Daarom dat ik ook een ruggenprik had gevraagd. Tot voor die medicatie deed ik het zonder, maar toen ze me zeiden wat ze van plan waren, was voor mij de beslissing heel vlug genomen. Het moet nog een beetje menselijk blijvenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:32 schreef Hobbesje het volgende:
Dat om de 20 minuten opdraaien had ik verdrongen geloof ikDat was voor mij te vlug...

Ik heb na de ruggenprik ook erg veel last van gehad van hoofdpijn dit was dan wel niet na een bevalling maar na een operatie maar dat maakt niet uit. Bij mij bleek er nog een gaatje te zitten dus als ik lag had ik nergens last van en als ik ging zitten kotste ik gelijk de hele boel onder en een hoofdpijn! Na 2 dagen toch de chirurg maar gebeld en mocht ik weer bij de narcosearts komen hij heeft toen een buis bloed afgenomen en hiermee het gat gedicht hierna was mijn hoofdpijn en misselijkheid gelijk over, heerlijk!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 12:23 schreef Suzanna het volgende:
De ruggenprik heeft toch geen nadelen voor de baby(edit: ik heb even wat opgezocht ... ) Daar heb ik tenminste nooit iets over gehoord. Wel had ik er zelf nadelen van, na de bevalling... ik heb wekenlang met vreselijke hoofdpijn gelopen. Er was namelijk wat ruggemergvloeistof gelekt (niet helemaal goed geprikt...) en daar kun je last van hebben. Nogal dus...
dat was echt heel vervelend hoor. Ik kon pas na twee weken goed rechtop zitten zonder die hoofdpijn.
Bij Emma en Julia ben ik lekker thuis bevallen zonder poespas, veel fijner. Wel pijnlijk, maar in totaal niet pijnlijker dan de bevalling van Noa, waar ik pethidine én een ruggenprik heb gehad.
Pethidine was ik trouwens ook absoluut niet van te spreken...

Dat was in mijn ziekenhuis niet zo. Er is/was daar een interne strijd gaande tussen de anesthesiologen en de verpleegkundigen en verloskundigen. Die laatsten wilden graag dat de anesthesiologen naar de afdeling kwamen om de ruggenprik te zetten, maar de anesthesiologen verzetten zich daar hevig tegen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:00 schreef Sonnetje85 het volgende:
Hier in t ziekenhuis mag je er ook gewoon bij blijven als man zijnde idd. Mijn zwager werd namelijk bij de eerste niet zo lekker tijdens het zetten ervan
Volgens mij zetten ze de ruggenprik ook gewoon op de verloskamers

ik vind dit toch altijd wel zo'n bullshitquote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:53 schreef pessie het volgende:
Oh ja, wat betreft kaarsjes ed. Ik weet dat ik nogal vaak voor naïef ben uitgemaakt als ik over kaarsjes en kopjes thee begon, maar zelfs de cursusleidster had het daarover. Als je een kaarsje aansteekt en het romantisch maakt dat je dan beter kunt ontspannen waardoor de endorfines beter hun werk kunnen doen. Aldus de cursusleidster.

nouja iedereen die daar wel op zit te wachten moet dat vooral doen hoor! begrijp me niet verkeerd.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:19 schreef CrazyPrincess het volgende:
Hahaha huup. Ik zit ook echt niet op kaarsjes enzo te wachten inderdaad. Donder een end op zeg

Kun je niet wisselen van cursusleidster? Het lijkt me niet echt prettig een cursus te doen waar je een slecht gevoel bij hebtquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:22 schreef pessie het volgende:
Ik weet niet of het slechte voorlichting is van de cursusleidster. Ze gooide er voor mijn gevoel nogal een deur mee dicht en ze was erg erg erg hard. Nou ben ik ook wel hard maar ik vond dit voor een cursusleidster wel erg ver gaan. Ik had liever gezien dat ze het iets neutraler had gebracht. Ik heb vanmiddag nog met een vriendin gesproken die een andere cursusleidster had en die had wel een neutraler verhaal gehouden. Dus het is zeker niet standaard bij "Samen Bevallen" dat ze dit zo zeggen. Ik ben er eigenlijk nogal van geschrokken.
Nou ja, kop in het zand en gewoon doorgaan met zwanger zijn lijkt me voor nu de enige optie...

Zo bedoelde ik het ookquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:26 schreef huuphuup het volgende:
[..]
nouja iedereen die daar wel op zit te wachten moet dat vooral doen hoor! begrijp me niet verkeerd.
Maar ik word altijd zo naar van die mensen die gelijk een oordeel hebben als je zegt dat je liever in het ziekenhuis bevalt?

Goeie tip Huup tnx, ga ik even over na denkenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:14 schreef huuphuup het volgende:
[..]
ik vind dit toch altijd wel zo'n bullshit
het gaat erom dat je kúnt ontspannen en dat je je op je gemak voelt. Thee of kaarsjes hebben daar geen hol mee te maken.
Wel dat jij doet waar je je goed bij voelt. Voor de een is dat thuis met thee en kaarsjes en walvissengehuil op de achtergrond, een ander ontspant pas als ze in het ziekenhuis is (zo ook ondergetekende...) en weer een ander wil in bad enz enz.
Ik vind het toch altijd wel zo raar dat cursusleidsters daar op lijken te hamerenNiet iedereen vindt het een aangenaam idee om thuis te bevallen en die personen voelen zich vaak meer op hun gemak in een ziekenhuis. Ik begrijp echt niet dat ziekenhuis voor een hoop mensen dan direct gelijk staat aan kil (wat kon mij de inrichting van de verloskamer roesten
) en onontspannen.
geen aanval naar jou pessie maar ik vind dit soort dingen heel vreemd.
@Sonnetje, in jouw ziekenhuis waar ik ook wasworden de ruggenprikken in principe eerst op de verloskamers gezet. Als dat niet lukt dan ga je geloof ik wel ergens anders heen maar goed, das standaard geloof ik.
Wel is het daar gebruikelijk in het RDGG dat als je pijnstilling wilt, dat je dan eerst 3 kwartier aan een CTG gaat. Das dus wel iets om rekening mee te houden, mocht je pijnstilling overwegen dan aangeven bij je vk en zeggen dat je liever bij 4 cm naar het ziekenhuis gaat dan bij bijna 7

voor mijn schoonzusje is dit wel de reden dat ze niet (meer?) in het ziekenhuis wil bevallen.quote:"de verloskamers zijn zo kil en niet leuk aangekleed"
wat zal mij de inrichting van het ziekenhuis boeien?

haha dat vond ik juist wel prettigquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:36 schreef Sonnetje85 het volgende:
[..]
voor mijn schoonzusje is dit wel de reden dat ze niet (meer?) in het ziekenhuis wil bevallen.
omdat de verloskamers niet allemaal een normaal raam hebben (maar alleen een raam in het plafond)

Dat hangt denk ik een beetje af van het moment waarop je naar het ziekenhuis gaat. Als het nog niet echt aan het doorzetten is en het duurt erg lang, wil je denk ik toch wel wat te doen hebben tussendoor.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:43 schreef Sonnetje85 het volgende:
haha, grappig hoe iedereen anders denkt
mij maakt het echt niet uit waar er een raam zit als ik beval, ik vermoed dat ik dan te druk bezig ben met andere dingen dan naar buiten kijken

nja maar dan ga ik ook niet echt naar buiten kijken in het ziekenhuis, zo boeiend is t daar niet zeg maarquote:Op dinsdag 4 mei 2010 17:44 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Dat hangt denk ik een beetje af van het moment waarop je naar het ziekenhuis gaat. Als het nog niet echt aan het doorzetten is en het duurt erg lang, wil je denk ik toch wel wat te doen hebben tussendoor.

Ten eerste, je moet doen waar je je goed bij voelt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:32 schreef Troeta het volgende:
Als je thuisbevalt houden ze dan ook het hartje van het kindje in de gaten eigenlijk?
Want ik wil in principe wel thuis bevallen omdat het me na de bevalling zo heerlijk lijkt om meteen lekker thuis te zijn.
En ook omdat ik zo vaak lees dat mensen naar het ziekenhuis gaan met weeën en dan worden ze weer terug naar huis gestuurd om terug te komen als je zoveel cm ontsluiting hebt.
En dan met de bevalling hopt de gynaecoloog van vrouw naar vrouw, dus lig je vaak af te wachten half in paniek wat je moet doen. Thuis blijft de verloskundige toch lekker bij je.
Voor een ruggenprik ben ik ook erg huiverig, het kan toch misgaan en het zetten is ook erg pijnlijk en het gaat ook uit als je moet persen, terwijl dat me het meest pijnlijke moment lijkt.
Verder woon ik ook heel dicht bij het ziekenhuis, dus ik kan er heel snel zijn, als je in het ziekenhuis bent moet je toch ook even wachten tot er een OK en een team klaarstaat.
Ik kan nog helemaal omslaan hoor als het zover is, maar zo denk ik er nu over..

Ik denk ook dat de meeste vrouwen de persfase het minst vervelend vinden.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:39 schreef huuphuup het volgende:
Persweeën is persoonlijk, ik vond het juist het minst pijnlijke van de hele bevalling en ik heb er toch een uur of twee over gedaanMaar er zijn er ook die het persen een hel op aarde vonden. Tsja. Weinig over te zeggen.

Ja, dat geboorteplan.... is dat tegenwoordig gewoon of is het niet verplicht??quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:01 schreef Mereltje het volgende:
Zijn jullie ook bezig met een geboorteplan? daar kan je ook allerlei dingen inzetten over pijnbestrijding etc. ik weet het nog niet, als ik het echt niet meer trek wil ik wel een ruggeprik denk ik..

Lees alsjeblieft die richtlijn waar ik het over had! Het valt me op dat iedereen een mening heeft over de ruggenprik terwijl bijna niemand op de hoogte is van de feiten.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:32 schreef Troeta het volgende:
Voor een ruggenprik ben ik ook erg huiverig, het kan toch misgaan en het zetten is ook erg pijnlijk en het gaat ook uit als je moet persen, terwijl dat me het meest pijnlijke moment lijkt.
Verder woon ik ook heel dicht bij het ziekenhuis, dus ik kan er heel snel zijn, als je in het ziekenhuis bent moet je toch ook even wachten tot er een OK en een team klaarstaat.

Nouja, het gebeurt wel hoor, dat je alleen bent. Vooral als je op medische indicatie in het ziekenhuis bevalt.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:48 schreef Troeta het volgende:
Bedankt voor je reactie Huuphuup, goed om te horen dat er wel iemand aan je bed blijft.
maar toch lees je het wel vaak, zou dat dan overdreven zijn?
En ik had het eigenlijk over het kindje wat je vagina uitscheurt, echt daar ben ik zo bang voorKan je daar geen plaatselijke verdoving in laten spuiten?hihi

Bij mij is de verdoving ingespoten tijdens de laatste wee. Ik heb er niets van gemerkt!quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:48 schreef Troeta het volgende:
En ik had het eigenlijk over het kindje wat je vagina uitscheurt, echt daar ben ik zo bang voorKan je daar geen plaatselijke verdoving in laten spuiten?hihi

Het is ook goed om dingen in perspectief te zien. Dat het iemand overkomen is betekent niet dat het reëel is dat jou zoiets overkomt. Maar ik begrijp wel dat je het liever niet doet als het niet strikt noodzakelijk is, hoor.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 19:10 schreef Troeta het volgende:
Ik heb heus wel genoeg gelezen voor ik zoiets roep Claudia en ik ken iemand waar de ruggenprik is misgegaan en hoop zoiets niet mee te maken.
En voorzover ik heb gelezen en gehoord van anderen ging de ruggenprik wel uit tijdens het persen, vn jou hoor ik voor het eerst dat hij nog wel aanbleef.
Maar hoe groot zou die kans zijn dat je bevalling uitloopt op een keizersnee? De kans is wel vrij groot dat je thuis begint en alsof in het ziekenhuis eindigt, om wat voor reden dan ook.quote:En dat er zoiets kan gebeuren lijkt me logisch.
Je kunnen ontspannen is belangrijk tijdens een bevalling. Veel mensen kunnen dat thuis beter, dus ik begrijp die keuze wel!quote:Maar als we toch realistisch blijven, thuisbevallingen gaan heel vaak gewoon heel goed, dat het pijn gaat doen is 1 ding wat zeker is, maar het comfort en de rust voor en na de bevalling is zeker de moeite waard om over een thuisbevalling na te denken.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |