Ow, snap het al. Het is een christelijke partij (al snap ik niet wat er christelijk is aan die partij) dus we moeten de voorstellen van die partij bijvoorbaat al afknallen.quote:Het partijbestuur van de christendemocraten stelde daarop dat gemeenten wel de vrijheid moeten hebben om zelf de balans op te maken tussen het belang van zondagsrust, toerisme en de economie. Daar ging het congres mee akkoord

Je komt steeds met datzelfde verwijt terwijl dat iets is wat jij ook doet. Als jij pro-koopzondagen bent, ook in andere steden, bepaal je voor mij dat de zondagen hier voortaan de winkels open zijn. Dat is geen liberale keuze van jou, wellicht is dat net zo beperkend voor mij als wanneer bij jou de winkels op zondag dicht zouden gaan. Dat mijn argumenten voor jou minder zwaar wegen doet er natuurlijk niet toe, ik blijf het willen.quote:Op maandag 26 april 2010 09:51 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Gaat je wens ongevraagd invloed uit te oefenen op anderen zelfs zo ver? Toe maar.
Valt te bezien, ik lees genoeg tegenargumenten in dit topic. Bovendien denk ik dat 1 dag geen mogelijkheid naar winkels te gaan wel degelijk de maatschappelijke moraal ten goede komt.quote:Ik denk dat we vrij objectief kunnen vaststellen dat jouw keuze slechts voor de vorm net zo veel waard is. Praktisch bezien is mijn keuze beter, afgaande op de economische en maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste jaren.
Weer die onterechte angst. Dat doe jij ook. Dat doen politici ook. Volledige vrijheid in een samenleving bestaat niet en kan niet. Overigens zit er wel een fout in je verwijt: ik kan mijn mening gelukkig niet ongestoord aan anderen opdringen. Wat ik hier doe is slechts mijn mening uiten op dit forum, en dat stoort jou al blijkbaar. Daar moet je iets aan doen.quote:Ik ben eventueel wel bereid dat toe te lichten, mocht je denken dat ik dit slechts zeg om m'n gelijk te krijgen.
Nee, het maakt me niet bang nee. Maar het stoort me wel enorm dat mensen als jij menen ongestoord hun persoonlijke mening aan anderen op kunnen dringen omdat ze "ideeen hebben over wat goed is voor de samenleving en de mens an sich".
Zelfde geldt voor jou.quote:Tuurlijk, op een zeker moment kom je op een punt dat dit gebeurt. Maar daar dien je voorzichtig mee te zijn. Dit lijkt me nu bij uitstek een punt waarop je uit fatsoen je mening bij jezelf houdt en je zelf je verantwoordelijkheid neemt voor je behoefte aan rust, in plaats van van anderen te verlangen zich naar jouw wensen te schikken.
Plan je dagen maar anders in, zoek zondag eens een andere bezigheid dan winkelen. Ga eens daadwerkelijk een dorp bezoeken, want als je door mijn visie en manier van argumenteren denkt dat ik provinciaal ben zit je al zo verstokt in je eigen mening dat je andere meningen niet meer kan plaatsen. Zondag is een uitstekende dag om dat te doen, in dorpen zijn dan de winkels vaak dicht.quote:Je komt enorm provinciaal op me over anders.
Ik denk dat iemand die ten koste van anderen rust nastreeft in een winkel cq recreatiegebied toch nét een tikkeltje blinder, sorry.

Omdat er nou eenmaal veel mensen in dit land wonen met een geloofsovertuiging? Pas op de plaats, wellicht? Zij houden in veel opzichten ook rekening met jou, andersom komt ook wel eens voor, dat is nou eenmaal zo in een vrije samenleving. Althans, zij hebben het recht een partij op te richten en hun belangen na te streven, en als zij aan de macht komen heb je er nou eenmaal mee te dealen dat hun wensen wellicht op andere gronden gebaseerd zijn dan jouw wensen.quote:Op maandag 26 april 2010 12:10 schreef Red_85 het volgende:
Waarom moet ik mij houden aan een geloofsovertuiging in een land van vrijheid??
Mij maakt die zondag geen flikker uit of ik vrij ben, moet werken of als ik wil winkelen. Ik bepaal dat zelf. Waarom willen ze aan de ene kant een 24 uurs economie en aan de andere kan zondagsrust?

Winkelier kiest daar niet voor, dat doet de wetgever.quote:Op maandag 26 april 2010 12:09 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Als de winkelier kiest om op zaterdag wel open te zijn, en op zondag niet.
Waar maak je je dan druk om?

Dus ook maar op vrijdag dicht voor de moslims, en op zaterdag voor de joden?quote:Op maandag 26 april 2010 12:22 schreef Taurus het volgende:
[..]
Omdat er nou eenmaal veel mensen in dit land wonen met een geloofsovertuiging? Pas op de plaats, wellicht? Zij houden in veel opzichten ook rekening met jou, andersom komt ook wel eens voor, dat is nou eenmaal zo in een vrije samenleving. Althans, zij hebben het recht een partij op te richten en hun belangen na te streven, en als zij aan de macht komen heb je er nou eenmaal mee te dealen dat hun wensen wellicht op andere gronden gebaseerd zijn dan jouw wensen.
Daarom.

On-zin.quote:Op maandag 26 april 2010 12:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je komt steeds met datzelfde verwijt terwijl dat iets is wat jij ook doet. Als jij pro-koopzondagen bent, ook in andere steden, bepaal je voor mij dat de zondagen hier voortaan de winkels open zijn. Dat is geen liberale keuze van jou, wellicht is dat net zo beperkend voor mij als wanneer bij jou de winkels op zondag dicht zouden gaan. Dat mijn argumenten voor jou minder zwaar wegen doet er natuurlijk niet toe, ik blijf het willen.

Wetgever geeft ook de mogelijkheid om op zondag open te zijn.quote:Op maandag 26 april 2010 12:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Winkelier kiest daar niet voor, dat doet de wetgever.

Eerder werd mij geadviseerd een andere baan te zoeken als ik een baan zou hebben waardoor ik verplicht op koopzondagen moet werken.quote:Op maandag 26 april 2010 12:02 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik ben helemaal voor dergelijke sociale contracten, maar als de zondag een verplicht dicht dag wordt, dan hou ik geen dag meer over om te leven zoals ik wil.
In tegenstelling tot sommigen (blijkbaar) verkeer ik niet in de luxe positie om door de week boodschappen te doen voor de hele week, dus dat gebeurt op zaterdag, evenals zaken als het huis opruimen.
En dan gaat een ánder voor mij bepalen dat ik daar week in, week uit aan gebonden blijf? Dat ik maar een maand vooruit moet plannen als ik een keer de zaterdag wil gebruiken voor iets anders? Zodat zij lekker ongestoord over de grachten kunnen lopen?
Flikker gauw een eind op

Nee, alleen in toeristische gebieden met koopzondagen.quote:Op maandag 26 april 2010 12:25 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Wetgever geeft ook de mogelijkheid om op zondag open te zijn.

Mijn argument was dat ik geniet van een stille zondag waarop mensen iets anders doen dan winkelen. Waarop je inderdaad minder keuze hebt, lijkt mij heel goed voor dit volk. Daarnaast hou ik van een stille stad op een stille zondag, dat wandelt heel prettig. De Utrechtse grachten zijn op een koopzondag een ware ramp, stromen mensen en je kunt je niet normaal voortbewegen.quote:Op maandag 26 april 2010 12:24 schreef Zith het volgende:
[..]
On-zin.
Bij koopzondagen mag jij kiezen of je er heen gaat of niet: Pro-zondag mensen geven je dus een keuze.
Bij geen koopzondagen mag ik niet kiezen of ik er heen ga of niet: geen-zondag mensen geven mij dus geen keuze.

Als je niet wilt werken op zondagen, ja dan ga je toch wat anders doen? Dan ga je ook niet in de Horeca werken, of als verpleegster, of als agente, of in de procesindustrie, bij een benzinepomp, in een bioscoop, etc etcquote:Op maandag 26 april 2010 12:27 schreef Taurus het volgende:
[..]
Eerder werd mij geadviseerd een andere baan te zoeken als ik een baan zou hebben waardoor ik verplicht op koopzondagen moet werken.
We moeten allemaal rekening houden met bepaalde gebruiken en tradities in dit land. Ik zou dus zeggen: probeer je tijd anders in te plannen, er bestaat ook een koopavond en je kunt inderdaad ook van de zondag gebruik maken het huis op te ruimen, kun je de hele zaterdag winkelen. Ik winkel zelf maar twee keer per maand, als het niet minder is, gruwelijke hekel aan. Advies: blijf uit de buurt van de pashokjes, gewoon alles mee naar huis nemen en een week later terugbrengen, scheelt tijd.
Ik mag toch die mening wel hebben overigens? Waarom heb je daar zo'n moeite mee? En dan ben ik nog niet gelovig, maar als het CDA het op geloofsgronden doet is dat een nog sterker argument (niet voor jou, maar wel voor de samenleving als geheel).

Ga je lekker op de Utrechtse Heuvelrug wandelen.quote:Op maandag 26 april 2010 12:31 schreef Taurus het volgende:
[..]
Mijn argument was dat ik geniet van een stille zondag waarop mensen iets anders doen dan winkelen. Waarop je inderdaad minder keuze hebt, lijkt mij heel goed voor dit volk. Daarnaast hou ik van een stille stad op een stille zondag, dat wandelt heel prettig. De Utrechtse grachten zijn op een koopzondag een ware ramp, stromen mensen en je kunt je niet normaal voortbewegen.
Als jij voor mij wilt beslissen dat de zondagen voortaan allemaal koopzondagen worden beperk je mij dus in mijn keuze, evengoed als ik jou in je keuze beperk als jij niet meer op zondag kunt winkelen. Ik kan niet meer op zondag wandelen.
Ik weet oprecht niet wat beter/meer van waarde is: winkelen of wandelen. Ik zou zeggen het tweede, volgens mij worden we allemaal ook wat te zwaarlijvig tegenwoordig.

Als daar genoeg animo voor is, wat ik betwijfel. Maar wellicht komt dat ooit eens, ja. Dat is nu toch helemaal niet aan de orde? Pro-koopzondagers winnen steeds meer terrein, als de secularisering zich verder ontwikkelt komt vanzelf de dag dat winkels zeven dagen per week open zijn. Het enige dat ik hier propageer is behoud van de rustdag, en als er nog een partij is in de regering die dat ook vindt juich ik dat toe. Ik zou het wel willen vertragen, die zeven dagen per week open, in ieder geval gedurende mijn leven. Meer niet, dergelijke opwinding zoals die plaatsvindt in dit topic is nergens voor nodig.quote:Op maandag 26 april 2010 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus ook maar op vrijdag dicht voor de moslims, en op zaterdag voor de joden?

Ga je lekker op zaterdag winkelen.quote:Op maandag 26 april 2010 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ga je lekker op de Utrechtse Heuvelrug wandelen.

Dat is iets tussen mij en de winkelier, niet aan jouquote:

Inderdaad. Die goddeloze politieagenten en brandweerlui horen ook de Zondagsrust te respecteren.quote:Op zondag 25 april 2010 11:27 schreef Knip het volgende:
Dus alleen winkelpersoneel heeft het "recht" om op zondag thuis te zitten. Wat dan van
Ziekenhuispersoneel
Brandweer
Politie
Spoedtandartsen
In een electriciteitscentrale wordt toch ook op zondag gewerkt?
Horecapersoneel

Waarom moet jij dat voor anderen bepalen? Ik ga zelf nooit voor 19:00 naar de supermarkt, maar ik heb er geen probleem mee als anderen dat wel doen.quote:

Keuzes die je maakt als ondernemer.quote:Op maandag 26 april 2010 12:46 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ik vind 't eigenlijk wel een mooi voorstel, op zondag dicht. Ik werk in een klein winkeltje, zaterdagen en zondagen werken we met zijn 3en, in totaal zijn er 4 werknemers.
Eerlijk is eerlijk, ik baal als een idioot van de zaterdagen werken en zal ook binnenkort op zoek gaan naar ander werk. Rond kerst moeten we meerdere koopzondagen doen, nog erger.
Dat winkeliers zelf de keus maken om op zondag open te blijven is ook niet helemaal waar. Mijn baas die werkt nu 6 dagen in de week, sinds de crisis. Als hij op zondag niet open gaat en de rest van het winkelcentrum wel, loopt hij inkomsten mis. Pas als er meerdere winkels in het centrum zijn die niet openen, wil hij ook wel dicht blijven.
Wat mij betreft mogen de winkels op zondag dus wel weer sluiten, met het oog op personeel. Iedereen heeft recht op een vrije dag, en er zijn nu mensen die daar volledig buiten vallen.
Aan de andere kant vind ik op zondag winkelen in Amsterdam of Utrecht vaak wel heel leuk

Misschien omdat ze toch geen vierentwintiguurseconomie willen. De vrije markt wordt omarmd door het CDA, maar op dit punt dan weer nietquote:Op maandag 26 april 2010 12:10 schreef Red_85 het volgende:
Waarom moet ik mij houden aan een geloofsovertuiging in een land van vrijheid??
Mij maakt die zondag geen flikker uit of ik vrij ben, moet werken of als ik wil winkelen. Ik bepaal dat zelf. Waarom willen ze aan de ene kant een 24 uurs economie en aan de andere kan zondagsrust?
 Hypocriet, ook omdat we allang een vierentwintiguurseconomie hebben, alleen nog niet in elke sector.
 Hypocriet, ook omdat we allang een vierentwintiguurseconomie hebben, alleen nog niet in elke sector.

