
En @chanty dan kan ik je helaas niet helpen met relevante literatuur.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 11:51:48 #139
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87490300
Ik ben als hersenwetenschapper aangenomen op een neuropsychologie promotieplek (ok ok, ik was toen ook bijna klaar met neuropsychologie, maar toch ;) ).

Over de externe promovendi: op onze afdeling zijn er ongeveer 3. Als je het goed geregeld krijgt wat betreft tijd, werkplekken, begeleiding, en met name geld is het in mijn ogen de meest ideale manier van promoveren, maar het is een situatie die niet zomaar voor het oprapen ligt, dus als je dat krijgt aangeboden mag je van geluk spreken!
  woensdag 13 oktober 2010 @ 14:32:19 #140
52229 Chanty
pi_87495628
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 11:21 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben als Informaticus aangenomen voor een phd in cognitieve psychologie :P.
En @chanty dan kan ik je helaas niet helpen met relevante literatuur.
Kijk als zelfs dat mogelijk is dan moet een criminoloog bij pedagogiek ook lukken :+

Misschien zien ze het zelfs als een voordeel. Ik wil even kijken welke specifiek criminologische theorieen interessant kunnen zijn voor dit onderzoek. Mogelijk geeft dat een extra toevoeging naast de voor hen bekende theorieen.

En Speknek, lief van je, maar denk dat ik wel wel literatuur bij elkaar weet te schrapen :Y
  woensdag 13 oktober 2010 @ 14:38:03 #141
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_87495808
Volgens mij is RobertoCarlos een ras-echte pessimist...

OT: ik ben aan het twijfelen wat ik wil. Vrij zeker dat ik hierin Uppsala een promotieplek kan krijgen, en dat zou perfect zijn, de faculteit is zeg maar de LSE op mijn vakgebied. Ik zou veel kunnen en mogen doen, en een heel ruim netwerk op kunnen bouwen...

De vraag is of ik hier wil blijven, ik woon hier nu 2 en een half jaar, maar de meeste van m'n vrienden zijn verhuisd en het is moeilijk contacten leggen met mensen binnen de faculteit (ben nu als research-asssistent aan de slag)..Nog maar even overwegen. In December begint het sollicitatieproces, en dan maar kijken of ik echt die plaats kan krijgen en dan overwegen hoe en wat.
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  woensdag 13 oktober 2010 @ 20:39:07 #142
124676 RobertoCarlos
pi_87509384
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 10:09 schreef Chanty het volgende:
Ik heb aardig wat psychologische en sociologische theorieen gehad en weet ook het een en ander van groepsprocessen. Daarnaast pik ik snel dingen op dus ik denk dat ik mij de specifieke theorieen vrij snel eigen maak. Ze zullen me niet voor niks hebben uitgenodigd ;)

Maar ik had het ook niet direct verwacht nee, eens zien hoever ik kom. Het onderzoek heeft in ieder geval enorm mijn interesse dus ik zou hier graag mee aan de slag gaan.
Natuurlijk geloof ik dat je (veel) overlap hebt met het onderwerp en dat je veel kunt enzo, maar je neemt het (denk ik dan als leek) wel op tegen mensen die de volledige studie pedagogie hebben gedaan. Want waar worden de pedagogen dan voor opgeleid? De studie pedagogie kan iig afgeschaft worden ;).
Lijkt me een erg leuk onderwerp, ik ben benieuwd of het lukt :s)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 21:26:36 #143
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87511768
Ook hallo, wil over een paar jaar ook promoveren, dus ik lees alvast mee :D
  woensdag 13 oktober 2010 @ 21:57:01 #144
124676 RobertoCarlos
pi_87513231
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 14:38 schreef AKnynke het volgende:
Volgens mij is RobertoCarlos een ras-echte pessimist...
Da's best een negatief vooroordeel :Y
  woensdag 13 oktober 2010 @ 21:57:27 #145
124676 RobertoCarlos
pi_87513260
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 21:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ook hallo, wil over een paar jaar ook promoveren, dus ik lees alvast mee :D
Wat voor studie doe je nu dan?
  woensdag 13 oktober 2010 @ 22:11:14 #146
52229 Chanty
pi_87514120
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 20:39 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Natuurlijk geloof ik dat je (veel) overlap hebt met het onderwerp en dat je veel kunt enzo, maar je neemt het (denk ik dan als leek) wel op tegen mensen die de volledige studie pedagogie hebben gedaan. Want waar worden de pedagogen dan voor opgeleid? De studie pedagogie kan iig afgeschaft worden ;).
Daar ben ik me ook van bewust. Ik heb in mijn brief daarom ook al aangehaald dat het mogelijk wat vreemd overkomt dat een criminoloog naar een dergelijke functie solliciteert, maar dat ik op een aantal punten wel denk een goede bijdrage aan het onderzoek te kunnen leveren. In het gesprek wil ik ook proberen om voornamelijk daarop punten te scoren. Wat kan ik bieden wat pedagogen niet kunnen bieden?

Het is hoe dan ook een goede oefening :Y Heb ook een sollicitatie voor een wel criminologische promotieplaats de deur uit gedaan, hoop daar binnen nu en een paar weken ook iets op te horen. Weet uit betrouwbare bron wel dat daar ontzettend veel mensen op solliciteren (ook niet criminologen :P )
pi_87516058
quote:

[..]

Jij hebt wel een heel idealistisch beeld van hoe de universitaire wereld in elkaar zit. :). Sommige studies zijn strikt diepgaander dan andere. Vaak kun je wel vanuit een theoretischer gebied naar een meer toegepast gebied overstappen, of vanuit een moeilijk vakgebied naar een makkelijker vakgebied. Het enige waar je nog tegenaan zou kunnen lopen is dat de mensen uit het makkelijkere vakgebied puur uit zelfbescherming liever iemand uit hun eigen wereldje hebben, omdat ze bang zijn dat ze anders de kaas van het brood gegeten gaat worden.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 23:12:36 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_87517094
quote:
Natuurlijk geloof ik dat je (veel) overlap hebt met het onderwerp en dat je veel kunt enzo, maar je neemt het (denk ik dan als leek) wel op tegen mensen die de volledige studie pedagogie hebben gedaan
Ik heb daar een jaar lang vreselijk tegenaan gehikt. Ik moest dan als iemand zonder achtergrond net doen alsof ik er verstand van had. Na een jaar kwam ik erachter dat eigenlijk iedereen daarmee zat en maar gewoon wat aanmodderde. Tuurlijk, het helpt als je meer een achtergrond bent, maar als het goed is ben je als promovendus zo specialistisch bezig dat je toch min of meer gelijk de wereldspecialist bent.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 23:27:15 #149
124676 RobertoCarlos
pi_87517669
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 22:46 schreef thabit het volgende:

[..]

Jij hebt wel een heel idealistisch beeld van hoe de universitaire wereld in elkaar zit. :). Sommige studies zijn strikt diepgaander dan andere.
Nou, dat is niet zozeer vanuit idealisme, maar meer vanuit mijn onwetendheid over hoe het wetenschappelijk onderzoek-wereldje in elkaar zit. Dat is kennelijk toch anders dan het studentenwereldje. Maar vandaar dat ik hier ook als wannabee meelurk ;)

@speknek: grappig en leerzaam om die ervaring te lezen. En ik maar respect hebben voor die Onderzoekers ;)
  woensdag 13 oktober 2010 @ 23:31:22 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_87517816
Ik heb net de resultaten van m'n grote derde (en laatste) experiment binnen. Ik ga goeie vriendjes worden met dit journal http://www.jasnh.com/ ;(. Drie experimenten, een halve daarvan was significant. Dat wordt een tof proefschrift :'(.
pi_87518735
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:27 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

@speknek: grappig en leerzaam om die ervaring te lezen. En ik maar respect hebben voor die Onderzoekers ;)
Klaas Landsman heeft daar een mooi stuk over geschreven. Als student ging-ie naar colloquiumvoordrachten, maar hij begreep er geen zak van. Hij dacht, "als ik eenmaal afgestudeerd ben, is m'n niveau vast hoog genoeg om die voordrachten te kunnen begrijpen". Als promovendus begreep hij nog steeds geen zak van die voordrachten, "Okee, natuurlijk moet ik gepromoveerd zijn om er wat van te kunnen begrijpen". Toen-ie inmiddels hoogleraar was en er nog steeds niks van begreep, kwam-ie tot te conclusie dat die voordrachten gewoon verschrikkelijk slecht zijn.

Volgens mij heb ik het stuk gevonden: http://remote.science.uva.nl/~npl/hoegeefik.pdf

Kortom: als je een voordracht niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat de spreker een hoog niveau heeft, maar is de kans heel groot dat het gewoon een hele slechte voordracht is en dat maar weinig mensen in het publiek er wel wat van begrijpen. Mensen durven vaak ook geen vragen te stellen of toe te geven dat ze het niet begrijpen. Wat dat betreft vond ik het wel mooi dat ik een keer bij een niet al te beste voordracht zat en dat opeens iemand uit het publiek vroeg: "Are we supposed to understand this?". Zulke vragen kun je uiteraard alleen maar stellen als je duidelijk wat hoger staat aangeschreven dan de rest van de zaal.
pi_87519980
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:57 schreef thabit het volgende:

[..]

Klaas Landsman heeft daar een mooi stuk over geschreven. Als student ging-ie naar colloquiumvoordrachten, maar hij begreep er geen zak van. Hij dacht, "als ik eenmaal afgestudeerd ben, is m'n niveau vast hoog genoeg om die voordrachten te kunnen begrijpen". Als promovendus begreep hij nog steeds geen zak van die voordrachten, "Okee, natuurlijk moet ik gepromoveerd zijn om er wat van te kunnen begrijpen". Toen-ie inmiddels hoogleraar was en er nog steeds niks van begreep, kwam-ie tot te conclusie dat die voordrachten gewoon verschrikkelijk slecht zijn.

Volgens mij heb ik het stuk gevonden: http://remote.science.uva.nl/~npl/hoegeefik.pdf

Kortom: als je een voordracht niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat de spreker een hoog niveau heeft, maar is de kans heel groot dat het gewoon een hele slechte voordracht is en dat maar weinig mensen in het publiek er wel wat van begrijpen. Mensen durven vaak ook geen vragen te stellen of toe te geven dat ze het niet begrijpen. Wat dat betreft vond ik het wel mooi dat ik een keer bij een niet al te beste voordracht zat en dat opeens iemand uit het publiek vroeg: "Are we supposed to understand this?". Zulke vragen kun je uiteraard alleen maar stellen als je duidelijk wat hoger staat aangeschreven dan de rest van de zaal.
Sydney Brenner (Nobelprijs Medicine 2002) staat erom bekend dat hij graag prominent voorin de zaal zit en behoorlijk kritisch uit de hoek kan komen. Hij werkt (geloof ik) in NY op Columbia University, en ik ken er een aantal die om die reden met knikkende knietjes naar Columbia gingen om een praatje te geven.
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 06:50:42 #153
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87597373
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:57 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat vind ik wel weer een wat brute manier (beetje afhankelijk van de precieze situatie natuurlijk), in de meeste gevallen is de spreker enigszins gespannen/kwetsbaar/..., dan gebruik ik persoonlijk liever andere woorden.

Ik herinner me nog dat ik als student dat stuk van Landsman voor de eerste keer las en dat ik de eerlijkheid ervan enorm bewonderde. :). Voor mij gold dat ik bij mijn eerste praatjes (ook bij colleges die over overdragen van wiskunde gingen e.d.) precies het verkeerde deed: ik was boven alles bang niet intelligent genoeg over te komen en propte zoveel mogelijk formules, bewijzen etc. erin. Met als gevolg (veel) tijd tekort, alleen maar onbegrijpende blikken etc. Dat ben ik langzaamaan gaan veranderen, o.a. aan de hand van de tekst van Landsman, steeds een stapje verder (ik had steeds wel de bevestiging nodig dat het niet uitmaakte dat ik steeds wat meer details had weggelaten...), en inmiddels bereid ik mijn praatjes op een heel andere manier voor: hoe breng ik het centrale idee over met een minimum aan techniek? Als ik dan nog ruimte/tijd over heb, voeg ik wat details toe. Voor mij werkt het goed, en persoonlijk vind ik het fijn als andere sprekers ook een dergelijke aanpak gebruiken. Zeker op een congres, met zeg 10 praatjes van een half uur op een dag, kan ik het echt niet elke keer opbrengen om zo geconcentreerd te zijn dat ik een ingewikkeld verhaal in alle details kan volgen (voor zover me dat uberhaupt lukt bij ingewikkelde praatjes). Dan krijg ik veel liever 10 maal een idee te horen waar ik me (intuitief) wat bij kan voorstellen, dan pak ik zelf daarna het artikel er wel bij om technische details uit te vlooien als het een interessant onderwerp voor me is.

Landsman noemt ook herhaling als een belangrijk element, toen ik laatst een praatje gaf waarin ik echt niet zonder het een en ander aan notatie e.d. kon heb ik op mijn slides bovenin steeds een gekleurd blok opgenomen met de belangrijke formules. Dat beviel me erg goed, het is ook erg fijn om bij het uitleggen een formule te kunnen aanwijzen i.p.v. te moeten zeggen "zoals we op slide x gedefinieerd hebben" oid, en op die manier ook een centrale identiteit verschillende keren te kunnen aanstippen.

quote:
Op donderdag 14 oktober 2010 00:39 schreef Shivo het volgende:

[..]

Sydney Brenner (Nobelprijs Medicine 2002) staat erom bekend dat hij graag prominent voorin de zaal zit en behoorlijk kritisch uit de hoek kan komen. Hij werkt (geloof ik) in NY op Columbia University, en ik ken er een aantal die om die reden met knikkende knietjes naar Columbia gingen om een praatje te geven.
Helemaal niets mis met kritisch uit de hoek komen, maar ik heb wel een levensgrote hekel aan types die zichzelf continu menen te moeten profileren en elke hersenscheet die bij ze opkomt op luide toon door de zaal slingeren. Sommigen hebben het inlevingsvermogen van een houten tafel en schamen zich er niet voor een duidelijk nerveuze, jonge spreker tot op z'n schoenveters af te fikken. Daar kan ik slecht tegen.

Nu ik toch aan het posten ben, van de week heb ik van twee artikelen te horen gekregen dat ze geaccepteerd zijn, een in het Journal of Applied Probability en een in de Annals of Applied Probability. Fijn. :).
Fotoboek
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 07:01:33 #154
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87597387
quote:
Op woensdag 13 oktober 2010 23:31 schreef speknek het volgende:
Ik heb net de resultaten van m'n grote derde (en laatste) experiment binnen. Ik ga goeie vriendjes worden met dit journal http://www.jasnh.com/ ;(. Drie experimenten, een halve daarvan was significant. Dat wordt een tof proefschrift :'(.
Een ontkenning van een hypothese is toch ook een interessant resultaat, zeker als het een hypothese betreft die door anderen ook als aannemelijk zou worden/wordt gezien, of begrijp ik het verkeerd?
Fotoboek
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:17:24 #155
52229 Chanty
pi_87598620
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 06:50 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Dat vind ik wel weer een wat brute manier (beetje afhankelijk van de precieze situatie natuurlijk), in de meeste gevallen is de spreker enigszins gespannen/kwetsbaar/..., dan gebruik ik persoonlijk liever andere woorden.

Ik herinner me nog dat ik als student dat stuk van Landsman voor de eerste keer las en dat ik de eerlijkheid ervan enorm bewonderde. :). Voor mij gold dat ik bij mijn eerste praatjes (ook bij colleges die over overdragen van wiskunde gingen e.d.) precies het verkeerde deed: ik was boven alles bang niet intelligent genoeg over te komen en propte zoveel mogelijk formules, bewijzen etc. erin. Met als gevolg (veel) tijd tekort, alleen maar onbegrijpende blikken etc. Dat ben ik langzaamaan gaan veranderen, o.a. aan de hand van de tekst van Landsman, steeds een stapje verder (ik had steeds wel de bevestiging nodig dat het niet uitmaakte dat ik steeds wat meer details had weggelaten...), en inmiddels bereid ik mijn praatjes op een heel andere manier voor: hoe breng ik het centrale idee over met een minimum aan techniek? Als ik dan nog ruimte/tijd over heb, voeg ik wat details toe. Voor mij werkt het goed, en persoonlijk vind ik het fijn als andere sprekers ook een dergelijke aanpak gebruiken. Zeker op een congres, met zeg 10 praatjes van een half uur op een dag, kan ik het echt niet elke keer opbrengen om zo geconcentreerd te zijn dat ik een ingewikkeld verhaal in alle details kan volgen (voor zover me dat uberhaupt lukt bij ingewikkelde praatjes). Dan krijg ik veel liever 10 maal een idee te horen waar ik me (intuitief) wat bij kan voorstellen, dan pak ik zelf daarna het artikel er wel bij om technische details uit te vlooien als het een interessant onderwerp voor me is.

Landsman noemt ook herhaling als een belangrijk element, toen ik laatst een praatje gaf waarin ik echt niet zonder het een en ander aan notatie e.d. kon heb ik op mijn slides bovenin steeds een gekleurd blok opgenomen met de belangrijke formules. Dat beviel me erg goed, het is ook erg fijn om bij het uitleggen een formule te kunnen aanwijzen i.p.v. te moeten zeggen "zoals we op slide x gedefinieerd hebben" oid, en op die manier ook een centrale identiteit verschillende keren te kunnen aanstippen.
[..]

Helemaal niets mis met kritisch uit de hoek komen, maar ik heb wel een levensgrote hekel aan types die zichzelf continu menen te moeten profileren en elke hersenscheet die bij ze opkomt op luide toon door de zaal slingeren. Sommigen hebben het inlevingsvermogen van een houten tafel en schamen zich er niet voor een duidelijk nerveuze, jonge spreker tot op z'n schoenveters af te fikken. Daar kan ik slecht tegen.

Nu ik toch aan het posten ben, van de week heb ik van twee artikelen te horen gekregen dat ze geaccepteerd zijn, een in het Journal of Applied Probability en een in de Annals of Applied Probability. Fijn. :).
:D Ik herken dat wel een beetje van toen ik aan mijn journalistiekopleiding begon. Toen wilde ik (en alle anderen ook, echte beginnerskwaal) zo duur mogelijk schrijven. Inmiddels ben ik echt een voorstander voor begrijpelijk schrijven voor de doelgroep. Ik krijg ook altijd te horen dat mijn stukken zo prettig lezen. Zogezien heb ik wel echt voordeel gehad van mijn journalistieke opleiding. Eens kijken hoe dat uitpakt voor het schrijven van echt wetenschappelijke artikelen. Het plan is in ieder geval om mijn scriptie te publiceren, dus dat wordt de eerste oefening in artikel schrijven.

Gefeliciteerd met je acceptaties ^O^
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 15:09:44 #156
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87606179
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 10:17 schreef Chanty het volgende:

[..]

:D Ik herken dat wel een beetje van toen ik aan mijn journalistiekopleiding begon. Toen wilde ik (en alle anderen ook, echte beginnerskwaal) zo duur mogelijk schrijven. Inmiddels ben ik echt een voorstander voor begrijpelijk schrijven voor de doelgroep. Ik krijg ook altijd te horen dat mijn stukken zo prettig lezen. Zogezien heb ik wel echt voordeel gehad van mijn journalistieke opleiding. Eens kijken hoe dat uitpakt voor het schrijven van echt wetenschappelijke artikelen. Het plan is in ieder geval om mijn scriptie te publiceren, dus dat wordt de eerste oefening in artikel schrijven.

Gefeliciteerd met je acceptaties ^O^
Dank je! :). Ook bij het schrijven van artikelen/scripties heb ik een hoop moeten leren, het is echt een kunst om compact, zakelijk, volledig, goed opgebouwd en prettig leesbaar te schrijven vind ik. Na het lezen van de eerste versie van mijn afstudeerscriptie zei m'n begeleider: ben je soms een roman of poezie aan het schrijven? :').
Fotoboek
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:22:42 #157
52229 Chanty
pi_87748063
Zojuist mijn sollicitatiegesprek gehad. Ik heb er wel een goed gevoel over. Enige waar ik van baal is dat ik even een black out had (kon niet meer op een begrip komen maar dat schoot me een minuut later wel weer te binnen), maar los daarvan verliep het gesprek erg soepel. Ze zagen duidelijke voordelen in mijn journalistieke opleiding, verder natuurlijk verteld wat ik voor mijn afstudeeronderzoek heb gedaan en hoe ik dat gedaan heb en tot slot nog wat zitten brainstormen over het promotieonderzoek zelf. Nog wat vragen gesteld en gelukkig waren dat zaken waar ze zelf ook nog niet uit waren of waar heel recent onderzoek naar was verricht.

Nu is het afwachten en duimen. Er zijn in totaal 10 mensen die op gesprek komen die allemaal zo hun voordelen hebben qua ervaring, vooropleiding, etc. Over niet al te lange tijd hoor ik of ik op een tweede gesprek mag komen, dus hopelijk heb ik me een beetje weten te onderscheiden van de overige kandidaten.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:38:16 #158
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87748638
We duimen voor je :)
  woensdag 20 oktober 2010 @ 13:14:35 #159
8369 speknek
Another day another slay
pi_87749964
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 07:01 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Een ontkenning van een hypothese is toch ook een interessant resultaat, zeker als het een hypothese betreft die door anderen ook als aannemelijk zou worden/wordt gezien, of begrijp ik het verkeerd?
Oh nee hoor, daar heb je volkomen gelijk in. Beter nog, wetenschap draait natuurlijk om het onderuitschoppen van je eigen vooroordelen. Machtig mooi, soms. Maar als je je Phd begonnen bent om [x] beter te maken, om de wereld even flink te revolutionaliseren, dan is nul op het rekest niet echt fantastisch. Ik kwam er overigens achter dat er ergens een outlier inzat, en als ik die weghaal krijg ik wel een significant resultaat. Cherrypicking natuurlijk, maar ik ga er mooi wel over publiceren :').
  woensdag 20 oktober 2010 @ 13:19:43 #160
8369 speknek
Another day another slay
pi_87750186
Ik ben iemand die nogal snel zit te dagdromen bij voordrachten, dus vroeger stelde ik ook nooit vragen omdat ik het niet begreep. Tegenwoordig stel ik altijd vragen. Ik vind het bij conferenties altijd zo asociaal, daar staat dan meestal een hypernerveus iemand (doe informatica, dus niet de meest sociale mensen) een niet al te best verhaal af te steken, na afloop kijkt ie trots en opgelucht de zaal in, en dan zit iedereen wat te mailen op zijn of haar laptop. Dus ik stel gewoon een vraag, maakt niet uit of ie superdom is, of dat ik z'n verhaal een beetje afkraak, meestal zie je die persoon dan helemaal opvrolijken van "yes, er is iemand geinteresseerd geweest in wat ik zei!". En kritiek geeft dan nog meer interesse aan, waarna ze erop in kunnen gaan.
  woensdag 20 oktober 2010 @ 17:13:27 #161
124676 RobertoCarlos
pi_87759678
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:38 schreef Grumpey het volgende:
:Y
  zondag 24 oktober 2010 @ 11:26:48 #162
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87890011
Schaamteloze crosspost uit het Latextopic:

quote:
Op zondag 24 oktober 2010 11:01 schreef keesjeislief het volgende:
Spam ja, maar ik schaam me nergens voor :P. Een van de meest irritante zaken aan het opmaken van een artikel vind ik vaak het maken van een inline bibliografie, d.w.z \begin{thebibliography} \bibitem{..} ... \end{thebibliography}. Ik houd een centrale .bib-file bij met alle refs die ik ooit gebruikt heb, zodat ik in principe makkelijk kan verwijzen in elke .tex-file, maar een inline biblio maken vereist dan gaan zitten zoeken in & copy-plakken uit die .bib-file, en het handmatig opmaken van de informatie voor je het weer in de .tex-file kunt plakken.

Nu was ik vandaag een beetje brak vanwege een uit de hand gelopen feestje gisteren en heb uit verveling even een programmaatje in Python gemaakt dat dat geknoei automatiseert, d.w.z. voer het een .tex en .bib-file en het geeft je de Latexcode voor de inline biblio terug. Indien ook interessant voor anderen, hier te halen: http://www.maths.bath.ac.uk/~kvs20/pub/PyBib.py. Het heeft Python 2.x nodig, met x>=4. In Linux is dat standaard aanwezig (voor zover ik weet), voor Windows kun je het downloaden van de Pythonsite: www.python.org.
Fotoboek
  zondag 24 oktober 2010 @ 11:56:34 #163
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87890822
quote:
14s.gif Op woensdag 20 oktober 2010 13:19 schreef speknek het volgende:
Ik ben iemand die nogal snel zit te dagdromen bij voordrachten, dus vroeger stelde ik ook nooit vragen omdat ik het niet begreep. Tegenwoordig stel ik altijd vragen. Ik vind het bij conferenties altijd zo asociaal, daar staat dan meestal een hypernerveus iemand (doe informatica, dus niet de meest sociale mensen) een niet al te best verhaal af te steken, na afloop kijkt ie trots en opgelucht de zaal in, en dan zit iedereen wat te mailen op zijn of haar laptop. Dus ik stel gewoon een vraag, maakt niet uit of ie superdom is, of dat ik z'n verhaal een beetje afkraak, meestal zie je die persoon dan helemaal opvrolijken van "yes, er is iemand geinteresseerd geweest in wat ik zei!". En kritiek geeft dan nog meer interesse aan, waarna ze erop in kunnen gaan.
dat is ook iets wat je moet leren natuurlijk, deed ik vroeger ook nooit, vragen stellen maar nu is het ongeveer mijn beroep om gaten te schieten in iemands verhaal op een dusdanige manier dat het constructief blijft.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_87893144
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 15:09 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Dank je! :). Ook bij het schrijven van artikelen/scripties heb ik een hoop moeten leren, het is echt een kunst om compact, zakelijk, volledig, goed opgebouwd en prettig leesbaar te schrijven vind ik. Na het lezen van de eerste versie van mijn afstudeerscriptie zei m'n begeleider: ben je soms een roman of poezie aan het schrijven? :').
Ik hoop over twee uur mijn eerste artikel af te hebben. Over de inhoud en opbouw ben ik tevreden maar iedere keer als ik het teruglees vind ik mijn taalgebruik zo saai en slecht. Het is een kunsthistorisch artikel, dus een beetje smeuiig schrijven mag op zich wel. Ik merk alleen dat ik blijf hangen in steeds dezelfde formuleringen. ;(
  zondag 24 oktober 2010 @ 13:19:39 #165
52229 Chanty
pi_87893509
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 12:38 schreef Grumpey het volgende:
Nou stop maar met duimen ;(
Gisteren een brief ontvangen dat ze iemand anders hebben aagenomen voor de functie. Was een algemene brief dus geen idee wat de reden voor de afwijzing is. Maar goed, we zoeken wel weer verder :)
  zondag 24 oktober 2010 @ 13:27:43 #166
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87893846
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 13:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik hoop over twee uur mijn eerste artikel af te hebben. Over de inhoud en opbouw ben ik tevreden maar iedere keer als ik het teruglees vind ik mijn taalgebruik zo saai en slecht. Het is een kunsthistorisch artikel, dus een beetje smeuiig schrijven mag op zich wel. Ik merk alleen dat ik blijf hangen in steeds dezelfde formuleringen. ;(
Ik zou zeggen dat je niet moet vergeten dat het heel moeilijk is (zeker bij je eerste artikelen) om je eigen schrijfsels goed in te schatten hoor! Heb je geen bekwaam persoon aan wie je kunt vragen het te lezen? Het valt misschien reuze mee, en een ander komt vaak met suggesties waar je zelf nog helemaal niet aan gedacht had.

quote:
Op zondag 24 oktober 2010 13:19 schreef Chanty het volgende:

[..]

Gisteren een brief ontvangen dat ze iemand anders hebben aagenomen voor de functie. Was een algemene brief dus geen idee wat de reden voor de afwijzing is. Maar goed, we zoeken wel weer verder :)
Oooh, da's erg jammer ;(. En nu, blijf je op zoek naar een promotieplaats of ga je ook naar het bedrijfsleven e.d. kijken?
Fotoboek
  zondag 24 oktober 2010 @ 13:30:55 #167
124676 RobertoCarlos
pi_87893990
quote:
1.gif Op zondag 24 oktober 2010 13:19 schreef Chanty het volgende:

[..]

Jammer! -O-
Je zou kunnen bellen wat de reden was... of ze het echt gaan zeggen is een tweede natuurlijk.

(maar ik ben stiekem wel benieuwd.. .)
  zondag 24 oktober 2010 @ 14:43:05 #168
52229 Chanty
pi_87896806
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 13:27 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Oooh, da's erg jammer ;(. En nu, blijf je op zoek naar een promotieplaats of ga je ook naar het bedrijfsleven e.d. kijken?
Ik blijf nog wel doorzoeken naar een promotieplaats (moet nog altijd van een andere sollicitatie iets horen). Maar sowieso focus ik me niet alleen daarop. Ik solliciteer gewoon op alles dat me aanspreekt, of dat nu gewoon onderzoek is of promotieonderzoek, tijdelijk of vast. Ik kijk ook naar beleidsonderzoek al moet ik eerlijk zeggen dat me dat niet zo trekt voor de lange termijn.

Het belangrijkste is gewoon dat ik nu werk heb en ervaring op kan doen. Zolang ik geen vaste baan vind waarin ik mijn ei echt kwijt kan, blijf ik gewoon proberen om te gaan promoveren :) Hopen dat de arbeidsmarkt daadwerkelijk aantrekt.

quote:
Op zondag 24 oktober 2010 13:30 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Jammer! -O-
Je zou kunnen bellen wat de reden was... of ze het echt gaan zeggen is een tweede natuurlijk.

(maar ik ben stiekem wel benieuwd.. .)
Dat ga ik denk ik ook doen ja. Als anderen gewoon een betere aansluiting hadden qua opleiding, dan heeft het niet aan mij gelegen. Maar als het iets is waar ik wel wat aan kan veranderen, is dat wellicht goed om te weten. Het was sowieso mijn eerste serieuze sollicitatiegesprek in mijn leven dus wie weet wat voor beginnersfouten ik gemaakt heb.
  zondag 24 oktober 2010 @ 14:50:46 #169
262 Re
Kiss & Swallow
pi_87897097
veel van die promotie vacatures worden ook gewoon intern gevuld maar omdat het verplicht is om een sollicitatieronde te hebben, doen ze er een voor de moeite. Paar keer meegemaakt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 24 oktober 2010 @ 15:05:00 #170
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87897585
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 14:50 schreef Re het volgende:
veel van die promotie vacatures worden ook gewoon intern gevuld maar omdat het verplicht is om een sollicitatieronde te hebben, doen ze er een voor de moeite. Paar keer meegemaakt
Dat is ook zo inderdaad. Alhoewel ik nog niet heb meegemaakt dat er dan ook echt sollicitatiegesprekken worden gevoerd, de gevallen die ik heb meegemaakt wedr er wel geadverteerd maar werden kandidaten die via die weg solliciteerden gewoon meteen afgepoeierd.
Fotoboek
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:09:38 #171
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87902817
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 14:43 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ik blijf nog wel doorzoeken naar een promotieplaats (moet nog altijd van een andere sollicitatie iets horen). Maar sowieso focus ik me niet alleen daarop. Ik solliciteer gewoon op alles dat me aanspreekt, of dat nu gewoon onderzoek is of promotieonderzoek, tijdelijk of vast. Ik kijk ook naar beleidsonderzoek al moet ik eerlijk zeggen dat me dat niet zo trekt voor de lange termijn.

Het belangrijkste is gewoon dat ik nu werk heb en ervaring op kan doen. Zolang ik geen vaste baan vind waarin ik mijn ei echt kwijt kan, blijf ik gewoon proberen om te gaan promoveren :) Hopen dat de arbeidsmarkt daadwerkelijk aantrekt.
[..]

Dat ga ik denk ik ook doen ja. Als anderen gewoon een betere aansluiting hadden qua opleiding, dan heeft het niet aan mij gelegen. Maar als het iets is waar ik wel wat aan kan veranderen, is dat wellicht goed om te weten. Het was sowieso mijn eerste serieuze sollicitatiegesprek in mijn leven dus wie weet wat voor beginnersfouten ik gemaakt heb.
]Ik wist sowieso niet dat het met sollicitatierondes en zo ging. Heb altijd het idee gehad dat het gewoon informeel via de opleiding ging. Vindt de docent je goed, dan regelt hij wel een plaats voor je..
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:36:47 #172
52229 Chanty
pi_87903961
Volgens mij is dat een zeldzaamheid. Kijk maar eens op academictransfer.com hoeveel vacatures voor promotieplaatsen daar staan. Er moet natuurlijk wel geld zijn voor een promotieonderzoek dus in veel gevallen kan een docent niet gewoon even wat regelen :D Als dat kon dan had ik waarschijnlijk wel aan de VU kunnen promoveren aangezien mijn begeleiders er 100 procent van overtuigd zijn dat ik geschikt daarvoor ben. Dus dan hadden ze dat vast geregeld :+

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je toevallig op het juiste moment op de juiste plaats bent. Degene die het onderzoek leidt waar ik nu aan meewerk heeft bij de NWO een voorstel voor een promotieonderzoek ingediend. Stel dat zij daadwerkelijk financiering ontvangt voor dit onderzoek en ik laat blijken geinteresseerd te zijn, dan heb ik mogelijk meer kans op die plek omdat ze mij al kennen en weten wat ze aan me hebben. Maar dan nog zal ik waarschijnlijk net als alle anderen op gesprek moeten komen. Ik heb nog niemand gesproken die zijn promotieplaats in zijn schoot geworpen kreeg.

Er zijn bij ons ook wat mensen die als docent aan de slag zijn gegaan en een onderzoek zijn ingerold en nu besloten hebben om daarop te promoveren. Zij doen dat dus naast hun reguliere baan, omdat er voor hun onderzoek geen financiering is. Anderen hebben zelf een idee en schrijven een onderzoeksvoorstel dat ze indienen bij de NWO. Maar zelfs dan maak je meer kans als je werkzaam bent bij een onderzoeksinstelling. Sowieso moet je dan al een promotor hebben die bereid is je te begeleiden en je onderzoek dus ondersteunt.
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:58:11 #173
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87904774
Dat is niet zo fijn dan..

Bij een voorlichtingsdag voor mijn master werd er gezegd dat als je goed was, en wilde promoveren dat er dan wel wat voor je geregeld werd.. Waar ik studeer zijn al wel mensen gevraagd of ze na hun afstuderen 'niet even wilden blijven', maar kennelijk was er op dat moment geld beschikbaar.

Sowieso hoop ik niet dat er een cuttroat-competitie heerst om beschikbare plekken.
Ik ben op zich wel goed in wat ik doe, heb tot nu toe hoge cijfers gehaald, hnrs gedaan, en heb ook aardig wat contacten binnen de academische wereld..

MAAR.. Op het moment ontvang in een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en als er ook veel cum-laude mensen zonder 'vlekje' zijn vrees ik dat ik dan toch het nakijken heb.

Hoe zijn universiteiten tegenover ' niet standaard' werknemers?

[ Bericht 0% gewijzigd door Rubber_Johnny op 24-10-2010 18:06:42 ]
  zondag 24 oktober 2010 @ 18:20:54 #174
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87905473
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 17:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Bij een voorlichtingsdag voor mijn master werd er gezegd dat als je goed was, en wilde promoveren dat er dan wel wat voor je geregeld werd.. Waar ik studeer zijn al wel mensen gevraagd of ze na hun afstuderen 'niet even wilden blijven', maar kennelijk was er op dat moment geld beschikbaar.

Sowieso hoop ik niet dat er een cuttroat-competitie heerst om beschikbare plekken.
Ik ben op zich wel goed in wat ik doe, heb tot nu toe hoge cijfers gehaald, hnrs gedaan, en heb ook aardig wat contacten binnen de academische wereld..

MAAR.. Op het moment ontvang in een arbeidsongeschiktheidsuitkering, en als er ook veel cum-laude mensen zonder 'vlekje' zijn vrees ik dat ik dan toch het nakijken heb.

Universiteiten zijn juist bij uitstek plaatsen waar ze veel waarde hechten aan diversiteit in elk opzicht, misschien heb je zelfs een streepje voor met een 'vlekje' (whatever that may be, een uni recruteert op een heel andere manier dan het bedrijfsleven hoor, voor zover ik mijn ervaring kan veralgemeniseren natuurlijk) - als je solliciteert aan een Engelse uni bijv. word je gevraagd een vragenlijst in te vullen waar je helemaal tureluurs van wordt, zelfs je sexuele geardheid wordt gevraagd (het zou misschien nog best eens lonend kunnen zijn om daar in te vullen dat je bi bent, dat is toc h niet te controleren :')).

Daarnaast zijn er verschillende geldstromen, met bijbehorende verschillende selectiemethoden. In mijn ervaring hebben docenten juist graag een eigen student, omdat ze die al kennen en hun capaciteiten goed kunnen inschappen, wat dat betreft is die uitspraak op de voorlichtingsdag dus niet zo vreemd imho.
Fotoboek
  zondag 24 oktober 2010 @ 18:22:42 #175
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87905523
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 18:20 schreef keesjeislief het volgende:

Dat geeft de burger moed! :)
  zondag 24 oktober 2010 @ 18:30:23 #176
52229 Chanty
pi_87905807
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 17:58 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Het zal ook wel per vakgebied verschillen. Waar ik zit ligt de arbeidsmarkt gewoon op zijn gat dus er is enorm veel concurrentie. Ik ben na mijn afstuderen ook gevraagd of ik even wilde blijven, maar dan voor een gewoon onderzoek en niet voor een promotieplaats. Met die baan ben ik al een enorme bofkont want een groot deel van mijn medeafstudeerders zit nu werkeloos thuis.

Verder zou ik me niet te druk maken om de hoge cijfers. Het schijnt dat sommigen daar veel waarde aan hechten, maar er zijn genoeg andere zaken waarmee je ook een goede indruk kunt maken: motivatie, doorzettingsvermogen, werkervaring, etc. Meer dan je best doen kun je niet :)
  zondag 24 oktober 2010 @ 18:41:08 #177
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87906168
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 18:30 schreef Chanty het volgende:

[..]

Het zal ook wel per vakgebied verschillen. Waar ik zit ligt de arbeidsmarkt gewoon op zijn gat dus er is enorm veel concurrentie. Ik ben na mijn afstuderen ook gevraagd of ik even wilde blijven, maar dan voor een gewoon onderzoek en niet voor een promotieplaats. Met die baan ben ik al een enorme bofkont want een groot deel van mijn medeafstudeerders zit nu werkeloos thuis.

Verder zou ik me niet te druk maken om de hoge cijfers. Het schijnt dat sommigen daar veel waarde aan hechten, maar er zijn genoeg andere zaken waarmee je ook een goede indruk kunt maken: motivatie, doorzettingsvermogen, werkervaring, etc. Meer dan je best doen kun je niet :)
Dat klopt zeker ja. Een docent zal niet snel een onzekere streber aannemen als promovendus, je moet wel een beetje stabiel zijn, met stress kunnen omgaan en kunnen relativeren, al is het alleen maar omdat de docent zelf ook het liefst een promotie heeft die een beetje soepeltjes loopt en geen tijd/zin heeft om de hele tijd iemands handje te gaan vasthouden (al heft diegene nog zovel potentie). Beetje ontnuchterend misschien, maar het zijn soms net gewone mensen. :'). Naast wetenschappelijk talent uitgedrukt in cijfers is karakter en persoonlijkheid dus ook een heel belangrijke factor imho. En imho ook een van de redenen dat men nogal eens graag via-via recruteert, omdat je dan veel meer weet over iemand dan wanneer je dat in 1 of 2 gesprekjes moet zien in te schatten.
Fotoboek
  zondag 24 oktober 2010 @ 18:54:47 #178
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87906503
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 18:30 schreef Chanty het volgende:

[..]

Ik maak me juist niet druk om de hoge cijfers, dat is mijn ' selling point' :D

Qua concurrentie kan het niet erger dan bij mij. Ik doe wijsbegeerte. Dubbelop dus, mijn master trekt een hoop nieuwsgierige mensen aan, het slag dat over het algemeen graag promoveert, en buiten promoveren is er niet zo heel veel te doen in het vakgebied, crisis of niet..

Als je gevraagd wordt even te blijven lijkt mij dat ook ideaal, zit je weer even onder de pannen.
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 18:41 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Dat klopt zeker ja. Een docent zal niet snel een onzekere streber aannemen als promovendus, je moet wel een beetje stabiel zijn, met stress kunnen omgaan en kunnen relativeren, al is het alleen maar omdat de docent zelf ook het liefst een promotie heeft die een beetje soepeltjes loopt en geen tijd/zin heeft om de hele tijd iemands handje te gaan vasthouden (al heft diegene nog zovel potentie). Beetje ontnuchterend misschien, maar het zijn soms net gewone mensen. :'). Naast wetenschappelijk talent uitgedrukt in cijfers is karakter en persoonlijkheid dus ook een heel belangrijke factor imho. En imho ook een van de redenen dat men nogal eens graag via-via recruteert, omdat je dan veel meer weet over iemand dan wanneer je dat in 1 of 2 gesprekjes moet zien in te schatten.
Gelukkig ken ik heel veel mensen op de uni die over het algemeen wel tevreden met me zijn..En ik heb nog 2 jaar, ruim tijd om nog meer in positieve zin op te vallen..
  zondag 24 oktober 2010 @ 19:04:42 #179
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_87906727
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 18:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ik maak me juist niet druk om de hoge cijfers, dat is mijn ' selling point' :D

Qua concurrentie kan het niet erger dan bij mij. Ik doe wijsbegeerte. Dubbelop dus, mijn master trekt een hoop nieuwsgierige mensen aan, het slag dat over het algemeen graag promoveert, en buiten promoveren is er niet zo heel veel te doen in het vakgebied, crisis of niet..

Als je gevraagd wordt even te blijven lijkt mij dat ook ideaal, zit je weer even onder de pannen.
[..]

Gelukkig ken ik heel veel mensen op de uni die over het algemeen wel tevreden met me zijn..En ik heb nog 2 jaar, ruim tijd om nog meer in positieve zin op te vallen..
Tenzij je heel uitzonderlijk bent is de docent waar je het van moet hebben qua promotie over het algemeen degene bij wie je je afstudeerscriptie schrijft. Ik zou me nu dus nog maar niet al te druk maken, maar je zou je in je laatste jaar eens kunnen orienteren, bekijken welke docent veel promovendi heeft gehad de laatste jaren en bezien of je bij hem/haar een afstudeerproject kunt regelen. ;). Want zo willekeurig is het ook nog: de ene docent is veel meer geinteresseerd in promovendi dan de andere...

[ Bericht 0% gewijzigd door keesjeislief op 25-10-2010 04:58:20 (Taalfout) ]
Fotoboek
  zondag 24 oktober 2010 @ 19:15:05 #180
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87906957
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 19:04 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Tenzij je heel uitzonderlijk bent is de docent waar je het van moet hebben qua promotie over het algemeen degene bij wie je je afstudeerscriptie schrijft. Ik zou me nu dus nog maar niet al te druk maken, maar je zou je in je laatste jaar eens kunnen orienteren, bekijken welke docent veel promovendi heeft gehad de laatste jaren en bezien of je bij hem/haar een afstudeerproject kunt regelen. ;). Want zo willekeurig is het ook nog: de ene docent is veel meer geinteresseerd in promovendi als de andere...
Bedankt voor de tip!
  maandag 25 oktober 2010 @ 09:31:19 #181
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87927090
Bij mijn sollicitatie had ik al een half jaar als studentassistent aan een review over juist dat vakgebied gewerkt en deze gesubmitted. Het zou allemaal heel raar gelopen zijn als ik het niet was geworden, maar ik moest wel gewoon nog op gesprek komen uiteraard :)
pi_87943841
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 13:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik ben dan wel een student, maar ik heb tijdens het schrijven van een essay altijd een synoniemenwoordenboek openstaan. erg handig als je niet steeds in herhaling wil vallen ;)
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:50:52 #183
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87972065
Hoe zit het eigenlijk met de opmars van de beurspromovendus?

Is het over een jaar of twee überhaupt nog wel mogelijk om volwaardig betaald te promoveren?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:19:27 #184
8369 speknek
Another day another slay
pi_87972940
Is dat nu nog mogelijk dan? ;).

De 'eerstegeldstroom' promovendus wordt betaald door de universiteit, maar dat kan alleen omdat ze lesgeven en zo zichzelf min of meer terugverdienen, de tweede en derde geldstroom zitten al op een beurs. Je ziet door verschuiving van het geld naar NWO dat je vrijwel alleen nog maar 2e/3e stroom krijgt inderdaad. Doordat ook postdocs en andere medewerkers zelf afhankelijk worden van beurzen zal het me niet verbazen als op termijn promovendi zelf een beurs moeten zien te regelen. Aan de andere kant krijgt de faculteit (en daarmee de vaste medewerkers) ook weer betaald voor het aantal promovendi dat ze hebben, dus het blijft onoverzichtelijk.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:44:30 #185
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87973855
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 12:19 schreef speknek het volgende:
Is dat nu nog mogelijk dan? ;).

De 'eerstegeldstroom' promovendus wordt betaald door de universiteit, maar dat kan alleen omdat ze lesgeven en zo zichzelf min of meer terugverdienen, de tweede en derde geldstroom zitten al op een beurs. Je ziet door verschuiving van het geld naar NWO dat je vrijwel alleen nog maar 2e/3e stroom krijgt inderdaad. Doordat ook postdocs en andere medewerkers zelf afhankelijk worden van beurzen zal het me niet verbazen als op termijn promovendi zelf een beurs moeten zien te regelen. Aan de andere kant krijgt de faculteit (en daarmee de vaste medewerkers) ook weer betaald voor het aantal promovendi dat ze hebben, dus het blijft onoverzichtelijk.
Ik zie wel eens vacatures voorbijkomen ja. Die nog gewoon 2000 euro betalen.

Krijg je met een loon van 800 euro niet dat alleen buitenlanders dit werk nog willen doen? En daarna weer teruggaan?

Ik vraag me af hoe ik mijn hoge studieschuld en evt een kinderwens ga betalen van 800 euro pm. Vriendin heeft wel werk maar dan nog.. :{
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:00:06 #186
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87974420
Naar mijn weten vallen alle promovendi van de faculteit gewoon onder de CAO Universiteiten, en hebben daarmee gewoon vaststaande salarisschalen. Universiteiten die dit enkele jaren geleden probeerde te omzeilen met dat beurs-systeem hebben dacht ik een berisping gekregen, alhoewel helemaal juridisch dit niet te verbieden was ofzo. In ieder geval is het gross gewoon normaal in dienst en ik vermoed ook niet dat dit opeens in 2 jaar tijd gaat veranderen (hooguit in 10 jaar tijd).
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:13:06 #187
8369 speknek
Another day another slay
pi_87974901
Mocht het ooit veranderen, dan zullen we wel helemaal naar een Amerikaans systeem gaan met graduate schools, waar je na je bachelor in kunt stromen, en geld verdient als parttime docent.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:20:21 #188
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87975152
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:00 schreef Grumpey het volgende:
Naar mijn weten vallen alle promovendi van de faculteit gewoon onder de CAO Universiteiten, en hebben daarmee gewoon vaststaande salarisschalen. Universiteiten die dit enkele jaren geleden probeerde te omzeilen met dat beurs-systeem hebben dacht ik een berisping gekregen, alhoewel helemaal juridisch dit niet te verbieden was ofzo. In ieder geval is het gross gewoon normaal in dienst en ik vermoed ook niet dat dit opeens in 2 jaar tijd gaat veranderen (hooguit in 10 jaar tijd).
Dat is alweer een hele geruststelling.
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:13 schreef speknek het volgende:
Mocht het ooit veranderen, dan zullen we wel helemaal naar een Amerikaans systeem gaan met graduate schools, waar je na je bachelor in kunt stromen, en geld verdient als parttime docent.
Het gekke is.. die hebben we dus al op onze uni..Misschien een workaround?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:20:54 #189
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_87975177
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 11:50 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de opmars van de beurspromovendus?

Is het over een jaar of twee überhaupt nog wel mogelijk om volwaardig betaald te promoveren?
Er is een gerechtelijke uitspraak tegen beurspromovendi: omdat er sprake is van een werknemer/werkgever relatie moet de promovendus ook als zodanig betaald worden. Meer info op he site van het Promovendi netwerk.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:23:46 #190
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_87975311
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:00 schreef Grumpey het volgende:
Klopt, die berisping hebben ze gehad, desalniettemin lopen er hier nog genoeg bursalen rond...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:29:21 #191
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_87975530
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:23 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Klopt, die berisping hebben ze gehad, desalniettemin lopen er hier nog genoeg bursalen rond...
Het gaat mij er om dat je niet alleen maar als bursaal aan je PHd kan komen.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:30:23 #192
8369 speknek
Another day another slay
pi_87975557
Ik ben voor naming and shaming, welke universiteit/faculteit?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:35:23 #193
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87975742
SuperWeber is volgens mij een echte groninger met een scheikunde achtergrond, dus ik heb zo'n vermoeden dat je het in die hoek moet zoeken ;)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:36:31 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_87975785
Ik had al zo'n vermoeden dat het Groningen was, je kunt ook niet zo makkelijk wegvluchten daar heh :P.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:36:45 #195
27167 SuperWeber
pi_87975789
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:30 schreef speknek het volgende:
Ik ben voor naming and shaming, welke universiteit/faculteit?
Rijksuniversiteit Groningen, Wiskunde en natuurwetenschappen.

Volgens mij nemen ze per 1-1-2010 geen nieuwe bursalen meer aan...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:38:15 #196
27167 SuperWeber
pi_87975840
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:35 schreef Grumpey het volgende:
SuperWeber is volgens mij een echte groninger met een scheikunde achtergrond, dus ik heb zo'n vermoeden dat je het in die hoek moet zoeken ;)
Ik had je geheugen beter ingeschat ;)

Ik heb een biologische achtergrond :)
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:39:41 #197
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87975887
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:38 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Ik had je geheugen beter ingeschat ;)

Ik heb een biologische achtergrond :)
Vroege dementie :') het is maar te hopen dat het niet doorzet voordat ik mijn proefschrift af heb :')
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:42:48 #198
27167 SuperWeber
pi_87975994
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 13:39 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Vroege dementie :') het is maar te hopen dat het niet doorzet voordat ik mijn proefschrift af heb :')
Zeker met jouw achtergrond :')

Anyway, voor in de op:
Ik ben bezig met een PhD binnen de microbiologie...
pi_87983068
Het zou volgens mij een goed idee zijn om in elk geval een deel van de promotie plekken te verdelen aan de hand van een beurs. Een beurs is toch een soort prestige ding, waarmee je aantoont inzicht en ambitie te hebben, staat goed op je CV.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:51:03 #200
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_87985345
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 16:07 schreef Shivo het volgende:
Het zou volgens mij een goed idee zijn om in elk geval een deel van de promotie plekken te verdelen aan de hand van een beurs. Een beurs is toch een soort prestige ding, waarmee je aantoont inzicht en ambitie te hebben, staat goed op je CV.
Persoonlijk vind ik het misplaatste prestige. Of je nu promoveert aan de hand van geld dat je door een quiz van NWO/uni hebt gewonnen of omdat je promoveert omdat je via derde geldstroom een vraag vanuit de samenleving beantwoord, ik vind het een niet onder doen voor het ander.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')