Dat was bij ons echt een slagveld. 4.8 gemiddeld geloof ik, en geen enkele 10, 3 9'ens op een groep van 680 mensen.quote:Op zondag 25 april 2010 19:28 schreef Kimochi het volgende:
Woensdag tentamen Inl. Strafrecht...
Tevens TVP.
Oefententamens gaan tot nu toe wel goed. 't Is meerkeuze, dat scheelt al een hoop.quote:Op zondag 25 april 2010 19:36 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Dat was bij ons echt een slagveld. 4.8 gemiddeld geloof ik, en geen enkele 10, 3 9'ens op een groep van 680 mensen.
Ik vond meerkeuze altijd moeilijkerquote:Op zondag 25 april 2010 19:38 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Oefententamens gaan tot nu toe wel goed. 't Is meerkeuze, dat scheelt al een hoop.
In het tentamen inl. strafrecht zaten bij mij een stuk of tien vragen uit het werkboek (zaten oefententamens in als ik het me goed herinner) waarbij de namen waren veranderd. Misschien handig om dat ook even door te nemen dusquote:Op zondag 25 april 2010 19:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ben ook Inl Strafrecht aan het doen, maar ik ga lekker voor de her..... tentamen zit veel te kort op de colleges
Vanavond de laatste pagina's van Mevis!
Maarre.... wat is nou handiger qua tactiek om te leren? Leren zodat je weet waar alles staat in de Sv of Sr of alle feitjes uit je hoofd leren?
Ok dan, er zitten nu geen oefententamens in het wb, maar wel opgaven. Anyway ik gaat erop letten iig, thx.quote:Op zondag 25 april 2010 20:01 schreef xxiessiexx het volgende:
[..]
In het tentamen inl. strafrecht zaten bij mij een stuk of tien vragen uit het werkboek (zaten oefententamens in als ik het me goed herinner) waarbij de namen waren veranderd. Misschien handig om dat ook even door te nemen dus
Ik heb zeker een punt extra gehaald op dat tentamen dankzij het maken van oudere tentamens. Vragen die ik nooit geweten had, had ik toch goed omdat ik gewoon nog het antwoord wist van de vorige keer dat ik de vraag gezien had. Zet dus in op oefententamens.quote:Op zondag 25 april 2010 21:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ok dan, er zitten nu geen oefententamens in het wb, maar wel opgaven. Anyway ik gaat erop letten iig, thx.
Het verstandigst is om je aan te leren wanneer je een casus leest, direct te achterhalen wat zij willen weten. Poging? Prima. Wat weet ik van poging? Ik welke titel staat het? Zijn er arresten die ik geleerd heb relevant (vaak wel)?quote:Op zondag 25 april 2010 19:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ben ook Inl Strafrecht aan het doen, maar ik ga lekker voor de her..... tentamen zit veel te kort op de colleges
Vanavond de laatste pagina's van Mevis!
Maarre.... wat is nou handiger qua tactiek om te leren? Leren zodat je weet waar alles staat in de Sv of Sr of alle feitjes uit je hoofd leren?
Nozems op een brug idd. Hogere posterieure regelgeving maakt lagere anterieure regelgeving niet onverbindend indien het doel van de regels anders is.quote:Op zondag 25 april 2010 22:35 schreef Orbis het volgende:
[..]
Trouwens: waar ging het Emmense Baliekluiver-arrest ook weer over? Mij staat iets bij van Staats- en Bestuursrecht met hangjongeren op een brug, of iets dergelijks?
Juist, dat was het. De rechtsregel is in het tweedejaarsvak Staats- en Bestuursrecht wel even genoemd, maar de naam van het arrest niet. Jammer, want het is een geinige naam. Net zoals Wilnisser Visser niet genoemd is, het klinkt gewoon te leuk om niets mee te doen!quote:Op maandag 26 april 2010 01:34 schreef aaipod het volgende:
[..]
Nozems op een brug idd. Hogere posterieure regelgeving maakt lagere anterieure regelgeving niet onverbindend indien het doel van de regels anders is.
Ik meen dat dat de standaard maximum verhoging was bij meerdere beschuldigingen in strafzaken.quote:Op maandag 26 april 2010 15:09 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe weet jij dat het om een ambtenaar gaat?Of waarom vermeerderen met 1/3?
Volgens Stein/Rueb is de ratio hiervan dat het mogelijk moet zijn om dit soort zaken om redenen van privacy - die niet voldoende wordt beschermd doordat de zaak achter gesloten deuren wordt behandeld - in een ander arrondissement aan te brengen dan waar de betrokkenen wonen. Zie Kamerstukken II 1999/00, 26855, nr 3, p. 153.quote:Op maandag 26 april 2010 15:05 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Een eerstejaars-vraag van mijn kant dan: Wat is de ratio achter art. 270 lid 2 Rv?
Ik heb volgende week weer oefenrechtbank, en ook ik ben OvJ.quote:Op maandag 26 april 2010 14:27 schreef Smart_ass het volgende:
Jaaa ik heb een vraag. Beetje stom wel, maar ik weet het gewoon echt niet.Morgen heb ik oefenrechtbank, en ik ben officier. Requisitoir heb ik eigenlijk al af, maar nu de eis..
Het gaat namelijk om eenvoudige belediging en wederspannigheid. Hiervoor staan geldboete van de 2e en 3e categorie (of gevangenisstraf, maar dat leek me een beetje overdreven, gezien de casus). Ik heb op om.nl gekeken voor richtlijnen, maar daar kwam ik niet echt uit. Boete van de 2e categorie is max. ¤3700, 3e categorie is max. ¤7400.
Wat is nu een redelijke eis?
Waarom pak je niet een orientatiepunt van het OM? Zie bijv.quote:Op maandag 26 april 2010 14:27 schreef Smart_ass het volgende:
Jaaa ik heb een vraag. Beetje stom wel, maar ik weet het gewoon echt niet.Morgen heb ik oefenrechtbank, en ik ben officier. Requisitoir heb ik eigenlijk al af, maar nu de eis..
Het gaat namelijk om eenvoudige belediging en wederspannigheid. Hiervoor staan geldboete van de 2e en 3e categorie (of gevangenisstraf, maar dat leek me een beetje overdreven, gezien de casus). Ik heb op om.nl gekeken voor richtlijnen, maar daar kwam ik niet echt uit. Boete van de 2e categorie is max. ¤3700, 3e categorie is max. ¤7400.
Wat is nu een redelijke eis?
Waarom kiezen ze dan niet gewoon voor de vrije keuze van het forum door partijen, maar leggen ze dit weer vast in een apart artikel?quote:Op maandag 26 april 2010 17:34 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Volgens Stein/Rueb is de ratio hiervan dat het mogelijk moet zijn om dit soort zaken om redenen van privacy - die niet voldoende wordt beschermd doordat de zaak achter gesloten deuren wordt behandeld - in een ander arrondissement aan te brengen dan waar de betrokkenen wonen. Zie Kamerstukken II 1999/00, 26855, nr 3, p. 153.
quote:Artikel 270
1. Indien de rechter, zonodig ambtshalve, beslist dat niet hij, maar een andere rechter van gelijke rang bevoegd is, verwijst hij de zaak in de stand waarin deze zich bevindt, naar die andere rechter. De griffier zendt een afschrift van de beschikking aan de rechter naar wie de zaak is verwezen. Verwijzing als bedoeld in dit lid vindt niet plaats indien de verzoeker en de opgeroepen belanghebbenden hebben aangegeven dat zij geen verwijzing wensen.
2. In zaken met betrekking tot echtscheiding, scheiding van tafel en bed, ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed en ontbinding van een geregistreerd partnerschap en daarmee verband houdende verzoeken tot het treffen van een voorlopige voorziening of een nevenvoorziening, vindt een verwijzing als bedoeld in het eerste lid slechts plaats indien de andere echtgenoot of geregistreerde partner de bevoegdheid betwist.