Dit, dus.quote:Op zaterdag 24 april 2010 20:35 schreef Jahr00n het volgende:
winkeliers moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze open zijn en wanneer niet.

Nee, dat bepalen de individuele winkeliers voor zichzelf. En jij moet niet net doen alsof je daarvan slachtoffer bent want het kost jou niets als een winkelier beslist op een andere dag op en te zijn. Dat is juist de kern van de discussie.quote:Op maandag 26 april 2010 12:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je komt steeds met datzelfde verwijt terwijl dat iets is wat jij ook doet. Als jij pro-koopzondagen bent, ook in andere steden, bepaal je voor mij dat de zondagen hier voortaan de winkels open zijn.

quote:Op maandag 26 april 2010 12:16 schreef dromelijn het volgende:
Grappig om te zien dat dromelijn niet verder leest dan post 5
[..]
Weet je ook waar die C in CDA voor staat, en heb je kennis genomen van de opinie van de achterban?quote:Op maandag 26 april 2010 12:16 schreef dromelijn het volgende:
Ow, snap het al. Het is een christelijke partij (al snap ik niet wat er christelijk is aan die partij) dus we moeten de voorstellen van die partij bijvoorbaat al afknallen.

Jouw argument is simpelweg minder gewichtig dan de economische belangen van vele anderen die de tijd niet hebben, het inkomen niet kunnen missen, etc.quote:Op maandag 26 april 2010 12:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je komt steeds met datzelfde verwijt terwijl dat iets is wat jij ook doet. Als jij pro-koopzondagen bent, ook in andere steden, bepaal je voor mij dat de zondagen hier voortaan de winkels open zijn. Dat is geen liberale keuze van jou, wellicht is dat net zo beperkend voor mij als wanneer bij jou de winkels op zondag dicht zouden gaan. Dat mijn argumenten voor jou minder zwaar wegen doet er natuurlijk niet toe, ik blijf het willen.
Kan ik een eind in meegaan. Maar durf die maatschappelijke moraal dan ook daadwerkelijk te veranderen. Met symboolpolitiek als het afschaffen van koopzondagen verander je plat gezegd geen reet.quote:Valt te bezien, ik lees genoeg tegenargumenten in dit topic. Bovendien denk ik dat 1 dag geen mogelijkheid naar winkels te gaan wel degelijk de maatschappelijke moraal ten goede komt.
Politici zitten daarin ook fout wanneer er geen zeer duidelijk maatschappelijk belang mee wordt gediend.quote:Weer die onterechte angst. Dat doe jij ook. Dat doen politici ook.
Volledige vrijheid en dit geleuter liggen dan ook lichtjaren uit elkaar. Compleet irrelevant punt in deze discussie.quote:Volledige vrijheid in een samenleving bestaat niet en kan niet. Overigens zit er wel een fout in je verwijt: ik kan mijn mening gelukkig niet ongestoord aan anderen opdringen.
Ik ben erg intolerant tegenover meningen die in mijn optiek behelzen dat iemand wel even komt vertellen wat goed voor mij is zonder dat daar een gedegen onderbouwing tegenover staat. Dient je mening een duidelijk maatschappelijk belang? Prima.quote:Wat ik hier doe is slechts mijn mening uiten op dit forum, en dat stoort jou al blijkbaar. Daar moet je iets aan doen.

Ik reken je dat net zo zeer aan.quote:Mijn mening daadwerkelijk in praktijk brengen kan niet zonder slag of stoot, maar wel door bijvoorbeeld op de partij te stemmen die mijn mening ondersteunt en daar ging dit topic in de eerste plaats tenslotte over.
Nee, want ik laat jou een keus. Ik zeg ook niet dat OVERAL de winkels open MOETEN. Maar ik vind dat die keus zeer zeker niet ligt bij mensen die als voornaamste argument hebben dat ze op zondag lekker over de gracht willen wandelen en het zo fijn vinden om op zondag niet normaal boodschappen te kunnen doen. Kortom: je wil wel de lusten van de stad, maar de lasten die jij ervaart (andermans lusten), dáár is geen ruimte voor.quote:Zelfde geldt voor jou.
Dagen anders inplannen? Ik werk overdag en studeer in de avondquote:Plan je dagen maar anders in, zoek zondag eens een andere bezigheid dan winkelen. Ga eens daadwerkelijk een dorp bezoeken, want als je door mijn visie en manier van argumenteren denkt dat ik provinciaal ben zit je al zo verstokt in je eigen mening dat je andere meningen niet meer kan plaatsen. Zondag is een uitstekende dag om dat te doen, in dorpen zijn dan de winkels vaak dicht.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |