abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80896881
quote:
Drie jaar support op nieuwe Ubuntu versie 10.04
Long Term Support (lts) is het toverwoord dat hoort bij de vandaag uitgekomen versie van Ubuntu 10.04. Ubuntu is een Linux-distributie van het bedrijf Canonical. Ubuntu mag zich al jaren verheugen op een toenemende belangstelling. De nieuwe versie van Ubuntu is ook wel bekend onder de codenaam Lucid Lynx.

Ubuntu heeft er voor gezorgd dat Linux bruikbaar werd voor een groter publiek. Onder andere door een eenvoudige installatie en een in vele talen beschikbare gebruikersinterface. Ubuntu is een compleet en uiterst gebruikersvriendelijk Linux besturingssysteem. Compleet met Firefox en Staroffice en vele andere utilities.

Met ingang van vandaag is de nieuwe versie van Ubuntu 10.04 beschikbaar voor download, helemaal gratis. Ubuntu 10.04 is er in drie versies: de desktopversie, serverversie en netbookversie. Belangrijke veranderingen zijn een nieuwe look & feel en de toevoeging van een music store. Ubuntu 10.04 zal binnenkort ook voorgeinstalleerd zijn op nieuwe pc's en netbooks.

Een overzicht van de belangrijkste veranderingen in de desktop versie:
- Sneller opstarten
- Me Menu: eenvoudige toegang tot sociale netwerk toepassingen
- Ubuntu One: desktop integratie van online diensten, ofwel ubuntu op de cloud
- Ubuntu One Music Store: Muziek van de belangijke platenlabels direct beschikbaar
- Ubuntu Software Center 2.0: Een eenvoudige manier om nieuwe software en updates te vinden en te installeren
- Ubuntu 10.04 Netbook Editie: een speciale distributie van de desktopversie voor netbooks, die sneller start van ssd's en sneller wakker wordt uit de slaapstand. Ook zorgt deze versie voor een optimale accuduur.

Gebruikers van de vorige LTS versie 8.04 en de laatste gewone versie 9.10, kunnen eenvoudig upgraden naar de nieuwe Ubuntu 10.04 LTS. Met de Long-term support garandeert het bedrijf Canonical drie jaar ondersteuning met updates. Gestimuleerd door de gegarandeerde ondersteuning van drie jaar, zijn er ook een groot aantal bedrijven die eigen software leveren geschikt voor gebruik met Ubuntu. Download Ubuntu hier
Ubuntu schijnt gebruikersvriendelijker te worden, met 'logische' schermen en alles voor de gewone gebruiker voor geinstalleerd. Heb 't zelf nooit gebruikt, maar wat zijn nu nog de nadelen van Ubuntu?

Werken alle codecs bijvoorbeeld (divx, xvid t/m alles in hd)?
Heeft recente hardware de juiste drivers?
Werken digicams e.d. al samen met Ubuntu?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:03:06 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_80896920
Mijn moeder ( 60 ) heeft de overstap van XP naar ubuntu goed gemaakt. Ik moet mindervaak langs komen nu ze ubuntu heeft om dingen op te lossen of uit te leggen als met Xp. Ik heb het uiterraard wel voor haar geinstalleerd.

Grootste gemis is voor sommige silverlight, al heb ik er zelf geen last van, ik kijk weinig tv online.

Edit:

Waarom zouden digicams niet samenwerken ? Das een vrij makkelijk stukje hardware, sinds ik het gebruik nooit problemen mee gehad ( 3 jaar alweer denk ik )

Enige wat ik wat lastig vond was een brother scanner, maar die hebben nu ook "drivers" voor linux..
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:06:59 #3
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80896983
Vanaf 10.04 zit er ook iPhone en iPod support in, dat is ook wel handig.
Het downloaden, branden of naar USB-stick schrijven en installeren van Ubuntu vind ik erg gemakkelijk. Ook voor beginners. Als een gebruiker alleen internet, muziek en msn-achtig iets gebruikt, is het volgens mij prima te doen. OpenOffice werkt voor een gemiddeld document ook goed.
Ook afspelen van videobestanden gaat goed. Als hij de file niet herkent gaat ie zelf zoeken naar codecs, en vind die tot nu toe bij mij dan ook. Het beheren van afbeeldingen gaat hetzelfde als onder Windows, denk ik.

Ik gebruik het voornamelijk omdat het heerlijk snel is. En het ziet er ook gewoon goed uit.

Uiteraard blijft het argument 'ja maar dan kan ik specifieke Windows-software niet goed gebruiken' staan. Werken via Wine vind ik nog niet voor beginners.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bowlingbal op 01-05-2010 11:12:37 ]
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_80897018
Wat is Wine?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:09:19 #5
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_80897024
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:06 schreef Bowlingbal het volgende:

Uiteraard blijft het argument 'ja maar dan kan ik specifieke Windows-software niet goed gebruiken' staan. Werken via Wine vind ik nog niet voor beginners.
Op die pc voor me moeder had ik ook Wine gezet.

Ze heeft 4 windows aplicatie's geïnstalleerd. En 3 ervan werkte gewoon, zonder mijn hulp of uitleg

Alleen worden de "opstart" icoontjes" niet altijd logisch neergezet vind ik.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:10:01 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_80897031
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
Wat is Wine?
Een omgeving om Windows applicaties te draaien.. Office 2007 draait er ook perfect in als je openoffice niet fijn vind.
pi_80897051
Ah , nooit geweten dat dat überhaupt kan.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:11:13 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_80897057
Een collega van me werd horensdol van Windows op z'n netbook. Hij is alles behalve een computernerd, maar heeft geheel op eigen houtje Ubuntu gevonden en geïnstalleerd. Volgens mij is 'ie er erg gelukkig mee.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 mei 2010 @ 11:12:08 #9
145146 Andyy
pi_80897069
Het werkt prima, het loopt soepeler dan Windows etc en ik zou het graag willen gebruiken op mijn schoollaptop, maar helaas kon ik niet op het schoolnetwerk met Ubuntu
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:12:20 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_80897074
Helaas blijft voor alle Linux-versies het grootste probleem de bestands-formaten die uit de Windows-wereld komen. Ook de afgelopen week heb ik op mijn werk weer een groot gevecht gehad om een paar documenten die helaas door een Linux-enthousiasteling onder Open Office waren gemaakt aan te passen. Ik zou het graag anders willen, maar Word is momenteel gewoon sneller, stabieler en consistenter in gebruik. Exporteren naar .DOC kost een hoop werk om het document weer op orde te krijgen, maar ik ga binnenkort die tijd toch investeren (al was het maar omdat de rest al .DOC is).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:13:00 #11
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_80897086
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:10 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ah , nooit geweten dat dat überhaupt kan.
http://appdb.winehq.org/ Daar kan je zien welke programma's "pijnloos" werken. En welke minder goed.
pi_80897100
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:12 schreef Andyy het volgende:
Het werkt prima, het loopt soepeler dan Windows etc en ik zou het graag willen gebruiken op mijn schoollaptop, maar helaas kon ik niet op het schoolnetwerk met Ubuntu
Ah, er moest een adder zijn ergens . En wat is dan precies 't probleem, ondersteuning van wifi op je laptop? Netwerkcertificaten (of hoe heet dat ).
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:15:09 #13
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_80897130
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:12 schreef mvdejong het volgende:
Helaas blijft voor alle Linux-versies het grootste probleem de bestands-formaten die uit de Windows-wereld komen. Ook de afgelopen week heb ik op mijn werk weer een groot gevecht gehad om een paar documenten die helaas door een Linux-enthousiasteling onder Open Office waren gemaakt aan te passen. Ik zou het graag anders willen, maar Word is momenteel gewoon sneller, stabieler en consistenter in gebruik. Exporteren naar .DOC kost een hoop werk om het document weer op orde te krijgen, maar ik ga binnenkort die tijd toch investeren (al was het maar omdat de rest al .DOC is).
Ligt aan de gebruiker.. Je kan gewoon opslaan als .doc.. Ik vind het niet fair om linux daarop af te rekenen.
Verder kan je in linux juist alles wat in windows gemaakt is openen/lezen. Andersom ( omdat linux vele open standaarden gebruikt ) niet. Maar dat is in mijn ogen ( nog) een gebrek van Windows, al komt er verbetering in.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:15:22 #14
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_80897134
Wifi werkt bij mij prima. Dingen als VPN zijn soms niet goed of wat lastiger dan in Windows in te stellen.

Natuurlijk zijn er adders onder het gras, maar die komen naar mijn idee voornamelijk tevoorschijn als er veel samengewerkt moet worden met andere PC's (werk, school) met specifieke Windowssoftware. Als dat niet het geval is, wat denk ik zo is bij veel normale gebruikers, dan is Ubuntu een prima OS.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:16:13 #15
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_80897157
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:13 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Ah, er moest een adder zijn ergens . En wat is dan precies 't probleem, ondersteuning van wifi op je laptop? Netwerkcertificaten (of hoe heet dat ).
Ik gok dat de ict afdeling niet weet hoe zin in UBUNTU het mac adres uit moeten lezen
  zaterdag 1 mei 2010 @ 12:00:58 #16
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_80898094
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:15 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Ligt aan de gebruiker.. Je kan gewoon opslaan als .doc.. Ik vind het niet fair om linux daarop af te rekenen.
Verder kan je in linux juist alles wat in windows gemaakt is openen/lezen. Andersom ( omdat linux vele open standaarden gebruikt ) niet. Maar dat is in mijn ogen ( nog) een gebrek van Windows, al komt er verbetering in.
hij zal het denk ik over opmaak dingen enz hebben dat kan nog wel eens voor problemen zorgen. Maar voor de rest inderdaad gewoon opslaan als .doc
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 12:08:00 #17
12221 Tijn