abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 mei 2010 @ 11:57:51 #226
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_81001917
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 11:45 schreef Cantare het volgende:
Mooie echo's van Soneal, Pvoess en Shirley (idd goed te zien die navelstreng!)

Ahh, Orea, schrikken hoor, en herkenbaar dat 'ik kan niet stoppen!' Nu ter compensatie maar even lekker chillen.

Pessie, wat verwachtte je dan dat mensen voor oefeningen zouden doen? Ik "gebruik" mijn bekkenbodem met het zingen en voor een goede houding, dus ik ben me er best bewust van en heb er ook controle over, maar voor de rest heb ik niet meegekregen dat je iets speciaals moet doen. Ik verwacht ook dat ze er op de zwangerschapscursus wel wat over zullen zeggen. Ik mag 18 mei trouwens al, schrok gewoon een beetje.

Hee met hoeveel weken kan de vk/kun je zelf voelen hoe het kindje ligt? En hoe doe je dat? Mijnes ligt namelijk al de hele tijd in stuit, maar gisteren had ik het gevoel dat 'ie gedraaid was.
Heb ik de vorige keer aan de vk gevraagd: Soms kunnen ze het met 28 weken al voelen maar meestal na 30 weken.

En wat betreft de oefeningen, ik had een keer een artikel gelezen dat het goed was je bekkenbodem wat sterker te maken. Daarin stond hoe je ze kon trainen en dat doe ik dus. Ik dacht echt dat iedere vrouw dat deed... Nou ja, weer wat geleerd (inderdaad op zwangerschapscursus). 18 mei mag je al! Gaat vlug he! Ik vind het ook heel snel gaan.
pi_81001955
volgens mij weet dat mens gewoon weinig van de ruggenprik als ik dat zo lees.

Oeh en ik ben blij, 14/17/18 mei gaat de babykamer gestuct worden (en zo'n beetje de rest van het huis) en 24 en 25 mei wordt alles gespoten en dan in die week komen de meubeltjes ook en dan moet er alleen nog laminaat gelegd worden (nou ja eerst het laminaat en dan de meubels neerzetten he)

[ Bericht 81% gewijzigd door Sonnetje85 op 04-05-2010 12:12:03 ]
  dinsdag 4 mei 2010 @ 12:23:43 #228
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81002799
De ruggenprik heeft toch geen nadelen voor de baby (edit: ik heb even wat opgezocht ... ) Daar heb ik tenminste nooit iets over gehoord. Wel had ik er zelf nadelen van, na de bevalling... ik heb wekenlang met vreselijke hoofdpijn gelopen. Er was namelijk wat ruggemergvloeistof gelekt (niet helemaal goed geprikt...) en daar kun je last van hebben. Nogal dus... dat was echt heel vervelend hoor. Ik kon pas na twee weken goed rechtop zitten zonder die hoofdpijn.

Bij Emma en Julia ben ik lekker thuis bevallen zonder poespas, veel fijner. Wel pijnlijk, maar in totaal niet pijnlijker dan de bevalling van Noa, waar ik pethidine én een ruggenprik heb gehad.

Pethidine was ik trouwens ook absoluut niet van te spreken...

[ Bericht 7% gewijzigd door Suzanna op 04-05-2010 12:29:07 ]
pi_81003080
Dat over die ruggeprik staat zo ook ongeveer in het informatieboekje over pijnstilling dat we hebben gehad van de vk (en wat ze zelf ook al verteld had). Het verschil met die cursusleidster is dat er in het boekje (en door de vk zelf ook niet) geen waardeoordeel aan wordt gehangen. Wel of geen ruggeprik moet altijd volledig je eigen vrije keuze zijn

De enige oefening die ik wel eens doe is het buikademhalen, maar dat is meteen heel praktisch, want dan probeer ik te ontspannen als uk de hele boel ligt te verbouwen Droogzwemmen doe ik niet aan
  dinsdag 4 mei 2010 @ 12:35:42 #230
45621 Suzanna
Mama van...
pi_81003180
Ik heb daar 'toentertijd' volgens mij geen info over gekregen. Ik ging er ook helemaal vanuit (lekker naief ) dat ik toch wel thuis zou bevallen... dus waarschijnlijk beetje mijn kop in 't zand gestoken.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 12:40:08 #231
259886 pessie
pi_81003316
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:23 schreef Suzanna het volgende:
De ruggenprik heeft toch geen nadelen voor de baby (edit: ik heb even wat opgezocht ... ) Daar heb ik tenminste nooit iets over gehoord. Wel had ik er zelf nadelen van, na de bevalling... ik heb wekenlang met vreselijke hoofdpijn gelopen. Er was namelijk wat ruggemergvloeistof gelekt (niet helemaal goed geprikt...) en daar kun je last van hebben. Nogal dus... dat was echt heel vervelend hoor. Ik kon pas na twee weken goed rechtop zitten zonder die hoofdpijn.

Bij Emma en Julia ben ik lekker thuis bevallen zonder poespas, veel fijner. Wel pijnlijk, maar in totaal niet pijnlijker dan de bevalling van Noa, waar ik pethidine én een ruggenprik heb gehad.

Pethidine was ik trouwens ook absoluut niet van te spreken...
Goed artikel. Eigenlijk zei ze hetzelfde maar er werd door haar inderdaad een sterk waardeoordeel aan gehangen, kennelijk kan ik daar niet heel goed tegen. En er was inderdaad een folder die ze gisteren liet zien die we volgens haar van de vk hadden gekregen. Die folder heb ik dus niet gehad...
Er was nog een andere vorm van pijnbestrijding. Nubeïne ofzo. Ze vertelde dat veel vrouwen in slaap vallen tussen de weeën door en dat na afloop als zeer vervelend ervaren.
pi_81003383
eigenlijk is ze dus gewoon tegen pijnstilling en moet je alles met je oerkracht doen ofzo?!
maar mijn nekharen gaan dus echt overeind staan van dat soort mensen
iedereen mag toch lekker zelf weten hoe je bevalt en of je daar pijnstilling bij wil hebben...
pi_81003439
Tessie, spannend de 20-weken echo!

Lies, succes met de laatste verhuis-loodjes

Pessie? Welke oefeningen zou je moeten doen als je nog niet op zwangerschapsgym bent geweest en dus niet weet welke het zijn?

Sonnetje, over een maand is je babykamer dus gewoon helemaal af
Mooi op tijd toch

Over de ruggenprik weet ik niets.... in 1991 was dat bij een bevalling zonder complicaties helemaal geen optie, en had men in NL nog vooral de houding van "pijnloos bevallen is nonsens".
Inmiddels is het allemaal een beetje anders, en ik denk dat het voor een hoop vrouwen erg prettig is dat de mogelijkheid er wel is.
Hoe ik er in december over denk kan ik nu nog niet inschatten, maar ik teken voor een bevalling als die in 1991.
pi_81003567
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:40 schreef pessie het volgende:

[..]

Goed artikel. Eigenlijk zei ze hetzelfde maar er werd door haar inderdaad een sterk waardeoordeel aan gehangen, kennelijk kan ik daar niet heel goed tegen. En er was inderdaad een folder die ze gisteren liet zien die we volgens haar van de vk hadden gekregen. Die folder heb ik dus niet gehad...
Er was nog een andere vorm van pijnbestrijding. Nubeïne ofzo. Ze vertelde dat veel vrouwen in slaap vallen tussen de weeën door en dat na afloop als zeer vervelend ervaren.
Ik heb deze folder gekregen van de vk: http://www.knov.nl/docs/uploads/Hoe_ga_je_om_met_pijn.pdf
  dinsdag 4 mei 2010 @ 12:59:14 #235
259886 pessie
pi_81003985
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:42 schreef Sonnetje85 het volgende:
eigenlijk is ze dus gewoon tegen pijnstilling en moet je alles met je oerkracht doen ofzo?!
iedereen mag toch lekker zelf weten hoe je bevalt en of je daar pijnstilling bij wil hebben...
Dat woord heeft ze inderdaad vaak gebruikt... Begrijp me niet verkeerd, dat ik thuis wil bevallen betekent dat ik het op "oerkracht" wil doen, maar ze was zo stellig.

En wat betreft de oefeningen. Je spant je bekkenbodemspieren aan en nog iets verder aan en nog iets verder aan en dan laat je ze weer los. Ofzoiets. En dan worden ze sterker. Helpt ook bij weinig ongewild (d of t?) urineverlies.

Oh en dat was inderdaad de folder die ze liet zien. Kan ik nu even rustig doorlezen
pi_81004328
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:42 schreef Sonnetje85 het volgende:
Mee eens! Ik teken waarschijnlijk gelijk weer voor pijnstilling...
Ik kreeg een infuus met een pompje erbij en ik kon zelf op het pompje duwen als ik wat meer wilde hebben. Er zat natuurlijk een max aan binnen een bepaalde tijd. Het was ook meer psychisch, want ik zat te duwen en mijn man zag dat ik allang aan mijn max zat en er dus niets meer bij kon en ik maar denken dat het werktte....hahaha. Weet niet precies wat dit is geweest.
pi_81004348
Dat is volgens mij remifentanil
pi_81004429
Wij hebben ook af en toe oefeningen voor de bekkenbodemspier gedaan. Onze cursusleidster was van mening dat het niet de bedoeling is om die op dat moment te trainen, want, zo zei ze, hoe slapper de bekkenbodem, hoe "makkelijker" de bevalling: je laat het immers makkelijk los allemaal. Als je aan het bevallen bent, moet je die spier vooral niet vast zetten en vrouwen met een meer getrainde bekkenbodemspier, hebben vaak moeite om hem helemaal "los" te laten hangen.

Ook schijnt het hormonaal niet te kunnen: het trainen van spieren als je zwanger bent, maar dat weet ik niet zo goed meer.

Wel zei ze dat het belangrijk is dat je je bewust bent van die spier, zodat je ná de bevalling hem kunt trainen om ongemakken zoals incontinentie te voorkomen.

Gisteren trouwens de laatste les gehad en we kregen een boekje: jouw eerste vijf jaar.... Da's lang bijhouden dacht ik
Na onze les was er een terugkom les met baby's, dat was zó aandoenlijk, allemaal verse beebs
Want ze lacht alleen nog naar mij!
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:12:02 #239
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81004432
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:40 schreef pessie het volgende:

[..]

Nou, ik heb de eerste keer op pethidine heerlijk geslapen (ik was gewoon een beetje van de wereld) en dat vond ik helemaal niet vervelend! En nu de 2e keer met de ruggeprik heb ik ook wat liggen dommelen. Zalig!
Geen idee waarom ik dat vervelend zou vinden. Hoewel... mss zijn er vrouwen die vinden dat ze alles van A tot Z mee MOETEN maken, maar die zouden dan wrsch ook weer geen pijnstilling overwegen.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:13:41 #240
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81004488
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 12:59 schreef pessie het volgende:

[..]

Dat woord heeft ze inderdaad vaak gebruikt... Begrijp me niet verkeerd, dat ik thuis wil bevallen betekent dat ik het op "oerkracht" wil doen, maar ze was zo stellig.
In het ziekenhuis, met of zonder pijnstilling, zit er ook nog genoeg oerkracht in hoor. Dat vind ik sowieso al kul dus.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:20:44 #241
259886 pessie
pi_81004742
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:13 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

In het ziekenhuis, met of zonder pijnstilling, zit er ook nog genoeg oerkracht in hoor. Dat vind ik sowieso al kul dus.
Zij deed het een beetje voorkomen alsof je de oerkracht uitschakeld bij het gebruik van pijnstilling. Nou ja, ben benieuwd wat ze volgende week gaat zeggen... Ik ga even in bed liggen.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:27:46 #242
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81005034
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:20 schreef pessie het volgende:

[..]

Zij deed het een beetje voorkomen alsof je de oerkracht uitschakeld bij het gebruik van pijnstilling. Nou ja, ben benieuwd wat ze volgende week gaat zeggen... Ik ga even in bed liggen.
Mag ze de volgende keer bij mij komen kijken, dat was echt wel oerkracht hoor!
pi_81005367
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:13 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

vind ik dus ook
ik wil in het ziekenhuis bevallen, niet vanwege de pijnstilling, maar vind het gewoon prettiger dat alles aanwezig is daar.
Dat ik niet hals over kop naar het ziekenhuis moet als er iets niet goed gaat ofzo.

Ach voorlopig is t nog niet zover hier... 10 weken duurt nog heeel lang toch
  dinsdag 4 mei 2010 @ 13:38:11 #244
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_81005462
Ja hoor! Komt geen eind aan!
Denk je straks als je in week 39 zit.
pi_81005542
ja dat dacht ik al ja
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:00:41 #246
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81006397
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 13:12 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Nou, ik heb de eerste keer op pethidine heerlijk geslapen (ik was gewoon een beetje van de wereld) en dat vond ik helemaal niet vervelend! En nu de 2e keer met de ruggeprik heb ik ook wat liggen dommelen. Zalig!
Geen idee waarom ik dat vervelend zou vinden. Hoewel... mss zijn er vrouwen die vinden dat ze alles van A tot Z mee MOETEN maken, maar die zouden dan wrsch ook weer geen pijnstilling overwegen.
Had ik inderdaad ook helemaal geen last van dat ik nog wat heb liggen dutten

En wat deze post van pessie betreft
quote:
Tessie wat betreft de ruggeprik. Het ging iets van: Je krijgt een slang in je rug, die wordt erin gezet door de anesthesist, je man is daar niet bij. Vervolgens krijg je ook een katheter want de baby moet langs de blaas en als die vol zit past de baby er niet langs. Ook een infuus is nodig omdat vaak door het zetten van de ruggeprik de weeën of verdwijnen of veel minder worden dus moeten ze de mogelijkheid hebben een-of-ander-goedje in je te spuiten en je ligt aan een monitor zodat ze de baby in de gaten kunnen houden. Oh ja nu ben ik vergeten te vertellen dat wanneer je gaat vragen om een ruggeprik dit voor 7 cm moet zijn want daarna zetten ze em niet meer. En als je erom hebt gevraagd moeten ze eerst een uur lang de hartslag van de baby in de gaten houden zodat ze weten dat de conditie van de baby goed is. Als die niet goed is krijg je geen ruggeprik. En ze deed alsof alles tot 5 a 6 cm wel te doen is en je daarna dus niet echt meer een ruggeprik mag. Toen ook nog de uitdrijfhorror: Als je een ruggeprik hebt kan het zijn dat die niet goed is uitgewerkt waardoor een vrouw niet weet hoe ze moet persen waardoor de kans op een tangverlossing weer veel groter wordt.
Mijn man was erbij toen ze de ruggenprik hebben gezet. Ik lag toen al een paar uur aan de monitor (daar hebben ze me direct aan gekoppeld vanaf het moment dat ik in het verloskwartier was).
Toen ik een paar uur mijn ruggenprik had gehad hebben ze me laten plassen want je weet ook niet of je blaas vol is of niet

En alles te doen tot 5 à 6 cm? Om 22u hebben ze mij met een ballonsonde ingeleid en om 10u 's ochtends had ik nog steeds maar 3 cm, maar wel al constant om de 2 minuten weeën. Ik was echt doodop en was zo blij om na de ruggenprik nog even te kunnen slapen
En wat de bevalling zelf betreft? Ik voelde al heel lichtjes langs mijn linkerkant de weeën dus ik wist wel wanneer ik moest persen. Maar de vroedvrouw voelde aan mijn buik wanneer er een wee opkwam (keek zelfs niet naar de monitor) en zei me wanneer ik moest inademen en wanneer en hoe lang ik moest persen en dat is heel erg vlot gegaan. Een tang is er niet aan te pas gekomen Eerste keer persen om 12.35u en om 12.54u was Thomas bevallen.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:07:47 #247
185640 vrouwtje-theelepel
Vrouwtje-theelepel
pi_81006701
Mijn vriend mocht ook gewoon mee met het zetten van de ruggenprik. Ik vond het heerlijk! Mijn ontsluiting wilde niet vorderen, ik bleef hangen op 3 centimeter. Ik kreeg een ruggenprik, weg pijn. Ik heb lekker 2 uurtjes liggen dommelen. Toen had ik een poepgevoel en het was al 9 centimeter! Ik vond het jammer dat ie met persen uit moest, ik heb 1,5 uur geperst en ben zonder tang of pomp bevallen.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:14:53 #248
61183 leonieke
Dan toch?
pi_81007057
Mijn ontsluiting is wel pas goed op gang gekomen na de ruggenprik, maar ik kreeg ook tegelijkertijd baxters met medicatie om de ontsluiting op gang te brengen. Van vrienden hoor ik vaak dat een ruggenprik alles stil legt, dus ik vermoed dat het aan de baxters lag dat de ontsluiting toch goed vorderde
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:19:50 #249
185640 vrouwtje-theelepel
Vrouwtje-theelepel
pi_81007273
Wat zijn Baxters? Ik had overigens een ingeleide bevalling.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 14:25:59 #250
253104 Hobbesje
Wachten duurt lang....
pi_81007530
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:07 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
Mijn vriend mocht ook gewoon mee met het zetten van de ruggenprik. Ik vond het heerlijk! Mijn ontsluiting wilde niet vorderen, ik bleef hangen op 3 centimeter. Ik kreeg een ruggenprik, weg pijn. Ik heb lekker 2 uurtjes liggen dommelen. Toen had ik een poepgevoel en het was al 9 centimeter! Ik vond het jammer dat ie met persen uit moest, ik heb 1,5 uur geperst en ben zonder tang of pomp bevallen.
Precies: juist omdat je je dan ineens wel ontspant gaat de ontsluiting vaak beter. Niet dat dat hier geholpen heeft, maar ik heb er wel lekker op liggen slapen 's middags.

En wat de baby betreft: door de ruggenprik krijg je meestal ook een infuus aangelegt. Hierdoor hebben ze blijkbaar ook wat meer kans op geelzien is mij verteld door de verpleegkundige. En in het artikel staan nog wat meer nadelen voor de baby in de eerste dagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')