abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:29:47 #251
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81007679
Medicatie die ze via een infuus inbrengen. De bekende zakken met vloeistof die via een infuus druppelt. Kunnen ze makkelijker doseren (om de 20 minuten werd bij mij de medicatie opgedreven om de weeën vlugger te doen komen en de ontsluiting vlugger te laten vorderen).

Tegen mij hebben ze trouwens gezegd dat de meeste mensen die ingeleid worden ook een ruggenprik krijgen (is hier in België eigenlijk een logisch gevolg).
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:32:57 #252
253104 Hobbesje
Wachten duurt lang....
pi_81007814
Dat om de 20 minuten opdraaien had ik verdrongen geloof ik Dat was voor mij te vlug...
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:44:10 #253
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81008226
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:32 schreef Hobbesje het volgende:
Dat om de 20 minuten opdraaien had ik verdrongen geloof ik Dat was voor mij te vlug...
Daarom dat ik ook een ruggenprik had gevraagd. Tot voor die medicatie deed ik het zonder, maar toen ze me zeiden wat ze van plan waren, was voor mij de beslissing heel vlug genomen. Het moet nog een beetje menselijk blijven
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:45:06 #254
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81008256
Ik vind hoe de bevalling gaat altijd zo 'overrated' wordt, als je praat over 'op eigen kracht', 'oerkracht' etc... Ik vind het al een hele prestatie om 9 maanden of net iets minder lang zwanger te zijn, hoe maakt het dan nog uit hoe het kind ter wereld komt? Het is een heel prestatie en elke vrouw mag daar trots op zijn!
Ik gun elke zwangere vrouw een makkelijke en zo pijnloos mogelijke bevalling. Ik zal niemand het áánraden om pijnstilling te nemen maar als je bang bent voor de pijn kan het wel heel erg fijn zijn als je weet dat de optie er ligt.
pi_81010724
Nou dat vooral dus idd Suzanna, het is toch een prettig idee dat als de pijn te erg wordt dat je dan iets van pijnstilling kan krijgen.
Ik denk dat dat ook wel helpt met ontspannen enzo
pi_81010878
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:23 schreef Suzanna het volgende:
De ruggenprik heeft toch geen nadelen voor de baby (edit: ik heb even wat opgezocht ... ) Daar heb ik tenminste nooit iets over gehoord. Wel had ik er zelf nadelen van, na de bevalling... ik heb wekenlang met vreselijke hoofdpijn gelopen. Er was namelijk wat ruggemergvloeistof gelekt (niet helemaal goed geprikt...) en daar kun je last van hebben. Nogal dus... dat was echt heel vervelend hoor. Ik kon pas na twee weken goed rechtop zitten zonder die hoofdpijn.

Bij Emma en Julia ben ik lekker thuis bevallen zonder poespas, veel fijner. Wel pijnlijk, maar in totaal niet pijnlijker dan de bevalling van Noa, waar ik pethidine én een ruggenprik heb gehad.

Pethidine was ik trouwens ook absoluut niet van te spreken...
Ik heb na de ruggenprik ook erg veel last van gehad van hoofdpijn dit was dan wel niet na een bevalling maar na een operatie maar dat maakt niet uit. Bij mij bleek er nog een gaatje te zitten dus als ik lag had ik nergens last van en als ik ging zitten kotste ik gelijk de hele boel onder en een hoofdpijn! Na 2 dagen toch de chirurg maar gebeld en mocht ik weer bij de narcosearts komen hij heeft toen een buis bloed afgenomen en hiermee het gat gedicht hierna was mijn hoofdpijn en misselijkheid gelijk over, heerlijk!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 15:58:07 #257
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81010952
Wat een ontzettend slechte voorlichting van die vrouw zeg! Ik word echt boos als ik het lees.
Op die manier geef je vrouwen die echt tegen de bevalling op zien helemaal geen zicht op 'verlichting' meer.
Het is een hel en je moet er doorheen ofzo?

Ik weet niet hoe het is als je niet op medische gronden naar het ziekenhuis gaat, maar ik werd sowieso een uur aan het ctg gelegd toen ik binnen kwam. Voordat ze dat bekeken hebben doen ze idd niks bij ons, maar dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Voor je actief medicijnen gaat geven moet je toch weten hoe het met moeder en kind gaat.
Maar verder... Bij de eerste werd de ruggeprik op de verloskamer zelf gezet (of geprobeerd dan, lukte niet omdat ze er niet goed bij konden). De 2e keer ben ik 'naar boven' gereden maar F. was er gewoon bij. Er was geen sprake van dat hij weg zou moeten ook.
pi_81011048
Hier in t ziekenhuis mag je er ook gewoon bij blijven als man zijnde idd. Mijn zwager werd namelijk bij de eerste niet zo lekker tijdens het zetten ervan
Volgens mij zetten ze de ruggenprik ook gewoon op de verloskamers

Maar idd hoe maak je mensen bang voor een bevalling hehe, lekker ontspannen bevallen dan
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:06:49 #259
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81011279
Ik zou dit geloof ik zelfs bij mijn VK melden met de vraag of zij niet via andere kanalen die mevrouw even wat extra voorlichting kan geven ofzo. Ik vind het echt heel slecht.
Ze hoort toch gewoon een neutraal beeld te geven van wat er mogelijk is.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 16:23:54 #260
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_81011881
Sommige cursusleidsters propaganderen heel erg hun eigen insteek heb ik her en der al vernomen, zo zitten er onder lactatiedeskundigen ook een flink aantal borstvoedingsmaffia-vrouwen... (en onder kraamzorgsters en verloskundigen ook trouwens)

Ik ben blij dat ze er bij mij op het ziekenhuis redelijk open instaan en neutrale info geven. Al is het zelfs daar wel eens tussen de regels doorlezen en je eigen gevoel voorrang laten geven.

Zelf vind ik het grote onzin dat hier in NL blijkbaar nog steeds de gedachte leeft dat je door de pijn heenmoet om een 'goeie' bevalling te hebben. Zelf wil ik het wel eerst zonder pijnstilling proberen, niet omdat ik zo graag een overdosis oerkracht wil ervaren, maar omdat er natuurlijk wel risico's zijn. (zoals de hoofdpijn en nog wat dingen. Heb zelf een keer een te hoog block gehad waardoor ik ademhalingsmoeilijkheden kreeg) Het is bij mij echter niet 'koste wat kost', als ik te veel pijn heb en het niet meer verdraag en ik krijg de mogelijkheid om die pijn te verdoven ga ik die waarschijnlijk met beide handen aangrijpen. Onnodig pijn lijden en er wellicht daardoor wel een traumatische beleving van maken is nergens voor nodig wat mij betreft.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_81011888
Ik kan het een ieder aanraden om de conceptrichtlijn Pijnbehandeling tijdens de bevalling te lezen. Enkele citaten:

Tachtig tot 90 procent van zowel de nulliparae als de multiparae ervaart baringspijn als ernstig tot ondraaglijk.

De pijnscores van barende vrouwen zijn door Melzack et al. vergeleken met die van patiënten met andere pijnlijke aandoeningen. De gemiddelde pijnscores voor baringspijn bleken hoger te zijn dan voor andere chronische pijncondities zoals rugpijn, tandpijn of niet oncologische pijn. Alleen patiënten bij wie een vinger of teen geamputeerd was of die lijden aan causalgie, gaven een hogere pijnintensiteit aan .

Zorgverleners blijken systematisch de pijn van de barende te onderschatten.

Er is geen duidelijk bewijs voor een relatie tussen de pijnintensiteit tijdens de baring en sociaal-demografische factoren, zoals leeftijd, opleiding, burgerlijke staat en etniciteit.

Voor de satisfactie van vrouwen over de baring blijken vier factoren van belang te zijn: 1)
hun persoonlijke verwachtingen; 2) de hoeveelheid ondersteuning die zij krijgen van zorgverleners; 3) de kwaliteit van de relatie tussen de zorgverlener en de patiënt; 4) de mate
waarin vrouwen betrokken worden bij het nemen van beslissingen die hen aangaan.

Verder is interessant om te weten dat:
* bij een ruggenprik de kans op een kunstverlossing iets groter is
* de persfase bij een ruggenprik over het algemeen langer duurt (16 minuten)
* vrouwen die een ruggenprik krijgen een iets hoger risico hebben op een lage bloeddruk, een verhoogde temperatuur na de bevalling en niet kunnen plassen tijdens de bevalling

Over het effect van de ruggenprik op het kind zeg de conceptrichtlijn:
* de apgar-score binnen 1 minuut was over het algemeen hoger bij de ruggenprik, en bij 5 minuten was er geen verschil meer in apgar-score tussen een bevalling met ruggenprik en zonder pijnstilling
* de ruggenprik heeft geen invloed op het ctg-patroon
* de verlengde uitdrijvingsduur had geen invloed op het kind

En tot slot:
De werkgroep adviseert om het tijdstip van het starten van epidurale analgesie durante partu niet te laten afhangen van de mate van ontsluiting in centimeters.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_81012149
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 16:00 schreef Sonnetje85 het volgende:
Hier in t ziekenhuis mag je er ook gewoon bij blijven als man zijnde idd. Mijn zwager werd namelijk bij de eerste niet zo lekker tijdens het zetten ervan
Volgens mij zetten ze de ruggenprik ook gewoon op de verloskamers
Dat was in mijn ziekenhuis niet zo. Er is/was daar een interne strijd gaande tussen de anesthesiologen en de verpleegkundigen en verloskundigen. Die laatsten wilden graag dat de anesthesiologen naar de afdeling kwamen om de ruggenprik te zetten, maar de anesthesiologen verzetten zich daar hevig tegen.

Hoe dan ook, ik vond het weggereden worden voor het zetten van de ruggenprik de hel. Ik had veel pijn waar ik alleen een klein beetje mee om kon gaan als ik op de rand van het bed zat. Dat mocht ik niet toen ik weggereden werd en ik kon toen heel moeilijk omgaan met de weeën. Van het zetten zelf heb ik niks gevoeld. (Als je weeën hebt, heb je een heel ander referentiekader voor wat betreft "pijn". )

Mijn lief mocht er trouwens gewoon bij blijven en ik vond de dienstdoende anesthesioloog superaardig.
pi_81013740
Vreselijk als mensen alvast voor je gaan beslissen hoe en wat... De een wil pijnstilling, de ander niet! Gelukkig is de optie er want ook met de pijnstilling worden er levens van kindjes en moeders gered!
Hier iemand die graag thuis wil bevallen maar zo niet dan niet.. Ben van Shenaya in het ziekenhuis bevallen omdat ik nog geen 37 weken was en het alles op eigen kracht gedaan.. Mijn buurvrouw beviel bijna gelijk met mij en heeft het met pijnstilling gedaan en nog had ik bewondering voor haar! Denk dat een kind krijgen op welke manier dan ook een hele prestatie is en elke vrouw een pluim verdiend daarvoor!!!

Zo heb ik een verloskundige afgewezen die niet kon accepteren dat ik geen borstvoeding wou gaan geven.. Zij vond dat ik dat MOEST! Nou je kunt me wat.. Mijn lichaam, mijn kind! Bij Shenaya wou ik alles nog doen volgens de regeltjes en begon vol goede moed aan de borstvoeding, 3 dagen later had ik een huilende baby die nog niks gedronken had en was ik nog steeds zoekende naar mijn roze wolk... Wat was ik blij dat de kraamverzorgster STOP riep en een flesje met flesvoeding in mijn kleine lieve babytje stopte zeg hihi...

Zo ik heb ook even gesproken...

Oh en over de bekkenbodemoefeningen.. Ik ken ze wel van na de bevalling maar voor die tijd hebben ze toch geen nut?! Volgens mij krijgt je bekkenbodem zo'n klap te verwerken dat die oefeningen voor niks waren maar dat kan ik ook mis hebben...

Goed, ik ga me weer nuttig maken aan verhuisdozen inpakken!

Liefs!
Altijd blijven lachen... :)
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:14:29 #264
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81014028
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 11:53 schreef pessie het volgende:

Oh ja, wat betreft kaarsjes ed. Ik weet dat ik nogal vaak voor naïef ben uitgemaakt als ik over kaarsjes en kopjes thee begon, maar zelfs de cursusleidster had het daarover. Als je een kaarsje aansteekt en het romantisch maakt dat je dan beter kunt ontspannen waardoor de endorfines beter hun werk kunnen doen. Aldus de cursusleidster.
ik vind dit toch altijd wel zo'n bullshit
het gaat erom dat je kúnt ontspannen en dat je je op je gemak voelt. Thee of kaarsjes hebben daar geen hol mee te maken.
Wel dat jij doet waar je je goed bij voelt. Voor de een is dat thuis met thee en kaarsjes en walvissengehuil op de achtergrond, een ander ontspant pas als ze in het ziekenhuis is (zo ook ondergetekende...) en weer een ander wil in bad enz enz.

Ik vind het toch altijd wel zo raar dat cursusleidsters daar op lijken te hameren Niet iedereen vindt het een aangenaam idee om thuis te bevallen en die personen voelen zich vaak meer op hun gemak in een ziekenhuis. Ik begrijp echt niet dat ziekenhuis voor een hoop mensen dan direct gelijk staat aan kil (wat kon mij de inrichting van de verloskamer roesten ) en onontspannen.

geen aanval naar jou pessie maar ik vind dit soort dingen heel vreemd.

@Sonnetje, in jouw ziekenhuis waar ik ook was worden de ruggenprikken in principe eerst op de verloskamers gezet. Als dat niet lukt dan ga je geloof ik wel ergens anders heen maar goed, das standaard geloof ik.
Wel is het daar gebruikelijk in het RDGG dat als je pijnstilling wilt, dat je dan eerst 3 kwartier aan een CTG gaat. Das dus wel iets om rekening mee te houden, mocht je pijnstilling overwegen dan aangeven bij je vk en zeggen dat je liever bij 4 cm naar het ziekenhuis gaat dan bij bijna 7
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81014114
Zo'n vk zou ik ook omgeruild hebben ja
Prima dat je een voorkeur hebt, maar je hebt de wensen van je klanten wat dat soort dingen betreft maar te respecteren.
pi_81014228
Hahaha huup. Ik zit ook echt niet op kaarsjes enzo te wachten inderdaad. Donder een end op zeg
Ik ben blij dat onze therapeute/cursusleidster steeds zei dat het belangrijkste was dat je iets vindt dat jou helpt ontspannen. Wat dat dan ook mag zijn op dat moment
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:22:44 #267
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_81014387
Ik weet niet of het slechte voorlichting is van de cursusleidster. Ze gooide er voor mijn gevoel nogal een deur mee dicht en ze was erg erg erg hard. Nou ben ik ook wel hard maar ik vond dit voor een cursusleidster wel erg ver gaan. Ik had liever gezien dat ze het iets neutraler had gebracht. Ik heb vanmiddag nog met een vriendin gesproken die een andere cursusleidster had en die had wel een neutraler verhaal gehouden. Dus het is zeker niet standaard bij "Samen Bevallen" dat ze dit zo zeggen. Ik ben er eigenlijk nogal van geschrokken.
Nou ja, kop in het zand en gewoon doorgaan met zwanger zijn lijkt me voor nu de enige optie...
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:26:24 #268
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81014542
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:19 schreef CrazyPrincess het volgende:
Hahaha huup. Ik zit ook echt niet op kaarsjes enzo te wachten inderdaad. Donder een end op zeg
nouja iedereen die daar wel op zit te wachten moet dat vooral doen hoor! begrijp me niet verkeerd.
Maar ik word altijd zo naar van die mensen die gelijk een oordeel hebben als je zegt dat je liever in het ziekenhuis bevalt?

de mooiste opmerkingen die ik kreeg...
"das toch niet ontspannend?"
ehm ja das waar, dat was ik even vergeten, bevallen is mijn hobby namelijk!

"de verloskamers zijn zo kil en niet leuk aangekleed"
wat zal mij de inrichting van het ziekenhuis boeien?

"daar moet je in een éénpersoonsbed! "
als mn lief ook maar een halve poging had ondernomen om erbij te komen liggen had k hem geschopt geloof ik...

"in het ziekenhuis mag je kindje niet bij je blijven/moet je blijven slapen/ben je maar een nummertje"
lees je in, laat je informeren, das echt niet (altijd) waar bij een poliklinische bevalling.

En de douche was goddelijk daar! Ik had gewild dat ik vanaf 1 cm al onder die douche zat gek
ik zie mezelf nog hannessen thuis op mn ikea-krukje in de badkuip, van t krukje af, er weer op, er weer af, hangen aan de douchestang die bijna van de muur af komt zetten, halverwege een wee proberen uit bad te stappen was ook een giller

nouja hoe dan ook, leven en laten leven, thee en kaarsjes hadden mij persoonlijk enkel irritatie bezorgd, als je dat zelf wilt moet je het vooral doen, maar ik krijg altijd jeuk van mensen die een soort van propageren dat je dat maar moet doen omdat je anders niet kunt ontspannen ofzo.

Hell er zijn mensen die in t donker op de wc gaan zitten en er weigeren weer vanaf te komen wegens hoogst ontspannend
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81014573
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:22 schreef pessie het volgende:
Ik weet niet of het slechte voorlichting is van de cursusleidster. Ze gooide er voor mijn gevoel nogal een deur mee dicht en ze was erg erg erg hard. Nou ben ik ook wel hard maar ik vond dit voor een cursusleidster wel erg ver gaan. Ik had liever gezien dat ze het iets neutraler had gebracht. Ik heb vanmiddag nog met een vriendin gesproken die een andere cursusleidster had en die had wel een neutraler verhaal gehouden. Dus het is zeker niet standaard bij "Samen Bevallen" dat ze dit zo zeggen. Ik ben er eigenlijk nogal van geschrokken.
Nou ja, kop in het zand en gewoon doorgaan met zwanger zijn lijkt me voor nu de enige optie...
Kun je niet wisselen van cursusleidster? Het lijkt me niet echt prettig een cursus te doen waar je een slecht gevoel bij hebt
Je hebt nog tijd genoeg. (Ik heb 4 weken cursus gehad vanaf week 32)
pi_81014641
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:26 schreef huuphuup het volgende:

[..]

nouja iedereen die daar wel op zit te wachten moet dat vooral doen hoor! begrijp me niet verkeerd.
Maar ik word altijd zo naar van die mensen die gelijk een oordeel hebben als je zegt dat je liever in het ziekenhuis bevalt?
Zo bedoelde ik het ook
Maar voor mij zeker weten geen kaarsjes enzo
pi_81014648
Ik werd om middernacht op een verloskamer geinstalleerd en daar heeft inderdaad 1 klein schemerlampje aangestaan, verder niks. Mijn afleiding bestond uit het kletsen met de vk Ja want ik.. ow, ff wachten...pupfpufpuf... ben wel heel benieuwd hoe het gaat blablabla
Lotte!
Noah!
pi_81014747
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:14 schreef huuphuup het volgende:

[..]

ik vind dit toch altijd wel zo'n bullshit
het gaat erom dat je kúnt ontspannen en dat je je op je gemak voelt. Thee of kaarsjes hebben daar geen hol mee te maken.
Wel dat jij doet waar je je goed bij voelt. Voor de een is dat thuis met thee en kaarsjes en walvissengehuil op de achtergrond, een ander ontspant pas als ze in het ziekenhuis is (zo ook ondergetekende...) en weer een ander wil in bad enz enz.

Ik vind het toch altijd wel zo raar dat cursusleidsters daar op lijken te hameren Niet iedereen vindt het een aangenaam idee om thuis te bevallen en die personen voelen zich vaak meer op hun gemak in een ziekenhuis. Ik begrijp echt niet dat ziekenhuis voor een hoop mensen dan direct gelijk staat aan kil (wat kon mij de inrichting van de verloskamer roesten ) en onontspannen.

geen aanval naar jou pessie maar ik vind dit soort dingen heel vreemd.

@Sonnetje, in jouw ziekenhuis waar ik ook was worden de ruggenprikken in principe eerst op de verloskamers gezet. Als dat niet lukt dan ga je geloof ik wel ergens anders heen maar goed, das standaard geloof ik.
Wel is het daar gebruikelijk in het RDGG dat als je pijnstilling wilt, dat je dan eerst 3 kwartier aan een CTG gaat. Das dus wel iets om rekening mee te houden, mocht je pijnstilling overwegen dan aangeven bij je vk en zeggen dat je liever bij 4 cm naar het ziekenhuis gaat dan bij bijna 7
Goeie tip Huup tnx, ga ik even over na denken wat ik wil enzo
mja vind t ook wel logisch idd dat ze je eerst even in de gaten houden voor ze een ruggenprik zetten

en hoe t ziekenhuis eruit ziet interesseert me ook niets haha. Misschien beval ik wel op dezelfde kamer als ik zelf geboren ben en ligt mijn zoon in t zelfde bedje *lol*
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:33:04 #273
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81014822
Ik vond het ook heel zwaar om de weeën (rugweeën) op te vangen tijdens het zetten van de ruggenprik...je moest helemaal stilzitten. Bijna onmogelijk!
pi_81014938
quote:
"de verloskamers zijn zo kil en niet leuk aangekleed"
wat zal mij de inrichting van het ziekenhuis boeien?
voor mijn schoonzusje is dit wel de reden dat ze niet (meer?) in het ziekenhuis wil bevallen.
omdat de verloskamers niet allemaal een normaal raam hebben (maar alleen een raam in het plafond)
pi_81014955
Ik wilde eerst thuis bevallen, maar mezelf kennende, denk ik toch dat ik beter kan ontspannen in het ziekenhuis (en mijn man trouwens ook ). Dat het niet zo sfeervol is, zal me op dat moment waarschijnlijk worst wezen.

Ik heb geen idee hoe het gaat voelen en hoe ik me dan houd, dus ik zie wel hoever ik kom zonder pijnstilling. Mocht het nodig zijn dan spreekt zo'n pompje met remifantanil me het meest aan.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:38:16 #276
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81015006
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:36 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

voor mijn schoonzusje is dit wel de reden dat ze niet (meer?) in het ziekenhuis wil bevallen.
omdat de verloskamers niet allemaal een normaal raam hebben (maar alleen een raam in het plafond)
haha dat vond ik juist wel prettig kon ik lekker naar de lucht kijken.

En zodoende weet ik ook dat het regende op het moment dat Amélie geboren werd.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81015111
Trouwens, ik lees hier vaak dat als de verloskundige vraagt of je de geboorte in de spiegel wil zien, menig Fok!-vrouw 'nee' krijgst en het mens + spiegel nog net niet wegschopt. Maar nou zei mijn moeder pas 'ik heb je broer geboren zien worden met een spiegel, dat vond ik zo geweldig! bij de rest deden ze dat helaas niet. maar dat vond ik zo leuk!'
pi_81015188
haha, grappig hoe iedereen anders denkt
mij maakt het echt niet uit waar er een raam zit als ik beval, ik vermoed dat ik dan te druk bezig ben met andere dingen dan naar buiten kijken

nja ik heb vanaf t begin gezegd dat ik in het ziekenhuis wil bevallen. Al roep nu voor de grap wel s dat als er een hittegolf is ik thuis wil bevallen ivm de airco...
maar ik denk dat ik me beter kan ontspannen in t ziekenhuis dan thuis

dat lijkt me ook niets hoor Cantare, misschien dat ik op het moment zelf er anders over denk, maar op dit moment heb ik zoiets van nee laat maar.
(dat schijnt dan ook weer raar te zijn volgens de schoonfamilie, net zoals dat ik zoiets heb van dat mijn vriend down there echt niet hoeft te zien als ik lig te bevallen. maar msischien denk k daar dan ook anders over)
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:43:45 #279
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81015216
Dat verschilt echt per vrouw ja... Cantare ... ik heb mijn jongste dochter 'zelf' eruit getrokken toen ze geboren werd, dat vroeg de verloskundige mij te doen, misschien ook om een beetje af te leiden. Maar eigenlijk was dat wel heel bijzonder hoor. Ik pakte haar onder haar armpjes en trok haar er zo uit. Heel bizar eigenlijk maar ze lag gelijk bij me toen. Ik vond het gaaf! En dat zullen andere vrouwen misschien ook helemaal niet willen...
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:44:37 #280
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81015251
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:43 schreef Sonnetje85 het volgende:
haha, grappig hoe iedereen anders denkt
mij maakt het echt niet uit waar er een raam zit als ik beval, ik vermoed dat ik dan te druk bezig ben met andere dingen dan naar buiten kijken
Dat hangt denk ik een beetje af van het moment waarop je naar het ziekenhuis gaat. Als het nog niet echt aan het doorzetten is en het duurt erg lang, wil je denk ik toch wel wat te doen hebben tussendoor.
pi_81015282
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 17:44 schreef Suzanna het volgende:

[..]

Dat hangt denk ik een beetje af van het moment waarop je naar het ziekenhuis gaat. Als het nog niet echt aan het doorzetten is en het duurt erg lang, wil je denk ik toch wel wat te doen hebben tussendoor.
nja maar dan ga ik ook niet echt naar buiten kijken in het ziekenhuis, zo boeiend is t daar niet zeg maar
  dinsdag 4 mei 2010 @ 17:49:45 #282
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81015437
Nee...idd, het uitzicht zou mij ook totaal niet boeien...
pi_81015879
Wat een verhalen allemaal weer over de bevalling zeg
Zijn jullie ook bezig met een geboorteplan? daar kan je ook allerlei dingen inzetten over pijnbestrijding etc. ik weet het nog niet, als ik het echt niet meer trek wil ik wel een ruggeprik denk ik..
Ik vind het wel prettig om van te voren toch even naar de verloskamers te gaan kijken in het ziekenhuis en te zien hoe we daar komen, wat er allemaal is etc. vandaag was het alleen erg druk in de verloskamers dus morgenochtend ga ik weer bellen.
pi_81017148
Als je thuisbevalt houden ze dan ook het hartje van het kindje in de gaten eigenlijk?
Want ik wil in principe wel thuis bevallen omdat het me na de bevalling zo heerlijk lijkt om meteen lekker thuis te zijn.
En ook omdat ik zo vaak lees dat mensen naar het ziekenhuis gaan met weeën en dan worden ze weer terug naar huis gestuurd om terug te komen als je zoveel cm ontsluiting hebt.
En dan met de bevalling hopt de gynaecoloog van vrouw naar vrouw, dus lig je vaak af te wachten half in paniek wat je moet doen. Thuis blijft de verloskundige toch lekker bij je.

Voor een ruggenprik ben ik ook erg huiverig, het kan toch misgaan en het zetten is ook erg pijnlijk en het gaat ook uit als je moet persen, terwijl dat me het meest pijnlijke moment lijkt.
Verder woon ik ook heel dicht bij het ziekenhuis, dus ik kan er heel snel zijn, als je in het ziekenhuis bent moet je toch ook even wachten tot er een OK en een team klaarstaat.

Ik kan nog helemaal omslaan hoor als het zover is, maar zo denk ik er nu over..
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:39:20 #285
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81017429
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:32 schreef Troeta het volgende:
Als je thuisbevalt houden ze dan ook het hartje van het kindje in de gaten eigenlijk?
Want ik wil in principe wel thuis bevallen omdat het me na de bevalling zo heerlijk lijkt om meteen lekker thuis te zijn.
En ook omdat ik zo vaak lees dat mensen naar het ziekenhuis gaan met weeën en dan worden ze weer terug naar huis gestuurd om terug te komen als je zoveel cm ontsluiting hebt.
En dan met de bevalling hopt de gynaecoloog van vrouw naar vrouw, dus lig je vaak af te wachten half in paniek wat je moet doen. Thuis blijft de verloskundige toch lekker bij je.

Voor een ruggenprik ben ik ook erg huiverig, het kan toch misgaan en het zetten is ook erg pijnlijk en het gaat ook uit als je moet persen, terwijl dat me het meest pijnlijke moment lijkt.
Verder woon ik ook heel dicht bij het ziekenhuis, dus ik kan er heel snel zijn, als je in het ziekenhuis bent moet je toch ook even wachten tot er een OK en een team klaarstaat.

Ik kan nog helemaal omslaan hoor als het zover is, maar zo denk ik er nu over..
Ten eerste, je moet doen waar je je goed bij voelt.

Het hartje wordt tussen de weeën door gecontroleerd door de vk. Ook thuis.
Als je poliklinisch bevalt in het ziekenhuis dan blijft de vk gewoon bij je, net als thuis. Indien het een medisch circus wordt, dan pas heb je een gyn aan je bed staan. Echter, als het thuis medisch was geworden dan was je ook ingestuurd naar het ziekenhuis en had je ook een gyn aan je bed gehad, daar zit dus echt geen verschil in. Dus dat van die gyn die van hot naar her hopt is echt onzin hoor.

Persweeën is persoonlijk, ik vond het juist het minst pijnlijke van de hele bevalling en ik heb er toch een uur of twee over gedaan Maar er zijn er ook die het persen een hel op aarde vonden. Tsja. Weinig over te zeggen.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81017566
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:39 schreef huuphuup het volgende:
Persweeën is persoonlijk, ik vond het juist het minst pijnlijke van de hele bevalling en ik heb er toch een uur of twee over gedaan Maar er zijn er ook die het persen een hel op aarde vonden. Tsja. Weinig over te zeggen.
Ik denk ook dat de meeste vrouwen de persfase het minst vervelend vinden.
pi_81017877
Bedankt voor je reactie Huuphuup, goed om te horen dat er wel iemand aan je bed blijft.
maar toch lees je het wel vaak, zou dat dan overdreven zijn?

En ik had het eigenlijk over het kindje wat je vagina uitscheurt, echt daar ben ik zo bang voor Kan je daar geen plaatselijke verdoving in laten spuiten?hihi
pi_81018034
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:01 schreef Mereltje het volgende:
Zijn jullie ook bezig met een geboorteplan? daar kan je ook allerlei dingen inzetten over pijnbestrijding etc. ik weet het nog niet, als ik het echt niet meer trek wil ik wel een ruggeprik denk ik..
Ja, dat geboorteplan.... is dat tegenwoordig gewoon of is het niet verplicht??

Ik had er al over gelezen maar wist niet echt hoe serieus ik dat moest nemen, tot we een paar weken geleden Babyboom uit 2008 zaten te kijken, en het tutje van 21 wat van haar 3de kind ging bevallen een geboorteplan zat te schrijven.....
Toen had ik zoiets van "als dat de groep is die zich met geboorteplan voor de bevalling meldt, dan..."

Anyway; hoe gewenst en/of noodzakelijk is een geboorteplan tegenwoordig?
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:54:39 #289
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_81018130
Ik moet sowieso in het ziekenhuis en het enige waar ik mezelf inderdaad een beetje druk om maak is de angst dat ik veel 'alleen' gelaten zal worden. Ik heb geen VK die de bevalling mee doet omdat ik vanaf dag 1 al onder behandeling van de gyn ben. Nu zijn er geloof ik wel een aantal speciale verpleegkundigen op die afdeling aanwezig, maar die moeten volgens mij toch ook meerdere vrouwen begeleiden. Binnenkort heb ik een gesprek met 1 van die verpleegkundigen, dus dan zal ik er eens naar vragen hoe dat nu precies zit....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_81018407
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:32 schreef Troeta het volgende:
Lees alsjeblieft die richtlijn waar ik het over had! Het valt me op dat iedereen een mening heeft over de ruggenprik terwijl bijna niemand op de hoogte is van de feiten.

De kans dat er echt iets misgaat met het zetten van de ruggenprik is verwaarloosbaar (al is die kans inderdaad aanwezig, net zoals er iets mis kan gaan tijdens een natuurlijke bevalling). In die richtlijn wordt bovendien niet geadviseerd om de ruggenprik helemaal uit te zetten tijdens de persfase. Bij mij hebben ze erop gelet of ik op de wee mee kon persen en of er vooruitgang in de situatie zat.

Waarom heb je het eigenlijk over een OK?

In mijn situatie ging er wel iets mis. Ik verloor namelijk veel bloed en raakte 'weg'. Ik ben zo blij dat ik in het ziekenhuis lag. Ze grepen meteen in en hadden me linea recta door kunnen rijden naar de OK om het bloeden te stoppen en me onder verdoving te hechten.

Over sfeer in het ziekenhuis: ik vond het kamertje wel knus. Het eerste waar voor gezorgd werd was dat wij goed geïnstalleerd waren. Mijn lief kreeg een eigen bed - niet dat hij daar gebruik van heeft gemaakt - en er werd zo'n sfeerlamp van Philips aangezet. Ik heb me geen moment in de steek gelaten of in paniek gevoeld, en dat terwijl het topdrukte was in het ziekenhuis.

Ik denk dat het goed is om realistische verwachtingen te hebben. Lees je in, probeer je in te denken wat je zelf fijn vindt, maak dat kenbaar, omring je met mensen die je vertrouwt en probeer je er ook op in te stellen dat het niet loopt zoals je vantevoren hoopt.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:01:24 #291
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81018436
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:48 schreef Troeta het volgende:
Bedankt voor je reactie Huuphuup, goed om te horen dat er wel iemand aan je bed blijft.
maar toch lees je het wel vaak, zou dat dan overdreven zijn?

En ik had het eigenlijk over het kindje wat je vagina uitscheurt, echt daar ben ik zo bang voor Kan je daar geen plaatselijke verdoving in laten spuiten?hihi
Nouja, het gebeurt wel hoor, dat je alleen bent. Vooral als je op medische indicatie in het ziekenhuis bevalt.

Maar de vk blijft ook niet de hele bevalling bij je hè... Ze maken een inschatting qua tijd en vanaf een cm of 7 blijven ze wsl wel bij je, maar tussendoor gaan ze weg en komen ze regelmatig weer checken. Dus als je thuis bevalt ben je in principe ook een redelijk groot gedeelte van de tijd alleen.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81018541
Destijds in het ziekenhuis bevallen maar dat was omdat ik door een paar jaar VS "vergiftigd" was en het idee gekregen had dat een ziekenhuisbevalling idd beter, veiliger en weet ik veel zou zijn.
Na de bevalling had ik zoiets van "okay, de volgende wordt gewoon thuis geboren"

Ware het niet dat de volgende pas 19 jaar later komt, en ik mezelf nu een beetje aan de oude kant vind om thuis te bevallen, het wordt dus weer een ziekenhuisbevalling, maar of dat medisch of poliklinisch wordt weet ik nog niet, we overleggen naar aanleiding van de uitslag van de combinatietest met de gynaecoloog of ik dan overstap op de verloskundige of bij de gynaecoloog blijf.
pi_81018654
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:48 schreef Troeta het volgende:

Bij mij is de verdoving ingespoten tijdens de laatste wee. Ik heb er niets van gemerkt!

Als het eenmaal zover is ben je waarschijnlijk vooral blij dat die kleine er is, hoor. Vantevoren heb ik zelfs geprobeerd om me een mening te vormen over ingeknipt worden versus uitscheuren ( ), maar toen ik aan het bevallen was heb ik me volledig overgegeven en heb ik er geen moment over nagedacht.

Ik weet dat Ssserpente er wel erg mee bezig was tijdens haar bevalling en zich daardoor niet helemaal over kon geven. Het is zo moeilijk vantevoren om in te schatten hoe je met de situatie om zult gaan. Iedereen heeft haar eigen bevalling en dat maakt het juist zo bijzonder. Heb wat vertrouwen in jezelf.
pi_81018853
Ik heb heus wel genoeg gelezen voor ik zoiets roep Claudia en ik ken iemand waar de ruggenprik is misgegaan en hoop zoiets niet mee te maken.
En voorzover ik heb gelezen en gehoord van anderen ging de ruggenprik wel uit tijdens het persen, vn jou hoor ik voor het eerst dat hij nog wel aanbleef.

Ik had het over een OK, omdat er soms besloten word voor een keizersnee, ik neem toch aan dat zoiets op een OK gebeurt;)
En dat er zoiets kan gebeuren lijkt me logisch.

Voor bloedverlies ben ik ook wel huiverig ja met een thuisbevalling, daarom zei ik ook dat ik nog niet helemaal zeker wist of ik wel of niet ging thuisbevallen.

Maar als we toch realistisch blijven, thuisbevallingen gaan heel vaak gewoon heel goed, dat het pijn gaat doen is 1 ding wat zeker is, maar het comfort en de rust voor en na de bevalling is zeker de moeite waard om over een thuisbevalling na te denken.
pi_81019076
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 19:10 schreef Troeta het volgende:
Ik heb heus wel genoeg gelezen voor ik zoiets roep Claudia en ik ken iemand waar de ruggenprik is misgegaan en hoop zoiets niet mee te maken.
En voorzover ik heb gelezen en gehoord van anderen ging de ruggenprik wel uit tijdens het persen, vn jou hoor ik voor het eerst dat hij nog wel aanbleef.
Het is ook goed om dingen in perspectief te zien. Dat het iemand overkomen is betekent niet dat het reëel is dat jou zoiets overkomt. Maar ik begrijp wel dat je het liever niet doet als het niet strikt noodzakelijk is, hoor.

Over dat uitzetten met persen: daarom is het denk ik goed om niet alleen ervaringsverhalen te lezen, maar ook om informatie te lezen afkomstig van ziekenhuizen/artsen. En ik zou er zelfs met mijn verloskundige over praten, ook als ik liever geen ruggenprik zou willen. Tijdens mijn bevalling werd me gevraagd of ik pethidine wilde en ik hoefde niet te wikken of te wegen want ik was op de hoogte.
quote:
En dat er zoiets kan gebeuren lijkt me logisch.
Maar hoe groot zou die kans zijn dat je bevalling uitloopt op een keizersnee? De kans is wel vrij groot dat je thuis begint en alsof in het ziekenhuis eindigt, om wat voor reden dan ook.
quote:
Maar als we toch realistisch blijven, thuisbevallingen gaan heel vaak gewoon heel goed, dat het pijn gaat doen is 1 ding wat zeker is, maar het comfort en de rust voor en na de bevalling is zeker de moeite waard om over een thuisbevalling na te denken.
Je kunnen ontspannen is belangrijk tijdens een bevalling. Veel mensen kunnen dat thuis beter, dus ik begrijp die keuze wel!
pi_81019105
Kijk, zo'n verdoving lijkt me dan ook geweldig, die pijn lijkt me vervelender als persweeen, al weet ik nog niet hoe dat allemaal voelt natuurlijk.
En het is denk ik niet iets wat de baby binnenkrijgt, wat ik ook erg belangrijk vind, maar dat ga ik ff uitpluizen...thanks!
pi_81019454
Ik ben niet zo handig met alles quoten, dus ff zo...

Ik weet wel dat het een kleine kans is dat het misgaat met de ruggenprik, maar ik wil echt heel graag gezond blijven en blijven werken. Als ik niet meer kan werken zou dat voor ons financieel gewoon niet haalbaar zijn en ik zou er ook niet echt gelukkig van worden, thuis zijn en ziek zijn en ik wil nog meer kindjes.

De kans dat het een keizersnee word is idd niet groot, maar ik bedoelde dat als ik in het ziekenhuis lig te persen en ik moet toch een keizersnee, dan duurt het in principe even lang voor ik in de OK kom als dat ik van huis af kom, ik woon echt heel dichtbij.

En verder moet ik natuurlijk eerst nog zien hoe de zwangerschap verloopt, als er ook maar iets aan de hand is met mij of de baby, al is het maar iets kleins, dan word het wel ziekenhuis.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:34:36 #298
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_81020020
Bij de bevalling van Tobias kreeg ik, ongevraagd en onnodig naar mijn mening nog geen 5 min later was hij er), een pethedineprik. Het eerste wat ik tegen de vk heb gezegd is dat ik nooit meer díe prik wil hebben, ik kan daar absoluut niet tegen Als ze het aan me gevraagd hadden toen had ik ook geweigerd.
Ik hoop dit keer thuis te kunnen bevallen.

ik ben goedgekeurd en de baby ook Baarmoeder op goede hoogte, hartje op goede snelheid, 2 kilo erbij in een maand. Énnnnnn ik hou me keurig rustig, doe weinig, hou me kalm, ga vroeg naar bed, verzin het allemaal maar. Daardoor zijn de harde buiken een eind afgenomen en het flauwvallen is (zo goed als) weg. Ik Mag Op Vakantie
Nog één keer om de 4 weken en daarna naar om de 3 weken naar de vk

En verder.... sinds afgelopen dinsdag voel ik me Goed. Met een hoofdletter ja. Vanmorgen wel een heftige terugval, maar die draaide vaniddag weer bij
Ik vind het af en toeleuk
Ik ben zwanger
We krijgen gezinsuitbreiding
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:35:53 #299
143848 huuphuup
Dorksided
pi_81020084
Saffier
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 4 mei 2010 @ 19:37:12 #300
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_81020137
Huup
Er mag om gejompeld worden
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')