3. Tegen de beslissing waarbij een betwisting van bevoegdheid wordt verworpen of de zaak naar een andere rechter wordt verwezen, is geen hogere voorziening toegelaten. De rechter naar wie de zaak is verwezen, is aan die verwijzing gebonden. De vorige zin mist toepassing indien de rechter zich tevens absoluut onbevoegd verklaart en de zaak verwijst naar een hogere rechter.
De oriëntatiepunten zijn voor de straftoemeting van de rechters. Voor het OM gelden de Bos/Polaris richtlijnen. Subtiel verschil, maar goed. Die richtlijnen zijn (in tegenstelling tot de oriëntatiepunten) recht in de zin van 79 RO, en dus toetsbaar in cassatie. Je mag dus niet zomaar ten nadele van de verdachte van de richtlijnen afwijken (dat kan eventueel wel gemotiveerd).quote:Op maandag 26 april 2010 18:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Waarom pak je niet een orientatiepunt van het OM? Zie bijv.
Wederspannigheid (180 Sr): http://www.rechtspraak.nl(...)ten.htm#wederspannig en
Belediging van een ambtenaartje: http://www.rechtspraak.nl(...)unten.htm#belediging
En dan ff wat knutselen eventueel met meerdaadse samenloop (1/3 extra dagt ik) en klaar is Klara...
De forumkeuze is van toepassing in de dagvaardingsprocedure. Bij verzoekschriften (zoals bij echtscheiding het geval is) werkt dit niet, omdat er geen "partijen" zijn.quote:Op maandag 26 april 2010 18:59 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Waarom kiezen ze dan niet gewoon voor de vrije keuze van het forum door partijen, maar leggen ze dit weer vast in een apart artikel?
Dit is het artikel overigens, voor andere mensen die geen wetbundel bij de hand hebben.
[..]
Derde jaar, maar ik in m'n vierde jaar.quote:Op maandag 26 april 2010 19:09 schreef Phaelanx_NL het volgende:
In welk jaar krijgen jullie de oefenrechtbank?
Ah idd, mijn fout. Vandaag pas begonnen met de verzoekschrift procedure, dus ik moet nog even wennen.quote:Op maandag 26 april 2010 19:10 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
De forumkeuze is van toepassing in de dagvaardingsprocedure. Bij verzoekschriften (zoals bij echtscheiding het geval is) werkt dit niet, omdat er geen "partijen" zijn.
Klopt (behalve als alle belanghebbenden zijn verschenen en geen verwijzing wensen, zie 270 lid 1)quote:Op maandag 26 april 2010 19:16 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Ah idd, mijn fout. Vandaag pas begonnen met de verzoekschrift procedure, dus ik moet nog even wennen.![]()
Bij verzoekschriften is het dus in principe de woonplaats van de verzoeker, maar kan moet er bij aanbrengen bij een relatief onbevoegd gerecht ambtshalve verwezen worden tenzij het gaat om een zaak als genoemd in art. 270 lid 2 RV, want dan is er een betwisting van bevoegdheid nodig?
Dat zou wel kunnen, maar wie moet dat doen? Moet de rechter even bellen of moet de verzoeker dat doen? Bij verzoekschriften werkt dat gewoon niet echt goed.quote:Snap nog steeds niet helemaal waarom de verweerder niet gewoon om toestemming moet worden gevraagd eigenlijk.
quote:Voor scheidingszaken geeft het tweede lid nog een iets soepeler regeling: verwijzing vindt slechts plaats indien de andere echtgenoot de bevoegdheid betwist. Een scheidingszaak die bij een relatief onbevoegde rechter is aangebracht, zal dus niet worden verwezen als de andere echtgenoot niet in de procedure verschijnt. Hierdoor wordt de huidige praktijk, inhoudende dat met name in scheidingszaken soms om redenen die te maken hebben met de privacy van de betrokkenen de zaak, met instemming van die betrokkenen, in een ander arrondissement wordt aangebracht dan dat waar de echtgenoten wonen, in stand gelaten. Dit tussensysteem lijkt ons voor verzoekschriftprocedures aanvaardbaar, omdat de betrokkene om wiens belang het gaat altijd zelf of via zijn procesvertegenwoordiger kan aangeven dat hij of zij slechts wil procederen voor de rechter die de wet hem of haar toekent. Vraagt een verschenen betrokkene echter niet zelf om verwijzing, dan is er geen reden hem of haar een bescherming te verlenen die hij of zij, naar men in die situatie mag aannemen, zelf niet wenst. Dat zou een te starre benadering zijn van het bevoegdheidsrecht, dat ook in verzoekschriftprocedures enige soepelheid moet hebben. Wij herhalen in dit verband nog eens dat steeds bedacht moet worden dat er voor de relatieve bevoegdheid wel een regeling moet zijn, maar dat voor het interne Nederlandse recht de vraag welke rechter bevoegd is, doorgaans niet zeer gewichtig is. Dat geldt ook voor verzoekschriftprocedure
Ok, bedankt voor je uitlegquote:Op maandag 26 april 2010 19:37 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Dat zou wel kunnen, maar wie moet dat doen? Moet de rechter even bellen of moet de verzoeker dat doen? Bij verzoekschriften werkt dat gewoon niet echt goed.
Bovendien gaat het misschien niet om de privacy van beide betrokkenen. Als de ander echt actief toestemming moet geven, kan ie weleens dwars gaan liggen als ie weet dat het voor de verzoeker belangrijk is.
K*t ja. Gooide ze ff door elkaar, surryquote:Op maandag 26 april 2010 19:02 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
De oriëntatiepunten zijn voor de straftoemeting van de rechters. Voor het OM gelden de Bos/Polaris richtlijnen. Subtiel verschil, maar goed.
Ik heb precies hetzelfde.quote:Op maandag 26 april 2010 20:17 schreef Maharbal het volgende:
Damn, een gigantische motivatiedip zo een maand voor de laatste tentamens van dit jaar.
Ik ben nu dan wel begonnen met leren alvast, maar ik heb werkelijk waar nergens zin in. Een aantal casus die ik moet uitwerken, scriptie, studeren voor tentamens...ik heb nergens zin in en heb erg veel moeite om mezelf op dit moment te motiveren.
Ik heb 't idee dat ik "eindelijk" opgebrand begin te raken (dit jaar dan)
Dat had ik inderdaad zelf ook gevonden, maar het downloaden en openen lukte hier niet. Maar studiegenootje zei dat ze ¤500 eiste, en ik denk dat wel redelijk kloppend is als ik zo die oriëntatiepunten zie. Bovendien gaat het allemaal meer om de presentatie dan om de inhoud, dus zolang het niet een heel absurd bedrag is, is het wel oke.quote:Op maandag 26 april 2010 19:56 schreef Dr_Strangelove het volgende:
Nou, zo'n fout is dat niet, omdat uitspraken van rechters en ook de oriëntatiepunten best goed gebruikt kunnen worden door een OvJ. Maar Bos/Polaris is min of meer dwingend voor een OvJ, dus moet je die er eigenlijk ook altijd wel even bijpakken.
En ik had nog nooit van Bos/Polaris of de oriëntatiepunten gehoord toen ik eerstejaars was.
Laat me raden: jouw vriendin is cker terug?quote:Op maandag 26 april 2010 20:17 schreef Maharbal het volgende:
Damn, een gigantische motivatiedip zo een maand voor de laatste tentamens van dit jaar.
Ik ben nu dan wel begonnen met leren alvast, maar ik heb werkelijk waar nergens zin in. Een aantal casus die ik moet uitwerken, scriptie, studeren voor tentamens...ik heb nergens zin in en heb erg veel moeite om mezelf op dit moment te motiveren.
Haha, ja dat wel, maar ik had het ervoor ook al.quote:Op maandag 26 april 2010 20:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Laat me raden: jouw vriendin is cker terug?![]()
quote:Op maandag 26 april 2010 20:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
cker?! All|UszZz g0eDdt meT j0Uuquote:Op maandag 26 april 2010 20:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |